hsd

Medlem
  • Innholdsteller

    2102
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

hsd vant dagen sist November 28 2017

hsd hadde mest likt innhold!

1 følger

Om hsd

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Nylige profilbesøk

3784 profilvisninger
  1. Sjekka simmringer på veiv? Prøvd å bytte til ny bensin? små 2t er kresne på gammal bensin. Prøvd å starte uten luftfilter? sjekka/prøvd å endre posisjon på clipset på nåla i forgasser? den er jo veldig aktiv i området opp til 3/4 gass. Tatt ut tank og gjort den 100% rein? veldig vanlig problem generelt på 2t der man må blande olje selv er at folk har i alt for mye olje.
  2. hsd

    danskiii's E21. Pusser opp OZ vega

    Anbefaler å få spent opp ja, får dem mye blankere da siden alle pussespor blir parallelle med kurva isteden på kryss og tvers slik som med hånd Når jeg tar kanter som det der begynner jeg helt nede på 60 papir, men fremdeles bare 30-40 min å jobbe seg opp til 1000 før polering. Første gangen jeg pussa opp kanter tok også jeg de for hånd, men du tar lett 8 kanter i maskin på tiden det tar å ta 1 for hånd. Blir også mye finere når du jobber deg oppover, lettere å holde kontroll på når det er trygt å gå videre til neste korning.
  3. arp bør du invistere i ja, mange som får problemer pga de originale boltene strekker seg når stempelet snur ved litt turtall/belastning. du bruker jo bilen aktivt, så det er ikke noe å lure på. demonter pumpen, og se om det er noen tegn til slitasje i huset. tror ikke vanos er grunnnen selv, men i.o.m det var noe av det siste som ble gjort før problemet dukka opp ville jeg forsket litt på det. Har ikke demontert selve vanosenheten selv, bare skilt den fra topp så er ikke sikker på hvor mye olje den kan lekke igjennom ved at evt en o-ring er klipt eller liknendes. Send Jaas jørgen en melding har du noen bilder av rådelagere?
  4. Normalt holder b32 pumpene bra, til info samme pumpe som i s54. Tap av oljetrykk kan også skyldes at pumpa sin flow ikke er nok til å lage motstand pga økt internlekkasje. ( lager, tettninger o.l) men lurt å sjekke pumpe ja. evt partikler burde stoppe i filteret, slitasjen er nok normal tipper jeg. Bør bytte til arp i rådene når du bytter lager. Fant dere noe mere partikler i bunnpanna? Er det magnetisk det som ble funnet i filter? (Kan det være sandblåsesand fra toppdekseljobben? ) ville trykktestet oljetrykksmåler dersom det er mulighet, evt bytta for å utelukke sensorfeil. Sjekk alt av pickuprør o.l at det er fast. ( så ikke den har sugd luft) Men jeg ville egentlig demontert alt her for kontroll, men at det var null ulyder tolker jeg som veldig positivt.
  5. vet om ei strøken b32 veiv med originale mål, polert,balansert og kontrollert hos cylmo for ett år siden om du får behov for det. Samt b32 råder og kanskje stempler. men var det ingen ulyder? kun spon i olje som symptom? lenge har den gått på samme rådelager da? vet om mange som får problemer rundt 130-140k. bør bytte på 100 etter mitt syn.
  6. hsd

    Hvordan sjekke subframe disaster?

    Ha bilen på bukk, sjekk alt. Kan være alt fra en bremsekloss som har skilt belegget, til defekt diff eller bare en bolt som har knekt i diffinnfestning, svingarm o.l. Det at innfestninga til bakstilling svikter er mere normalt på mere motorsterke biler og som blir brukt deretter. Når det skjer på mindre motorer er det somregel på grunn av korrosjon og ikke sprekker. Tror ikke det er tilfellet her uansett.
  7. hsd

