xracer

Medlem
  • Innholdsteller

    276
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. xracer

    Muligens kjøp av ny Vannpumpe

    Cirka, flere tusen merker å velge mellom ser jeg. Noen man vet er bra? Skal ikke ha high performance pumpe da. Bare ordinær impeller av metall da. Takk for input, uansett 😉
  2. xracer

    Muligens kjøp av ny Vannpumpe

    Noen som har prøvd vannpumpen m/metallimpeller som koed fører, over lengre tid? Vet dere isåfall om impeller er festet på samme måte som OEM'ene m/plastimpeller? Versjonen m/metall koster jo bare 1/3 av prisen så lurer jo på om lagre og balanse i denne er å stole på.
  3. xracer

    Skjønner ikke bæra av dette...(M52TU/M54)

    Siden det var så mange inputs å velge mellom her, ble det for vanskelig å velge. Derfor fjernet jeg de skivene, satte isammen bilen og tok en prøvestart av den overhalte Vanos'en. Alt funker finfint nå. Ingen ujevnheter på turtallet fra kald til varm motor. Tut og kjør!
  4. xracer

    Skjønner ikke bæra av dette...(M52TU/M54)

    Over 91 views og ingen som husker om de har de skivene på sin motor?
  5. I forkant og bakkant av toppen er det en bolt som det festes en jording på. Andre enden festes på ene skruen på coil. Da jeg tok av toppdekselet så det sånn ut under. Merk at det ikke er noen skader på undersiden av toppdekselet. På bildet under ved rød pil (1) sitter det rundt bolten nederst en metallskive. Over der en plastring. Over der igjen en skive igjen og noe som ligner en o-ring. Disse skivene gjør at det bygger 2-3mm høyere der enn anleggsflata til pakningen rundt coilhull ved siden av. På toppdekselet er anleggsflatene flush på coilhull og hull som skal gå over jordingsbolten. Dette måtte jo gå galt når jeg skulle montere dekselet på. Studerte ikke dette nøye før montasje desverre og resultat ble en liten sprekk i toppdekselet. Når jeg studerer bilde fra YT av samme bolten, er det ikke noen skiver å se der og det høres jo fornuftig ut da begge anleggsflatene blir flush med hverandre. På delebildet på Koed.no, så ser det ut for at det er samme bolten der som på de 2 midtre, altså uten disse skivene. For å få sammen dette igjen uten å torque sprekk igjen, måtte jeg bare fjerne disse. Så lurer derfor på om jeg får noe tull med jordinga nå etter dette? Første bilde. Slik så det ut etter tok av dekselet. Hvordan kunne dette holde tett og ingen skade på toppdekselet under? Andre bilde. Slik jeg mener det burde være og som det så ut fra YT. Tredje bilde. Bolt ala den på YT bilde.
  6. Oijsann, der var interiøret, gitt...ser jo nytt ut det der! Triksa med kameraet nå?? 😎 Er jo bare nydelig med beige mot svart. Men ta på hvit engangskjeledress og hvite hansker før du rører noe inni der...hehe. Har det samme i min ene, bare Comfort seter, men litt mer veldig velbrukt. Det fine med beige er at det ikke lukter svidd bacon av hekken når man setter seg inn etter at Sola har stått på 😉
  7. Ser ut som du liker 523 godt. Tilfeldig? Ellers fin bil det der 😉 Hadde jeg hatt Garasje så hadde det blitt en Touring M5 m/V8 og ordentlig eksos. Det er drømmen på BMW fronten iallefall.
  8. Gjelder det som står bak innsugsdel av Vanos. Er det et must å ha dette installert? Fordel/Ulempe hvis kan fjernes? Holder på med å overhale Vanos samt litt annet og det var en mass av ganske hardt Crud på litt av hvert. Bla. det coveret. Skal rengjøre endel før sammenstilling det er ihvertfall sikkert. Holdt på noen timer idag, og Vanos er ferdig, så blir installasjon imorgen muliges.
