hsd

Medlem
  • Innholdsteller

    2180
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    7

hsd vant dagen sist Juni 16

hsd hadde mest likt innhold!

1 følger

Om hsd

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    E30M3 - E39 530d - E36

Nylige profilbesøk

4524 profilvisninger
  1. Skal jobbe bra for å finne likare hjul for 5 lapper ivertfall litt usikker på om det blir bra på ett tungt dråg av en e39 derimot. Syns dem passer best på typ 3 serie egentlig.
  2. Bare dagdrømming desverre, sliter med tidskabalen. Bilen har derimot fungert bra hele sommeren. Det nærmer seg derimot pkk, må bytte litt småtterier til det som topplager og skiltlys bak. Blir å levere den tidlig, dukker det opp noe mere i forstilling blir det å bytte alt samtidig. Skal kjøpe inn dekslene som mangler under også så er ivertfall decat downpipen litt skjult. Bytte alle trykkslanger pga dem svetter litt. Intercooler lekker litt olje, så den skulle vell også vert bytta. Prøve å legge om veivhusventilasjonen for å få litt mindre olje inn uansett. Må derimot få sandblåst og lakket alle dørkanter nede inne neste friperiode så jeg ikke havner helt bakpå rusten. Jekkfestet er blitt utsatt til våren, men dem er så pass bra det ikke er noe stress. Ellers er det nye hakka 8 på veg, som skal på bbs rc301. 225/45 på 8,5 18" litt stort, men håper det går greit med litt ekstra bakkeklaring. Her på prøvetur etter at jeg fikk ordna ut i 2 store vakumlekkasjer til egr ventil ( blenda )og ventilen som styrer vakum til motorfester. Begge ut fra den forgreningen som også går til ladetrykks regulatoren. Bilen har økt forbruk fra 8.8 til 1.2 på kjørekomp i det siste, så litt spent på om det blir bedre. Går ivertfall mye friskere, bare automaten som holder igjen alt.
  3. hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Virker som de jeg skulle ha heldigvis var de som er enklest å finne. 18" 8,5. Tenkt å ha mine på e39n som vinterhjul noen år. 225/45 hakka 8 er på veg. Blir nok ikke ferdig nei, mest pga motor. Org toppen er sprekt mellom eksos ventilsetene på 2 cyl, så tror ikke det lønner seg å ordne kontra ny topp. Kjøpte en topp fra uk, men den er ganske skeiv på "toppen" av toppen. Vert skakk, så bare plana underdelen. Den var derimot rimelig siden jeg handla noen andre deler i en pakke som var bra.
  4. hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Facebook gruppe, men sett mange sett på finn siden i sommer for 4-6k som har vert tungsolgte. Men må ha litt forskjellige søk for at dem skulle dukke opp på finn, ikke bare bbs rc. Folk flest vil vell også heller ha replicahjul til doble prisen 🤔(apex) er mye igjen, men det værste er gjort. Mest kosarbeid framover som overhale s14, bremserør, shine bensintanker, nye bensinrør osv. Men det mye som koster også som s14 shinings. Mest lyst på fabrikkny topp, men det er jo 25 lapper ( og skulle helst hatt 2 🤣) men meste av penger går i hus om dagen. Skinntrekt dash er høyt på lista sånn jeg kan montere ferdig interiøret. Orker ikke å bytte igjen senere. Så mao det er litt stop inntil våren. Neste er egentlig å demontere det jeg ikke trenger på 320n å få på tilsvarendes m3 understell for å få frigjort litt kapital.
  5. hsd

