Gorg

Medlem
  • Innholdsteller

    3211
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    127

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Gorg fikk poeng fra Hansien i Gorgs fototråd - Aston Martin DB9   
    Ble en repost idag 😃👌🏻
     
  2. Like
    Gorg ga poeng til Geir Anders i Gorgs fototråd - Aston Martin DB9   
    Ja, jeg har samme tankegang, og orker ingen kurs. Jeg trenger noen pekepinner og se noen resultater jeg kan jobbe meg mot ved å teste selv. Skal sjekke videoen! Venter bare på Zeiss objektivet nu 😎
  3. Like
    Gorg fikk poeng fra BimmerFan! i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Tatt i 22 tida, begynner å bli ganske lyst ute på kveld/natta
  4. Like
  5. Like
    Gorg ga poeng til danskiii i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Nyvasket

  6. Like
    Gorg ga poeng til Walkabout i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Tåkelys borte vekk  

  7. Like
    Gorg ga poeng til magneten i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Da er vi på plass!
     

  8. Like
  9. Like
    Gorg ga poeng til ///M-ini95 i F10 525d #Alpinweiss 3 [3AG retrofit guide s.5]   
    DIY 3AG Retrofit
     
    Husker ennå at @Gorg sa at "vi" liker bildetunge tråder, så denne er til dels for deg Gorg!  
    Jeg håper denne DIY instruksen er til hjelp for folket på forumet, og til alle andre som måtte stikke innom tråden. Prøvde så godt jeg kunne å dokumentere alt jeg gjorde, men etter 4 timer blir man litt rastløs og keen på å bare bli ferdig.. Here we go :
     
    Først og fremst, la meg påpeke at jeg ABSOLUTT anbefaler å rydde bagasjerommet før man starter med dette. Jeg hadde ikke gjort det (som dere sikkert ser heh), så endte opp med å bruke minst 15 min på å fjerne ting og tang. 

    Første vi må gjøre er å skru ut to 10mm plast skruer som er å finne under "flippen". Dere ser dem på hver side ganske enkelt. Når dette er gjort, er det bare å dra hele teppe ut og legge det pent et sted. 

    Done!
    Dermed er det å fjerne teppe med det lille rommet, men før man gjør dette, så må man fjerne plastplata. 

    Er snakk om 4 (klips?) som man bare trekker ut med trim tool enkelt og greit. Vær litt obs når dere løfter denne ut, da man har 12V kontakt festet på denne. 

    Dra ut ledningene, så er det bare å løfte denne rett opp. Dermed kan teppe med den lille luka enkelt løftes ut. Resultatet er dermed dette:

     
    Herfra så må vi fjerne bekledningen på siden, som igjen også holdes av slike "tabs" eller "klips" som man må trekke ut med trimtool helst for å ikke skade dem mer enn nødvendig. Det er tre stykker som holder hver side (hvor på venstre side det er en krok", men det ligger også to til på hver side så man kommer til ved å løfte flippe ned baksetene. 
    Når dette er gjort, mangler det også å fjerne to kraftige Torx skruer som holder festeknaggene på hver side. Her trengs det litt kraft (Husk å stramme denne godt ved montering også). 

    En annen ting å være obs på er å løsne nød utløseren til tank lokket vekk fra bekledningen. Fjern luka som skjuler sikringsboksen bak og bare fjern utløseren fra sporet sitt. 

    Når alt dette er gjort, er det bare å strippe luka for bekledning og tepper. Du ender dermed opp med dette. 


    Herfra valgte jeg å fjerne batteripolen (kan også gjøres med en gang man får tilgang til den om ønskelig), valgte også å sette en klut rundt minus polen så jeg var 110 % sikker på at den ikke ville få kontakt med noe annet metall. 

    Fra her er det bare å begynne å montere delene som tilhører luka. Jeg fikk meg en liten overraskelse (Egentlig ikke) da jeg tydeligvis ikke hadde braketten for ryggekamera. Hadde brakket kun for forsterkeren, så tok en spansk en og stripsa fast modulen midlertidig til jeg får tak i braketten. 

    Kun festnings punkter for forsterker og ikke stort annet her
     
    Fra og med her var det bare å demontere diverse paneler i kupeen for å føre kablene så skjult som mulig. Fant en PDF fil fra BMW hvor det stod beskrevet at dem kjørte ledningene på sjåførsiden, så valgte derimot å gjøre dette for å holde denne jobben så OEM som mulig.  

