Eirik Viste

Medlem
  • Innholdsteller

    3494
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Om Eirik Viste

  • Rang
    Generalløytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike

Nylige profilbesøk

1575 profilvisninger
  1. Eirik Viste

    BMW E39 viftereim strammer++

    Merkelig at mange i UK er så redde for å sende enten utenlands eller bare til EU land. Heldigvis bodde en nevø i London da jeg skulle kjøpe en litt sjelden E46 M3 ECU. Syntes det var utrolig at en pakke på ca 1 kg bare kunne sendes innen UK. Jeg må jo uansett betale for ekstra frakt på forhånd. Sjekket nettopp ebay.de og der tilbys slikt verktøy bl.a fra Kina. 20.95 Euro med frakt inkludert i prisen også til Norge. Det må sies å være en overkommelig pris. Forstår da at Posten i Norge taper penger på all Kinaimport.
  2. Eirik Viste

    BMW E39 viftereim strammer++

    Sånn ser settet ut ja. Takk for linken. Hos meg står det at frakt til Norge ikke er mulig. Viskosekoblingen i videoen satt i alle fall ikke fast. Der hadde et lite slag vært nok til å løsne mutteren. Må få skaffet meg et slikt sett.😀
  3. Eirik Viste

    BMW E39 viftereim strammer++

    Hei. Jeg har sjelden opplevd at selve strammeren er gåen og må byttes. Som regel er det reimhjulene som ikke har noe særlig fett mer i lagrene. Gir du fart på hjulet med fingeren spinner de lenge og lager lyd i tillegg. Reimen må jo selvsagt være demontert. Så kan du sjekke om selve reimene har sprikker i gummien. Ser reimen fin ut hadde jeg kanskje ikke byttet den heller. Husker ikke akkurat nå, men den store strammeren er vel den ved dynamoen, og den lille ved klimakompressoren. Du må ta av plastdekselet sammen med viftebladet. Og bruke en 32 mm fastnøkkel(helst lang type) til å løsne viskosekoblingen. Så slår du kraftig på den til HØYRE. Og pass på så du ikke ødelegger toppdekselet. Jeg synes det er lettest å bruke en annen stor fastnøkkel. Noe med litt tyngde i av metall og som du har godt grep på. F.eks håndtaket til garasjejekken. Viskosekoblingen kan sitte skikkelig fast. Da kan du trenge spesielt verktøy slik at du kan låse fast vannpumpen som viskosekoblingen er festet i. Skulle hatt slikt verktøy selv, men har det ikke. Denne jobben er ikke så lett som man tror. Hvis du ikke får av viskosekoblingen blir det vanskelig. Hilsen Eirik.
  4. Eirik Viste

    Automat til manuell

    Hei. Du kan sikkert søke etter mange lignende tråder her på forumet. Det som alltid går igjen er at du selvfølgelig må skaffe manuell kasse og svinghjul med clutch. Pedalsett med hoved-og slavesylinder trenger du. Og giroverføring med riktig mansjet. Passende mellomaksling til enten 5- eller 6-trinns kasse trenger du og. Girkassebraketten passer kanskje fra aut.kassen. En liten brakett med foring til bakre del av giroverføringen må skaffes. Jeg har 6 trinns kasse med lav kjørelengde pluss svinghjul og clutch til E46 32D. Da har du omtrent samme turtall i 6. gir som 5. gir på aut.kassen. Og ett ekstra gir mellom 1. og 4. gir på aut.kassen. Kassen med svinghjul og clutch koster 6.500 kr + frakt, og befinner seg i Stavanger. En 5 trinns kasse har omtrent samme utveksling som de fem første girene på 6 trinns kassen. 5. giret på manuellkassen tilsvarer 4. giret på aut.kassen. Ikke alle blir fortrolige med 5 trinns man.kasse når de har blitt vant til det lave turtallet 5.gir gir på spesielt langturer i utlandet. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
  5. Eirik Viste

    E39 525D Vann i sylindre

    Alternativene mine er rent salg av motor eller mulig innbytte på en av de 3 bilene. Er du fornøyd med bilen din er det sikkert greit å bytte motoren. Kanskje er det bare et par dyser du trenger å bytte og på din egen motor. Jeg drar på ferie om snaut 3 uker og har mye å gjøre før den tid, så det må i tilfelle avgjøres raskt med en eventuell byttedeal.
  6. Eirik Viste

