MrBrum

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1393
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om MrBrum

  • Vurdering
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Aurskog
  • Kjøretøy
    2001 BMW 520i Touring

Siste besøkende

1388 profilvisninger
  1. Bygge om fra luft til fjærer

    På bilen min er det ingen som har brydd seg noe om at den er bygget om fra luft til fjærer bak. Det står ingen steder i dataene som bilverkstedet får opp ved EU godkjenning at den skal ha belger eller fjærer. Det dem brydde seg om var om fjærene satt riktig montert og var i orden. Jeg satte på originale fjærer (ikke senk), så jeg hadde ikke det problemet. Det jeg trengte for ombygging var fjærer og gumm koppene over og under fjæra. Men jeg viste ikke bilen min hos SVV. Jeg brukte det lokale verkstedet. SVV er å be om trøbbel. I ditt tilfelle må du jo få godkjent senkesettet hos SVV, men jeg er usikker på om jeg ville kontaktet dem på forhånd eller bare skiftet til senk og vist den etterpå med TUV papirer.... antakelig hadde jeg selv gjort det siste. Selv har jeg bygget om bilen min fra automat til manuell uten å si noe. Gikk bra det. Jeg har riktignok tenkt å ta godkjenningsprosessen nå i etterkant. Men bare når det gjelder girkasse. Angående fjærer har jeg ikke tenkt å gjøre noe mot SVV. Edit: På chassis nr på bilen min kommer det opp valg mellom fjærer og belg. Fritt frem. At bilen er levert med belg kommer kun frem på utstyrslisten fra BMW. Tror ikke SVV får opp det i sine data. Noen som vet?
  2. Bygge om fra luft til fjærer

    Jeg har bygget om 2001 E39 5 serie fra luft til fjær bak. Fungerte fint. Plukket ut styringsboks og kompressor++. Da lyste riktignok lampen for luftfjæringen...programmerte bort EHC (luftfjæring) fra bilen og lampen er slukket. X5 E53 er lik som E39. Er nok mye likt på E70 også.
  3. Bmw Risting

    Sjekk også traversforinger. Hvis dem er dårlige rister hele ttraversen.
  4. Tomgangsproblem e30

    Sjekk bensintrykk. Trykkregulator. Et skudd i blinde egentlig men....ved defekt trykkregulator kan det ligne disse symptomene.
  5. E39 koker

    Vet ikke om jeg vil gå god for dette. På min egen bil kom eksos ut av lufteskruene på kjølesystemet. Med dette settet fra Biltema endret ikke fargen seg slik bruksanvisningen sa. Typisk Biltema i grunn. Funnet ut noe?
  6. BMW E34 M50B20

    Sjekk kjølevæskenivå. Ikke åpne lokket når motor har driftstemperatur. Sjekk etter lekkasje rundt aksling til vannpumpe. Sjekk evt andre steder etter lekkasje.
  7. Kanaler e39

    Www.veng.no
  8. E53 som knekker batterier, hva er normal strømtrekk?

    Her er litt teknisk litteratur. E39_E53_E65 Air Suspension Level Control System.pdf
  9. E53 som knekker batterier, hva er normal strømtrekk?

    Det er riktig at kompressoren går selv om bilen er parkert og låst. Dermed blir det et problem hvis systemet lekker luft. Den forsøker å fylle systemet med luft 8 ganger. Etter det går også kompressoren i dvale. Den sjekker hver 6. time. Så styreenheten er nok i orden. For å stoppe dette problemet må luftfjæringen fikses eller bygge om til std fjærer. Motoren trenger ikke å gå for at kompressoren starter. Derfor er bilene som har luftfjæring utstyrt med kraftig dynamo.
  10. E39 koker

    Husk å ikke blande rød og grønn. Denne motoren har grønn originalt.
  11. E39 koker

    Er det trykk på kjølesystemet når du åpner lokket når den har blitt litt kaldere? Hvis du får testet om det er HC i kjølevæsken får du svaret på om boblingen i tanken skyldes toppakningen. Biltema sitt test sett er elendig. Trenger et mer pålitelig test sett.
  12. E39 koker

    Du har ikke latent varme ser jeg. Tviler på at pumpa er for svak. Forsøk å la lokket på ekspansjonstanken være av litt mens motoren går...om du får ut luft. Uten at den går varm. Men det du beskriver tyder i grunn på at toppakning må byttes. Det at motoren plutselig fikk problemer og at lokket sprakk tyder på det. Blåser det varmt i varmeapparatet når motoren akkurat er luftet? og blir kaldt når det begynner å boble?
  13. E39 koker

    Har du latent varme i bilen din? Evt send meg skilt nr eller 7 siste tegn i chassis nr på melding så kan jeg sjekke.
  14. E39 koker

    Ja pumpa er sterk nok til det. Motoren skal ikke startes. Det skal fylles kjølevæske til det nesten renner over. Først da dras systemet fullt med væske og luften kommer ut av lufteskruene. Fyller du for lavt/lite får du ikke ut luften. Når det kommer væske ut av lufteskruene, la det piple til nivået i ekspansjonstanken legger seg riktig. Redigert: Fordi lufteskruene sitter på høyeste punktet i motoren. Fylles det for lite væske..(f eks et par cm under toppen i tanken, blir toppen i ekspansjonstanken på samme nivå med nivået der lufteskruene sitter) Så det skal toppes i ekspansjonstanken til lufteskruene renner over skikkelig. Når nivået er riktig i ekspansjonstanken kan lufteskruene skrus igjen (fikke for hardt) og lokket på tanken settes på. Det forutsettes at bilen står plant. Hvis bilen står i svak helling (som du ikke engang ser) bør den heves foran, men ikke mye. Bleed M52 BMW AG.pdf