FritzP

Medlemmer
  • Innholdsteller

    299
  • Ble medlem

  • Sist besøkt


Reputation Activity

  1. Like
    FritzP mottok omdømme fra vegard89 i Får ikke diagnoseprogram til og fungere.   
    PÅ denne bilen (F-serie)  så må du som det er nevnt tidligere bruke ENET kabel, Rheingold/Ediabas må settes opp annerledes enn om du bruker K/D-Can kabel.
    Sjekk oppskriften i vedlegget. 
    Forøvrig så trenger du ikke VMware for Rheingold. Kan kjøres direkt på PC'en.
     
     
     
    Rheingold_configuration_manual.pdf
  2. Like
    FritzP mottok omdømme fra tubbie i Diverse feil som kan ha sammenheng?   
    Man må ikke slette feilkode pga defekt abs hjulhastighetsensor etter bytte til en fungerende sensor. Etter noen meter kjøring så skal lampen slukke om alt er korrekt.
    Imidlertid så ville jeg ikke montert noen sensor fra Biltema, har selv hatt dårlig erfaring med uoriginale hjulhast.sensor, riktignok fra en annen leverandør.
    Dette sjekkes enkelt med diagnoseutrustning og livedata for DSC/ABS
     
  3. Like
    FritzP mottok omdømme fra Lifeasiknowit_bmw i Den middels store DAB(+)-tråden   
    Har også notert meg dette, men burde det ikke være mulighet for å finne ut chassinr. på bilen som delen kommer fra, og dermed opprinnelsen til bilen.
    Dette er jo programmert inn i modulen.
  4. Like
    FritzP mottok omdømme fra Aafk i F10 520d fra 163 til 184 hk   
    Min bil er en 2011  modell, og har således N47 motor, imidlertid så ser jeg ikke problemet med å gjøre det samme om det er en B47 motor.
    Når bilen kommer på service så vil den vises som en 184 hk da det er bilens VO som bestemmer dette, en eventuell oppdatering av software hos forhandler vil bibeholde full effekt.
    Kan ikke se at dette burde ha noen betydning i forhold til garanti, da motorens software ikke er kompromittert på noen måte.
  5. Like
    FritzP mottok omdømme fra flobben i F10 520d fra 163 til 184 hk   
    Oppdatering.
    Kan bekrefte at det er mulig med relativt enkle midler å legge inn sw for 184 hk på biler som er levert med 163hk.
    Dette går som følger:
    Man må ha E-sys oppe å gå, man må i tillegg ha full PSdZData files.
    Man må ha en ENET kabel samt en PC med plass for minst 50gb, og helst mer.
    Endre VO (Vehicle order) eller FA som er det tyske begrepet, her må parameter 843 fjernes.
    Deretter, kalkuler en ny SVT; (software oppdatering) ved hjelp av E-sys.
    Flash inn ny sw for DME, du skal nå ha oppdatert til 184 hk.
    Logging i etterkant viser at utgangsmoment har økt, samt det viktigste, bilen går bedre fra ca 3000 omdr og oppover.
     
  6. Like
    FritzP mottok omdømme fra flobben i F10 520d fra 163 til 184 hk   
    Oppdatering.
    Kan bekrefte at det er mulig med relativt enkle midler å legge inn sw for 184 hk på biler som er levert med 163hk.
    Dette går som følger:
    Man må ha E-sys oppe å gå, man må i tillegg ha full PSdZData files.
    Man må ha en ENET kabel samt en PC med plass for minst 50gb, og helst mer.
    Endre VO (Vehicle order) eller FA som er det tyske begrepet, her må parameter 843 fjernes.
    Deretter, kalkuler en ny SVT; (software oppdatering) ved hjelp av E-sys.
    Flash inn ny sw for DME, du skal nå ha oppdatert til 184 hk.
    Logging i etterkant viser at utgangsmoment har økt, samt det viktigste, bilen går bedre fra ca 3000 omdr og oppover.
     
  7. Like
    FritzP mottok omdømme fra Larsa97 i Ulyd ved "høy" fart   
    Hadde lignende lyd på min E91 320d -06 mod ca 160 000 km.
    Var ikke stor forskjell på kjøring rett frem eller i sving, men uansett, byttet begge bakhjulslager, og lyden var borte.
  8. Like
    FritzP mottok omdømme fra Aslaska i ECU tuning box?   
     
