Anders92

Medlem
  • Innholdsteller

    1139
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Anders92

  • Rang
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo/Akershus

Nylige profilbesøk

1112 profilvisninger
  1. Bilde av motor i bilen. Trodde det skulle være plug and play, men tenker nok ofte litt for mye på alt som en helhet, og da blir det bare surr. - Aircondition i bil, ikke på motor, alle ting som er gjort på motor tidligere som jeg må nøste opp i hva og hvorfor osv. Det er her det kommer inn at jeg vurderer å løfte ut igjen å bygge utvendig. Et bilde av det friserte og balanserte svinghjulet som står på den andre motoren. Noen formening om hvor mye dette kan utgjøre på respons osv, uten å ha sett vekta på det? Litt avkobling🧐 Gamle toppdekselet trengte litt shine. Ferdig lakket med krympelakk og prøvemontert på en av søpletoppene for å se litt hvordan det kan bli seende ut. Har troa på fargevalg og polering av det meste rundt om. Henger litt igjen i «mopedtiden» hvor autosol var guden, så jeg vurderer å slipe ned hele toppen utvendig og høyglanspolere den og. Tanken er utseende, få det så glatt og lett vaskbart som mulig, og samtidig lyst når alt er montert - for lettere innsyn om ting må gjøres noe med, og feilsøk når den tid kommer. **Vær alene hjemme og vask ovnen etter deg om du skal bake lakk-deler i stekeovnen. Fikk et helvete av hun her hjemme da det skulle stekes pizza i dag. Videre har jeg vært i kontakt med kimmit / KSR og hatt en veldig positiv og hyggelig prat. Han har som sikkert mange vet bygget et par rimelig potente motorer inkl m42, så tanken er vel å skrape i sparebøssa der man kan for å få med han på laget til å bygge, slik at ting også blir litt ordentlig, og Noiaen for havari kanskje kan dempes litt.
  2. Skjedd litt, men ikke så mye her. Lommeboka er like trang som tidsskjemaet og til tider interessen, men noe har skjedd. kjøpte «komplett» turbomotor for å bare droppe rett inn i bilen for å få det kjørbart i påvente av å bygge skikkelig motor på siden. Kom så langt at jeg var på vei til å putte i bilen da jeg så at det heller kjipe hjemmesveisa grenrøret var sprukket. Forsøkte å bruke gamle grenrøret, men inngang på eksoshus ble feil størrelse, så det ble samme gt30 oppsett som jeg har hatt. -Noe som på mange måter kan være greit mtp eksos osv som er sveisa etter den passformen. Motoren er nå i bilen. Forrige eier av motoren sa han hadde kjørt den på original ecu, noe jeg på en måte tror kan være mulig, men jeg sliter litt med å se sammenhengen på enkelte oem kontakter som er montert på uoriginale plasser rundt, og vurderer derfor å dra ut motor igjen og putte på Elektromotive sprutet med det gamle mappet, plenum innsug og alt utvendig fra forrige motor. Gamle toppen til høyre som er sprukket. Kjøpte en delebil for å bruke toppen til venstre fra. Vasket og gjorde klart til å overhale. -Fant ut at den også var sprukket. Ser ut som grus. Portinga i gamle toppen. Reservemotoren med garrett. Tok aldri bilder med den gamle som stod på. En Sofiero er selvsagt. ZF kassa vaska og påmontert. Motorrom vasket og «klart». Sliter med å få bort oljefilmen som ligger klistra hele veien. Går hardt mot hardt, og gruser til med kjøkkensvamp, label off og div. Verste som skjer er at det må lakkes, -noe det på sikt også skal.
  3. Noen her som har prøvd å makse en m42 med original innmat? Kommet i kontakt med en del svensker på Facebook, da det er mange over grensa som bruker disse motorene flittig. har hørt både 5 og 600hk på original motor før det gir seg. (E85). Flere andre jeg har snakket med som har kjørt 300whp (blyfri 95) i flere år, på helt opp til 1,4 bar og gitt det skikkelig juling. Tenker da evt muligheten for å prøve meg litt frem på mapping av elektromotive «på egenhånd», for lærdommens skyld. Er det mange som gjør dette selv, eller er det sånn at alle mapper i benk? Hva forholder man seg til av tall osv i sprutet for å mappe det safe? Hvilke tall osv er kritiske og bør justeres? Blir såklart å bruke endel tid på å lese seg opp før man evt begir seg ut på det.
  4. Takk for innspill. Den samme følelsen har jeg av det. Vognkort er verdt veldig mye for meg. Ting som ikke er godkjent er alltid et styr. E36 er sjeldent den som blir vinka forbi en teknisk kontroll. Har tenkt tanken på det med motorstyring, men ikke rukket å sette meg nok inn i det til å ta noe vurdering. Fler som har rådet til EMU og Maxxecu, men det blir fort mye kroner å i tillegg skulle ha nytt oppkobla og justert. Hvor dårlig kan det være med det gamle, om du har vært noe borti det? //Anders
  5. Anders92

