ogee1

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1363
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    2

ogee1 last won the day on March 2 2017

ogee1 hadde mest likt innhold!

Om ogee1

  • Vurdering
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Drammen
  1. Ble fint med svarte lister. Vet du hvordan de er festet? Skulle gjerne pusset opp listene på konas bil.
  2. Jeg må si at jo mer tid som går, jo bedre liker jeg designet på F25 X3 og F26 X4.
  3. Konas F25 X3 xDrive30d MPPK

    Byttet skiver og klosser foran i dag. Ganske grei jobb. Skivene ruster heldigvis ikke fast på samme måte som på E87en jeg hadde. Der måtte det mye varme til for å få av skivene. Største jobben var egentlig å pusse ren navene før montering av nye skiver. For en uke siden sa displayet at det var 1000km igjen til klossene foran måtte byttes. I løpet av uka droppet dette raskt, selv om jeg bare kjørte småturer. På fredag kjørte jeg 60km for å hente delene. Da jeg startet var det 340km igjen, da jeg kom hjem var det 60km. I dag morges måtte jeg kjøre fem minutter for å komme til Biltema for å kjøpe slipematte og stålbørste, og femti meter før jeg rullet inn i garasjen gikk displayet i rødt og indikerte bremsefeil med beskjed om å kjøre moderat og få bilen på verksted. Da det samme skjedde med bakbremsene var det ikke mulig å nullstille etter bytte av klosser, så jeg var redd for at jeg måtte på verkstedet for å nullstille igjen. Da jeg skrudde på tenningen etter å ha byttet skiver, klosser og slitasjesensor ville ikke bilen nullstille bremsene, men etter å ha kjørt en runde lot det seg gjøre, så nå er heldigvis alt i orden igjen. Hissig dobbel rød trekant viser at jeg snarest må innfinne meg på verksted for utbedring av bremser!
  4. 6WA ligner veldig på det kona har i X3en. Fungerer veldig bra, og at det er stilrent er jeg enig i.
  5. Apropos store nyrer så har jeg kikket en del på G01 X3 i det siste, og nå legger jeg ikke merke til at nyrene er store lenger. Forøvrig må jeg si at jeg liker G01 bedre og bedre. En M40i hadde vært en naturlig etterfølger etter vår F25 X3 30d med M Performance Power Kit, men det er lite mening i å kjøpe en dyr fossilbil nå, så jeg satser på at den helelektriske X3'en får nok motor til at den kan friste når den kommer i salg.
  6. Konas F25 X3 xDrive30d MPPK

    Gjenstår jo å se hvor bra det blir, men det er i alle fall et morsomt prosjekt.
  7. Konas F25 X3 xDrive30d MPPK

    Et kjent problem på F25 er at LED-stripene i baklysene slutter å virke. Vi har fått byttet ytre venstre baklykt på garanti, men nå har indre høyre sluttet å virke. Den kommer og går etter eget forgodtbefinnende. Lyktene koster vel en to-tre tusen kroner, og det synes jeg er litt drøyt å betale, særlig når dette problemet skyldes en konstruksjonssvakhet fra Valeo som lager lampene. Problemet ligger i et lite elektronikkort som sitter i lykta for å gjøre om 12V til noe som er mer egnet for å drive LED'er. (En konstantstrømkilde, for å være presis.) Dette kortet er designet så dårlig at en av komponentene blir veldig varm når lyset er på, og dette ender med at den enten går i stykker eller at loddingene blir dårlige. Kortet er ikke en reservedel, og kan ikke kjøpes løst. (Men det selges uoriginale innimellom på eBay for mellom 300 og 800 kroner.) Jeg har noenlunde peiling på elektronikk, og har lenge hatt lyst til å lære meg å tegne kretskort selv. Nå har jeg endelig fått tid til å sette meg ned og lære dette. Resultatet er at jeg har tegnet et eget kretskort (i et program som heter Eagle.) Dette kretskortet har en annen type kontantstrømskilde som bør fungere bedre enn løsningen til Valeo. Jeg har sendt en bestilling på tre prototypekort, så nå blir det å telle ukene til de kommer i posten. Spennende å se om det funker. Kortet jeg har tegnet har deler for rundt 100 kroner, så hvis det fungerer er det en mye billigere løsning enn å kjøpe nye baklys. Det er ganske enkelt å bytte også. Man må ta ut den aktuell lykta, så er det bare å fiske ut det gamle kortet, plugge ut kontakten, dytte inn det nye kortet og sette kontakten på plass igjen. I noen tilfeller må det skjæres vekk en liten plasthake og legges på litt lim for å få det nye kortet til å sitte. Her er kortet som lager lys i LED-stripene og som har en stygg tendens til å ta kvelden:
  8. Batteribytte E90

    Jeg har også god erfaring med Carly. Hadde en uoriginal adapter med kabel før, og den kranglet litt. Kjøpte så Carly sin trådløse, og den har fungert knirkefritt.
  9. Vi entusiastene er mindre og mindre fornøyd med BMWs nye modeller, men BMW tjener bare mer og mer penger. Vi må vel bare innse at bilene BMW lager er det folk flest vil ha. 😄
  10. Fredriks alternative bimmerstråd

    Kikket litt på Finn, men det er ikke mye interessant av morsomme åttitallsbiler der. Det nærmeste jeg kommer, er en 1993 Golf III GTI 16V (150 hester), men det er vel én generasjon for sent til at det er noe sjarm igjen? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78262372
  11. Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er ikke så kresen på bil. For meg er sjarmen en veldig viktig del av opplevelsen. Det er ikke så mange år siden jeg kjøpte en 1992-modell Mitsubishi Colt med automat og brukte som pendlerbil. Tror det var 1.5 liter, den gikk i alle fall ikke noe spesielt. Likevel koste jeg meg bak rattet på den mens jeg tilbakela 50.000km i løpet av et par år. Kostet meg noen liter olje, et fordelerlokk og 10.000 i verditap i tillegg til forsikring og årsavgift, så det var en billig bil. Jeg kunne kost meg bak rattet i en Golf I GTI eller tilsvarende fremdeles. Det jeg ikke orker lenger, er å kjøre klassisk Boble på vinteren med den begrensede effektiviteten varmeapperatet i Bobla har.
  12. Fredriks alternative bimmerstråd

