Fors

Medlem
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Fors

  • Rang
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Mo i Rana
  • Kjøretøy
    BMW E39 530d 193hk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Håper det er noen der ute med peil, for nå gir jeg snart opp.. Har en fabrikkmontert Webasto Thermo top Z/C som ikke vil fyre opp å jeg er snart tom for ideer. The box in question. Har byttet Matepumpe, brennkammer osvosv da jeg har fått feilmelding på det ved tidligere diagnoser og selvfølgelig målt 0v. Da jeg i senere tid har lest at webastoen leverer ikke diesel eller noe før den har gått igjennom en sjekk. Så etter og ha byttet diverse deler så stod jeg igjen med 1 feilkode. Sirkulasjonspumpen.. Og etter byttet fikk jeg selvfølgelig opp feilmelding om at sirkulasjonspumpen ikke virket.. Det er kontakt men den får ikke strøm så kan det være kretskortet som er delvis defekt? Sikringen bak er i orden, er det flere så vet jeg ikke hvor dem er men alle sikringene som jeg finner er ok. Den lager bare noe suselyder i en 30-40 sekunder så stopper den når jeg prøver å aktivere den. Før så lagde den masse lyder å hold på i over 2 minutter, uten å starte skikkelig selvfølgelig. utrolig irriterende å ha webasto så nerme vinteren, så funker den ikke. Tips ?
  2. Grøss å gru da fikk jeg endelig rep set for dashboardet i posten etter å ha lest litt og sett noen guider på YouTube så hadde jeg klart å mote meg opp. som det vises så er de øverste pikslene På tur å ta kveld samt de nederste er ikke leselig. etter et par minutter med knoting for å få av huset så hadde jeg 2 valg. Vri av nålene for å komme til skruene med risk å ødlegge motorene å måtte kjøpe nye.. eller borre opp plastikken som dekker skruene å heller «skade» plastikken som ikke vil vises. ny å kvass drill med lavt tempo gjør susen, 3 til så er man i boks. som man ser gjemmer det seg en skrue bak. når den gamle flexkabelen ble revet av vises det godt at det må rengjøres, her ble det brukt en plastskrape å elspray fra Biltema. litt mer elspray å papir så var dem rene å klar til bruk. samme historie på displayet. gulle rent, anbefales god belysning å tolmodighet å nyvaskede fingre før man går i gang med montering, en liten feil å man oppnår ikke god kontakt å da er jo hele prosjektet forgjeves. noe å støtte displayet med og en loddebolt å silikonstripe så var det bare å vente på at loddebolten skulle bli varm. begynte i høyre hjørne å fikk noen få på plass før jeg tok å plasserte opp resten, også hær gjelder det å ha tunga rett i munnen. så var det bare å montere opp og håpe at alt virker. suksess! 😁 små detaljer men når man ser på dem hver dag så er det godt å få det reparert. Holder været å arbeidslysten seg til uka så blir det bytte av sirkulasjonspumpen til webastoen.
  3. Glede😁 Da var coiloversene kommet, da er det bare å vente på å få tid til montering samt 4hjuls kontroll og godkjenning 😁 samt er 2 nye dekk bestilt, kanskje bilen blir kjørbar før snøen ankommer.