    Eibach understell e36 / Fjører /Dempere

    Har du det enda?
  6. Ja, har sidebrakettene, men holderne i midten går i konflikt med cooleren, og da blir ikke valget så vanskelig for meg iallefall. Bruker de på sidene som varsel når jeg kjører over bratte kanter, ned i parkeringshus osv. Når de og eksosen lager lyd, veit jeg at jeg ikke har mye å gå på før fangeren tar i 🤪
  7. Slik ser det ut pr nå. Fikk «litt» hjelp tidligere til å ta ut motor og tilhørende, og har nå skrudd av deler av fronten for å gjøre det lettere å rengjøre, komme til og koble opp ting på nytt. Med hjemmebygde turbomotorer blir det jo gjerne litt oljesøl, så dette skal bort, samt å rydde opp i andres system for å forstå hvordan ting er gjort, og å få en total oversikt med tanke på å koble opp det gamle sprutet (Elektromotive Tec3) senere. Blir å få ut bilen av garasjen så fort snøen på utsiden er borte, slik at snuta står ut og det blir enklere å putte i «nye» motoren. Må ta en gjennomgang av bremser etter at det har stått og rusta på skiver, og sveise forsterkninger i bakstilling med alt som kommer attått av nye stivere fôringer osv.
  8. Hvordan foretrekker folk at jeg legger inn bilder og liknende? Gjort fra mobil nå. Trykket + tegnet på bildene var de plutselig midt i teksten min i tillegg. 🧐
  9. I mine mange år som forumleser inkludert noen pauseår på Bimmers er det igrunn tid for en liten tråd. Dette blir en tråd hvor det postes bilder av mitt "prosjekt", noen tanker og planer, og et håp om å komme i kontakt med andre som har synspunkter og erfaringer å spytte inn mens jeg holder på. Nå er det noen år siden jeg har holdt på aktivt i garasjen, så en forventning om dumme utspill, tanker og planer, utføring på rare måter og liknende er en selvfølge. - Men vi tar det vel med et smil alle mann. Litt om bilen; Original BMW 318is Class II Motorsport Individual 1994, sedan. (For dem som ikke kjenner til det er dette bilen BMW laget for å oppnå homologering i FIA løp, hvor man måtte stille med en serieprodusert bil. Derav ble det produsert 2500 eksemplarer av disse). Denne differensierte seg blant annet fra vanlig 318is sedan ved å ha M-Rain stoffinteriør i sport, M3 GT/LTW/CLASS II spoiler på bakluka, M3 GT/CLASS II justerbar frontspoiler, M-pakke utvendig, 25% sperrediff, "Motorsport Individual" merke på dash ved passasjersiden og litt annet snusk. --------- Denne bilen ble i 2003 tatt inn fra tyskland på avgiftsfritak, ved "oppbyggingsparagrafen", hvor den så langt jeg kjenner til ble erstatter for en norsk totalvraket standard BMW e36 318i. Litt rundere i kantene på kontrollstasjonen den gang enn nå, ble denne bilen (Som den eneste E36 jeg vet om på norske skilt), godkjent med turbo, og tekniske spesifikasjoner på bremser/drivverk/understell likt 325i, -og derfor godkjent som 1,8l Turbo med 141kw/192hk. *Stemplet i vognkort*. Bilen da jeg kjøpte den bar preg av å være relativt påkostet motor (Fullsmidd, gt3071r turbo, race porta osv) og understellsmessig, men den ble såvidt jeg vet sist totaloverhalt motormessig i 2009, foruten om endel oppgraderinger og påkost i mellomtiden. Jeg kjøpte bilen sensommeren 2016 som min ultimate E36 drømmebil (Hatt alt utenom cab, 323 og 328). Bilen ble av økonomiske årsaker solgt tidlig i 2017, men ny eier kjørte ventiler til grus relativt tidlig, og den ble kjøpt tilbake senere, slik den stod. Jeg på min side er nå, etter å ha startet skruingen ved godt mot. Har kjøpt en midlertidig M42 med turbo frem til planene er klare videre mtp deler. Oppdateringer på både tekst og bilder kommer snarest. Føl deg fri til å kommentere, og legge igjen konstruktive tilbakemeldinger! Inspirasjonstråder: (kom gjerne med fler!!) // Anders
  10. Ønsker å kjøpe en m42 turbo motor med det meste tilhørende av eksos, trykkrør, datasprut osv. Tanken er at det er bedre desto mer komplett det er, og klart til å slippes ned i en e36. E30 motor går også, men Har da ikke behov for eksos, grenrør osv. Helst noe som er bygget fra bunn av. Pris etter hva man selger. Ta kontakt om du tror du har noe som kan være i denne kategorien. //Anders Rasmussen
  11. Anders92

    1974 BMW 2002 Turbo

    Kult. Denne fortjener mer bilder. - Heller for mange enn for få updates.
  12. Topic sier alt. Viktigste er at fjørene er Eibach grunnen vognkort, men gjerne komplett med dempere av noe slag. Ikke like viktig at dempere er av samme merke.