Trond H. Olsen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    570
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Trond H. Olsen

  • Vurdering
    Oberstløytnant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Askøy
  • Kjøretøy
    2001 BMW 530DAT
  1. Trond H. Olsen

    Bmw egr bypass

    Tror ikkje den går i nødmodus, så den kan kjøres normalt(men dette er jeg mer usikker på)
  2. Trond H. Olsen

    Bmw egr bypass

    Er det E39 så trenger du ikkje å kode vekk noenting. Eneste som skjer er at du gjerne får en feilkode, som forteller at det er mer luft enn forventet men ingen motorlys kommer opp. På E60 derimot så må det kodes vekk, da den genererer en feilkode på DDE og motorlyset kommer på.
  3. Knallbra fargekombo, passer fint min orientblå bil. Det var jo rimelig pris også, bare synd det er så langt unna.
  4. Trond H. Olsen

    BMW 528i foringer oppgradering?

    Vits og vits, det kommer ann på hva du skal bruke bilen til, har du tenkt å bruke alle 192hestene dine i rundkjøringer, så er det vits. Fra tullekommentar til konstruktivt: Jeg har en 01 530DAT som jeg har byttet det meste av foringer over til powerflex. De eneste stedene jeg ikke bruker PF er traversen bak og bakre bærearmer fremme. I traversen bak bruker jeg Meyle HD. Grunnen til det var for å beholde ihvertfall litt komfort og ikkje få alt av vibrasjoner rett i karosseriet. At jeg bruker orginalt i bakre bærearmer fremme er fordi 2 sett med PF foringer er blitt deformert(og dermed litt løs)etter en stund. Kjører med gule koni og Eibach fjører fremme, og bak er det luft og Monroe Reflex (for biler med msport) Er godt fornøyd med dette, men med 19" på sommerfelgene så kjenner man hver ujevnhet i veien. Man merker stor forskjell i oppførsel og stabilitet med PF foringer kontra gummi. Mer direkte og stabil styring/kjøring. Fruen sin 01 525DAT er helt orginal og har litt båtfølelse iforhold, men komfort i massevis(sånn som 5-serie skal være)
  5. Trond H. Olsen

    Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!

    https://www.ba.no/trafikk/bil-og-motor/brannvesenet/bil-i-full-fyr-pa-fritz-c-riebers-veg/s/5-8-734149 kjipt
  6. Trond H. Olsen

    Automatkasse havsri

    Ellers har jo automatservice ute i åsane nye/overhalte kasser, men de er kanskje litt over mtp pris.
  7. Trond H. Olsen

    BMW dieselmotorer

    Den har vært der siden jeg fjernet egr-ventilen for ca 7år siden, så den er jeg sikker på.
  8. Trond H. Olsen

    BMW dieselmotorer

    Har de siste mnd hatt et problem som egentlig bare har blitt værre de siste ukene. Begynte først med at den begynte å lugge/pulsere litt ved lave turtall(1500-2500rpm) og lite pådrag i fart. Gir eg en del mer pedal er det vekke. Nå i senere tid gjelder det også igangsetting ved lavt til moderat pådrag. Har automatgir så trodde først det var converteren som var problemet. Men så har den av og til begynt å slå seg vrang på tomgang, opp og ned fra tomgangsturtall. Holder jeg rundt 1000rpm så går den fint. Slipper jeg den ned på tomgang igjen, så kan den gå fint igjen eller den fortsetter å hoppe, ingen regelmessighet her. Den starter fint både på kald og varm motor, om den begynner å tulle på tomgang, så er det først etter ett minutt eller to. Det er ingen feilkoder som er relatert til problemet(tror jeg) Har en feilkode på glødetidsstyring, er det glødereleèt som har problemer? Starter jo fint helt ned til -6, som er det meste vi har hatt hittil her på kysten denne sesongen. Eller styrer relèet mer enn jeg tror? Også klager den på Air mass too high, men har fjernet egr ventilen, så den er grei. Har fått sett litt på live verdier; Dysekorreksjon er -1 på syl1 +1 på syl2 og resten 0. Railtrykk tomgang 348bar Fortrykk ligger stabilt på 3.73bar både på tomgang og under kjøring, faller litt når jeg trykker til en del Men når jeg kjører så ser jeg at railtrykket har noen uregelmessigheter i forhold til forventet trykk. Som regel er det +/- 10-40bar (har forstått på andre at det er innafor), men så er det noen voldsomme hopp på 100-350bar når den lugger/pulserer litt. Har ikke fått sjekket railtrykk eller fortrykk når den tuller på tomgang. Har jeg problemer med trykkregulatoren bakpå HT pumpen eller er det noe annet? Er det en måte å teste denne på, eller se om den er ødelagt? Noen fler verdier eller feilsøkingssteg jeg må se på? Heldigvis er nå bilen kjørbar, men tror neppe det er noe sundt å kjøre med dette over tid
  9. Trond H. Olsen

