awt

Moderatorer
  • Innholdsteller

    13721
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    80

awt vant dagen sist September 30

awt hadde mest likt innhold!

7 følgere

Om awt

  • Rang
    med små bokstaver
  • Bursdag 04/09/1985

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Karmøy
  • Kjøretøy
    15 X4 30d MPPK

Nylige profilbesøk

14924 profilvisninger
  1. awt

    Ulyder drivverk foran m550d x drive

    Det vil kanskje bli en utfordring foran med så brede felger. Det er heller ikke et problem med ulik bredde så lenge man tar hensyn til dette ved kjøp av dekk.
  2. ..fordi man er fremme 07:00 om morgenen, ferdig uthvilt, uansett hvilken vei man skal. Skal jeg ta fra Kristiansand må jeg ha en overnatting i en av endene, så da forsvinner de timene man «sparer» og vel så det. I tillegg er ikke veien ned til Kristiansand så veldig spennende å kjøre. 😛
  3. Fin beskrivelse av en fin tur. Forstår ikke helt hvorfor du gidder å ta ferje fra/til Kristiansand, men det er en annen sak. 😛
  4. Du fikk nå fingen ut til slutt @papertiger. 😛 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive "farkosten" @norbakken, da jeg har lite å sammenligne med. Broren min har endel mer erfaring med både campingvogn og kjøring generelt, og han mente ihvertfall det lå veldig bra på veien, så da gjør det vel sikkert det. ...men ja, Goodwood. Goodwood går over fire dager, og hadde det vært opp til meg kunne jeg gjerne vært der alle fire. Dessverre var det ikke opp til meg, så det ble bare en dag, og da gikk jeg for torsdagen da denne er minst folksom (og ikke minst en god del billigere...). En dag er for lite for en festival som dette, men jeg fikk sette det meste, bare ikke like godt som jeg gjerne kunne tenkt meg. Parkeringen foregår på et helt sinnsykt enormt jorde. Jeg har ikke et oversiktsbilde av dette fra 2018, men jeg har tilfeldigvis et fra 2009 når jeg og @magneten tok helikopter over området. @magneten når han fortsatt kunne kjøpe barnebillett på bussen (ja, helt seriøst): ...og parkeringsområdet med noen tusen biler: Vel, ni år og tre barn senere er jeg her igjen, på rad nr. 48. Vi hadde ikke parkert engang før det kom en dame i en Land Rover Discovery med påskriften "Family shuttle" og spurte om hun skulle kjøre oss til inngangen. Vi var alt annet enn klar, men hun kunne vente, så det var ikke noe problem. Vi fikk med oss alt rotet vårt, og ble kjørt helt til inngangen. Helt gratis selvfølgelig. Utrolig praktisk og greit! Det ble dessverre ikke supermange bilder fra festivalen da telefonen min ikke hadde blitt ladet i løpet av natten, og jeg ikke oppdaget dette før vi var på festivalen, samt at jeg prioriterte å se kontra å ta mest mulig bilder grunnet den lille tiden jeg hadde. Mange (de fleste?) av bildene er tatt litt sånn i farten, så kvaliteten får dere heller ha unnskyldt. Fikk ellers fylt inn noen hull i "spotte-listen" min, der bl.a. F50 og Enzo manglet. Ganske utrolig at alt dette her settes opp kun for disse fire dagene, og fjernes igjen etterpå. Bildene er tatt på loungen til BMW, der man måtte vise BMW-nøkkel for å få adgang. 😛 Noe batterigreier, forstod aldri helt hva det var. Da er vel dette bedre? Mer batteri. 😬 Dette er 1/3 av bygningen Porsche hadde. På andre siden drev de med råkjøring på et jorde med Cayenne, men køen for å sitte på var litt for lang. Senna! Enda en Senna! ...og en Senna til. Denne har til og med blitt lansert nå. Min all-time favoritt (i gateversjon vel og merke). BMW kan de også da. Nevnte jeg at turen var sponset av Porsche? Ja, det er ekte biler. Enda en bil krysset av, 959! ...og enda en gitt, EB110. M8 GC. Rollser i forskjellige varianter. Michelin supercar paddock, her er det mye morsomt å se. Beklager alle folkene, men teksten på teltet sier vel egentlig sitt. Var en helt sinnsykt lyd av denne når den kjørte. Etterfølgeren til X4-en? 🤔 Enda en bil som nylig er blitt lansert. ...med et navn tatt rett ut fra Flåklypa Grand Prix. ...og med denne 1:1 lego-Porschen var det det hele er jeg redd. Festivalen kan ikke gjengis korrekt med bilder uansett, så er bare til å ta turen i 2019.
  5. Jeg har en BMW E38 750iL 1999-modell opprinnelig fra USA. Jeg irriterer meg over at blinklysene foran lyser sammen med vanlige lys. Det er montert Angel Eyes i bilen. Kan dette parkeringslyset i blinklysene kodes bort, og kan noen i tilfellet hjelpe meg med dette? Bor selv på Karmøy.

