Fredrik 90

Medlemmer
  • Innholdsteller

    14984
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    132

Fredrik 90 last won the day on February 9

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik 90

  • Vurdering
    General
  • Bursdag 02/10/90

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 530d, BMW 520IA
  1. Du begynner å snakke om M5 og da er vi på ett helt annet nivå enn M2. Nå snakker vi om biler med nesten dobbelt effekt og da synes jeg saken stiller seg noe annerledes. Likevel har BMW holdt fast med bakhjulstrekk, selv i ett segment hvor de aller fleste tilbyr firehjulstrekk. På toppen av det igjen så er som regel BMWen kun noen brøkdeler treigere på 0-100 akselerasjon. Det synes jeg vitner om at BMW har mer "know how" på å lage drivlinjer enn hva Mercedes har. Selv med mindre effekt og kun bakhjulstrekk så er forskjellene marginale. Aller nyeste E63 AMG med 612 hk og firehjulstrekk kjører 0-100 på 3,5 sek, utgående F10 M5 Competition LCI (0-100 3,9 sek) kjører 0-200 på 11,7 sek, nye E63 AMG gjør den på 11,4 sek. Så mye mer teknologi, nesten 100 kilo lettere og likevel kun 0,4 sek raskere på sprinten til 200. Grunnen til at BMW nå kommer med xDrive på M5 er flere årsaker. For det første så har du symboleffekten av beste akselerasjonstider, det forventetes at en supersedan skal ha over 600 hester og da er firehjulstrekk den mest effektive måten å få brukt kreftene på. Samt at det er en trend i markedet nå, den må jo selvsagt BMW følge for å kunne selge flest mulige biler. Det BMW redder seg inn på i relasjon til tradisjon er at neste M5 kan kjøres med enten firehjulstrekk eller "låses" i kun bakhjulstrekk
  2. Uvanlig at en så dyr og fin bil selges med oljelekkasje og feilmeldinger. Virker som disse MLene er kleine greier... https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91348651
  3. Hvor mye ekstra man vil betale avhenger jo helt av behovet. Hvis man vil ha en "bil" så er jo behovet der, samme om man ønsker bedre plass. Videre så er det om man ønsker en bil som har 1000 km rekkevidde, enten det er 25 grader varmt eller -15 grader. Så kan vi jo begynne å snakke andrehåndsverdi, hvor mye er I3en verd om 5 år når teknologien har gått en del videre? Da tenker jeg man ikke kommer så galt ut likevel
  4. Det mest riktige hadde vel vært å sammenliknet med en 320d i det minste. Men kunne du ikke utfordret 316en med ett race, førsteman Oslo - Kristiansand - Oslo
  5. Da er vi tydeligvis veldig uenige om Motortrend, jeg foretrekker en noe mer seriøs tilnærming og det får man stort sett alle andre steder enn Motortrend og Top Gear. Alt handler ikke om akselerasjons tider, det er vel egentelig ganske urelevant for hvordan totalinntrykket av en bil er. Tror det er svært få som velger en bil kun basert på akselerasjons tall, iallfall når det er snakk om hundredeler i differanse. GLA 45 er kun 0,1 sekund raskere enn M2 på 0-100, allerede på 130 km/t har M2 hentet inn dette med 0,3 sek. M2 gjør 0-200 på over ett sekund raskere enn CLA 45, tross samme effekt og vekt. Firehjulstrekk er til fordi AMG ikke makter å lage en drivlinje som klarer å plante disse kreftene effektivt i bakken. Det vises også i svingegenskaper der AMGen fort får tendenser til å understyre, girkassen er heller ikke like rask og samarbeidsvillig som på M2 Man får to dører ekstra på CLA 45, men det gjør man på M140i (som fåes med xDrive) som også konkurrerer bra mot CLA 45 AMG. Enda billigere bil, fortsatt en herlig rekkesekser og kun noen hundredeler bak 45 AMG på akselerasjon.
