FredrikE24

Medlem
  • Innholdsteller

    5166
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

FredrikE24 vant dagen sist Januar 14 2017

FredrikE24 hadde mest likt innhold!

Om FredrikE24

  • Rang
    BMW Flying Brick
  • Bursdag Mai 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Follo, Akershus

Nylige profilbesøk

1577 profilvisninger
  1. Er rart med det, men jeg har tenkt flere ganger at kjøpere av disse bilene egentlig bare trenger bilen til en spesifikk oppgave. Kjøper bilen uansett stand, utfører oppgaven(trekke en svintung henger eller noe sånt?) før de satser på å få returnert bilen, eller får såpass med kompensasjon av alle feil og mangler at de kan selge og gå i null, i beste fall tjene noen kroner. Andre kan kanskje se for seg drømmen av en stor amerikaner, men når det kommer til et stykke, så er det ikke så stas allikevel. Mange verksteder vil ikke ta i dem, de som kanskje sier OK har ikke plass eller utstyr til å jobbe på dem osv. Eneste stedene jeg kjenner til som kan ta i mot slikt med glede er Bergheim i Oslo og Rabekk-Bil i Moss. Ganske søkt av meg å tenke sånn, men det har vært så mye rart med de ulike salgene av slike biler mine kamerater har hatt, at tanken har slått meg.. Det merksnodige er at de fleste kjøperne kommer langveisfra, vil gjerne møtes på et kollektivknutepunkt eller flyplass hvor de kommer helt alene og bare tar med seg bilen uten å besiktige den før de svir av opp mot 150 000kr på en gammel Chevrolet/Ford og kjører avgårde. Så ringer de noen uker etterpå og truer med advokat.
  2. FredrikE24

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Det du trenger er vel en kabel fra EBay og Inpa. Har du sjekket diagnosetråden her på Bimmers? de generiske kodene som man får med en universal scanner er ikke så mye verdt i den store sammenhengen.
  3. FredrikE24

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Kjør på med Inpa eller noe tilsvarende. Min erfaring med disse motorene er at de oppfører seg merkelig så fort noe i motorstyringen ikke fungerer slik det skal. Feks. at den elektriske vifta i fronten på min bil ikke virket fikk turtallet til å ikke være konsistent og konstant. Alt fra 600 til 1200rpm og ved inn og utkobling av AC-kompressor(med AC aktivert) gikk turtallet opp og ned som en yoyo. Etter å ha feilsøkt med Inpa, tenkt lenge og vel og vurdert ulike tolkninger av feilkoder og live-verdier i en enhet, så fikk jeg etterhvert skikk på motoren.
  4. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg har bensinbil, og synes det er veldig greit. Jeg synes de er enklere å serve. Skal man kjøre billig inn og ut av Oslo idag er det først og fremst EL-bil som er overlegen samlet sett inntil videre. Ingen tvil om det. Det er helt enormt med EL-biler på vei inn til Oslo om morran om dagen.. Jeg kjører MC, og det er vel mulig den raskeste og det er nest billigste alternativ. Diesel vil nok være billigst å bruke sett mot bensin. Jeg hadde nok tatt kollektivt om dette passet min arbeidssituasjon, men det er ikke fleksibelt og praktisk nok..
  5. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    På Benzen begynte det først å synge venstre side forran i høyre-svinger. Er ganske følsom for slike lyder, så det legger jeg fort merke til. Bytter på venstre side, alt ok. Tenkte at jeg venter til over helga med å ta høyre side. Legger ut på langtur og 20 mil hjemmefra.. PANG. Så eksploderte det høyre foran, helt uten forvarsel.. Det var jo byttet for nesten 200 000km siden, så tenkte at det ville gå litt til.. Litt logistikk med å få den hjem på henger, men det gikk det også. Kjører glad og fornøyd et par måneder til og kommer senere kjørende glad og fornøyd en ettermiddag. Et kjempesmell kommer bakfra, uvisst fra hva og hvorfor, men alt virket OK. To dager etterpå så havarerer venstre side bak med en påfølgende heftig negativ camber. Krabber derfor så sakte jeg klarer inn på en sidelomme og får Viking til å hente meg de 10 minuttene hjemmefra. Hatt min runde med hjullager for å si det sånn. Ble senere byttet hjullager forran en gang til, da biltema-lagrene jeg satte inn forran ikke varte lange tida før det begynte å synge igjen.
  6. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Et slitt hjullager vil kunne bli varmt, har havarert to hjullagre tidligere, og stålet blir blått av varmen selv av kjøring i sakte fart om det blir ille nok.
  7. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Hjullager kan det godt være. Har du jekka opp det aktuelle hjulet og kjent etter slark? Trenger nødvendigvis ikke være slakk for at det er slitt, og er det koniske lager, så er gjerne ørlite slakk akseptabelt(bedre enn helt tight).
  8. FredrikE24

