Eirik Viste

Medlemmer
  • Innholdsteller

    3449
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Eirik Viste

  • Vurdering
    Generalløytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike

Siste besøkende

1309 profilvisninger
  1. Tilhengerfeste for e34 ønskes kjøpt

    Hei. Det ser ut til at jeg hogger en E34 Touring. Den har avtagbart hengerfeste, men må sjekke for å være sikker at kroken og nøkkelen er på plass. Koster 1.300 kr + frakt. Hengerfestet befinner seg i Stavanger. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
  2. ØK. motorledningsnett til M50, M51 og M52

    Hei. Det er vel ikke ledningsnett du trenger, men dekslene for luken der ECUen monteres. Jeg har M52 enkelvanos ledningsnett til E36 og manuell kasse. Hør med Nikolai på nummer 986 30402. Han har hogget mange E36er. Hilsen Eirik.
  3. HJUL LAGER BAK E60 og E39

    Det er vel forskjellig navdiameter på disse lagrene. Er det 74.1 mm til E39 eller 72.6 mm til E60? Har hørt at man kan bytte E60 hjullagere og sette på E39 for å få større felgutvalg.
  4. E32 740i/6, M60B44 Kompressor

    Du er utrolig nøye med alle tingene du gjør! Veldig kjekt å lese og se bilder av prosjektet. Tror dette kommer til å bli kjempebra. Du er dyktig og har mye ungdommelig pågangsmot. Det var en dyr historie med AC anlegget i sin tid. Det kom sterke vibrasjoner da ACen ble slått på. Regnet med at det var kompressoren sin skyld, og kjøpte en brukt en fra min lokale opphogger over grensen i Sveits. Fikk fylt på ny gass. Akkurat samme problem. Fikk pengene igjen og kjøpte helt ny klimakompressor i Sveits. Det var billigst den gang. Ca 4.500 kr. Så ble det ny gassfylling, men med rabatt. Akkurat samme vibrasjon på ny. Ca 10.000 kr i kostnader. Det viste seg å være lageret i motoren til klimaviften. Det er 11-12 år siden nå. Er veldig spent på å høre hvordan motoren fungerer etterpå. Vet du om E31 bærearmene passer på E34 540 og?
  5. M60 med M50 girkasse

    Du kan bruke svinghjul fra E39 M5 som er beregnet til 240 mm clutch. Kanskje trykkplaten og fra M5 og bruke M60B30 eller kanskje E36 M3 lamell. De er beregnet til 29 mm splines. M5 og 540 har 35 mm splines. Eirik.
  6. M52 med ESS Tuning kompressor

    En kompis av meg har en E36 Compact(tror det er en 323ti originalt) som til og med er godkjent med M52B28 motor med kompressor. Tror det er ESS. Jeg satt på med ham en gang og det var et helt annet drag fra bunnen av enn jeg opplevde med en E46 M3. Mulig at E46 M3en ikke var helt som den skulle være, men den gikk jo veldig bra da den kom over 5.000 rpm. Kompisen kjøpte en Alpina 3.2 motor av meg og satte i bilen. (det var etter dette vi har holdt kontakten) og han monterte enda større kompressor og dyser m.m. Nå er vel 2.8 literen på plass igjen og han har tenkt på å selge bilen. Det gjenstår arbeid med lakkering av skjermer m.m, og vurderingen hans går på om han skal gjøre bilen helt ferdig før han selger den eller selge bilen som den står. Han bygger hus og har all energi der for tiden. Det må jo være en god følelse å kjøre en bil som er godkjent med kompressor uten å være redd for kontroll. Det gjør selvfølgelig bilen dyrere. Men når først kompressoren er der er jo muligheten for enda mer effekt til stede. Tror den er godkjent med ca 280 hk. Han har mye gromdeler til denne bilen som Z3 M Coupé bakstilling med E36 M3 bakbremser og M3 eller 4 stemplete Porsche frambremser. Sperrediffer i forskjellige utvekslinger har han og. Jeg kan sette dere i kontakt med hverandre hvis det er ønskelig. Hilsen Eirik.
  7. Ombygging fra 523 til 540 e39

