MrBrum

Medlem
  • Innholdsteller

    1517
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om MrBrum

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Aurskog
  • Kjøretøy
    2001 BMW 520i Touring

Nylige profilbesøk

2001 profilvisninger
  1. MrBrum

    Bmw E39 520i 98 modell

    En erfaring jeg har gjort er at motoren blir slappere med lavt oljenivå. Det er hydrauliske ventilløftere på M52, og når oljenivået er lavt løfter ikke ventilene maksimalt. Sammen med det quandt1960 skriver her:
  2. MrBrum

    Luftbelg eller coilover

    Selv har jeg byttet til vanlige fjærer bak istedenfor luft. Det eneste du trenger i tillegg til fjærene er gummi koppene over og under fjæra. For å unngå kluss i EU godkjenning bør fjærene både foran og bak være av samme type.Eibach senkefjærer har jeg god erfaring med. Selv kjører jeg originale fjærer og har suveren comfort. Ved å bygge om slipper du kluss med EHC systemet vinterstid. Systemet liker ikke minus 25 grader over tid. Ved ombygging kan du plukke ut EHC boksen og alt annet overflødig. EHC lampen slukker hvis man omprogrammerer et par parametre i EWS....setter EHC til nicht_active et par steder. Men et annet tips...hvis det dundrer og bråker i bakhjulsopphenget i humper....bytt de 4 store traversforingene bak. Da blir bilen flyvende teppe igjen. Så er det sikkert mange som vil si...sett heller på coilover. Men da er comfort fraværende og du bør vurdere nyrebelte...
  3. MrBrum

    EWS... E36

    Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal anbefale. Var litt rask i forrige svar. Du har byttet til en motor som krever annet ledningsnett. Jeg tror nesten du må vurdere å bytte tilbake til opprinnelig motorkode, eller bytte ledningsnett. Eller om noen har et bedre forslag der ute?
  4. MrBrum

    EWS... E36

    Har du søkt etter noen som selger ferdig EWS-deleted hjerrne til m43b16? Jeg trodde det ble gjort med alle jeg....men kanskje ikke. Vanlig måte å gjøre det på er å ta med EWS og tenningslås med nøkler fra samme bil som motor. Slik som du beskriver. Men du får også kjøpt hjerne med tenningslås, nøkler og EWS løst.
  5. MrBrum

    E39 dør ut, fjusker

    Du kan se under diagnose tråden her inne om noen som bor i nærheten av deg kan hjelpe. Du er helt avhengig av diagnose utstyr for BMW. Ikke OBD2 skanner. Bor du i nærheten av Aurskog/Lillestrøm/Oslo området kan jeg hjelpe deg.
  6. MrBrum

    E39 dør ut, fjusker

    Hvis motor går fint med lmm påkoblet er den i orden. Et diagnose system kan bekrefte/avkrefte dette ved live måling. Å nappe ut lmm er ingen god diagnose. Er normalt at motoren kan gå litt ruskete når den nappes ut. Motoren behøver ikke nødvendigvis å dø ut når lmm nappes ut.
  7. MrBrum

    Koblingskjema m52b25 og m54b25

    Disse motorene er totalt forskjellig. Så hvis du planlegger bytte med disse får du trøbbel. Er ikke bare noen ledninger som er forskjell for å si det slik. Kan gi deg mere info hvis det er aktuellt?
  8. MrBrum

    E61 vibrasjon

    Det er også typisk med vibrasjon når de 4 store traversforingene bak er slitt. Da er det som oftest mye ramling når du kjører over asfalt kanter og andre markante humper.
  9. MrBrum

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Hva slags utstyr brukte du? For nysgjerrighetens skyld...
  10. MrBrum

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Usikker på det. Har egentlig ikke hørt om noen som har fått det til. Men BMW diagnose leser den runde kontakten. En annen ting er at hvis du googler internett finner du mange engelsk språklige tråder om OBD. I USA var OBD påbudt fra 96. Men ikke i europa før 00-01- Så post her om du får ut koder med OBD2 scanneren din.
  11. MrBrum

    E39 520i m52tu Diagnose fra BMW scanner 190918

    Beklager sen tilbakemelding her. For å finne falsk luft syndereb bør du skru fra hverandre luftinntak og inspisere gummi delene fysisk. Midlertidige rare verdier på lambda kan skyldes falsk luft.
  12. Jeg ønsker å kjøpe 4 stk originale hele og pene alu felger til E39. Har dekk selv som skal på disse felgene så det gjør ikke noe on dekk er utslitt. Helst i Oslo / Akerhus /Hedmark. Kan vurdere andre steder hvis avstand er innenfor rimelighetens grenser.
  13. MrBrum

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Bilen din er ikke OBD2 kompatibel. OBD2 får du brukt på E39 bensin produsert fra og med 09/98. Bilen din er produsert før dette. Å nappe ut Lmm er ingen sikker diagnose for noe som helst. 😉
  14. MrBrum

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Ikke bruk startgass. Frarådes av fabrikant. Stargass er fra forgassermotorens tid. Det kan feiltenne og sprenge ett eller annet. Diagnose er påkrevd. Og OBD2 fungerer ikke på dene bilen. Den er for gammel.
  15. Jeg skifter selv traversforinger nå. Og har dette tipset til det formålet. Art nr 20-341avtrekker 150mm/150mm fra Biltema. Har byttet ut bolten i avtrekkeren med M16 gjengestang. Sammen med M16 muttere og firkantskiver med 17mm hull. M16 stangen har litt mindre diameter en opprinnelig bolt i avtrekkeren.