    Linken virker ikke, men om det er enhet for lesing/skriving av fil til ECU for eget forgodtbefinnende så er dette ikke noe nytt.
    Jeg kan ikke se greia med å skulle legge inn originalfil bare fordi en skal på service/EU-kontroll.
    På EU-kontroll finner de ikke ut om det er gjort tuning unntatt påhengt visuellt synlig boks, og på merkeverksted (BMW) så vil de uansett kunne oppdage om bilen har vært tunet selv om den er satt tilbake til original for anledningen ved service..
  9. Like
    FritzP mottok omdømme fra Espen Aass i Byttet hjullager, speedometer ESP og ABS virker ikke e39   
     
    Banket inn lageret.., dette er ikke riktig metode for montering av lager. Slike lager må monteres med presse, eller tersj, og da er det viktig (alfa og omega) at man presser på riktig sted, ellers er du garantert å få feil med lageret innen kort tid.
  10. Like
    FritzP mottok omdømme fra Espen Aass i Byttet hjullager, speedometer ESP og ABS virker ikke e39   
    Har nettopp byttet hjullager bak på min E91, og der er det i hvertfall slik at sensoren leser fra den ene siden av lageret, og da må dette monteres riktig vei.
    Vet ikke hva Biltema fører av lager, men slike deler ville jeg kjøpt fra anerkjente produsenter. Når det kommer til abs sensorer og andre sensorer for den del så er det kun originalkvalitet som gjelder. Har dårlig erfaring med slike deler av uoriginal kvalitet.
  11. Like
    FritzP mottok omdømme fra SweetBMW i Noen kommentarer rundt ecu trimming av F30 316d/318d automat   
     
    Min kommentar til alle som spør om tuning av nyere (eller eldre biler):
    Hvis det primære er oppretthold av garanti, så vær klar over at merkeforhandler kan finne dette ut om de vil det.
    Det sier seg da selv at det kan bli problem å få dekket havari/skade på motor/drivverk i garantitiden.
    Folk må være voksne nok til å forstå hvilke spilleregler som gjelder.
    Når det er sagt, jeg har hatt flere dieselbiler som har vært tunet (både BMW og andre merker) og ikke hatt problemer som kan tilskrives at motor er tunet.
    Jeg personlig har derfor ikke større betenkelighet med å få chiptunet motoren, så lenge det er gjort skikkelig, og når garanti er utgått så står du stort sett på egne ben uansett.
  12. Like
    FritzP mottok omdømme fra CrZyWiz i Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!   
     
    Her er litt fakta: https://www.bmw-besuchen.com/en/steyr/index-steyr.html
     
  13. Like
    FritzP mottok omdømme fra quandt1960 i Hvilken lader holder på spenningen ved Diagnose   
     
    Jeg har denne Schumacher INC-700 laderen, og den fungerer fint, du kan justere spenningen fra 13 til 14.5 volt, og den kan gi 70Amp max, og det er nok for coding og flashing.
    Jeg vet ikke om noen som selger denne i Europa, men det er bare å bestille fra USA, den fungerer på 240 volt som vi har, men man må skifte støpsel til den typen vi har her hjemme.
  14. Like
    FritzP mottok omdømme fra stig. i getrag dogleg eller ikke?   
     
    Det står 262 på 265 kassene også, så det er ingen sikker identifikasjon.
    Imidlertid, CR/dogleg kassen har et annet gearmønster, 1. gear bak til venstre, og 5. gear bak til høyre.
    Vanlige kasser har jo 5. gear frem til høyre, og 1. gear fremover.
    Skulle ikke være så vanskelig å finne ut av dette.
  15. Like
    FritzP mottok omdømme fra danskiii i Performance bremser E82 123d   
     
    Du må ha delnummer for å bruke denne siden, delekatalog for BMW finner du her: http://realoem.com/bmw/
  16. Like
    FritzP mottok omdømme fra ArneR i BMW dieselmotorer   
    Har inntrykk av at clutch på M47 320d (E90) er ganske holdbar.
    Ved logging så kommer min E91 opp i 440 Nm i "inner moment", og dette uten at det slurer.
  17. Like
    FritzP mottok omdømme fra glue i Instumenter.   
    Det er definitivt mulig å kode om dette, jeg ser av din profil at du muligens bor i Mo i Rana, om du tar deg en tur til Mosjøen så kan jeg fikse dette for deg.
  18. Like
    FritzP mottok omdømme fra Diiesel i Ettermontere cruisekontroll   
    Cuisecontrol på E46 med manuell gear er ingen problem, hadde det på min 320d, fungerte fint det.
  19. Like
    FritzP mottok omdømme fra Sammyen i Instumenter.   
    Dette er ikke noe problem, instrumentet kan kodes om til å virke på din bil selv om det kommer fra en 316/318.
    Jeg har selv kodet om et instrument fra M3 til å virke på en 318is, du kan sågar kode det til å virke på både 8 og 12 sylindret motor.
    Koding gjøres med NCS Expert.
  20. Like
    FritzP mottok omdømme fra TRF i innkjøring av nybygd motor?   
     
