Clipictrial

Medlemmer
  • Innholdsteller

    968
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    1

Clipictrial last won the day on December 11

Clipictrial hadde mest likt innhold!

Om Clipictrial

  • Vurdering
    Oberst
  • Bursdag 11/16/92

Profile Information

  • Interesser:
    Askim, Østfold
  1. F10 defekt girkasse

    Hei Bjørnar. 525d har originalt 204hk og 450nm. Dette er vel den kraftigste (og tyngste) modellen til BMW som blir levert med denne girkassen. Med andre ord er vi i øvre sjikte over hva denne girkassen tåler av effekt. Kombinert med slitasje mekanisk, men også hydraulisk i form av redusert trykk pga. slitasje i ventilhus, fører dette naturligvis til problemer med giret. Vi har ikke sett tilfeller av denne typen havari på 8HP70 utgaven som i prinsippet er samme girkassen, men med større diameter på aksler/tromler/clutcher. Dette har faktisk vist seg å være et svært holdbart gir mekanisk. Årsaken til at BMW velger å bruke ZF8HP45 i blant annet 525d er at dette er et lettere gir med lavere friksjon og lavere produksjonskostnader. I disse dager med ekstremt fokus på forbruk/utslipp og effektivitet er dette ting som må tas hensyn til ved produksjon/konstruksjon av bilene, og derfor ser vi mye trøbbel med f.eks registerkjede og automatgir idag. Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  2. F10 defekt girkasse

    Hyggelig å høre at du er fornøyd, @Jass. @Robin L: Når det gjelder forsterkninger og muligheter for dette varierer dette fra girkasse til girkasse. I bilen til Jass (F10 525d) sitter det montert en ZF8HP45 girkasse. Denne er beregnet for maks 450-500nm, og forsterkningsmulighetene er dessverre små og begrenset av fysiske forutsetniner. Feilen som hadde oppstått i denne girkassen dreide seg om et planetgir som hadde gått i oppløsning. Dette skjer som et resultat av slitasje, svak konstruksjon og høy motoreffekt. Man kan ofte høre at dette er et påbegynnende problem i revers. Det framtrer som en svak ulelyd/ambulanselyd og kan minne om turbosus. Frekvensen på lyden øker svært fort fra stillestående og opp i mot 3-5 km/t ved rygging, og kan derfor skilles fra f. eks turbolyd. Det er en fordel å reparere dette før det går så langt at giret skjærer seg slik det har gjort i Jass sitt tilfelle. Det blir mye spon i omløp i giret, og dette skader blant annet aksler, clutcher og tromler. Hvis det kan høres en tilsvarende lyd og man er usikker er det mulig å komme til oss for en diagnose/prøvekjøring. Når det gjelder flushing og oljeskift er dette et svært omdiskutert tema, spesielt på internettforum. Flushing er et grundig oljeskift, dvs. at man skifter all oljen i giret ved å koble seg på kjølerkretsen. Ved å ta ned bunnpannen får man skiftet ca. 2/3 av oljen i giret. Et automatgir som er i orden og ikke blir utsatt for veldig høye temperaturer produserer svært lite partikler. Det kan heller ikke sammenlignes med en motor hvor det skjer en forbrenning, oljen har derfor mye mindre påkjenning. Det som eventuelt skulle være av partikler samler seg i filteret, og det er derfor det er så viktig å skifte dette. På alle BMWer (Med unntak av nye 2-serie Active Tourer og kommende 1/2-serie, altså biler med FWD) har man mulighet for å ta ned bunnpannen og skifte filteret. I girkasser fra 6HP serien og nyere (E60, E90 osv.) sitter filteret integrert i bunnpannen av plast, denne må derfor byttes i sin helhet. Dette er en stor fordel, nettopp fordi man får en oversikt over tilstanden til giret og kan inspisere magneter og filter etter eventuelle tegn til havari/skader internt. BMWer har i tillegg godt kjølesystem, og det at giret er montert langsgående uten innebygde differensialer osv. gjør at varmeproduksjonen er lavere. Dette fører til at oljens holdbarhet øker, og i de aller fleste tilfeller er det derfor bortkastet penger og tid å flushe. Det er heller ikke slik at flushing fører til bedre girskift eller reparerer feil. Vi her på Rats opplever sjeldent/aldri forbedringer ved et gir etter flushing. For å oppsummere litt; hvis det er mulig å ta ned bunnpanne og filter er det i de aller fleste tilfeller tilstrekkelig å gjøre service på girkassen på denne måten. Vi anbefaler forøvrig olje og filterskift på alle automatgir hver 60.000km. Håper dette var oppklarende, hvis det er noen flere spørsmål er jeg tilgjengelig Med vennlig hilsen Thomas Netlandet Rats AS
  3. Jeg blir litt trist kjenner jeg.
  4. F10 defekt girkasse