    Kjør ledningsnettet gjennom denne plastikken her, ettersom det er her så og si alle ledningene går. #Fabrikkløsning  

    Fjern dermed sideputa i baksetet for å gjøre det mye lettere å kjøre ledningene nedover (Bare ta tak i puta og dra hardt). 

    Vær litt obs med disse festene som sitter på disse listene, de sitter godt og knekker ikke, så dra som faen. Problemet er bare at du må dra ut disse tabsene ut fra hullene i karosseriet og sette dem tilbake i listene, ellers vil du ikke klare å få listene inn igjen. De sitter som et helvete btw, så vær forsiktig eller gjør deg klar for blodige fingre. 
    Kjør dermed ledningsnettet pent inn i teppet for å skjule det og gjøre det så originalt som mulig. 


    Valgte å kjøre ledningene opp og bak plata som under "håndtaket" for å åpne panseret. Derfra kjørte jeg ledningene under plata som ligger under rattstammen for å gjøre det så enkelt som mulig. Bruk strips for å feste ledningene folkens, slipper å klage på ulyder i etterkant da. 

    Herfra er det bare å demontere litt til  Fjern pyntelisten i midten ved å bare dra den ut fra siden, og så koble ut de diverse koblingene. 

    IHKA panelet holdes av to torx skruer, husker ikke størrelsen, men vet at jeg brukte en størrelse hele veien. Så den du bruker på diverse plast paneler i bilen, brukes også på IHKA og Head unit blant annet. IHKA panelet holdes også av fire kraftige "pigger" så den må draes ut med litt kraft. 

    Fjern så disse, og legg den pent vekk et sted. 
    Dermed er det bare å dra ut HU, som igjen holdes av torx skruer (4 stk). Anbefaler å legge en stor klut eller håndkle rundt midtkonsolen da head uniten er litt kranglete å dra ut og VIL SKRAPE noe hvis du ikke er forsiktig. 


    Fjern så quadlocken (den heter det ikke sant?) og koble ledningene til de riktige plassene (se lenger nede i posten for hvor) 

    Det jeg holder i hånda er 5 ledninger.
    Gul - Fbas +
    Hvit - Fbas -
    Hvit/Sølv med plast rundt - Shield/Ground
    Grønn - Can
    Oransje/Grønn - Can
    Valgte så og hoppe bak i bilen igjen for å koble resterende ledninger

    Tre bolter (10mm ell 8mm husker ikke helt) holder sikringsboksen fast. Det du skal være interresert i er den grønne koblingen. Dra denne ut, fjern "låsemekanismen" og kjør den + kabelen som går fra modulen til pin nr 2. Når dette er gjort, så setter du låsemekanismen tilbake, og sette koblingen back. Pass på at ikke sikringer faller ut når du gjør dette. Det skal være en 5A sikring for ryggekamera. Bilen min hadde allerede denne på plass, så mest sannsynlig har deres også det, men bare sjekk det ut først. 

    Sett dermed sikringsboksen tilbake og skru den fast. Kjør + kabelen pent et sted og pass på at den ikke er for stram og ikke så løs at den vil bli krølla sammen når du setter bekledningen tilbake. Strips den fast til noe. 
    Tok dessverre ikke noe bilder av fjerning av bekledningen som sitter i selve luka, men det sitter noen skrue-aktig "klips" som ikke tåler en dritt. Du kommer garantert til å ødelegge noen av dem, så vær beredt på å måtte kjøpe noen nye hvis man bruker litt makt. 
    En annen ting jeg heller ikke tok bilder av, var demontering av bakluke åpneren. Dette er noe av det verste jeg har gjort. Den sitter som faen. Anbefaler å kjøpe nytt håndtak med kamera istedenfor å bruke det gamle. For mest sannsynlig vil en av klipsene bli ødelagt. Prøvde først å fjerne den ved å presse på klipsene fra innsiden, men det funka dårlig. Brukte så trimtool for å presse fra utsiden av luka samtidig som jeg pressa klipsene fra innsiden. Dette funka GULL! at jeg ikke tenkte på dette med en gang er forbi meg, men nå vet dere dette! 
    Bare for å presisere, med utsiden mener jeg at du kjører trimtool mellom gummien rundt bakluke åpneren og selve åpningen for å komme til klipsene. 
    Når denne så er ute, så er det bare å koble den vekk og montere det nye. Jeg måtte ta av skiltet og skiltholderen da bakluke åpneren ikke ville gå ut med dette på plass. 


