Eirik Viste

Medlem
  • Innholdsteller

    3515
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Om Eirik Viste

  • Rang
    Generalløytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike

Nylige profilbesøk

1793 profilvisninger
  1. Eirik Viste

    E34 manuell girkasse på e32 730ia?

    Du kan i alle fall bruke kasse fra E34 535. 530 M30 motor er ikke ofte å se på de modellene. Er usikker på om kassene fra E23, 24 og 28 med M30 motor passer 100%. Selve kassen gjør det, men tror noen av dem har en sensor på kassen. Ellers passer E34 M5 kassen og. Men sats på en E34 535 kasse som er lettest å få tak i. Det er god sjanse for at du kan bruke fremre del av 535 akslingen og bakre del av din 730 aksling. 730/735 med manuell kasse er ikke så lett å få tak i deler til. Hilsen Eirik.
  2. Eirik Viste

    BMW 320i, m54b22

    I alle fall på de eldre M52 motorene er det et tegn på dårlig veivakselsensor når bilen plutselig stopper, og at den starter igjen rett etterpå. Denne sensoren er litt kronglete plassert på M54 motoren. Den befinner seg under startmotoren skrudd inn i blokket litt over bunnpannen. Jeg ville ha byttet denne sensoren. På M54 motoren trenger du bare å bytte sensoren. Det er et stikk på den. Ingen kbel som må løsnes under innsuget. Hilsen Eirik.
  3. Eirik Viste

    BMW E34 525iaT 95mod 265.000km

    Jeg var med og byttet motoren i denne bilen. Det er en M52B25 enkelvanos motor som dere ser. Det var bare råblokken igjen fra denne motoren. Så ble bunnpannen byttet over fra E34. Rengjort grundig inni bunnpannen og med pakningssilikon i tillegg. Tror ikke det blir lekkasjer der med det første. Ny pakning på M50 oljefilterhuset og toppdekselet. Hele ledningsnettet, sensorer, eksos- og innsugsmanifoiler er fra M50B25TU motor. Alle bremserør bak ble byttet og mener at rørene under kanalen. Mye bil igjen her. Hilsen Eirik.
  4. Ok. Jeg bor i Stavanger, så det er langt unna. Nå er det en del mer aktivitet på forskjellige BMW grupper på Facebook. Jeg hadde prøvd der og fpr å nå ut til flere folk. Hvis du har kjøpt lik motor med samme ledningsnett m.m er det i grunnen en grei jobb. Men det er veldig greit å ha gjort dette før. Et tips er at ved æ løsne demperne på panseret, så kan man få panseret til å stå omtrent loddrett. Men skrur en 8 mm bolt igjennom et hull i hengslene på hver side og inn i et annet hull med gjenger. Da står det stødt og er ikke i veien. Men kanskje best å ta av panseret hvis du skal bruke vinsj i taket. En girkassejekk trenger du og hvis motoren skal heiset ut med vinsj vil jeg tro. Og et løfteåk som vinkelen kan justeres på er veldig bra. Kan ikke skrive mer nå, men du kan ringe meg hvis du ikke får tak i kompetente folk. Jeg kjenner til et par karer i nærheten som kan skru. Og de kjenner kanskje andre igjen hvis de ikke har anledning selv. De bor på Nesodden og Vinterbro, så det er jo nesten i nabolaget.
  5. Har du et spørsmål om motorbyttet eller er det rett og slett bare en uttalelse at du er klar til å sette i gang? 2001 modellene er normalt M54 motorer, men det kan være at din bil er produsert lenge før den ble registrert første gang. M54 har elektronisk gasspjeld. Jeg har akkurat satt inn en M52B28TU motor inn i en 2003 520 2.2 liter som hadde defekt motor. Så langt virker det lovende. Men bilen har ikke skilter enda, så det er bare testkjøring rundt mekkeplassen.
  6. Eirik Viste

    E34 deler Ø.K!

