Hansh

Medlem
  • Innholdsteller

    3412
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Hansh

  • Rang
    Generalløytnant
  • Bursdag 05/07/1984

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Bergen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det var visst en gledelig overraskelse i nyeste Vi Menn.
  2. En som like gjerne tok de to siste plassene på parkeringen. Vurderte sterkt å bare sette bilen på tvers bak han, men ble akkurat ledig ved siden av.
  3. De gangene jeg har kjørt på motorvei i Danmark har det nesten konsekvent vært biler med norske skilt som har lagt og sperret venstrefeltet. Danskene opplever jeg som relativt flinke i trafikken, og milevis bedre enn nordmenn. Det jeg ikke tok med angående forbruk på min bil og Tiguanen, er at det økte forbruket helt klart skyldes at mens min er seig over et bra register, og kan kjøres mye i høye gir, så må den lille turbomotoren i Tiguan jages mye mer for å treffe ideelt arbeidsområde, og den føles veldig ofte for svak for bilen. En 2-liter med turbo, som ikke er like avhengig av pustehjelpen, tenker jeg er et bedre kompromiss egentlig. Selv om mye kan gjøres med kompressor eller elektrisk turbo i tillegg, er jeg skeptisk til totalnytten i å lage motoren så komplisert.
  4. Jeg har kjørt Volkswagen Tiguan med 1,4 bensin og forhjulstrekk noen ganger på langtur, og den bruker mye mer bensin enn min egen 320i. Den har jeg nylig kjørt hjem fra Geilo via Hemsedal til Bergen med et forbruk på ca 0,55 på vinterføre. På turer som begynner og slutter i samme høyde har jeg vært nedi 0,56-0,57 flere ganger. Slikt forbruk var jeg ikke i nærheten av med Tiguanen.
  5. Prøvekjørte X2 sist søndag, og den hadde heldigvis elektronisk girspake. Kjørte X1, og diverse andre BMW, dagen etter, og den mekaniske spaken føltes veldig gammeldags å bruke i forhold til de andre modellene.
  6. Har skummet litt gjennom hva som har foregått her mens jeg har vært på ferie og forskjellig, og så de forskjellige spesialutgavene av M4 ble diskutert, samt sammenlignet med 440i. Min far valgte jo nylig å kjøpe en ny topp utstyrt 440i X-drive, mens han for de samme pengene kunne kjøpt seg moderat utstyrt M4. Han valgte slik nettopp fordi han synes 440i var heftig nok til å være en bruksbil på Vestlandet, og særlig X-drive gjør bilen til en svært effektiv kjøremaskin året rundt. Særdeles god å trekke tilhenger med er den og. Selv synes jeg egentlig de har gjort et fornuftig valg, da han virkelig nyter hele pakken bilen gir med utstyr og alt, samtidig som driftskostnadene blir langt lavere på en bil som tross alt brukes mye. Den er en imponerende effektiv kjøremaskin som virkelig kan kjøres fort, samtidig som den er langt mer komfortabel i komfortmodus enn min E92 er. Eneste jeg egentlig savner er at i min bil skal det lite til hvis man vil å virkelig kjøre bilen med gasspedalen i moderate hastigheter, men det oppveies delvis av den enorme effektivitetsfølelsen, samt at du fortsatt føler godt at du kjører en velbalansert bil som gir tilbakemeldinger. Gleder meg til å prøve den på vinterføre, og virkelig få lekt litt med den! Sommerferiens mest autofile øyeblikk, noe det ikke har vært mange av siden jeg som vanlig har brukt mest tid i båt, var nok på vei over Hardangervidden for en uke siden med min egen E92. Tok igjen en E91 320d(?) med M-sport, som jeg ble kjørende i tospann med videre oppover Måbødalen og over hele Hardangervidden. Oppdaget underveis at det var 2 jenter i 20-årene som kjørte såpass friskt foran, og etter hvert, bak meg. Tror ikke jeg skal gå inn på antallet forbikjøringer og hastigheter, men det var tydelig at vi var 2 stk som koste oss i relativt jevngode biler, selv om jeg ganske tydelig kjørte litt mer offensive linjer gjennom svingene og ganske lett dro fra der hvis jeg ville. Å plutselig bli med på noe slikt i 10 mil, før begge stoppet på Geilo, løftet i hvert fall min tur mellom Bergen og Oslo mange hakk! Skal og nevnes at det aldri oppstod skumle situasjoner, og at den generelle trafikken fløt langt under fartsgrensen. Noe jeg og synes er et viktig poeng å nevne på bakgrunn av hele dette innlegget er at selv om min egen bil kun har ca halve effekten av min far sin, er den såpass effektiv ved riktig girvalg og kjøreteknikk at den kan føles både relativt sprek og svært underholdende. Tross alt er den vel og uansett betydelig raskere enn det meste jeg passerer på sommerveiene i Norge. At min far sin har krefter til relativt heftig akselerasjon er gøy, men man blir veldig fort vant til det, og da føles det for min del ikke så heftig uansett, så jeg klarer fint å kose meg med min egen bil etter å ha kjørt min far sin. Det tror jeg og er et viktig poeng om fornuften i for stor grad sier man bør bytte fra en M5 til noe langt mer moderat.
  7. Bra innlegg om et svært interessant tema, Fredrik.
  8. Jeg hadde en lignende sak for noen år siden da nabogutten på 8(?) år ble tatt på fersken i å dra en spiker langs hele siden på bilen jeg da hadde, på besøk hos svigerforeldre. Foreldrene nektet på at deres lille gullgutt kunne ha gjort noe slikt. Faren i huset der var etter hva andre naboer visste en voldelig drittsekk som slo både kone og barn. Gullgutten ble blant annet og observert røykende uti gaten. Jeg politianmeldte saken, som selvfølgelig ble henlagt etter forhør av foreldrene. Jeg synes samfunnet generelt er langt mer uhøflig, uoppdragent og ansvarsløst enn det var da jeg vokste opp. Jeg lærte i hvert fall en del verdier hjemmefra som de fleste gir faen i, i dag. Bare noe så enkelt som blinklys illustrerer godt hvilken holdning de fleste har til sine medmennesker. Hvor mange ganger bilen min har blitt påkjørt uten at den skyldige gir beskjed også. Det med hvordan det er å være lærer i dag har jeg og hørt, både fra lærere, og nær familie som driver barnehage. De gjør sine barn en stor bjørnetjeneste, som jeg prøver å unngå å gjøre for min datter.
  9. Hansh

