b-havers

Medlem
  • Innholdsteller

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om b-havers

  • Rang
    Sersjant
  • Bursdag 08/24/1963

Profile Information

  • Interesser:
    Akershus
  • Kjøretøy
    97 E36/7, 06 E86, 09 E61

Nylige profilbesøk

336 profilvisninger
  1. b-havers

    M44 - tomgangs problemer

    Lynkjapp update... Veivhusutlufting og -filter (CCV) ble skiftet i slutten av påsken, uten merkbar endring i oppførsel. Så kom mini-me, @Havers, og spurte "husket du å skifte tennpluggene vi kjøpte i høst?" Vel er jeg gammel og lutrygget, men dårlig hukommelse har jeg ikke. Så svaret var et litt forsiktig 'ja, vi gjorde vel det....?' Men DET gjorde vi ikke... Nye plugger, og bilen går som en klokke igjen. Makan.....
  2. b-havers

    M44 - tomgangs problemer

    Etter ca 60 mil med Z3 i helgen, hvorav den oppførte seg OK på under halvparten av turen, sitter jeg med følgende observasjoner: Turtall under 2000 rpm; hoster og harker, ‘treg’ respons på gasspedalen, går ujevnt på tomgang Turtall 2000-4000 rpm; går helt greit på flatmark, unntatt om gasspedalen bunnes – da hoster og harker den, skyter og det høres/føles som den går på tre sylindre I motbakke må jeg være særs forsiktig med gassen, turtallet må ligge på ca 2500 rpm. Hvis ikke fusker den noe helt for j***, rister, skyter – og høres som en gammel to-sylindret snekke. Hva kan dette være? Vann i bensinen, som kommer inn ved gasspådrag? Neppe – da skulle det vært slikt hele tiden Utåndingsslangen fra veivhuset… Etter at den ble renset i høst gikk bilen bedre en periode. Det kan umulig skade å skifte denne samt filteret, koster ca en tusenlapp uorginalt. Vakum-problemer, som gjør at under visse turtall og belastning justeres ikke tenningen i forhold til vakum? Jeg har tro på ett av de to siste alternativene – kanskje begge i kombinasjon? Hva tror dere? Forøvrig ble isbanekjøringen avlyst pga for varmt vær (...), så jeg tok meg en fjelltur istedenfor..
  3. b-havers

    M44 - tomgangs problemer

    Utåndingsslangen og tilhørende filter ble tatt ut og sjekket når jeg sendte min på verksted. den var mer eller mindre grodd igjen med kremet olje. de renset den, og da ble bilen noe bedre. Fullgod ble den først når bensinfilteret ble byttet også. men nå tuller den litt igjen. vurderer å ta kosten med å skifte slangen og filteret - når det blir litt varmere i luften..... nå er det først litt isbanekjøring med z3 på helge-programmet
  4. b-havers

    M44 - tomgangs problemer

    Jeg gav opp min, og kjørte den på den lokale sjappa. De fant heller ikke noe fornuftig ved å lese av kodene, så de begynte litt manuelt søk. De tok av utåndingen fra toppen, den var full av 'gjørme'. Den ble rengjort, og da gikk bilen noe bedre. Etter at jeg i tillegg skiftet bensinfilter, ble den helt Ok igjen. men... den siste uken er problemet tilbake. jeg kjører nesten uten unntak kun småturer, så det er sjelden motoren får kjørt seg varm. Tok en titt under oljepåfyllingslokket i går, der var det mye kondenskrem. Tenkte å ta en litt lengre tur i dag, for å se om det hjelper å kjøre den gjennomvarm. første gangen dette oppstod, var på en tur fra Trondheim til Oslo-området sist sommer, så det er ikke sikkert det er relatert til motortemperatur, kondens i veivhuset, temperaturføler eller annet...
  5. De er jo bygget for å brukes, og med greit vedlikehold er de flotte helårsbiler
  6. b-havers

    Hjulbolt - alu- vs stålfelg

    I de gode (...) gamle dager (70 og 80-tallet) var det vanlig å ha forskjellige bolter til hhv aluminiums- og stålfelger. Er det slik fortsatt? Min teori er at bolter til alu-felger er mykere enn bolter til stålfelger, og vil bli ødelagt om de brukes på stålfelg. Motsatt; om stålfelg-bolter brukes på alu-felg, vil de kunne ødelegge anleggsflaten på alu-felgene. hva er meningene om dette omkring?
  7. Hei jeg er på jakt etter 16" (15" går bra også) vinterdekk på felg til Z3, 1997. Både piggdekk og piggfritt er av interesse 5 x 120, og ET mellom 35-40 går vel bra. Fortrinnsvis innen en times kjøretur fra Ski, Akershus
  8. b-havers

    Vindskjerm E36/7 - Z3 kjøpes

    Har kjøpt - trenger ikke fler
  9. Vasket og polert i dag, endelig tid til dette etter vinteren (bedre sent enn aldri...)
  10. Ønsker å kjøpte komplett vindskjerm for Z3 1997. Må være tilnærmet feilfri, og ha alle monteringsbraketter, skruer etc. mail meg gjerne på super7{alfakrøll}online{punkt}no
  11. b-havers

    Z3 Bensinmåler

    Bensinmåleren på min '97 1,9 X3 oppfører seg litt rart...Den kan vise full tank (eller mindre, den viser korrekt mengde), for så brått å falle til null.Litt knotting med lysbryteren, og den våkner til live igjen.Men ikke alltid; noen ganger fungerer det ikke å vri på lysbryteren; tankmåleren holder seg på null.Når bilen startes neste gang, kan den vise korrekt igjen.Har noen vært borti dette problemet -og har forslag til løsning?
  12. b-havers

    '09 520dat starter ikke i 23 kalde

    Kort oppdatering. Etter at tanken ble fylt opp med ca 30 liter lokal innlandsdiesel lørdag ettermiddag - ble bilen stående ute over natten. Søndag morgen, ca -15 på stokken - startet bilen som den aldri skulle ha gjort annet. Dårlig diesel?