Hawkon88

Medlemmer
  • Innholdsteller

    3735
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    6

Hawkon88 last won the day on January 2

Hawkon88 hadde mest likt innhold!

Om Hawkon88

  • Vurdering
    Generalløytnant
  • Bursdag

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Vestmarka, Hedmark
  • Kjøretøy
    E53, E30 ixt
  1. Etter hva jeg vet, er cali et av de dyreste statene å produsere noe i. Spesielt biler pga logistikken av råmateriale, men også arbeidskraft, byråkrati, skatter og avgifter er temmelig høyt. Tesla er den eneste bilprodusenten i staten, og den største arbeidsgiveren allerede i 2014, med kun 6000ansatte. Ganske spesielt i den mest folkerike staten i USA. Det er relativt høye levekostnader i California og det drar opp lønnskostnadene. I 2013 var gjennomsnittslønn i cali ca 53000usd, mens landsgjennomsnitt var 46500usd. Det finnes en del litium i nevada riktignok, men det meste finnes i chile. Jeg er litt usikker på hvor jernmalm kan utvinnes i USA, men Nucor, den største produsenten av stål i nord-amerika som har over 22000ansatte (for å si noe om størrelsen) har ingen mining-faciliteter på østkysten. Jeg vil derfor anta at det er en pekepinn på hvor tesla må hente stålet sitt fra. Ellers ville det vært naturlig for Nucor og hatt utvinning nærmere dem. De har tross alt over 23 produksjonsanlegg i 14forskjellige stater. Derimot ligger hovedkontoret deres i charlotte, North-Carolina. Toyota flyttet produksjonen sin i california til Texas. Så jeg klarer ikke å se noen grunner for hvorfor california skal være den beste staten å produsere i. At california har et spesielt teknologi-miljø er forsovidt ganske viktig for tesla sin del, men utvikling og produksjon kan foregå på forskjellige lokasjoner. Her er en gammel artikkel som tar for seg noen av poengene mine. http://e24.no/bil/tesla-skaper-flest-jobber-i-california/22991800 Jeg kan nevne at Europa og Asia står for 78% av den totale bilproduksjonen, og USA leverer 12% av personbilene, men altså ingen andre enn tesla produserer i California..
  2. Spørsmålet mitt er hvilken posisjon tesla har i markedet om 10år når generasjonen etter g30 er kommet. Tyskernes måte å prise på, samt fabrikker og kjernevirksomhet er fremdeles bygget for å produsere stempelmotorer. Tesla får en ny virkelighet når alle andre produserer batterier og elektriske biler selv. Derfor er jeg ikke nødvendigvis enig i at den beste plasseringen for en bilfabrikk er i california for et internasjonalt konsern.
  3. En utfordring de vil møte dersom det kun er software som er forskjellen på ettertraktede løsninger er piratkopiering. Etter at garantier osv er gått ut, vil vel markedet være omtrent like stort som chiptuning og så lenge bilen (og software) er kjøpt som en ordinær løsning, og ikke er noe man abonerer på- er det vanskelig å se hva tesla skal kunne slå i bordet med. Hva mener du skulle være grunnen for å måtte gå på kompromiss med eksisterende teknologi? For de fleste er det ikke så interessant hvordan ting fungerer, bare at de er fornøyd. Med overgangen til elektriske biler vil det foreløbige høyere dekningsbidraget pr enhet gi de tradisjonelle premiumprodusentene mulighet til å implementere dette på en grei måte. Tesla leverer til tross for svært ambisiøse mål, kun noen hundre tusen biler i året, og går stadig med underskudd. Lanseringen av nye produkt er stadig forsinket. Når tyskerne først kommer i gang, blir det nok vanskelig å være tesla. Det fordi tyskerne garantert vil klare å levere et bedre produkt til samme pris. Ikke minst lever tesla i et marked de har skapt selv, fordi ingen andre kan levere det samme- enda. Så hva skjer med tesla når tyskerne kan velte ut millioner av biler i året med samme funksjonalitet? Når det teknologiske forspranget er innhentet? Når de i reservasjonskø velger andre merker istedet? En ting som er klart, er at tesla må levere overskudd på et visst tidspunkt for å ha livets rett, og da må produksjonstallene være langt høyere enn i dag. Når det er sagt, mener jeg at tesla teknologi i en g30 må være det beste fra to verdener- så hvorfor kan ikke tesla holde seg til batteri og softwareutvikling, så slipper de design, materialer og produksjon osv som de er dårlig på.
  4. Trenger ikke kjøpe ny dynamo. Bytter du stifter, sliteringer og lagre er den så god som ny, forutsatt at laderegulatoren fungerer. Og vips så ha du spart noen tusen på en halvtime..
