Fredrik 90

Medlemmer
  • Innholdsteller

    15638
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    147

Fredrik 90 last won the day on October 12

Fredrik 90 hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik 90

  • Vurdering
    General
  • Bursdag 02/10/90

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Arendal
  • Kjøretøy
    BMW 530d, BMW 520IA
  1. Kondolerer 😧 Det finnes mye trist der ute, men med en RAV4 da går man virkelig inn for det. Men jeg skal ikke kritisere ditt bilvalg, du har sikkert dine grunner for dette du nå har gjort.
  2. Kan man få feil på dette? Godt det ikke var værre da, men så godt som denne er holdt så hadde man vel ikke akkurat ventet noen lang liste med feil. Jeg er nok ikke så heldig med min, bruker dog min som bruksbil da 😉
  3. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det var rart, jeg er jo betalende medlem i BMW ccn. Får ta kontakt med dem å høre 😀
  4. Fredriks alternative bimmerstråd

    Lurer på hvordan M4 Competition hadde gjort det i den testen. Tipper den hadde plassert seg midt i mellom de to bilene, kombinert det beste ifra begge to. Den kan spise opp bakdekk og ligge sideveis som AMGen, men den er også balansert og skarp som RS5. Er iallfall slik den pleier å komme ut av tester, iallfall de testene hvor det legges vekt på banekjøring. AMG er absolutt noe spesielt, de er nå de eneste som holder fast ved V8er i denne klassen. Rart hvordan BMW og Audi går andre veien, hverken AMG, M eller RS ser ut til å tape på valgene de gjør. Det gir kundene valgfrihet 😀
  5. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Noen som har fått Fahrfreude i det siste? Synes det begynner å bli lenge siden sist nå, tror ikke jeg har fått i år i det hele tatt
  6. Tja, vet ikke hva som er mest entusiastisk jeg...mine biler eller din bilpark bestående av utgått X3 med havari motor og.....eehh I3... Men jeg lurer veldig på hvor jeg har sagt at jeg har entusiast biler? Hva er kriteriene for å være skikkelig bilentusiast? Må man ha Porsche eller M3 for å være bilentusiast, er man ikke entusiast hvis man har en vanlig bil. Entusiast er ikke alltid hva man kjører, det er også hva man tenker og mener. Jeg sier ikke at man ikke er ekte entusiast hvis man kjører elbil. Men hvis man tenker at man kjører kun elbil fordi det skal være økonomisk å kjøre bil så er ikke det å være bilentusiast i mine øyne. Man bortprioriterer ikke noe man viser entusiasme for, iallfall ikke i min bok. Jeg kjører en Mondeo som firmabil, ikke diesel...enda verre...en Hybrid med CVT automat. Ikke spennede, men lekker å se på samt fantastisk å kjøre langs motorveien med cruisecontroll på Jeg kjører forrige 5-serien ja, den peneste generasjonen de har laget til nå. En bil jeg er jævla fornøyd med, kunne ikke hatt bedre bil. Den er nydelig å se på, nydelig å kjøre, går som en eldre M bil og bruker 0,6 liter på mila. Men den blir nok på sikt byttet ut mot noe mer lekent med M på bakluka. Til nå så har dette vært det beste «bang for the buck» alternativet jeg kan ha. Gammel E34 har jeg også, med minst motor...og størst sjarm. Den bilen gir meg så mye kjøreglede som jeg aldri hadde trodd var mulig, jeg smiler hver gang jeg starter den bilen. Lykke til med å finne det i I3en din. Og sist men absolut ikke minst, jeg har en diger Excursion. Jeg må bare si det, stor, tung, bladfjærer og stive akslinger. Kåret til en av historiens værste biler, jeg digger den bilen bare mer og mer jo mer jeg kjører den. Jeg ville ha en stor og vulgær amerikaner, og det fikk jeg så absolutt. Også har jeg V10....😎 Så du skjønner det at bilentusiasme det kommer i alle former og fasonger, selv elbiler kan folk se entusiasmen i. Men det er ikke det jeg ser entusiasmen i, jeg ser entusiamen i det meste med enten stor motor, har bra kjøreegenskaper eller som har en særegenhet jeg tenner på. Økonomien er jo noe som begrenser en del, hvis ikke hadde jeg vel hatt både M5 og annet morro, men det kommer. Jeg kjører de bilene jeg har lyst på ut ifra hva økonomien tillater, og må si jeg er ganske fornøyd med det. Uttalelsen «siste ekte bilentusiast» kan man tolke som man vil, du har jo da valgt å tolke den på mest mulig idiotisk måte. Jeg mener med den uttalelsen at jeg later til å være en av få her som ser gleden i gode gamle motorer, hestekrefter, sjarm, særegenhet, kjøreglede og ikke minst eierglede. Mulig andre får den gleden de trenger i en elbil eller døll dieselbil, men det gjør altså ikke jeg. Derav min kommentar...
