Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    2798
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    27

Werther vant dagen sist Mars 1

Werther hadde mest likt innhold!

Om Werther

  • Rang
    Generalløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Østlandet
  • Kjøretøy
    E39 523ia/Caprice
  1. Siden vi skravler om forbruk. Selv er jeg imponert over forbruket til M52B25(tu). Min første 1996 523ia sedan gikk på 0.75 (målt ved pumpa og kalkulator) Oslo-Hamburg på nattestid der jeg lå i 140-150km/t hele veien. På hard kjøring på Autobahn i 170-230km/t brukte den fortsatt ikke mer enn 0.92. Min nåværende 2000 523ia ligger på 0,78 på blandet kjøring. E39ene bruker mindre bensin enn begge E46ene (320CI/330CI) jeg har hatt tidligere som pleide å ligge på 0.8-0.88 på blandet. Utvekslingen er såpass høy på E46 at den med 5-trinns manuell drikker unødvendig mye bensin... En kamerat jeg nevnte i en annen tråd testet forbruk på sin E70 2010 LCI 3.0d mot en 2008 3.0d preface - prefacen kjørte etter han på et identisk strekke fra Oslo til Notodden, og overraskende var det stor forskjell - LCI brukte 0,76 mens preface brukte 0.9 på tross av at den lå bak hele veien med samme antall passasjerer/vekt. Dette var i følge kjørecomputer, men min erfaring er at BMWs kjørecomputer uansett modell er relativt spot on på forbruksmåling.
  2. Werther

    Den store finn.no tråden.

    Nå vet jeg ikke om eieren av denne bilen er pakistaner, men generelt sett har spesielt pakistanere i Oslo alltid dratt den lengre enn folk flest når det kommer til bil. Det handler rett og slett om kulturforskjeller der unge pakistanske menn heller bor nøkternt/med familie og prioriterer usedvanlig fete biler i ung alder. Ser det ukentlig rundt i byen. Personlig synes jeg det frisker opp bybildet, og setter pris på at noen råner rundt og lager liv istedenfor at alle skal loffe rundt i en dritkjip Nissan Leaf. i Oslo er det disse som er rånerne, på bygda er det bønder i 240 Men ser hva du mener. Er jo en fordel å ha nok betalingsevne til å betale billånet. Ulempen med slike oppjazzede inkasso-biler er vel at vedlikehold og service er så som så fordi avdragene svir såpass i lommeboka hver mnd.
  3. Tok igjen en gammal amerikaner som holdt imponerende bra tempo (125 km/t) på E6. 1970 Oldsmobile Cutlass Supreme med en 7.5l på 364hk (noe mer enn gamle Bobler og Fiat 500er fra samme tid...). Småfrekk vinge
  4. Werther

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=97618383 2010 316d til bare 59000kr som trenger litt fiks.
  5. Definitivt ferien fra helvete dette her. Blir spennende å se om den midlertidige løsningen deres holder, og om dere fortsatt skal ned til Italia?
  6. Werther

    Ønsker tips rundt E70 X5

    Det er nok litt optimistisk å forvente at en E70 skal ligge på 0.7 på mila. En kamerat eide en 2010 LCI 3.0d i ca 3 år/ca 60000km, og det var en kjempefin familiebil med få feil og bra ytelser. Dog hadde den et relativt høyt forbruk på 0.9 jevnt over, og ble solgt til fordel for en F11 da E70 blir noe stor hvis man setter pris på kompakte BMW-kjøreegenskaper. Så for deg som er glad i MX-5 kan jeg tenke meg at E70 vil bli for mye bil etter at den første forelskelsen har lagt seg.
  7. Werther

    Den store finn.no tråden.

