Nytern

Medlem
  • Innholdsteller

    4926
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    28

Nytern vant dagen sist Januar 1 2017

Nytern hadde mest likt innhold!

Om Nytern

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Hedmark
  • Kjøretøy
    F10, Lada, Fiat osv

Nylige profilbesøk

1390 profilvisninger
  1. Hoi! Tusen takk, TRF! Spørs om den må avlegge deg et besøk! Det hadde vært veldig stas for undertegnede, ihvertfall! Otis! Jeg husker deg også! Så trivelig! Tusen takk! Gabz! Aha! Will do! Jeg får oppdatere innlegg nr 1 kanskje, det blir sikkert mest ryddig. Jeg er litt ute av trening hva angår forumering, men det kommer seg vel etterhvert! Tusen takk! StigJ! Tusen takk! Og, du er for snill! Var skikkelig trivelig å være litt uformell dekktester! Ja! Gardsblogg it is! Hvis det er innafor da? Jeg har store planer! Marius! Tusen takk! Makan! For en velkomst, da gitt! Je blir litt emosjonell! Hei, Gorg! Tusen takk! Spennende greier kommer! Jeg lover! Så koselig å bli ønsket velkommen av så mange, så mange som jeg selv husker godt! Fredrik! Gratukondolerer med salg av din F10! Makan, det må være litt vemodig etter så mange fine turer! Ja, denne bilen har det godt! Har dessverre ikke fått shina den som den fortjener enda, men nå er jeg i ferd med å forlate borettslag (med bilvaskforbud) til fordel for gård med isolert verksted. Så, nå er det håp om at jeg endelig skal kunne gi den pleien den fortjener! Koselig å se deg igjen og! papertiger! Jammen, det er meg en ære! Tusen takk! And-reas, gamle sjøulk! Når blir neste mini-meet? Forrige gang møttes vi veli TRF-land? Det var trivelig! Shattered! Hola, amigo! Ja! Ok, nå skal jeg være knusende ærlig på egen bekostning her. Jeg var rett og slett for breial for disse fancye sportssetene, de i F30. Rakk ikke engang å forlate Norge, før jeg innså at hoftene mine trengte en helt egen ferie, unna både meg og bilen. Vel fremme i Tyskland, brukte jeg ei uke på restitusjon, før jeg måtte kjøre de sure milene hjem igjen, med lett slagside, siden jeg ikke passet inn mellom sitteputas sidestøtter. Der er F10 med komfortstoler vesentlig bedre! Jeg er helt overveldet. Tusen takk for velkomsten, folkens! Denne gangen blir dere ikke kvitt meg! 😛
  2. Hoi! Dere husker sikkert ikke meg, men jeg hang her for noen år siden. Ganske aktivt! I det jeg forfattet en pm til godeste TRF her inne, kom jeg plutselig på at jeg savner bimmers. Jeg må legge meg nå, men bare for å gi meg selv det akk så nødvendige rævsparket, kjører jeg i gang i natt! Jeg har handla meg gard! Denne stjeler litt tid, men tråd blir det! Endelig garasjeverkstedlåvegreier! Je fortsett snart, men nå erre senga! Vi talas!
  3. Tusen takk, Fredrik! Plutselig ramla det inn en mail her, inneholdende et høflig innbyttetilbud. Jeg må ha noen lapper ekstra, men skal jo ikke prute på 525, så håper at dette går i boks. Så lenge bilen har vært i din familie, vet jeg at den er bra. Det er bankers!
  4. Kondolerer, Fredrik. Denne bilen prøvde jeg å snappe opp rett før helga, var vel da den ble lagt ut? Selger kunne ta min F30 i innbytte, men slutta plutselig å svare. Før vi kom til mellomlegg osv.
  5. På tide å konkludere. Da har dekkene loset meg trygt gjennom vinteren 2016/2017. Joda, vi kan enda få skikkelig vinterføre her i gokk, og vi kommer definitivt til å oppleve glatt føre som følge av smeltevann som fryser mot kvelden. Men! Sommeren kjem! Siden vi nå har herlig, bar asfalt igjen, har jeg kjørt både E39 og F30 litt opp mot grensene (under mer eller mindre lovlige rammer, selvfølgelig). Har da utført følgende tester med X-Ice XI3 på F30 og Contivikingcontact 6 på E39: Bremsetest 80 til 0 på bar asfalt Bremsetest 80 til 0 på våt asfalt 80km/t rundt en ganske krapp kurve (80-sone) Hard akselerasjon er ittno poeng. Hverken E39ens 150hk eller F30ens 116 klarer å utfordre grepet nevneverdig under akselerasjon Jeg kan faktisk fint summere opp