hmhaga

Medlem
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om hmhaga

  • Rang
    Sersjant

Contact Methods

  • Website URL
    http://home.c2i.net/hmhaga

Profile Information

  • Interesser:
    Varhaug

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Forøvrig interessant å lese om N43 på Bimmerprofs.com. Det er kanskje ikke så rart at motoren havarerte av en tur på Rudskogen, den er nærmest programmert til det. Lean burn/NOX kat og tilhørende systemer er ikke bygget for land uten motorvei, så NOX-katalysatoren får aldri regenerert - med en drøss av følgefeil i ECU som sannsynligvis medfører at motor går magert osv. https://bimmerprofs.com/uneven-operation-trim-errors-rough-idle-hidden-cause/
  2. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Ny motor er på plass. Men jeg behøver å få nullstilt alle adaptions i ECU, ettersom noen sensorer er dratt med over fra byttemotor osv. Er det noen i Hønefoss-området som har nødvendig utstyr (ISTA-D/INPA) for å gjøre dette?
  3. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Absolutt alt i gamle motoren var ødelagt. Rådelagre, veivaksling, ventiler, stempler mm. Altså var det ikke noe annet å gjøre enn å få tak i en byttemotor, som var lettere sagt enn gjort med en N43B20-motor. Nå er i hvert fall en byttemotor på plass, men som for den gamle motoren så er innsugsventilene ekstremt tilgriset. Det er svære kladder med olje og sot på de, som altså skyldes det uheldige ekteskapet lean burn+GDI+EGR. Det er uaktuelt å demontere motor for å rengjøre. Noen som har erfaring med å bruke en soda blaster? Ser jo at det finnes en CRC GDI valve cleaner, men da havner jo all gugga i motoren - som ikke kan være bra.
  4. Ser det har vært stilt stamme spørsmål en del ganger før. Bortsett fra e-bay.de, schmiedmann osv - finnes det noen sider tilsvarende nbfbildeler i tyskland? På jakt etter brukt motor til BMW med grei km.stand og pris. Min muntlige tysk er på høyde med Øystein Sunde - an auf hinter in neben - så en telefonsamtale byr som regel på problemer. Er ikke så interessert i å betale halvparten++ av bilens verdi for en brukt motor. Problemet er sannsynligvis at 95% av alle andre eiere/verksteder i befatning med katastrofen N43B20A også leter etter en
  5. hmhaga

    K: N43B20A 125 kw/170 hk

    Noen som har en fungerende N43B20A motor for salg, eller vet om noen som har? Fra E87 120i eller E90 320i 2008 modell eller nyere, 125kw/170 hk.
  6. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Noen som har noen forslag til hva som bør byttes i motoren, utover det som er skadet i forbindelse med rådebank? Km. stand 96.000 km. Det blir nytt kjede, kjedestrammer og kjedeguider. Også nye simmerringer på veivaksling. Lurer også litt på å få topp overhalt, ettersom GDI-motor. Det åpner jo også mulighet for lett porting av toppen og sliping/vinkling av ventiler og ventilseter.
  7. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Jeg fikk et tips om at det var veldig dårlig plass til å løfte ut gir og motor sammen, og jeg vil helst unngå å skru av hele fronten for å få ut motoren. Men nå er girkassa ute. Trikset var å bruke mekanikerspeil og alt jeg hadde av forlengere, ink noen fleksible så jeg fikk riktig vinkel i forhold til bolthodene. GIrkassa løsnet overraskende lett når boltene var ute, og DIY girkassejekk fungerte fint Motor neste, men det blir nok ikke før etter at sommerferien er unnagjort. Blir interessant å se hvor mye skader motoren har...
  8. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Som det er nå er det ikke mulig å tilte motoren mer, da den stopper mot etter eller annet. Men nå skal jo motoren ut også, så det er jo bare å gjøre ting i motsatt rekkefølge av det workshop-manualen mener er fornuftig - altså begynne å skru ut deler rundt motoren først, så jeg får plass til å tilte den mer. Har fått ut de andre skruene med forlengere og 2 stk ledd, mulig jeg rett og slett må til med speil eller søke meg fram til boltene i blinde. Tror det må være riiiimelig dyrt å bytte clutch på 1-serie
  9. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Det står så fint i workshop-manualen (ISTA-P): Remove bolts. Ok, så hvordan i ["#¤%"#%&] får jeg tilgang til de to øverste boltene, når girkassa ligger klint oppunder girkassetunnelen, som igjen befinner seg sånn ca under dashbordet på bilen. Har senket ned girkassa så mye det går. Er ikke særlig interessert i å demontere front subframe også...
  10. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Tungskrudd bil. Girkassen er jo nærmest en brakett for alt av sensorer...
  11. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    DIY girkassejekk. Eksosanlegget nede, klart for å slippe ned girkasse - og det våger jeg ikke uten noe som kan ta opp vekta. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor BMW har laget hele eksosanlegget under bilen i ETT stykke. Hvis en av delene ruster opp, så er det altså meningen at man skal kjøpe alt nytt? B-b-billig...
  12. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Da er det bare å begynne å skru. Ut med girkasse først, så motor. Oppdaget at simmerringen på girkassen svetter olje, så en fiks å gjøre der også. Mye mikkmakk å demontere - f.eks. motorfester med vakuumslanger Motoren kunne jo ventet med å havarere til garasjen var ferdig. Satt av gulvplass og takhøyde til løftebukk, nå må jeg kravle rundt på gulvet under bilen...
  13. hmhaga

    N43B20A rådebank - reparasjon?

    Noen som har erfaring med reparasjon av rådebank i BMW-motor? Var på trackday.no på Rudskogen i helgen med vår 08 E87 120i, og det resulterte dessverre i rådebank. Siden dette skjedde under høyt stress (antar i angsten), så kan man jo anta at veiven ikke har sluppet unna skader? Noen som har erfaring med polering/sliping av veiv og montering av nye lagerskåler mm. Blir dette bra og holdbart? Bilen kommer ikke til å se noe mer til Rudskogen, det var den tydeligvis ikke laget for... Noen som kan anbefale firma jeg kan kontakte? Gjør jobben med å skru ut motor osv selv, men reparasjon og montering av bunndel faller utenfor min komfortsone (hadde gjort det om bilen hadde hatt lavere bruksverdi). Behøver man spesialverktøy for registerkjede mm?
  14. N43B20A motor ønskes kjøpt. 170 hk, fra 2008 til 2012 modell. Alt av interesse, bortsett fra motor med havarert bunndel (veiv/råder).