hsd

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1815
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    4

hsd last won the day on December 25 2016

hsd hadde mest likt innhold!

1 følger

Om hsd

  • Vurdering
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    e30 & e36

Siste besøkende

1830 profilvisninger
  1. Få ordna formstøpte plugger først som sist. Jeg har fått det igjennom jobb, men tror ikke det er spes dyrt privat heller. Ivertfall småpenger kontra de problemene hørselskader medfører. med tanke på at du har begynt å merke tendenser, så skal du ivertfall ikke spare kroner her. Har reist mye i nordsjøen med helikopter (påbud med dobbelt hørselvern) en ting er at formstøpte demper mere, men største forskjellen er at det er som natt og dag med med tanke på komforten. Stort problem med vanlige propper er også at folk flest ikke vet hvordan dem skal brukes. ( dem skal så langt inn at dem nesten være flush med ørekanalen) Har man tråd for å klare å nappe dem ut igjen, så gjerne flush. ellers en god hjem, og pass på lydnivået med øreplugger med lyd. Det er ikke uten grunn at man ser at urovekkendes mange av dagens generasjon utvikler hørselskader, før dem i det hele tatt har fullført vidergående skole. ( på grunn av for høyt lydnivå i plugger og headset.)
  2. fant det under, var litt vanskelig å finne noe under 323i. Litt usikker på om dette stemmer helt, så dobbelsjekk gjerne. Er somregel lettere utveksling på automatdiffer på grunn av annen utveksling i aut kasser kontra manuelle. Utifra denne infoen har 320i 3,45 som manuell og 3,91 som automat tror jeg. 318i 3,38 manuell og ofte kan man bare bytte utgående difflenser isteden for drivakslinger. ( dersom man ikke har behov for grovere mtp effekt, eller har akslinger i bedre stand fra før. 33 10 7 509 780 --- 320i/ci/iT/cic M54 3.38 33 10 1 428 169 --- 320i/ci/iT/cic M54 3.38 33 10 7 504 315 --- 320i/ci/iT/cic M54 3.91 33 10 1 428 171 --- 320i/ci/iT/cic M52 3.45 33 10 1 428 797 --- 320d 2.47 manual 33 10 7 518 846 --- 320d 2.35 manual 33 10 1 428 139 --- 320d 3.07 auto 33 10 7 518 807 --- 320d 3.07 auto 33 10 1 428 169 --- 318i/ci/it manual 3.38 33 10 1 428 167 --- 318i/ci/iT auto 4.44 33 10 7 504 315 --- 318cic 3.91 33 10 1 428 171 --- 318cic auto 3.45 33 10 1 428 169 --- 316i/it manual 3.38 33 10 7 506 246 --- 316i/iT auto 3.73 33 10 7 510 425 --- 316ci 3.64 33 10 1 428 165 --- 316ci 3.23
  3. I ditt tilfelle ville jeg heller brukt tid på å finne en bil som er best mulig teknisk, uavhengig av motor og girkassevalg. Gjerne original m-tech bil med minst mulig rust. det begynner også her å bli tynt mellom bra biler. Mange tror at e36 ikke er plaget med rust, det er feil.
  4. Blir svære greier Sikkert greit å ta ned svingarmane og sjekke innfestninga for rust der også dersom alle jekkfesta har fått det. Insert other media
  5. 18" er helt perfekt 17" ville blitt litt knapt. Dersom du går for å endre bredde, så anbefaler jeg på det høyeste Radinox kanter fra Felgenfuchs.de, Dem er blankere fra dag en, men dem holder seg vanvittig mye bedre enn aluminium i daglig bruk. Slipper denne vedlikeholdspoleringa hele tiden, og resultatet blir også mye bedre. Felgenfuchs sine er også de ettermarkedskantene jeg synest holder høyest kvalitetsfinish. men det er faktisk så stor forskjell, at dersom du noen gang bytter bør du bytte alle 4. for ellers kommer du til å irritere deg grønn på hvor "matt" de 2 alukantene som ikke ble bytta er. ( uansett hvor mye man polerer)
  6. Se der ja, var jo akkurat slike ivertfall jeg håpte du skulle nå tak i 17 eller 18"?
  7. Nye Pressa på lager, simmering og trekt forspenning. Simmering og lagerbaner Nye 12.9 bolter vasket rene for fett og smuss, limt med loctite 243. Deler til overs Clutchplater, thrustkopper ei skivefjør og spacer i bunn. lagt ut litt ledninger så eg får malt førersiden. ) alt lå berre utkveila der tidligere) Henta blokk fra Cylmo, Sandblåst, syrevasket, honet og planet. Vasket rein korrosjonsolje med bremserens og tynner. Grunna med 2k epoxy og 2k tett halvblank svart ( kunne fint vert mattere forøvrig ) Maskert øvre, monterte b30 bunnpanna nederst (skal bruke s54b32 smøresystem, så ikke så farlig om b30 får lakk på seg ) Nye plugger klare til montering når ting får tørka litt Vasket en del smådeler i vasken på jobb for å få bort alt smuss og skit. Blåsinga pågår videre, tenker å sende dette til gullkromatisering med resten.
  8. Opplevd at de boltene har vert løse selv, etter det har jeg brukt å vaske alt av gjenger med bremserens og lime med loctite 243.
  9. Hehe, sjå der ja Ikkje tenkt på are navnet slik før, men når eg såg "mnja" var det noe som klikka på plass. 2007 ja, var vell i de tider jeg husker det fra ja. Må nok innsjå at også eg må slutte å mobbe "gamlefolket" på jobb for vi er vell begge på god veg.