    Hei. Du har lagt ut annonsen under "deler selges". Vet ikke om man selv klarer å forandre annonsen til en annen gruppe. Ellers kan sikkert en moderator gjøre det. Mulig at jeg har en helt ny uoriginal kanal jeg ikke brukte likevel. Jeg har og en hel frontfanger i diamantsort met. Skal se om det er tåkelys på den. Hilsen Eirik.
  7. Eirik Viste

    BMW ønskes "kjøpt"

    +1
  8. Eirik Viste

    Felg/innpress på E46 XI?

    Hei. Jeg hadde noen nye originalfelger som var 7.5 og 8.5 x 17. Mener jeg leste en plass at de var laget til E46 330XI. Tror at de felgene hadde ET 41 på 7.5 tommerne og ET47 på 8.5 tommerne. Det er jo tilnærmet det E36 og E46 bruker. Men vet jo ikke helt sikkert. Har du tilgang til 3-serie felger ville jeg tatt utgangspunkt i det. Hilsen Eirik.
  9. Eirik Viste

    Oljeskift på automatkasse '03 320i e46 oljetype?

    Jeg har nettopp byttet motor på en E39, og der er det og ZF 5 HP-19 kasse. Jeg skal bare etterfylle olje, og tror at hele systemet er blitt flushet for ikke lang tid siden. Oljen er brunaktig, og heter ATF 2. På Bavaria er prisen 425 kr per liter. I vinter byttet jeg også motor , men da M52 enkelvanos og 5 HP-18 kasse. Den har og brunfarget olje. På Bilxtra kjøpte jeg olje på reg.nr, og den var rød. Jeg fylte på likevel fordi jeg trengte flere liter. Men hadde ikke gjort det i dag. En annen bruker den bilen for tiden og det er noe som gjør at motoren ikke går som den skal. Det påvirker og giringen, men den går greit. Men hadde ikke fylt den oljen igjen. Hvis bilen din er i bra stand , så ville jeg absolutt anbefalt flushing av hele systemet. Det er vel knapt 1/3 av oljen som blir byttet ved å ta av bunnpannen. Tror at prisen ligger på 4-5.000 kr på alt arbeid inkl filterskifte, pakning og olje. Du får renset hele systemet inklusiv slanger og oljekjøler. Og komponenter inni girkassen. Sannsynligvis er det urenheter i oljen allerede, og det å bare få byttet ut en liten del hadde jeg ikke vært komfortabel med. Klart er det viktig at filteret blir byttet. Men vi hadde ikke vært komfortable hvis vi skal ta oljeskift på motoren og tapper av 2 liter, og så er det 4 liter gammewl olje igjen. Det vil i tillegg være litt av et styr å bytte oljen hvis du ikke har tilgang til løftebukk. Jeg ville i alle fall ha hørt hvor mye et verksted tar for en slik jobb. Hilsen Eirik.
  10. Eirik Viste

