Eirik Viste

Medlem
  • Innholdsteller

    3504
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

2 følgere

Om Eirik Viste

  • Rang
    Generalløytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Stavanger/Østerrike

Nylige profilbesøk

1719 profilvisninger
  1. Eirik Viste

    bygge om bmw e60

    Hei. Uen å kjenne noe særlig til E60, vil jeg tro at eneste måten du får dette til på er å få med deg hele donorbilen. Og flytter alt over fra den. Lønner det seg i det hele tatt å bygge om i forhold til å kjøpe en 535. Du trenger mye mer enn motoren, det skal være sikkert. Har du hele donorbilen bør det nok gå an å få bilen godkjent ombygd. Spørs og hvor mye eller rettere sagt lite tillatt totalvekt og nyttelasten etter ombyggingen du har på 520D i forhold til 535D. Hilsen Eirik.
  2. Touring gjør alt lettere. Framakselvekten tror jeg ikke blir noe problem. På bilen jeg tenkte å bygge om veide jeg bilen med V8 kassen og 6 trinnskassen montert. Bremsene var ikke komplette. Men jeg lå bedre an med kiloene enn jeg trodde. Det er alltid noen triks hvis kiloene virkelig betyr noe. Husk at du må ha motor nyere eller i alle fall samme avgasskrav som på 520Den. Da blir det i alle fall bare den såkalte TU motoren fra 09.98 som blir aktuell for deg. Mener at den motoren var uforandret fra 09.90 og ut produksjonstiden som i følge Realoem var 07.2003. Kjekk bil i alle fall.😀
  3. Jeg ville ha brukt 530d som utgangspunkt. 520D har ikke noe mer vekter å gå på enn f.eks 528. Jeg har en 2000 med 530da sedan med tillatt totalvekt på 2.135 kg. En original 2000 mod 540ia sedan har 2.200 kg. De fleste 528 sedan har 2005 kg på de gamle modellene. Har du Touring er det mye mer vekter å gå på. Synes det selges flere billige og fine originale 540er for tiden, og jeg vill heller kjøpt en slik bil. På grunn av at jeg har alle delene liggende skal jeg bygge om til 540i/6. Jeg skal bytte hele billedningsnettet. Så det er en omfattende jobb. Hilsen Eirik.
  4. Eirik Viste