  10. dette blir bra hvor kjøpte du forøvrig bensindeler og hvilket merker? Trykte meg forøvrig inn på bilda på photobucket, såg brukernavnet ditt er "Are-mnja". det var nå vell ikkje du som hadde honda rebel custom prosjekt på mopedportalen for maaaange år siden?
  11. Mener det at det bør gå opp noen lys når man dobler effekten bmw har utført sine stressanalyser rundt. Ja, det er sikkerhetsmarginer men ikke over dobbelt så mye. men det er jo opp til hver enkelt, selv liker jeg å tenke og finne praktiske og 100% safe løsninger isteden for å hopp etter alle andre Ingenting er dyrere enn havari, og det nytter ikke stå der å si "men det funka for noen amerikanere" når man står der med motorras. Det å sammenligne bruksbil som tar en og annen lyskryssduell og en sporbil som skal tynest hele dagen på skogen synest jeg er å dra lett over det også. S54 er en helt rå motor, både som sugis og med laddeluft. Ja den er litt dyr, men det er jammen meg noe av det mest effektive som har komt ut av 6 cyl noen gang. Se bare på KK motorsport som ruska ut org motoren og hadde inn S54 i en M4 før helga.
  12. Får en ryddig lav km s54 med 6 trinns for 60k, det er ingen upris. S54 e det å hente effekt i en turbomotor er ingen problem, greia er å få det til å holde og med å doble effekten til 7-800hk synest jeg man lurer man seg selv ved å kjøre original innmat. Jeg hadde gått for S54 og evt oppgradert med presse ettervert, søk opp Setra Motorsport på youtube,
  13. eg synest ikkje det er noko galt med å bytte pakning sjølv om alt er OK akkurat no. bedre å ha ein bil med aldersmerker og småbulker enn å ha ein bil som ein ikkje kan stole på teknisk. dette er jo tross alt en cruiser, og en slik bil må tåle en langtur uten at ein må fram å peile olje og den type ting.
  14. Borring spørs ofte mest på baksiden, men futura bruker somregel å ha plan bakside. men eg hadde aldri ville sveist felger for 2. gang. Aluminium er ett material som det blir ganske mye spenninger i ved sveising, selv samler jeg på felger men sveiste felgsenter tar jeg ikke i med ei ildrake engang. Det eg meinar er ei bedre løsning for deg, er å finne 5x112 felger. Dem er det mye av i Futura, så kan du bare borre 5x120 mellom de originale hulla. Så sparer du deg også 3000 i sveising, du slipper å være redd for at spenningene utvikler seg til sprekker og du har ikke ødelagt originaliteten til hjula totalt heller. edit: men er den originale boltsirkelen 5x120? for om du freser bort det feste til senterkapselen så kan jo det gå dette. men igjen, det er jo litt kjedelig å sitte igjen med hjul som kanskje har kosta deg 25 000 etter oppshining som er vanskelig å selge pga dem har vert "rota med"
  15. ca 1200kr inkl frakt + moms for lager hos http://www.georgelodgedirect.co.uk/ Bare å sende mail, veldig greie karer som selger forhandler Timken til en helt OK pris. ( Timken er også det som er originalt ) Lagernr: 188mm: Pinion Bearing HM88542 (x1) Pinion Bearing HM89449 (x1) Pinion Race HM88510 (x1) Pinion Race HM89410 (x1) Carrier Bearing LM503349A (x2) ( bl.a SKF bruker ikke "A" men dem fungerer, men SKF har ikke lagerholderene i sitt sortimang. ) Carrier Race LM503310 (x2) Så må ein ha krympering til pinjongen og inngående og utgående tettninger. Dem bruker jeg bare å handle via Koed. Sett flere forhandler komplette kit med lager og tettninger, men dem er somregel langt vekker eller har etter min erfaring hatt veldig dårlig service. ( bl.a thayer motorsport/bimmerdiffs som jeg synest oppførte seg til de grader useriøst.) men eg fant en leverandør i UK som såg grei og og leverte alt for ca 1400kr, men han var litt skeptisk til å sende til Norge. Lameller anbefaler jeg å handle fra http://driveandtraction.blogspot.no/ Send en mail, så får du prisliste med 2,3, eller 4 clutch. Veldig serviceinnstilt kar som produserer disker selv og er har ein veldig grei pris. Betaler ca 1800kr mener jeg å huske for 4 clutch inkl frakt men + moms. Handla der flere ganger og får varene etter rundt ei uke. Største invisteringa på min var de originale 30 graders motorsport thrustkoppene som kom på rundt 4000,- men det blei egentlig berre slik når eg såg at koed kun hadde 2 igjen på lager Ser en del sliper de om, men de gangene jeg har planslipt kopper for å få bort slitasje som på e36n så virka det ivertfall for meg som at dem ikke er gjennomherda. så jeg anbefaler bare å kjøre med org ramper eller herde dem opp igjen etter sliping. Ellers takk for hyggelige tilbakemeldinger Når du skal begynne på din magnus på du ordne tråd. Eg var tidligare ikkje spessielt flink å oppdatere, men eg ser at skal vi klare å halde liv i prosjektdelen må vi alle jobbe litt sammen. stort eller lite prosjekt