bimmerR

Medlem
  • Innholdsteller

    471
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6
  1. Var 20 grader, full sol og tilnærmet vindstille på mandag som var. Sjøsatte samme dag for deretter å padle til et sted hvor jeg kunne dra kajakken over til ett stort vann som jeg ikke hadde utforsket enda. Digg! Btw, denne farkosten får jeg fint inn i M3n. Sjøglede kommer i mange størrelser og fassonger.
  2. bimmerR

    annet

  3. bimmerR

    Min 2018 M2

    Familiebil etter min smak. Gratulerer med grombil! M2 tråd er det mangel på så bra du startet en.
  4. bimmerR

    Den store finn.no tråden.

    Selv om jeg også reagerer litt på visse priser på visse 3-serier, så synes jeg generelt sett ikke at de er latterlig priset. De er priset etter hva markedet er villig til å betale for de. Det er helt naturlig at 3-serien holder seg mye bedre i verdi enn f.eks en 5/7serie. Hvorfor? 5-serie og 7-serie er f.eks i høyere grad enn en 3-serie designet rundt komfort, crusing, teknologi, muligheten til å frakte en stor familie med bagasje osv.. Men når disse bilene blir eldre så mister de etterhvert en del av den appellen. Folk vil som oftest ha en nyere og mer krasjsikker bil til familien sin. Folk som skal cruise i komfort og tilbakelegger mye km på veien vil ofte ha en nyest mulig bil for minst mulig problemer ved langkjøring. Helst med lavt forbruk og ikke en treig automatkasse. Mye av teknologien som man den gang betalte i dyre dommer for er i mange tilfeller blitt utdatert eller helt vanlig på en hvilken som helst bil. Men på en eldre bil blir det bare mer å fikse på, og ofte dyrere regninger. De nyeste og siste 5/7-seriene vil totalt sett være ganske mye bedre på egenskapene som kundegruppen er ute etter og dermed være verdt mye mer. Slik er det ikke i like høy grad med 3-serien. Spesielt ikke når det kommer til de mer sportslige modellene som f.eks har stor bensinsekser og manuell girkasse. Selv om dagens nye modeller har bedre ytelser, så gjør det ikke nødvendigivs bilene bedre enn de gamle med tanke på kjøreglede sett fra et sportslig perspektiv. Jeg kunne laget et veldig langt innlegg med ting som er å foretrekke med eldre biler og gått inn i detaljer. Men for å gjøre det avkortet. Lyd, motorrespons og karakter kan ofte være langt mer ettertraktet i en eldre bil, noe som for mange er essensielt for kjøreopplevelsen. Tilbakemeldinger fra ratt (veifølelse) er i flere tilfeller bedre på eldre biler. Størrelsen på bilen, vekt, kjøreegenskaper, analog og fri for elektronisk dilldall, lettskrudd, utsikt/oversikt over bilens størrelse, mekanisk håndbrekk, reservedekkplass, tradisjonelle mekaniske sperre-differensialer, design, dekkostnad/dekkstørrelse, manuelle girkasser, osv, osv.. Fra et sportslig perspektiv kan nevnte ting være blant de mange som ikke har gått i riktig retning, eller blitt særlig bedre. Så når folk er ute etter å kjøpe en sportslig bil, men med en del praktiske egenskaper og plass så stiller selv eldre 3-serier sterkt. Derfor er prisene som de er. Ganske naturlig synes jeg.
  5. bimmerR

