xracer

Medlemmer
  • Innholdsteller

    232
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  1. Trenger hjelp.E61 2004 mod med automatkasse feil

    Sikkert noen her inne som har hatt oppe en slik automatkasse og vet om Mechatronic enheten inneholder noe annet enn kraftelektronikk for styring av solenoidene. Hvis det kun er kraftelektronikk, så er det vel fare for at det er EGS'en. Kodene sier bla. EEPROM og det er det vel neppe i girkassen. Bytte EGS er vel ikke bare bare det heller pga at ting der må samsvare med bla EWS og muligens annet så det må ihvertfall omprogrammering av diverse til. Men tror iallfall du kan få tak i en rimelig på Ebay eller evt. komplett sett av det som trengs. Kan også få elektronikkrep firma til å sjekke modulen du har for evt. loddinger som er dårlige. Hvis modulen sitter som på e39, kan du jo først prøve å ta den ut og re-sette den i sokkelen og sjekke plugger. Husk å kople av batteri først da. Men verksted vet jo som regel hva de gjør og lurer derfor på hvorfor de ikke har gått igjennom EGS opplegget før de gikk på girkassen. Annet navn på EGS er vel TCU/TCM Transmission Control Unit/Module. Bestiller du brukt, vær ekstra nøye med at partnummer og andre data er eksakt som på den du allerede har, Tror også jeg har sett moduler som de har fjernet sjekken mot EWS og da slipper du den programmeringsjobben, evt. å bytte EWS også. Uansett, dette er bare noen tips du kan se på hvis du skal forske videre.
  2. Trenger hjelp.E61 2004 mod med automatkasse feil

    Hvis EGS ikke hadde fått rette verdier eller noe avbrudd i prog. så ville man vel ikke kunne kjørt 1000km før den der feilen kom igjen...Dette lukter litt av at EGS må byttes som nevnt over, hvis det ikke ble gjort. Det er vel det første. Men klart krøll med BUS/signalkabling/kontakter etc. er jo en sak man får håpe det ikke er. Mye elektronikk som kan gi overføringsfeil ved tempforandringer, fukt etc. Hvis det ikke ble prøvd ny EGS modul før bytte, er det litt "dumt" da det er billigste ruta.
  3. -

    -
  4. M54b30 kaldstart problem

    Ok, da vet man det 😉...synd en original kamsensor koster skjorta kontra en uoriginal, men sånn er det...fant noe om at gangen i sjekken av crank og cam sensorene, er at først blir cranksensoren sjekket for rpm signal og hvis det feiler bruker dme kamsensor signalet som backup for å godkjenne start. hvis signalet ikke er ok, vil fuelpumpe rele miste signal etter ca. 3 sek. For å teste cranksensoren uten motor igang, kan man måle med multimeter på 2 av pinnene (ikke signal pinnen) og skal da ved ca. 20 grader måle rundt 600 ohm. Hvis varmer opp sensoren, vil motstand øke til kanskje 900 ohm og stoppe der selv om temp økes ytterligere, men hvis motstand øker ytterligere og til slutt gir uendelig motstand, betyr det at sensoren er defekt.
  5. M54b30 kaldstart problem

    Du får lese deg opp på dette eller skru deg fram til feilen og fint om du skriver noen ord om hva problemet var. Good løkk!
  6. Finner ikke Vanos testen i ISTA+

    Jepp, er E39. Men ser ut for at jeg fant svar på det for litt siden. Det er leaktesten jeg ønsker å ta eller som det her ser ut som, en komplett test. Skal skifte o-ringer på min tenkte jeg, men greit å vite noe om ståa først med testen. Håper på en måte at den ikke går igjennom siden jeg allerede har kjøpt overhalingssettet...hehe...men hvis den skulle bli godkjent så blir man jo litt i villrede. Hvis testen ikke er i ISTA+ så burde den iallefall være i ISTA-d for e39, ellers må jeg få DIS til å fungere.
  7. M54b30 kaldstart problem

    Ja, sant det, la merke til at starteren glippet/ikke slo inn av og til også...
  8. M54b30 kaldstart problem

