xracer

Medlem
  • Innholdsteller

    284
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om xracer

  • Rang
    Kaptein

Profile Information

  • Kjøretøy
    e39 523iaT/00, 528ia/00
  1. xracer

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    528 finnes vel i både regulær M52 og M52TU? Vil også gi mitt synspunkt på valg av motor på e39-serien. Generelt så synes jeg M52TU motorene er det beste konseptet på disse bilene. Har du en bil som er pent vedlikeholdt og kjørt "Normalt" får du med TU-motorene mesteparten av oppgraderingene som M54 har, men mindre sannsynlighet for høyere oljeforbruk når KM på motoren blir høyt pga designet på oljeskraperingene som er likt som på M52. Hvorfor TU istede for regulær M52 har med at M52 bare har single vanos samt at designet på innsug etc. er mer ryddig og enkelt på TU. Negative med TU er at det er mindre byttemotorer på markedet enn M52 og M54 hvis det blir behov for det. For meg er det iallfall uaktuelt med noe annet enn TU og er også godt fornøyd med motorene mine. Bare mitt synspunkt 😉
  2. xracer

    PDC Converter rear right feil

    Ok, skjønner...får forske litt innimellom på Kinasensorene og se hva jeg finner ut. Er jo kjekt når de virker og jeg slipper den ulingen fra sirena. Ellers har jeg hatt fra hverandre og byttet det meste viktig (kjølekomponenter av mass samt toppdekselpakninger, Vanos, Airbagcomputer og endel lakkarbeid) på begge e39'ene mine siste 2-3 uker, så begge er tette og fine nå. 523'en gikk igjennom EU med en liten foring som måttet byttes. Totalt 1800,- (foring, arb, EU og etterkontroll) 😉 Koser meg godt med å kjøre å skru på disse bilene. 528'en er veldig bra også, men knirker i noe i bakstillingen nå så må få sett på det etterhvert.
  3. xracer

    PDC Converter rear right feil

    Originale da? Hvis så da er det vel ikke bare Kinasensorene som har et problem...
  4. xracer

    PDC Converter rear right feil

    Er det vibrasjoner fra høyttrykkspyling eller bare inntrengning av vann får man prøve å finne ut av. Bestiller meg 2 stk fra Kina og prøver å gjøre fronten vanntett hvis det er tvilsomt på dem. Er det vibrasjon fra spylinga så må man jo gi F i maskinvask eller tape over noe støtabsorberende, rett før vask. irriterende design uansett...Ellers er det bare evt. høyttrykk fra vaskeprogrammet på maskinen min får juling av ikke noe jeg gjør selv manuelt med høyttrykkspyler..
  5. xracer

    PDC Converter rear right feil

    Skjønner...får ta sensoren av og sjekke litt da, men veldig rart feilen kom en haltime etter vasken. Må nevne at jeg i perioder etter dette ikke alltid fikk den kontinuerlige alarmtonen når setter i revers, men sensingen fungerte aldri igjen på noen sensorer etter vasken. Takk for tilbakemelding 😉
  6. xracer

    PDC Converter rear right feil

    Hadde feil på en PDC sensor (rear left middle) tidligere og byttet den med en Ebay sensor. Det funket helt fint en periode inntil jeg tok en maskinvask...Like etter fikk jeg den kjekke alarmen når jeg setter bilen i Revers. Diagnose sier nå at en annen sensor er gåen (rear right). Dette sier meg at disse ser ut for å tåle vann dårlig eller at vann kortslutter pluggen eller noe. Er det noen her som har hatt succsess med å få PDC stabilt på e39?
  7. Jeg har en lekkasje fra under radiatorrammen. Pga. rødlig farge på det meste av væsker desverre, gamblet jeg på at det var radiator som lakk. Det var det ikke etter montasje av ny. Nesten umulig å se da det må være trykk på for å finne noe og litt vanskelig å arrangere...Servokjøler har ikke noe væskeantydning så den har jeg avskrevet. Samme gjelder slanger, o-ringer etc. Det er sjekket. Nå har jeg demontert hele greia for 3dje gangen og også demontert automatkjøleren da, jeg mente at den er synderen. Det er sjelden de ryker, men skjer. Men nå kom jeg på AC-kjøleren. Hvilken loop er den felles med, er det automaten eller servo'en? Uansett, stor tjangs når jeg tenker over det at den er lekk i bunnen. Dessverre, fordi enda mer demontering. Ble litt lei nå må jeg si. Burde jeg bytte alle disse for å slippe å demontere igjen? EDIT: Ble lurt av diagrammet på RealOEM og ser at AC kondenseren bare er koplet mot AC og på motsatt side. Så da tror jeg at jeg bytter Automatkjøleren og muligens Servokjøleren og gambler igjen...
  8. xracer

