awt

Moderatorer
  • Innholdsteller

    12269
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    61

awt last won the day on February 11

awt hadde mest likt innhold!

5 følgere

Om awt

  • Vurdering
    med små bokstaver
  • Bursdag 04/09/85

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Karmøy
  • Kjøretøy
    2008 523i touring

Siste besøkende

7807 profilvisninger
  1. Så kan jeg jo skrive noen ord om min (noe kronglete) vei til DAB+. Som noen kanskje har fått med seg foretrekker jeg originale løsninger, eller i det minste løsninger som fungerer som originalt, og dette gjelder da også DAB. For et år siden kjøpte jeg derfor en CIC fra e7x med DAB+, i håp om å få tilpasset denne til å fungere i 5-serien. Disse har ikke samme fasong som e6x CIC, men de er teknisk like. Legg merke til de viktige grønne og gule kontaktene. Enheten ble koblet opp, antenne ble tilkoblet og etterhvert dukket det opp flere kjente kanaler. ...men gleden var kortvarig. Uansett hva jeg prøvde på var det ikke lyd i radioen, hverken FM eller DAB. CD-spiller, harddisk, aux osv. var det derimot lyd fra, så det var bare å konkludere med at jeg hadde fått en defekt enhet. "Klok" av skade gikk jeg derfor for en noe enklere løsning en liten stund etterpå: Denne ble montert i bagasjerommet i lak med resten av elektronikken under der, antennen ble lagt opp i høyre siderute og satelittradio ble kodet inn i CIC. Laget til og med en film med denne i aksjon: Denne fungerte sånn sett greit nok, men det var litt plagsomt at man måtte søke opp kanalene på ny om man kjørte lengre turer, samt at fraværet av DAB-FM-switching gjør at det blir mye hakking og stille stunder. En annen ting jeg aldri ble fortrolig med var et noe ulogisk menysystem, men alt i alt en grei løsning. ...men så fant jeg ut en dag i høst at jeg skulle montere comboxen jeg har hatt liggende en liten evighet, noe som gjør at datoen i bilen må settes opp til 2011. En enkel sak sånn sett, men det var da man fant ut at mObridge ikke fungerer på biler produsert i 2010 og nyere. Dette medførte at jeg gav opp DAB en liten stund, det var (og forsåvidt er) fortsatt en liten stund til FM "forsvinner" på sørvestlandet uansett. For en ukes tid siden ble det derimot gjort nok et e70 CIC-forsøk, og selv om selger lovte at denne skulle fungere kan man aldri være for sikker. Den ble derfor testet med en gang jeg fikk den innenfor døren. Jeg hadde ikke DAB-antenne liggende, men etter at jeg fikk bekreftet at FM fungerte ble det en snartur til BilXtra, og da dukket disse opp med lyd og det hele. Ikke den helt store passformen når det kommer til e7x CIC i e61 som noen kanskje ser, så da måtte det litt kirurgi til. Min e6x CIC til venstre og e7x CIC til høyre. Demontering. Det er ikke mindre enn 23 stk. T8-skruer i en CIC med DAB (22 i en uten om noen skulle lure). Det hadde muligens holdt å bare byttet toppen på CIC, men da jeg likevel var i gang byttet jeg bunndekselet også. Jeg testet aldri e7x CIC-en skikkelig i bilen, så det er mulig det hadde gått, men da de ikke er identiske valgte jeg å benytte mitt gamle deksel. e7x til venstre og e6x til høyre. Mitt e6x deksel hadde ikke hull til DAB-kontaktene, så der måtte jeg ta en runde med dremelen, men ellers var det bare å pusle det sammen igjen. ...og på plass i bilen. Det gjenstår noe koding da det fortsatt er e7x software på enheten, men da alt virker sånn rent funksjonsmessig er ikke dette noe som brenner. Når det gjelder antennen kjøpte jeg den eneste de hadde på BilXtra, så jeg hadde begrenset med valgmuligheter der. For tiden ligger denne under senterhøyttalerdekselet i dashbordet, noe som utrolig nok fungerer ganske bra. Jeg har bedre dekning nå enn det jeg hadde med mObridgen, og er fortsatt usikker på hva jeg egentlig skal gjøre når det kommer til antenne, så inntil videre blir den liggende der, med mindre det viser seg at signalet blir elendig.
  2. Endelig fått meg en akseptabel løsning.
  3. Jeg kikket først gjennom bildene, og så på prisen uten at jeg helt forstod hva som var saken her. Fant det fort ut når jeg leste teksten.
  4. Det blir jo smakssak, men personlig synes jeg alltid facelift trumfer pre-facelift. Bilene virker mer moderne/nyere ut, selv om det nødvendigvis ikke er snakk om så store endringer. Man får som regel litt mer utstyr å velge mellom også (i dette tilfellet er utvidet instrumentpanel et godt eksempel). I tillegg slipper man jo å bruke penger på å "facelifte" i ettertid. Ettersom jeg liker F36 bedre enn F31 generelt, og 440i LCI ikke lar seg importere enda hadde jeg derfor valgt en ny 430i. Om det er F31 som er mest aktuelt får man jo disse med facelift uten problem på bruktmarkedet, så der er situasjonen litt annerledes.
  5. F36: ny 430i (ene og alene grunnet faceliften). F31: lett brukt 340i.
  6. Problemet er at det fysisk ikke er plass til både en slik spiller (med akseptabel størrelse på skjermen) og klimapanelet, så man vil ikke kunne få dette til uten at noe stikker ut. En annen ting er hva man skal gjøre med knapperekken for setevarme, PDC og de tingene. Den har forsvunnet på mystisk vis på disse bilene såvidt jeg kan se. Om jeg skulle valgt noe her, og ikke ville byttet dashbord hadde jeg nok gått for NBT med skjermhus fra en nyere modell. Ser riktignok noe malplassert ut dette også, men mye bedre enn alternativene over her etter min mening.
  7. Får forvirre enda mer jeg da. Jeg tror ikke batteriet trenger å kodes på disse. Tror mange glemmer at dette er en bil som er teknisk i slekt med e39 og e46. Jeg har dessverre ikke et bedre svar, men det er ikke nødvendig på modellene nevnt over her ihvertfall.
  8. Imponerende arbeid!
  9. Det har blitt bevisst mange ganger at fjerning av parikkelfilter ikke er noe problem når det kommer til EU-kontroll.
  10. Ikke glem at F36 kommer med facelift til sommeren også, så den vil nok virke hakket nyere ut.
  11. Forholdsvis lik vil jeg si, basert på min erfaring med kablet 6FL. Har ikke testet tune2air selv, så vet ikke hvordan den er med autoavspilling når man setter seg i bilen og slik.
  12. Forvent ca. 20k i kostnader, inkl. dashbord, så blir det opp til deg selv om det er verdt det.
  13. Det er mulig, men du får ikke andre funksjoner enn bluetooth-overføring, så sånn sett kan du like gjerne kjøpe deg en Tune2air.
  14. Hvordan var det å montere midtkonsoll fra e90? Plug & play?
  15. For meg ser det ut som om du har fått cab-lykt. Disse er "like", men passer ikke på coupé.