    Er det noe som er gjenganger på 80- og 90-talls modeller på finn nå til dags er det uttrykket "som bare vil stige i verdi fremover". Saken er jo at alle som skriver dette i annonsen allerede har misbrukt denne såkalte "verdiøkningen" og spekulerer i å prise bilen helt hinsides høyt. Ser dette på E24, E28, E30, E32 og E34. Samt på W123/W124, visse Amcars og diverse søplete "verdifulle" veteraner som Renault 20, Citroen 2CV, Golf 2 og Volvo 240. Altså, alt med måtehold. Det er ikke alt som er verdifullt bare fordi det blir gammelt. Er så lei spekulanter på finn som forsøker å pushe drit til dobbel pris.
  8. Werther

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Blir spennende å se utfallet av dette. Sånn generelt sett har jeg full forståelse for at USA er lei av å ta regningen. Det har vært en gjenganger i flere tiår at USA sponser gildet mens EU/NATO snylter på storebror. Så når Trump sier (tilsynelatende) at USA er førsteprioritet er jeg helt enig - en president skal prioritere og forsvare sitt eget land og folk. Altfor mange presidenter og statsministere i vesten har de siste tiårene prioritert andre folkeslag, lykkejegere og snyltere fremfor sine egne skattebetalere som holder landet vedlike. Det er viktig at USA setter seg i respekt og gir klar beskjed på at de ikke skal fortsette å sponse resten av verden, spesielt ikke Vest-Europas naive politikk som mest sannsynlig vil føre til en enorm folkevandring og borgerkrig de neste 50 år. Derfor er det også viktig å ta mye av det man hører/leser fra vestlig media med en neve salt, da det er mye politisk korrekt politikk inne i bildet som ikke gir et korrekt bilde av hvordan det egentlig er.
  9. Dette er vel ganske symptomatisk for Danmark. Et land som hater bilisme, og gjør alt for å unngå det. Ingen vaskehaller, ekstremt få bensinstasjoner og ikke minst sinnssyke avgifter. Sånn har det alltid vært i "syden". Bilister ignorer myke trafikanter og fotgjengerfelt. Du er nok litt bortskjemt med norske forhold der vi stopper trafikken på E6 for å slippe over en andefamilie... Har et spesifikt minne som stikker seg ut - Ancona på Italias østkyst i 1998. Fy faen, det var fullstendig Joker Nord for å krysse veien i et fotgjengerfelt selv i en by med mye turisme. Selv når man timet godt og løp av gårde var det Fiat Unoer som snittet tærne dine i 80km/t i 40-sona. Ikke kjempe hyggelig med andre ord. Gjør man dette med promille eller narkotika-tåke havner man på panseret av en Renault Clio, hvis man er heldig våkner man på sykehuset i live!... Veisaltet her i Skandinavia dreper bilene våres sakte men sikkert. Dog beskytter de oss mot ordentlige ulykker på vinterstid - det skjer mange flere møteulykker på vinteren uten salting enn på strekninger med salting. Hva vil du ofre? Et par bakskjermer og en kanal på E61en, eller ditt eget eller dine barns liv?
  10. Werther