  7. Den rekkevidden der er nok i beste fall under optimale forhold, jeg følger med på kanalen til Tesla Bjørn jeg også og det er jo sjelden man ser over 400 tallet når han lader. Videre så er det jo ikke bare rekkevidde det handler om, det handler om nettopp ladetid og måten bilen lades på. Her kommer dagens elbiler til å bli «utdaterte» om få år. Når en bil kan lades på 15 minutter eller lades trådløst, da vil alt annet virke gammelt, tror jeg da. Den F10en med 110 000 km er overprisa, men det var forøvrig bare ett eksempel. Man får M4 eller ny M240i til samme pris, mye morro for pengene. Det er et veldig godt poeng det Jay Lenno sier, og det er mulig at det blir slik i en fjern fremtid. Jeg tipper det også bli noe av det samme med selvkjørende biler, all den kjedelige kjøringen kan man «sette bort». Det handler om valgmuligheter vi ikke har i dag, som jeg sa så kommer fremtiden til å bestå av veldig mye muligheter og valg. Jeg tror at jeg fint kan kjøre fossilbil 2040, men det kommer nok til å koste litt ekstra enkelte steder. Så er spørsmålet om det er noe man er villige til. Jeg skjønner at du velger elbil, du har i så tilfelle også valgt en beste elbilen. Så det har jeg full forståelse for, vi er forskjellige og prioriterer forskjellig. Jeg tror også vi er enige når alt kommer til alt, det er iallfall den følelsen jeg får når jeg leser hva du skriver. Også må jeg si at det er endelig en med elbil og Tesla det går an å holde en fornuftig diskusjon med 👍
  8. Nå var det vel design det var snakk om her, jeg vet ikke med andre her men jeg synes 8-serien ser lovende ut. Den er jo kun på konsept stadiet så det er normalt at tekniske detaljer og nyvinninger ikke har kommet frem ennå. BMW er i en posisjon hvor de kan være litt «kostbare» når det kommer til tekniske opplysninger på konsept biler. Den posisjonen er ikke Volvo i, derfor må de være mer åpene for at folk skal tenne på ideen. Spennende konsept, jeg liker alt Volvo foretar seg og håper de lykkes. Så får vi håpe dette er en bil som faktisk kommer som 600 hk hybrid samt at den kommer før 2020 og blir en større suksess enn C70.. Får du over 500 km ut av en fem år gammel Tesla, da er du god. Jeg trodde det poenget jeg kom med skulle være lett å forstå. Du behøver ikke å forsvare valg av Tesla, jeg skjønner kjempegodt at folk kjøper de bilene der. Hadde jeg vært bare «litt» bilinteressert så hadde sikkert jeg også kjørt Tesla. Men jeg har komplett uhelbredelig bildilla og da er ikke Tesla noe for meg. En stor og rask familiebil som er skattefri er jo ett drømme scenario i Norge, vi blir jo flådd på alle andre områder. Jeg har sagt før og sier det igjen, skulle jeg brukt 700 000 kr på en bil så er Tesla noe av det siste jeg hadde valgt. Får jo F10 M5 til den prisen, da er ikke det ett vanskelig valg for meg for å si det sånn. Jeg ser på bil som hobby, glede og frihet. Det er ikke her jeg som bilinteressert vil spare inn penger, det gjør jeg på andre ting som ikke interesserer meg så mye. Hadde jeg vært økonomisk så hadde jeg solgt alle tre bilene mine, da jeg har en kjempefin firmabil som jeg kjører gratis. Men faen å kjedelig det hadde vært i lengden... Litt det samme ser jeg med elbil, og ærlig talt...hvor gøy er 0-100 på 4 sek i lengden? Ikke noe dramatikk, ikke noe lyd og ikke noe girskift som slår deg i ryggen? Eneste du opplevder er å kanskje ikke rekke å komme hjem? Jeg kjørte P100D, 0-100 på 3 sek er det sykeste jeg har opplevd. Jeg kjørte også F80 M3, en bil som er treigere. Men den føltes overhode ikke treigere, tvert i mot så er den så utrolig mye mer involverende. Du sitter igjen med en mestringsfølse og ærefrykt for bilen, det kan du bare glemme i en batteribil hvor det bare er å trå pedalen i gulvet og lene deg tilbake. Nei, dere får kjøre elbiler så mye dere hæler og orker...jeg sverger til god gammeldags fossil morro. Noen ganger får jeg følelsen av at jeg er den siste ekte bilentusiasten igjen på forumet her 😋
  9. Jeg har troa på 8-serien jeg, det pleier å bli ganske bra når BMW lager coupe 😀
  10. Førsteinntrykk av G01, nye X3