  9. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Forundrer meg ikke om det er noe flytende gass inni der som også er litt rødlig 😁
  10. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Haha..da har jeg jo en kombo som ikke gjør ting lett da. Servoolja er rødlig, Kjølevæska mi er rødlig og som du sier høres det ut som automatolja er samme farge som servo. Så da er det 3 med samme farge. Det må jeg gjøre noe med snarest 😉 Ja, har bestemt meg for å bytte radiatoren og evt. hvis jeg ikke gambler...servokjøleren. Jo, det renner jo litt her og der, men i mitt tilfelle kan det ikke renne fra feed på servobeholder og helt ned til der jeg fant dryppepunket. Det skal stoppe i koplingshodet ved radiator. Jeg gidder bare ikke ta av hele fronten for å sjekke AC kjøleren. Har mer jeg må gjøre med den andre bilen som skal inn til EU snarest
  11. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Pga. fargen oppover kanten av radiatoren, har den nok den ihvertfall et problem uansett så må vel bytte den. Tror jeg satser på at den er synderen og at oljekonsistensen jeg kjenner er miks med gammel svetteolje nedi der.
  12. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Ok, da er sølvkjøleren til giret og den er jeg ganske sikker på ikke er synderen. Skal litt til at de rørene begynner å lekke. Ikke noe fukt på den siden heller. Den svarte store imidlertid er vel svartstål? Den kan det være som lekker helt nederst i rillene. Ellers radiatoren er jo mulig. Den store svarte, er det ekstraloopen for motor dvs. auxvifta? Skal da ha kjølevæske og i mitt tilfelle rød/rosa?
  13. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Det jeg vet er at det er rosa farge på dråpen, men den kjennes mer oljeaktig ut enn når jeg kjenner på kjølevæsken. Det er også noe rosa farge oppover kanten på ene siden av radiatoren. Mulig det er den som er synderen, men som sagt det kjentes veldig oljete ut kontra kjølevæsken. Problemet er jo mest at hvis jeg satser på at det er radiatoren, så blir det endel arbeid ekstra hvis det er en av kjølerne. Lekker jo ikke uten at motoren er igang 😔 EDIT: Bilen er import og den har rød servo olje (ATF) og det er det som gjør det litt vanskelig å finne ut av her. Tror jeg kanskje skal bytte til BMW kjølevæsken da den er blå så blir litt enklere å finne ut av en annen gang.
  14. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Takk for input, E.C. Har tatt av det meste på innsiden nå, men noen problemer. Første er at det ser ut for å måtte være trykk på for at lekkasjen skal vise seg. Har tørket av alt for å se imorgen om noe fukt vises. Det ser tørt ut oppover Kjøler B (se vedlagt bilde), men kan evt. være lekk helt i nedkant av denne. Klarer ikke komme til å se skikkelig. Vet du hvilken kjøler A eller B som er til automat'en? Kjøler A /sølvfarge) på bildet ser ut for at kan tas ut fra motorrom? Og luktesansen min er cirka null da jeg ikke kjenner bensinlukt engang...
  15. xracer

    Lekkasje, men fra hvor?

    Får et drypp pr. 5 min fra under radiator på E39'en når bilen er varm. Klarer ikke finne ut mer enn at væsken er litt rødlig og oljeaktig foreløpig. Både kjølevæsken og servo oljen er litt rødlig på min, så lurer på om noen har noen formening om det er det ene eller det andre som lekker? Er jo en kjøler foran radiator også i det området (par rør som går inn på radiator?) Tenkte at hvis noen vet noe at jeg kunne bestille deler før jeg begynte å plukke fra hverandre greiene. Se vedlagt bilde. Lekkasje er mellom gummi og radiator. EDIT: Opps...kan det være automatolje 😥 Uansett, må man av med fronten eller kommer man til ved å ta ut radiator for dette?