Knekten

Medlem
  • Innholdsteller

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Knekten

  • Rang
    Sersjant

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Knekten

    Min E82 120D 2008

    En kort oppdatering etter bilen er skrudd sammen igjen. Som nevnt over, så ble det byttet clutch når girkassen først var nede. Jeg installerte et LUK RepSet med trykkplate og friksjonsplate (lite slitasje og slakke på svinghjulet, så jeg gjenbrukte det). La forøvrig merke til at designet på den nye friksjonsplaten fra LUK var forskjellig fra den originale: Gammel type: og her er den nye: Den gamle friksjonsplaten har ingen bevegelige deler, men den nye fra LUK har en slags fjærbelastet plate (nesten litt dobbelmasse-aktig??). Resultatet ble uansett positivt. Luggingen jeg tidligere har hatt i 1. gir, og revers, når motoren har vært kald, er nå tilsyntelatende helt borte. Forhåpentligvis fortsetter det slik etter clutchen har kjørt seg inn også Vurderer også å fjerne CDV'en, men det blir nok ikke før clutchen er innkjørt. Tenker det er greit å ikke endre på så mange variabler akkurat nå Ellers endte jeg også med å ta ned bunnpannen for å plukke ut bomullsdotten Dette var heldigvis ikke så stor jobb som jeg trodde i utgangspunktet. Bilen stod allerede på bukk, så det som måtte gjøres var å senke traversen / (subframe?) foran. I mitt tilfelle var det nok å løsne to kontakter på styresnekken og frigjøre denne kabelen, samt at den nedre styrespindelen måtte løsnes fra snekken (èn skrue). Denne kan nå "dyttes inn" i rattstammen, slik at den blir frigjort fra styresnekken. Så var det bare å sette jekken under jekkepunktet, løsne de 6 boltene og senke traversen rolig ned, ca 10cm. Da var den nok klaring til at jeg kunne løsne alle boltene på bunnpanna, samt komme til med momentnøkkelen ved montering.
  2. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Takk for info rundt typiske oljelekkasjer på N47, @Mons1 - veldig greit å ha i bakhodet. Ang. registeret så fikk jeg byttet kjeder, skinner og strammere under bruktbilgaranti i dette tilfellet. Før det ble byttet hørte jeg, som du nevner, tydelig rasling fra motor når den gikk på 1500 rpm (ala lyden man hører når man tråkker bakover på en sykkel). Sjekket tørkepapiropplegget mitt ikveld her, og eneste stedet hvor det var antydning til litt olje var ved veivakselsensoren, så da antar jeg det har kommet derfra. Nja, mulig det er overkill å bytte denne simmering for en liten lekkasje, men jeg foretrekker absolutt å ha det så tørt som mulig under bilen iom at dette er nr 2-bilen så har jeg heldigvis tid og mulighet til å finne ut av- og feilsøke ting på egen hånd
  3. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    @stoltbmwelsker takk for tips! jeg har lett en del etter sprekker rundt dette området, men ting ser ganske helt og fint ut. Og det ser heller ikke ut som det har kommet noe mer olje enn det som vises på bildet over. Kanskje det kan ha dryppet olje fra det området hvor veivakselsensoren sitter..? Det er ihvertfall et område jeg ikke har rengjort fordi jeg ikke ville tukle med sensoren. Jeg har nå pakka litt tørkepapir rundt simmeringen og den ytre ringen, så får vi se, om noen dager, om det dukker opp spor etter olje
  4. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Hm, så jeg tømte oljen og byttet simmeringen for et par uker siden, og mens jeg har ventet på deler til clutch osv har bilen bare stått på bukk. Men, når jeg skulle til å montere svinghjul, så la jeg merke til at det var samlet seg olje _nedenfor_ simmeringen..! Etter det jeg kan se, så har ikke oljen kommet ut mellom simmeringen og veiv, eller mellom simmeringen og den metallringen på yttersiden, men tilsynelatende mellom metallringen og resten av registerdekselet? Noen som har forklaring på hva som kan ha skjedd her? Må jeg bytte hele dekselet til registerhuset?
  5. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Den var allerede tom for olje, men er kanskje verdt et forsøk å helle gjennom den gamle olja før man evt. går til neste steg? Eller er det litt risikosport hvis den gamle oljen skulle inneholde partikler av noe slag?
  6. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Note to self: Ikke spray brakecleaner på q-tips, for så å bruke denne for å rengjøre gjengene på veivaksel. Bomullsdott i bunnpanna
  7. Knekten