    Brann BMW i8

    Sitter her rimelig sjokkert etter å ha lest igjennom tråden. Det må være en utrolig påkjenning for deg som eier å bli kriminalisert på denne måten. Jeg har jo bare eldre BMWer, men selv en E34 gir jo tydelige signaler hvis motoren går varm, mener jeg å huske. Jeg blir kjempeoverrasket over å lese at hybridbilene har problemer med tap av kjølevæske, at et BMW verksted sier at det er normalt er helt ubegripelig. Og at en bil skal ta fyr pga av motoren har kokt høres merkelig ut. Det må jo merkes på ytelsen lenge før. Pluss at en superavansert bil som i8 ikke har systemer som varsler grundig lenge før alvorlige ting skjer er uforståelig. Og rett og slett stopper motoren hvis fare er på ferde. Selv min gamle 2004 Transit har sikring, noe dessverre ikke Fordforhandleren visste noe om da jeg plutselig kjent brente lukt ved tanking. Multireim gåen. Det var hotell rett ved siden av og jeg overnattet, siden det var blitt kveld. Neste morgen pratet jeg med Ford. Siden den motoren har egen reim til dynamoen, spurte jeg om jeg likevel kunne kjøre da de ikke hadde reim på lager. Det går greit, var svaret. Bare servoen virker ikke. Etter noen km stoppet motoren. Borttauing er dyrt. Trodde jeg fant feilen på motorstansen, da reimen hadde iklet seg seg som en lang tau rundt veiven og trodde at den dermed nesten kvelte motoren. Fikk skåret vekk reimen og alt virket normalt. Så stoppet motoren igjen og bilen ble tauet til et Boschverksted. Erfarne folk der sa bergingsmannen. Den motoren kutter tenningen hvis motortempen blir for høy, sa en mekaniker. Det burde jo Ford ha visst. Typisk virket ikke speedometeret da. Det er av og på hele tiden, men høy temp har aldri vært et problem. Vil med dette bare si at Fordverkstedet som jeg først kontaktet burde visst dette. Samme tullesvar som at når BMW sier at det er normalt at bilen bruker kjølevann. Men i mitt tilfelle var det jo et sikringssystem som gjorde at motoren ikke ble ødelagt. Jeg fikk da "bare" to borttauinger og en ekstra hotellovernatting som ekstra kostnader på ca 6.000 kr. Hadde Ford sagt at du må ikke kjøre videre. Reimstrammeren og ny reim må byttes før du kan kjøre videre, så hadde jeg jo ikke kjørt videre. Og det var med en gammel, rusten Transit kjørt 350.000 km. Hvis dette ikke løser seg til din fordel vil BMW sitt omdømme bli så kraftig svekket når denne saken blir kjent for folk, at tapene kan beløpe seg til mange millioner kr av framtidige kunder som velger å heller kjøpe et annet merke, bare i Norge. Alternativet er også å legge fram saken dirkete for hovedkontoret til BMW. Blir denne saken internasjonalt kjent eller eventuelt Tyskland i alle fall, skader dette BMW mye. Denne saken "stinker" så mye at det kan ikke BMW tillate skjer, vil jeg tro eller i alle fall håpe på for din del. Siden jeg og bor i Østerrike og også har mange tyske kanaler, kan oppslag til tyske bilinteresseorganisasjoner og tips til TV-stasjoner som gjerne tar opp slike emner være et ytterligere pressmiddel. Jeg har flere ganger sett programmer hjelpe folk, lignende Forbrukerinspektørene på NRK og TV2 hjelper deg. Ikke annet enn at det kanskje bare kort nevnes som en sak i Norge, vil det gi BMW en stygg skramme i lakken som kan påvirke salget deres. Jeg kan prøve å hjelpe deg med å finne fram til disse programmene hvis det kan vise seg å være nyttig. Lykke til i alle fall. Hilsen Eirik.
  5. Eirik Viste

    Motorhavari - innbyttemotor

    Jeg har den eldre generasjonen motor ja som var i E53. Merkelig nok hadde de visstnok bare 184 hk motoren i E53. Ikke 193 hk som kom i E39 fra 09.2000. men den hadde jo passet i en E53 3.0d. Har du sjekket i Sverige eller andre plasser. Nordic tar vel fort 60.000 kr for en overhalt, men ribbet motor. Det er dessverre en tendens til at veldig mange motorer fra BMW ble dårligere fra ca 2005-2007 og utover.
  6. Eirik Viste

    Motorhavari - innbyttemotor

    Hvis svogeren din har M57 motor har jeg en bra 193 hk motor til salgs med 211.765 km og mye motorveikjøring i Østerrike. Sønnen til min kone krasjet bilen og jeg hogde den. Den sveiv usedvanlig mykt og fint. Motoren befinner seg i Stavanger og kan sendes med Norlines(båtfrakt) til en rimelig pris. Ellers så synes jeg at Nordic har kjempedyre priser. Men hvis forsikringsselskapet dekker kostnadene betyr det ikke så mye. Det er vel ellers uvanlig at registeret ryker på M57 motorene? Hilsen Eirik.
  7. Eirik Viste

    EU kontroll - Sotede vinduer fremme

    Det var akkurat det tipset som jeg ville gi deg.😀 Du har 318ISen enda? Hilsen Eirik.
  8. Eirik Viste

    Mye rust e39, håp?

