Brian

Medlem
  • Innholdsteller

    820
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Brian

  • Rang
    Oberst

Contact Methods

  • MSN
    hei_215@hotmail.com

Profile Information

  • Bosted:
    Møre og romsdal

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Brian

    Bytte av pinion lager

    Takk for info. Det høres ikke så voldsomt ut, mest at man må være litt nøye og ta seg tid til at det blir riktig. Jeg har aldri demontert en diff helt i småbiter før som dette, så det blir noe nytt :) Har skrudd mye ellers, motor og div så har litt erfaring. Er det noe spesielt verktøy man trenger utenom pressverktøy, momentnøkkel og slepmomentmålersak (hva den nå enn heter)? Blir det nøyaktig nok å bruke opp gamle shims igjen, eller må dette eventuelt justeres på nytt? Tenker på at lager har jo en viss toleranse uten at jeg vet hva den er, og kan påvirke noe? Eller er dette noe man juster på kronhjulet kanskje? Tenkte og skaffe et kit fra utlandet, virker ikke som bmw selger disse lagerene? Finner de ikke på koed eller gs iallefall. Det er vel sikkert meningen at du skal kaste en fullt brukende diff på dynga og kjøpe ny istedet for å overhale tenker jeg :) Tenkte på dette settet: https://www.bearingkits.co.uk/BMW-E90-E91-E92-E93-3-SERIES-DIFFERENTIAL-NOISE-MASTER-REPAIR-KIT/899.htm Må undersøke litt hvilke lager som er i det kittet, er ikke interessert i kinalager som holder 10k km når jeg først bytter. Men alt skal følge med, også info om preload står det. https://www.bearingkits.co.uk/details.asp?ID=1257 De har også et verktøy til sjekk av preload, ikke ille pris på det heller synes jeg.
  2. Brian

    Bytte av pinion lager

    Hei Har en e90 som skal få seg quaife innsats, og jeg har tenkt tanken på å bytte alle lager i diffen samtidig siden den har noen km på seg. Birds (forhandler av quaife diffen) mente at dette var en litt vanskelig oppgave, stemmer dette? Er det egentlig bare preload etter montering som er utfordringen? Virker som en smal sak om en har noe å lese av moment/motstand når man turner diffen, hvis det ikke er noe annet jeg ikke vet om? Er det ellers noe som må gjøres når dette byttes?
  3. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Hmm, mulig det ja, uten at jeg har tenkt helt over det.
  4. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Otis: du er ikke plaget med kaklingen du sikkert? Ja, de høres ganske like ut fra oljelokket iallefall. Men jeg tror ikke jeg får fremprovosert den kaklinga på tomgang, mulig det må være en viss motstand. Må få noen til å gasse litt mens jeg prøver og høre nøyere etter tror jeg. Mye kjekkere før i tiden når man kunne stå å gasse selv i motorrommet
  5. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    E61 først, og e90 etterpå. Høres lik ut for meg. Har en annen lyd på e61'n på høyre side av motoren (sett forfra), men det er en summelyd, så skal vel ikke tro at det skal ha noe å si for kaklelyden sin del. E90'n har også et løpehjul som begynner å bli dårlig, men er relativt stillegående likevel.
  6. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E61.mp4 E90.mp4
  7. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Jo, skulle nå tro det. Bare lufter forslag egentlig
  8. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Nei, ikke helt enkelt å bli klok på dette. Aner ikke om dårlige dyser kan lage lyden heller?
  9. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Har sjekket litt så godt jeg klarte ovenfra rundt manifold, og jeg kan verken se eller lukte noe unormalt. Frister lite å røske av manifold bare for å sjekke dette også. Har en følelse av at det er i orden også egentlig. Er det en dyr sak å bytte? Skal se om jeg får feilsøkt litt mer i helga om jeg rekker. Vært greit å bli kvitt lyden.
  10. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Min har gått 68 000, så ganske lite. E90'n har gått 190 000 nå. Draget i min er også normalt, er bare den lyden 😕
  11. Brian