    Knut Anders Bårdsen

    knbaard@frisurf.no

  6. awt

    Ulyder drivverk foran m550d x drive

    Alt det som er sagt fra BMW er sånn sett riktig, men så lenge stjernemerkede dekk er 100% identiske foran og bak vil det ikke være noe mening i å påstå at disse vil kunne medføre noe skade. Selv kjører jeg gjerne med forskjellig bredde foran og bak, men kun så lenge omkrets er identisk. Altså jeg ville ikke kjørt med 0,4% forskjell engang. Videre er det mye større fare om man velger å kun bytte to dekk (som ikke er uvanlig). Likevel kan jeg jo ikke gå imot det de sier, det bare gir ingen mening. Det er ingen fastsatt grense, men 1% går ofte igjen. Etter å ha sett flere har fått problemer under dette vil jeg nesten påstå man bør være forsiktig om man passerer 0,5%. Videre kan jeg aldri tenke meg at forskjellig bredde på felg vil utgjøre noe særlig. Kanskje i ekstreme tilfeller, men å kjøre samme dimensjon på f.eks. 8" og 9" bred felg nekter jeg å tro vil gi noen målbar forskjell i rulleomkrets, da så og si all strekk går på sidevegger. En dekkbane er sinnsykt hard, og det skal veldig mye til å strekke i denne slik at hele omkretsen blir mindre. Målte aldri når jeg hadde 235/35-19 på 8,5" og 9,5" da disse tingene ikke var et tema da (og jeg ikke hadde xDrive), men burde absolutt gjort det for å bevise «teorien» min.
  7. awt

