Hawkon88

Medlemmer
  • Innholdsteller

    3924
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    6

Hawkon88 last won the day on January 2

Hawkon88 hadde mest likt innhold!

Om Hawkon88

  • Vurdering
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Vestmarka, Hedmark
  • Kjøretøy
    E53, E30 ixt
  1. du trenger ikke å kjøpe ny turbo. Den kan overhales med nytt lager, men må balanseres på nytt etter dette. Alternativt kan du kjøpe ny innmat i turboen ferdig balansert. CHRA kalles det. Uansett ville jeg fått noen som har peiling til å stille en ordentlig diagnose, hvis du er utrygg på om det faktisk er turboen, men for meg virker det unormalt at den skal lekke olje.
  2. Det var jo noen rare regler for å kunne godkjenne luftunderstell. For meg som kunne tenkt meg luftunderstell av praktiske hensyn, blir det helt meningsløst. Det er da at jeg må stå i ro for å justere høyden jeg reagerer på. Det er jo ingen med luft orginalt som har sånt tull..
  3. Jeg la mitt i et kar og helte på sotfjerner. Sammen med kokende vann, dunking med hammer, og til slutt skylling med høytrykkspyler forsvant det meste. Det er noen timers jobb og mye gris, men man sparer tross alt en del penger.
  4. Filteret kan og vaskes...
  5. Ladespenning har ikke noe ned startproblemer å gjøre i seg selv, men jeg antar at en celle kan delvis være defekt, og at det gir problemer med begge disipliner. Har du mulighet til å teste med et annet batteri?
  6. Poengene deres om å redde miljøet er viktig å sette på agendaen og at fler gjør det, skal mdg ha æren for. Men som du sier, de kommersielle kreftene vil også ha bærekraftige løsninger. Og det kommer.. Selv er jeg involvert i et par spennende prosjekter som ikke hadde forlatt tegnebordet hodet til ideskaperen, hvis det ikke hadde vært for årevis med utviklingsstøtte fra innovasjon norge og statoil. I det siste har vi og fått støtte fra gassnova. Vi er heller ikke alene om å motta utviklingsstøtte, så politikerne har absolutt forstått noe, som hjelper grundere med bærekraftige ideer opp og frem. Det er altså mulig å få til temmelig mye med hjelp fra staten, bare man har en god nok ide og en eier med risikovillig kapital og evne for prosjektstyring. Når det gjelder prisen på den norske oljen, er den faktisk ikke så dyr, det er bare statoil som har en utrolig ineffektiv organisasjon. Shell, aker bp osv driver langt mer effektivt og har nok langt mindre i administrasjonskostnader. Hadde statoil latt vær å fusjonere med hydro og konsentrert seg om å kutte kostnader på norsk sokkel, istedet for å skulle kjøpe seg inn i allslags skiferolje osv, selv når oljeprisen var god, hadde det ikke vært en sånn slakt i oljeindustrien som det har vært de siste årene. Da hadde man og stått bedre utrustet for nedturen som kommer.
  7. Jeg er ikke helt uenig med deg, da du i hovedtrekk har rett; men det er mange detaljer du ikke tar hensyn til. Det er mange jeg er uenig med, men de fleste politikere (bortsett fra mdg) gjør en liten sjekk om konsekvenser før de uttaler seg om noe de ikke kan noe om. De sier ikke 15år som en reaksjon på et annet parti sitt utsagn. Det er det som er tilfelle for mdg. De sier heller ikke noe om hvordan. Hvordan skal man kunne lede noe som helst mot et mål, hvis man ikke vet hvordan? Mdg er dessverre for fersk i politikken til at det blir noe seriøst på lang tid enda. Selv høyre og frp sliter med å ha gode nok folk i regjering.
  8. Nå var vel denne ikke eid av en privatperson, men jeg syns det var et ekstremt godt prisavslag! Hadde ikke nølt om jeg var i markedet for 7serie i den priskategorien. Kan sikkert eie bilen gratis i et år uten å tape noe.