    Nok et bremse oppgradering spørsmål

    Jeg har flere løsninger liggende hos meg som kan brukes på E36. Men jeg tenker ikke på banebruk. Bare standard oppgradering. Og er ikke ekspert på området som TRF er. Jeg har bare mange mål i hodet og har eksperimentert litt på hva som passer i sammen siden jeg har hatt et stort lager av kalippere. Jeg har E46 328 bremsekalippere framme og 300x22 mm skiver. Men har ikke kjørt med dem. Ren klave fra E46 328 kan og brukes på E36 kalipperne. Bak er det mulig å bruke standard E46 328 kalipper bak på 276x19 skivene som 328 har. Jeg har og laget en annen løsning som jeg tror er litt bedre. E46 328 294x19 skiver bak med E36 328 kalippere og E46 328 klaver. E46 328 kalipperne passer ikke til 294 skivene på E36. Det vil kompensere litt på effekten bak hvis man øker ytelsen framme. E36 328 kalipperne har 38 mm stempel bak, men sE46 328 har 40 mm stempel. E46 330 bremsene har jo fordelen at de kan brukes bolt-on på E36 spindler. 325x25 skiver og 57 mm stempel i kalipperen framme har vel omtrent samme bremsevirkning som E36 M3 med 315x28 mm skiver har. 330 kalippere har jeg og liggende. Jeg har og originale E36 M3 bremser. Men også E31 850 bremser og E32 750 4 -stemplete kalippere. De 4-stemplete er ikke mye tyngre enn vanlige store enstemplete kalippere har jeg inntrykk av. Men har ikke veiet dem for å sammenligne. Jeg tror jeg skal prøve å se hvordan 850 og 750 kalipperne passer på E36 M3 navet. Lurer på om E46 M3 på 325/28 mm skiver eller CSL med 345/28 mm skiver kan passe med 850 eller 750 kalippere. Tror det kan bli veldig gode bremser på en E36. E31 840 med 4-stemplete alukalippere lurer jeg på om ble levert på siste 840 utgave med M62B44 motoren? Har aldri sett dem til salgs brukt, men er sikkert mulig å kjøpe nye. 850 kalipperne med 324/30 mm skiver og E34 M5 med 315x28 mm skiver er vel det eneste jeg har prøvd selv av alle bremsene jeg har. Synes at 850 bremsene på en E34 med M50B30 motor var merkbart bedre enn E34 M5 bremsene. 850 klossene bremser over et mye større område enn 9 mm større diameter skulle tilsi. Samme typer klosser og bremseflate som E39 M5 med 345/32 skiver. Så jeg har litt av hvert på lager. Noe er kanskje for salg.
  11. Det er nok lurt å skrive til hvilken motor blokken passer. 4 sylindret bensinmotor, eller kom de bare på E90 modellene? Da er det kanskje 520 diesel blokk med stempler? Synd å betale så mye. Du får se hvilken respons du får. Jeg frykter at du ikke får så mye igjen for blokken. Men lykke til i alle fall. Eirik.
  12. Eirik Viste

    bygge om bmw e60

    Hei. Uen å kjenne noe særlig til E60, vil jeg tro at eneste måten du får dette til på er å få med deg hele donorbilen. Og flytter alt over fra den. Lønner det seg i det hele tatt å bygge om i forhold til å kjøpe en 535. Du trenger mye mer enn motoren, det skal være sikkert. Har du hele donorbilen bør det nok gå an å få bilen godkjent ombygd. Spørs og hvor mye eller rettere sagt lite tillatt totalvekt og nyttelasten etter ombyggingen du har på 520D i forhold til 535D. Hilsen Eirik.
  13. Touring gjør alt lettere. Framakselvekten tror jeg ikke blir noe problem. På bilen jeg tenkte å bygge om veide jeg bilen med V8 kassen og 6 trinnskassen montert. Bremsene var ikke komplette. Men jeg lå bedre an med kiloene enn jeg trodde. Det er alltid noen triks hvis kiloene virkelig betyr noe. Husk at du må ha motor nyere eller i alle fall samme avgasskrav som på 520Den. Da blir det i alle fall bare den såkalte TU motoren fra 09.98 som blir aktuell for deg. Mener at den motoren var uforandret fra 09.90 og ut produksjonstiden som i følge Realoem var 07.2003. Kjekk bil i alle fall.😀
  14. Jeg ville ha brukt 530d som utgangspunkt. 520D har ikke noe mer vekter å gå på enn f.eks 528. Jeg har en 2000 med 530da sedan med tillatt totalvekt på 2.135 kg. En original 2000 mod 540ia sedan har 2.200 kg. De fleste 528 sedan har 2005 kg på de gamle modellene. Har du Touring er det mye mer vekter å gå på. Synes det selges flere billige og fine originale 540er for tiden, og jeg vill heller kjøpt en slik bil. På grunn av at jeg har alle delene liggende skal jeg bygge om til 540i/6. Jeg skal bytte hele billedningsnettet. Så det er en omfattende jobb. Hilsen Eirik.
  15. Eirik Viste

