Fors

Medlem
  • Innholdsteller

    38
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Fors

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Mo i Rana
  • Kjøretøy
    BMW E39 530d 193hk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. ble en liten vaske runde idag 😁 godt for både kropp å sjel. snudde pluggen til sirkulasjons pumpen, fikk da opp fler feilkoder. Så jeg har lagt webastoen litt på is da jeg begynner å få utslett av hele greia. Kjøpte meg en wolverine heating PAD 250w som skal festes under bunnpannen slik at oljen får litt temp i vinter 👍 Et billigere alternativ til defa blokk varmer bunnpannens underside rengjøres å den klistres på, så skal jeg lage min egen variant av «defa» plugg slik at den enkelt kan brukes. valget falt på powercon som er god for 20a med en vanntett luke, denne skal skjules i fangeren på best mulig måte. Så har jeg en timer koblet til i andre enden som styres av en app på Tlf så oljen burde være god lunk i håper jeg 👍 må antagelig bruke en obd leser for å finne ut av oljetempen da den i dashboardet viser - - 🤔 har også sett på elektriske «webasto» alternativer som varmer å sirkulerer kjølevannet, disse kan ikke fjernstyres med bilen da de må ha 230v å ikke diesel, men dette blir en vurderings sak til senere.
  2. Har faktisk ikke prøvd å bytte om ledningene 🤔 takk for tips! Skal prøve det ut 👍
  3. Takk det skal jeg prøve 👍 var bare et bilde for å vise at de nye var på, tok ikke flere bilder før den ble montert på bilen dessverre Men har byttet alle 3 just in case.
  4. Tok et lite forsøk på å reparere hjernen. får fremdeles opp feil på sirkulasjons pumpen, skal gå over ledningen en gang til når jeg får tid. Men den gode nyheten et at kjærra ble EU-godkjent 👍 da kan endelig penga gå til andre ting enn slitedeler 😂
  5. Stund siden noe har skjedd, jobb å konstant møkkavær så blir det slik. Men forberedelsene for EU-kontroll måtte taes før eller siden. Har gjenstått noe fôringer bak, overhaling av handbrekket, nye vinterdekk, 4hjulskontroll og godkjenning av senkesettet. 4hjulskontroll å bytting av de siste foringene fikk verkstedet ta seg av, kostnaden var heller ikke gal så det fikk gå sin gang. Så var det å rive ut 4stk hakka9 og å få overhalt handbrekket. satte jekken under diffen slik at jeg kunne justere enkelt når jeg var ferdig. god gammeldags «ta i» så løsnet skiven. Sammenlignet med de nye under så skjønner jeg godt at brekket ikke virket. veldig enkelt, fulgte e39source på YouTube sin guide med min egen vri. andre siden var ikke så gal, men de var skjev slitt å hvorfor ikke bytte når det først er av. Bremseetterstilleren ble smurt godt da den omentrent var Sveist fast av rust. Så var det på med hjulene å begynne å justere. Mistenker at den tar litt mer på høyreside, men det vil vinteren vise. Så var det senkesettet som måtte godkjennes ikke akkurat «slammed» men veldig behagelig med vinterhjul. 15minutter under bilen med lykt å målbånd fra felg til kant så var den godkjent. Da er time til EU kontroll bestilt, håper den glir igjennom å endelig kan brukes uten å tenke på annet en «godis» til innkjøp
  6. Hmm mulig jeg må ta å demonter å se på om det er mulig å reparere før evnt kjøp av brukt/nytt hjerne 🤔 Ble nye vinterfelger siden jeg uansett måtte ha nye dekk. Lakken var veldig dårlig så ble sandblåsing av alle hjul, nå gjenstår det å få på nye dekk så blir det lakkering, sitter å vurderer gloss hvit eller orginal metallic.