    Hei. Den største utfordringen er vekten på din 523. Jeg har hatt et ombyggingsprosjekt gående fra 520ia til 540i/6. Og hvis reglene til BT følges etter boka, så endrer de ikke antall sitteplasser. Det gjør de ikke i Stavanger i alle fall. Kjøpe nylig en original 540ia sedan. Tillatt totalvekt 2.200 kg og 390 kg nyttelast. 520ia har 1.975 kg tillatt totalvekt og 460 kg nyttelast. Det kreves minimum 300 kg nyttelast(4x75 kg). 540en er en godt utstyrt bil og 520en har nesten ingenting utstyr. Det påvirker vekten. Jeg tror jeg gir opp ombyggingsprosjektet siden jeg ikke har lyst til å jukse med vektene. Sjekk i alle fall dette på forhånd. Jeg fikk et tips av en kar som har gjort dette før, og det var å bytte hele billedningsnettet. V8 har noen andre kontakter i el.nettet. Blant annet til servotronic styringen. Hele forstillingen byttes ja. På bakstillingen kan man lett endre 520 til 540 bakstilling ved å bytte drivakslinger, diff og bremser. Men er sikkert lettest å bytte alt over. Du får høre hva Biltilsynet sier om vektproblematikken. Eirik.
  8. Bygge om m52tub20 til m52tub28? (E46)

    Hei. Det er ikke mye problem å bygge om til 2.8. Det er lettere enn med de gamle enkelvanos motorene, fordi eksosen var forskjellig på de motorene. Nå har du i alle fall nesten lik eksos som 328 i alle fall. Girkassen er kraftigere på 328, men det er ikke noe krav om at den må byttes. Heller ikke differensialen bak. Det kreves at hjuloppheng og bremser er like som på 328. Hjulopphengene tror jeg er like. Da gjenstår bremsene. 328 har 300x22 mm skiver framme og 294x19 ventilerte bremser bak. Din 320 har trolig 286x22 mm framme og 276/19mm bak. Jeg har E46 328 bremser i Stavanger. Du kan bruke dine 320 kalippere framme og skifte bare klavene til 328. Jeg har og helt nye 328 skiver framme. Bak har jeg 328 kalippere med klaver. De har 40 mm stempel i forhold til 38 mm på 320. Brukte skiver tror jeg at jeg har bak i ok stand. Jeg har kanskje M52B28TU motor og til salgs. Du kan kontakte meg på 92 22 65 44 så kan vi ta en prat om ombyggingen. Det er bedre enn å skrive. En annen ting med 2.8 motoren er at man kan sette på M54B30 innsug på motoren. Nå finnes og billige adapterplater slik at spjeldet fra M52 motoren lett kan monteres. Fekzen som også er på forumet her er dyktig med chiptuning, og han kan omprogrammere hjernen. Han programmerte en gang en 2.8 motor med 330 innsug til E85 drivstoff og benket 235 hk. Men 220 hk er fullt realistisk med 2.8 motoren med større innsug. Jeg har separat styringsenhet til 2.8 motoren. Den kan i så fall sendes inn og han fjerner startsperren i tillegg. Du kan fint kjøre med din 320 hjerne på en 2.8 motor som en start i alle fall. Hilsen Eirik.
  9. m52b28 ønskes kjøpt

    Hei. Bare ta kontakt når det passer.
  10. m52b28 ønskes kjøpt

    Hei. Nå sjekket jeg nettopp med Nor Lines. Frakten koster 1.375 kr inkl moms, så det er en bra pris synes jeg. Båten har avganger på torsdager og søndager. Da må i så fall motoren bli innlevert før kl 15 på onsdag og fredag. Levering før onsdag er mulig, men fredag bør i alle fall gå fint. Ta gjerne kontakt på 92 22 65 44. Da får du rask kontakt. Jeg er ute og jobber og sitter ikke foran PC så mye på dagtid.
  11. m52b28 ønskes kjøpt