  4. Dagens innsats var et lite forsøk på å fikse frontlyktene, tenkt at skulle det bli dårlig resultat så har jeg måtte kjøpt nye glass uansett. lykte polish KIT fra eBay til en 200kr. Inkluderer 800,1200,2000 papir og polish PAD med adapter for å koble på drill/skrumaskin. utgangspunktet, matt slitt å sprekker. vasket 3 ganger med zalo vann og tørket ren med alkohol før våt sliping. etter liten stund med pussing med alle typene papir. polish med PAD å polish guffe. Og litt klarlakk så var dem som nye. Andre siden ble enda bedre da dem ikke var like ille i utgangspunktet. Da gjenstår det å se hvor lenge det holder 😁
  5. Vært litt stille i det siste, jobb og dårlig vær har vært unnskyldningen. Etter mye leting på eBay etter en «ny» videomodul å lite interessant å finne, slo det meg å sjekke Finn. Etter kort tid fant jeg en til en fornuftig pris å en som var fra 2006 med litt nyere sw. Plugget i kontaktene uten et livstegn, nå med mistanke om at noe annet kunne være defekt. Men en tanke slo meg, under mitt forsøk av å montere ryggekamera kunne det ha seg at jeg hadde byttet om på det hvite å blå kontakt dekslet? Søkte opp pinout på begge to å så nøye over, joda.. kanskje forklarer det hvorfor at den forrige videomodulen kortsluttet? Bare flaks at den nye ikke tok skade. Glad var jeg iallefall da skjermen slo seg på. mindre glad var jeg da jeg sjekket framhjulene, har i det siste hatt en vibrasjon under kjøring. Har mistenkt dekkene men har ikke sjekket dem før nå, er vell bare å punge ut 2 nye hjul. Siden jeg har forstillings KIT liggende i bilen så var det likegreit å bare bite i eplet å rive ut kw v1 coilovers 😁 Sendt fra Tyskland idag, så blir full overhaling og 4hjuls kontroll.
  6. Grøss å gru.. har utsatt oljebytte på kassa ei stund da jeg synes det er bare søl å banning. Men det må jo gjøres, iallefall da jeg sjekket sist så var den mørk/nøttebrun farge på å ikke svart tykk som antatt. Fikk satt bilen på paller å fant frem esken med filter å olje. så var det bare å begynne å tappe olje da. kan kanskje skimtes at den er brun aktig. å ta ned bunnpanna var det jeg hadde grua meg til da den satt fast å pakninga var stiv å porøs som et Wasa knekkebrød.. så hold på å få siste rest med olje i fjeset. litt bremserens og papir så var panna å magneten ren å pen, vurdere å pusse å lakke den utvendig men ville bare bli ferdig. så var det på med nytt filter, pakning, å skruer. Til ettertanke så er det mulig jeg pusser den senere en gang. tappa ut nesten 5 liter, flaks da dunken jeg kjøpte fra koed var en 5 liters. Helte over fra oljesamleren til en tom dunk for å være sikker. Mener på å ha lest på andre bimmers tråder at bytte er 5l å flush er nermere 12l? Sakte men sikkert, typisk Gøy for skuldra jobb. uansett nå er det bare å begynne å kjøre og se hvordan girkassa liker ny olje. Grise jobb men litt kos når man er ferdig også. Edit: Fått kjørt en halvtimes tid i alle gir, placebo eller ei så girer den mykere enn hva den tidligere har gjort. Lugget skikkelig i 3Gir før å nølte med å gire opp etter pådrag typ forbikjøring på langstrekke. Men jeg er glad at jeg ble ferdig før regnet kom.. Fikk testet rainX om ikke annet.
  7. Klarte ikke å la vær å tenke på hvorfor lys modulen stopper opp når tv modulen kobles til.. Prøvde på nytt idag, Satte på blinklys å koblet til den hvite kontakten som står i hovedsak for lyd og bilde. Joda samme greia skjer, alt blir svart. Etter å ha studert pinout på kontaktene klarer jeg ikke helt å se hvorfor de skulle snakke sammen da det bare er bilde inn ut og lyd inn ut. Men hvorfor ikke åpne tv modulen for å sjekke om det er noe som kan forstyrre signal et sted. Tipper det har vært varmt her en stund.. 😂 Prøvde å forsiktig koste bort asken til ingen nytte, nesten hull i kretskortet. Muligens at jeg sjanser på å handle inn en brukt enhet fra ebay til en 500 lapp
