larserso

Medlem
  • Innholdsteller

    2039
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om larserso

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Interesser:
    Lillehammer
  • Kjøretøy
    M550dx
  1. Du får til å lakkere slike deler ganske godt selv. Det er ingen flater som kan bli ujevne etc. Om du bruker tokomponent spraylakk fra en bilutstyrforhandler ala BilXtra og legger disse en stund i f.eks. varmt vann før du sprayer blir det bra. Men, jeg ville hørt med et lakkverksted også for det er ikke sikkert de skal ha mye for å lakke dette samtidig som de tar noe annet.
  2. Kan bekrefte at min M550d har åpne deksler på begge sider og kjølere godt synlig bak disse. Min har ikke webasto, men det ville virke ulogisk å fjerne tåkelys for å få inn luft til kjøling og så stenge grillen for webasto.
  3. Såg denne artikkelen nå. Ganske interessant at de støydifferansene de måler her vil nok ingen av oss klare å skille med våre ører... Opplevd forskjell på dekk synes jeg ofte er markant, men det henger ikke på greip med målingene. Står ikke noe om premisser for målinger men de burde være gjort så de er representative https://www.motor.no/artikler/2018/mars/sommerdekk-2018-kategori-stoy/
  4. larserso

    Dekkdimensjon bmw x3

    Du må i hvertfall kjøpe stjernemerkede dekk. Jeg var nylig i kontakt med BMW Norge og GS bildeler da jeg vurderte ulik bredde framme og bak på min F11 med xDrive. GS ville ikke selge ulike dimensjoner framme og bak og BMW var helt klare på at de ville fraråde det pga. at selv om fordelingskassa tålte mye juling ville den regelrett koke og havarere om den hele tida småjobba pga. ulik dimensjon. De sa før at det ikke var noe problem med små avvik (jeg vurderte 0,7%), men etter de slutta med dette og heller frarådet det forsvant det de hadde av problemer med defekte fordelingskasser. Hørtes voldsomt ut siden jeg antar det fortsatt selges helt nye xDrive med ulik dimensjon, men jeg orka ikke uvissheten og feiget ut. Ser ikke så kult ut med bare 245 bak, men får leve med det.
  5. Se svaret til @mcbanan for utregning av antall ganger dobling, men husk også forskjellen på lydtrykknivå og lydeffektnivå.
  6. AS3 ja. Satte meg overraskende lite inn i dekk og tester denne gangen. Fikk et veldig godt tilbud på komplett sett med disse dekkene og stolte på selger med at det skulle være gode kvalitetsdekk som tålte å bli piska av tung bil med mye effekt Godt inntrykk så langt.
  7. Det er absolutt et nyttig verktøy for å si noe om forskjell mellom dekk eller biler Fikk akkurat på GoodYear F1 på min F11. Godt grep og ingen sporing og støynivået er på et slikt nivå at man ikke tenker over det under vanlig kjøring i 80-90 km/t er min erfaring.
  8. Tåkelys tennner nok ikke på bilen din, kun det innerste hovedlyset. Osram sin veiviser har vist seg pålitelig før i hvertfall så greit tips til framtidig behov https://am-application.osram.info/en
  9. larserso

    Nye sommer dekk til F10

    Gikk fra 285/25/20 på E61 til 19» Michelin RunFlat på F11 og syntes det var helt gode dekk. Ingen sporing. Støya noe mer. Eneste gang jeg har hatt RunFlat, men skjønte egentlig ikke helt hva «alle» klager på. 😊 Er egentlig kresen på både støy og sporing.
  10. larserso

    Nye sommer dekk til F10

    Fikk noen mil i helga. Dekka er fine de. Ingen sporing og godt grep. Man hører jo litt dekkstøy i 80-90, men ikke noe plagsomt. Er nok ikke de stilleste dekkene(uten at jeg har lest noe eller testa andre dekk), men fortsatt lavt støynivå inne i bilen. Vindstøyen er større enn dekkstøyen. Helt fine på støy er nok konklusjonen. Kjørte 19» run flat i fjor og det støyer en del mindre med 20 uten run flat.
  11. larserso

    Nye sommer dekk til F10

    Det var visst assymetric 3. Jeg skal ha første tur utenfor tettbebygd strøk i dag så kan melde tilbake da. Sporer null på småkjøring, men må få litt hastighet før jeg kan si noe om støy. Veldig bra så langt.
  12. Enkelte dekk kan gi en ganske solid rumlelyd er min erfaring. Men, har kjørt Michelin Pilot Sport i mange år og har alltid vært fornøyd med støynivået (E46 og E61). Men, støynviåene dine hørtes jo helt hårreisende ut. Nå skal det legges til at en så lite følsom mikrofon som på en telefon er lite egna for pålitelige målinger. Videre er riktig måleteknikk også av stor betydning. Se nivåene i f.eks. denne artikkelen http://www.klikk.no/motor/bil/sa-mye-braker-bilen-din-2919299 Har du 86dB i bilen din vil det ikke være mulig å kommunisere uten å rope og det vil også kunne gi hørselskade over tid så det høres noe voldsomt ut.
  13. larserso

    Oppgradere BMW Performance bremser på E81

    Det jeg mente var at jeg fikk inntrykk av at det visuelle var viktig ifbm. oppgraderingen og derfor ville nevne at man kunne få mye av det samme ved å pynte på performancesettet da også det vil være en betydelig forbedring av opprinnelige bremser. At man da samtidig slapp å bytte ut fungerende originaldeler med uoriginale nevnte jeg som positiv bieffekt.
  14. larserso

    Oppgradere BMW Performance bremser på E81

    Er det så stor forskjell på størrelsen på kalipere bak egentlig? Min tanke er at det høres ut som en god løsning å få lakket kalippere bak i matchende farge om du finner det. Det "minste" settet vil jeg anta har bremsekraft i massevis for bilen din og da beholder du også de originale delene i drivverket ditt og slipper å tukle med uoriginal vare og gjøre en så omfattende jobb for det jeg får inntrykk av primært er en visuell oppgradering?