    En overhalt motor med nye boringer/stempler og ringer må kjøres riktig den første tiden.
    Det som er viktig er at ringer får tilpasset seg til sylinderboringene, dette skjer når motoren får gå med forholdsvis stor belastning og høyere turtall.
    Bruk varierende turtall og belastning ved å akselerere i f. eks 3. - 4. gear.
    Det er viktig at dette blir gjort før sylinderboringene blir polert/glasert.
    Hyppige oljeskift er også viktig den første tiden, og kjør helst på en mineralsk singlegrad olje under innkjøring. 
  21. Like
    FritzP mottok omdømme fra TRF i Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!   
    Alle spekulasjonene som kommer frem her om hva som forårsaker eller fremskynder havari på disse motorene blir bare spekulasjoner.
    En slik motor skal tåle normal bruk uten å havarere registeret, det er ikke bruken en kan skylde på, men detaljkvaliteten på komponentene i registeret.
    Har stående en slik motor fra en 118d som jeg har demontert, og her var det den kjedeguiden til det øvre kjedet som var gått nærmest i oppløsning og forårsaket at kjedet hadde hoppet over, kjedet var ikke gått av. 
    Dette er intet annet en en designmiss fra BMW, og trenger ingen annen bortforklaring.
  22. Like
    FritzP mottok omdømme fra TRF i Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!   
    Alle spekulasjonene som kommer frem her om hva som forårsaker eller fremskynder havari på disse motorene blir bare spekulasjoner.
    En slik motor skal tåle normal bruk uten å havarere registeret, det er ikke bruken en kan skylde på, men detaljkvaliteten på komponentene i registeret.
    Har stående en slik motor fra en 118d som jeg har demontert, og her var det den kjedeguiden til det øvre kjedet som var gått nærmest i oppløsning og forårsaket at kjedet hadde hoppet over, kjedet var ikke gått av. 
    Dette er intet annet en en designmiss fra BMW, og trenger ingen annen bortforklaring.
  23. Like
    FritzP mottok omdømme fra TRF i Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!   
    Alle spekulasjonene som kommer frem her om hva som forårsaker eller fremskynder havari på disse motorene blir bare spekulasjoner.
    En slik motor skal tåle normal bruk uten å havarere registeret, det er ikke bruken en kan skylde på, men detaljkvaliteten på komponentene i registeret.
    Har stående en slik motor fra en 118d som jeg har demontert, og her var det den kjedeguiden til det øvre kjedet som var gått nærmest i oppløsning og forårsaket at kjedet hadde hoppet over, kjedet var ikke gått av. 
    Dette er intet annet en en designmiss fra BMW, og trenger ingen annen bortforklaring.
  24. Like
    FritzP mottok omdømme fra TRF i Til alle med N47 motoren! Det kjente problemet med registerkjedet!   
    Alle spekulasjonene som kommer frem her om hva som forårsaker eller fremskynder havari på disse motorene blir bare spekulasjoner.
    En slik motor skal tåle normal bruk uten å havarere registeret, det er ikke bruken en kan skylde på, men detaljkvaliteten på komponentene i registeret.
    Har stående en slik motor fra en 118d som jeg har demontert, og her var det den kjedeguiden til det øvre kjedet som var gått nærmest i oppløsning og forårsaket at kjedet hadde hoppet over, kjedet var ikke gått av. 
    Dette er intet annet en en designmiss fra BMW, og trenger ingen annen bortforklaring.
  25. Like
    FritzP mottok omdømme fra Sammyen i Instumenter.   
    Dette er ikke noe problem, instrumentet kan kodes om til å virke på din bil selv om det kommer fra en 316/318.
    Jeg har selv kodet om et instrument fra M3 til å virke på en 318is, du kan sågar kode det til å virke på både 8 og 12 sylindret motor.
    Koding gjøres med NCS Expert.