  7. https://www.ebay.com/itm/Aftermarket-STEUERGERAT-fur-Webasto-Thermo-Top-Z-C-E-ECU-univ-DIESEL/162794111701?hash=item25e74902d5:g:P~YAAOSwNRdX8hPT ser ikke sånn ut ifølge beskrivelsen 🤔 «Universal, so it does not start from CANbus. You could start it with any external timer, rf remote (example telestart) or control panel which gives more than 10V continuously (any switch or timer) for starting»
  8. Ja alt snurrer å går, så jeg skal bestille en aftermarket ecu fra eBay så håper jeg at det blir varme i vinter 👍 virker det så har jeg jo kastet mye unødvendige deler😅
  9. Da var dagen kommet for å montere på kw settet 😁 til venstre er det nytt forstillings KIT 😁 Lite bilder av demontering/montering da det Stortsett er av og på med begge hender til hjelp. Er satt til vinterstuk med 16 alu, så ikke spesielt photoshoot klar før vår sommer tenker jeg. Blir 4hjulskontroll å EU-godkjenning neste 👍 Det er blitt en helt ny bil, 3/4 dempere var sprengt så man kan jo tenke seg.
  10. Håper det er noen der ute med peil, for nå gir jeg snart opp.. Har en fabrikkmontert Webasto Thermo top Z/C som ikke vil fyre opp å jeg er snart tom for ideer. The box in question. Har byttet Matepumpe, brennkammer osvosv da jeg har fått feilmelding på det ved tidligere diagnoser og selvfølgelig målt 0v. Da jeg i senere tid har lest at webastoen leverer ikke diesel eller noe før den har gått igjennom en sjekk. Så etter og ha byttet diverse deler så stod jeg igjen med 1 feilkode. Sirkulasjonspumpen.. Og etter byttet fikk jeg selvfølgelig opp feilmelding om at sirkulasjonspumpen ikke virket.. Det er kontakt men den får ikke strøm så kan det være kretskortet som er delvis defekt? Sikringen bak er i orden, er det flere så vet jeg ikke hvor dem er men alle sikringene som jeg finner er ok. Den lager bare noe suselyder i en 30-40 sekunder så stopper den når jeg prøver å aktivere den. Før så lagde den masse lyder å hold på i over 2 minutter, uten å starte skikkelig selvfølgelig. utrolig irriterende å ha webasto så nerme vinteren, så funker den ikke. Tips ?
  11. Grøss å gru da fikk jeg endelig rep set for dashboardet i posten etter å ha lest litt og sett noen guider på YouTube så hadde jeg klart å mote meg opp. som det vises så er de øverste pikslene På tur å ta kveld samt de nederste er ikke leselig. etter et par minutter med knoting for å få av huset så hadde jeg 2 valg. Vri av nålene for å komme til skruene med risk å ødlegge motorene å måtte kjøpe nye.. eller borre opp plastikken som dekker skruene å heller «skade» plastikken som ikke vil vises. ny å kvass drill med lavt tempo gjør susen, 3 til så er man i boks. som man ser gjemmer det seg en skrue bak. når den gamle flexkabelen ble revet av vises det godt at det må rengjøres, her ble det brukt en plastskrape å elspray fra Biltema. litt mer elspray å papir så var dem rene å klar til bruk. samme historie på displayet. gulle rent, anbefales god belysning å tolmodighet å nyvaskede fingre før man går i gang med montering, en liten feil å man oppnår ikke god kontakt å da er jo hele prosjektet forgjeves. noe å støtte displayet med og en loddebolt å silikonstripe så var det bare å vente på at loddebolten skulle bli varm. begynte i høyre hjørne å fikk noen få på plass før jeg tok å plasserte opp resten, også hær gjelder det å ha tunga rett i munnen. så var det bare å montere opp og håpe at alt virker. suksess! 😁 små detaljer men når man ser på dem hver dag så er det godt å få det reparert. Holder været å arbeidslysten seg til uka så blir det bytte av sirkulasjonspumpen til webastoen.