    Mye motorstøy i kupe e61 525d

    Ja høres veldig likt ut. Spesielt i motbakke opp boligfeltet her så ligger den vel i 2. gir med litt motstand på rundt 2000rpm og da synes jeg det er veldig sjenerende kakling inne i kupeen. Nesten så jeg drar på litt til for å få den til å gire opp til 3. gir så den legger seg nærmere 1000 -1300 og kaklinga ikke høres så godt. E90'n min er 07 mod, så ikke så mye eldre enn din, og den er helt stille i forhold. Der får du bare den sekserlyden du forventer, og lite kakling. Sjekka du manifold når du bytta downpipe? Eller var dette på når du kjøpte den?
  12. Hei Har en 2010 e61 525d som jeg er veldig fornøyd med, bortsett fra en ting, støy. Jeg synes den støyer urimelig mye inne i kupen, altså motorstøyen høres for godt i kupeen dvs kaklelyden. Kaklinga høres merkbart inne i kupeen ved normal kjøring med lett/middels belasting (1500-3000rpm). Ved hardt pådrag høres det derimot greit ut. I min e90 med samme motor er det en helt annen verden, og jeg skulle tro at e61 er bedre på dette enn e90. Det er akkurat som kun kaklinga av motorlyden er forsterket. Er det noe svakheter på disse som kan forårsake denne forsterkede kaklelyden i kupeen? Tenkte jeg skulle hive opp bilen og se under, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Jeg lurte på om det kanskje kan være en eksoslekkasje, slik at denne høres inn i kupeen, evt noen gjennomføringer gjennom torpedoen har løsnet/mangler? Det er ingen lekkasjer etter partikkelfilter og bak. Har startet både e60'n og e90'n samtidig for å sjekke motorlyd med panser åpent, og da synes jeg kanskje det høres ut som e61'n går litt hardere/bråker litt mer på en måte, uten at jeg er ekspert på diesel. Sikkert litt vagt beskrevet problem, men jeg prøver så kanskje noen har noe tips, eller vet av noe som kan være verdt å sjekke når jeg skal ta runden under bilen
  13. Brian

    E36 selges i deler

    Har en E36 som skal selges i deler. Motor, gir, bakstilling og frontlykter som står på bilen er ikke til salgs. Har komplett forstilling med bilstein dempere. Senkefjærer bak, usikker på fabrikat men fungerer helt fint. Har også et tilsvarende skinninteriør som er helt strøkent dersom det er interessant. Har ei original frontlykt til salgs hvor lokka bakpå mangler. Komplett sett med Hella lykter. Scorpion bakpotte og komplett eksos fra manifold fra 2,5l. Ørliten bulk på ene røret på bakpotta, nesten ikke synlig, ellers i god stand. M3 front og bakfanger. Har også komplett elektrisk takluke som fungerer. Kan hende det dukker opp noe mer deler etterhvert.
  14. Brian

    Navn på felg + retting av skade

    Skal prøve og sjekke pris for og rette, så får jeg vurdere det utifra det. Skrik ut om noen vet om noen i midt norge som er flinke på slikt. Men må vel kanskje regne med det lander på 2-3 lapper for og rette sikkert? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111564113&fks=111564113 Disse zitofelgene så også utrolig lik ut synes jeg.
  15. Brian

    Navn på felg + retting av skade

    Holder minst en sesong til de dekka der Tenkte jeg skulle sjekke opp dette da jeg må bestemme meg om jeg skal fikse disse og sette på nye dekk eller skaffe noe annet. Er ingen kast eller noe galt med felgen etter som jeg har merket, bare sinnsykt irriterende og se på. Var ikke enkelt og finne noe, men jeg tror jeg har kommet frem til at det er SSW Phantom eller S076 som det står på felgene. Men det står også made in thailand, så dette er kanskje noe kopi av SSW? Kjenner ikke til hvor SSW produserer felger.