asv

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1772
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    2

asv last won the day on February 28 2014

asv hadde mest likt innhold!

Om asv

  • Vurdering
    Generalmajor
  • Bursdag July 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  1. Har nå kjørt en del med plugger i ørene, brukt standard 3M engangs, som jeg har brukt et par turer før de har gått i søppla. Koblet om til å bruke høytalerne i hjelmen igjen, og på full guffe hører jeg musikken på et greit volum, og vindstøyen er mye mindre merkbar enn når jeg brukte propper. Testa noen 3M gjenbruksplugger, men de var både vonde og ikke mye mer effektive en øreproppene mine er. Har merket mindre av tinitusen når jeg kjører med pluggene, og har kjørt to småturer til og fra butikken denne uka uten noe som helst bare for å bekrefte at sykkelen fortsatt bråker som faen og vindstøyen er fæl. I kveld kjørte jeg noen mil med plugger jeg brukte for 3. eller 4. gang, og da merket jeg med en gang at de ikke lenger tetter godt nok, vindstøyen merket jeg noe bedre, og nå ringer det i ørene mine igjen... Får handle en kartong med plugger og bytte ofte såpass jeg slipper unna dette helvete som tinitus er. Eventuelt, finnes det noen bedre alternativer til gjenbruksplugger enn slike, som ikke koster meg tusenvis av kroner for å få de formstøpt etter mine egne ører?
  2. Hadde 19" med 245 i front og 265 bak på min E39, og det var i overkant stort spør du nå meg, spesielt siden den ikke var senket. Tror jeg selv hadde gått for 18" skulle jeg hatt E39 igjen. Hadde også funnet meg noen kvalitetsfelger av kjent merke eller originale BMW felger. Er lei urunde billigfelger..
  3. Avhengig av hvor mye du klarer å gjøre uten å måtte betale andre i dyre dommer, så trenger det ikke nødvendigvis være forferdelig dyrt å fikse den opp. En bil med voldsom salgsverdi blir det aldri, og det mest lønnsomme er nok å selge i deler, men om du kaster noen tusenlapper og en del arbeid på den kan du sitte igjen med en bil med bra bruksverdi.
  4. Viktig å selge skinnet før bjørnen er skutt.. Det flyter over av E39 på markedet, jeg nekter å tro at de får noensomhelst status med det første. Mulig de fine eksemplarene får seg en liten boost som med E36, men ellers tror jeg ikke at man skal sette pensjonen sin i E39er..
  5. EDIT: innså at det var skiltnummeret og ikke chassisnummeret.. her er korrekt:
  6. Fikk meg en liten tankevekker i går. De siste årene har det utviklet seg veldig lett tinnitus på mitt venstre øre, ukjent hvorfor da jeg ikke er gla i å høre høyt på musikk og er flink å bruke hørselsvern når jeg jobber med bråkete saker. Det er såpass lett at jeg ikke plages med mindre det er veldig veldig stille rundt meg, og av den grunn prøver jeg alltid å ha en eller annen form for lyd rundt meg, om aldri så lavt volum. Når jeg kjører sykkel bruker jeg et sett med in-ear øreplugger med silikonplugg som demper lydnivået bra, justerer til et behagelig volum mens jeg står stille og lar det være der. Veksler mellom musikk og skitpratet til de jeg kjører sammen med, alt etter om jeg kjører alene eller ikke (har intercom). På dager med litt vind, som er stort sett hver dag her, så plages jeg fortsatt med vindstøy. Der jeg ofte kjører er det gjerne slik at vinden slår inn mot siden, og hjelmene er vel gjerne konstruert for å håndtere luften som kommer forfra, ikke fra siden. Vanligvis merker jeg ikke noe i etterkant, men en liten stund etter endt kjøretur i går slo tinnitusen inn høygiret. Dette opplever jeg ofte om jeg har vært på konsert f.eks, og det gir seg etter en god natts søvn, men følte ikke at lydnivået, selv med vindstøyen var så alvorlig høyt i går. Jeg begynte raskt å vurdere om det er verdt det å utsette seg for faren for å ende opp med å permanent herpe hørselen sin. Det er veldig moro å kjøre sykkel, og det er jo en risiko uansett, men kraftig tinnitus frykter jeg mer enn mange fysiske skader. Sitter litt i tenkeboksen om å legge hjelmen på hylla og istede finne seg en sommerbil