    En nabo som var et par år eldre enn meg hadde mange fine biler på åttitallet. Tror den første bilen hans var den første Golf GTI'en, altså med 1.6 liter og 112 hester. Utrolig morsom bil! Husker ikke alle bilene han hadde, men den var forskjellige biler i GTI-klassen. Escort XR3i var han vel innom, og en sprekere versjon av Escorten. Tror den het RS Turbo, eller noe sånt. Mange morsomme biler, altså, men den jeg husker aller best, var en Opel Kadett GSI. Mener at den hadde 130 hester, og at den i en kort periode var den raskeste GTI-bilen. Men det var ikke aksellerasjonen som gjorde mest inntrykk på meg. Utseende på bilen var av en annen verden! Glatte og moderne linjer som lå årevis foran konkurrentene. Og digitalt dashbord! Ikke så veldig praktisk, men utrolig kult! Jeg liker designet på GSI'en fortsatt. Som andre har vært inne på, så er det veldig få av disse GTI-bilene igjen på veiene. Kanskje det hadde vært verdt bryet å finne en gammel GSI, Ritmo Abarth, Peugeot 205 GTI eller lignende og pusset den opp? Forholdsvis analoge biler med mye kjøreglede, og mye billigere å drifte enn klassiske Porscher, Alfaer eller lignende.
  13. Fredriks alternative bimmerstråd

    Fra jeg var guttunge var det mye VW og Audi i familien. 411E, Bobler, Golfer og Audi 100er. Første gang jeg rundet 200 km/t (på speedometeret) var med bestefar i hans Audi 100GLS (1978-modell?). Vi hadde en Golf I GTI 1.6 og en kompis hadde en Golf I GTI 1.8. Dama hadde en Golf II GTI. Selv hadde jeg en periode en Golf III 1.5 og en bekjent hadde en Golf III VR6. For meg var det bare Golf som gjaldt når det var snakk om småbiler. Da Golf IV kom ble det imidlertid en skikkelig nedtur for meg. Få nyheter interiørmessig, og et utrolig pregløst eksteriør. Muttern hadde en Golf IV med 90 hester, servo og automatgir, en skikkelig luksusbil på den tida, komfortabel og holdbar, men utrolig kjedelig. Dette var en periode da både VW og Audi laget biler som var veldig "runde" utvendig, med få kanter og linjer i karosseriet. Jeg likte ikke denne designretningen i det hele tatt, og min VW- og Audiperiode var over. Det ble riktignok mye annet rart, som Ford Escort Mk V, Volvo 850 og Subaru Legacy, for å nevne noen. Jeg hadde egentlig ingen merketilhørighet. Da Chris Bangle kastet rundt på BMWs designfilosofi, var dette noe som tiltalte meg veldig. E60 var en bil jeg likte fra første gang jeg så den. Min første BMW ble en E87, og etter det har jeg vel følt meg som en BMW-mann, selv om vi bare har hatt to BMW'er så langt. Tilbake til Golf. Jeg synes at Golf IV og Golf V er utrolig kjedelige design. Helt sikkert gode biler, men utseendet tiltaler ikke meg. Golf VI er et steg i riktig retning, og Golf VII synes jeg er en skikkelig stilig bil. I Golf R har de fått en skikkelig morsom bil igjen også, etter mye opp og ned med forskjellige GTI-modeller opp gjennom årene. For meg gir Golf R litt av samme følelsen som jeg hadde i den aller første Golf I GTI'en. En følelse av at du kjører noe som er et godt hakk kjappere enn det folk flest kjører.
  14. Fredriks alternative bimmerstråd

    Nice! Det ser ut som Ford har lykkes med den nye GT'en. Jeg synes mange av de nye superbilene nesten blir pregløse i all sin teknologiske prakt. (Ford GT er ikke én av dem.) Aston Martin Vulcan er et eksempel på at man har klart å bygge inn utstråling og sjel i et ekstremt design. Jeg har likt Vulcan siden første gang jeg så bilder av den. Her er en fin video om en Vulcan som ved hjelp av litt ombygging har fått vanlige skilter for gatebruk: Og for å ikke ødelegge imaget mitt helt, så kommer det selvsagt litt Porsche-stoff også. Jeg har tidligere sagt at jeg har mistet sansen for topprestaurerte biler. Som f.eks. Singer. MEN, når eieren bruker bilen frem og tilbake til jobben og til å kjøre ungene rundt med, så stiller det seg litt annerledes. Dette er akkurat sånn jeg ville brukt en sånn bil om jeg hadde hatt råd til å skaffe meg en: (eneste jeg har å utsette på den, er at jeg synes lyden fra fireliteren mangler litt av den fine diskanten som de vanlige luftkjølte sekseerne har.)
  15. Problemer med sporing på F25 X3

    Jeg blir ikke helt enig med meg selv på det punktet. På Porschen droppet jeg N-dekk for å få nyeste generasjon Michelin, og det fungerer utmerket. På xDrive er det nok viktigere med riktige dekk, så der vil jeg nok velge stjernemerket på sommerdekkene. På vinterdekkene fant jeg ikke stjernemerkede nordiske vinterdekk i 19-tommer i F25 dimensjoner. Finnes det?