  12. Glede😁 Da var coiloversene kommet, da er det bare å vente på å få tid til montering samt 4hjuls kontroll og godkjenning 😁 samt er 2 nye dekk bestilt, kanskje bilen blir kjørbar før snøen ankommer.
  13. Dagens innsats var et lite forsøk på å fikse frontlyktene, tenkt at skulle det bli dårlig resultat så har jeg måtte kjøpt nye glass uansett. lykte polish KIT fra eBay til en 200kr. Inkluderer 800,1200,2000 papir og polish PAD med adapter for å koble på drill/skrumaskin. utgangspunktet, matt slitt å sprekker. vasket 3 ganger med zalo vann og tørket ren med alkohol før våt sliping. etter liten stund med pussing med alle typene papir. polish med PAD å polish guffe. Og litt klarlakk så var dem som nye. Andre siden ble enda bedre da dem ikke var like ille i utgangspunktet. Da gjenstår det å se hvor lenge det holder 😁
  14. Vært litt stille i det siste, jobb og dårlig vær har vært unnskyldningen. Etter mye leting på eBay etter en «ny» videomodul å lite interessant å finne, slo det meg å sjekke Finn. Etter kort tid fant jeg en til en fornuftig pris å en som var fra 2006 med litt nyere sw. Plugget i kontaktene uten et livstegn, nå med mistanke om at noe annet kunne være defekt. Men en tanke slo meg, under mitt forsøk av å montere ryggekamera kunne det ha seg at jeg hadde byttet om på det hvite å blå kontakt dekslet? Søkte opp pinout på begge to å så nøye over, joda.. kanskje forklarer det hvorfor at den forrige videomodulen kortsluttet? Bare flaks at den nye ikke tok skade. Glad var jeg iallefall da skjermen slo seg på. mindre glad var jeg da jeg sjekket framhjulene, har i det siste hatt en vibrasjon under kjøring. Har mistenkt dekkene men har ikke sjekket dem før nå, er vell bare å punge ut 2 nye hjul. Siden jeg har forstillings KIT liggende i bilen så var det likegreit å bare bite i eplet å rive ut kw v1 coilovers 😁 Sendt fra Tyskland idag, så blir full overhaling og 4hjuls kontroll.
  15. Grøss å gru.. har utsatt oljebytte på kassa ei stund da jeg synes det er bare søl å banning. Men det må jo gjøres, iallefall da jeg sjekket sist så var den mørk/nøttebrun farge på å ikke svart tykk som antatt. Fikk satt bilen på paller å fant frem esken med filter å olje. så var det bare å begynne å tappe olje da. kan kanskje skimtes at den er brun aktig. å ta ned bunnpanna var det jeg hadde grua meg til da den satt fast å pakninga var stiv å porøs som et Wasa knekkebrød.. så hold på å få siste rest med olje i fjeset. litt bremserens og papir så var panna å magneten ren å pen, vurdere å pusse å lakke den utvendig men ville bare bli ferdig. så var det på med nytt filter, pakning, å skruer. Til ettertanke så er det mulig jeg pusser den senere en gang. tappa ut nesten 5 liter, flaks da dunken jeg kjøpte fra koed var en 5 liters. Helte over fra oljesamleren til en tom dunk for å være sikker. Mener på å ha lest på andre bimmers tråder at bytte er 5l å flush er nermere 12l? Sakte men sikkert, typisk Gøy for skuldra jobb. uansett nå er det bare å begynne å kjøre og se hvordan girkassa liker ny olje. Grise jobb men litt kos når man er ferdig også. Edit: Fått kjørt en halvtimes tid i alle gir, placebo eller ei så girer den mykere enn hva den tidligere har gjort. Lugget skikkelig i 3Gir før å nølte med å gire opp etter pådrag typ forbikjøring på langstrekke. Men jeg er glad at jeg ble ferdig før regnet kom.. Fikk testet rainX om ikke annet.