Fredrik 90

Medlemmer
  • Innholdsteller

    14884
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    129

Fredrik 90 last won the day on January 18

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik 90

  • Vurdering
    General
  • Bursdag 02/10/90

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 530d, BMW 520IA
  1. Jo det har vært litt problemer med rådelager på disse, men dette har vært kjent i noen år nå og en del biler har fått utbedret dette. Biler som dette er jo preformance biler som kjøres hardt av eierne sine, så uansett hvilken modell du kikker på så vil det være en eller flere kjente feil. Det behøver ikke å bety at bilen du ender opp med vil få disse problemene, men sjansen er til stede. Dette er rett og slett den risikoen du må ta hvis du vil kjøpe en brukt M bil eller annen preformance bil. Hvis ikke så bør du kjøpe en 330d eller 530d som har ruslet på motorveier siden den var ny. Det er langt ifra så spennende som en M bil men du sover godt om natta og lommeboka blir ikke ruinert. Det er rett og slett ett spørsmål om du vil ta risikoen, hvis ja så ville jeg seriøst vurdert en E92 M3. Velg en bil med ryddig og kjent service historikk og med så lav km stand som mulig. Skal du ha en god E46 M3 så må man fort ut med opp i mot 400 000 kr, derifra er ikke veien lang til en E92 M3. Det er ikke til å stikke under en stol at E46 begynner å blo gammel nå, den både føles og ser gammel ut i f eks i interiøret. Derfor synes jeg en E92 forsvarer sin merpris ganske bra
  2. Hvis du er villig til å bruktimportere (skjønner ikke hvorfor folk er redde for det, billigere, bedre utvalg og bedre biler) så er en E92 M3 innafor ditt budsjett. Det er også en M135i, litt nyere og vel så sprek som en E46 M3. Jeg er en av få som ikke skjønner fasinasjonen med E46 M3, synes E36 M3 og E92 M3 er mye bedre. Men det er deg og ikke meg som skal handle bil
  3. Hvis du har vasket bilen så kan ting fryse og lage trøbbel. Men det er kun ett løst forslag, ikke godt å si hva dette kan være. Siden bilen er såpass ny så ville jeg tatt kontakt med merkeverksted. Dette høres ut som en garantisak
  4. Høres ikke farlig ut, N47 har jo litt røff gange
  5. Som Bimmerfan sier så er det ikke blitt bedre på 2013 og nyere, det samme gjelder forøvrig også 525d med N47 (2012-). Jeg ville hatt litt is i magen og ventet til det dukker opp en 525d 3 liter til passelig pris. Det dukker av og til opp slike i området rundt 300 000 kr, men man må være raskt ute. Man skal sjekke nøye hvilken drivverks forsikring man velger, det står mye med små bokstaver. Mye dekkes ikke og da har man ett problem, videre så begynner alderen på disse bilene å bli ett problem. Mange selskaper vi ikke gi motor og drivverks forsikring på 7 år og eldre.
  6. E60 550i LCI med manuell, da har du noe det ikke går mye av. Men da må du importere ifra Tyskland eller Sverige Eventuelt en E92 335i som du er inne på, det er kanskje litt vanskelig å finne en med manuell i Norge da.
  7. Flott video Men jeg må si at jeg synes F10 ikke ser en dag eldre ut enn G30. Folk på gaten hadde ikke klart så se hvilken av disse som er ifra 2010 og 2017, så lik er disse to generasjonene.
  8. Så har vi den kostnadsmessige siden av denne saken, det er ikke billig eller særlig miljøvennlig å utvikle lithium og nikkel til batteriene i så stor skala at det kan dekke det behovet en forbrenningsmotor i dag dekker. Ladetid og infrastruktur er en utfordring, kostnader og tilgang på råprodukter er enn annen utfordring. Det hjelper ikke med 800 km rekkevidde og 20 minutters lading da..