  7. Hadde det vært meg hadde jeg nok gått for en hel svart en, men i alle tilfelle du føler du må ha skrift på hadde jeg gått for noe minimalistisk i form av noe slikt eller lignende http://www.ebay.com/itm/2-x-BMW-European-Euro-License-Number-Plate-Frame-Holder-Tag-Mount/262931649105?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D40130%26meid%3D3cef9da662c74b6082ccf1586e238640%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D262978360419 http://www.ebay.com/itm/2-x-BMW-M-European-Euro-License-Number-Plate-Frame-Holder-Tag-Mount-/262978360419?hash=item3d3abb5463:g:AYMAAOSwUKxYbM~P&vxp=mtr
  8. Jeg tror ikke dette har så mye med barna å gjøre, som det har med å gjøre med foreldregenerasjonen. Har smårollinger i slekta, og selv om jeg digger de unga, så er det tendenser til det man vil kalle uforskammede bortskjemte drittunger. Hadde en gang en opphetet diskusjon med faren om bl.a barn i trafikken. Fra jeg var 4 år gammel vandret jeg fritt rundt i området vi bodde i, et forholdsvis tettbygd og trafikert område, og aldri var det noe problem for jeg lærte hvordan man skal oppføre seg som fotgjenger. Jeg ser til stadighet unger som tydeligvis ikke vet hvordan man trygt oppfører seg som fotgjenger eller syklist, men pappaen i denne diskusjonen mente det var bilistene sitt ansvar å ikke kjøre på ungene, ikke foreldrene sitt ansvar å lære de å oppføre seg i trafikken (Jeg argumenterer selvsagt for at det bør være begge deler). Jeg nevnte også et eksempel på det jeg mener er dårlig oppdragelse, da jeg hadde en fast kunde når jeg jobbet på butikk som hadde to tekstbok drittunger. De kunne hyle og brøle av full hals fordi de ikke fikk det som de ville, han dro de etter seg gjennom butikken og så ikke ut til å ense at de laga lyd. Hadde jeg gjort det når jeg var liten hadde jeg blitt dratt etter hue og ræva ut i bilen og fikk sitte der og sutre, istede for å bråke og lage styr inne på en butikk, men pappaen her mente igjen at jeg tok feil. Om man satte ungene i skammekroken (bilen i dette tilfellet) så var det en seier for de mente han? De lille englene med sofaputer under armene kan vel aldri finne på å gjøre noe galt i følge foreldrene, og så lenge politiet gir faen i å gjøre noe med småsaker, så må man vel bare finne seg i å ta kostnaden for barns herverk. Det verste er at foreldrene sikkert sover veldig godt om natten, tar det sikkert som en seier.
  9. Kort svar: Ja. Langt svar: Reflektorene i alle lykter er spesifikt designet for lyskilden, som i dette tilfellet er en halogenpære. Reflektoren tar lyset på den måten det blir utstrålt fra halogenpæren, fokuserer det og sender det noenlunde i korrekt retning. For at det skal fungere skikkelig må lyskilden være matchet opp mot reflektoren, som også er grunnen til at xenon i halogenreflektorer er noe mannskit. LED-pærene du har montert er antagelig et visst antall dioder plassert på en liten sylinder, noe som gir små lysglimt i alle himmelretninger, ikke en sentralt fokusert lyskilde som reflektoren faktisk "jobber sammen med". Bruk heller noen kroner på skikkelige pærer til grøftelysene som gir hvitere lys enn andre billigere halogenpærer, LED i grøftelys har en tendens til å se helt noldus ut.
  10. Jeg har ingen problemer med data, den stasjonære jeg bruker bygde jeg selv og har oppgradert den langsmed, fikser alt selv på den og laptopene mine, tidvis dypt inne i både hardware og software for å få ting til å virke... Men Apple takler jeg ikke. Det er idiotsikkert, men for oss idioter som er vant til å kunne fikle med instillinger og slikt så føles det så forbaska bakvendt. Det samme gjelder windows 8. Skulle fikse noe på en windows 8 maskin, noe jeg har gjort på win7 uten at jeg husker helt hva det var. De instillingene jeg måtte endre på eksisterte ikke i win8... Måtte ty til å bruke et annet program for at det skulle virke.. Blitt langt bedre i win10, men nektet å oppgradere win7 lisensen jeg har på stasjonære maskinen til 10.. Hadde også iPhone en liten stund da jeg hadde en del trøbbel med et par Samsung telefoner. Når telefonen måtte til reperasjon 2 uker etter kjøp og et par uker etter den kom tilbake, så følte jeg for å prøve noe nytt. Byttet den med en Huawei jeg har hatt i over 2 år nå og den har fungert som bare fy, langt bedre enn den overprisa epletelefonen. Hovedsaken til at jeg kjøpte iPad og ikke et androidbrett for noen år siden var at til surfing og slikt føltes iPaden kvikkere. Men nå har ios blitt litt for tungt, så man merker at det lagger fælt. Tror den får seg en tur ut på finn så får jeg holde meg til laptopen istede.
