hsd

Medlem
  • Innholdsteller

    2153
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

hsd vant dagen sist Juni 16

hsd hadde mest likt innhold!

1 følger

Om hsd

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Nylige profilbesøk

4298 profilvisninger
  1. hsd

    E36 1998 "M3" BMW Cup bil

    Bra tråd, følger fast 😁
  2. nye eieren er forøvrig ivertfall tidligere forummedlem. mange alvorlige bmw bygg fra den mannen. http://bimmers.no/forums/topic/715197-e30-m3-csl-305hk350nm-na-s14/
  3. Tviler selv egentlig, men sliter litt med å se det for meg. en ting er jo at starteren ikke fysisk går mot noe som karroseri eller motorkomponenter, abs modul o.l når du flytter den ned. Det andre er dersom jeg har rett med at dette er en dieselkasse, så er vell trolig starterfestet flyttet pga motorvinkling eller annen boltflens. Ser ut som forskjellen mellom hulla på kassa under starterfestet har foskjellig avstand fra bildet av din kasse og det du fant av e36 m3 3.0 kasse ( bildet er likt min kasse i praksis) Selv hadde jeg levert tilbake kassa og funnet en som er rett, blir nok dill med automat>manuell ombygg med "rette" deler som utgangspunkt også, om du ikke må tenke på det andre også.
  4. Jeg har en 328i/M3 kasse ( hentet fra E36 M3 3.0 ) og den heter ikke 151 til slutt, men 131. Skal ikke være for påståelig på utveksling, men som regel er diesel utvekslinga lettere og tettere på første girene. Sliter selv med å finne noe konkret info på google om ratioene til dine nummer, men det kan jo du undersøke videre selv.
  5. er ikke dette preface 5 trinns e46 320d kasse da? https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-SERIES-E46-320D-ESTATE-5-SPEED-MANUAL-GEARBOX-1053401151-1053401146/331939915432?hash=item4d492926a8:g:XawAAOSwAPlXhrN starter blir jo på feil plass som nevnt, men du får jo den forferdelige diesel utvekslinga i tillegg.
  6. hsd

    E90 - bremsepedalen gikk plutselig i bunn

    Hva skjer om du lufter til du får ok pedal, og så holder fast trykk på pedalen over 1/2 min? siger den? ikke for å begynne med andre spørsmål i tråden, men det blir jo litt relevant alikevell. Er det noen som kan skrive litt om hva som faktisk skjer fysisk i abs enheten når man kjører lufteprogram?
  7. Aldri opplevd problemer med å skjøte selv, og det er på det meste av BMW også skjøt originalt under. Uansett, bruker ivertfall jeg å prøve å skjøte bak ett plastdeksel o.l for skjerme det for vær og vind mtp eventuell demontering. vær derimot obs på at du lett får problemer med å flense skikkelig på stålrør med sånn standard sett til 200kr. Biltema selger ei tang til 1500kr, den fungerer vanvittig bra på stål og kobbernikkel. Legger selv kun kobbernikkel, da kobber er så mykt at dem kan gi deg feil på det om du ikke legger opp ekstra klammer fester innimellom de originale om du bytter fra stål til vanlig kobber. Det slipper du med kobbernikkel da det er omtrent like stivt. ( ser også mye finere ut enn kobber for entusiastbiler ) uansett sjekk om det ikke er mulig å bytte alt, gamle bremserør er skummelt. Selv om det ser bra ut, så har jeg ofte fått "aha" opplevelser når jeg har demontert alt. Ligger det vanskelig til over bakstilling f.eks, er det bare å legge nytt rundt med nye klammer.
  8. Hjulbuene bak på E36n ble sandblåst, grunnet med 2k Hagmans i 2012, og de holder seg fortsatt fint selv om bilen er blitt brukt flere vinterer, og også stått flere vinterer lagret fuktig/snøbelagt. Brunox skal man kun bruke på rust, med andre ord ikke etter sandblåsing. Den er heller ikke en grunning som er "tett" mot fukt, så der man bruker det må man ha Hagmans epoxy eller liknende utenpå.
  9. 2 komponents epoxygrunning. Hvorfor? jo fordi den er tett og slipper ikke igjennom fukt. Den hefter også ekstremt bra om du har sandblåst overflate. Hagmans sin gule er veldig bra og egentlig rimlig. Selges bla på bilxtra. Legg gjerne annen 2k maling over. Er det synlige panel følger du videre normal lakkprosedyre. Samme som denne: https://www.bilhuset-bildelar.com/produktkategorier/grundprimer/hagmans/hagmans-stalplast-primer-ca-08-l Styr unna alt av arcanol, owatrol, bengalakk o.l. Det er en vits.
  10. hsd

