FredrikE24

Medlem
  • Innholdsteller

    5127
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

FredrikE24 vant dagen sist Januar 14 2017

FredrikE24 hadde mest likt innhold!

Om FredrikE24

  • Rang
    BMW Flying Brick
  • Bursdag Mai 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Follo, Akershus

Nylige profilbesøk

1366 profilvisninger
  1. FredrikE24

    Risting e39

    Har hatt det samme. Hadde også en tendens til å «skate» litt i bakvogna på motorveien. nye bærekuler bak og integralforinger gjorde susen.
  2. FredrikE24

    Ny bil og tanker rundt dette.

    Et veldig godt poeng! Jeg hadde som sikkert mange vet en Mercedes-Benz i over fem år. Kom fra BMW, hvor deletilgang aldri er noe problem, tegninger og alt ligger helt åpent for hver og enkelt. Ikke minst er bilene enkle å vedlikeholde og BMW-interesserte er gjerne litt mer entusiastiske rundt bilhold enn noen andre. Så det florerer jo av informasjon på nett. Mercedes-Benz har noen ettermarkedsprodusenter en kan støtte seg på(Lemförder, Febi, Meyle), men forhandlernettverket for slike deler er svært snevert(MBSpecialist, AutoTrio og Stjerneservice for å nevne noen). Ikke minst er det vanskelig å finne frem til akkurat den delen en skal ha basert på chassi-nummer som igjen gir riktig delenummer. Ettermarkedet tar seg gjerne av typiske ting som bremseklosser, stag og foringer, men der stopper det også brått. Tilgang til tegninger krever at man abonnerer på Mercedes-Benz sin EPC som man må kjøpe for ganske mange euro pr. år. Info på nett er også ganske snevert faktisk, og USA-modeller er bemerkelsesverdig ulike de europeiske. Spesialdeler(og de er det ganske mange av hos MB) koster det hvite ut av øyet rett og slett. En bærearm forran på min Mercedes av verste kvalitet fra Taiwan ink. ferdigmontert bærekule og to foringer kostet rett over 1400kr pr. side med bruk av klubbrabatt. Komplett forstilling(ink. indre og ytre endeledd) på min E39 kom på under 1500kr fra Koed Å holde seg til BMW grunnet enkelheten rundt DIY-arbeid, deletilgang(ikke minst priser), informasjon på nett og diagnose/kodemuligheter veier ganske tungt hos meg nå hvertfall, det er det ingen tvil om. Samme gjelder i og for seg motorsykler. Jeg liker godt Mercedes-Benz enda, mange modeller en del av meg absolutt vil ha, men fornuften tilsier at jeg ikke bør, av alt hodebry det gir meg. Ikke fordi det er så dårlige biler, tvert om, men fordi det er så lukket og vanskelig å gå i ettermarkedet og drifte bilen billigst mulig, dvs. skru selv, kjøpe ettermarkedsdeler og rep.kit. Jeg driver og feilsøker på min M52TU i disse dager. INPA og internett har vært til stor hjelp. Har bla. funnet en DISA-ventil som ikke er i orden. Originaldel koster 3000kr, brukt del er litt bingo, da dette visstnok er ganske vanlig at feiler. Etter litt nettsøk fant man et repkit som har akkurat de delene jeg trenger for 200spenn i postkassa. Det hadde ikke gått med Mercedes-Benz, og originaldelen hadde kostet 4-gangeren.
  3. Varme i spylerdyse, og ev. lampe under panseret/motorromslys.
  4. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Kjørte Oslo-København her for en tid tilbake. I en Ford Transit Connect. Hadde en ca. snittfart på 135km/h på turen ned og kjørte drøyt 60 mil uten å stoppe. Brukte rett under 4,5 time ned dit. 110Hk diesel som er relativt snill og grei på forbruket, den ligger på rundt 0,55-0,6 l/mil. Dette ble det dobbelte i de hastighetene ned til København. Den drakk rett over litern på mila.. På vei hjem igjen så var det langt mer trafikk da man kjørte på dagtid. Da var farten lavere, mellom 110 og 120km/h og forbruket ble langt bedre, da snittet man på 0,8 l/mil. Min 520iA snitter på rett under litern i det daglige. På landeveien kan den finne på å krype under 0,75-0,8 om man ikke lesser den ned for mye og ikke har noen videre trang til å foreta forbikjøringer hver gang sjansen byr seg. Ble en runde med maskinpolering av bilen her om dagen. Ikke videre vært interessert i bilpleie, men må innrømme at den tar seg godt ut med ripefri og glanset lakk
  5. FredrikE24

    BMW E39 520iA M52TU - Drar ujevnt ved fullt pådrag.

    Kamsensorer på vei i posten. Feilsøkt på DISA-ventilen. Den holder ikke vakum, så har bestilt ny vakum-membran.
  6. FredrikE24

    Delnr. hos GS borte?