    Brann BMW i8

    Sitter her rimelig sjokkert etter å ha lest igjennom tråden. Det må være en utrolig påkjenning for deg som eier å bli kriminalisert på denne måten. Jeg har jo bare eldre BMWer, men selv en E34 gir jo tydelige signaler hvis motoren går varm, mener jeg å huske. Jeg blir kjempeoverrasket over å lese at hybridbilene har problemer med tap av kjølevæske, at et BMW verksted sier at det er normalt er helt ubegripelig. Og at en bil skal ta fyr pga av motoren har kokt høres merkelig ut. Det må jo merkes på ytelsen lenge før. Pluss at en superavansert bil som i8 ikke har systemer som varsler grundig lenge før alvorlige ting skjer er uforståelig. Og rett og slett stopper motoren hvis fare er på ferde. Selv min gamle 2004 Transit har sikring, noe dessverre ikke Fordforhandleren visste noe om da jeg plutselig kjent brente lukt ved tanking. Multireim gåen. Det var hotell rett ved siden av og jeg overnattet, siden det var blitt kveld. Neste morgen pratet jeg med Ford. Siden den motoren har egen reim til dynamoen, spurte jeg om jeg likevel kunne kjøre da de ikke hadde reim på lager. Det går greit, var svaret. Bare servoen virker ikke. Etter noen km stoppet motoren. Borttauing er dyrt. Trodde jeg fant feilen på motorstansen, da reimen hadde iklet seg seg som en lang tau rundt veiven og trodde at den dermed nesten kvelte motoren. Fikk skåret vekk reimen og alt virket normalt. Så stoppet motoren igjen og bilen ble tauet til et Boschverksted. Erfarne folk der sa bergingsmannen. Den motoren kutter tenningen hvis motortempen blir for høy, sa en mekaniker. Det burde jo Ford ha visst. Typisk virket ikke speedometeret da. Det er av og på hele tiden, men høy temp har aldri vært et problem. Vil med dette bare si at Fordverkstedet som jeg først kontaktet burde visst dette. Samme tullesvar som at når BMW sier at det er normalt at bilen bruker kjølevann. Men i mitt tilfelle var det jo et sikringssystem som gjorde at motoren ikke ble ødelagt. Jeg fikk da "bare" to borttauinger og en ekstra hotellovernatting som ekstra kostnader på ca 6.000 kr. Hadde Ford sagt at du må ikke kjøre videre. Reimstrammeren og ny reim må byttes før du kan kjøre videre, så hadde jeg jo ikke kjørt videre. Og det var med en gammel, rusten Transit kjørt 350.000 km. Hvis dette ikke løser seg til din fordel vil BMW sitt omdømme bli så kraftig svekket når denne saken blir kjent for folk, at tapene kan beløpe seg til mange millioner kr av framtidige kunder som velger å heller kjøpe et annet merke, bare i Norge. Alternativet er også å legge fram saken dirkete for hovedkontoret til BMW. Blir denne saken internasjonalt kjent eller eventuelt Tyskland i alle fall, skader dette BMW mye. Denne saken "stinker" så mye at det kan ikke BMW tillate skjer, vil jeg tro eller i alle fall håpe på for din del. Siden jeg og bor i Østerrike og også har mange tyske kanaler, kan oppslag til tyske bilinteresseorganisasjoner og tips til TV-stasjoner som gjerne tar opp slike emner være et ytterligere pressmiddel. Jeg har flere ganger sett programmer hjelpe folk, lignende Forbrukerinspektørene på NRK og TV2 hjelper deg. Ikke annet enn at det kanskje bare kort nevnes som en sak i Norge, vil det gi BMW en stygg skramme i lakken som kan påvirke salget deres. Jeg kan prøve å hjelpe deg med å finne fram til disse programmene hvis det kan vise seg å være nyttig. Lykke til i alle fall. Hilsen Eirik.