    (Løst) Ødelagt starter? E46 320i

    og evt. korrosjon på jordingskabel?
  8. Knekten

    Min E82 120D 2008

    Liten oppdatering på bilen: Sporet en oljelekkasje tilbake til simmeringen på veivaksel på baksiden av motoren. Edit: Symptomene i dette tilfellet var at jeg så olje samle seg rundt startmotoren, og som tilsynelatende så ut til å komme fra noe mellom motor og girkasse. Usual suspects i slike tilfeller er visstnok simmeringen (som i dette tilfellet), eller at det lekker ved bunnpannepakningen som også går rett nedenfor simmeringen (kilde: diverse forum på internett ) Nå er denne byttet, men før ting blir skrudd sammen igjen blir det også bytte av clutch i samme slengen. I tillegg endte jeg opp med å bestille nye bremser - så nå blir det forhåpentligvis litt tid til skruing de neste kveldene @danskiii wow, imponerende bra jobb med guide for CIC retrofit! Men er redd noe slikt kommer nok litt nedover på lista for min del - neste "prosjekt" blir nok å finne ut av camber på forstillingen, iom at jeg ser det slites litt mer på ytterkanten av dekkene foran..
  9. Knekten

    E60 som ikke vil starte

    Jeg hadde problemer med jordingskabel på E70'en i vinter. Måten jeg bekreftet det på var å bruke startkabelen som en jordingskabel. Strekte startkabel fra minus-punktet i karosseriet foran og festet den andre enden av kabelen i motoren (i mitt tilfelle festet jeg den på festebraketten til motordekselet) - bilen startet da uten problemer.
  10. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Takk! Og takk for tips - ny clutch er bestilt
  11. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Fant omsider det som ser ut til å være årsaken til lekkasjen; simmeringen på veivaksel på baksiden av motor: Måtte ned med girkasse, clutch og svinghjul for å komme til, så det var litt jobb for en som ikke har tilbrakt mye tid under en bil før
  12. Knekten

    Oljelekkasje N47D20

    Hei, Har en '08 120D E82 med N47D20A-motor som lekker litt olje. Det har ikke kommet noen varsler (ennå), og ved peiling så ser oljenivået fint ut, men den legger som regel igjen et visittkort når den har stått parkert. Jeg tørket motoren etter beste evne for en ukes tid siden, og sjekket undersiden igjen idag etter bare noen få mindre kjøreturer med bilen: Det ser ut som olje renner nedover mellom girkasse og motor, på høyre side, og samles på startmotoren. Venstre side av motoren er helt tørr og fin. Noen som har tips til hvor dette kommer fra, evt hvor jeg bør lete videre? PS: bilen er tektylbehandlet, så det er ikke olje alt som glitrer på bildene.. Mvh Morten
  13. Knekten

    Knekt framfjær e70

    Eneste stedet jeg har funnet en grei oversikt over delenr på fjærer er på https://bemariosat.fi/en/4920-suspension Mvh Morten
  14. Knekten

    Min E82 120D 2008

    @ahj Takk for tipset! Skal se om jeg finner noe brukbart der @papertiger Quaife ble installert litt sent i vinter, så den har ikke sett noe snø ennå. Jeg har en bakke opp til huset vårt som jeg sleit med å komme opp enkelte ganger med en E46 touring jeg hadde før - blir spennende å se hvordan Quaife'en takler det på litt krevende føre
  15. Knekten

    Ønsker tips rundt E70 X5

    Jeg har en E70 3.0d 2008 som jeg har eid i snart to år. Dette er en bil som ble levert med Hartge program, og den ble da opprinnelig levert med 22" hjul og Hartge sportsfjærer. Disse ble visst rimelig kjapt byttet ut med standardfjærer, i følge forrige eier. Altså ingen luftbelger på denne (bevisst valg etter kostbare erfaringer med luftbelger på en E53 tidligere..) Som nevnt over så ligger forbruket på rundt 0.9 med blandet kjøring. Det er en knakende god vinterbil (gjelder også E53!), oversiktlig å kjøre, veldig god komfort og generelt sett en god og trygg familiebil. Bilen er greit utstyrt, men det jeg liker spesielt godt på denne er soft close (supert når man har barn som sover i bilen). Når det gjelder utgifter i mitt eie, så har jeg byttet 2 knekte fjærer foran (11k hos BMW), en motstand på AC-vifta (1100,-, jobben selv) og jordkabel (3-400,- jobben selv). Ellers kommer servicer utenom, da. Ja, og så ble det nye vinterdekk i fjor..19k Men vi har også en E82 120D, og jeg må innrømme at jeg ofte foretrekker denne over X5'en til kortere turer (selv med barnesete bak), så lenge vi ikke trenger å dra rundt med mye bagasje Madammen derimot kjører utelukkende X5'en (hennes valg, altså).