    GS har jeg sluttet å bruke for mange år siden. Har tilgode å få én bestilling derfra som er riktig. Skulle ha nye fjører til E39en min bak, og jeg tenkte jeg bare skulle få tak i dem raskt.. Gav opp da det er vanskelig uten delenummer i katalogen deres. Kjøpte av Koed som jeg alltid gjør. Nye fjører bak for under 500 spenn, sendt dagen etter og kom på posthuset dagen etter der. Aldri fått en feilbestilling derfra enda, og de er lynraske med å følge opp kundene sine. Tommel opp for Koed!
  7. FredrikE24

    Verdivurdering Chevy Tahoe

    Har ratta litt i både 6 liters powerstroke, samt 7.3 både i F250 og Econoline. To av dem uten tukling på motorstyringa, en 6.0 som var tuklet med, samt 7.3en var tukla med. Den ene 6.0en holdt finfint, den var original og fikk de oljeskiftene den skulle ha, som er drøyt 6000km intervaller. Dog med Amerikansk bruk, dvs. trekke tungt osv osv. Den chippa 6.0en har en kompis enda, går som et uvær og har et eksosanlegg på fri blås laget ut av en lyktestolpe tror jeg Den har hatt sine verkstedtimer, i utgangspunktet dysene, sprekte eksosmanifolder(høy eksostemp er nok synderen her), et topphavari og et turboras. I utgangspunktet er det nok "plattan til mattan" mentalitet som har tatt knekken på motoren. Når det har blitt ordnet med, så har det egentlig ikke vært noen flere problemer. Econolinen med 6.0 gikk også helt topp selv med chip, eneste ulempen rent komfortmessig er at man føler at man sitter med motoren i fanget. Gjelder forsåvidt F250 også til en viss grad. 7.3ene bare går og går. Skift olje og kjør den god og varm før man turer på, småkjøring er ikke veldig heldig om man kaldstarter støtt i minusgrader. Den chippa 7,3 F250en jeg har vært mest borti gikk mildt sagt noe jævlig. Gassen i bånn, ned et gir, vente på turboen et par sekunder og det kommer bare et kjempebrøl fra eksosen bakfra og ordentlig uling fra turboen og speedometeret går som en rakett fra den ene siden av skiva, til den andre. Å få hjulspinn i 60km/t i en sånn stor bil på tørra er ganske surrealistisk. Det verste er vel å få stoppet jernet når man begynner å nærme seg voldsomme hastigheter(på den korte tiden) bremsene fader fort. 7.3 International(?) motoren ser hvertfall jeg på som meget holdbar og god. Fin gange i den. Kan ikke sammenlignes med 6.2/6.5 fra GM som jeg dessverre har skrudd altfor mye på. Motorstyring som går varm, topp-problemer(men billig og enkelt og skifte komplett) og dårlig komp(den motoren hadde gått 340k, så ikke akkurat ny.. Neste eier røyk bunndelen på motoren kort tid etterpå). 7.3en brukes tross alt i alt mulig stort og tungt borti statene, så det er nok veldig mye godt i den. Kanskje den verste fellesnevneren med alle disse bilene ligger nok i forstilling og styring, det blir fort stort og tungt, og når styresnekka på feks. en Tahoe 6.5 er på størrelse med en som sitter i en 80-talls BMW, så sier det seg nesten selv at de fort blir litt romslige på midten. Blir rutine å enten stramme, eller skifte snekke på disse, og man så jo fort at det ikke var den første snekka som sitter i bilene, da man gjerne tar snarveien og skjærer ut et hull nederst i venstre innerskjerm for å få ut den nedre festebolten, og det var gjort på samtlige av dem.
  8. FredrikE24

    defekt dynamo 2002 e39 525d

    Jepp. Slitedelene i en dynamo er ganske få egentlig. Ryker dynamoen er det vel i verstefall lager-ras og det hører man jo godt. Ellers er det regulatoren(denne kan jo enkelt byttes), slitte børster(ny regulator og man får samtidig skifta børster) og sleperinger. Sleperingene kan ikke byttes uten videre på alle dynamoer, men har skifta kun regulator tidligere og det holdt i mange år selv om sleperingene var relativt stygge. Har du ladeproblemer kan du jo begynne med å ta ut regulatoren, er børstene kjørt, så har du feilen der høyst sannsynlig.
  9. Hei! Har drevet og nøstet opp i motorrelaterte ting på 520en min den siste tiden. Bilen gikk ikke sånn superbra da jeg kjøpte den, og den hadde litt ujevn tomgang etc. Kjørte diagnose, og har kvittet meg med alle feilkoder. Overhalt Vanos, skiftet termostathus, veivhusventilasjon og elektrisk vifte. Bilen går helt supert på tomgang nå, stødig turtall selv når ACkompressor kobler ut og inn etc. Bilen går mye bedre på lavt turtall, blitt en veldig kjørbar bil, blitt mye snillere på bensinforbruk også. Det eneste jeg føler nå, er at om jeg feks. akselererer fra 50 og kjører gassen i bånn med kickdown, kan den på mellomregisteret og hele veien opp trekke litt ujevnt. Litt som om man går forsiktig av og på gassen. Man ser også på forbruksmåleren at denne pendler litt når dette oppstår. Føler at bilen kunne trukket mye bedre om dette ikke hadde oppstått. Hadde en tur utenfor Norge idag og i høy motorveifart så synes jeg motoren mangler litt futt på grunn av dette. Akselerasjon tar lang tid i hastigheter over 140 og det stagnerer nærmest i 150. Mine foreldre har en 520iA med M52 motor og den er mye mer trekkvillig på AutoBahn, den er litt omvendt, er litt treig i bunn, men når man gir full gass i 150-160, så har man fin og jevn akselerasjon hele veien til godt over 200. Kan også legge til at jeg har skiftet alle slanger tilhørende veivhusvent. samt innsugsbelger, DISA-ventilen går fritt, dvs. at den går lett og returnerer når man vrir på spjeldet. Kan nesten føles som at bilen ikke får nok bensin i de øyeblikkene motoren liksom holder litt igjen før den begynner å trekke igjen. Gasspjeldet står vel uansett på vidt gap sålenge gassen er i bunn. Har noen tips til hva dette kan være?
  10. FredrikE24