  9. Min mening er at det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, og dessverre er politikerne nettopp kun politikere som mener og synser med svært begrenset kunnskap. Spesielt innen teknologi, og hva som er i utvikling, ferdig utviklet og venter på ulike avgjørelser og tester før kommersialisering er mulig. MDG gjør en skikkelig bommert- og det er å skulle sable ned en av de viktigste inntektskildene for Norge, uten å ha løsninger på utfordringene de skaper i kjølvannet av dette. Noe som er skikkelig useriøst og som gjør at de møtes av latter, av andre som ikke er like ideologiske eller har vettet i behold. Hadde MDG visst bedre, ville de snakket litte grann med innovasjon Norge før de gjør en slik uttalelse, fordi problemet er ikke olje og gass næringen i seg selv,- men utslippene, og de kan løses via co2 fangst og lagring. Det blir litt som å bestemme seg for å ta på regnjakke i morgen fordi det regnet i dag,- helt uten å sjekke værmeldingen..
  10. Plasterfjerner skal du være litt forsiktig med, da det ofte er sterke kjemikalier i det. Aceton om jeg ikke tar feil. Det er fort gjort å ødelegge lakk eller andre ting med for sterke løsemidler. Jeg har god erfaring med forsiktig varme, citrus og microfiberklut. Alternativt litt grove wipes med citrus dersom ikke det er så nøye med riper. Tørrisblåsing kan og gjøres, men det er ikke akkurat dagligdags..
  11. Da en bekjent og kompissen kjøpte seg en ny mercedes glc350e hver (startpris på rundt 550) fikk han- og kompissen ansattrabatt pga hans familiære bånd til importøren. Rabatten var 60k pr bil. Det er sikkert ikke unormalt å ha det samme for gode (eller prutegale) kunder ettersom kjøpere uten bånd til forhandler kan få det samme. Nå var det riktignok ekstrautstyr for 150k pr bil i tillegg, men jeg er usikker på hvor mye det betydde for rabattens størrelse.
  12. At svenskene er store på tømmer og cellulose stemmer, men det er ingen direkte sammenheng. Norge er også stor på tømmer. Når det er sagt, er vi lengre fremme enn svenskene og finnene på det teknologiske rundt biodrivstoff, selvom vi ikke produserer så mye biodrivstoff av restavfall. Når det er sagt, så finnes det flere måter å lage andre generasjons drivstoff på, og det vil ikke være tilstrekkelig med å kun bruke avfalls og biprodukter (fra feks cellulose produksjon) dersom vi skal bort fra fossildrivstoff. Dessuten regnes ikke det som bærekraftig. Feks pyrolyse er nettopp bærekraftig, men dessverre lite lønnsomt sammenlignet med fossilt brennstoff. Spørsmålet mitt var ikke "hvem eller hvordan andre gen biodrivstoff lages", men hvilken innstilling bilindustrien har til biodrivstoff. Tydeligvis skal man tro at de tyske (og franske) produsentene helst vil over på eldrift raskest mulig, noe som kan være forståelig nok.
  13. Du må trykke "x" i den ruten når du får beskjed om at tilvalget ikke kan velges med den pakken du ønsker. Uansett en dårlig løsning. Uansett, er jeg enig i at den konfiguratoren er heeelt håpløs. Jeg konfigurerte for morroskyld en 2serie xe, hvor det skal være kampanje. Man kan ikke klikke videre fra "salgskampanjen" og videre inn i konfiguratoren hvor alle valgene om medfølgende utstyr er tatt. Man kan ikke engang komme seg videre fra disse salgskampanje-sidene mot noe som kan være et kjøp. Man får bare opp et kart hvor man må finne nærmeste forhandler selv. Ikke engang en sånn "tast inn ditt postnummer", som enhver byggevare forretning har på sine hjemmesider har de fått til. Videre i konfiguratoren: Man kan velge sport eller luxury line for kr 0,-, men det andre utstyret som skal være inkludert, kommer i tillegg. Faktisk, kommer alt som tillegg når man er ferdig med hele konfiguratoren.. Nei- dette var tungvindte greier!
  14. Ok, unnskyld at jeg ikke formulerte meg korrekt. Det var bærekraftig andre generasjons drivstoff jeg tenkte på, hvor prosessen baseres på cellulose, og dermed blir bærekraftig. Men da mener du at bilindustrien heller ser mot elektrifisering enn et håp om en revolusjon innen biodrivstoff.
  15. Skrotes dieselmotorene pga utslippskrav før 2gen biodiesel blir kommersialisert? Vet du hvilke tanker bilprodusentene har om 2gen biobrensel? Jeg vet avinor's instilling, men mulig bilindustrien har en annen oppfatning?