T.H.O

Medlem
  • Innholdsteller

    999
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om T.H.O

  • Rang
    Oberst

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Bamble
  • Kjøretøy
    E61 525dat

Nylige profilbesøk

779 profilvisninger
  1. T.H.O

    Min E61 525dat

    Vingler litt angående salg 😂 Skal få den eu godkjent først hvertfall. Men kan gi deg beskjed hvis det blir salg ☺
  2. Morro å polere med maskin. Bra blir det og Du tør å kjøre på med roterende? Jeg skal ihvertfall aldri prøve meg på det, har sett for mange skrekkbilder, så holder meg til DA maskin Hvor kjøpte du Rupes, og hva måtte du gi for blå og grønn? Tenkte å handle det selv.
  3. T.H.O

    Min E61 525dat

    Fjerna selve spjeldene når jeg kjøpte bilen. Men valgte å bytte de ut med blendeplugger nå siden jeg skulle bytte innsugspakningene. Nei merket ikke noen forskjell.
  4. T.H.O

    Min E61 525dat

    Deilig å få det gjort hvertfall 😁
  5. T.H.O

    Min E61 525dat

    Fikk endelig mulighet til å gi E61 litt oppmerksomhet idag. Starteren begynte å krangle litt i høst ved at den ble treg å dra rundt når motoren var kald. Hadde en mistanke om at det var pga dårlige innsugspakninger og oljesvetting derfra, og det stemte bra. Demonterte idag og rensa og monterte igjen, og nå snurrer den som når den var ny igjen Fikk vekk den verste driten utvendig før jeg demonterte selve starteren, er mye lettere å jobbe med når ting er reint. Inni så den ikke bra ut. Blei straks mye bedre etter en god rens med diesel. Innsugspakningene og nye blendeplugger bytta jeg for en stund siden, så slenger med noen bilder av det og
  6. T.H.O

    Min E61 525dat

    Denne var litt dyrere enn 30 og litt billigere enn 50 Du kan være heldig å finne en bra til rundt 40-50. Lønner seg nok å finne en som er godt vedlikeholdt, ellers kan det fort bli dyrt å drifte den. Det er biler som trenger en del tilsyn for å holde seg bra. Ser de anbefaler oljeskift på motor ca hver 10.000km, smøring av forstilling hver 5-10.000, oljeskift på aksler med brytepinne hver 60.000km osv. Ruster gjør disse også som alle andre biler. Spesielt i bunn av dører, bakre kanaler og bakdelen på ramma er utsatt. Rustent tankarmatur og dårlig løftepumpe er heller ikke uvanlig. Motorene har hatt noe problemer med dieselpumpe, FSD, vacuumpumpe og dyser som påstås å vare ca 200.000km. Min har gått 200.000km nå, men jeg vet ikke om dysene er bytta på den, så kan hende jeg tar de iløpet av sommeren. Måtte bytte FSD på min når jeg kjøpte den, pga at motoren stoppa noen ganger under kjøring. Kosta rundt 2000kr i Norge, ellers er den billigere over dammen som alt annet av deler til disse. FSD er en styringsboks til dieselpumpa som blir kaputt av varmen fra motor. Jeg flytta den vekk fra motor med ekstra kabelsett. Også mener jeg å ha lest at 98-99 modellene fikk noe mer utstyr og noen endringer på motor enn årsmodellene før. Forbruket er heller ikke alt for ille, min ligger på 1.3 nå på blanda kjøring etter at jeg fjerna innmaten i sotfella/kat. Den lå på ca 2 før jeg tok ut innmaten, så den var nok ganske tett. Er en bil jeg kan anbefale hvis du liker store amerikanere med dieselmotor Motoren høres ut som et knuseverk, men fikk ganske fin lyd i min nå med 3" rakrør
  7. T.H.O

    Min E61 525dat

    Ja det er hvertfall en bil som tar seg fram på all slags føre. Brøytebilen hadde lagt igjen en haug på mellom 50-70 cm kram snø i innkjørsla når jeg kom hjem fra jobb her en dag, og tahoen klatra over som om ingenting lå der. Hadde jeg hatt E61 da måtte jeg parkert i veien, og fått fresa først. Jeg syns den er ålreit å kjøre. Det er et forholdsvis bra eksemplar så den er retningsstabil og fin å kjøre. Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med E61 comfortmessig, men så er det også to totalt forskjellige biler. Holder på å bygge rakrør på den idag, må få frem litt godlyd 😁
  8. T.H.O

    Min E61 525dat

    Skjer ikke så mye her. Noe av grunnen er vel at jeg handla meg en vinterbil som har fått litt oppmerksomhet istedet. BMW'en funka dårlig når det kom 20-30cm snø iløpet av natta, etter at senk ble montert. 😁
  9. Motorene tåler tuning, men er vel værre med girkassene på 520d og 525d
  10. Varme blir det nok, hvis det ikke er varmeveksleren som det var på min. Den tynne slangen øverst på venstre side av radiatoren når du står foran bilen skal holde seg kald. Min fikk noe temperatur etter noen minutter på tomgang.
  11. Og cat siden de er i samme boks på LCI.
  12. T.H.O

    Lufte kjølesystem M57?

    Da er varmeveksleren byttet og bilen får 92-93 grader enda det er -7 ute ☺
  13. T.H.O

    Min E61 525dat

    Da tror jeg den er friskmeldt ☺ Får enkelt 92-93 grader nå enda det er -7 ute.
  14. Mye bra arbeid her ja Hadde samme opplevelse med gløderele, trangt og knotete
  15. T.H.O

    Min E61 525dat

    Da er ny varmeveksler i hus, og på plass i bilen 😁 Den gamle har stått i fra bilen var ny i 2005, og tror den var ganske gåen siden jeg kunne blåse imellom uten særlig motstand. Dette gikk ikke på den nye. Den var egentlig grei å montere bortsett fra litt knot med å få entret skruen til oljerørene til girkassa. Som otis også nevnte så rant det litt olje fra rørene, pluss at det lå litt olje i den gamle kjøleren som også gikk tapt. Så bør vel vurdere et olje og filterbytte for å være sikker på at jeg har nok mengde på kassa. Mangler bare å få fylt på frostvæske og så lufte, men det blir ikke før i morgen. Kommer med ny oppdatering da 😊