    defekt dynamo 2002 e39 525d

    Børster er vel børster egentlig. Om de er helt nedslitt kan du fint lodde inn nye børster på regulatoren om det er løs regulator på dynamoen. Jeg totaloverhalte en Bosch dynamo med nye SKF lagere, sleperinger og børster for under hundrelapper for noen år siden.
  11. FredrikE24

    Hvilke fungerer best? 520i 523i 225i

    Kjører selv en 99 modell 520, altså med M52TU. Jeg synes den i og for seg er helt ypperlig. Trekker godt nok til normal kjøring. Jeg er nok ikke like opptatt av å gasse lenger. 523 er nok en mer harmonisk motor i E39, men jeg tror nok også at veldig mange har kjørt en 520 med småfeil som gjør at de går dass. da jeg kjøpte min gikk den fryktelig dårlig og drakk mye bensin. Gikk så inn med diagnose og begynte å nøste opp i noen feilkoder. Etter å ha overhalt vanos, skifta veivhusventilasjon og peilepinnerør, samt termostathus(sitter en ventil på TU-motorene her for å finregulere temp) og EL-vifta i front så har den fått et helt annet lynne. Sistnevnte fiksa ujevn tomgang. Mine foreldre har en 520 97 modell som nummer to bil. Den har M52, og den drar ikke like godt på lavt turtall, og det er gjort mange oppgraderinger på E39 modellen når man sammenligner min med deres. Motoren er bedre, eksosanlegget er gjort om på, så man får mindre resonansstøy inn i kupeen osv osv. Min 99 modell har mer sofistikert motorstyring, lysstyring osv. Om du finner en velholdt 520 med M52TU til en billig penge, så kan man gå for det. Jeg ville ha 523 eller 528 selv, men gikk for 520en da den var i så fin stand.
  12. FredrikE24

    Verdivurdering Chevy Tahoe

    Som vinterbil er egentlig både Vortecen og 6,5 dieselen fine på vinterføre. En skal dog være nøye med å sko dem rett om du skal kjøre på skikkelig norsk vinterføre. Jeg hadde meg en tur over Gjelleråsen en Fredagsnatt i heftig snøvær med Cooper M+S "All Terain" og det var mildt sagt en stor prøvelse. Når det først begynner å skli, så stopper det som regel ikke med det første. Man bør være ganske klar for å legge inn firehjulstrekken i tide. Når det gjelder selve Tahoe-opplevelsen, så er jeg litt sånn tja.. til de bilene. Man får vel ta de for det dem er. Det er ganske lastebilaktig å kjøre, moro en stund, men litt tungt å leve med i lengden.
  13. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg gav i sin tid 20k for bilen, har nå kostet på den tilsammen 6250,-(alle nye deler i forstilling, firehjulskontroll, EU-kontroll og Vanos-deler+veivhusvent og termostathus) på snart to år og drøyt 18 000km. Bilen ble vel og merke kjøpt med mangellapp. Jeg skrur minst mulig på den. Må skifte bakfjærene nå, da begge er knekt, men fikk tak i nye for 239kr stykket på Koed(nye), så holder kostnadene nede på den måten.
  14. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Kjører ikke mye bil for tiden, så E39en står som regel bare ute og blir møkkete og fæl i lakken. Her om dagen fikk jeg i det minste ånden over meg til å gi den en etterlengtet vask utenpå. Etter en tur for å vedlikeholdskjøre doningen, så gikk jeg ut raskt for å ta en kikk. Det slår meg stadig hvor fin E39en er som modell. Ikke minst hvor gode disse er å kjøre.. En 520 med alle motorkomponenter i orden går også akseptabelt på lavt turtall(Vanos osv osv)
  15. 10x17 Borbet A.. Jeg blir liksom ikke lei Borbet A Det er 90-talls BMW det