    Trenger hjelp.E61 2004 mod med automatkasse feil

    EGS er styreenheten(ECU) til girkassen. Ligger vel sammen med motorstyringen(DME/DDE) en plass. På E39 så ligger de i en lukket boks under høyre kupèfilterhus.
  10. Trond H. Olsen

    Erfaringer med powerflex til e39

    Tror det der lilla og svarte foringer er litt utvannet fra powerflex sin side. I de nevnte nedre bakre bærearmene fremme så får du svart om du bestiller lilla. Samme gjelder jo hele bakstillingen, på E39 ihvertfall. Men de var grei å jobbe med, selvom de var svart, så tror ikke at svart=racing hele tiden for å si det sånn.
  11. Trond H. Olsen

    Erfaringer med powerflex til e39

    Har hatt Powerflex i hele understellet i noen år no, bortsett fra travers og nedre bakre på framaksel. Hadde i nedre bakre bærearm forran, men der ble powerflexen deformert, så foringen satt løst etter et halvt års tid. Fikk nye, men det samme skjedde med de. Og i traversen bak så kjører jeg med Meyle HD foringer. Nå er jo bilen satt opp med Eibach fjører fremme og luft bak med gule koni. Med sommersko i 19" med der tilhørende lite gummi så jeg vet ikke helt om jeg er rette til å si om det er komfy eller ikke. Men jeg liker bilen og oppsettet sånn som det er no. Ingen problemer på EU-kontroll.
  12. Trond H. Olsen

    Den StOoOrE BMW-nevnt-i-media-samletråden!

    https://www.bt.no/direkte/trafikken-direkte/pinned/116690 Lukter litt mistenkelig surt av den saken der
  13. Trond H. Olsen

    HJUL LAGER BAK E60 og E39

    Det blir bestemt av hubben(egen del, kommer ikke med lageret), som blir presset på lageret før du monterer det. Er hubbene lik på lager siden så er det jo ingenting i veien for å gjøre det. Edit: men er usikker på om de fremme passer om hverandre på bilen, for der er kommer hubben med lageret, men har ikke sjekket om E60 lageret fysisk passer forran. Passer det, så var jo det en veldig god idè Eirik.
  14. Trond H. Olsen

    Sammenligning av olje

    Kan være at de har det samme som Valvoline. Der kommer den oljen som har flest godkjenninger opp først, uavhengig hva man "mener" er best på bilen. Ta f.eks min bil E39 530DAT fra 01, der kommer det en Valvoline XLIII C3 5W-30 opp først, men det er langt fra den beste oljen til M57, da den er ganske "tørr" og fører med seg en del mekanisk støy som andre alternativer hos Valvoline ikke fører med seg.
  15. Trond H. Olsen

    E39 Elektriske problemer

    Når det gjelder viskerene så er det sikkert relèet. Er et stort brunt relè i boksen under kupèfilteret på passasjersiden. Hadde selv dette problemet, så ble dette relèet byttet og problemet forsvant.