Ole M.Haraldstad

Medlemmer
  • Innholdsteller

    510
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Ole M.Haraldstad

  • Vurdering
    Oberstløytnant
  • Bursdag 12/02/80

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Tønsberg
  1. Bremsevæske og frostvæske er minst like viktig, og er anbefalt skiftet hvert 2år/3år. Det kan også være greit å sjekke tilstand på servoolje. Jeg pleier å bruke minst 1 liter servoolje til å skylle ut gammel servoolje med før jeg har på ny. Angående oljetyper, så kan du legge inn reg.nr på castrol.no og finne hva du trenger
  2. Når man trykker pedalen litt inn, så sperrer man for begge hullene til reservoaret. Dvs at det ikke vil renne tomt, bare noen få dråper som kommer ut.
  3. Du bør sjekke at røret du kobler sugeslangen til på tankarmaturet har sugerør som går helt ned til bunn av tanken. På f.eks volvo som jeg jobber med, så putter man ett sugerør med gummipakning på toppen når man skal ta ibruk det ekstra uttaket på armaturet. Dette sugerøret holdes på plass når man klikker på slangen. En annen ting du bør gjøre før du monterer den, er å skru av braketten som holder den fast i bilen, og smøre de 3(?) boltene. Spesielt den som er ved eksosutløpet, pleier å ruste fast skikkelig pga store temperatursvingninger og stål mot alu. Blir spennede å følge, lykke til!
  4. Denne tråden er for de som har større prosjekter. Slike spørsmål hører til under "teknisk". Om du har ASC så skal knappen sitte foran girspaken. Om det er en compact, så mener jeg at noen av de kan ha den nærmere rattet?
  5. Olja til girkassa heter 8322 2 289 720 og koster IKKE 250kr.pr.l. Kikket både her og i USA, koster $70-90 der, og 750kr på gs, 650kr på schmiedmann osv. 20 liter var forsåvidt mye, men selv 10-12 liter og filter er jo over 10 lapper om man gjør jobben selv.
  6. Dobble? Ett realistisk anslag er 380-400 sugehester med kammer, porting, mapping osv. Over det så går 100 000 lappene fort...
  7. Broderns 335i var også sånn, ble en ny bil etter å ha korrigert hjulvinkler. Litt feil spissing bak vil gjøre mye i forhold til motorbrems/akselerasjon.
  8. Thermo top evo er veldig bra. Den sitter bla.originalt i ALLE norsksolgte volvo s60, v60, v70, xc70, s80 og xc60 fra ca 2011. Den bruker ca 2dl diesel i timen, og bruker ca 50w strøm + at kupevifte og div i bilen også trekker strøm. Det er veldig synd at ikke BMW også har webasto som standard på alle modeller. Jeg finner sjelden en bmw med webasto når jeg ser på biler som er rett utstyrt ellers. Rundt 30k er litt i meste laget for å installere. Men jeg tror nok aldri du vil angre etter at regninga er betalt og glemt
  9. Jeg har ikke studert koblingsskjema for e30. Men varmeaparatet på en tidligere e30 jeg hadde, virket ikke når ikke motorkontakten stod i. Så det kan være derfor du ikke har strøm nå.
  10. Den virker normal under kjøring, ikke sant? Det er ikke unormalt at pedalen er slik, om jeg forstår deg riktig. Slik er det på flere merker. Det kan virke som om noe er galt om man står stille og holder lett til middels trykk på pedalen, og ser den siger innover. Jeg la først merke til det på e39. Og har lagt merke til det på MANGE andre biler i ettertid. Selv helt nye biler i salgshallen som jeg prøvde på. Punkt 2 som du må tenke på, er at når du ikke har skiftet skivene, så har klossen ikke fullt anlegg mot skiva før den er slitt av slitekantene. Da blir pedalen vesentlig mykere den første perioden.
  11. Mest for at det var lettvindt å skru på. Er lei av skruer som nesten ikke går å komme til fra noe sted. Jeg må løsne turboen for å komme til å bytte plugger f.eks. Da jeg var å bremset motoren, var jeg veldig glad jeg hadde v-band da jeg måtte skifte pluggene for at gnisten "blåste" ut. Har ikke tenkt så mye på å lage splittpuls heller igrunn. Det er mulig det hadde vært en smart løsning.
  12. Har du servo, så er det uten styringsdemper. Styringsdemperen er en støtdemper som sitter på høyre siden av tanstanga på biler uten servo.
  13. Jeg tenker at grenrøret bare får være ubehandlet. Hadde coating på det første grenrøret mitt, og det hjelper en del ja. Eksostempen min er mye oppi 900-950gr, jeg kan ikke skjønne at den skal være så høy. Men tenning og bensin og effekt er som det skal være. Det kan være at kammen utgjør noe.
  14. Mye bra oppgraderinger! Har du fått målt effekt på den?
  15. Jeg hadde den første blokka mi avgårde hos en som fresa spor til munnstykkene. Jeg mener den ble brukt som mal for å lage verktøyet. De ble kalt 745i dyser tidligere. Det var nok den første motoren som brukte dem. Ser de er brukt i s38, m50, m40, m42, m43, s52, m52 og m54 senere.