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi går en spennende fremtid i møte. Men jeg tviler på at denne utviklingen kommer til å føre til en økning av spennende biler for den mer "tradisjonelle bilentusiast". På generelt grunnlag så har jeg sansen for el-motorer (og batterier med høy ytelse og energimengde). Teknologien er enkelt og greit veldig god til mye. I mine ungdoms år drev jeg f.eks litt med radiostyrte nitrobiler. Hatt et comeback i senere tid og kommer ikke gå tilbake til nitro (eller bensin) på den fronten for å si det slik. Børsteløse motorer kombinert med lipo-batterier har for lengst tatt over. Det kan gi all motorkraft man måtte ønske seg uten mye styr som kom med nitrobilene. Min M3 er lastet med el-biler.. #VoksneBarnTrengerOgsåLeketøy Ene naboen har nå elektrisk robot-plenklipper. Ser frem til videreutvikling her siden jeg synes det er en flott løsning for mange og nabolag. Jeg har selv el-sykkel, noe som er genialt. Den blir sikkert enda mer genial når jeg har "tunet" den.. Det skal komme go-kart på Sotra. Med elektriske go-karter. Ser frem til det. Blir utvilsomt morsomt å kjøre. Blant argumentene for elektriske karter var vedlikeholdsutgiftene. På områdene ovenfor er det jo ikke snakk om momsfritak som gir el-motoren ett fortrinn. Til tross for det så begynner el-motorene å etablere seg på mange forskjellige markeder og utkonkurrere fossilalternativene med god grunn. Jeg ser på det som naturlig at el-biler blir det nye A til B fremkomstmiddelet og overtar dieselmotorens rolle for majoriteten av bilister som et transportmiddel. Spesielt her i Norge hvor avgiftene er som de er og el-bil er den nye favoritten. Forhåpentligvis så vil det bli et marked der man også får el-biler som er rettet direkte mot entusiastisk kjøring. Men pr idag så er det en god del utfordringer med tanke på å gjøre de konkurransedyktige i lavere prisklasser. Går man derimot opp i pris så ser man jo stort potensiale. Ariel sin Hipercar skal f.eks klare 97 til 161 km/t på 1,4 sekunder! Hva man skal med råere akselerasjon enn det vet ikke jeg. Men så kommer man tilbake til hva som faktisk utgjør kjøreglede i det virkelige liv på virkelige veier. Jeg tror fortsatt en turtallsvillig bensinmotor kombinert med manuell kasse og bakhjulstrekk blir vanskelig å slå. Når jeg først har nevnt den kombinasjonen så fortsetter jeg med et sitat fra leasingtråden. Jeg tenker selv at moderne biler i større og større grad mister karakter. Etterhvert som flere og flere kommer med el-motorer så vil man nok i enda høyere grad merke mangelen av karakter fra bil til bil. Følelsen flere opplever av "intetsigende samlebånd produksjon" vil nok bare bare forsterkes. El-bil teknologien går i ekstreme hastigheter og førstegenerasjonsbilene blir raskt utdatert på rekkevidde og mer. Hybrid er nok bare en mellomløsning med tilhørende dalende priser etterhvert som de eldes. Diesel er fy-fy og risikerer å bli ubrukelige i visse storbyer. Alle løsningene er veldig usikre med tanke på fremtidig verdi. Eneste som er sikkert for eiere er at den økonomiske pilen peker nedover. En annen ting er at de fleste biler med disse motorløsningene ikke akkurat er medisin mot det som er beskrevet som "dalende bilinteresse". Den enkle og opplagte løsningen er i mine øyne å kjøpe en skikkelig entuasistbil med bensinmotor mens det fortsatt er et relativt godt utvalg til fornuftige priser. Den løsningen passer nok ikke alle, men noe som bør vurderes for de som kan. Så @Ron Jeremy. Godt mulig det ikke funker for din familiesituasjon. Menne, her ett forslag. Selg begge bilene. Lease ny I3. Bruk kapital til entusiastbil. Lev lykkelig. Video som kanskje kan være til inspirasjon for å lede deg på riktig vei..
  6. Skikkelig fin denne bilen. Bra tråd også med mange gode reisbrev. Hvorfor selge?
  7. bimmerR

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ofte mye interessant å lese i tråden din Fredrik. Liker det. Mange gode bidrag fra lesere også. Jeg synes Chris Harris er utrolig flink når han får gjøre sin greie på sin måte. Video som alle bilentusiaster bør se.
  8. Henry Catchpole tar en grei gjennomgang her.
  9. bimmerR

    Min Avusblå E39 M5 - Litt lakk

    Flotte bilder av en snasen bil.
  10. FT-1 Concept (Supra) som er vist for lenge siden er ihvertfall griselekker som Coupe. Ferske bilder av kamuflert Supra her. Er lov å håpe at Z4 kommer som Coupe eller shooting brake. Men dersom BMW ikke lager en Coupe utgave, vil man da kunne delta på BMW treff med en Supra? Mini (Cooper) er jo innenfor.... Tidligere har jeg lest at Z4 og Supra skal bygges i samme fabrikk. Det er jo antatt at det ligger mye BMW under skallet. Jeg hadde ikke hatt noe imot Supra på BMW treff selv om den er litt i gråsonen. Kanske bare bytte ut Toyota- logo med BMW-logo?
  11. Med tanke på BMW Z4 og Toyota Supra samarbeid så er det kanskje noen som kan sette pris på denne..
  12. Ford Mustang Shelby GT500 til høyre. En 2006 modell som er førstegangsregistrert nå idag! Over 600hk.. Klassisk Mustang fra 1965 til venstre. I overkant av 200hk.. Ellers, mitt fremkomstmiddel for dagen var el-sykkelen i forgrunnen... Ute på jomfrutur den også. 250W nominell hjelpeeffekt på pedalene. Tilsvarer 0,33hk.. Akselererer som en kule.. M3n min går det bare bra med i tilfelle noe skulle lure.
  13. bimmerR

    BMW verksted i Bergen

    Jahn Audun Sekkingstad som tidligere drev bilreperatøren på Sotra driver nå Sekkingstad bilteknikk AS. Ligger ikke langt unna Sartor Senter, eller industriområdet hvor de holdt til tidligere. Får rabatt når man er BMWCCN medlem. Er de jeg bruker nå. http://www.sekkingstadbilteknikk.no/