    E39 - Oppgraderte tårnlager

    Skal bytte på min snart, og da blir det org bmw eller tilsvarende (lemforder) Fungerer ok, og slipper ulyder fra uniballer. Også egentlig stort sett det som er egna for saltkjøring mtp de er bortimot tette fra undersiden. Har gsp topplager selv, og for prisen er det helt latterlig at dem kan lage det så dårlig. Sikkert kjøpt fra kina for 200 kroner stk. Ser på ground control og millway til kw settet til e30n om dagen. Skulle jeg hatt noe alternativt til e39n hadde det nok blitt det. Koster derimot fort 3-4k m moms og frakt, og har egentlig for meg ingen fordeler kontra org på e39n.
  11. hsd

    danskiii's E21. C&C 12.08.18

    om du er redd for sprekker tror jeg nok ikke biltema sine rustfrie rør er vegen å gå. Det er nok vesentlig mindre stress i enn vanlig grenrør enn ett turbogrenrør. Vet mange som kjører "billig" grenrør på sugis s50/s54 ivertfall, og det fungerer veldig bra, også over tid
  12. hsd

    danskiii's E21. C&C 12.08.18

    kan du å tigge er det vell ingen problem, kan du ikke å tigge anbefaler ikke jeg å begynne med å sveise grenrør. en ting er at det fort blir knotete og trangt å helsveise alt, men du må også være ganske flink og særdeles tolmodig når du skal kappe rørbend. Må kappe og tilpasse det bortimot perfekt før sveising, kan ikke ha glipper på "mange" millimeter. Er vell fortsatt snakk om sugemotor? Får ikke du tak i noen rimlige kina kopier da? gjerne i rustfritt stål? Jeg skal f.eks ha noe som heter raceland til mitt m3 3.2 bygg, som er kopi av supersprint som koster 15k. Raceland koster ca 2k, det er så billig at man som privatperson egentlig ikke å skaffe materialene i rett lengde engang. ( bøyer er mye dyrere) på toppen av det, så er jo det faktisk helt "OK" lagd også, og kopi av noe man vet fungerer med tanke på diameter på rør og lengder/bøyer ( flow )
  13. er du 100% sikker på det da? Virker rart å lakke en M5 i en Subaru farge om den uansett er så lik BMW Avus. M3n min er Avus, men har opplevd at scanning tilsier Lemans blå. Med rette nyansen av Avus har ihvertfall det blitt null fargeforskjell på de delene jeg har lakket så langt. mao scanning skal man ikke stole blindt på.
  14. Recaro pole position hadde jo vert tøft med tanke på at dem er ganske like CSL stolene da Bestiller man på "rett" plass kan man få dem trekt i oem stil også, eller enda mere spennende. Skal ha dem i en E30 selv. Sitter jo klart en del bedre, men dem er også 1/3 av vekta til org stoler som fort er 30kg per stk. En jeg kjenner bremsa av belegget på en EBC kloss på autobahn, håper du er heldigere. Jeg vurderte det en gang, men ble skremt av hvor mange som har opplevd det når man googler det. Det var ikke få tråder som dukket opp. Har valgt PFC klosser og skiver selv.
  15. hsd

    Mye rust e39, håp?

    er mye jobb når alt er så dårlig som det her. Hele ytterkanalen bør byttes om det er like dårlig i alle 4 jekkfester. Både mtp styrke og finish pga på e39 er jo ikke kanalene skjult av sideskjørt o.l. Så arbeidet må være bra mtp profiler o.l. Innerkanal kan du kanskje klare å bøte delvis ved å lage nye deler selv. Uansett er det nok mye mere som dukker opp når du begynner å rive i det... på slike biler er ofte gulvteppet i større grad bærende konstruksjon enn gulvet selv. Første steg er uansett å ta ut seter ig gulvteppe sånn du/han som skal sveise får overblikk over hvor dårlig standen er. Fleste sveiser aldri gulv/kanaler på biler med interiør i pga brannfare.