Hpi

Medlem
  • Innholdsteller

    1995
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Hpi vant dagen sist Juli 17 2017

Hpi hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Hpi

  • Rang
    Generalmajor

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    F01 750i Xdrive Lci
  1. Hpi

    Delnr. hos GS borte?

    Jeg bruker mer og mer min lokale Bavaria når jeg handler deler. Det går raskere og jeg slipper frakt for jeg henter delene på delelageret og det er ikke dyrere, 10-20% rabatt så er det billigere enn GS. Så lenge jeg vil ha originaldeler så er det min foretrukne butikk
  2. Hpi

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Nja de som har laget kassen sier den er designet for 700nm, hvor mye den egentlig tåler kommer bl.a an på sjåføren men det er noe mer enn 700nm. Det vanlige uttaket på disse motorene ser ut til å ligge opp mot 850nm, om det skyldes girkasse eller andre ting skal jeg ikke påstå men jeg tror neppe du er godt innenfor med et uttak på 1000nm. De har jo laget en girkasse som offisielt tåler 1000nm som bl.a sitter i Bmw 760 med V12, den heter ZF 8hp90. Men men det blir jo bare synsing fra min side også Er selv i dialog med et tuningfirma om min egen bil som har samme girkasse, nå har jeg bensinturbo så det er ikke så høyt moment men jeg skal uansett opp fra 650nm til 750nm, til dette sa "mitt" tuningfirma at 750nm tåler girkassen fint og har i tillegg noe overkapasitet. Dette kommer også an på hvordan software lages iht momentkurve etc og hvordan bilen brukes så vanskelig å sette et eksakt tall. Jeg ser også at samme firma tar ut 820nm/420hk fra 50D motoren i både 550D og 750D. Jeg tipper dett er tall som gjør det hele mer holdbart uten å oppgradere hardware
  3. Hpi

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Bare til info så har disse bilene ZF 8hp70 girkasser som offisielt tåler 700nm. Nå er det alltid noe mer å gå på men 45% vet jeg ikke om jeg hadde vært komfortabel med for min del i hvert fall. Max moment ser ut til å ligge rundt 2400 rpm men allerde rundt 2100 er det nesten på topp. Personlig tror jeg ikke denne girkassen tåler så mye over lengre tid men det er mye som går ei stund.
  4. Hpi

    E39 525D Vann i sylindre

    Ja du vil i hvert fall kunne se dysekorrigering på hver sylinder på tomgang, Max tillatt korrigering er vel -5/+6, hvis disse verdiene overskrides så legges sylinder ut av Ecu. Typisk verdi på en frisk sylinder er +/- 0-2 Hvordan disse verdiene arter seg med en eventuelt bøyd råde er jeg usikker på men jeg vil tro at du ser en sylinder som ikke er med.
  5. Hpi

    E39 525D Vann i sylindre

    Disse kan fint gå på 5 sylindre, jeg har selv kjørt med det pga dyseproblemer. Da oppleves de rufsete , spesielt på tomgang.
  6. Hpi

    E39 525D Vann i sylindre

    Min egen erfaring angående LMM på disse motorene er at de går ikke rufsete selv om du kobler ifra, de går ikke helt optimalt, mer typisk på 80-90% men de går likevel jevnt og fint. De er ikke så kresne på luftmengde da dette er diesel, med rufsete gange tenker jeg mer at jeg ville sjekka at den får nok diesel, pumper er i orden og at alle dysene er i form etter denne hendelsen. Får du lest ut verdiene på alle sylindrene med motor i gang kan du også muligens se hvilken sylinder/sylindre som ikke holder følge Rufsete gange pga LMM og feil luftmengde/falsk luft gjelder vel mer bensinmotorer.
  7. Hpi

    BMW E39 S50B32 TIL SALGS!

    Wow, heftig Snakker vi ren banebil her eller har du ambisjoner om å kunne kjøre denne på skilt?
  8. Hpi

    DIY: Panoramatak vedlikehold og drenering

    Gjelder dette stoffet til vanlige takluker også? Jeg har en vanlig glassluke som jeg aldri åpner, fant ut at jeg skulle åpne å se etter en bilvask for ei stund siden og det endte med at den ikke ville lukke skikkelig. Fikk en feilmelding som vel betyr at motstanden var for stor og den er vel sikkert ment for å hindre at luka lukkes mens noen har hodet eller armen ut av luken. Uansett måtte vi være to for å stenge den, en som holdt på knappen og en som hjalp luke litt forbi det kritiske punktet. Etter dette har jeg aldri åpna den men har tenkt mange ganger på å rengjøre og smøre opp glideskinnene siden jeg antar det er problemet.
  9. Hpi

    Bmw e3 3.0s 1972 #bags

    Ja E3 og E9 er tøffe på hver sin måte men personlig er jeg svak for sleder/limousiner og da er E3 et hestehode foran E9
  10. Hpi

    Bmw e3 3.0s 1972 #bags

    Tøff bil, E3 er utrolig tøffe biler 👌
  11. Hpi

    Moment på kronhjul diff bmw e36 188 diff

    Se om du finner noe fornuftig her: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-320i-tou/repair-manuals/33-rear-axle-rear-wheel-drive-guide/33-12-crown-gear-pinion-with-bearings/BLL6KbC
  12. Hpi

    F10/F11 tråden

    Jeg bytta batteri i F01 nylig og registrerte med Carly. Det gikk veldig greit. Gikk fra Bmw/Varta Silver Dynamic 105ah AGM til Sønnak SK1050 105ah AGM. Originalbatteriet var da rett over 5 år og ga periodevis meldinger om "Increased Battery discharge" når det var kaldt ute. Når jeg kjørte belastningstest på det gav det 700A startstrøm (skal gi 950A) Det nye gir 990A (skal også gi 950A) Hadde nok holdt ei stund til men med automatgear og massse elektronikk så må man kunne stole 100% på batteriet synes jeg.
  13. Hpi

    Stjernemerkede dekk -- igjen...

    Ok så denne sensoren er støpt fast i selve kassen da muligens?
  14. Hpi

    Stjernemerkede dekk -- igjen...

    Er det noen som vet hva som skjer rent teknisk når fordelingskassene tar kveld? Vet at de får slipp av og til pga overflaten på lamellene blir glassert og at lamellene kan maskineres på ny og med ny olje er de oppe å går igjen. Er det her snakk om totalhavari slik at hele transferkassen må byttes? Ser det ligger både lamellesett og lagersett for overhaling å få kjøpt for totalt 4000-5000 så jeg tenker om uhellet skulle være ute så må det ikke nødvendigvis koste 50000,- å få det reparert kan jeg skjønne. Bmw reparerer jo heller ikke automatkasser men konsekvent bytter de ut selv om en overhaling/reperasjon er fullt mulig og ofte rimeligere i tillegg til at man da kan få forbedra kjente svake punkt. Jeg tipper at et automatkasseverksted kan overhale disse for et levelig beløp i forhold til en fabrikkny transferkasse
  15. Hpi

    Stjernemerkede dekk -- igjen...

    Kunne det vært interessant å utveksle erfaringer med mix dimensjoner og hvilke merker dette er og om det fungerer uten merkbare problemer i drivverket? At det kan være belastning på drivverket uten at man merker det er jo verre å vite selvsagt. Jeg kan begynne: Foran: Falken FK453, 245/45-19 Bak : Falken FK510 275/40-19 Disse dimensjonene gir 0% 0cm avvik ifølge dekkalkulator, begge har 214.4cm omkrets Disse er vel halvslitte nå og har fungert upåklagelig i ca 15000km i mitt eie