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Kan bekrefte at man kan bli stoppa om bilen er tvilsom nok, ble stoppet der flere ganger med Mercedesen jeg hadde, dukka enten opp en toller fra "intet" etter bomstasjonen, eller en politikonstabel.
  9. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg er ikke så imponert over Subaru egentlig. En kamerat kjøpte en Forester til 20 lapper. Meningen var at han skulle sladde med den på snøen, men snø ble det jo aldri den vinteren, og så kom våren. Forferdelig rusten og eksoslekkasje og knekte fjærer + div smårusk(motorlampe bla). En kamerat kjøpte den av han(kjøper og selger kjenner hverandre) for å spare penger(lol) og byttet ut sin E46 facelift som var kjempefin og feilfri med denne. Bilen skal på EU og jeg måtte derfor fikse feilende ABS, fire nye fjærer, håndbrekk, bremser forran, eksos, motorlampe etc Jeg fikk helt sjokk når jeg fikk se deleprisene på dette.. Bare en kaliper uten klave, nesten 6000kr. Den ble påkostet nesten 15 000kr, og den var fremdeles skikkelig råtten. Hadde vel bilen i 1,5 år før den ble skrota. Ser man på totaløkonomien i det bilholdet så var det helt bånn i bøtta. Får jo relativt hele BMWer til den prisen om man ikke er altfor nøye på motoriseringen, og en Subaru Forester med sugebensin er TØRST. Skal man i tillegg skru og vedlikeholde selv, så er jo BMW helt fantastisk mtp. deletilgang, info på nett og måten de er skrudd sammen på og sist men ikke minst, delepriser. En annen kamerat hadde en Legacy sedan(med noe sporty spoilere og greier fra fabrikk). Egentlig en litt tøff bil det egentlig, men der stopper det. Bruker nesten like mye bensin som Forester, bråker mye inni bilen og ruster herlig. Heldigvis(kan jeg vel si) så ble den rygget ned av en lastebil og fikk klemt ned taket på ene hjørnet bak og hele bakskjermen ble revet av. Bilen fungerte greit nok, men ble noen turer på verksted med ganske drøye utgifter, når også denne bilen skulle være en billigbil i utgangspunktet. På slutten må jeg også nevne at en av de morsomste bilene jeg har kjørt, var en Subaru, en Impreza GT med noen modifikasjoner. En slags beskjeden utgave av WRX. Har også sittet på med en bekjent som har en Impreza-sleeper med 1.8 klistremerke, men med STI-motor under huven og diverse modifikasjoner på motor. Det er spesielt gøy når man river løs alle fire i flere gir på tørr asfalt..
  10. FredrikE24

    Motorsykkel tråden på bimmers

    Gratulerer!(jeg antar at den er nylig innkjøpt) Ser fin ut! Ser ut som girsjalteren er feiljustert om det er nedre posisjon på fothvileren du kjører med Jeg har hatt min i 2,5 år nå, og det er en skikkelig artig maskin Hive på Öhlins dempere forran og bak, samt effektanlegg og chip så blir den temmelig inspirerende å kjøre
  11. FredrikE24

    Motorsykkel tråden på bimmers

    Kan du fortelle litt om hendelsen? Dro over Valdresflya for noen uker siden. Jeg bare digger motorsykkelen, skulle kanskje ønsket meg 40 hester til
  12. Jeg kjøpte min E39 med mangellapp. Forrige eier hadde hatt bilen på EUkontroll samme dag som jeg var og besiktiget den. Kjempeflaks for meg, at det var så mye feil med den. Cash&Drive mente at bremseslanger måtte skiftes, bremseskiver og klosser var bytteklare, slakk i alle endeledd, høy avgass og en del mer. Jeg synes nå bilen kjentes grei ut og gikk ganske normalt egentlig. Deres tilbud på fiks av bilen var på nesten 20 000kr. Utskiftning av lambdasonder og you name it! Jeg handlet inn komplett forstilling for 1250spenn fra koed. Byttet bremser bak til billigste sort(mener jeg betalte under 400kr komplett) og skiftet en bremseslange til en hundrings. Sendte den inn på etterkontroll og den sklei igjennom som ingenting. Jeg fant i utgangspunktet ikke noe feil med bilen bortsett fra et endeledd og en bremseslange hvor denne var skjært i med kniv slik at ytre gummilag manglet og man så inn på armeringen. Jeg fikk nesten 20 000kr i rabatt på bilen og fikk dermed en meget billig og fin, så godt som rustfri E39 med forholdsvis beskjeden km.stand sett opp mot alder og tilsvarende biler på markedet. Jeg er litt tvilende til Cash&Drive av denne grunn..! Flaks at viftereima ikke dro med seg noe annet når den ramlet av. Den kan jo hekte seg i mye rart under panseret og rive i filler det meste. Slikt liker jeg å ha på stell.
  13. Den såkalte knirkeforingen kan være litt slitsom å skifte uten det rette verktøyet. Jeg kjøpte et verktøy som passer en rekke BMW-modeller som gjør selve utskiftningen til en lek. Skift begge sider. Min erfaring var at den andre siden var helt gåen også, men sørget ikke for uønsket bevegelse riktig enda.
  14. Er det stålpakning(eller lignende) som på Benz, kan den fint gjenbrukes. Hadde av innsuget på den jeg hadde sikkert 30 ganger uten problem.
  15. Er jo litt rart dette, men jeg minnes å ha vært borti noe lignende på en E 290 Turbodiesel Benz en gang. Bilen startet og gikk fint, men var liksom ikke noe drag i den. Viste seg at wastegaten ikke virket grunnet slangelekkasje. Stripset derfor wastegaten pip åpen.. Forskjellen var så enorm at man skulle tro man hadde gjort et motorbytte. Byttet senere slangen og det hele var i orden igjen. Når det gjelder EGR-delete, så kan du med fordel rengjøre innsuget også. Bare å pelle av. Sånn sett er det ganske enkelt på en diesel. lite dilldall som må til for å skru det av. Oljedamp og eksos er ikke noen god kombinasjon, og dette bygger seg opp.