  9. Det er nok mye bra alternativer til skinn, men skulle jeg kjøpe helt ny premiumbil så hadde det for meg vært en selvfølge at det er ekte hud. Det er noe med lukten og "ta og føle på" effekten som er helt rett i en premiumbil. Der når de andre stoffene ikke opp, uansett hvor bra de måtte være. Jeg har heller ikke noe samvittighets kvaler for å velge hud, ser ikke helt hvorfor jeg skulle ha det. Er det dokumentert at disse dyrene som avles å opp virkelig lever så miserabelt? Er det dokumentert at alt annet enn skinnet kastes eller går til industrien? Slik verden er blitt i dag med fokus på miljøvern og dyrevern så synes jeg det skulle være merkelig at det er slik. Vi snakker store kjente konserner i Europa, visse regler og standarder må da finnes for disse kyrene som avles opp.
  10. Det enkleste da er å kjøpe en 325i Men jeg synes nå at 120 hester er helt passelig i en førstebil, er det noe unge og uerfarene sjåfører ikke trenger så er det masse hestekrefter. Stor motor bør du vente med noen år, så blir heller ikke forsikringen så dyr
  11. Ja det er ikke tvil om at teknologien går fort, skal bli spennende å følge. Jeg kjører jo lokalt og småkjører jeg også, med de avstandene det ofte foregår på så kunne jeg nok kjørt i helelektrisk modus. Sånn sett hadde det vært helt genialt, men her igjen føler jeg avgiftene blir litt feil fordelt. Jeg synes det er veldig feil at en hybridbil må betale det samme i årsavgift og i bom som fossilbil. Jeg synes hybridene kunne fått halvert disse avgiftene, en 330e har i likehet med en Leaf null utslipp når den går elektrisk i byen eller på småkjøring. Heldigvis har vi ikke bomring her i byen, men årsavgift og småkjøring slipper man ikke unna. Heldigvis har vi elbil (E-up) også, samt min aldrene bensin 5 serie ifra 1994 for å spare partikkelfilteret på 530en for småturer
  12. Det ER talentløst...
  13. Det er 11 februar som er den store datoen i Norge. Enkelte forhandlere har allerede fått biler
  14. BMW F10 er knallfine biler, det er også særdeles mye bil for pengene om dagen. Designet holder seg bra og bilene er av en ypperlig kvalitet. Videre er F10 en veldig god bil, det er få kjente feil og modellen gjør det generelt sett svært godt i kvalitetsundersøkelser. Noe små ting må man sjekke som med alle biler, men heldigvis er dette få og ikke alvorlige feil. Sjekk det vanlige som fukt i lykter, gåene dørpakkninger, parksensorer, setevarme på comfortstoler og hør etter klunkelyder i forstilling på biler med EDC. Det har vært tilfeller hvor klima anlegg har fått lekkasje så sjekk at dette blåser fint og kalt. Ellers så er det jo viktig å huske på at dette er biler som nå er 7 år gamle, så de er jo ikke nye lengere. 520d med N47 motoren vil jeg ikke anbefale hvis det er snakk om å kjøpe bil med høy kilometerstand. Registeret på disse tåler ikke høy kilometerstand kombinert med lange serviceintervaller. Gjør ett søk på finn.no på biler som har gått mer enn 150 000 km og du vil se de aller fleste har byttet motor. En 523i eller 525d med 3 liters motorene vil ikke gi deg noen begymringer over hode. Særlig N57 dieselsekseren er serdeles driftsikker og solid. Jeg har nå hatt min F10 530d i straks 3 år og 60 000 km og det har vært en helt KONGE bil til nå. Jeg pleier å gå litt lei av bilene når det nærmer seg 3 års eierskap men F10en digger jeg hvert sekund ennå. Anbefales virkelig, men med N57 sekser
  15. Jeg er ikke negativ til hybrid, men jeg føler teknologien må få noen flere år på seg. Batteriene må bli mindre og forbruket på langkjøring må ned. Slik hybridbiler fremstår i dag så er det ikke ett alternativ for meg, jeg driver med for mye langkjøring til at dette lønner seg. På langkjøring er det fortsatt svært lite som slår en dieselbil, mens hybriden har sin fordel på småkjøring.