    Er det ikke sånn at verdiene fra kamaksel/Veivsensorer ikke blir tatt i betraktning av DME de første sekundene etter start? Bruker default verdier først? Hvis det var feil med dem, skulle det vel merkes etter at motoren hadde blitt varm også? Du sier den går helt fint da og resten av dagen. Bensintrykk/Levering er vel utelukket pga det. Hva med fukt/kondens en eller annen plass på elektisk komponent eller i bensintilførsel som svinner hen pga temp etterhvert?
  9. Har testet litt Vanos med INPA...leak testen...Den kjører opp turtallet på begge testene, men spør om 2 input parametre på hver test. De ser i farten grei it, men etter lagt inn verdier og trykt ENTER, så kommer det en feilmelding. Finnes absolutt ingen info på nettet om disse variablene og heller ikke hva feilmeldingen kan komme av. Heldigvis kører INPA ned turtallet igjen etter en stund, men ingen status skjerm med resultat, desverre...Ellers har DIS en Vanos test, men må få DIS opp og gå først. ISTA+ har jo en komplett test av hele kjøretøyet, men den står jeg over tror jeg...Lurer derfor på om noen vet om det er en isolert leak test for Vanos inni ISTA+?
  10. Mulig det, men måtte jo prøve å få denne pakken til å fungere, men det har ikke vært lett pga at INPA++, Progman og DIS er i egene Vmware image og den som har laget pakken har låst IP til 192.168.68.2 i XP hvor INPA etc. ligger og omkonfigurert UNIX delen under DIS til å stemme med dette, men holder nå på å installere INPA native i Windows 10 så slipper å kjøre 2 stk Vmware OS mot hverandre for så inn til Windows 10 og ut til bilen. Alt var jo passordbeskyttet utenom USB installeringsmulighet, så får ikke satt opp systemet slik jeg vil. Har ISTA på gang også nå og skal nok få liv i dette EDIT: Tja, hva skal man si...har vel kastet bort ca. 2-3 dager på dette pga en liten "glipp"..hehe.., men har nå fått ISTA+ til å fungere på bilene. Softwareoppsettene mitt har sikkert vært rett mesteparten av tiden da det viste seg att jeg ikke kan bruke kabelen i OBD sokkelen inni bilen for å få ISTA til å kommunisere, men kun 20-pin sokkelen i motorrommet...doh...OBD sokkelen fungerte i INPA og tenkte ikke over det hadde noe å si og i tillegg var det enklere å jobbe inni bilen med utstyret pga drittværet ute. OBD sokkelen på e39'ene mine kan bare aksessere noen moduler og da ISTA sa at den skulle sjekke alt, slo det meg at kanskje prøve 20-pin kontakten. Resonerte at iallefall forbindelse til programmet ville være innen rekkevidde med OBD sokkelen, men den gang ei...
  11. Har kjøpt tidligere en komplett pakke med Standard Tools, DIS v44, DIS v57 og SSS Progman v32. Hver av disse er i en egen VM. Selger har 100% tilbakemelding fra kjøpere ( ikke bare kjøp av software da). Instruksjoner er rotete synes jeg og det første jeg finner er at alle VM'er har adminbeskyttet OS (XP), så får ikke installert drivere heller. Det jeg finner er at jeg må starte INPA VM'en først for å få tilgang til Diagnostic head programmet da det bare er installert der. Starter det der og starter så en ny VM hvor den da faktisk bruker Diagnostic head i den andre VM'en. Det er greit, men måtte jo gjette meg fram til at det var slik det skulle brukes. Det som er spørsmålet nå er, når jeg plugger i K+DCAN kabelen så finner jo INPA VM'en hardware, men plukker jo selvfølgelig en default ikke komplett driver til den. Kan jo ikke komme til å installere de vanlige driverne for disse kablene. Hvordan er det ment dette skal fungere? Er det mulig for VMWare å bruke driverne i Host OS direkte eller? Skjønner ikke dette opplegget jeg. Er ikke noe Adminpassord å få tak i sier selger. Er sikkert ikke bruk for det heller hvis man bare finner ut hvordan dette skal brukes.
  12. Jo, er litt skumle disse programmene. Du har vel en E60 kanskje? Jeg kjenner ikke til om Standard Tools pakken kan f.eks brukes til å kunne registrere en ny ABS modul. Hvis ikke er det vel bare ista/p eller progman som kan snart. Ista/p er så svær, derfor har jeg tenkt å velge progman. Ser det er endel huskepå ting på nyere modeller når det gjelder progman. Kanskje enklere på mine E39. Må iallefall ha et program oppe å gå som kan registrere og gjøre klar nye og brukte moduler.
  13. Noen her som har testet SSS Progman på bilen sin, dvs bare at kommunikasjonen fungerer? Har et par screenshots som jeg håper er nok til å avgjøre om dette vil fungere på bilen. Har ikke hatt mulighet til å kople meg opp enda og prøver å få oppsettet riktig først. eilmeldingen på ene er pga kabel ikke er tilkoplet. Bruker en K+DCAN kabel. Ser dette lovende ut?
  14. Hjelpestrøm til koding av e39

    Skal kjøre noen tester, lagre noen data. Få gjort så mye som mulig i en session tenkte jeg. Skal også prøve ut flere software. Så ja, Derfor tar det tid. Ok, takk for hjelpen!
  15. Hjelpestrøm til koding av e39

    Kan fort gå en time eller to og Laptoppen bruker jo endel da den ikke er nyeste type samt dårlig batteri. Men går det greit å bare kople laderen opp direkte uten å kople fra og la oss si sette den på 2A område? Blir det forskjell om kopler på i motorrom eller direkte på batteri?