Werther

Medlemmer
  • Innholdsteller

    2597
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    25

Werther last won the day on February 20

Werther hadde mest likt innhold!

Om Werther

  • Vurdering
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Østlandet
  • Kjøretøy
    E46 320CI
  1. Den store finn.no tråden.

    Blitt veldig mange useriøse bruktbil-annonser på finn. "Omvendt auksjon", leasingtilbud på 15 år gamle biler og diverse folk som er mer opptatt av å markedsføre seg selv enn bilen de selger. Skikkelig sirkus.
  2. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    I Oslo er det ganske store temperatur-svingninger som igjen øker risikoen for is på veien på morgenen markant. Senest denne uken var det masse snø og 8 minusgrader, før det dagen etterpå kom storm, regnvær og 8 plussgrader. Så selv om det saltes ekstremt mye er det i det lange løp positivt for trafikkavviklingen og redusering av ulykker. Det holder med at en bil havner i grøfta på E6 for å skape milevis med kø og forsinkelser. Så mye av saltingen kan på sett og vias forsvares - dog ser jeg ofte saltbilene ute i Oslo/Akershus/Østfold på nettene når det er 7-9 plussgrader, og det er litt provoserende. Bare husk at disse ulempene Fredrik90 og du nevner gjelder trucks og SUV/lett lastebiler. Viktig å ikke dra alle amerikanere over samme kam Personbilene (selv om det ikke er så mange av de) er mye lettere å leve med i det daglige når det kommer til forbruk og praktisk bruk. Min med 5.0 V8 bruker 0.9 på normal langkjøring/landevei og 1.0l pr mil på blandet med bykjøring. Bremsene er helt ok og den klarer faktisk aktiv kjøring på svingete landevei uten å bli "stresset" (dog har min Caprice "sportsunderstell" fra fabrikk...).
  3. Valg nytt tak til cab

    Det medfølger plastvindu på komplette tak ja. Men igjen, du får også kjøpt komplett kalesje via Cabrioworld for 430$. Dog ser jeg at de tydeligvis ikke har alternativer med glassvindu til Z3.
  4. MB Consulting

    Det florerer av naive bruktbilkjøpere der ute som tror de får en fabrikksny Kia med 7 års garanti når de kjøper en rælete E60 eller E90....Moralen er at man ikke burde stole på internett-anmeldelser fra noobs som ikke har peiling, ta heller en tur å se an bilen og selger/utsalg.
  5. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Har ingen erfaring med moderne Renault, annet enn alle de jeg ser langs veiskulderen med nødblinkeren på. Det er ingen tvil om at Talisman er en pen bil, og i hvert fall her på Østlandet ganske uvanlig - jeg legger spesielt merke til dem de gangene jeg ser dem. Men er de særlig inspirerende å kjøre? Du vet jo hvordan franske biler er mtp vag styring og understyring etc... Med fare for å fremstå som en Fordnisse - skulle jeg hatt en billig familiebil i det segmentet du ser etter ville jeg heller sett på Mondeo (eller en påkostet Focus med mer motor), Mazda 6 eller VW Passat. Det er vanskelig å argumentere for det ene eller det andre når man ikke vet månedsleie eller innskudd for bilen du skal lease.
  6. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Sist helg dro jeg på langtur i snøvær med denne gamle traveren fra 1991. Eneste negative i forhold til en 2017-modell er ventilasjon - jeg er ikke helt fornøyd med hvordan klimaanlegget drar unna dog og fuktighet på frontvinduet. Utenom det så har jeg mye de samme tankene som du har. Gammel bil funker like bra, men eneste forskjellen er at man smiler når man tar tissepause og beundrer bilen - med moderne biler er det et eller annet som mangler når det kommer til "personlighet" og "kos".
  7. Takk for oppdatering av tråden, Katt. Kjekt å vite at Sveits er et minefelt av dimensjoner. Neste gang kjører jeg via Innsbruck. Hehe.
  8. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Gjør meg en tjeneste i vinter - ta hensyn til oss som står i kø på Ring 3 Ryen-Mortensrud. Ikke kjør i 50-60 km/t mens dere snitter forskjermene til folk og generelt oppfører dere bøllete. Spesielt nå som det er mørkt og ofte vått er det vanskelig å se motorsyklister som kjører mellom bilene, spesielt når en og annen i tillegg bruker parklys...Hver gang en fjompenisse på MC krasjer skaper det så enormt mye mer unødvendig kø og kaos bare fordi "dere" ikke brukte hue. Hvis jeg føler for å ta meg en langtur uten mål og mening kjører jeg alltid i Sverige. Mindre trafikk, bedre veier og ingen bommer. Helt vilt hvor dyrt det har blitt å ta en tur til Gjøvik eller Kristiansand og hjem igjen. Minner meg om gleden med gammel bil på vinteren. Ingenting er som å starte dagen med å skrape innsiden av ruta fri for is, for deretter å måtte kjøre med vinduene oppe i 15 minus for å unngå dog på ruta. Selvfølgelig, dette var hvis man var såpass heldig at ikke dørlåsene var fryst og man måtte holde døra igjen fysisk mens man kjørte de første minuttene. Dette selvfølgelig ETTER å ha krøpet inn gjennom bagasjeluka fordi man ikke kom inn den fryste førerdøra. Selv har jeg aldri eid en eldre VAG, mye pga de udugelige utvendige dørhåndtakene som pleide å knekke i minusgrader....Og som du nevner, når man skulle fylle måtte man bruke det man hadde tilgjengelig for å brekke opp tanklokket. Gammel bil gir deg mange gode minner. Moderne biler skal ha for at de er godt rustet for vinter. Diesel starter opp lett selv etter noen dager i minus 20, alt av lys fungerer og lyser bra, vindusviskere tar bra og ventilasjonen/klimanleggene er helt suverene på å holde god sikt ut i kulde og dårlig vær.
  9. Fredriks alternative bimmerstråd