    Du har fått gode råd angående hvor mye arbeid det er med å fikse bilen. Vesentlig her er jo og hvilken modell du har. Regner ikke med at det er en M5. Da er bilen såpass mye verdt at man legger mye arbeid ned i en slik rustskade. Alternativet til vraking er hugging. Da selger du bilen i deler og leverer bilen inn til vraking etterpå. Du kan dra inn en del tusenlapper på delesalg hvis karosseridelene, lykter, motor, interiør m.m er i bra stand. Det forutsetter jo at du har en plass å stå å jobbe og lagre delene. Eller selge bilen som delebil/repobjekt. Hilsen Eirik.
  9. Eirik Viste

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    Jeg vet veldig godt at M52TU er forskjellig fra vanlig M52, og nesten lik M54. Skal selv sette en M52B28TU inn i en M54 520 som toppen er defekt på. Og bruke M54 innsug og gasspjeld. M54 har absolutt ikke noe godt rykte i USA. Mange tråder og videoer på youtube viser at M54 motorene sitt hovedproblem er stempelfjørene. Mulig det bare gjelder en viss modell. Men de motorene har stålforinger, som M52TU også har, så da er i alle fall bensinkvaliteten noe særlig problem. Det skal maks være 0.4 mm glipe på stempelringene, og på enkelte M54 motorer har de målt 2.4 mm glipe. Veldg vanlig med opp mot en mm, som igjen fører til større oljeforbruk. Det var bilder av en motor som var full av olje. Det finnes et firma i USA som har laget en pakke der man før oljeskrapering av skikkelig type også til M54 motorene. Så for min egen del er jeg skeptisk til M54 motorer. M52TU motorene er nok blant de mest holdbare som BMW har laget. Det var en tråd her på bimmers om en svenske med E46 323, og den var gått over 800.000 km. Andre biler var kjørt mer enn 600.000 km av samme type. Tror nok motorer med stålblokk eller stålforinger går lengst uten problemer. Sjekk gjerne videoen på youtube Does your E46 consume oil? Det finnes mange videoer om dette.
  10. Eirik Viste

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    Hei. Som flere andre har nevnt, foretrekkes ofte 2.5 og 2.8 motorene. De har ofte lavere forbruk enn 520. Men kjøper du en E39 er det jo blitt en rimelig gammel bil. Det medfører mer vedlikehold. Og det er jo en fordel at du kan gjøre en del selv. Jeg kjenner folk som har kjørt M52 motorer der noen har hatt problemer før 150.000 km og andre kjører over 300.000 km uten å gjøre annet enn vanlig service. Jeg formidlet tidligere salg av 2.8 motorer og tunete hjerner til spesielt M52B28 motorene med M50B25 innsug. Flere kunder rapporterte om betydelig lavere forbruk enn med f.eks den gamle 2 liters motoren. En som hadde ombygd 328 kjørte på 0.6 l pr mil på langkjøring og godt under literen på blandet kjøring. En annen kar som jeg enda har kontakt med brukte 0.8 på blandet kjøring med hans ombygde 520 med 2.8 motor og tuning. Er en M52 motor i orden kan den gå rimelig. Det samme burde de nyere M54 motorene gjøre. Bruker de over literen på normal langkjøring må noe være galt. Ellers er det i utlandet mye snakk om at M54 motorene har dårlige stempelfjører. Eller det er oljeskraperingen som ofte mister spensten og kan føre til veldig høyt forbruk og nedsotet motor. Vet ikke om dette spesielt gjelder USA der dette er et velkjent problem. Men kjenner og til folk som har stort oljeforbruk med M54 her hjemme og. Jeg hadde vært mest skeptisk til E39 med M54 motor selv. M52B25 og B28 motorene er lette å få bra med ekstra hk med M50 innsug. Ellers hadde jeg vurdert 530d som et av de beste alternativene. Men skikkelig vedlikehold er den beste forsikringen til en problemfri motor. Bytt veivhusventilasjon, skift olje og filter oftere enn BMW skriver. Bytt kjølevann og jevnlig. Toppdekselpakning. Vær i forkant med å bytte vannpumpe og termostathus mens de enda er i orden. Sjekk spenningsregulatoren med børster. Bytt den ut før den er utslitt. Sjekk/bytt viskosekoblingen. Løpehjul og multireimer kan og byttes . Da er du i forkant av problemene og kan kanskje kjøre rimelig problemfritt motormessig i alle fall. Det meste av dette gjør jeg når jeg selger en motor eller bil for at kjøperen skal ha minst mulig problemer etterpå. Hilsen Eirik.
  11. Eirik Viste

