Hpi

Medlem
  • Innholdsteller

    2067
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Hpi vant dagen sist Juli 17 2017

Hpi hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Hpi

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    F01 750i Xdrive Lci
  1. Hpi

    BMW dieselmotorer

    Hva viser Inpa av matetrykk og railtrykk ved fullt pådrag? Matetrykk bør ikke falle mye under 3.5 bar, går den ned mot 3.0 bar så blir den en feil, railtrykk skal klare opp mot 1350 bar ved fullt pådrag men det er ikke sikkert den går så høyt. Hvis matetrykket er lavt ved full pedal så er pumpa under førersete første mistenkte
  2. Hpi

    Er den elektriske kjølevifta nødvendig?

    Men virker AC uten den vifta? Det blir ofte kalt AC vifta og det er vanlig at AC ikke virker uten denne, når det gjelder å kjøle motor så holder det med viscosevifta så lenge viscosekoblingen er i orden.
  3. På hvilken måte er det bilen beregner gjenstående levetid på bremser? Jeg fikk nye skiver og klosser foran for 1 år siden på 80.000km, etterpå viste den gjenstående levetid 80.000km tror jeg og 60.000km bak, nå et år og 25000km senere har gjenstående levetid foran steget til 100.000km og bak har steget til 70.000km. Er det noe vitenskap bak disse tallene, er det flere slitasjevarsler etter hvert som klosser blir slittt? Mulig at disse tallene endret seg etter at bilen fikk en softwareoppdatering men hvis de stemmer så vil frambremsene ha en levetid på 125.000km og det virker vel usannsynlig?
  4. Hpi

    Brann BMW i8

    Jeg har også tilsvarende med 2 kjølesystemer, 1 høytemperatur krets som kjøler motor, turboer etc når bilen går og en lavtemperaturkrets som kjøler intercoolere og ecu`er, i tillegg kjøler den turboer en stund etter at motor er avslått. De er kobla sammen på et vis og kan blø over i hverandre så vidt jeg har forstått, i hvert fall kan det blø fra lavtemp til høytemp om høytemp mangler væske. Er usikker på om lavtempkretsen har varsling på lavt nivå, i hvert fall har den en egen elektrisk pumpe som også går ei etter at bilen er stoppa for å kjøle turboer. Har lest om folk som har ødelagt disse små elektriske pumpene når lavtempkretsen er tom for kjølevæske så jeg har en mistanke om at denne kretsen er uten varsling på væskenivå. Hos meg står det også at fylling av høytempkrets må gjøres med spesielt vacuumutstyr og en prosedyre med gasspedal og noe greier, det kan for øvrig tømmes enkelt med å ta av nederste slange på radiator. Lavtempkrets luftes automatisk ved å ha varmen på fullt, vifta på min, tenning på og gasspedal holdes inne i 15 sekund, da starter automatisk lufting som tar 12 minutt, deretter justeres nivå på ny. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f01-750i-xdrive-lim_201210/repair-manuals/17-cooling/1LH5YdU1 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f01-750i-xdrive-lim_201210/repair-manuals/17-cooling/1LIw3FH0
  5. Hpi

    danskiii's F31. Solgt

    Ser Svendsen eksos tar 1099,- for oljeskift på en 2012 modell 525. Det er jo ingen problem å finne billig oljeskift rundt om eller gjøre det selv i garasjen, selv handler jeg den originale 0w30 twinpower turbo gold olja hos billigbilpleie for 110,- pr liter å bytter olje mellom oljeskiftene hos Bavaria men den servicen som bilen ber om i idrive vil jeg ta hos Bavaria. Den originale Bmw olja er sikkert unødvendig dyr men jeg liker å bruke den likevel Her er lageret mitt, det tok litt av på siste bestilling
  6. https://www.facebook.com/HBONorway/posts/1887409937981872 Nå kan dere fra Østfold bli kjendiser om dere vil :)
  7. Hpi

    danskiii's F31. Solgt

    Det er jo nesten 300,- pr liter olje hos Bavaria og sikkert 200,- for oljefilter. Så 3400,- for olje+oljefilter + microfilter hørtes absolutt ikke ille ut synes jeg.
  8. Jeg har opplevd det samme når jeg har tatt oljeservice hos Bavaria, jeg satt og venta og drakk kaffi så kom de ut og spurte om de skulle ta microfilter også fordi bilen ga beskjed om det. Det viser ikke i idrive men de får det vel ut på nøkkelen tror jeg. Det ligger også inne andre ting som tennplugger, luftfilter, drivstoffilter etc som har forskjellig intervall som 60.000km 90.000km 120.000km som kommer sammen med et oljeskift. Det viser i papirutgaven av serviceheftet men ikke i Idrive
  9. Hpi

    21" Dekkdimensjoner og Xdrive

    Finnes det noe oversikt noe sted over stjernemerkede mixed dimensjoner som ikke er runflat?
  10. Hpi

    Nødmodus i8

    Her er et dokument, fant ikke akkurat det du spør etter men det står på side 46 at hvis det er feil med termostaten eller vifta til motorrommet til forbrenningsmotoren så reduseres momentet på motor av DME. Står også en omfattende prosedyre for å fylle og lufte høytemp kjølekretsen med vakuum og dette må utføres av Bmw servicepersonell. Hadde du alarm på lavt nivå på kjølevæske i forkant eller husker jeg feil? http://www.rotory.com/bmw/I8.pdf
  11. Hpi

