Alpejohn

Medlem
  • Innholdsteller

    6056
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om Alpejohn

  • Rang
    My about me page
  • Bursdag 05/24/1986

Contact Methods

  • Skype
    ja

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Hareid M&R
  • Kjøretøy
    BMW 530d

Nylige profilbesøk

2564 profilvisninger
  1. Alpejohn

    BMW dieselmotorer

    Hei folkes, Tankpumpa mi tok kveld for en mnds tid tilbake, ei go stund før dette syns jeg bilen hadde en merkelig endring i durelyden på tomgang. Ikke mye, men hørte at duren fikk en annen lyd inn i mellom. Denne endringen av lyden har blitt mer merkbar nå, så jeg tenkte kanskje det hadde med pumpa i tanken å gjøre. Men den bytta jeg i går, men den høres like ujevn ut enda. Nå er det verre en det var i starten, nå hører man det godt at motorduren endrer tone og går litt opp og ned. Men virker ikke være nok til at turteller viser noe særlig. Uansett.. Etter å ha bytta pumpa så har jeg kikka litt nøyere på live data, og ser at railtrykket varierer en del, og det ser ut til å variere i takt med endringer i motorlyden. Ser ut til at det varierer fra 280 til 380-400 bar på tomgang og varm motor. Ved tidligere observasjoner har trykket holdt seg ganske nøyaktig rundt 350 bar +/- 20-30 kanskje. Av erfaring, den eneste jeg har rundt akkurat dette med varierende trykk, var 530d'en til en kompis, men med han var det enda verre, så ille at motoren hosta å skaut å sleit med å gå. Der hoppa det vel flere 100 bar opp og ned. Bytta rail sensoren å motoren gikk fint som ei klokke. Spørsmålet er egentlig ganske enkelt, ser jeg starten på en feilende railtrykk sensor her? Symptomene er som sagt lignende men på langt nær så ille som den andre bilen jeg har vært borti.. Tiden vil jo vise om problemet blir verre forsovidt. Jeg har forøverig ca 4.1 bar matetrykk på tomgang nå. Ps. Den alternative varen fra en anerkjent leverandør fra koed lager merkelige lyder.. Nesten litt raslelyder i forhold til den fullstendig stillegående orginalpumpa. Hadde jeg ikke hatt så dårlig tid, skulle jeg fått tak i ei pierburg pumpe..
  2. Har en TT V til salgs, denne er testet og fungerer. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=116191725&fks=116191725
  3. Alpejohn

    problemer med skifting av VF bærearm... Hjelp

    Får faktisk slike på ebay.de Nå er jeg ikke sikker på om dette er til rett type da, men tipper det fins til begge om man kikker mer.. Jeg brukte foresten ters når jeg bytta å de kom ut. Stramma godt til og varma med propan, stramma enda mer, varma enda mer før det smalt..
  4. Det er vel ikke sikkert at det er ruta, men personlig så tipper jeg på det. Har lært den vanskelige veien selv..
  5. Vel, de har jo "ødelagt" noe som virka, da klarer de ikke levere den kvaliteten som trengs.. Da syns jeg at de burde ordne ei orginal rute.. Tipper det hadde ordna seg da.. Men er det orginal sensor?
  6. Du bør hvertfall ta kontakt med Riis igjen å si at problemet er der fortsatt. Se om du finner lignende saker på nettet. Jeg kom over en kar i usa som hadde samme problem som meg med regnsensoren, han fikk til slutt bytta til orginal rute, og alt funket sånn det skulle.
  7. Håper problemet er løst da!
  8. Jeg har aldri opnet TT V (som jeg antar du har), men tipper det ikke er mye mer styr en på TT Z/C. Legger ved en manual for TT V, så kan du jo se på den. Tror de fleste nyere er ganske like denne. Så litt likt vil det nok være. Workshop_Manual_Thermo_Top_V.pdf
  9. Alpejohn

    turbo lekker olje? m57?