    E39 525D Vann i sylindre

    Du skriver plugger, Kristian. Det er nok stor forskjell på plugger til bensinmotorer og dysene på en commonrailmotor. En eller flere dyser på 525D motoren kan jo og ha tatt skade av å få vann inn i motoren. Tenkte ikke på det med en gang. Jeg holder til i Stavanger. Har noen kontakter med frakt av motoren med båtfrakt langs hele kysten fra Sandnes til Kirkenes. Og ellers transport til Sør- og Østnorge. Motoren er tilnærmet komplett med turbo og dyser. Starteren og muligens dynamoen trenger jeg selv, men de kan du i så fall bruke fra din motor. Prisen uten starter og dynamo vil være 8.000 kr + frakt. Motoren kommer fra bilen sønnen til min kone i Østerrike var uheldig og krasjet med. Motoren sveiv usedvanlig fint mykt og fint. Motoren ble kjørt daglig ca 4 mil på motorvei til hans arbeidssted, og 4 km fram og tilbake til motorveien. Dette er motor som ikke har blitt nedsotet av å bli kjørt i lave hastigheter og køkjøring. Jeg har en original 530d sedan som ble kjøpt med frontskade som ikke var alvorlig for karosseriet. Men forstillingen ble skadet og frontfanger, panser og begge skjermene fikk skader. Alt er byttet nytt i forstillingen. Også motorputene som kan lekke med årene. Det er en jobb som ikke er så lett å gjøre uten løftebukk m.m. Det gjenstår å lakkere fronten pluss noe smårust. Det kunne ha gått an å gjøre en byttedeal med denne bilen eller en E39 528 sedan eller E39 520 2.2 M54 Touring med 2.8 M52TU motor.
  7. Eirik Viste

    E39 525D Vann i sylindre

    Hei. Jeg har ikke mye peiling på diesel så ta mine tanker bare som tips. Jeg tenker at vannet ikke kan ha kommet inn via intercooleren, den må jo være vanntett og upåvirket av regn og pytter i vegen på samme måte som radiatoren. Det er vel bare gjennom luftinntaket til motoren at det kan komme vann inn i motoren. Da vil jo intercooleren og turboen kunne få vann i seg. Og vannet passerer jo luftmassemåleren. Og de tynne trådene inni der kan jo fort bli ødelagt av vann. I tillegg er LMM en utsatt del på M57 motorene har jeg hørt. Det er ganske vanlig at de ikke er i orden hvis motoren ikke drar skikkelig eller er sprek nok. Så det er helt klart at du bør prøve en annen luftmassemåler. Lykke til. I tilfelle det ikke lykkes har jeg en veldig god 2002 M57B30 motor med kun snaut 212.000 km. Det blir for galt å hogge bilen i alle fall hvis karosseriet er i rimelig bra stand. Hilsen Eirik.
  8. Eirik Viste

    SMG -> Manuell E46 m3

    Hei. Yngve Lindgren i Sandefjord er spesialist på E46 M3, og jeg mener å huske at han har bygget om flere kasser fra SMG til manuell. Han var aktiv på bimmers før, men i diverse BMW facebookgrupper er Yngve enkjent person som har greie på det meste om BMW. Hilsen Eirik.
  9. Eirik Viste

    E39 AUX-vifte diesel

    Mulig at jeg har en el.vifte til klimakompressoren. Står i en 2002 525D. Den kjennes helt fin ut, men pga defekt motor har jeg ikke fått testet den. Men må sjekke tilstanden på en annen 530d som jeg har. Den bilen har hatt en frontskade og radiatoren er litt bøyd. Men klimakompressoren med viften tror jeg er ok. Er jo litt usikkert. Mulig at det går an å måle viften og termostaten? I tilfelle du ikke har fått tak i har jeg trolig en vifte tilgjengelig. Hilsen Eirik.
  10. Eirik Viste

    BMW 540i LSD diff

    Med E39 er det vanskeligere. De fleste kjøper M5 diff, men de er heller ikke lette å få tak i lenger. Det var eneste modell som ble levert originalt med diffbrems på E39.
  11. Eirik Viste

    e38 går kun på 5 sylindre

    Ved å sjekke om det er olje rundt pluggene, kan man ofte ordne tenningsfeil. Hvis toppdekselpakningen ikke er helt tett, renner olje ned i sjaktene. Ta og sjekk dette først. Så kan du enten ta en coil fra en annen sylinder og bytte over. Eller ta og løsne kontakten til coilene. En om gangen. Løsne kontakten og så vil motoren gå dårligere. Sette kontakten på igjen, og motoren tenner på den sylinderen igjen. Ellers pleier det å være veivsensoren som har størst problemer på de motorene, men det kan være lurt å bytte begge sensorene. LMM forårsaker vel ikke at en sylinder faller ut. Men sjekk først om det er olje rundt pluggene som står opp til plugghettene. Hilsen Eirik.
  12. Eirik Viste

    Stjernemerkede dekk -- igjen...

