Hawkon88

Medlemmer
  • Innholdsteller

    4262
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    7

Hawkon88 last won the day on June 23

Hawkon88 hadde mest likt innhold!

Om Hawkon88

  • Vurdering
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Vestmarka, Hedmark
  • Kjøretøy
    E53, E30 ixt
  1. De trekker vel for mye strøm for forsterkeren din da? Eller så har du koblet feil. Jording og kabeldimensjoner er bra?
  2. co2 fangst med den teknologien som jeg er tilhenger av, er en relativt billig affære sammenlignet med tradisjonell fangst teknologi og kan rense samme mengde avgass med omtrent en tiendedel av størrelsen på installasjonen. Planen er i første omgang at det skal være løsningen istedet for elektrifisering, men teknologien vil kunne tilpasses både kullkraftverk, sementproduksjon, gasskraftverk osv. Potensialet er å redusere co2 utslippene fra plattformene med 90% bortsett fra fakling og er en avgjørende og viktig del av statoils strategi om å redusere co2 utslipp. Alene har statoil over 160 utslippspunkt som skal renses nasjonalt. Jeg er hvertfall veldig spent på hvilke resultater teknologien oppnår.
  3. Jeg må fikse parklysene i forbindelse med eukontroll. Det er slike depo angeleyes med dioder. Nye depo lykter på gs koster over 6000kr, men har skikkelige ringer. Alternativt har depo laget ringer selv med perfect fit i disse lyktene. De koster dog 2-3000kr. Litt i overkant syns jeg. For å passe 100% i depolyktene, må ringen på langlys være 120mm i diameter, og nærlys 150mm, men med åpen topp. Dette finnes ikke, hvertfall ikke på ebay. Noen bruker 145mm ringer, men den er for liten. Derfor har jeg bestillt nye pærer til depolyktene. T5 6000k led. Satser på at det gjør nytten. Ble bare 334kr inkl porto, så det ble ikke så værst istedet for å måtte bytte begge lyktene..
  4. Jeg har sluttet å bruke mal for platen jeg skal lage til, så lenge jeg kan lage mal av profilen, eller den ikke er for komplisert. Nå har ikke jeg krympe/strekke verktøy eller engelsk hjul, så det begrenser seg egentlig selv hvor avanserte deler jeg kan lage. Hvis det er en plate med bøy, eller knekk jeg må tilpasse, lager jeg mal av profilen, slik at den nye platen er eksakt match hvis jeg legger den over området som skal lappes. Om det ikke er så krevende, dropper jeg å lage mal på profilen og, og eventuelt bare bøyer litt til for hånd, med hammer eller en tang. Enten på forhånd eller mens jeg punktsveiser. Spørs veldig på hvordan biten er. Erfaringsmessig går det mye tid på å lage en mal og den gjør det ikke nødvendigvis lettere å lage erstatningsstykket. Det første jeg pleier å gjøre etter at paneler og deksler er fjernet, er å fjerne alt ned til bart metall. Alt mindre enn 5cm fra sveisen vil brenne eller bli ødelagt, så gjør den jobben ordentlig. Deretter sjekker jeg forsiktig med skrujern og hammer om området med rust er større enn hva jeg trodde. Noen ganger er metallet temmelig tynt, med uten hull, fordi rusten kommer fra baksiden. Å prøve å sveise i tynnplate med rust er bare tull. Det brenner bare bort. når du vet hvor stort området med rust er, lager du malen til profilen. Noen gang to stk, hvis profilen endrer seg. Trenger jeg flere enn to, lager jeg flere deler. Det skyldes i hovedsak fordi jeg ikke har utstyr for krymp og strekking. Deretter begynner jeg å forme erstattningsstykket. Jeg pleier å ta utgangspunkt i en kant, eller hjørne som "nullpunkt". Nullpunktet gjør jeg aldri noe med. Jeg merker og på karosseriet hvor nullpunktet er. Bruker tynnest mulig tusj. Må jeg lage to maler, blir det to "nullpunkt" på arbeidsstykke og karosseri. Avstanden på disse er viktig at er lik på bil og arbeidsstykket. Arbeidsstykket lages større enn området som skal erstattes. Når formingen av arbeidstykket er ferdig og stemmer med bilen, kapper jeg til arbeidsstykket så det har minst mulig overmål. Jeg punkter gjerne på en liten plate bit midt på arbeidsstykket så det er lettere å holde. Det har jeg på til platen er punktet fast. Nullpunkt på plate og karosseri matcher hverandre, butt i butt. Deretter lager jeg en strek med tusj rundt arbeidsstykket, og kapper ut på innsiden av streken. Deretter trimmer jeg karosseri og plate med minst mulig glippe før punktsveising. Deretter er det bare sveising igjen. Det gjør jeg ovenfra og ned, ettersom varmen stiger i vertikal sveis. Ta gode pauser, så det ikke blir for varmt. Blir det for varmt, brenner det enten hull, eller sveisene unødvendig tykke. Jeg sveiser gjerne hele sveiser sammenhengende, men drar sveisebadet etter meg. Hvis åpningen er for stor, pendler jeg. Ofte med en av-på sveiserytme med 1sek sveis, 2sek pause i intervaller for å forhindre overoppheting. Best mulig sveis oppnåes med høyest mulig temperatur slik at du får god innbrenning. Blåsemunnstykket på kompressoren fungerer fint for å kjøle sveisen. lykke til!