  8. Hehe ja jeg også Å feilsøke mekanisk går rimelig kjapt, men når det skal feilsøkes i moduler å flere km ledning så går det fort i surr å tålmodigheten daler kjapt Dagens innsats var heller rask da solen står å steiker og det frister mer å sitte ute i solen. Fikk endelig av plast dekslet å fant feilen til at bakluka ikke gikk opp, kontakten har ramlet ut selvfølgelig. Dette tenkte jeg ikke på før jeg satt med 1 kontakt igjen når jeg skulle montere opp alt. Typisk Den hvite å røde spagettthi lednigene som skimtes nederst er noe tidligere eier har gjort av uvisst grunn, er koblet fra bremselys til bremselys + og - å begge har strømtyv på hver side så det er iallefall god kontakt.. Tok meg friheten til å henge det opp med litt strips. Fulgte med god bunke kvitteringer med på kjøpet men ingen servicehefte dessverre. Så da fant jeg et nytt servicehefte på ebay til noen usle kroner som skal fylles ut av meg fra neste "stor service" Mest for skøy skyld da det neppe har noe verdi i seg selv, men er jo litt kult å kunne se at bilen har fått service selv om det er en gammel sliter
  9. Lykke! Etter mange timers hodebry holdt jeg virkelig på å gi opp.. demonterte lcm for en sjekk, kunne ikke finne feil eller lukte noe brent. vell hvis lcm ikke er defekt hvorfor fungerer den da ikke? Kan det være noe annet som slår inn, eller trenger den å nullstilles på et vis? jeg hadde jo montert opp ryggekamera i helgen å avsluttet der dette problemet oppsto, muligens løse ledninger ? Etter å ha fjernet rubbel å bit av ledning tok jeg å koblet av batteriet i 15 minutter Ikke et livstegn.. Nå var problemene bare værre fordi spilleren reagerte ikke på knappene men spilte allikevel musikk, nå bare på høyt volum.. etter litt søking på hvordan jeg fikk åpnet bakluken som ikke fungerte så kom jeg endelig til TV modulen, her luktet det brent. Hva var vitsen med å prøve å demontere denne? Kan umulig ha noe med lcm å gjøre? plugget ut den blå kontakten, akkurat som forventet ingenting.. Plugget så ut den hvite kontakten. hva fankern? Hadde satt blinklyset på Ifall jeg skulle høre noe mens jeg fiklet med kontaktene, jaggu slo lcm på å blinklyset også. glad for at alt virker men usikker på hvorfor? har nå lys på bilen men må altså leve uten radio/TV biten. Nå vurderer jeg innkjøp av en eonon enhet for dette er bare latterlig, glad jeg ikke var rask på avtrekkeren å kjøpe en ny lcm igår kveld.
  10. Montering ble bare problemer.. Har original PDC men den virker jo ikke helt som den skal selv etter bytte av sensorer, så for en stund siden ble det kjøpt inn ryggekamera. Har ikke hatt arbeidslyst til å gjennomføre det før nå. Ble kjøpt inn skiltplate med innebygd kamera fra ebay, tror jeg skal kjøpe inn ryggekamera som monteres i skiltlyset da kameraet tar plass for håndtaket til bakluka.. Uansett fikk demontert den originale skiltplata å begynt å spekulere i hvordan jeg skulle få trekt kablene, eneste muligheten jeg så var å gå via håndlista hvor skiltlysene sitter. Etter å tatt ut lysene ser jeg jo at det er ikke mulighet å få kabler igjennom, heller ikke mulig å få lyset på plass hvis jeg velger denne ruten. Så da må jeg "under" og får å få dette til må jeg