MrBrum

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1377
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om MrBrum

  • Vurdering
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Aurskog
  • Kjøretøy
    2001 BMW 520i Touring

Siste besøkende

1279 profilvisninger
  1. Pass på så du ikke blander kjølevæsker som ikke skal blandes. Disse motorene kom med grønn væske originalt. Og starteren skal gå selv om lys ikke virker ja. Er det noen feilkode(r) på den?
  2. Da er noe tett et sted, eller dett gjøres feil. På min bil har jeg aldri hevet fronten. Men at den elektriske pumpen går er helt avgjørende. Og varmeapparat på. Ikke start motor. Begge lufteskruer opp. Fyller og lar det stå til det renner ut begge lufteskruene samtidig. Da vil også pinnen i beholderen legge seg på rett nivå og skrur igjen lufteskruene og setter på lokket. Starter opp og kjører. Ikke et eneste drypp trenger å etterfylles. Denne metoden kommer fra BMW sin beskrivelse av jobben. Det med å heve fronten på bilen er en metode beskrevet i Bentley manualen. Men den metoden kan nok være til god hjelp hvis det er trøbbel med kanaler som har masse gammel grums i seg og er delvis tettet eller det kan være trøbbel med vannventiler til varmeapparatet som henger, slik at luftbobler hindres. Bentley manualen sier vel også at motoren skal startes, men det skal ikke være nødvendig. Den elektriske pumpen skal gjøre denne jobben på E39. Legger ved beskrivelsen til BMW AG. Bleed M52 BMW AG.pdf
  3. Den kretsen ned til høyre på bildet over som tilhører latent varmesystemet er det ikke mange som har. Den kretsen sitter eventuelt bak innerskjermen bak venstre forhjul. Og hvis bilen ikke har dette trenger den ikke å stå med fronten opp. Men det er viktig at den elektriske hjelpepumpen går. Var det noe ulyd i starteren da den gikk? Kan være dårlig kontakt i tenningslås/bryter pga irr hvis bilen har stått lenge. Sjekk sikring 15.
  4. Min E39 520iAT oppførte seg slik. Men jeg kjørte 50 000 km med det uten å gjøre noe med det og det gikk fint. Har lest at det skyldes konverteren. Nå har jeg bygget om til manuell.
  5. M52TU fra og med 09/98 har også annen CCV enn M52, men det er "same shit". Ekstra isolering er ekstrautstyr. Den varianten har jeg aldri sett noe sted.
  6. Er det olje på øvre delen av pluggen du mener, eller er det den delen som er inni sylinder? Tett veivhusventilasjon er kjent for å øke oljeforbruket på disse motorene. Start med det enkleste. Har du bilde av pluggene?
  7. Hvor i landet bor du? Jeg kan gjøre det for deg om du holder til i nærheten av Oslo, Lillestrøm... Jeg har bygd om min E39 fra automat til manuell. Så jeg gjorde de samme endringene der. Programmerer om IKE og EWS til manuell. Samt sletter adaption data. Det at den virker som den gir gass ved giring skyldes nok litt at den var koblet til automat kasse og har "adaption data" deretter. Min ble mye bedre etter jeg slettet adaption data til motoren og den lærte seg opp igjen som "manuell" motor.
  8. Det kan nok tenkes at veivhusventilasjonen eer tett. Da presses det inn olje. Har du bilde av pluggen? Jeg forsøkte å slette dette innlegget etter jeg la inn det under, men det gikk visst ikke...
  9. Tror jeg bare ville byttet til samme ECU som opprinnelig er i bilen. Dette er ikke noe utbredt problem i disse bilene. Sjekk evt om du finner irring i kontakter til MRS3. Den sitter i bakkant av midtkonsoll, foran lufteventilristene. Har du forsøkt å slette feilkodene for å se hva som evt kommer tilbake?
  10. Ja, el pumpa skal gå konstant. Står temperatur måleren din over den midterste streken? I instrumentpanelet...
  11. Går den elektriske hjelpepumpa di? Når motoren ikke går, men med tenninga på skal du høre det durer i motorrommet hvis den går. Er viktig at den er i orden. Ellers hvis du ser det minker med kjølevæske skal du sjekke både vannpumpe og radiator.
  12. Her vil jeg anbefale diagnose med et BMW system. OBD2 funker ikke på denne bilen. Bilen din har heller ikke motorlampe, så her kan det ligge mye feilkoder uten at du ser det. Men med symptomet du nevner på siste bilde ville jeg sjekket bensintrykket. (manometer kobles på fuel rail, ikke nok å se at det kommer bensin.) Trykket skal være 6,5 bar. Kan være defekt bensintrykk regulator.
  13. Du må skrive hva slags bil og motor du har.
  14. Det motorbyttet du har gjort er ikke "plug and play". M52B20 -> M52TUB28. TU motoren har flere og andre sensorer, annen programvare, annet ledningsnett, annen organisering av kommunikasjon med andre enheter. TU motoren har mere til felles med M54 enn M52. Har du brukt motor ledningsnett fra M52TU eller M52 ? Har du kontakter i ledningsnettet til overs? Eventuelt gjort tilpasninger? M52 har ABS hjernen inne i kupeen, mens M52TU har ABS hjernen på enheten i motorrommet. Har du mulighet for diagnose ? Kan være mange muliigheter for feil her. Er avhengig av diagnose ellers blir det å famle i blinde.