    Oslo har dessverre blitt en mer og mer uvennlig by. Man møter mer og mer motstand fra kommunen for hvert år som går gjennom deres systematiske sabotasje av infrastrukturen for å fremme sykkel og buss. Måten de fjerner parkeringsplasser på uten å erstatte de med noe er ufin, og sammen med holdningene deres mot all annen trafikk (bompenger, piggdekkoblat, rushtidsavgift) samtidig som de nekter å bygge en Ring 4 som fører trafikken utenom byen gjør at byen oppfattes som uvennlig og lite attraktiv for mange. Jeg har merket en stund nå at kommunens politikk har gjort sitt med bybildet - det er ikke like mange spennende biler å knipse nå som det var for et par år siden. Innføring av beboerparkering/fjerning av gratis gateparkering på spesielt Frogner og Majorstua vil i praksis fjerne alt av interessante hobbybiler man ser i sommerhalvåret. Dette skjedde for en stund siden på Bislett og området oppover mot Adamstuen som før var et paradis for spotting. Nå står gatene halvtomme med en og annen Avensis. Så spottetråden vil nok bli ganske stille fremover, spesielt siden andre ikke lenger gidder å bidra heller (men det er en annen sak). Satt forresten å leste om nye 911/992 som kommer om et drøyt år. Mulig dere har diskutert den tidligere her, men ikke overraskende vil alt bli større, og muligheten for manuell kasse forsvinner muligens. Dog vil den ikke bli levert med firesylindret motor. Kan se ut som Porsche brant seg litt på dette ifbm Boxster og Cayman hvis man ser på salgstallene for Tyskland - Boxster ned 20% i forhold til 2016 og Cayman ned hele 41,9%! For å kompensere for dette frister Porsche nå med svært fordelaktige leasingtilbud...Sikkert greit å ikke gå på samme smellen med 911. Dog drar de jo til med en ladehybrid-992 med ulne bremser og mer vekt - skal bli spennende å se om den flopper eller om politisk korrekthet har inntatt sportsvogn-entusiastene også.
  10. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Ingen tvil om at Oslo er "Norge om 15 år" slik det alltid har vært. Kommunen domineres av hyklerske sosialister som bruker "miljø" for å fremme enda flere avgifter/inntekter. Alt av gratis parkeringsplasser forsvinner nå i løpet av nyåret, og i 2019 blir det titallsvis av nye bomstasjoner både ut og inn uansett hvor du beveger deg. God gammeldags kommunisme... Bare den siste måneden har jeg sett 100-150 p-plasser forsvinne. De gjør det på pur faen...legger inn en meter med rød asfalt til syklister og lar resten av P-plassene stå ubrukt for å sikre Oslo sin død. Til slutt ender Oslo kommune opp med at 80% av "skattebetalerne" er afrikanere og arabere på NAV, med andre ord nada inntekt. Som du nevner har jo Karl Johan blitt Slalom-løype så det holder selv på formiddagen når det er lite mennesker. Tørr ikke tenke på hvordan dette blir midt i fellesferien. Du må huske at all innvandringen fra alle disse udugelige møkkalandene bare er en måte å få mer makt og øke overvåkningen. Hemmeligheten til polikerne er å flytte fokuset til oss arbeidere over på islamsk terror slik at de kan misbruke menneskerettighetene våres.
