awt

Moderatorer
  • Innholdsteller

    12833
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    72

awt last won the day on June 13

awt hadde mest likt innhold!

6 følgere

Om awt

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Karmøy
  • Kjøretøy
    15 X4 30d MPPK

Siste besøkende

9856 profilvisninger
  1. Så lenge BMW tilbyr original tuning, og man er i garantitiden ser jeg ingen grunn til å velge noe annet. Ellers føler jeg jeg har lest mye rart om Optituning på Facebook, men skal ikke påstå jeg har noen voldsom kjennskap til de. Mener på @Tollefsen har vært litt delaktig i enkelte diskusjoner der(?)
  2. Hei

    Har en E-61 2008, med M-Ask, har montert Kufatec Dab adapter men fikk ikkje Dab opp som val i display.Leste på GS sine sider at softw. måtte være nyere enn 09.09 og fikk nærmeste forhandler til å oppdatere dette uten att dette hjelpte. spurde dei om dei hadde lagt inn kode for DAB i VO, men fekk da til svar at då måtte dei bestille opp en fil frå BMW i Tyskland. Stemmer dette? eg har nettopp fått program for å kunne programmere på BMW, men måtte avbryte installasjonen av dette då det var for lite disk plass :-) på PC, men no er ny og større  disk på  plass og installasjonen kan forhåpentlig fullføres. Eg har ingen erfaring med disse programmene til BMW så fint om noen kunne guide meg litt om dette er noe som eg kan utføre sjølv

    mvh

    BIS  

  3. Da er strengt tatt Off-topic-tråden bedre.
  4. Jeg kjenner ikke til de forskjellige begrepene innen elbillader, men jeg hadde sett for meg en eller annen boks/dingsboms på veggen. Du har jo bare fått en stikkontakt.
  5. Tråden er fem år gammel, så tviler på du får noe særlig respons. Når det er sagt har jeg en lik stående om du er interessert.
  6. Den der har jeg faktisk aldri hverken sett eller hørt om, selv etter 1561km gjennom sør-Norge nå nylig.
  7. BMW kan du glemme. De rører ikke slikt, og vil nok mest sannsynlig bare le av deg. Det er heller ikke krav om å dokumentere driftssikkerhet. Man kan få et godkjent laboratorium til å måle utslipp, og mulig dette vil holde, men da er det nok strengt tatt rimeligere å bytte bil. Om Vestfold chiptuning er av samme ulla som de fleste andre i bransjen får du nok følgende beskjed: "det er bare til å godkjenne, avgiften er jo fjernet nå!".
  8. Grunnen til at du ikke kan få det lovlig er at f.eks. Vestfold chiptuning ikke kan gi noen (skikkelige) papirer på hva de faktisk har gjort når det kommer til utslipp og slikt, samt at de heller ikke kan garantere at bremser og drivverk tåler effekten. Akkurat sistnevnte bør gå greit å dokumentere med henvisning til f.eks. 120d (gitt at denne har samme bremser, noe jeg tviler på den har), men utslippene er det verre med. Med mindre det er kappkjøring som er årsaken til uhellet, har jeg veldig liten tro på at det i det hele tatt vil bli stilt spørsmål ang. effekten. Når det er sagt er jeg enig i at det kan være greit å ha slikt lovlig.
  9. Som @hanzhe skriver er det i praksis umulig å finne utav dette, da det ikke er noe man enkelt kan sjekke eller se. Det hadde vært annerledes om det plutselig stod en turbo halvveis ut av panseret, og alle slanger hadde vært blå, men slik er det ikke. Jeg har riktignok tenkt å få min nye effekt i vognkortet, men det er først og fremst med tanke på videresalg, samt det er enkelt gjort da jeg har alt av papirer. Så lenge effekten ikke er godkjent, vil det heller ikke ha noe for seg å gi beskjed til forsikringsselskapet.
  10. BMW MPPK har jeg selv, så den vet jeg om. Dette får man derimot ikke til denne motoren. AC Schnitzer er vel fort 20K(?), men mener også å ha lest at den bør kunne godkjennes, det samme blir det vel nok med Hartge (om de fortsatt finnes som du nevner).
  11. Har ingen kunnskap vedr. det tekniske, men du kan glemme å få dette lovlig (selv om mange tuningselskaper reklamerer at det "bare" er å innføre effektøkningen i vognkortet. Det er akkurat like enkelt/vanskelig å få dette inn i vognkortet som det var før avgiften ble fjernet, forskjellen er bare at nå koster det ikke noe (såfremt utslipp og slikt ikke endres), unntatt prisen for nytt vognkort. For å kunne få dette lovlig inn i vognkort trengs det dokumentasjon på at bl.a. bremser og drivverk tåler effektøkningen, samt dokumentasjon på utslipp og slikt, normalt gjennom TÜV-papirer. Dette er det ytterst få, om noen tuningselskaper som kan dokumentere på tilstrekkelig vis.
  12. Har du bluetooth handsfree? I såfall er det kun koding som skal til for å få musikk streaming. Å begynne med ting som å montere 2-din osv. i en slik bil som dette er bare tull, og originalt er absolutt veien å gå.
  13. DAB-antennen som benyttes i Norge ligger i sidevindu og ikke haifinne, så det vil ikke hjelpe å bytte sistnevnte.
  14. Slikt fungerer ikke på BMW grunnet antenneforsterkeren.
  15. Hadde mye heller kjøpt Blackvue e.l. enn BMW sitt kamera. Det er stort, og kvaliteten er middelmådig. Jeg har forøvrig bare et "billig" eBay-kamera, fungerer bra det også, men blir nok Blackvue etterhvert.