    BMW E39 viftereim strammer++

    Merkelig at mange i UK er så redde for å sende enten utenlands eller bare til EU land. Heldigvis bodde en nevø i London da jeg skulle kjøpe en litt sjelden E46 M3 ECU. Syntes det var utrolig at en pakke på ca 1 kg bare kunne sendes innen UK. Jeg må jo uansett betale for ekstra frakt på forhånd. Sjekket nettopp ebay.de og der tilbys slikt verktøy bl.a fra Kina. 20.95 Euro med frakt inkludert i prisen også til Norge. Det må sies å være en overkommelig pris. Forstår da at Posten i Norge taper penger på all Kinaimport.
  12. Eirik Viste

    BMW E39 viftereim strammer++

    Sånn ser settet ut ja. Takk for linken. Hos meg står det at frakt til Norge ikke er mulig. Viskosekoblingen i videoen satt i alle fall ikke fast. Der hadde et lite slag vært nok til å løsne mutteren. Må få skaffet meg et slikt sett.😀
  13. Eirik Viste

    BMW E39 viftereim strammer++

    Hei. Jeg har sjelden opplevd at selve strammeren er gåen og må byttes. Som regel er det reimhjulene som ikke har noe særlig fett mer i lagrene. Gir du fart på hjulet med fingeren spinner de lenge og lager lyd i tillegg. Reimen må jo selvsagt være demontert. Så kan du sjekke om selve reimene har sprikker i gummien. Ser reimen fin ut hadde jeg kanskje ikke byttet den heller. Husker ikke akkurat nå, men den store strammeren er vel den ved dynamoen, og den lille ved klimakompressoren. Du må ta av plastdekselet sammen med viftebladet. Og bruke en 32 mm fastnøkkel(helst lang type) til å løsne viskosekoblingen. Så slår du kraftig på den til HØYRE. Og pass på så du ikke ødelegger toppdekselet. Jeg synes det er lettest å bruke en annen stor fastnøkkel. Noe med litt tyngde i av metall og som du har godt grep på. F.eks håndtaket til garasjejekken. Viskosekoblingen kan sitte skikkelig fast. Da kan du trenge spesielt verktøy slik at du kan låse fast vannpumpen som viskosekoblingen er festet i. Skulle hatt slikt verktøy selv, men har det ikke. Denne jobben er ikke så lett som man tror. Hvis du ikke får av viskosekoblingen blir det vanskelig. Hilsen Eirik.
  14. Eirik Viste

    Automat til manuell

    Hei. Du kan sikkert søke etter mange lignende tråder her på forumet. Det som alltid går igjen er at du selvfølgelig må skaffe manuell kasse og svinghjul med clutch. Pedalsett med hoved-og slavesylinder trenger du. Og giroverføring med riktig mansjet. Passende mellomaksling til enten 5- eller 6-trinns kasse trenger du og. Girkassebraketten passer kanskje fra aut.kassen. En liten brakett med foring til bakre del av giroverføringen må skaffes. Jeg har 6 trinns kasse med lav kjørelengde pluss svinghjul og clutch til E46 32D. Da har du omtrent samme turtall i 6. gir som 5. gir på aut.kassen. Og ett ekstra gir mellom 1. og 4. gir på aut.kassen. Kassen med svinghjul og clutch koster 6.500 kr + frakt, og befinner seg i Stavanger. En 5 trinns kasse har omtrent samme utveksling som de fem første girene på 6 trinns kassen. 5. giret på manuellkassen tilsvarer 4. giret på aut.kassen. Ikke alle blir fortrolige med 5 trinns man.kasse når de har blitt vant til det lave turtallet 5.gir gir på spesielt langturer i utlandet. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
  15. Eirik Viste

    E39 525D Vann i sylindre

    Alternativene mine er rent salg av motor eller mulig innbytte på en av de 3 bilene. Er du fornøyd med bilen din er det sikkert greit å bytte motoren. Kanskje er det bare et par dyser du trenger å bytte og på din egen motor. Jeg drar på ferie om snaut 3 uker og har mye å gjøre før den tid, så det må i tilfelle avgjøres raskt med en eventuell byttedeal.