  5. I følge info jeg finner på nett, og det eneste som selges til e53 depolykter på ebay er t5. Jeg prøver meg på det..
  6. Det er klart at man må se på nye næringer og ha to tanker i hodet samtidig og jeg vet flere har tatt initiativ til vindmølleparker i norge allerede. Noen er bygget og noen av prosjektene som blant annet et i sjøen utenfor Rogaland, ble flyttet til England pga strømprisene er bedre der. Men så har det seg også sånn, at vannkraft kan gi langt mer energi enn vind. Så hadde norge heller bygget vannkraft, ville man kunne produsere langt mer energi pr investerte krone enn med vindmøller. Begge deler er en rasering av naturen. Både vindmøllene som står temmelig synlig (hvis de ikke står til havs) eller demninger som må bygges. I tillegg kommer høyspentkabler, hvis man ikke lar alt gå i sjøen. Men vannkraft, som skulle være det åpenbare alternativet for norge, vil ikke MDG. Lan vil faktisk ikke engang svare på disse spørsmålene i intervju. Ellers er det heller ikke sånn at etterspørselen etter olje og gass stopper i det samme sekundet som norge stopper produksjonen. Det er fint å kunne slå seg på brystet og skryte over hvor lave utslipp vi har i norge, men det hjelper ikke miljøet så lenge den den oljen som trengs, utvinnes på en mer miljøfientlig måte enn hva vi kan i norge. Utslippene blir ikke borte, selvom de ikke tilhører norge. Visjonen om å bli kvitt olje og gass er helt legitim, så den er grei. Det er ikke den jeg har problemer med. Men som du sier, det er formen og ikke målet deres (bortsett fra 2030 da) jeg har problemer med. Det er naivt og tro at det ikke blir en naturlig stopp i fremtiden. Men tidshorisonten er myye lengre fremme enn 2030. Og i den tid det er mulig å gjøre dette renere enn de andre alternative produsenter, mener jeg at man skal fortsette. Ellers vil politikken være motsatt. Så er det ikke feil på et nasjonalt plan heller, så lenge det er penger i det. Det virker på meg som at MDG ikke forstår virkningene av hva co2 rensing kan bety for "at norge er det landet som slipper ut 3mest co2 pr innbygger pga oljenæringen". Faktisk er det ingen som er lengre fremme på dette feltet i verden enn en håndfull gruppe nordmenn som utkonkurrerer tradisjonell co2 fangst..
  7. Nå er det stor forskjell på CS (som den aktuelle med e34 motor/understell er) og CSI. Det låg en ganske bra CS ute for 250 inntil i går på finn,- men nå finner jeg den ikke igjen. Jeg ser på carandclassic.co.uk at de fleste CS ligger på 20-30GBP. De som er restaurert, eller er i spesielt god stand ligger dog en del over. Denne: http://www.carandclassic.co.uk/car/C848107 er det nærmeste jeg kommer den aktuelle med s38. Så er vel kanskje ikke prisen på den norske så gale likevel.. Kanskje @Hardtop vet noe mer om prisnivået på disse?
  8. Hehe.. såg ikke de andre merkene😂 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102409487&fks=102409487 Denne var pen!
  9. Jeg ville slettet feilkodene og sett hva som kom opp igjen hvis det ikke er gjort allerede
  10. M-merket på dashen du tenker på?😂 er en litt sær kombo på interiøret, men jeg kunne hatt det selv..
  11. @Fredrik 85000 mennesker er ca 1/3 av alle som er ansatt i oljenæringen. I tillegg kommer alle som er inndirekte berørt via kjøpekraften til disse menneskene. Vi snakker om at hele vestlandet vil lide stort. Men det er ikke så viktig for østlendingene. I tillegg er det ikke gjort over natten å bygge både vindmøller og kompetanse nok for å erstatte næringen. En ting er å få ansatt 240 000mennesker i en ny næring, noe annet er å få de samme 240 000menneskene som vil bli arbeidsledig, over i et helt annet yrke hvor mesteparten ikke har noen form for erfaring de kan bygge videre på. Ikke glem hvilke avskrivninger som må gjøres på infrastruktur, installasjoner, utstyr, båter osv hvis bransjen forsvinner så fort. En politikk som er heelt bak mål. For politikere er kompetanse tydeligvis universalt, hvor det er det samme om man jobber som boreleder, rørlegger, eller med noe vindmølle relatert.. Hvorfor vil så MDG gjøre dette? Det er det vanskeligste for meg å begripe. Teknologien for co2 fangst og lagring er i mål for kommersialisering innen 2-3år. Tester viser at man da klarer å redusere co2 utslippene fra plattformene med rundt 90%. Det samme vil gjelde gasskraftverk og andre stasjonære installasjoner. Altså før MDG har tenkt at oljenæringen skal være dau, vil alle platformene ha co2 renseanlegg installert. En av de viktigste pådriverne for prosjektet er statoil selv..