resultatet i relativt korte ordlag. Det er som jeg alltid har tenkt; X-Ice 3 har en noe hardere gummiblanding, og dets karakteristikker er langt mer sommerdekkaktige på både bar og våt asfalt. De oppleves rett og slett som veldig trygge! Ved skikkelig hard nedbremsning, dvs foten planta på pedalen opplevde jeg LANGT mindre assistanse fra ABS i F30. Bremsedistansen var også vesentlig kortere. I kurve var inntrykket det samme. Herlig grep, veldig som et ålreit sommerdekk. Jeg kommer egentlig ikke til å kose meg like mye med overgangen vinter/sommer på F30en i år, da forskjellene neppe vil være veldig markante v/normal kjøring. Med E39 på Conti opplevde jeg faktisk at dekkene ble så varme etter etpar nedbremsninger, at de endret kjørefølelsen totalt. Jeg kjente godt her, at jeg kjørte på myke dekk, som nå var i overkant varme. Rundt kurven merket jeg tendenser til overstyring. Dette er mer hva jeg forventer av et "nordisk" vinterdekk. Da er spørsmålet, hva må en ofre for å kjøre på et asfaltelskende piggfritt dekk med svært lavt støynivå? Ikke mye, egentlig.. Det jeg i løpet av vinteren mest har bitt meg merke i, er hvordan XI3 er litt mer uforutsigbart enn Contact 6. Er dette problematisk? Nei. Så lenge en kjører som folk, vil en aldri merke dette. I evt unnamanøvre kan en nok få seg en overraskelse, men "alle" biler har elektroniske støttehjul nå. XI3 vinner på grep på både snø og is, Conti 6 er etter mitt syn hakket bedre på slaps (mindre planing). Jeg har ikke fått målt mønsterdybden i senere tid, men ved forrige kontroll bet jeg meg merke i at slitasjen var langt mindre enn på Contact 6. Dette skyldes selvfølgelig gummiblandingen. (Har kjørt begge bilene ca like mye i vinter). Rullemotstand! Jo, forbruket har steget ganske markant med XI3 ift sommerdekkene, men det må en rett og slett forvente.. Der jeg med sommerdekk bruker 0.38 v/langkjøring (225 og 255 bredde) bruker jeg med XI3 0.44. (Begge målinger utført på bar asfalt). Nå må det sies, at bilen nok bruker litt mer diesel i kaldt vær, så hva forskjellen er helt eksakt vet jeg ikke p.d.d. Beholder jeg dekkene? Ja.. Jeg kommer til å kjøpe dem ut såfremt prisen ikke er helt horribel, noe jeg regner med at den ikke er). Jeg kommer dessuten til å oppdatere denne tråden så lenge jeg kjører på disse dekkene. Dette med hvordan dekket bevarer sine egenskaper gjennom et normalt livsløp er i mine øyne alfa og omega. Dekkene må etter mitt syn, så fremt mønsteret enda er ok tåle bruk uten vesentlig forringede egenskaper i 2-3 vintre. Minimum. Her burde jeg avsluttet med et bilde av bilen, men den er så fæl! Vårløsninga er kjip sånn sett! Tusen takk for muligheten, takk for oppmerksomheten og takk for meg. For nå
  6. Haha! Helt enig! Jeg er litt gigantisk med mine 140kg netto! Bjørn er helt tydelig bygd for fart, der jeg er bygd for dørholding og what not! Se, her står jeg ved en Sprinter! Stakkars 3-serie! Nei, jeg skylder alt på min egen størrelse i forhold til fremtidsbjørnen fra sivilisasjonen!
  7. I'm in! Nå får kjip16'en min ny programvare snart. Da klarer den seg nok hakket bedre mot en i3. Men, taper gjør den nok allikevel. Med mindre vi gjør dette i Tyskland da Artig å få henge med Bjørn! Dette elbilopplegget er neimen ikke så dumt
  8. Verdens hyggeligste bjørn vs verdens tregeste? Litt dekkrelatert, da vi tester på glatta Bjørn (bb79 her inne) på 155 brede Nokian R2, jeg på X-Ice 3 i 225/45-18. Artig test!
  9. Så sykt vertikalt! Men, når en bruker snø som stativ må telefonen stå Her lå tempen rundt -7. Bakken er en hytteinnkjørsel, og den er bratt! Bakhjulstrekk fungerer gull, med gode dekk!