    F01 750i Xdrive

    Hehe ja det kan du spørre om, det stod jo engangsklemmer på originalt som jeg måtte klippe av, det som er greia med disse engangsklemmene er at de begynner å lekke etter noen år i overgangen mellom slange og rør har jeg sett flere som rapporterer. Nå hadde det ikke begynt å lekke hos meg men de var litt slappe og den gamle slangen roterte lett rundt på metallrøret før jeg hadde fjerna klemma. Det kan jo tenkes at jeg får samme problemet med skrudde klemmer men jeg tenkte at de kan jeg jo eventuelt bare ettertrekke. Jeg skal vurdere å bytte til engangsklemmer, selve strammeskruen blir jo litt i veien også når man skal ha mange klemmer på et lite område. Ser på S63 motoren som sitter i M5/M6 etc har samme design med turboene inni V`en og samme problemene med kjøleslangene som blir utsatt for en vanvittig strålevarme. Her har de kommet med en fiks som er en garantireperasjon eller tilbakekall (i hvert fall i USA) hvor de har laget en liten bit sveiseduk med trykknapper som festes over skjøten mellom rør og slange for å begrense strålevarmen. Det er noe enklere her fordi det er mer rør og nesten ingen slange og de er stort sett rette i problemområdet. Tenkte på å lage til noe lignende men slo det fra meg, jeg skal klare å leve med at de må byttes etter 6 år og så er det også vanskeligere å følge med når det er pakket inn i sveiseduk.
  12. Hpi

    F01 750i Xdrive

    Takk for det, ja den er utrolig god å kjøre og så tåler den litt aktiv kjøring også ja, absolutt Skal se om jeg kan få tatt noen flere bilder av interiøret. Jeg prøver å få tatt vedlikeholdet mest mulig underveis slik at det ikke hoper seg opp med ting som burde vært gjort. Best å ikke havne bakpå med slikt. Jeg følger servicene den ber om på Bavaria men det er jo alltid noe i tillegg til det som bør følges med på og tas preventivt slik at man slipper driftsstans, ihvertfall så langt det lar seg gjøre. Man ser jo godt på serviceprogrammene nå til dags at det ikke er lagt opp til at bilene skal vare i 15-20 år slik vi nordmenn gjerne ønsker, med lifetime fill på girkasse/fordelingskasse/servo/differensialer og frostvæske for å ta noen eksempler. Det er jo bra for de første eierne at servicekost er lavest mulig men lenger ned i gata så må det tas noen grep hvis bilen skal vare ei stund tenker jeg
  13. Hpi

    21" Dekkdimensjoner og Xdrive

    Men er det slik at det ikke finnes mixed dimensjoner som er stjernemerkede utenom runflat?
  14. Hpi

    F01 750i Xdrive

    Har alltid drevet litt med preventivt vedlikehold fordi jeg som regel har bilene mine lenge. Selv om jeg følger servicene på Bavaria så er det alltid noe man kan følge med på selv. Disse bilene har såkalt "hot V" som betyr at eksosmanifoilene og turboene står inni V`en. Dette var en nyvinning når det kom i 2009. Det er da selvfølgelig veldig varmt i området rundt turboene og dessverre finnes det deler i plast og i denne varmen får de begrensa levetid og må byttes preventivt. Det ene er slangene til veivhusventilasjonen, disse er byttet til en oppgradert versjon som tåler mer varme og i tillegg isolert med sveiseduk for å skåne de litt for strålevarme. Det andre er kjøleslangene til turboene, slangene tåler varmen men siden det er 2 turboer så har både tur og retur en T-kobling, denne har da Bmw valgt å lage i plast og dermed har den en levetid på 5-6 år/100.000km før den begynner å gå i oppløsning og begynne å lekke. Hos meg var det begynt å smuldre og svette så det var på tide å gjøre noe med det før det begynte å lekke. Jeg tenkte først å bytte bare T-stykkene men ombestemte meg og fant ut at jeg ville ha nye slanger også når jeg først var i gang. Jeg kjøpte originalslanger for å få rette bøyer og siden de har forskjellig diameter i hver ende slik kjølevannslanger ofte har. Det siste stykket inn på turboene går det metallrør og det går ikke an å kjøpe bare slangene så jeg måtte kjøpe komplett for så å løsne slangene fra metallrørene fordi er er mye jobb å bytte komplett og helt unødvendig. Slik så de originale T-stykkene ut: Her er det begynt å smuldre opp og piple ut kjølevæske. Så kjøpte jeg nye originale kjøleslanger og T-stykker i messing. Her er de originale slangene fjerna og kjølevæskerørene står igjen. Disse er unødvendig å bytte og også en del jobb. De får tas ved et eventuelt turbobytte sammen med tur/retur for olje. Så var det ferdig, tett og fint med nye slanger og T-stykker i messing.
  15. Hpi

    21" Dekkdimensjoner og Xdrive

    Takk for svar folkens, Ja jeg sjekka på willtheyfit.com og der ble det litt andre tall, dvs det ble enda verre med 275 bakdekka, 0.93%/20.4mm Så det må bli 285 bakdekk for å få det best mulig. De kommer ut med 0.07%/1.6mm avvik og det tar jeg sjansen på. Jeg kjører med 19" Falken dekk nå og de kommer også ut med 0.07%/1.6mm avvik og har fungert fint i 2 sesonger.