  12. Jeg har brukt en del tid på dette i kveld, og har kommet frem til at, siden den ene lykten ikke lyser, vet jeg ikke om det er pærene som er problemet. Lykten må uansett deles, og prisen på nye pærer, er omtrent den samme som CCFL. Problemet er at jeg skulle hatt 120mm hele ringer for langlys, og 150mm "åpne i toppen" ringer for nærlys. Sistnevnte har jeg ikke funnet. Jeg må i tilfelle trolig nøye meg med 145mm, og det er ikke perfect fit.. Jeg får finne meg en kveld og demontere lyktene og måle litt før jeg bestemmer meg, og da spesielt at jeg har strøm til pærene. Det beste hadde nok vært å sluppet unna med å bare bytte pærer. Jeg er i vært fall glad for at jeg slipper unna med 3-400 og ikke 3-4000kr uansett hva jeg bestemmer meg for.
  13. jo, den var nevnt på forrige side eller noe sånt. Det er vel egentlig "kun" en e9 med e34 m5 motor og understell. Det spesielle er riktignok at det er godkjent. Hadde denne vært i original utførelse, ville rett pris vært rundt 250 tipper jeg. Selv syns jeg det er litt mye forlangt med det dobbelte. Jeg antar at prisen legger opp til at han skal ha igjen byggekostnadene. Problemet er at man får utrolig mye annet gøy og klassisk for 500k, selvom denne på et vis er verdt det?
  14. Kort og godt, har du rett i dette, men det er ingen som klarer å gjøre en politisk karriere, uten å ta hensyn til velgermassens behov og ønsker, og de forstås best som statistikk i ulik form. 100% Barnehagedekning, sykehjemsplass til alle, co2 utslipp (og fremtidig målsetning for reduksjon) Likeså må man forstå hvorfor man gjør det godt eller dårlig på meningsmålingene, og planlegge, utføre, måle og korrigere... Det er en grunn til at feks frp gikk til valg på at bompengene skulle avskaffes, men at det ikke ble gjort. De visste nok temmelig godt at det ikke kom til å bli aktuelt. De har bevisst valgt andre saker som gir mer presedens, uten å redusere statens inntekter i så veldig vesentlig grad, og mange av dem har vært lettere å gjennomføre uten at det koster velgere.. Stopp i antall fotobokser, innstramming i asylpolitikk.. Karakterer i barneskolen var og noe de gikk til valg på, det samme med tiggerforbud, reduksjon av dokumentavgift.. MDG derimot har ikke forstått denne sammenhengen enda, og derfor mener jeg at de som parti fremdeles er for umodne og rir egentlig bare på miljøbølgen uten at velgermassen egentlig er lojal. De kaller seg selv et blokk uavhengig parti, og det er greit nok, men feks ting som å avslutte norsk oljeboring innen 2030, og finne 240 000 nye arbeidsplasser innen vindkraft er noe de mener er helt realistisk.. Politikk på nasjonalt plan (kommunestyre er det nok langt værre med..) krever absolutt gode ferdigheter innen analyse, for å fri til folks følelser med rasjonelle argument. De har hele tiden et budsjett som må forsvares i forhold til hva som prioriteres. Det siste er Donald Trump et skolebok eksempel på, bare at han ikke klarer å gjennomføre politikken sin pga manglende realisme.
  15. Holder på å rette feil etter mangellisten på eu på x5en. En av feilene er parklys fremme. Det ene lyser svært dårlig, og den andre lyser ikke i det hele tatt. Dette er DEPO lykter som tidligere eier har satt på. Selvfølgelig ligger det ikke med kvittering i bilen, og dette er den typen med sånne små dioder i angeleyesene som jeg antar at ikke lar seg reparere. Brukte orginale lykter koster selges ikke i par på nbf. Nye lykter koster 15000kr på gs. Det ligger et sett med uorignale lykter på finn til 1000kr, men de er uten xenon.. Noen som enten vet hvordan jeg kan fikse de lyktene som står på (de ser veldig lik ut som de depolyktene jeg hadde på e39en) Eller hvor jeg får tak i nye/brukte lykter til en overkommelig pris? Nye depo koster intet mindre enn 6104 på gs.. På ebay koster kopilykter 3500. Noen som vet om det er mulig å splitte lykten for å installere ordentlige ccfl ringer? Som dere forstår så er jeg interessert i fikse dette billigst mulig..