    Jeg sitter med ett inntrykk av at BMW har «oppskalert» X3 til å være på nivå med 5-serien. Tidligere så var den på 3-serie nivå, men dette synes jeg er meget bra. Man sitter igjen med ett inntrykk av at dette er en dyr og eksklusiv bil, og det gjorde man kanskje ikke i tidligere generasjoner av X3. Designet på bilen gjør seg bedre live enn på bilder, men fronten får jeg ikke til å like. Der F25 LCI så smått så aggresiv ut så ser denne klumpete og teit ut, ellers så er bilen lekker. Hekken og linjene er elegante og vel proposjonert. Det er nok ikke nødvendig å grine på nesen over fraværet av hybrid/el varianter, det kommer definetivt. Men dette segmentet prioriteres ikke høyt da markedet er forsvinnende lite sammenliknet med diesel og bensin andelen. Verden er litt mer enn lille Norge. Det jeg finner interessant er at det ryktes om en X3M modell, med 3 liters rekkesekser ifra M4/M3 på 450-500 hk 👍
  11. Det der så jo ikke så aller værst ut, ser ut som de har designet det slik at skjermen nå skal litt ned i dashbordet igjen. Det er i såfall en løsning jeg ønsker velkommen 👍 @Fredrik Hvor jeg har det ifra? Jeg jobber med dette så jeg synes jeg har ett ganske bra bilde av hvor bilkjøperene står og hva som er etterspurt. På bakgrunn av det så fremstår bilmarkedet som todelt, noen skal ha el og andre vil ikke ta i det. Er det noen som er helt ute på viddene her så er det deg og Tesla tilhengerne. Dere fremviser sektliknende tendenser og hyller Elon Musk som en Gud, nåde den som sier i mot. Slik jeg gjør, da blir man fremstilt som uvitende og virkelighetsfjern. Det er den samme gamle regla hver gang vi diskuterer elbiler, noen tror på det og andre ikke. Hva med litt respekt for hverandres meninger og synspunkter. Jeg gir meg nå, da dette er en tråd som handler om BMW nyheter.
  12. Som vanlig så går det ikke an å diskutere dette emnet med folk som kjører elbil. Jeg skrev at bilkjøperne er delt, jeg tilhører den ene «siden» og du den andre 😀 Jeg ser hvor veien går, men jeg ser også hvor langt det er igjen og det er det ikke alle elbilfantaster som gjør. Man kan gjerne bruke flotte formuleringer, man kan gjerne spå hva man vil. Men la oss nå vente til 2040 med å konkludere med hva bilene drives frem av 👍 Skal jeg tippe, så vil vi få ett bredt spekter av drivstoff i fremtiden. Elektrisk, hydrogen, biodrivstoff og fossile drivstoff. Jeg tror vi går den veier at vi vil få mange muligheter og valg, ikke bare når det gjelder biler men også når det gjelder annet vi omgir oss med i hverdagen. Men dette er min spådom, så får andre spå hva de vil 😀 Jeg vet iallfall en ting, og det er at jeg skal kjøre bil med fossilt drivstoff så lenge det er å få tak i. Mulig bruken begrenses i fremtiden, men skal iallfall ha det og nyte det de gangene jeg kjører.
  13. Å sammenlikne ett bilkjøp til 700 000 kr med en smarttelefon til 6000 kr synes kanskje jeg er litt drøyt. Mye av årsaken til at elbilen vår ble solgt var frykten for at den skulle bli utdatert, noe den allerede er med sin 16 mils rekkevidde. Utfordringen i Norge med ferdig utviklet og velprøvd teknologi (jeg velger å bruke dette begrepet fremfor utdatert teknologi. Det er ett negativt ladet ord ofte brukt av elbilfantaster. Det er ingenting med fossilteknologien som er utdatert) er hva politikerene kan finne på i fremtiden. Jeg vil mene at bilmarkedet i Norge er delt i to, splittet på midten. Du har den ene halvdelen som mener at elektrisitet er fremtiden, mens den andre delen mener det er noe tullball. Men det er Norge, vi er i en særposisjon når det kommer til akkurat dette.
  14. Jeg synes det er enda vanskeligere å bruke samme beløp på en bil hvor teknologien er under stadig utvikling og som kommer til å være utdatert om 4 år...
  15. Jeg fikk tatt nye X3 i nærmere øyensyn selv her om dagen. Synes fortsatt den ser litt klumpete ut i fronten, men den tar seg bedre ut live enn på bilder. Det virker ellers som om BMW har snobbet opp X3en litt, den ligger litt nærmere X5 nå enn tidligere. X3 har jo alltid ligget på 3-serie nivå, noe som har gjort at kvalitets følelsen ikke alltid har stått i stil til prislappen. Nå har de jekka den opp til 5-serie nivå, nå føles den som den dyre bilen den er. Utgående X3 har jo vært en salgs suksess, om den så har fått litt juling av MBs flotte GLC i tester så har den kicka bra tilbake når det kommer til salgstall. Selv med ny Q5 så har F25 solgt i bøtter og spann, BMW traff bra med ett design som har tålt tidens tann bra. Om nykommeren slår dette gjenstår å se, jeg usikker. Men ingen trodde jo at G30 5-serien skulle slå rekordsalget til F10 heller, men det gjør den 👍 BMW får til ett eller annet som vi skeptiske entusiaster ikke merker..