    Sikkert greit å sjekke på varm motor, men litt damp vil det alltid være. Men som at aner jeg ikke hvor mye som er normalt. Den tetninger jeg tenkte på er ikke på det bildet. Men der er jo heller ikke ei tetning for olje, men for luft..
  10. Når jeg bytta slutta regnsensor å funke sånn den skulle. Nå er den igrunnen helt ute å kjører. Prøvd 2 sensorer, bmw har prøvd å fikse å Riis selv har prøvd. På leting etter info har jeg kommet over flere i Norge som har opplevd samme som meg. Kom til slutt over en i USA som klaga å fikk ny orginal rute, da funka plutselig sensoren strøkent igjen. Riis sa de bruker samme leverandør som bmw. Jeg fikk høyere må levering når jeg trykte sensoren mot ruta. Men jeg tviler rett å slett på kvaliteten. Jeg skal aldri ha uorginal rute igjen!
  11. Alpejohn

    turbo lekker olje? m57?

    De byttet nok pakningen på innsuget på turboen, om den spytter en del olje som ender opp i røra der så vil det vel kunne lekke ut der. Om veivhusvent.. er tett vil dette øke trykket fra bunnpanna og opp i returen på turboen om jeg har forstått det rett. Dette vil vel kanskje også gjøre at oljen presses ut i kompressorhuset. Ta av slangen du, den som går fra LMM og ned på turbo. Den er skrudd med to skruer på LMM, så sitter veivhusvent slangen på den samt noen vakumslanger som er klipset fast. Den sitter ikke fast på turboen, den er bare trykt inn på. Du kan jo også prøve å koble fra veivhus slangen og se om det kommer mye damp ut der. Nå vet ikke jeg hvor mye som skal komme ut, men kan evt sjekke på min.
  12. Alpejohn

    Varmeapparatet lever sitt eget liv

    Hei, Ville sjekket feilkoder først, i tilfelle der ligger feil på en sensor/ventil elns. Ellers så har vel denne som mange eldre bmwer en vannventil som styrer temp på vannet inn på hver side, om denne tuller vil det jo bli forskjellig temp.
  13. Er det orginal rute? Tenker på om uorginal ikke funker like bra som det skal. Mistenker dette på regnsensoren min. Sjekket i WDS og TIS, fant ikke så mye av hva den gjør, men regner med den øker viftehastigheten og evt styrer lufta opp på vinduet..? Står litt her hvertfall SBT Condensation sensor_ E70, E81, E82, E87, E90, E91 E92, E93.pdf
  14. Det er vel muligens TT V som er på din bil MeSs? Var i kontakt med en kar på ebay som sa at disse var en dårlig variant, med mye problemer. Nå kan man sikkert ta dette med ei klype salt vel og merke. Har du prøvd å starte den flere ganger? Om den feiler 3 ganger så låser den seg, og da ligger det nok en feilkode der som sansyneligvis kan si noe om problemet. Sånn jeg ser det, etter å ha opnet en del webastoer, så er det som regel ikke det at den er kokset igjen som er en gjenganger.. Er typisk ECU feil, glødeplugg, diesel/vann pumpe og vifta. Bare en jeg har opnet har vært ganske bra koksa, men den hadde også ECU feil, og oppførte seg meget merkelig..
  15. Alpejohn

    Problemer med ABS/ASC + Automatkasse - E39 '97

    Hei, Det første du bør gjøre er å få lest ut feilkoder. Uten det har du ikke så mye å gå etter. Så må du ta det der i fra. Har du sjekket om den lader skikkelig nå? Det jeg kan si her og nå, er at med trøbbel i ABS/ASC systemet (typisk sensorer) så kan dette påvirke giringen på automaten. Gamlingen hadde lignende problem på sin 98 tds, om jeg ikke husker feil var det høyre sensor forran som var gåen, da nektet den å gire fra 2. til 3. eller noe sånt, satte man den i sport og tilbake i drive så giret den opp. Dette trenger ikke være tilfelle hos deg da selvsagt. Men få sjekket feilkoder, så tar du det videre derfra.