  11. Helt enig i at varme i frontruta er verdsatt. Min første bil med dette var en 1992 Scorpio...Bruker det hver dag nå på vinteren - også kjekt for å fjerne dogg. Har City-pakke med alt av parksensorer. Veldig kjekt, men de kan bli overivrige og varsle om unødvendig mye. Noen ganger hyler de når jeg møter bussen...Som du nevner er det fort gjort å bli vant til sensorer foran og kan bli kjedelig når man kjører bil uten sensor og kjører til det stopper...Litt det samme som å rygge med bil uten ryggesensor når man er vant til ryggesensor. Heldigvis har jeg ikke antikollisjons-systemet på min bil. Hadde dette på en lånebil et par uker, og det systemet mangler menneskelig overblikk og intelligens. I bytrafikk varslet den meg med lyd og lys 4-5 ganger pr dag.
  12. Har ikke kjørt så mange dyre og/eller sportslige biler da jeg ikke har så stor interesse for å teste biler som ikke er mine. Men de mest minneverdige øyeblikkene må vel være: Kjørte ned til Italia to år på rad med en gammel, sliten og gjennomrusten Corolla GT. Er noe eget å kjøre gammel bil på tur. Punkterte i mørket i kraftig regnvær oppe i de sveitsiske alpene. Klarte å bånne speedometeret på 240 km/t ned en bratt bakke, ikke så halvgæli det med en 1.6 på 124hk. Denne bilen klarte jeg også å kjøre fra politi med blålys med to ganger. Artig og ikke minst utrolig driftssikker bil som tålte alt av rævkjøring. Billig gikk den og - 0.59 på blandet kjøring vinterstid er bra for en 1985-modell. Verden har ikke gått så mye fremover når det kommer til forbruk de siste 30 årene. Hadde en E34 M5 Touring som ble brukt i et rekordforsøk der jeg kjørte Gøteborg-Oslo på kun 2 timer. Dette var før det ble 4-felt hele veien gjennom Sverige, så man kjørte det remmer og tøy holdt midt på natten. En annen spennende tur med den bilen var når jeg kjørte den hjem etter kjøp - 60 mil i tett snøvær på nattestid med slitte piggfrie dekk. Den logret fælt hele veien hjem. En annen artig tur var når jeg kjørte en kamerat til Ålesund for å se på bruktbil. Kjørte en eldre Corolla 1.6XL som gikk under navnet "Det sorte lyn" oppover på natta midt på sommeren og ankom på morgenen. Høy snittfart, lite trafikk, fin utsikt og god musikk på spillern. Det viste seg dog å bli bomtur da Kadett GSIen vi så på hadde masse rust i kanalene.
  13. 1998 Aston Martin DB7 Volante. Har veldig sansen for DB7.
  14. Grom gammel 1983 911 SC Cabriolet (første årgang 911 uten tak fra fabrikk) med 400 000km på klokka og en GT-R full av saltlake (dog ikke lett å se på bildet).