  10. Testens offisielle slutt nærmer seg med stormskritt. Sola varmer, dagene blir lengre og dekkene får nye utfordringer. Jeg har virkelig verdsatt denne oppgaven; å få være en slags folkelig dekktester. Oppsummering kommer i nær fremtid. Tanken er å komprimere alle inntrykk, all tekst, til noe lettfattelig og vel.. konsist. Jeg vil få takke dere som valgte meg, for tilliten. Håper jeg har innfridd. En kan liksom stoppe hvor som helst når en er godt skodd. Bakke ingen hindring. Ellers, hadde et morsomt møte med teslabjørn i helga! Vi prøvde oss på et lite dragrace. Eller, flere faktisk. Det ene foregikk på glatta. Han i i3 på 155? brede Nokian R2, jeg i 316dA med XI3. Artig😃 Resultatet kan dere se i hans roadtripvideo #38. Den dukker nok opp om noen uker. Teslauker, som han ville sagt det.😉 Veldig bra kar, like hyggelig ansikt til ansikt som på youtube!
  11. Hoi! Erre no liv her? Oppdaterer i tråden min ved jevne mellomrom (url i signatur). Nesten så jeg synes det er litt leit at testen nærmer seg slutten.. Kunne gjerne tenke meg å teste videre! Men! Det gjør jeg nok læll. Tenker det kan ha en viss nytteverdi at jeg oppdaterer rimelig jevnlig i løpet av dekkenes livsløp. Hvordan er dekkene neste vinter? Itte veit je!
  12. Hiv og hoi! Fått testa dekkene litt på vått føre, og tenker jeg bør dekke (hehe) dette aspektet òg. Hva kan jeg egentlig si? De oppfører seg veldig udramatisk, selv i disse elveleiene en jo ofte får på sporete veier. Nå har jeg ikke eksakt mønsterdybde i hodet, men ved visuell inspeksjon virker det som om mine mistanker om at gummiblandingen her er litt hardere enn på Continentalene jeg ruller på E39'en stemmer. Jeg har tilbakelagt flere mil i F30 denne vinteren, men kan ikke se at dekkene er mer slitt enn på E39. Heller tvert imot. Jeg må måle, selvfølgelig. Rett skal være rett! Ellers, var til Hamar på mandag. Sulland, as usual. Knekte bakfjærer, av en eller annen grunn. Bilen har mest trolig hatt knekte fjærer siden jeg overtok den. Ny tur neste mandag (over helga). Om noe gir disse repetitive turene meg gode muligheter for vinterdekktestings og tanker rundt dem generelt! Gleder meg til å få prøve dekkene med HELE bakfjærer. Ville jeg enda kjøpt X-Ice 3? Japp! I 18"? Japp! Hadde det vært interessant å teste disse dekkene i en mer gubbete dimensjon? Japp! /ærligmodus PÅ Jeg hadde seriøst ikke høye tanker om Michelin - som produsent av vinterdekk. Franske greier, på vinterføre her i arktiske ødegokk? Nope! Jeg hadde _aldri_ kjøpt X-Ice 3 over Hakka R2. _ALDRI_. Etter denne vinteren? Mer enn gjerne! Disse dekkene passer min kjørestil og mitt komfortbehov (lavt støynivå) langt bedre enn det mer tradisjonelle valget; R2. Svada? Nope, og for å bevise dette kommer jeg til å handle vinterdekk fra Michelin (X-Ice 4 hadde vært spennende!) og legge ut et bilde i denne tråden når den tid kommer. Jeg er rett og slett veldig fornøyd!
  13. Hoi! Ja, bilen har ikke oppført seg "normalt" i hekken i mitt eie ihvertfall.. Googla emnet etter kjøp og fant at mange amerikanere klaget over myk bakende på F30. Slo hele greia fra meg, tenkte at dette var mer konstruksjonsfeil enn.. feil Jeg skal ikke klage, men 2640km kjørt utelukkende pga garantirelaterte greier (inkl tilfeller der sjappa har bestilt feil del, evt ikke bestilt i det hele tatt) begynner å bli litt frustrerende.. Kjipt å ta seg fri fra jobb pga dette. Har vært nøye med å forklare at jeg har lang reisevei, nettopp for å unngå denne pendlinga.. Men men! Jeg klager ikke. Ikke mye ihvertfall.. Men, etter noen måneder med F30 begynner jeg å bli litt lei av disse stadige tullefeilene.. Blinklys på speil Ulyd fra varmeapp Veldig skjev slitasje bakbremser Sprekker i frontlyktglass Panser lar seg ikke åpne i -grader (dette feilsøkte de nå på mandag, men selvfølgelig INNE i verkstedet, og fant derfor ingen feil). På parkeringsplassen utenfor Sulland derimot.. No go, men da var sjappa stengt. Feil nedtelling ifbm både det ene og det andre i iDrive Knekte bakfjærer Redda min trofaste E39 etter at den hadde tjenestegjort som hagepryd i noen år. Foranledningen var et ublidt møte med et busskur. E39en funker strøkent. Heldigvis, kjipt å kjøre F30 med knekte fjærer, uten mulighet for å fylle på spylervæske