Mariuse34

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1704
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Mariuse34

  • Vurdering
    Generalmajor
  • Bursdag

Profile Information

  • Interesser:
    Oslo
  1. Hallo! Jeg skal levere ABS-enheten min til lodding. Er det noe spesielt jeg må gjøre ved montering/demontering for å unngå feilkoder etc ?
  2. Få sjekket at Vanosen din fungerer som den skal. Jeg sier ikke at det er det, men hadde en M62b44-motor selv med vanostrøbbel og da tente den rart i begynnelsen og gikk dårligere og dårligere etterhvert som tenningen kom mer og mer ut av synk. Ellers er det som Space-Ace sier en del av disse motorene hvor det samler seg olje rundt pluggene og skaper rot. Tatt diagnose? Det vil hjelpe en del til å finne ut av hvorfor den eventuelt tenner feil.
  3. Jeg fant ingen guide på dette, så lager en kjapp guide selv for hvordan det gjøres. Glemte å ta noe særlig med bilder dessverre. Verktøy du trenger: 2 stjerneskrutrekkere av vanlig, middels størrelse. Torx-sett(husker ikke størrelsen, men skal sjekke) 2 16mm fastnøkler. 1 14mm fastnøkkel. 10mm bit En liten skralle med forlenger Litt tålmodighet Monter ut treverket/midtplaten. Ut med oppbevaringsrom/koppholdere bak. Deretter to skruer på toppen bak armlenet. Løft ut vifte, men ikke trenger ikke kobles fra. Deretter to bolter på undersiden. Løft ut armlenet. Deretter pop ut skinnet rundt girspaken med to fingre. To skrur i front av girspak kan skrues ut. Deretter pop ut nødblink og skru ut skruen der. Koble fra alle ledningspunkter og løft ut platen i front. (Finnes bedre forklaringer på dette) Bilen bør nå være jekket opp, eller stå på rampe og parkert i Park med håndbrekk på. Koble fra den sorte platen som blant annet viser hvilket gir bilen er i. Tre koblinger. Deretter kan du sette deg over midtkonsollten forsiktig, holde inn knappen på girspaken og dra bestemt oppover. Da løsner selve girkula. Deretter skrur ut de tre torx-skruene som holder girvelgeren. En bak og to i front. Det er lange skruer, men ha tålmodighet så du ikke mister dem. Kan være litt vanskelig å komme til, så forlenger er en fordel. Skralle rett på bits kommer ikke til. Deretter legger du deg under bilen. Skrur ut kabelfestet slik at kabelen kan hektes av braketten. Løsne deretter forsiktig klemmen som holder vaieren på girkassen. Dra løs vaier fra feste og brakkett så den henger fritt. (Ikke nødvendig å ta ut midtkonsollen altså) Tilbake i kupeen kan du nå forsiktig løfte girspaken opp bak. Da vil du se en kontakt i front av girvelger. Koble fra. Dra den deretter forsiktig mot deg. Du vil da se parkeringslåsen. Løft opp og dra girvelger til deg 4-5 cm, så adgang til kabel er bedre. Løsne 10mm bolt som sitter på parkeringslåsen. Huk deretter av vaieren som sitter i front. Løft deretter ut girvelgermekanismen og vaier fra kupeen. Løft forsiktig og vær sikker på at du har fått løsnet alle kontakter. Ved montering er det greit å først sende girvaieren ned gjennom hullet den skal i og så feste låsemekanismen i front før du skrur fast torxboltene. Vent litt med dem. Når du har fått på plass parkeringslås-vaier, og sikret den med 10mm bolten, kan du legge deg under bilen. Monter vaier på undersiden i braketten, og skli den på plass i gummifestet på girkassen. Få deretter en kompis til å sitte i bilen og dra girvelgeren gjennom girene slik at du er sikker på at gummikoblingen fester slik at både girkasse og girvelger er i P eller D osv samtidig. Stram til gummikobling, og deretter stram de to boltene rundt braketten. Sitter med 16mm muttere. Stram forsiktig. Tilbake i kupeen kan du nå, etter å ha sørget for at vaier i front av mekanismen er festet, skru inn de tre lange torx-boltene. Koble deretter i motsatt rekkefølge de ulike kontaktene. Når alle ledninger, pluss den sorte platen på girvelger er på kan det være greit å starte bilen og se at den sjalter gjennom girene før du monterer resten av interiøret. Hvis alt er som det skal kan du montere alt og nyte en ny mekanisme på plass. Her ferdig montert igjen. Første gangen jeg har gjort dette. Tok 1,5 timer ca fra jeg begynte til jeg var ferdig.
  4. Noen gode tips for å nullstille servicelys på facelift e39? Har bare obd2 kontakt på denne? Noen i Oslo med utstyr eventuelt?
  5. Oslo
  6. Noen her med verktøykassa i orden som har lyst å bytte et par bærearmer på en E39 for meg. Jeg skulle gjerne ha gjort det denne uka, men verkstedene har ikke tid. Jeg får ikke gjort det selv pga en skade i venstrehånden.
  7. Er rattlås på E39 elektronisk eller mekanisk på facelift? For jeg har en annen E39 facelift stående, men den lar meg låse opp en låst rattlåst bare ved å vri på nøkkelen. Trenger ikke løfte eller vri på rattet som man gjerne måtte på gamle biler.
  8. Har noen en litt mer detaljert DIY her?
  9. Hva var løsningen her?
  10. Mornings! Var og så på et mulig E39-prosjekt igjen idag, da E39`en jeg har begynner å bli ferdig. En 2.2 facelift. Men problemet er at den har stått uten strøm en måned eller to. Og det virker som nøkkel er tom for batteri. Eier måtte få hentet reservenøkkel i morgen. Men problemet er at rattlås ikke vil skru seg av med nøkkel i tenningslås. Dermed får jeg heller ikke vridd om og startet den opp. Det er litt play i sylinderen, men den er låst liksom. Er det noe galt med tenningslås? Modul? Sikring? Eller er nøkkelen tom for batteri og ikke blir gjenkjent av tenningslåsen?
  11. Bor i Oslo. 200?
  12. Ja egentlig.
  13. Antagelig! Men jeg tror jeg gambler på den dingsen fra Mekonomen og ser!
  14. Link me
  15. Jepp! Jeg ser om Møkkonomen har den. Jeg har ikke tålmodighet til å vente i evigheter på ting