    tips til xenonpære til hovelykt på e92

    Billigste er å finne på ebay. De pleier å fungere greit, men har opplevd kortere levetid. Når prisen er 5-10% av originale synes jeg det er levelig.
  10. Fjordline sine skip Bergensfjord og Stavangerfjord ble designet ut fra typisk bølgelengde i havområdene de trafikkerer, da sjøen her kan være relativt krevende. Derfor er skipene såpass lange i forhold til størrelsen, slik at de normalt skal ligge på 3 bølger om gangen, og ikke stampe så mye som gamle Bergensfjord, som nå trafikkerer Sandefjord - Strømstad. Jeg har vært på tur litt for mange ganger i skikkelig styggevær mellom Norge og Danmark, og de nye skipene klarer seg svært bra, selv om de absolutt kommer til et punkt hvor de også virkelig begynner å stampe. Ene gangen fikk jeg virkelig testet vektløshet, da jeg hadde lugar helt fremme under broen. Skipet som ble brukt på slutten mellom Bergen og Newcastle, og deretter Bergen - Hanstholm var derimot særdeles lite egnet, da det hadde altfor mye vindfang og lite manøvreringskraft. Vi opplevde en gang rett før jul med dette skipet å bli tatt av vinden i Hanstholm, selv om 2 slepebåter lå og skubbet skipet mot kaien. Resultatet var at alle trossene plutselig røk, ene slepebåten ble skubbet opp på moloen og tok fyr mens mannskapet stupte på sjøen, mens skipet ble liggende over natten og slå i enden på moloen mens vi ventet på en av slepebåtene fra Stureterminalen som normalt håndterer oljetankere. Den klarte å buksere oss ut fra Hanstholm. Returen til Bergen førte at ca. hele tax-free butikken og mye annet om bord knuste. Mener årsaken til at det først ble fjernet fra Newcastle-ruten, og deretter fra Hanstholm, var at det stadig var forsinket fordi det tålte uvær for dårlig, og holdt for lav fart i motvind, samt det i tillegg var det for stort i forhold til trafikkgrunnlaget. Næringslivet både på Vestlandet, og i Newcastle, har jobbet i mange år med å få i gang en ny fergeforbindelse, uten å lykkes så langt, selv om det har blitt lovet oppstart flere ganger. Tror de fortsatt ikke har gitt opp, og jeg er absolutt en av de som håper de lykkes!
  11. Lurer på hvor langt unna vi er at det brukes kunstig intelligens til å sette raskest mulig rundetider på ringen. Blir vel som med sjakkcomputere, at det kun er et spørsmål om tid før vi blir grundig overgått, kanskje bortsett fra på den kreative biten hvor f. eks. Magnus Carlsen har vist seg å kunne overgå maskinen. At BMW endrer strategi for sin elektriske satsing vil jeg tro betyr at de ser det slik at et skifte til elektriske biler kommer til å skje så fort at de ikke har tid til å sysle videre med i-modellene som en mellomfase så lenge som planlagt. I stedet ligger det an til et så hurtig skifte nå at de må hoppe videre til å elektrifisere de vanlige modellseriene langt tidligere enn planlagt. Blir spennende å se om de tar med et hopp i innovasjon over fra i-serien, med bl.a. crfp-karosserier og aluminiumsrammer, eller om ting stagnerer litt nå. Liten tvil om at BMW virkelig kan gjøre et stort teknisk hopp med kommende modellserier om de tar med seg det beste fra i-modellene direkte over i denne nye satsingen, men det handler vel og om de er klare til å skalere dette opp så mye, så fort. I beste fall kan vel dette bety at BMW når toppen av fossil-æraen med noen modeller som f. eks. en svært lett og stiv m4 med R6, i en basis som egentlig er ment å ikke bli for tung med elektrisk drift.