    Kjør så ledningene på venstre side av luka og inn i "armen" på venstre side. Modulen befinner seg på venstre side, så å kjøre ledningen en annen vei vil bare være ren dumskap. 
    Valgte å jorde fast ledningen her da det så ut som en bra plass. 

    Jorda modulen så på dette punktet

    Litt vanskelig å se, men se etter en tynn brun kabel som er boltet fast til ene "metall pluggen" rett ved forsterkeren. 
    Så er det bare å montere ting på plass (Anbefaler å kode alt først for så og teste, men hadde ikke pc tilgjengelig akkurat da, så tok en sjanse på at alt var greit. 
    For å kode dette brukte jeg ESYS, som er et utrolig enkelt program så fort man har prøvd seg litt frem først. 




    Jeg valgte å kode HU_CIC , PDC, FRM og KOMBI. Kan godt hende det var litt overkill, men prøvde disse modulene. 
    Dermed var det bare å teste om det funka. 

    Hæ?? Hva pokker?... 
    Jepp, her er det noe som ikke stemmer folkens. Og alt er på grunn av PDF filen som BMW hadde gitt ut. Denne var tydeligvis for biler med NBT, så jeg fant ut av at jeg hadde koblet det opp helt mongo. 
    Fant så dette bildet

    Jeg hadde koblet ledningene etter NBT headunit og ikke CIC, så for dere som har CIC se nøye på dette bildet. Pinsa sitter godt inni quadlocken, så gjør du først feil, så tar det litt tid å få dem ut igjen. 
    Men selv etter å ha gjort dette, fikk jeg samme feil igjen... hva kunne være galt? Drev og tenkte på det hele natt, og gikk gjennom alle bildene jeg tok for å forsikre meg om at alt var greit. Kjørte diagnose med Rheingold, og sletta alle feilkoder, men dette hjalp ikke...  (takk for linken for Rheinhold@Otis)
    Så kom jeg på det! Biler levert med NBT bruker Kcan2 og biler med CIC bruker Kcan1. Tanken var den, at om jeg hadde kobla kablene til Headunit etter NBT, så hadde jeg mest sannsynlig også koblet Can kablene etter NBT. 
    Fant dette bildet som skiller mellom F10 CIC og NBT

    På biler med NBT så kan CAN kablene med IHKA panelet brukes. Koblet Can kablene opp mot Central Gateway Modulen ettersom koblingskjema jeg fant på ISTA sa dette skulle funke.  (Takk @lagunilla ❤️ ) 

     
    VIPS så var det liv i kamera
    En annen ting jeg la merke til er at BMW har gjort en bedre jobb med kamera på F10 enn G30. Syns den stikker litt for langt ut på G30 for my taste. 


    Legger også til en guide for hvordan man VO koder, om noen ønsker å prøve seg. 
    FA (VO) Step-By-Step (MWPos) 8-24-2013.pdf
    Her er BMW sin originale instrukser for montering. Husk at dette gjelder biler med NBT, så ikke følg koblingskjemaet slavisk!! 
    Camera 22.pdf
     
