BMWforalle

Medlem
  • Innholdsteller

    138
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

BMWforalle vant dagen sist Mai 13 2016

BMWforalle hadde mest likt innhold!

Om BMWforalle

  • Rang
    Løytnant
  • Bursdag 02/08/1948

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Klepp
  • Kjøretøy
    BMW E92 325i

Nylige profilbesøk

380 profilvisninger
  1. BMWforalle

    Vårpussen unnagjort

    Takker og bukker for trivelige kommentarer. Det varmer. :-) Så lenge kona og jeg kommer oss inn og ut av bilen vil vi gjerne beholde den. :-)
  2. Endelig er ”vårpussen” unnagjort. Grundig rengjøring, lett polering med min nye Rupes DA-maskin, den fikk jeg i 70-årspresang, og et lag med Swiss Wax Shield fikk lakken til å skinne et lite hakk ekstra. Det var ikke mye korrigering av lakken, det er fremdeles spor av vaskeriper, men noen småskrammer forsvant i alle fall. Jeg er ikke god på heftige korrigeringer, men bilen ble fin den, og den holder seg godt etter sju år på veien og 190 tusen km på telleren. Veldig fornøyd med ”drømmebilen.” Bare gøy kjøring og ingen reparasjoner.
  3. I vår E36 323i hadde vi en Remus bakpotte som ga fra seg godlyd under aksellerasjon, men roet seg ned under jevn hastighet. Da vi kjøpte en E46 325i ville jeg ha samme lyden så jeg fikk montert en Remus potte igjen. Denne var atskilig mer høylydt under jevn kjøring. Plagsomt i lengden. Nå har vi en E92 325 og jeg har lyst på gromlyd. Har noen forslag til en bakpotte et gammelt par på 68/69 år? Jeg vil ikke plage hverken kona eller meg selv med for mye lyd. Men gutten i meg har så lyst på litt skikkelig lyd. Jeg ser at Remus har to potter til bilen, men lyden i begge beskrives som "Aggressiv racing sound." Tror ikke det er noe for gammel gubbe selv om kona er snill som dagen er lang. Takknemlig for forslag.
  4. Jeg ble advart av leverandøren at disse felgen måtte passes på skikkelig. Han mente nok at de ikke var typiske vinterfelger. Jeg er imidlertid pensjonist og har god tid og har bilen som hobby så jeg klarte å berolige vedkommende. Men det er helt klart en utfordring å holde felgene fine. Her vest er det imidlertid nesten ikke vinter lenger så det blir ikke noen heldagsjobb å vaske felger. Men vask minst én gang i uka er obligatorisk. Er det polert kant så må den skinne så ofte som mulig.
  5. Jeg har egentlig ikke brydd meg særlig om hvordan felgene til vinterdekkene ser ut. Helt til nå. Så derfor skiftet jeg ut de originale 18" felgene som fulgte med bilen i 2011 og kjøpte Beyern Rapp. Ikke særlig original design, men de er mye lettere å holde rene både på utsiden og ikke minst bak eikene. Og så har de kant. Ikke så mye, men jeg bare liker kant på BMW. Det er nå mi greie. Bildet er tatt med min eldgamle iPhone, men det får holde i denne omgang.
  6. BMWforalle