    E30 servo tannstang

    ser din er litt eldre ja, ikke sett denne typen før. men har du fått ut pinjongen? ( altså den delen som rattstammen knyttes mot ) litt vanskelig å se på bildene, men ser for meg at den eventuelt bare skal kakkes forsiktig ut først. men er vell 2 lager + div tettninger, så den kan sitte veldig fast bare på de. skjønner du vil ha det originalt ja men tannstangene er veldig like utvendig, bare innvendig det er forskjellig utveksling. bruker oppigjen e30 styreleddene, er vell snakk om å forandre en servoslange og lage noen skiver, evt stoppskiver over og under innfestninga. egentlig så bolt on så noe "uoriginalt" kan bli e30/e36 deler bl.a bærearmer så er ikke langt unna for å si det slik. men er uansett en flott oppgradering, E30 M3 hadde egen tannstang for å gi mere direkte/effektiv styring, men e36 er hakket forbi denne igjen. Her ser du en taball over hvor mye du flytter tannstanga per turn på rattet, som du ser er e36 nesten 20% mere effektiv utveksling selv har jeg den nederste fra Z3, men da er prisen en helt annen enn den fra e36. Kjøreglede vs kroner er nok det derimot ingenting som slår e36 oppgraderingen. Car-----------mm/ per. turn--------BMW Part # E30------------36.5 mm------------32 13 1 092 335E30 M3---------38 mm--------------32 13 2 225 556E36 M3 '95------39 mm--------------32 13 2 227 191E36-------------45.5 mm------------32 13 1 096 280E36 M3 96+------45.5 mm-----------32 13 1 096 280E36 Z3 M---------45.5 mm-----------32 13 1 096 280E46 Std-----------50 mm------------32 13 6 755 065E85 Z4 M----------51 mm------------32 13 7 836 844E36 Z3 non-M------53.5 mm----------32 13 1 095 575
  8. hsd

    E30 servo tannstang

    Ikke erfaring med dette på e30 selv, men ligger div her: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=54476 uansett, så vil jeg på det høyeste anbefale deg å bytte til E36 tannstang når du først holder på. Dem er billige, men bilen føles 20 år nyere ut. Vanlige e30 tannstanga har veeeldig liten utveksling, e36 fjerner bussfølelsen samtidig som du får tak i en OK stang for en tusenlapp.
  9. hsd

    Godkjenning av felger, X5

    Her må du ha tüv eller dekra papirer, eventuelt godkjenning fra BMW. Forskjellig dekk/felgbredde forran og bak må ha papirer. BMW kan du derimot glemme dersom dimensjonene ikke er levert standard på karosseriet. Ser du skriver "Hamann" under profilbildet, dersom Alpina, Hamann, Hartge o.l har levert slike originalt i samme dim er det ofte en bra plass å begynne å lete etter dokumenter ( tüv )
  10. hsd

    Skal vi flytte til polen?

    Er vell snikpropeganda for noe lugubre invisteringsgreier kalt invister i polen tipper jeg. Så ivertfall slik ut med det google leita fram. bare fanteri sikkert. Har vell googla om flytting til polen tenker jeg. Polen er derimot bare flott.
  11. Radinox er en annen liga. Forskjellen ut av eska er stor, mn etter 4 uker er den helt enorm. Radinox er mye bedre egna mot vasking, regn, skitt osv. Alu må man nesten polere etter hver vask for å holde det på topp. Kjedlige greier
  12. Felgenfuchs er leverandør til mange andre nettsider. Da vet du at du får bra greier også. Varene er da på lager, kontra andre mellomleverandører som ikke produserer selv. Kjøp radinox om du skal bytte forran og bak
  13. hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Settskruer montert i hjørnet på ytre, som presser indre bjelken inn i motståendes hjørne. Blir helt kompakt ved å stramme dem, fjerner all slark. men skal naturligvis også dobbel sikre ved hullene i den vertikale delen. Bjelker for innfestning mot chassi
  14. hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Vasking av 2 år gammelt støv Nye org Sport evo innstegslister Begynt på ledninger. Må få festa ting noe lunde før den blir snudd. Leitet frem halvferdige vippen Dreia ned M20 12.9 umbrako bolt slik det akkurat gikk inni 35mm rør. Sveiste først fast i 35mm røret, så tredde jeg 42mm rør utenpå alt dette igjen. samt sveiste det på samme med fuge. 42mm over 35mm for litt mere styrke. Sveist på thrustring. Nå er det slik at jeg har stoppskive bak, + mutter/kontramutter. Får da justere klaringen slik det er stramt, samtidig som det kan låses. Er også null fare for at alt kan gli ut.
  15. Fornøyd med prisene fra pood da? Sett han reklamerer over alt på fb, mn lite hyllevare og dyre priser syns jeg.