    Ulyder drivverk foran m550d x drive

    BMW har ingenting imot forskjellige dimensjoner foran og bak, og sier heller ikke at de ikke går god for dette så lenge det benyttes korrekte dekk. Gjør man det vil det heller ikke være noe problem.
  8. Er redd du ikke har så mye å stille opp med her. At en framskjerm er lakkert på en 18 år gammel bil er alt annet enn uvanlig. Coiloversene kan du muligens prøve deg på, men strengt tatt vil jeg påstå dette er noe du burde sett under besiktelse.
  9. Det kan gjøres selv, men det kreves at man har egnet utstyr (ICOM), i tillegg er det litt risikofylt. Finnes oppskrift på bmwcoding.com, om den ligger der enda.
  10. Snart ligger skiltet i en grøft. Biltema-tapen suger nemlig. På den positive siden vil du derimot få nye kjennemerker om det skjer.
  11. Jeg hater deg fortsatt for det du gjorde med de originale stolene.
  12. Så kommer fortsettelsen. Som nevnt så hadde vi ingen plan, og kjørte litt på måfå. Likevel hadde jeg en tanke langt bak i hodet, og det var Goodwood Festival of Speed som jeg og @magneten besøkte i 2009. Slike ting passer typisk aldri, spesielt siden festivalen er i midten av juli, når det er ferier både her og der. Dette året fant jeg ut at det faktisk kunne klaffe med litt velvilje og overtaling av familien, så da klarte jeg jo ikke å glemme denne tanken. Når vi var her i Nederland måtte vi nesten bestemme oss for hva vi skulle gjøre videre. Det enkle og trygge valget var å fortsette å daffe rundt i Nederland og Tyskland, mens England som fristet noe mer ble litt mer det ukjente og "skumle". I tillegg måtte det ordnes noen småting om vi skulle gå for sistnevnte. Vel, i løpet av en halvtime ble det ordnet med en uke ekstra fri fra jobb, ferjebilletter til neste dag, bestilling av campingplass (campingopplegget i England er litt spesielt) og kjøp av billetter til Goodwood. ...så neste morgen var det å følge @norbakken sine fotspor (vel, jeg var vel først, men han skrev først 😛), og kjøre en liten halvtime til Hook van Holland og ferjeterminalen der. Vi gikk for dagseiling, da det passet best med tanke på klokkeslett og slikt. På ferjene jeg normalt tar sjekker man inn, og så vente ca. tre år på å få kjøre ombord. Her kjørte vi faktisk ombord fortløpende, og var på plass leeenge før avgang. Denne, sammen med søsterskipet er verdens største bilferjer. Voldsomt opplegg med bakker og styr, der nesten alt er for trailere. På plass som eneste nordmenn (såvidt jeg kunne se), men hadde en dansk bil bak oss. I motsetning til hos Fjord Line var faktisk lugarene her ombord enkle å finne. Nordsjøen neste! Litt røffere enn Skagerrak, men klarte oss nå greit denne turen også. Ettersom jeg ikke fikk tatt bilde av båten nøyer vi oss med en modell. Maten ombord var forøvrig en tragedie. Det er noe av det aller, aller verste jeg har smakt. 😡 Etter langt om lenge, og lengre enn langt dukket det plutselig opp noe i horisonten, vindmøller! Tusenvis av vindmøller! Ganske fascinerende å se midt uti absolutt ingenting. Omsider så vi også land igjen (turen tok syv timer mener jeg på). Jeg ser, jeg ser, jeg ser masse campingvogner! En annen ting jeg ikke har vært med på før er at vi ikke fikk komme ned til bildekket før vi var lagt til kai, fortøyd og sikkert enda mer, men vi kom oss ned og ut til slutt. Fikk forøvrig beskjed av den "hyggelige" mannen i oransje klær at det var fotoforbud der. 🙄 ...men siden vi er veldig kriminelle lurte vi oss til et bilde til før vi var gjennom toll og passkontroll. ...og deretter var det å trille fem minutter bort til en campingplass i nærheten og ta kveld sammen med en svensk, en dansk og en tysk bobil. Neste dag var det å komme seg til plassen vi skulle bo på den neste uken, en tur på ca. tre timer. Pitstop. Ingen problem å parkere 13m. Veiene i England var heeelt forferdelige. Man kan bare slutte å klage på veiene i Norge, for dette tok kaka. Veien fra Harwich der ferjen la til og til man nærmet seg London var firefelts "landevei" med 60 mph (96 km/t). Denne var så full av hull og sprekker at man ikke skulle tro det. Det var helt umulig å holde fartsgrensen (ihvertfall med vogn, helt sikkert uten også), da alt ristet og humpet. Ikke nok med det, stoppesteder var mangelvare, og bensinstasjonene så man ikke før man hadde passert de. Ingen skilt som forteller at det er en om X antall kilometer slik man er vandt til. Kom man seg først innpå en var det et eventyr å komme seg på veien igjen, da det var mye trafikk og ingen akselerasjonsfelt. Uansett, vi kom oss nå gjennom den delen også. Thomsen over Themsen! Themsen. Ca. her var det noe bompengeopplegg som jeg latet som jeg ikke så (vi var jo Nordmenn, aldri i verden om de gidder å sende noe krav til oss). Tja... 🤭 ...og sånn gikk det. Når vi kom oss innpå motorveinettet til London var veiene bra, men så skulle vi komme oss ned til Sør-England, og campingplassen der, og da merket man ihvertfall at vognen var i det største laget. Veiene var i beste Postmann Pat-stil med hekker som gikk langt over den hvite stripen på begge sider. Også her med en fartsgrense som var umulig å følge, noe som sikkert gjorde oss veldig populære en periode. Vi kom oss uansett frem til slutt, like hele. ...og på plass. Denne stod forøvrig to plasser bortenfor oss. Og det var del to.
  13. Det blir veldig, veldig bra.
  14. awt

    M550d

    Jeg håper for din del profilen også er forskjellig, ellers er det nok ikke mye igjen av fordelingskassen. Vil tro du har 25-profil bak, og da er forskjellen så godt som 0.