Aleks

Medlemmer
  • Innholdsteller

    518
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    1

Aleks last won the day on November 10 2014

Aleks hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Aleks

  • Vurdering
    Oberstløytnant
  • Bursdag 10/21/86

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bergen
  • Interesser:
    Bmw
  • Kjøretøy
    Bmw e90 335i
  1. Aleks "prosjektråd" 335i

    Kodingen lar vente på seg, da kameraten min fortsatt er på jobb, men eg har no fått montert bremsene, ble bedre enn eg håpet på
  2. Aleks "prosjektråd" 335i

    Bilen er kommet på bakken igjen for innmontering av dashbord og midtkonsoll. Har prøvd oss på litt koding, men fikk ikke programmet til å virke skikkelig. Men har fått kontakt med alle moduler så det nærmer seg. Må få synkronisert Cas og dme, men må vente et par dager på at riktige folk tar med seg riktig utstyr igjen. Han som har både ista/p og ista/d som kan kode alle modulene mine er reist i Nordsjøen så det lar vente litt på seg, men skal prøve å få synkronisert cas/dme før helgen. Så får vi se om eg trenger mer enn det for å få start. Bilen skal snart på bukken igjen for montering av bremser, frontfanger osv. Så den blir helt klar for hjulstilling og prøvetur når eg tar den ned neste gang. Her er det koblet til lader som holder 80A for sikker programmering.
  3. Aleks "prosjektråd" 335i

    Ja, så var det helg igjen. Litt jobbing må til, det er ingenting som gjør seg selv. Har fått gjort en hel del småting med bilen, og det nærmer seg "ferdig" og klart for koding og forhåpentligvis oppstart, men det kommer vi nok helt sikker tilbake til. For de av dere som ikke visste det så hadde den e92 m3`en eg hadde grått skinn interiør. Noe som ikke var styggt, men eg byttet det ut med et svart som eg kjøpte fra en kar på finn. Dette gjorde at eg har blitt sittende igjen med et komplett grått m3 interiør. Her var det også bestillt med skinn på nederste delen av dashbordet og på midkonsollen, med sømmer. Og siden e90`en min ikke hadde koppholdere så har eg levert fra meg dashbordet til en kamerat for farging. Og nå er det klart for montering. Slik ble resultatet. Skal få tatt bilder når det er kommet i bilen også. Har også fått laget til et par brytere for å kunne styre det orginale eksospjeldet på 335`en. Samt en bryter til LED bar`en eg har montert i fronten om vinteren. Prøvd å få det noenlunde skjult. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Bilen i segsjøl begynner så og si å bli komplett, innerskjermer, alle plastdeksler skjermer, dører, lykter osv er montert og eg begynner å se enden på monteringen. Må vente noen dager til på bremsene, da frontcalipperene skal lakkes en gang til. Motorrom. Har også laget til en diffstøtte bak etter mye lesing på nett så er det visst for å forhindre at den sliter diffestet og "pakking". Så her ble det brukt noen biter fra et vinkeljern og en gammel bremsepedal. Imåren er det på med hjul, senke bilen ned og få trillet den bak fra bukken slik at vi kan sette inn dashbord og midtkonsoll.
  4. Aleks "prosjektråd" 335i

    Så, dette skjedde.. 🙊 Får se kordan det ser ut når det kommer på bilen. Blir ikkje så veldig synlig siden de felgene eg har no er e92 m3 felger og ikke er så åpen. Kommer ///M klistremerke på de for at det skal se litt bedre ut. Men noen små detaljer må man vel ha av og til 😅 Og siden bilen er "taxi grå" (enn så lenge) så må man jo gjøre noe for å bli lagt merke til.
  5. Hei. Holder på med en ombygging av en e90 320d 2007 modell. Denne blir bygget om fra kopmplett donorbil fra england til en 335i. Det eg lurer på er : 320d`en har keyless go, men det har ikke 335`en. Dette er en funksjon eg gjerne vil beholde. Er det mulig å få kodet nøklene til 320`en opp mot 335i dme? Evt hvem kontakter eg? Eller er det noen her inne som kan hjelpe? Mvh Aleks
  6. Aleks "prosjektråd" 335i

    Ja, eg har vurdert det. Men det er ikkje budsjett til det nå. Motoren er gått ca 120.000km Så håper vannpumpen holder en stund til. Det har kommet så mange andre deler eg har måttet kjøpe. Kan ikkje få råd til alt med en gang.
  7. Aleks "prosjektråd" 335i

