FredrikE24

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5086
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    12

FredrikE24 last won the day on January 14

FredrikE24 hadde mest likt innhold!

Om FredrikE24

  • Vurdering
    BMW Flying Brick
  • Bursdag May 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Follo, Akershus

Siste besøkende

1118 profilvisninger
  1. Fredriks alternative bimmerstråd

    Ca. 10 minutter fra der jeg bor, så bor det en Citroën-entusiast. Han har akkurat kjøpt en interessant bilfrakter! Den er diger! Fikk helt sjokk da jeg så den første gang! Så nå også at den er tilsalgs. Velger å dele i denne tråden. Han har hatt flere DS Palas stående og hatt i bruk sommer som vinter har jeg sett. Interessant type! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=108375448
  2. Motorsykkel tråden på bimmers

    Noen som har det Fin samling for enhver anledning der! Jeg skal børste snø av Jawaen i morgen tidlig, det er meldt -9 grader ute. Skal nok gå fint det! Verste er siste biten som er på motorveien i 110-120 km/t i den kulda. Må innrømme at jeg begynner å fryse. Godt det bare er en 10-minutters tid av den halvtimen det tar å kjøre til jobb Var brukandes vær å kjøre et godt stykke i går. Så ble noen å 20 mil på Jawaen.
  3. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg tviler ikke på at mindre amerikanske biler kan være langt bedre. De bilene jeg nevner og som min omgangskrets har er SUV og pickup. Eneste jeg har å utsette på de mindre amerikanske bilene(dog full-size) er at understellet er såpass tungt at bilen kan flyte litt på ujevnheter i veien.
  4. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg vil si at BMW er designet for AutoBahn. Det kreves litt av bilen om man skal banke disse motorveiene på kryss og tvers i toppfart. Det er det som gjør BMW så bra. Alt fra 1-serie til 7-serie er designet for høy fart. Kjøper man en 316i er den bygget på samme "lest" i stor grad som M3/annen motorsterk 3-serie. Jeg har noen kamerater som har både Tahoe 5,3, Tahoe 6,5TurboDiesel og Chevy Van G30 6,2. Pickup-gjengen kjører Silverado Duramax 6,6 og Ford F250 Superduty 6.0(de har hatt en del 7,3ere også med chip). Man har behov for hva de er kapable til å dra/dytte/slepe 5% av årlig kjørelengde, ellers bare bråker de(Den ene F250en har en lyktestolpe som eksosrør, rett ut av turboen og ut), dårlige bremser(ja de nærmest gløder..) og sluker bensin/diesel. Kjøreegenskaper som en skoeske. Pedalfølelsen på bremsen er som en lastebilbrems rett og slett du mangler liksom bare lydene fra ordentlig lastebil.. Jeg fikk låne Tahoe 5,3enav han som har det. Kjørte Oslo-Kragerø-Oslo på rett over 100 liter bensin. Jeg tråkka på som jeg bruker å gjøre i BMWen min og marsjet høyt, men du verden og den slukte Følelsen av at man må holde seg fast i passasjerstolryggen gjennom svingene er også ganske spesiell. De er artige på sin måte, men det er ikke så greit å reparere når alt er av lastebildimensjoner. Han som nå har Silverado Duramax er egentlig Superduty-fan og Excursion er favorittbilen.
  5. Har du eid ett spesielt kjøretøy ?