    Racing diffs progressive lsd conversion set

    Uten å tenke på forskjellige husene/innfestning så er det minst 3 forskjellige offset på opplagringa til solhjulet ( lsd klumpen) for å kompansere for at når man endrer ratio, så endrer man også fysiske størrelsen på pinjong og tykkelse på solhjulet. E36 m3 3.0 (188) må etter mine erfaringer monteres på f.o.m 3.15 eller oppover. Sliter selv med dette på min e39 530d da diesel har veldig tung utveksling og dermed lite å velge i av løsninger som ikke krever litt dilling. Tar ikke ut pinjongen når man kun bygger om til lsd innmat. Toleransene til bmw/zf er så pass bra at somregel er det innafor/godt nok for vanlig bruk uten shimsing. Er tannklaring og lagerklaring på lsd lagerene som muligens må justeres.
  6. hsd

    Racing diffs progressive lsd conversion set

    Patenten er jo grei, men er jo dårligere på alle måter enn en skikkelig lsd. Er heller ikke spess billig, havner jo over 4k med moms og frakt. Hadde jeg vert deg, ville jeg sett på løsninger med 188mm lsd innsats fra e36 325i o.l dersom det passer på spline på medbringere, bolter i kronhjul osv. Er ikke inne i e46. Men vet mange bruker f.eks e34 m5 innmat i e46 m3 pga e46 m3 ble levert med jallagreier fra fabrikk. Zf sin clutch baserte lsd brukt i e30, e36, e34 osv er en veldig bra lsd. Bedre enn quaife o.l også. Ville forøvrig heller hatt quaife enn de greiene over.
  7. hsd

    E30M3 S14 + E30 S50 Kompressor

    Lite fremgang på m3n grunnet husprosjekt, men skjedd litt div alikevell 🙂 Bygd om forlykter til smiley med helt nye Hella lykteglass på alt, samt nye tettninger og justeringer. Chromeringene ble blåst og pulverlakkert sorte. Ny e30. Org 320 preface m perfekte akselvekter. Står i b25 i bra stand som skal selges etterhvert. hadde m3 interiør liggende 🙂 kw m3 fjører bak testing testing kjøpt hjul til den også, bbs rv301. Prøvde på blåbilen. Må derimot dtm hjulhus til for å få dette til å funke. Derimot veldig bra plass til bremser uten å måtte space en halvmeter. men tilbake til rs plutslig dukka denne opp for vask og lagringshjul kjøpt m3 bakstilling til den mtp jeg har en s50 til overs, samt kom frem til at mye er m3 uansett😁
  8. hsd

    BMW dieselmotorer

    Sjekka etter sprekk i grenrør? Min tikka på samme måten under pådrag når det var sprekt.
  9. På så små lager er det vanlig at man skal ha «negativ» lagerklaring. Det skal normalt være ett lite press på slik man har litt motstand når man roterer. Det heter slepmoment, og måles med egen momentnøkkel. ( ikke «klikk» typen.) På feelingen kjenner man at det er litt seigt, men ikke veldig tungt eller hakkete ved rotasjon. praktiske grunner er flere, men en av de mest kritiske er vell å forhindre slakke så stor at den påvirker andre klaringer/liggeflate på drev.
  10. Du må justere på preload lagerene på diffklumpen. Ser ut som det har vert veldig varmt. Kjøp nye lager om du ikke har gjort det så langt. Bør også demontere hele quaife enheten for vask av spon, ellers lever den nok ikke lenge tror jeg. kjøp shimsett isteden for å slipe ene siden. Husk at du justerer både tannklaring og lagerklaring på storehjulet, og justerer du det ene må du gjøre tilsvarende på andre enden for å ikke få slakke eller press/feil klaring. Bør også ha hele lsd uniten i benk og klokke/banke tannhjulet til senter/innafor 0,01mm om du ikke har styrekant. Den messingshimsen på 0,3 ville jeg ikke brukt. Klokk også radielt sidekast på tannhjul i samme slengen.
  11. Er slangen noen år, så bytter jeg å bytte den i samme slengen. Da legger jeg bare en knekk på gamle slangen med strips og lar det stå inntil caliper er overhalt. Monterer så ny slange og caliper i samme slengen. Anbefaler derimot ikke å knekke slanger du skal bruke, da det kan skade dem. Liker selv ikke sånne klemmer heller på slanger som skal brukes, bedre å finne seg en plugg man kan skru på. Er derimot veldig lite bremsevæske i systemet, og særs billig så bare å bytte alt først som sist. Bruker å lufte alle 4 hjula selv når jeg har noe åpent i bremsekretsen, og da syns jeg det er like greit å ta seg 10 minutter ekstra å kjøre igjennom ny væske i hele bremsesystemet når det først må luftes uansett. Er slange ny, så bare setter jeg ei bøtte under og lar det renne. Bytter du til ny caliper trenger ikke du noe i det hele tatt, med mindre du er særs treg kommer det ikke mange dråpene. Ingen problemer å overhale caliper, selv med originale deler koster det maks 300kr somregel i tettninger og nye gummiforinger til glideren. Eneste som man må være litt obs på, er at dersom stempel er rustet så må det byttes. Rust i hus er somregel uvesentlig/ikke tilstede da det er stasjonær tettning og stempelet som har mest kritisk tetteflate. Anbefaler å få sandblåst caliper, og så pulverlakkert/2k maling. Blir tusen ganger bedre rustbeskyttelse enn det zink belegget på ferdig overhalte som ruster med en gang.
  12. hsd