    Hei. Når det er tydelig forskjell på hvor brede dekk er i samme dimensjon, så må jo det og virke inn på rulleomkretsen? Hvor stor forskjell ligger inne i feilmarginene til X-drive sin elektronikk. Forskjellen på dekk med f.eks 3mm mønsterdybde og nye på 8 mm burde jo være innenfor. Tror at man i alle fall må bruke dekk av samme type framme og bak for å få likest mulig rulleomkrets. På E36 og E34 som jeg har vært mye borti, har jo BMW som er blitt nevnt ulik dimensjon framme og bak originalt? På E34 er 235/45-17 vanlig dimensjon i 17". Rulleomkretsen er mindre enn original dimensjon som er 205/65-15. Med 9" felger er 255/40-17 riktig dimensjon bak. Selv om 265/40-17 har helt lik omkrets som 235/45-17. (Og som kanskje ikke blir godkjent i vognkortet?) Det er 2.0% mindre rulleomkrets på 255/40-17 enn originaldimensjonen på 205/65-15. Ganske mye i alle fall. Så før i tiden hadde BMW større avvik i dimensjonene. Det høres ut til å være dyre dekk til E70 X5, så forstår godt at du vil finne rimeligere alternativer. Er 275/35-21 et alternativ til å matche 325/30-21 bedre? Da er det 0.3 % større rulleomkrets bak. Og bakdekkene slites vel fortere, og da blir det enda mindre avvik når dekkene har mindre mønster. Hilsen Eirik.
  13. Eirik Viste

    Sperrediff. E34, M5/540i

    De er ikke lette å få tak i lenger. Men du er klar over at utvekslingen på 540 er 2.93 og på M5 3.91? 95 modellen er så sjelden(3.23) at den regner jeg ikke med. Det er veldig stort sprang på utvekslingene der. 535 har 3.46 utveksling og E32 750ia har 3.15, som er de to andre vanlig 210 diffene. Lykke til med å få tak i. Hilsen Eirik.
  14. Du er usedvanlig grundig, paaaali og gjør superflott arbeid.😀 Du har to smykker av noen av mine BMW favorittkarosserier. Jeg er litt gammeldags og foretrekker felger som ikke bygger på utsiden av karosseriet, men jeg er nok i mindretall der. E21 var en skikkelig grombil i min ungdom og jeg liker dem bedre enn E30. Det er mulig at jeg har den gummilisten på fangeren tilgjengelig. Et tips jeg kan gi angående slakk i styringen, er å bytte hjelpesnekkeforing. Jeg opplevde stor forbedring selv på en 740 jeg hadde. Alt var blitt byttet framme, og likevel slakk. Foringen kjentes ikke ut til å ha noe slakk, men det var utrolig hvor mye det hjalp. Mye tightere styring og overhodet ikke problem med sporing med 235/45-17 dekk etterpå. Tidligere var sporingen plagsom på veien med hjulspor. Da kanalene ble skiftet, ble det boret hull for skikkelig drenering? Har ikke fått med meg om du har soltak, men mye vann i kanalene unngås ved å la slangene stikke ut gjennom kanalene så det dreneres på utsiden av bilen. Det gir god inspirasjon å lese om dine prosjekter, og heldigvis er du snart ferdig. Du er en skikkelig perfeksjonist, både når det gjelder hvordan bilene ser ut og verkstedet ditt. Hilsen Eirik.
  15. Eirik Viste

    Automat til Manuell swap

    TU har i tillegg helt annet stikk til hjernen og andre koblinger til radiatorslanger m.m. Spar deg for mye ekstraarbeid og få tak i en enkelvanos 2.8 motor. Da er alt så mye lettere. Hadde du bodd i Stavangerområdet kunne vi ha byttet motorer. Bruk og E36 ledningsnett, for det er mange forskjeller på E39 og E36 der kontaktene kobles til i motorrommet. Man skal ha over gjennomsnittet god peiling for å få til det du planlegger å gjøre. Bruker du manuelt ledningsnett er det ikke problem med ryggelyset, selv om du har automat nå. Jeg har manuelt ledningsnett til M52 3 serie motorer. Hilsen Eirik.