    Min første bil. Et tilsynelatende godt eksemplar, med mye gammel moro og rust gjemt i kriker og kroker! Kjørte MYE med denne bilen, var egentlig en veldig driftsikker bil! Måtte legge en ledning fra batteri + til coil + en gang på hytta for å komme meg hjem. Karl Johans gate på 17. Mai
  6. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Den nye Insigniaen er faktisk ganske lekker. Dessverre har Opel et dårlig rykte her til lands(Det har blitt lav-status). Dette kom jo med Omega A, Rekord E, Ascona C, Kadett E og ikke minst Senator B. Alle veldig fine, men dårlige biler. Hadde store deler av barndommen i en Senator B. På mange måter en meget meget bra bil(teknikk og løsninger overgår på mange måter både MB og BMW i 1987). Dessverre dårlig stålkvalitet, mykt karosseri og hardplast. Har inntrykk av at GM gjorde som Daimler-Benz gjorde med Mercedes W210 og W203 når det gjaldt produksjonskostnader. Det rustet mye. På mange måter liker jeg Peugeot. Citroën har jeg ikke så mye erfaring med bortsett fra at en kamerat hadde en sånn DS3 Racing(?) som var en skikkelig mandagsbil, fikk heldigvis hevet kjøpet etter mye om og men, kunne blitt en økonomisk katastrofe.
  7. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Kroner pr. kilometer ja. Min BMW 520IA 1999 modell har jeg kjørt 10 000km med snart, ganske nøyaktig 9 400km over 10 måneder. Jeg lister opp utgiftene jeg har hatt denne tiden: Forsikring 3385 kr(Ansvar) Årsavgift 2828 kr (denne klarte forrige eier å unngå ganske akkurat) Deler 3256 kr (For å få den gjennom EU) EU-kontroll m/etterkontroll 550kr(Fikk til og med rabatt på EU-kontrollen) Bensin snittforbruk på 0,82 liter/mil medregnet snittpris på 14kr pr. liter(her tar jeg noe ut av lufta. Snittet er dog fra computern) Dette gir ca. 770 liter bensin og dette blir: Bensin 10 780kr Summasumarum: 20 799kr Kr/kjørte kilometer blir 2,21kr. Skremmende Tar jeg med kjøpesummen på bilen får jeg da det totale for hva det har kostet meg å ha bil de siste 10 månedene. Da kan man ca. doble km. prisen da jeg betalte 20 000kr for bilen. Tror jeg har regnet og summert riktig. Virker jo sansynlig. Foreløpig er utsiktene gode, ingen klunking, ingen ulyder, bremser i god stand.. Mye dekk igjen både sommer og vinter. Bomringen i Oslo har jeg omtrent ikke passert, har vel maks 20 passeringer. Dette har jeg unngått ved kjøring på motorsykkel. Der har jeg kjørt litt over 20 000km på BMW motorsykkelen siden midten av Mars og ca. 6000km på Jawaen siden August til nå.
  8. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg tror Talismanen er en grei fransk bil. Kan nok ikke regne med presis og god kontakt med bil og underlag. Alt er komfort-orientert, motoren er som de fleste moderne småmotorer vil jeg tro. Prisen er rimelig, kan fort bli flere hundre tusen kroner billigere enn en liten BMW. Jeg synes Tesla har kommet seg veldig. En kompis fikk sin Model S for et par uker siden og jeg fikk kjøre rundt 10 mil med den. Da hadde han akkurat fått den ut av forhandleren, så den var temmelig factory-fresh. Jeg likte den nyeste versjonen godt, forstår de som tar seg råd til en så dyr bil vurderer en Tesla. Den er meget intuitiv, bare sette seg inn, sette den i drive og kjøre avsted. Det føles veldig naturlig å betjene hele bilens infotainment-system med noen knapper og en "rulle" på rattet, evt. knaste inn på skjermen når man står stille. Stillegående var den også, i tillegg er synes jeg nok det var svært så behagelig å ha en motor som har dreiemoment tilgjengelig når man trenger det, det får det til å føles som at man kjører i konstant nedoverbakke. Fikk også kjørt 12-13 mil med Mondeo for en ukes tid siden. Den skuffet meg veldig. Mye støy(eieren har til og med sendt den til ekstra støydemping til en pris til 20 000kr). Slitsom å kjøre aktivt med, chippa med powershift-gir. Skjønte ingenting av betjeningene. Forsøkte i 12 mil å justere avstanden til forrankjørende på den adaptive cruisekontrollen.. Å kjøre E60 og E39 er jo bare fryd og gammen.. Slår meg stadig hvor BRA E39 er.. Den er knall..! Det er rett og slett morsomt å kjøre på litt. Volvo XC90 T8, V90 og S90.. Også skuffende, det går på støy, opplevd kvalitet og betjening. Tenker at alt kan skuffe litt om forventningene er høye. Tar man Talisman for det den er, så er det nok en temmelig grei bil til prisen. Tyske biler har en tendens til å være dyre.
  9. Motorsykkel tråden på bimmers

    Ja, mens man kjører i det været kong-vinter måtte kaste på meg, så lengter man bare mer og mer til sommervarme og BMW-kjøring. Et bilde av "vinterriggen" slik den står nå. Jeg kjøpte en alu-plate på Bauhaus da jeg hadde lett for å fryse på beina. Den skrudde jeg fast til kræsjbøylen forran. Så begynte jeg å skjære og forme den litt. Og sånn ble det seendes ut Så kan man bare glede seg til vår og BMW-kjøring igjen!
  10. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg tar det forholdsvis lugnt sørover om dagen, merker det at bilistene ikke er helt våkne som de bruker å være på sommeren. Da er det mer flyt kan man si. Så elendige bremser det er på Jawaen, så kan jeg ikke risikere å kjøre på mellom bilene. Blir mer krabbefart fremover i køen. BMWen bremser både på framhjul og bakhjul ved å trykke på hendelen på styret, samtidig som det er servobrems og ABS. Ikke at det forsvarer kjøring i 40km/h høyere hastighet enn øvrig kø, men det er langt tryggere når noe oppstår og man er i ferd med å bli klemt mellom en buss og en lastebil. Mange som tar sjanser med livet som innsats på tur hjem fra jobb. Jeg er ikke helt der føler jeg.
  11. Bra. Regner med at det holdt med å koble etter skjema?
  12. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Tar det piano de fleste steder. Man må kjøre mykt og smidig, og med en to-takter er motorbremseeffekten helt fraværende. Det gjør det mye bedre å kunne slippe opp gassen uten at man låser bakhjulet. E39en skal nok fort ha 70 liter bensin i uka alt i alt, den drikker temmelig bra ved kaldstart og køkjøring. Så også her er det besparelser å hente.
  13. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Som pendlende til Oslo hver dag, så har jeg funnet ut at jeg søren ikke skal betale for bom. I vinter kjører jeg motorsykkel. Den forbruker ca. 17 liter i uka som da er på 30 kjørte mil +/- 1 mil. Ingen bomavgifter og billig forsikring(uten km. begrensning forøvrig). Enda verre blir det i 2019, og noen nedgang i biltrafikken kan jeg ikke si å ha sett. Ingen hyppigere togavganger og togperrongene er stadig overbefolket observerer jeg i rushtiden. I tillegg står jeg aldri i kø. Det er fryktelig behagelig.
  14. Motorsykkel tråden på bimmers

    Skulle jeg gjort noe sånt, så skulle jeg kjørt store deler av veien Må jo finnes ferjer eller noe slikt? Er det ikke en tunnel over den engelske kanal fra Frankrike tro?
  15. Motorsykkel tråden på bimmers

    På vei hjem fra jobb idag begynte snøen å legge seg. Continental TKC80 ble lagt på sist helg, og det var passelig tid å gjøre det på.