    Så var det helg igjen, og tid for litt jobbing med bilen. Har jo "selfølgelig" også vært inne et par timer iløpet av uken og gjort litt småting, men det er ikke allverdens man får tid til når døgnet bare er 24 timer. Og siden eg er avhengig av hjelp med det elektriske arbeidet siden eg sjøl får spasmer og rykninger langt inn i sjelen bare av tanken på å koble et rele så er det greit å overlate det til noen som virkelig kan det. Det er en del funksjoner som skal på plass fra 335 til 320, og litt utstyr, blandt annet så hadde den engelske bilen "smokers package" noe som eg ikke hadde i min. Så ledningnett fra det ble flyttet over. 335`en har spjeld på ene eksosrøret bak, så det må flyttes over. (styrt av vacuum, med slange som går i ledningsnettet inni bilen), som vi skal koble på bryter for å kunne styre det manuelt. To-stegs bryter på cruisecontrol. dvs at den øker med 10 og 10km/t når man dytter spaken helt fram til steg to. Også har begge el-nettene blitt gjennomgått for å sammenligne stikk, og antall ledninger for å se at vi får med oss alt. Ser ganske kaotisk ut, men det er faktisk kontroll på det. Her er det engelske nettet, som vi nå plukker litt fra og skal beholde som "delenett" Kjøpte oppgradert intercooler og har fått montert den etter litt tilpasninger. Gikk forholdsvis greit når man skjønte kordan alt var klipset sammen. Legger ved bilde av intercooler fra 320d, 335i (orginal) og den oppgraderte. Er litt forskjell i volum. Ferdig montert sammen med radiator og kondensator til AC. Det var fredagen.. Lørdagen så begynte vi å sette i motor, montere deksler, eksos, coilovers osv. Ikke så aller verst framgang på 6 dager egentlig. Nå venter eg på ny bremse og clutchpedal, da den engelske svinger feil vei. Også er det akkurat som på e46 her også, man må kjøpe ny servoslange fra servopumpe til tannstang. Så det er også bestillt, og håper GS får dette inn på mandag. Motor kommet i. Deksler under bilen ble montert. Så når kl var 03 om natten tenkte eg det var greit å komme seg hjem. Tar fri Søndag, med slik såg det ut når eg gikk. Legger ved et bilde av plassen eg har å "boltre" meg på. Trengs en liten opprydning snart, har alt for mye deler liggende overalt. så det skal blir godt å bli "ferdig" sånn at det går an å få litt orden igjen.
  8. Aleks "prosjektråd" 335i

    Så var dagen kommet der eg skulle begynne å demontere bruksbilen for ombygging. Alle delene fra USA er kommet så det var bare å sette igang. Først så reiste eg ut på Toro fabrikken etter jobb for å låne glassblåsekabinettet deres. Greit med skikkelig utstyr når man skal holde på. Dette var for å glassblåse alle calipperene som skal leveres til lakk en av dagene. Farge? Kommer nok til å bli samme farge som eg hadde på de oransje felgene mine, altså Electric Orange. Bare for å skille seg litt ut. Bremsene er ganske store på 335i. 348mm foran og 336mm bak, så de vil nok fylle ut felgene ganske godt. Her er noen bilder av før og etter glassblåsing. Utrolig ka man får gjort på en fredagskveld. Motor og gir tatt ut, 4 bolter igjen på travers bak så er det av også. Ledningsnett er byttet på 335 motoren, og klar for å settes i bilen. Begynner å bli en del deler etterhvert Her er e9x serien sin største svakhet. Og her kunne det faktisk gått gale. Her har det irret godt, og det har også vært varmgang i plusskabelen. Så egentlig glad fort at eg tok fra hverandre dette nå. Heldigvis så har eg komplett kabel fra den engelske bilen som var helt i orden, så den blir nok flyttet over. (dette er på utsiden av batterikassen, mot bakhjulet, og det er altså hovedstrømkabelen det er snakk om) Så dagens "Top Tip" er at alle som har E9x bør sjekke denne før det går gale.
  9. Selger komplett motor og gir til e90 preface. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104344587&fks=104344587
  10. Aleks "prosjektråd" 335i

    Her er et par bilder av skaden. flere steder kunne eg finne rester av sveisetråd og det er brukt en del kitt. Var ikke like heldig med dette kjøpet som eg var med e46m3`en, men men, man kan ikke vinne hver gang. Uansett så skal ikke chassiet brukes, det verste var egentlig dette med høyre spindel. Som ble en uforutsett utgift og litt lenger ventetid før eg får begynt skikkelig på ombyggingen. Når dørene sto på så kunne man se glipe i bakkant av døren og at bensinlokket ikke passet skikkelig. Og at bakfangeren ikke helt traff i festene sine..
  11. Aleks "prosjektråd" 335i