    Hei. Motoren kan være ut av bilen på en dag eller kveld. Jeg skal høre hva frakteprisen blir og de kommende avgangene.
  12. M54B30

    Sannsynligvis må bunnpanne, motorfester og ledningsnett byttes over hvis den nye motoren kommer fra et annet karosseri. Men det er ikke noe problem å bytte over. Du er nok klar over at M54B30 motoren ofte har problemer med høyt oljeforbruk pga en "dårlig" stempelring. Men andre kan nok være i orden og. Jeg har en M52B28TU motor fra E39 som er nesten identisk med M54 motoren. Denne motoren har skikkelige stempelfjører og ikke samme problem med oljeforbruket som mange med M54 opplever. Så en link til en youtube film der forskjellene ble forklart. Dette var i USA, og vet ikke om problemet er større der borte. Google litt om dette. Det er dyrt å bytte stempelfjørene, siden toppen bør overhales samtidig. M54 motoren blir jo i topp stand etter en slik jobb, men koster fort 15.20.000 kr med deler og arbeid. Pluss kjøp av motor. Bytter du over innsug fra M54B30 kan du fort få ut nærmere 230 hk av den motoren og med ny mapping. Fekzen mappet en slik motor til 235 hk med E85 drivstoff. Jeg er usikker på om 2.2 og 2.5 M54 motorene har samme innsug, men i alle fall med 2.5 innsuget kan sikkert effekten økes til nærmere 220 hk. Min 2.8 motor kan selges for 7.000 kr + frakt uten starter, dynamo og servopumpe og katalysatorer. Girkassen din passer rett på motoren. Dette er bare for å gi deg et alternativ. Km.standen på min motor skal være ca 180.000 kr. Ta gjerne kontakt på 92 22 65 44 for mer info. Edit: 50skid heter karen som forklarer problemet med M54 oljeskraperingen. Det er rett og slett en dårlig konstruert ring som forårsaker at ringen ikke tetter skikkelig mot sylinderveggen. Hilsen Eirik.
  13. bmw e39 528ia diff 3.07 ratio

    Jeg ser jeg har en diff fra 528ia bakstilling med 3.07 utveksling. Selges for 1.400 kr + frakt. Eirik.
  14. bmw e39 528ia diff 3.07 ratio

    Jeg skal i neste uke hogge en 528ia Touring. Skal sjekke om den har 2.93 eller 3.07 diff. Eirik. 92 22 65 44.
  15. m52b28 ønskes kjøpt

    Jeg har en E39 528ia motor som eventuelt først må skrues ut av bilen som skal hogges. Kjørt ca 245.000 km. Selges for 7.000 kr uten starter, dynamo, servopumpe og luftmassemåler. De delene har du fra din gamle motor. Du må uansett bytte bunnpanne og trolig motorfestene. Fikk fraktet 2.8 motor for 5-6 år siden til Ålesund med Norlines. Båtfrakt fra Sandnes til Norlines sin terminal i Ålesund. Den gang kostet frakten 1.000 kr. Tidligere i sommer kostet frakt av motor 1.850 kr til Trondheim. Tror i alle fall at frakten ikke overstiger 1.500 kr. Kan finne ut av dette på mandag. Jeg har og en M50B25 vanos topp som er lik M52B28 toppen. Bruker du M52 lagerbukkene og kammene er toppene helt like. Eventuelt må en av temperatursensorene i toppen stå igjen. M52 har en tempsensor mens M50 har to. Denne toppen ble jeg fortalt var kontrollert og skulle være helt i orden. Den koster 1.500 kr + frakt ca 400 kr( inkl arbeid med innpakking + teip). For nærmere info kan du og ringe meg på 92 22 65 44. Hilsen Eirik.