    Nja, de nye planetgirene (originale ZF deler) er en del tightere, men dette er en svakhet. Spesielt på 8HP45 (den minste utgaven) som sitter i 520-525d. Det er også en faktor med slitasje i ventilhuset som fører til redusert smøring her. Anbefaler å skifte olje og filter hver 60.000km. Mvh Thomas/ Rats AS
  5. F10 defekt girkasse

    Mest sannsynlig havari på P3 planetgir. Vi har sett det på flere av disse 8HP girkassene. Svak alu konstruksjon som flyr fra hverandre og gjør at en del spon kommer i omløp i giret. Ganske kurant å reparere, men dyre deler. Ventilhus må ses over og det er mye rengjøringsarbeid. Mvh Thomas/ Rats AS
  6. Ok, da skal jeg prøve å komme med litt konstruktiv kritikk; å ødelegge fantastiske kjøreegenskaper pga. en perfekt avstemt fjæring med ''billige'' ettermarkedscoilovere (Les: Det er svært få coilovere, selv i høy prisklasse, som er i nærheten av fjæringskvaliteten BMW setter opp på disse originalt) er ganske bak mål. I tillegg kler jo original hjulene bilen ekstremt godt, og jeg er ganske sikker på at de originale hjulene både har lav vekt og er av topp kvalitet. Jeg antar at du også skal ha dekkstrekk, som er med på å ødelegge kjøreegenskapene enda mer. Å ''modifisere'' (bytte deler) dette er i mine øyne galskap på en så ny og velkonstruert bil. De som mener dette er kult har både dårlig smak og lite greie på bil, ferdig diskutert. Hvis man absolutt skal kjøre ubrukelig lavt med teite hjul bør man jo ta utgangspunkt i en Audi med dårlig vektfordeling og lite gjennomtenkte løsninger originalt. Det er mulig dette blir for krass kritikk for deg, men i mine øyne er den veldig konstruktiv. At biler med ubrukelig hjuloppheng og hjul drar positiv oppmerksomhet sier mest om gruppen mennesker som gir oppmerksomheten.
  7. Nydelig bil i pene farger. men synd å se at denne også skal ødelegges med teite hjul og ubrukelig senk.
  8. Min erfaring med Østfold Felgteknikk

    Herregud som dere sutrer. Beklager altså, men det er gamle brukte felger det er snakk om, det er vanskelig å få perfekt. Personlig har jeg veldig god erfaring med Østfold Felgteknikk.
  9. M-tech og M5 stabstag E39

    Hei. Selger et sett med stabstag til E39. Det fremre er M-tech utgave (24mm) med powerflex foringer, passer biler med sekssylindret motor. Det bakre er M5 (16,5mm) uten foringer, passer alle modeller. Fin oppgradering som strammer opp en ellers litt myk E39. Pris: 1000,- Befinner seg i Båstad, Østfold. Kan evt. tas med til BMW-dagene på Rudskogen 25-26. juni. Tlf: 97077741 Mvh Thomas Netlandet
  10. Svarte nyrer og M5 gitter til frontfanger til E39 selges. Selges helst samlet! Pris: 600,- Befinner seg i Båstad, Østfold. Kan evt. tas med på BMW-dagene på Rudskogen 25-26 juni. Tlf: 97077741 Mvh Thomas Netlandet
  11. Nesten ubrukte forsterkede motorfester til BMW selges. Passer blant annet rett i E36/E46/E39 osv. Kan også brukes på mye annet. Fine fester til turbobygg etc. Veldig stive men tar opp en del vibrasjoner, et mye bedre alternativ enn 100% stumme fester. Pris: 500,- Befinner seg i Båstad, Østfold. Kan evt. tas med på BMW-dagene på Rudskogen 25-26. juni. Tlf: 97077741 Mvh Thomas Netlandet
  12. 5. trinns ZF S5D-320Z girkasse selges. Denne kom originalt på 328i, 528i, M3 3.0 osv. Holdbar girkasse som passer rett på alle BMW rekkeseksere. Ingen ulyder og gode synkroniseringer. Pris: 2500,- Befinner seg i Båstad, Østfold. Kan evt. tas med på BMW dagene på Rudskogen 25-26 juni. Mvh Thomas Netlandet Tlf. 97077741
  13. BBS RK 2 18" til e39

    Byr 4000kr, kan hente imorgen. Mvh Thomas Tlf: 97077741
  14. Luftfilterboks E36 M3

    Hei. Er på jakt etter original luftfilterboks fra E36 M3. Ta gjerne kontakt om du har, enten PM eller tlf. 97077741. Mvh Thomas Netlandet
  15. Overoppheting girkasse F30 328i

    Hmm, dette kan være litt av hvert. Starter ikke motoren i det hele tatt?