  12. Vet ikke hva slags periodekort som finnes på jernbanen, men det er mange fra Arna som parkerer på stasjonen der, og tar toget til sentrum for jobb og skole. De holder nå på å lage dobbeltspor mellom Arna og Bergen, og dette er med tanke på å øke kapasiteten for pendlertog på denne ruten. Det er og nå planer om å rive det store parkeringshuset Bystasjonen rett ved jernbanen, for å lage plass til mer sentrumsbebyggelse. Tror det er i den forbindelse det har vært snakk om et nytt, mer sentralt parkeringsanlegg under bakken. Det er uten tvil svært realiserbart med et bilfritt sentrum her, og bilen gir langt mer mening på gode veier i utkanten av sentrum, enn stående i kø der man kunne gått til fots. Noe må i hvert fall gjøres for at vi som bor her skal få lyst til å reise til sentrum, for nå holder det på å bli et sted mest for turister og studenter. Selv er jeg der mer med båten enn med bilen.
  13. Jeg har lenge ment, og mener fortsatt, at Bergen sentrum burde være bilfritt. Dette i kombinasjon med tunnel og parkering under sentrum, og ringvei øst (alt dette har vært planlagt i årevis), samt generelt god mulighet for transport til og fra sentrum tror jeg hadde vært mye bedre for denne byen, med et så lite sentrum. For noen år siden hadde vi en periode 2 små gratisbusser som kjørte en fast rute rundt sentrum med hyppig frekvens. Noe slikt i kombinasjon med bysykler er alt som skal til for at de fleste skal være hjulpen med forflytning i sentrum. Oslo er nok langt mer krevende å få dette til i, men det burde jo absolutt være mulig å minst lage forskjellige bilfrie soner. Oslo i dag virker for meg ganske gammeldags med mange små kaotiske gater og svært mange steder en skummel miks av biltrafikk og fotgjengere. Ellers passerte det en lastebil full av Ampera E utenfor kontorvinduet mitt mens jeg skrev dette, så de første leveransene er tydeligvis rett rundt hjørnet her og.
  14. Hansh

    Olsen Bil-historier

    Jeg har vært NAF-medlem i mange år, og har flere ganger fått veihjelp god hjelp, utover hva jeg har krav på. Sist jeg trengte hjelp ventet jeg under 10 minutter før redningsbilen var på plass. For noen år siden ble jeg hentet av en BMW-entusiast noen mil nord for Førde en fredag ettermiddag, som både hjalp meg å få den eneste passende dynamoen i Førde (som egentlig var solgt til et verksted), ventet utenfor Bilextra mens jeg kjøpte dynamoen, og deretter lånte meg verktøy slik at jeg selv kunne skifte den og kjøre hjem. Den politiske delen av NAF er en helt annen sak, og bladet Motor har nylig gått fra temmelig dårlig til helt elendig. Nå er det kun et blad for folk totalt uten interesse og kunnskap om bil. Tilbake til saken så er det utrolig at det har vært mulig å drive en forretning på den måten, og som i mange andre saker overrasker det meg at de ikke skjønte at det kom til å rakne en dag. Uansett stor sympati med alle som går på et stort tap på grunn av dette.
  15. Bilde tatt av fotograf samtidig som mine mobilbilder øverst. Hun skal ta flere bilder under bedre lysforhold.