    Muligens kjøp av ny Vannpumpe

    Hehe...neida ikke "flere tusen" hos Koed, men inkludert EBay. Spiller ingen rolle hvor den kommer fra bare den har godt rykte på seg til å vare lenge 😉 og hvis da samtidig er halve prisen til original er jo det kjekt. Har en god del deler jeg skal handle inn, så derfor er pris litt viktig. Får høre litt med Koed anående tilbakemeldinger på den mediumprisede pumpa de fører samt hørt litt godt om HEPU sine pumper
  9. xracer

    Muligens kjøp av ny Vannpumpe

    Cirka, flere tusen merker å velge mellom ser jeg. Noen man vet er bra? Skal ikke ha high performance pumpe da. Bare ordinær impeller av metall da. Takk for input, uansett 😉
  10. xracer

    Muligens kjøp av ny Vannpumpe

    Noen som har prøvd vannpumpen m/metallimpeller som koed fører, over lengre tid? Vet dere isåfall om impeller er festet på samme måte som OEM'ene m/plastimpeller? Versjonen m/metall koster jo bare 1/3 av prisen så lurer jo på om lagre og balanse i denne er å stole på.
  11. xracer

    Skjønner ikke bæra av dette...(M52TU/M54)

    Siden det var så mange inputs å velge mellom her, ble det for vanskelig å velge. Derfor fjernet jeg de skivene, satte isammen bilen og tok en prøvestart av den overhalte Vanos'en. Alt funker finfint nå. Ingen ujevnheter på turtallet fra kald til varm motor. Tut og kjør!
  12. xracer

    Skjønner ikke bæra av dette...(M52TU/M54)

    Over 91 views og ingen som husker om de har de skivene på sin motor?
  13. I forkant og bakkant av toppen er det en bolt som det festes en jording på. Andre enden festes på ene skruen på coil. Da jeg tok av toppdekselet så det sånn ut under. Merk at det ikke er noen skader på undersiden av toppdekselet. På bildet under ved rød pil (1) sitter det rundt bolten nederst en metallskive. Over der en plastring. Over der igjen en skive igjen og noe som ligner en o-ring. Disse skivene gjør at det bygger 2-3mm høyere der enn anleggsflata til pakningen rundt coilhull ved siden av. På toppdekselet er anleggsflatene flush på coilhull og hull som skal gå over jordingsbolten. Dette måtte jo gå galt når jeg skulle montere dekselet på. Studerte ikke dette nøye før montasje desverre og resultat ble en liten sprekk i toppdekselet. Når jeg studerer bilde fra YT av samme bolten, er det ikke noen skiver å se der og det høres jo fornuftig ut da begge anleggsflatene blir flush med hverandre. På delebildet på Koed.no, så ser det ut for at det er samme bolten der som på de 2 midtre, altså uten disse skivene. For å få sammen dette igjen uten å torque sprekk igjen, måtte jeg bare fjerne disse. Så lurer derfor på om jeg får noe tull med jordinga nå etter dette? Første bilde. Slik så det ut etter tok av dekselet. Hvordan kunne dette holde tett og ingen skade på toppdekselet under? Andre bilde. Slik jeg mener det burde være og som det så ut fra YT. Tredje bilde. Bolt ala den på YT bilde.
  14. Oijsann, der var interiøret, gitt...ser jo nytt ut det der! Triksa med kameraet nå?? 😎 Er jo bare nydelig med beige mot svart. Men ta på hvit engangskjeledress og hvite hansker før du rører noe inni der...hehe. Har det samme i min ene, bare Comfort seter, men litt mer veldig velbrukt. Det fine med beige er at det ikke lukter svidd bacon av hekken når man setter seg inn etter at Sola har stått på 😉
  15. Ser ut som du liker 523 godt. Tilfeldig? Ellers fin bil det der 😉 Hadde jeg hatt Garasje så hadde det blitt en Touring M5 m/V8 og ordentlig eksos. Det er drømmen på BMW fronten iallefall.