løsne på lista. Leste på et annet forum at hvis du først begynte å skru på denne så kunne du like greit kaste den å kjøpe en ny. Optimistisk prøvde jeg først å løsne på 1 skru, denne spant bare rundt. Samme på andre siden men den løsnet litt.. nok til å få kablene under iallefall, nå skulle jo selvfølgelig ikke skruen på plass å plastikken begynte å ta farvel, akkurat som jeg hadde lest. Ny koster "heldigvis" bare 700kr.. skal bli gøy å montere da jeg aldri fikk plast-dekslet på innsiden av bakluka skikkelig av. vell vell er ikke noe å gjøre med det da delene ikke kommer over natta uansett, begynte å trekke kabler til bagasjerommet å fisket fram tv modulen å leste litt på et koblings skjema jeg hadde tegnet. Kameraet fikk strøm å jeg så at det ble lys i kameraet. Påtide å sjekke skjermen for bilde. Neida skjermen var svart, faktisk ubrukelig svart. Ikke en eneste knapp virket.. Har jo hatt dette problemet før da jeg kjøpte bilen å tenkte at det er muligens bare lite strøm som er problemet denne gangen også da jeg har lest at e39 er veldig følsom for strøm støy osv.. Klokken var 11 på kvelden å jeg hadde ikke tenkt å stå i mørket å skru bil så jeg pakket sammen alt midlertidig. Jeg stusset først på at "soft close" funksjonen ikke var aktiv, mulig at jeg har ødelagt bryteren på et vis under demontering og at dette kunne ha noe å si? vell kommer ikke til å bruke bakluka så det kan være det samme. Så reagerte heller ikke LCM, heller ikke blinklys eller noe av tilhørende funksjoner.. hva fankern? etter rask søking på nettet var det best å la ting ligge til dagen etter. Nå prøvde jeg på nytt, ikke noe lys når jeg åpner eller låser bilen, blinklyset virker på utsiden men ingen indikasjon på innsiden ei ved bruk av nødblink. Koblet opp Bmw scanner, den klarte ikke å finne LCM, fyrte opp INPA den klarte heller ikke å finne LCM. Noe sier meg at LCM er død? er det noe tyv triks for å teste/måle dette eller er det bare å bestille ny? synes det er rart at spilleren,bakluka skulle være påvirket av dette? ingen sikringer er heller gått..
  11. Takk prøver så godt jeg kan iallefall hehe , skal sies at bilen er jo "gammel" å det ligger mye gode guider der ute så er jo mulighet å skru å prøve seg fram. Var litt usikker på ny lyktene da jeg liker original look, men de har vokst på meg. @Kjennern Takk, Dvd navi enheten bak klarer ikke å lese plater, spinner opp å lager litt lyd så stopper den. Så regner med at den er død? prøver å finne tak i en Mk4 leser. Bruker den jo egentlig ikke men er jo litt tøft uansett da.
  12. Fikk melding om pakke fra posten, alltid kjekt når man har glemt av hva man har bestilt. fikk undervognskitt fra koed så nå blir det som nytt, men blir å vente med dette til jeg får bestilt kw coilovers. orginal ATF olje og filter til kassa tror jeg kan hjelpe litt på da den «lugger» litt på girene. Denne er jo chippa å vet Jo at disse kassene ikke liker de ekstra NM, men håper å bevare den så lenge som mulig iallefall har lenge hatt lyst på litt mer lyd i anlegget, spesielt etter at høyre kanal på orginal enheten tok kveld. Monterte i en 4 kanals forsterker som hjalp godt på, men det er jo begrensninger for hva de orginale høyttalerne klarer å gi. Så da var det å lete etter adapter til 6.5" på eBay. Trodde først dette var noe som var 3D printer da det hadde et veldig plastisk look, men var mdf som var lakka. Nå manglet jeg jo selvfølgelig skruer å Biltema var stengt så må nokk opp med døra på nytt, men det ble mye finere lyd og passformen var over forventet.
