Eirik Viste

Medlemmer
  • Innholdsteller

    3423
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Eirik Viste

  • Vurdering
    Generalløytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike
  1. Denne nonvanos motoren har blitt påkostet mange tusen kroner da registeret ble byttet. Tidligere eier var heldig og fikk rasling fra motoren som et forvarsel, og unngikk registerhavari. Det skjer på disse M62 motorene. Glideskinnene går i oppløsning og kjedet hekter seg fast og motorskade oppstår. Mye av årsaken til at mange ikke bytter registeret er at motoren kan svive helt fint og uten ulyder. I sommer så jeg en 540 Touring billig til salgs med havarert motor. Jeg var og i kontakt med en kar som hadde E38 740 med ulyder fra registeret. Verkstedet han snakket med skulle ha 40.000 kr for jobben. På merkeverksted kan det nok koste enda mer. Jeg forstår jo at mange ikke gjør reparasjonen når det koster så mye. Men bilen blir plutselig veldig lite verdt med defekt motor. Han jeg kjøpte motoren av brukte ca 14.000 kr på delene alene da registeret ble byttet. E36 M3 3.2 kjedestrammer ble og kjøpt ny. Manifoil - og innsugsugspakninger ble byttet. Toppdekselpakningene og. Dette er dyre deler og ble kjøpt hos Bavaria. Det er ofte små vakumlekkasjer på disse motorene, og motoren kan gå litt ujevnt pga dette. Eieren fortalte at motoren ble merkbart sprekere, fikk finere gange og forbruket gikk ned etter at jobben var gjort. Motoren skal være kjørt litt over 200.000 km, og stod i en ombygd E38. Jeg kjenner tidligere eier av motoren og en dyktig mekanikerkompis utførte arbeidet med registerbyttet. Jeg har kjøpt en original 540ia, men dessverre med TU vanos motor. Min motor kan dessverre ikke brukes i denne. Manglende tillatt totalvekt på min 520ia er hovedgrunnen til at 4.4 motoren selges. Jeg har ikke lyst til å jukse med vektene for å få den godkjent, spesielt siden den skal selges etterpå. 540en har 225 kg høyere tillatt totalvekt enn 520ia'en. Da blir heller 540en ombygd til manuell bil. Motoren selges med starter, dynamo og servopumpe. Styringsenheten med EWS boks og nøkkel følger og med. Prisantydning for motoren er 14.000 kr. Motoren befinner seg i Stavanger. Har forbindelser med gunstig frakt til Østlandet. Frakt med Norlines fra Sandnes og til mange havner helt til Kirkenes. Ring gjerne for mer info. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
  2. ABS enhet reparasjon?

    Kompisen som har skikkelig peiling på diagnose og elektronikk, hadde utfordringer under diagnosen. Spenningen til diagnosestikket gikk ned i 10.5 volt, og selv med kraftig booster fikk vi bare rett over12 volt. Det ble mer stabilt da annet batteri ble byttet. Det var noe som trakk ned spenningen mye, og det så ut til å ligge under grunnmodulen. Selv med å koble bort omtrent alt av strøm gikk spenningen ned. Han sa at det har vært rotet i programmeringen tidligere, og det ble foretatt en komplett oppdatering av programvaren til bilen. Men et par moduler fikk han visstnok ikke kontakt med. Det ble sent på kveld sist gang, så jeg håper han har anledning til å forta ny sjekk i morgen. Nå er ABS pumpen skiftet og jeg må lufte systemet i morgen, og håper at det går bra.
  3. ABS enhet reparasjon?

    Når du skriver pumpa, hva mener du da? Bremsesylinderen er jo under beholderen. Og ABS pumpen er på andre siden i motorrommet. Jeg har E39. Tror ikke det er noen sensorer der på ABS enheten. Skal bytte den straks. Ellers er bildene tatt i motorrommet på en E39 540. Den ser ut til å ha samme ABS enhet og bremsekraftforsterker/sylinder som 523 Touringen. Byttet bare over nivåsensorene for å se om det feilen var der
  4. ABS enhet reparasjon?

    Jeg er med på tanken om at det finnes trykksensorer inne i ABS enheten. Da blir det å bytte over selve ABS pumpen og som den "nye" elektronikkdelen var montert på. Det er enormt frustrerende med slike feil! Nå begynner tankene om hogging av bilen å nærme seg raskt.
  5. ABS enhet reparasjon?

    Her er lokket med sensoren.
  6. ABS enhet reparasjon?

    Har nå sjekket delene, og det er bare tull å kalle den lille beholderen som "expansion tank with warning switch." Det er bare plast med siler. Ingen sensorer.
  7. ABS enhet reparasjon?

    Jeg tenkte feil først og blandet med mastersylinderen til clutchen. Jeg har flere slike bremsevæskebeholdere liggende. Jeg ser på tegninger i etk, og det står skrevet "expansion tank with warning switch". Får ikke til å legge ved bilde. Det er ikke selve ekspansjonstanken, men den sylindriske koppen som en trykker ned i væskebeholderen. Når vi tar av og på lokket til beholderen, er det denne lille "tanken" som flottøren trykkes ned i. Så denne delen har en trykksensor? Kameraten spurte meg om jeg hadde sjekket bremsevæskenivået siden diagnosen antydet en feil der, så håper at feilen ligger der. Ser at selve lokket med bryteren også har warning switch. Den angir vel varsel om lavt bremsevæskenivå.
  8. ABS enhet reparasjon?