  11. jeg glemte selvsagt å teste på b-stolpen... Har feber og holdt på hele helgen med å rydde på verkstedet, så får skylde glemskheten på det. Måtte skrive den testen på ipad også, og det makkverket var nært ved å fly ut vinduet. Appleskrot kan brenne en viss plass...
  12. Jeg lovde å teste tannkrem på blinklys og gjorde et raskt forsøk. Dårlige bilder som ikke viser helt det øyet så, men jeg skal forklare raskt hvert bilde. Jeg allokerte 1 minutt med polering til hvert felt. Etter polering ble det renset i to omganger med 50/50 blanding av isopropanol og batterivann, også kjent som IPA, en hjemmelaget wipedown/kontrollspray. Jeg brukte noen dårlige microfiberkluter som nok har installert litt striper ved avtørking, men det får så være. Som dere ser så er dette en originaldel, og ingenting tyder på at den har vært byttet i bilens levetid. Har sett sine bedre dager. Før behandling med tannkrem Her ser vi oljene i tannkremen i effekt. Her har jeg tørket godt av med tørr mf klut. Etter wipedown. Tannkremen har gjort litt arbeid, fått opp shinen nok til at man kam se det, men som man ser er det nok minimalt. (Viser også at rett lys kan skjule/vise defekter) Før medium cut polish på mf klut Etter polish og wipedown. Bedre shine og mindre defekter enn med tannkremen, men bildet får det til å se noe bedre ut enn det var. Komklusjonen er da så langt at har du polish liggende er det bedre enn tannkrem. Dårlig bilde før polish med da maskin og medium pute. Fortsatt medium cut polish. Fortsatt ulumskheter og dypere swirls, men mye bedre shine og mindre defekter. 50/50 maskin 50/50 forsøk (se underlogoen) håndpolering med polish 50/50 forsøk (se under delenummeret) tannkrem Er det tannkrem man har så er det kanskje vedrt noen minutter med gnukking. Polish for hånd ga uten tvil en synlig effekt, og for et minutts arbeid er jeg fornøyd. Desidert best effekt ved bruk av maskin, men med tanke på at man bruker noen kroner i polish for å mette puten før man polerer det lille fjaser, så er det vel mest fornuftig å holde seg til håndpolering i dette tilfellet.
  13. Så lenge den har høynivå inngang så klipper du opp høytalerkablene ut av spilleren og stikker de inn i forsterkeren som signal kabler. Jeg liker å unngå at høytalerne får astma og trekker derfor som regel nye kabler til høytalerne. De originale kablene er gjerne tynne som hårstrå og ikke godt egnet når man prøver å sende litt futt gjennom de.
  14. Er som de to gode naboene sier, spilleren din alene klarer ikke drive disse 6x9ene. Hadde jeg vært i din possisjon hadde jeg funnet meg en grei 4-kanals forsterker med høynivå inngang, et greit frontsett om du har originale høytalere i front og strekt opp nye skikkelige høytalerkabler både i front og bakover. Et par timer med arbeid, en 2-3000kr, billigere om du finner brukt, og du sitter brått med langt bedre lyd
  15. Etter litt research ser det ut som at euro 318is har batteriet i motorrommet i det minste, og når jeg tenker meg om så hadde vel begge mine gamle 318 det også. Jeg fant to 320i på finn som hadde det i bagasjen, så da satser jeg på at der er mulig å plukke opp det jeg trenger på høggern for en billig penge. (Den lille koblingsboksen for plusskabelen fra batteriet som sitter på torpedoveggen på passasjersiden). Så til et relevant spørsmål. Skal flytte batteri bak i bagasjen men gidder ikke bruke 3-4000 på en kabel jeg kan lage selv for noen tohundrelapper. Denne kabelen er ugudelig feit med sine 50mm2. Problemet er at ca midt på skal det gå en utstikker på 10mm2 som skal til denne lille koblingsboksen. Det er ikke mye info å få her dessverre (E28 M5 kabel) men er det mulig at den er spleisa på no vis, isåfall hvordan kan jeg gjøre det skikkelig? Eller er det mer sannsynlig og eller fornuftig å bare strekke denne 10mm2 kabelen fra batteriet? Isåfall blir lengden rundt en 4m og skal vel ikke drive så fryktelig mye spennende. For å være helt ærlig husker jeg ikke på stående fot hva den var til (tenningslåsen?), men den gir meg hvertfall et uttak for 12v konstantstrøm under dashen som kan komme godt med.