  6. Hvis man som meg har fulgt ekstra godt med på tester av M2 så ser man at den rydder rent bord hver gang. Den er satt opp mot de aller fleste konkurrenter, til og med Cayman må se seg slått (siste nummer av AMS). M2 har ikke bare best kjøreegenskaper, den har best motor karakter, best kvalitet, best på pris og ikke minst at den har imaget en M bil gir. 45 AMG er en bra bil på mange måter, den faller derimot igjennom er på kjøreegenskaper, komfort samt at interiøret ikke føles påkostet nok til å være en såpass dyr bil som den er. M2 faller ikke igjennom på noe virker det som, det er dette som gjør den så fabelaktig Motortrend har jeg sluttet å ta seriøst, de stiller i samme klasse som Top Gear. Når han skjeggete fyren (lieberman eller hva han heter) dukker opp så skrur jeg av, er bare klovneri og fjas de holder på med...
  7. Beste er vel å ta seg en langtur i ny og ne, hvilket jeg pleier. Men har hatt en periode med mye lokalkjøring nå. Ved fjerning av partikkelfilter så ser jeg for meg mye styr med avgass test på EU kontroll og eventuelt videresalg. Prøv M2! En liga opp ifra 45 AMG
  8. Jeg liker dårlig å skru av bilen når partikkelfilteret begynner å regenerere Men man kan jo liksom ikke kjøre en 3 mils tur når man egentelig bare skal ned på butikken å kjøpe brød...
  9. Til og med på min gamle E34 er dette lille rommet kledd i velour. Det er sikkert ikke noen big deal men det er sånne småting som gjør helhetsinntrykket
  10. Hadde aldri trodd jeg skulle drive med "Streetracing" i elbil Kjørte i stad i E-UPen, så kommer det en Renault Zoe med en noe småaggresiv kjørestil. Tenkte jeg kunne teste responsen, så jeg la meg litt etter han og prøvde å trekke han opp litt. Det funka jo som bare det, så vi dreiv å jaga hverandre ett godt stykke. Zoe har jo bittelitt mer effekt (90 hk og 220 nm), men den er ett par hundre kilo tyngre enn UPen som har (82 hk og 210 nm). Så jeg klarte å klå han godt, kom meg opp på siden og forbi på en slette. Det som er morro er jo at man sjelden kommer noe særlig over 110 km/t før man må bremse igjen, også er det noe noe med det å "race" uten å ha en motor på høyt turtall forran seg. Det går litt sånn i slow motion, tror jeg til og med skulle klart å kjøre ifra med 520en. Det var iallfall en lattermild opplevelse
  11. Har du original M spoiler fra før? Jeg kan være interessert i å kjøpe denne om du ikke skal ha den selv
  12. G30 fortsetter å slå ut E klassen i tester, siste ifra britiske Auto Express hvor den vinner over E klassen og XF. Det som er litt artig er at BMW slår Mercedesen på deres spesialitet, komfort. Interiøret i E klassen er veldig pent, men det er ikke av like bra kvalitet som G30. Akkurat hva jeg selv har erfart. G30 er der 5-serie har vært siden slutten av 80 tallet, klasseleder http://www.autoexpress.co.uk/bmw/5-series/98584/bmw-5-series-vs-mercedes-e-class-vs-jaguar-xf
  13. Jeg vet ikke om det er galt, men det er ikke nødvendig så lenge bilen ikke ber om det. Det er jo også greit å få riktig kjøleveske på, vet ikke hvilken farge disse bilene krever. Tror jeg hadde stukket innom merkeverksted og forhørt meg med fagfolk, forklar slik du har gjort her
  14. Hadde det samme på min F10 530d..når den var gått ca 80 000 km. Da var det skivene som var slitt, får lett kast i dem når de er slitt. Begynte kun med svake oppbremsinger, så ble det bare værre etterhvert.
  15. Med mindre bilen sier ifra selv så er det ingen grunn til å bekymre seg. Når partikkelfilteret regenerer så lukter det svidd, helt normalt. Det er heller ikke farlig at tempen går over 100, husk at dette er oljetempraturen. Når jeg kjører over Alpene om sommeren eller kjører på Nurburgring så ligger tempen langt over 100 grader noen ganger, lukter ikke svidd av motoren da. Bare varm motor Det du ser kjøleveske nivået på er ekspansjonstanken, når motoren er varm så skal der være lite vann her. Når motoren er kald så vil du se at nivået er normalt, noe det ikke vil være hvis du har etterfyllt 7 dl. Grunnen til lav temp nå etter du fyllte kan være luft i systemet, siden du har etterfylt mens motoren var driftsvarm. Det er ikke nødvendig å etterfylles kjøleveske med mindre bilen ber om det