    Vi brukte kontakten i motorrommet. Jeg skal prøve trykksensorene fra en 2000 mod 530d jeg og har stående og se om varsellyset går vekk. Håper at feilen ligger der.
  9. ABS enhet reparasjon?

    Dette visste jeg ikke. Godt å vite og et bra tips. Jeg har et varsellys på bremsesystemet i min 1999 523ia. Hadde varsellys på abs, antispinn og bremsene, pluss at speedometeret virket ikke. Kjøpte brukt abs pumpe. Byttet elektronikkstyringen på abs pumpen, og alle feilkodene unntatt bremsevarslingen forsvant. En dyktig kompis sa jeg måtte kode den nye absmodulen til bilen. Det ble oppdaget at spenningen til diagnosekontakten var altfor lav. Batteriet var delvis skyld. Programvaren til hele bilen er blitt oppgradert, men får ikke kontakt med 3 av modulene. Bremsevarselet står fortsatt og lyser i dashbordet. Kompisen min er veldig dyktig på E39, men han er en travel mann. Så må kanskje søke hjelp andre steder. Og jeg som vraket en 1997 528 for to dager siden uten å ta av mastersylinderen. Men trykksensorene skal sjekkes ut. Eirik.
  10. Hei Fekzen.

    Jeg har kjøpt en 2000 mod BMW 540 4.4 med vanos motor. Kompressorkit fra ESS er montert. Men kompressorkit'et skal selges komplett med ECU og dyser.

    Jeg har en 4.4 nonvanos motor og liggende. Vet at det blir vanskelig å få til og bruke denne i vanosbilen. Men det er en kjent sak at M62B44TU motoren har en mindre innsugsmanifold enn M62B44 motoren. Mange bytter over dette innsuget for mer effekt spesielt i USA. Siden jeg må skaffe meg en annen ECU som EWS sperren må fjernes på tenker jeg å få oppgradert motorstyringen til å brukes sammen med det større nonvanos innsuget. Har du gjort slike programmeringer og kan jeg bruke dysene fra nonvanos motoren og? Hvor mye vil en slik jobb koste?

    Regner med at du svarer meg på pm. Men ikke problem for meg hvis det er et offentlig svar. Det finnes kanskje andre som lurer på det samme?

    Hilsen Eirik.

    1. Eirik Viste

      Eirik Viste

      Kan legge til at bilen er med automatkasse. Men blir programmering annerledes hvis bilen bygges om til manuell?

    2. Fekzen

      Fekzen

      Hallå hallå,

      Jag har mappat en del M62B44 med kompressor. Så det i sig ska inte va några problem om det nu behöhver mappas om pga det andra insuget.
      Och ska du ha en original M62B44 mappad för insuget som ger mer effekt så är det inga problem att ordna. Dessa är inte supervanliga ännu men kommer såklart komma mer och mer. Samma sak med N62B44 kan jag också mappa och även där är de ganska ovanligt att folk bygger på ännu men kommer säkert bli vanligare nu när de motorerna är äldre och lättare att få tag på.

      Jag kan fixa så dessa motorer blir StandAlone i en annan kaross. Är lite olika mycket jobb beroende på årsmodell där.

      Vi kan diskutera vidare mer exakt kring ditt projekt via PM och så kan jag räkna på det och göra ett pris på specialprojektet. Så du kan väl beskriva mer exakt vad det är du tänkte göra så kan jag sätta ihop ett kostnadsförslag på det.

      Mvh//
      Andreas, Fekzen.se
       

  11. M50b25 styreenhet ø.k

    En bilkompis jeg solgte en 2.5 motor til lånte og en ekstra M50B25 nonvanos hjerne. Tror det er 402. Disse er ikke så lette å få tak i lenger som før. Kan selges for 1.000 kr inkl frakt. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
  12. En kamerat av meg fikk nettopp kondemnert bilen sin. Han inngikk en avtale om å få redusert erstatning mot at han fikk beholde vraket. Men han hadde en godkjent ombygd M5 med mange verdifulle deler. Det ble en mer lønnsomt for han. Har du plass å stå og skru, er det mulig å selge mange gode deler fra denne bilen. Dessverre er ikke fargen cosmosschwarz met. sjekket jeg nettopp. Eirik.
  13. Bmw E34 540 Nylakert

    Nydelig bil og flotte felger. Zender frontfangeren synes jeg er blant de tøffeste å få til E34. Her er det lagt ned mye arbeid og penger. Lykke til med salget. Eirik.
  14. Diverse deler for salg

    Hei Arvid. Jeg kjøper gjerne toppdekselpakningen og M52 alu termostathuset av deg. Hilsen Eirik.
  15. Annonsen er over to og et halvt år gammel. Eksosen ble brukt på en annen bil som jeg satte i stand. Eirik.