MrBrum

Medlem
  • Innholdsteller

    1492
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om MrBrum

  • Rang
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Aurskog
  • Kjøretøy
    2001 BMW 520i Touring

Nylige profilbesøk

1844 profilvisninger
  1. Ser ikke bort fra at tidligere eier har slitt med dette og gitt opp og solgt bilen...jeg bare antar....
  2. Dette er en sykdom på E39 etter 09/98. På de tidligere modellene satt ABS hjernen bak hanskerommet. Da var det ikke noe problem. Når denne feilen oppstår oppfører systemet seg litt ulogisk...avhengig av hvilke loddinger som er ødelagte. Can-Bus kommunikasjonen mellom hjerne på bilen (DME på BMW språket) og diagnose kontakten går gjennom ABS enheten. Det er typisk at diagnose ikke får kontakt når denne feilen er der. Så jeg tror du enten må bytte ABS enheten eller reparere den du har. Det er firmaer som tar på seg reparasjon av disse ABS enhetene. Jeg tror andre her inne kan hjelpe til med å linke til/anbefale slike.
  3. Tipper det heller er ABS som har smeltede loddinger. Da mister den ofte kontakt med ECU. Du skriver ikke hvilken årgang bilen din er.? ABS sitter nære eksos manifold og loddinger smelter noen ganger pga varme fra eksos.
  4. MrBrum

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    Jeg har selv en M52TUB20 motor i min E39 touring og er veldig fornøyd. Jeg har passet på det vanlige...vannpumpe den må byttes før den gir symptomer. 100 000 km sier vel BMW men den holder vel stort sett lengre enn det. Veivhusventilasjon. Toppdekslet sprakk i ekstrem kulde.. fikk trøbbel i minus 25 - 30 grader. Oljelekkasjen ble enorm, men jeg kom meg hjem. Toppdekselpakning og gummibelg i insug. (sprekk) er også byttet. Nå har den passert 332 000 km og fyller ikke etter olje på 15 000 km. Bruker heller ikke vann. Men jeg har hatt trøbbel med to Schmiedmann radiatorer. De sprakk i skjøt mellom plast og metall. Da jeg monterte den fra Hellanor ble det bra, den holder. Bestillt gjennom GS. Jeg bygget om bilen min fra automat til manuell da automat kassa begynte å gi symptomer. Med manuell er det null problem. Bygget også om fra luftfjæring bak til konvensjonelle fjærer. Slipper da problem med det systemet. Jeg sleit i kulde med luftfjæringen. Dette høres kanskje voldsomt ut for en som vurderer å kjøpe seg bruktbil, men jeg har denne bilen som hobby derfor har det blitt litt ombygging. Rust er vel det jeg jobber mest med på bilen nå om dagen. Nederst på dører, på kanaler/skjermkanter. Og ikke minst de bakre jekkfestene. De er jeg i ferd med å sveise nå. De feilene jeg har hatt er nok typisk for E39. Stag, foringer og bremser er selvsagt vanlige slitedeler. Når det gjelder krefter i motoren blir ikke min helt sammenlignbar ettersom jeg har trimmet den og opplever den helt ok etter det.
  5. MrBrum

    E53 X5 3,0i problemer med motortempratur

    Det er stor sjanse for at det er vannpumpa. Kjenn med en finger bak reimhjulet på vannpumpa om du kjenner fukt/dråper. Rett etter at motor er stoppet. Venter du en stund etter motor er stoppet rekker evt. lekkasje å fordampe og du kjenner ingenting til fuktighet der. Er vannpumpen virkelig slitt kjenner du også slark på akslingen til pumpa.
  6. MrBrum

    Tenningsbank på original M20.

    Jeg kom på en ting....jeg leste start innlegget ditt på nytt.. det står at du har byttet til manuell kasse. Det har jeg selv gjort på en E39 520 M52TUB20 motor. Og på min bil gikk motoren mye finere når jeg slettet adaption data på motoren. Slik at den lærte seg opp igjen med drifts data som passet til den manuelle kassa. Lurer på om noe slikt hjelper på din bil....for din motor regner jeg med har driftsdata fra automat gir..? Hvis det i det hele tatt er adaption data på denne bilen..M20B20? Regner med noen der ute vet?
  7. MrBrum

    Tenningsbank på original M20.

    Prøv 98 og se...
  8. MrBrum

    Frm e70 krise

    Hva er symptomene?
  9. MrBrum

    Tenningsbank på original M20.

    Ettersom du ikke merker forskjell i regn er lokket antakelig i orden. Det kan være tull med luftmengde måler. For lavt bensintrykk. Eller annen tenningsfeil. Du skriver tenningsbank....er du sikker på det? Eller tenningsfeil?
  10. MrBrum

    Tenningsbank på original M20.

    Det forårsaker ikke akkurat detonasjon, men ujevn tenning. Er den verre i fuktig vær enn i tørt vær? Det er i så fall noe som er typisk ved slitt lokk. Kullstiften i midten der (bildet er ikke fra BMW) må være i orden for å få kontakt med senter på rotoren. Lokket på bildet er utslitt. Men ut fra det du forteller av symptomer så er dette bare gjetting. Det kan være ett eller annet med tenningsystemet. Det kan være at den går magert og du evt har skadde ventiler....igjen er dette gjetting....
  11. MrBrum

    Trenger tips ang kjølvæskebruk!

    Kjenn med en finger bak reimhjulet på vannpumpa rett etter motoren er stoppet. Den vifta sitter på. Slark i denne?
  12. MrBrum

    Tenningsbank på original M20.

    Da ville jeg byttet lokket. Er kullstiften i midten innvendig i fordelerlokket hel?
  13. Men igjen så sier i grunn dataene fra INPA at Lambda nr 1 er defekt. På denne målingen er v=2,09 den skal være mellom 0,15 og 0,85...ca... Lambda verdien er 1,24 som tilsier mager blanding. Verdien skal ligge på 1, men kan variere mellom 0,9 og 1,1. Så jeg ville byttet den sonden.
  14. MrBrum

    Tenningsbank på original M20.

    Hvordan ser fordeler lokk og rotor ut? Slitt?
  15. MrBrum

    Frm e70 krise

    Gikk bilen tom for strøm under programmering, eller var det noe annet?