    BMW E92 får en liten oppfrisking

    Jeg har også bomma med hensyn til mengde Swiss Wax Shield, men nå har jeg lært. Tror jeg. Det skal brukes utrolig lite fikk jeg vite der jeg kjøpte den. Bare så vidt du skal berøre voksen i boksen så er det nok. Da jeg brukte for mye var også et sabla slit å polere blankt etterpå. Voksen klumpet" seg og laget masse ekstra bryderi. Når jeg nå tar mye mindre på skumgummiputa er det lett som bare det å få polert etter at voksen har tørket. Jeg lar den tørke nesten en time på bilen før jeg polerer. Da er det greit at vokslaget er tynt. Lykke til videre med voksingen.
  7. Etter en god vask og en runde med Swiss Wax Nano Express ser bilen i dag slik ut. Den er tidligere vokset med Swiss Wax Shield, men det viste seg at en oppfrisking med en runde Nano Express hjalp godt både på farge og glans. Bilen er litt over fem år, har kjørt 145 tusen km og går som en klokke.
  8. Etter en god vask og en runde med Swiss Wax Nano Express ser bilen i dag slik ut. Den er tidligere vokset med Swiss Wax Shield, men det viste seg at en oppfrisking med en runde Nano Express hjalp godt både på farge og glans. Bilen er litt over fem år, har kjørt 145 tusen km og går som en klokke.
  9. Endelig har jeg fått renset og behandlet skinninteriøret. Jeg brukte Swiss Wax Leather Cleaner og Swiss Wax Leather Milk. Det tok sin tid, men jeg så jo på klutene at det var nødvendig med en skikkelig rens. Med musikk til arbeidet en vakker junikveld var det ingen utrivelig jobb, men jeg liker bedre å behandle bilen på utsiden. Må innrømme det. Legger ved noen bilder som gir et visst inntrykk av interiøret. Begge vangene på framstolene er slitt som du ser og hodestøtten på førerplassen er også slitt. Ikke av tidens tann, men av hårstubbene jeg har i bakhodet. Skulle gjerne hatt en annen frisyre, men det er lite å ta av når det gjelder hodehår... Men nå har jeg i alle fall vist hvordan det står til med interiøret med bilen. Fem år siden den ble registrrert 9. juni 2011. Veldig fornøyd med bilen i alle fall.
  10. Sorry. Det burde jeg jo forstått. Trodde det var en litt ironisk kommentar til vår bil.
  11. BMWforalle

    BMW E92 i liten målestokk

    Godt poeng, men kan jeg i ettertid flytte denne tråden til den første jeg laget? Er ikke helt stø i systemet.
  12. BMWforalle

    BMW E92 i liten målestokk

    Tusen takk. Der er vel litt "på siden", men det dreier seg jo om BMW.
  13. BMWforalle

    BMW E92 i liten målestokk

    Tusen takk for fine ord. Jeg blir mer og mer imponert over hva det er mulig å få kjøpt på eBay. Jeg søkte på "OZ Mito wheels 1:18" eller noe slikt og dermed dukka det opp et sett. Dyre ble de sammenlignet med prisen på bilen, ca. hundre kroner stykket, men det var umulig å ikke kjøpe dem da de jo var midt i blinken til mitt behov.
  14. Jeg er usikker på om dette innlegget skulle stått under ”BMW-prosjekter”, men siden resultatet av prosjektet er show off så tar jeg sjansen. Når bilen står i garasjen er den umulig å se fra stua. Da er det praktisk med en modell som ligner i alle fall. Jeg kjøpte derfor for lenge siden en E92 i skala 1:18 i samme farge som originalen. Det er dessverre ikke en M-techversjon, men det får jeg leve med. I vinter fikk jeg inspirasjon til å modifisere den en smule. Jeg demonterte det meste på bilen som det framgår av bildene. Felger av typen OZ Mito i 18” i skala 1:18 fant jeg på eBay. De kostet omtrent det samme som bilen. Jeg satte på dekkene som fulgte med modellen og kompenserte med svarte elektrikertape for å få dem til å passe. For å få festet hjulene til bilen tok jeg senterne fra de originale modellfelgene og limte dem på OZ-felgene. Den observante leser vil se at innpresset bak er helt hinsides og ville aldri blitt godkjent av noen myndighet i Norge, men hvem bryr seg? BMW-emblemet på senterkoppene tok jeg fra de originale felgene. Interiøret måtte males da modellen hadde svart interiør. Kaliperne malte jeg røde som på originalen. Pedalene ble malt sølv for å matche så noenlunde originalen. Ikke lett å få til gummidempingen på pedalene, men jeg gjorde et forsøk. Håndbremsen ble også malt i sølv da jeg har Performance håndtak. Nummerskiltet laget jeg av et fotografi fra originalen og tilpasset størrelsen i printeren. Det er på ingen måte en perfekt ombygging, men et trivelig høstprosjekt var det da lengtingen etter vår og sommer ble stor. Jeg har tatt med bilder av den originale bilen og modellen i omtrent samme vinkel for å kunne sammenligne de to. Det skulle ikke være tvil om hva som er ekte vare.