  5. Du skriver ikke noe om hvilken modell du har, men rattet det er bilde av, tilhører hvertfall facelift x5 med sportspakke. Preface sportspakke har treeiket ratt med hull i den nederste eiken, samt deksel i samme farge som interiørlistene. Hvis jeg forstår deg rett, har du et prefaceratt, og vil ha et "deksel" så det ser ut som et fra facelift. Det tviller jeg på at finnes, og derfor antar jeg at den eneste muligheten er å bytte ratt.
  6. Det er da muligheter å få artige opplevelser i en e39 og. Både m62 og eventuelt s62 skyver jo greit, og er noen lunde plug n play, hvis du ikke skal ha m57 som du har vært inne på før. Jeg for min del, takler ikke så mye effekt i bruksbilen, da jeg mister hodet fra tid til annen når bilen går litt, så 530d hadde vært nok for min del- om jeg hadde vært deg..
  7. Sett forfra skal vel bakbremsene først, ettersom de skal ha bremsetrykk sist.
  8. Jo, men det virker som om trådstarter ikke vet helt hvordan dette med diagnose fungerer, og verkstedet hans er åpenbart ikke spesielt kompetent på e90. Derfor jeg henviser han til et merkeverksted.
  9. Så vidt meg bekjent er det kosmetisk sett ikke store forskjellene på preface og facelift. Av hva jeg har funnet ut, er det vindusviskerne, lufterillene øverst på panser, nyrene, frontfanger, forskjermer og lykter. Kjøper du en svart preface bør det være en smal sak å bygge om. Forutsatt at ledningsnettet er plug n play. Mulig rattet er annerledes også? At x-drive er et bedre system enn denne vanlige 4x4 som står i preface, stemmer sikkert- men dersom du ikke klarer deg med fremkommeligheten i en preface, vil nok ikke en x-drive gjøre det heller.. Det er godt mulig bilen vil oppleves og prestere bedre med rep av camber bak, men hvis jeg skal begynne å fikse alle feilene av tilsvarende karakter, ryker det 50 000 som TRF har poengtert, og i den tid bilen går gjennom EU, ikke ser helt bedriten ut og jeg ikke vil tjene på å fikse slike feil, så lar jeg være.. For oss er det en bruksbil, selvom jeg skulle ønske den var strøken. Den har hvertfall kostet oss mindre enn 3,50kr/km med alle kostnader og beregnet verditap inkludert på 2,5år og 53000km, hvor til og med dekkslitasje er tatt høyde for. Det syns jeg er meget overkommelig for en 15-16år gammel millionbil.
  10. Jeg ville fått bmw til å diagnosere bilen, da de har det beste utstyret og sannsynligvis kompetansen. Et verksted vegg-i-vegg med den lokale bensinstasjonen har ikke det. Så kan du heller finne et rimeligere alternativ for utbedring.
  11. Nå var det e92 m3 jeg ville valgt istedet for e60m5. Den billigste e92 koster 500, og billigste e60 450. Når det kommer til faktiske forhold, bruker en e60m5 rundt 1,5liter/mil og f10 530d rundt 0,6liter/mil. I tillegg antar jeg at forsikringen er vesentlig dyrere for e60. 0-100 for m5 tar 4,7sek, f10 6,1sek. Selvom forskjellen i seg selv er stor angående akslerasjon, så er det for min del ikke verd den ekstra kostnaden å kjøre m5, når en 530d går mer enn bra nok. Dette er selvsagt uten chip i 530d'en. Edit: du får faktisk en ganske pen 535d under 450 000 https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88007988
  12. Kjekke biler, men som med alt annet, har de sine feil. Det hender at kalipperne fremme plutselig henger noe, det fører til intens vibrasjon under kjøring. Låsekasser og wire fra håndtak er en svakhet og koster minimum 1500 pr dør. (Gs skal vel ha over 2000 bare for låsekasse) Er håndtaket litt tungt å åpne, er låsekassen nærmest gåen. Må håndtaket høyt opp, er wiren til åpneren snart for lang. Noen har problemer med tomt batteri i diamantnøkkelen eller induksjonsladeren. Elmotorer i stoler og rattjustering kan takke for seg. Lyd fra kupevifte, cdspiller virker ikke, vinduheis er defekt, viskermotor bak og rust på innsiden av alle dører. Det er greie biler å eie/kjøre, og vi er temmelig fornøyd med vår etter 53000km og 2,5år- men den hadde vært solgt for lengst hvis ikke jeg kunne skrudd selv. Jeg lever dog godt med negativ camber enda. Vær hvertfall oppmerksom på feil med girkassen, og prisen på dekk i "rett" størrelse. Pga vekt må du ha ekstra load index. Hakka med pigg i 19, koster fort 3500pr/stk med omlegging fra dekkonline. Sommerdekk er selvsagt noe billigere.
  13. Ingen problem å sveise en bensintank. Bare få ut mest mulig bensin, hell på en skvett diesel, rist rundt og hell av. Det burde være godt nok, men jeg pleier å blåse med trykkluft nedi og, bare for å være helt sikker på at det ikke er noe damp.
  14. Bensintanken kan sveises, og eventuelt ha sealer innvendig for å stoppe rusten. Det blir nok den billigste løsningen.
  15. Det er lettere for deg å få hjelp dersom du skriver hvilken bil og motor det er..