    Verdivurdering Chevy Tahoe

    Interessant nok sitter jeg her med en test der en 2000 Tahoe 5.3 konkurrerte mot blant annet en X5 4.4. Ikke overraskende vant X5 på kjøreegenskaper på landevei, men tapte på småveier og terreng. Tahoe trasket innover i skauen så det ljomet med uslåelig komfort, mens X5 sto fast på den første stubben den møtte på. Ikke helt enig der. Historisk sett er 7.3 Dieselen til Ford en av de beste motorene fra USA noensinne. Her i Norge er den spesielt aktuell i Econoline Van og pickup 1993-2005, og min erfaring etter mye lurking både på nett og i virkeligheten er at disse lastebilene med 7.3TD går hinsides langt uten problemer. Motorene er også særdeles åpne for lett tuning, akkurat som BMW sin M57. Så å bruke "ikke veldig bra" blir i overkant eplekjekt. Når det kommer til dekk, så burde man som med alle andre bakhjulstrekkere være nøye på dekk. Har et bra sammenligningsgrunnlag - i samme kjipe bakke på vinterstid har jeg testet flere bakhjulstrekkere - E39 med åpen diff med bra dekk kommer opp med en gang, men med for eksempel kjipe dekk/et sommerdekk og et vinterdekk er det kast - da står man og spinner med engang. Spiller ingen rolle om det er pigg eller piggfri, det må være nok mønsterdybde. Med Capricen har jeg brukt de samme kjipe piggfrie "helårsdekkene" i 3 sesonger, og selv om dekkene ikke har ulovlig mønsterdybde er dekkene spesielt ille på bremsing. Jeg kommer opp nevnte bakke så vidt det er, men den vil ikke bremse i glatte og bratte bakker på nysnø og is. Så nå til neste vinter blir det nye Continental eller Nokian piggfrie.
  11. Min er ikke så ulik din (bilen altså...), samme farge, men i gubbe-edition med 15" turbinfelger og hengerfeste. Jeg digger å ratte E39, selv med "doven" automat. Synes bilen har noe med seg der man ratter av gårde i det fine interiøret og med en deilig turtallsglad sekser. Den innbyr til å gasse på svingete veier selv uten sportsunderstell, og her om dagen var det (av alle ting) en W203 C-klasse som forsøkte å kjøre fra meg opp en svingete bakke på 2-3km, og jeg holdt følge på halv gass med et glis mens W203en krenget som en båt i forsøket på å blåse fra den gamle BMWen i speilet. Men som blant annet @Mariuse34 har nevnt er E39 like mye verdt som en chartertur til Mallorca, så det er en bilmodell man burde holde hodet kaldt med når det kommer til påkost. Det er fort gjort å jazze opp bilen for titusener bare for å gå en smell på finn i 4 mnd uten salg når den tid kommer. Så man burde være edruelig, bruke pengene på det som er viktig (understell) og nyte modellen for det det er. I mine øyne er det den desidert fineste modellen man får for pengene i prisleiet 5-50000kr, men jeg tror ikke E39 vil være noen god investering i årene fremover her i Norge.
  12. Tar en tur jeg og i en sliten E39. Har faktisk vært på et par biltreff på parkeringsplassen til Amfi Borg for en 12-13 år siden. Da var det Opel-klubben som dro i gang med burning og smultringer og dekorerte plassen i så stor grad at senterledelsen ble misfornøyde og det kom i lokalavisa. Men BMW-folk skrur vel ikke av DSC regner jeg med, så det burde gå bra nå.
  13. Werther

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har ikke helt skjønt vitsen med 8/9/10-trinns kasser. Det er ingen veier i verden der man kan ligge i 250 km/t over så lang tid at man kan spare noe drivstoff på dette uansett. Under all normal kjøring holder det lenge med 6-trinns. Har faktisk sett noen tester der tyske modeller med 8 trinns har fått kritikk for at girkassen er masete og aldri finner seg til ro. Virker som ingeniører utvikler slikt bare fordi de kan uten at det er noe reelt behov for det. Capricen har 4-trinns + overdrive og ligger og lurker på 1200-1500rpm på langkjøring pga utveksling, og bruker derav lite drivstoff. E39en har jo 5-trinns Steptronic, og jeg trives egentlig ganske godt med denne. Den ligger vel på 1700rpm i 120 og 2800rpm i 160 hvis jeg husker riktig, og kassa finner alltid et gir og virker på ingen måte masete eller veldig gammeldags. Den mest ekstreme utvekslingen jeg har hatt var på en gammel Corolla GT. Den dro 70km/t på første gir, 120 på annet (utrolig fleksibelt gir som var perfekt til forbikjøring på landevei), 170 på tredje, 210 på fjerde og 215/220 på femte. Det siste avsnittet minner meg om en test bilbladet "Drive" gjorde med Ford Mondeo 2.0 TDCI mk3. De skulle teste ettermarkeds trimchip/bokser på en original 115hk sedan. Den ble benket i dyno til 140 hjulhester originalt, og var langt sprekere enn tuning-alternativene som ikke utgjorde noen forskjell. Snakk om å få i pose og sekk...Skal vel ikke se bort i fra at også din gamle 318d hadde noen ekstra hester på lur.
  14. Werther

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124044480&fks=124044480 Peugeot 406 cabriolet i det fine sommerværet, anyone?