  13. Skulle egentlig ikke lage noe tråd om bilen, men da jeg dokumenterer alt som blir gjort så at det vell på sin plass tenker jeg. Forsåvidt så er hanskerommet fullt av tidligere kvitteringer og verkstedregninger samt papirer på toll/engangsavgift noe som er litt gøy. Bilen har gått i tyskland fra 2002 til 2005 da den ble importert til norge ( svalbard ) å gått der stortsett hele sitt liv. For dem som er kjent på svalbard så er det ikke mye vei salting, eller vei for den saks skyld. Så den har gått pr i dag 209k og er riiimelig rustfri, så hær blir det understellsbehandling for å bevare mest mulig bil. Kjøpte bilen i Desember 2017 så det er jo over et halvt år med ting som er blitt gjort så jeg velger å legge ut en post nå med de "viktige" tingene så får det heller bare bygges opp fra nå. I Februar ble det blendet swirflaps samt bytte av glødeplugger. 1 av 6 glødeplugger virket og det kunne merkes da det ofte var -15 ute å bilen nektet å starte. ble også foretatt klossebytte og oljeskift+filter. Det var påmontert den klassiske dieselstussen, kombinert med at det stod på downpipe så var det jo nermest flaut å stå kl 5 på morgenen på tomgang mens man skrapte rutene.. Vurderte å kjøpe noe kvalitets eksos men da ikke pengene strekker til så ble det en universal muffler fra ebay. Denne har ikke noe serlig med "demping" men gir en litt fastere lyd, samt at jeg liker looken bedre. Biltema sotspray var nesten grunn nokk til å pelme lyktene da dette stoffet aldri skulle komme av.. Men kjøpte sprayen fra biltema som er laget for å fjerne dette, top tips til andre er å spraye på rikelig slik at du ser at lakken bobler for å så skrape av med en 5kr vindusskrape. Disse har gjerne en hard + en gummi side, gummi siden tok nesten all sprayen i 1 jafs. Grunnen til at det var sprayet sotspray på lyktene var visst fordi at lyktene var matte, litt grunnarbeid å litt klarlakk så var dem blanke å fine, men det var sprekker i glassene så det ble kjøpt inn nye lykter som står på idag. Etter et besøk hos en kamerat å litt "aktiv" kjøring så begynte det å ryke noe voldsomt bak bilen på tur hjem.. Alltid koselig.. Etter litt feilsøking visste det seg at turboen hadde tatt kveld. Da turboen sikkert er orginal, gått 205k å kjørt siste stund chippet så er vell det normalt. Etter litt venting så kom en inbytte turbo fra et engelsk firma. samt bytte av veivhusventilasjons filter. ikke stram til for hardt sa dem, men var visst en mellomting. Reagerte på at den dryppet olje, noe den ikke hadde gjort tidligere. Har webasto på bilen men denne virker jo selvfølgelig ikke.. Har byttet glødeplugg, brennkammer. Tenkte at da må det være pumpen da. Men den var ikke like aktuell som å ta drivstoffrørene, så webasto matepumpe ble bestillt samt slanger og rør. pumpe ble byttet men selvfølgelig ble heller ikke dette bra.. Mye lesing på nettet senere så sier dem at det kan være sirkulasjons pumpen som er defekt, hvis det er tilfellet så stopper den strømmen til matepumpen så det vil ikke hjelpe å måle. Så da må man bare bestille ny sirkulasjons pumpe å vente. Men siden rør ligger i bilen så får man ta de delene man har liggende. Ikke like vanskelig som jeg hadde sett for meg, bare et søl med dieselen som ligger i rørene. Når man vet hva som er galt å har mulighet til å gjøre det før eu så er det bare å hive seg til. Heldihvis er bremserør tatt på verksted av forrige eier, også kobberrør. Reservenøkkelen virket ikke, så da ble 2 nye batteri bestillt samt 2 nye nøkkelhus. Gikk smertefritt å lodde på nytt batteri, litt morsomt med ting som kan gjøres innendørs også. Begynte å bli små riper på skjermen, tok like greit å bestillte en glass beskytter fra ebay. Litt mere glans men hovedsakelig så blir det ikke mer riper.
  14. Bmw e39 2002 530d Toledoblau Utstyrsliste utdrag S202A Steptronic S210A Dynamic stability control S249A Multifunction f steering wheel S403A Glass roof, electrical S430A Interior/outside mirror with auto dip S431A Interior mirror with automatic-dip S459A Seat adjuster, electric, with memory S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S508A Park Distance Control (PDC) S521A Rain sensor S534A Automatic air conditioning S555A On-board computer V with remote control S602A On-board monitor with TV S609A Navigation system Professional S612A BMW Assist S723A Exclusive Edition S785A White direction indicator lights S970A Business Package Ting som er gjort med bilen Byttet batteri - AGM-BATTERI 95 AH Termostat Agr termostat Swirlflap blokkering Glødeplugger Motorfeste Eksospotte + Downpipe Drivstoffrør Bremserør bak Baklykter Sorte Nyrer To do list KW Coilovers Nytt forstillingskit Understellsbehandle Fikse opp lakk Msport fanger fram+bak Proff soting Vinterhjul 18" Bilde fra dagen den ble hentet. slik den den ser ut idag.
  15. Nye drivstoffrør, gamle var god å rustne..