    Jeg tror jeg endte opp å under 3000 kr for Kamera med håndtak, modul og ledningsnett. Alt utenom ledningnettet er fra BMW, men ledningsnettet inneholdt flere deler med BMW stempel, så dette er til en viss grad "originalt". 
    Det finnes Ebay løsninger til samme prisen hvor alt er nytt, men hvis man kan få originale deler for samme prisen, så må man spørre seg selv hva er vitsen?.. Det originale kameraet har "varme" funksjon, noe jeg ikke tror div ebay kameraer har? Videre så må det brukes Emulatorer ettersom ebay kameraene ikke funker med BMW sine moduler. 
    Kjøpte ledningsnettet her: https://www.ebay.com/itm/BMW-F10-F07-F01-F20-F30-Original-Reverse-backup-Camera-retrofit-Cable-Set-TRSVC/263134860322?hash=item3d440f5422:g:hf8AAOSwaEhZLX5I
    Om dere kjøper dette ledningsnettet, så vær obs på at det kan hende dette er surret opp litt mongo. For det første var + kabelen som går til sikringsboksen bak surra opp så "langt opp" med resten at når jeg dro ledningsnettet helt opp til Headuniten, så strakk + kabelen seg kun baksetet. Så dermed måtte jeg fjerne alt av teip for å gjøre kabelen lenger. Håper dere skjønner hva jeg mener.. Uansett så skjønner dere det hvis dere møter på samme problem. 
    Husk å prute til du blir flau på visse deler. Fikk tak i modul fra USA for 700 kr, som nærmest er å stjele den når man sammenligner med priser i Europa. 
    Kamera med håndtak fikk jeg også tak i for litt over en 1000 lapp etter litt pruting. Dette virket som helt nytt og hadde BMW stempel ofc. 
    Bruk "Camera 22 pdf" filen til å finne ut av hvilke deler og delenr du trenger. Og igjen, bruk kun filen for å finne ut av hvordan du skal gjøre jobben, ikke koble opp ledninger. Gjorde den feilen selv, og måtte feilsøke i flere timer etterpå. 
     
    Jobben tok c.a 5 timer med noen små pauser, så dette er en fin lørdag/søndags jobb for en handy bileier. Om det måtte være noe dere lurer på, så skyt med spørsmål  Vil også legge ut denne posten i ettermontertings-tråden, da denne tråden her ikke er så populær at alle på forumet ser innlegget. 
     
     
     
  10. Like
    Gorg ga poeng til ///M-ini95 i F10 525d #Alpinweiss 3 [3AG retrofit guide s.5]   
    Se hva som plutselig dukket opp... 

    Viste seg at Posten hadde kuka og ikke registrert at den hadde ankommet Norge i det hele tatt. Gjennom hele sporing prosessen har det stått " forlatt avsender sted - 26.04.18. Den hadde ligget på postkontoret i en uke før jeg ble kontaktet til slutt.... samma det, har endelig komplett sett! 
    Ble positivt overaska, er tydeligvis originale BMW deler som er brukt. Mener også at det originale ledningsnettet BMW bruker ser helt likt ut ? 
    Tok meg også friheten til å legge det opp litt slik at det ga mening, og dere får også se mine helt sjuke Microsoft Paint skills  
     

    Alt ser ganske rett fram ut, men må lese meg litt opp på "spleisinga" av Can kablene. Etter hva jeg har lest, så gjør BMW dette også når de ettermonterer ryggekamera. Fikk iallefall med disse tingene, som jeg mener er ment for "tapping" av kablene

     
    Har også fått melding om at spoileren antas å dukke opp innen fredag, så det virker som denne helgen vil gå til mye arbeid på bilens bakside
    Om noen har noen innspill tilfelle jeg har misforstått noe eller mangler noe ledning, så fyr løs med kommentarer boyz and gurls
     
  11. Like
    Gorg ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    Har ikke noe innsug der nå, nei
     
    Porsche 911 GT2RS med 700 hester og en prislapp på 2,9 mill til nabo er ikke hver dag

     
    M3’en er herlig på banen! Det går noe raskere nå enn med andre biler
    Men det subber både framme og bak, så det må fikses
  12. Like
    Gorg fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    Ikke lett å se gitteret, men det hadde ikke jeg  
    Den ramma tror jeg er noe som er ofte på replica, sagde den rett og slett av 😅 Har du noe innsug til motoren bak der, tror det er meningen at det skal gå direkte til motoren, men kjipt om det kommer blad og skitt inn der. 
    Orginal CSL fanger koster vel 40-50000 som jeg husker 
  13. Like
    Gorg fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    Nydelige bilder 😃
    Hadde CSL replika-ish front på min gamle gamle 320d, og hadde samme løsning på hullet på venstre sida. Altså luftinntaket.
    Skal du gjøre noe med det? Tror det er noe netting der orginalt på CSL
  14. Like
    Gorg ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    Forrige eier hadde punktert bak, og satt på to superkjipe 255-bredde dekk på 10"-felg.
    Jeg sjekka felgbredde og innpress og fant ut jeg ville ha 285/30-19.
    I følge dekk-guiden blir det da perfekt rulleomkrets i forhold til forhjulene på 245/35-19, dersom felgen er ET27.
    Fikk bestilt dekk hos Bilgummilageret, og fikk de levert fra Stavanger dagen etter. Michelin Pilot Super Sport
    Men der blingsa jeg gitt, jeg leste AS7 som ET27 på felgen, men felgene viste seg å være ET24.
    De 3 millimeterene var nok til at det subber når jeg gasser på over fartshumper, så vi får se hvordan det går på Autobahn 😮
    Nå må jeg få felgene maskinert på et vis. God start på eventyret

     
    Gamle dekka.