    Hjulkontroll hva må gjøres?

    er ikke noe god camber justering på e46. Det du ser i linken er bare at man prøver å tvinge boltene på topplageret maks ut i hullet i støtdempertårnet. men her snakker vi somregel om kanskje 1mm justering. Ikke sett det verktøyet før, vanlige om man skal prøve på dette er bare å ha pipa til støtdempertoppen, samt en lang 1/2" forlenger slik man klarer å presse det med håndemakt når man holder på enden og drar/presser. Dette er litt mere siste finish enn enn reel justering slik som spissingen. skulle du hatt noe reel justering måtte det sett ut som under ( ikke noe man gjør på veibil), eller hatt justerbart topplager. Er enig med kvasi selv, ta en mekanisk sjekk og let etter skeivheter eller feil som kan påvirke før du gjør noe mere. Sjekk klaring fra coilover til felgkant. Er den ulik, så har du samme ulikheten i camber.
  13. hsd

    Hjulkontroll hva må gjøres?

    er ikke det på den siden du fikk tak i ny spindel fra høggeren da? sikker på at den ikke er skeiv? Kan sammenligne avstanden fra fjørbein inn til felgen på begge sider oppe. Dersom det er stort avvik, kan det være tegn på skeivhet. men de K-MAC topplagerene dine, bytta du begge til nye originale? eller står de på enda? Er vell sånn som på e36, at eneste som kan justeres er spissinga originalt.
  14. Begynner å bli en bra bilpark no Kjør på med Eisenmann, gjør det skikkelig med en gang. Kvaliteten på eisenmann er veldig bra. Ble helt imponert over finishen på endepotta til e36n når den kom. Alle falser, sveiser, bender var helt perfekt. Alle sveiser også syrevaska slik finish virkelig var 100%. Den var heller ikke noe spes dyr, ca 6k pluss moms. M5 er nok noe dyrere. Veldig lett også. Kjøp rett fra produsent, knall bra kundeservice og ingen fordyrende ledd. Han der Johann sa 3 ukers leveringstid, og jammen på dagen 3. uka kom pakkesporingen. Artig at det faktisk er håndlagd i Tyskland også. johann@eisenmann-technik.de Kjenner flere med e30 som har blitt veldig skuffa over passformen og finishen på Supersprint. Jeg skulle egentlig ha det på M3n siden det ivertfall utifra pris skal være det grommeste, men en kamerat bestilte og det blei bare rot. Vrang og sær kundeservice, ble levert mange måneder etter avtale, og passform så jævla dårlig at hele anlegget måtte kappes opp og sveises om.