    Ja, dieselen er automat og 335`en er manuell, men girkasssen til 335`en er ganske stor, samtidig så er det en del større bremser og større diff på 335`en også.
  12. Aleks "prosjektråd" 335i

    Det vet eg ikkje. Har aldri sjekket vekter på kun motor.
  13. Aleks "prosjektråd" 335i

    Å bygge om fra diesel til bensin er egentlig ingen heksekunst. Eg har ikke bedt om noe spesielt og heller ikke gjort noe spesielt for å få det til. Eneste eg har gjort er at eg har tatt med alt som hører med bensinsystemet over til den bilen som skal bygges om. Dvs tank, rør, pumpe. På vegvesenet har de aldri nevnt noe om at det ikke er mulig å bygge om fra diesel til bensin, men det kan være en fordel at bilen som skal bygges om er en diesel med tanke på vekt. Dieselmotorer er ofte tyngre enn bensinmotorer pga de har støpejernsblokk, mens bensinbilene har ofte hel-alu motor. Vektforskjellen på min 4 sylindete 320d og min 6 sylindrete 335i er 20kg. 320d Egenvekt : 1580kg. Foraksel : 800kg Bakaksel : 780kg 335i Egenvekt : 1580kg Foraksel : 820kg Bakaksel : 760kg Det som er her er at man må vise begge bilene med full tank med drivstoff. Tillatt totalvekt på 320`en min er oppgitt til 1965kg, trekker man fra egenvekt + vekten av fører og passasjerer sitter man igjen med 10kg. 1965-1580= 385kg Overstiger ombygget kjøretøys egenvekt 1590kg ved sluttkontroll vil det ikke være nok nyttelast igjen til å kunne godkjenne ombyggingen. Og bilens tillatte aksellaster kan heller ikke overstiges. Dette er pga at de ikke har lov til å endre på tillat egenvekt som bilen er godkjent med. Men de holder på å jobbe med at man skal kunne flytte tillatt totalvekt fra donorkjøretøyet over på bilen som ombyges, hvis karroseriet er likt eller har samme delenr. Håper det var til hjelp
  14. Aleks "prosjektråd" 335i

    Høytrykkspumpen blir værende inntil videre ja. Ellers må man kjøre sprut, og eg vil beholde alt av orginale funskjoner som feks cruisecontrol. Man kan få kjøpt "single eller doublebarrel" pumpe som kan styres via multireim istedenfor. Og man får kjøpt oppgraderte pumper til de.
  15. Aleks "prosjektråd" 335i

    Liten oppdatering. Fikk byttet en del "servicedeler" på motoren igår. Dette er ting som eg har lest meg fram til at er typisk at kan ryke på disse motorene. Så nå har eg fått byttet hjulet på servopumpen, simmerring i forkant og bakkant av veiv, alle løpehjul til multireim, inkl strammer og pakninger til oljefilterhuset. Siden dette er en motor fra høyrestyrt bil og turboene ligger på samme siden som rattakslingen kommer ut på orginalt så har bmw laget en stor struping på røret pga dette. Så fikk levert det fra meg til en sveiser som har fått endret litt på det for bedre flow. Orginalt etter sveising. Har jo også funnet ut etter at eg kom hjem med bilen at den har vært utsatt for en skade på høyre siden bak. Utrolig dårlig arbeid av det verkstedet som har reparert den skaden. (skal se om eg husker å ta bilde av dette neste gang eg er i verkstedet. Det som er det verste med det (siden eg ikke skal bruke karroseriet uansett så betyr ikke skaden noe) er at de som har reparert den har ikke brukt 335i deler.. men noe som ligner på 320 deler. Så det vil si at på høyre siden bak så måtte eg søke eBay rundt for å finne en komplett spindel. For her var alt forskjellig, både spindel, drivaksling, bremseskjold og calipper, men alt er på vei brukt fra en høgger i USA. Har også funnet ut at ledningsnett på e90 er lagt opp motsatt av e46. Dvs at på e46 så er sikringsboksen i motorrom og motorledningsnett alltid på venstre siden, uavhengi om det er en LHD eller en RHD bil. Men sånn er det ikke her. Hvis det er en LHD bil så er ecu og slikt på høyresiden, og motsatt om det er en RHD bil. Dette medfører at en del av motornettet blir for langt og noe av det blir for kort. Så har nå bestillt komplett motornett fra en USA bil. Så det er på vei i posten, men får ikke gjort så mye før dette er på plass, annet enn å kansje vaske litt deler og gjøre klart.