     
    Nye dekka

     
    Går dette bra, mon tru?

     
    Fikk endelig vasket bilen skikkelig, og renset interiøret! Her er resultatet etter å ha vasket Alcantara-rattet...

     
    Litt tøffere når man faktisk kan se den røde stripen
    Den var møkk-sort før.

     
    Super-ren og pen!  Ble som en ny bil igjen

     
    Med meaty fitment, som dessverre subber

     
    Interiøret ble kanonbra

  15. Like
    Gorg ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    Thank you! Ja, er veeldig fornøyd med looken på den
     

  16. Like
    Gorg fikk poeng fra Saltkjelen i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Tykk tåke over Bodø idag
  17. Like
    Gorg fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    Grattis med nydelig M3!
    En av mine favoritter, og med CSL look er den bare helt riktig! Selv om den ikke er en ekte CSL.
    Ser ut som du fant et nydelig eksemplar
  18. Like
    Gorg fikk poeng fra Saltkjelen i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Tykk tåke over Bodø idag
  19. Like
    Gorg ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (På Nürburgring!)   
    2002 BMW M3 SMG II i Titansilber Metallic
     

     
    Da var drømmebilen fra ungdomstiden kjøpt!
    Importert fra Tyskland i 2003. Hatt minst 2 eiere siden da.

    Jeg hadde faktisk lyst til å prøve meg på en SMG II-bil, og jeg liker det til nå
    Denne er skremmende fin i lakken, noe som sikkert betyr at den har vært krasjet og omlakkert. Mulig å finne ut dette?
    Interiøret er jo helt og greit.
    Bilen trenger litt pleie og kjærlighet, og det skal den få hos meg!


    Men fytti rakkern som det drar!! Jeg trodde Z4 Coupe 3.0si liksom var sprek.
    Beklager virkelig, @StigJ, men dette var helt andre boller!
    Det er fantastisk å ha S54-motoren i livet sitt!
     
    Standard utstyr som er verdt å nevne:
    - Automatisk klima
    - Takluke
    - Navigasjon
    - Telefon(!)
    - Elektriske seter
    - PDC
    - Regnsensor
    - Xenonlys
    - 6 CD-skifter
    - Harman Kardon-anlegg
    - Multifunksjonsratt
     
    Oppgraderinger fra noen eiere siden:
    - Bilstein PSS10 coilovers
    - OZ Racing Ultraleggera 19" felger
    - BMW Performance-bremser fra E9x (M3?)
    - Original M3 CSL-bakluke
    - Replica M3 CSL-frontfanger med splittere lakkert i sort
    - M3 CSL-Diffuser lakkert i sort
    - Carbonfiberskiftere på ratt
    - Forsterket bakstilling
    - Ny(ere) clutch
    - Angeleyes
    - Semsket skinnratt
    - Feilplassert M-merke
    - Sotede ruter
     
    Oppvarmingsfasen, altså!

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Og her skal den bo, utendørs, stakkars

     
    Nå freses det avgårde til Nürburgring allerede på torsdag!
  20. Like
    Gorg fikk poeng fra magneten i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Endelig fått på sommerhjula! En nesten euforisk følelse 😃
    Bare venter på høytrykkspyleren så jeg får gott bilen litt fortjent TLC

  21. Like
  22. Like
    Gorg fikk poeng fra magneten i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Første bilvask ved nyhuset! Deilig å slippe den kommunale veien 1 meter unna vaskeplassen  


  23. Like
    Gorg fikk poeng fra Saltkjelen i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Tykk tåke over Bodø idag
  24. Like
  25. Like
    Gorg fikk poeng fra Saltkjelen i Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Tykk tåke over Bodø idag