TRF-Racing

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5183
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    23
  1. Alternativ a: gå ut og se på dine. B: sjekk delekatalog med vin på begge biler. 0445 .... er Bosch delenummer.ogjadeterforskjell på euro 3og4.
  2. Negativ camber: Problemet er ikke bare negativ camber i seg selv (mer å gå på i sving, dårligere grep under brems og akselerasjon, skeiv slitasje), men hva som gjør det. Dette skyldes slark i kuler (normalt både ned og oppe), som gjør at den ikke beholder denne vinkelen under belastning. Når du da svinger vil hele hjulet flytte seg, med påfølgende dårlige egenskaper. facelift: Ikke helt enig med Crzy. Det meste på bilen er "helt likt" som før. Den store forskjellen er drivlinje, med m57tu og "xdrive". M57tu stiller i min bok ikke noe særlige bedre enn m57 (den har ca de samme feilene + sprekte eksosmanifolder). Den nyere versjonen av x drive gjør den dog noe finere så her er jeg helt enig. Jeg har dog satt mang en "ekte firehujstrekker" til skamme med min som har gammel versjon. Personlig liker jeg utseende på faceliften bedre (smak og behag), men greier ikke å rettferdiggjøre den relativt stive prisforskjellen.
  3. Ja. Alt for mye negativ camber som vanligvis er en kombinasjon av knirkeforinger og øvre stag.
  4. Understellet er i stor grad likt som e38/39. Og som med e38/39 har jeg enda aldri kjørt en brukt en der alt er i topp stand (uten unntak, og jeg har vært i en del). Det vil si, min egen er nå i topp stand, da jeg har bytta absolutt alt (og da mener jeg alt). Dette betyr rundt 50k bare i deler + arbeid, du er nok fort på rundt 100k totalt om man skulle satt det bort. Dette er det "ingen" som er villige til å gjøre på en så gammel og billig bil. Jeg har gjort det på min da jeg har (eller hadde i alle fall) enhver intensjon om å kjøre den noen hundretusen til uten å plages. Jeg vil også ha kjøreegenskaper som den var tiltenk når ny. Jeg så på flere som skulle være "strøkne" "velholdte" "servicehefte" etc. Samtlige hadde feil og mangler på understellsida (men det gjelder også i omtrent like stor grad for e39). Utstyr. Jeg er litt sær, så jeg ser kun på biler med full m sport pakke (som den du linket til), og jeg ville også tilstrebet bil uten takluke. Den du linket til har tydelig fått seg en runde med ordentlige detailing, sammen med noen gode bilder. Ikke la dette lure deg, du ser jo på bildene at den har problemer med understell. Motor, bunnsolid m57. Kjente feil er diskutert opp og ned i mente her før. Min bruker ca 0,8 på blander kjøring. Kan få den ned på 0,7, men kan også klatre oppover 0,8tallet mot 0,9 avhengig av hvor mye tomgangskjøring/kald kjøring etc det er. Bruker rundt 1,1 med biltralle og fullastet bil (ca 2t henger og noen hundre kg i bil). Da kjører jeg "som jeg vil" og bruker all effekt ved behov/ønske. For øvrig så har jeg vurdert å kvitte meg med min. Ta kontakt på pm ved interesse.
  5. Ang utveksling, kanskje Thor kan svare på det? Eller andre som kjører med s50/54? (man kan naturligvis regne på det også, hvor store hjul har du?) Jeg behandler nok girskift bla betydelig styggere enn e21en over her. Har lang stang og tar i og vel så det. Men å bytte en girkasse er en liten kostnad og enkel tilgang (og noe man styrer selv ift misbruk). Å reparere i bøtter og spann med karbon (dvs, kjøpe nytt fra BMW Motorsport) ønsker jeg å unngå. Det blir vanvittig dyrt og unødvendig. Jeg opplever at de fleste har et fornuftig forhold til at man ikke er tjent med platekontakt. Håper du får til å bli med! Det er jo som Thor presiserer en fin mulighet til å få en del tid på banen Skulle det være spørsmål er det naturligvis bare å spørre Ingen spørsmål er for dumme eller små.
  6. For å litt oppsummere: nei, det er ikke å overhale . Faktisk så nærmer det seg "vapour ware". Har aldri hatt et problem med ei dyse som lot seg rette med vask.
  7. Ja, swirl flaps. Dette løses enkelt med TRF erstatningskit.
  8. Takk for fine ord. Det er morsomt at du nevner det, for din beskrivelse passer (passet) veldig bra for meg også for noen år sien.
  9. Var mye blankt og stance greier her, så jeg får være litt motvekt. #becauseracecar
  10. Varighet: Normalt 10 eller 12 runder. Lys: Det trenger ikke å være originale lys. Så lenge det er et lys der er du innafor. Jeg mener du må ha blinklys, men det kan enkelt sjekkes i reglementene som det er linket til i artikkelen. Radiator må flyttes frem desverre. Du kan kjøpe så mye dekk du vil. De må dog være på "dekklista" og E- merkede. Enkelte i rallycross kjører mer krasjbiler enn billøp, no offence ;). Det er ingen som er interesserte i å rette biler for morro skyld.. Dette er unødvendig bruk av tid og penger. Jeg siterer fra reglementet: Platekontakt og uvøren/ufin oppførsel under løpene på bane skal søkes unngått. Gjentatte eller bevisste brudd på klassens prinsipper og ånd skal straffes kontant, og kan medføre diskvalifikasjon, poengtrekk og i ytterste tilfelle startnekt i gjenværende løp. En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Ett annet viktig prinsipp er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig, slik at flest mulig av klubbens medlemmer har anledning til å delta Jeg har heller aldri sett det som nødvendig å "bremse så seint at jeg må støtte meg på han andre og på den måten kommer forbi", bremser jeg for seint så lar jeg det (så langt jeg greier) gå utover mitt spor og min tid, ikke bilen til konkurrenten. Adferden du referer til praktiseres stort sett heller ikke i noen andre grener enn Rallycross og BC. Når det er sagt så er jeg fan av rallycross. https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215707258612/ https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215693925280/ Her passerer Rune med sin e28 og jeg med min e46 330d en av de Corsa bilene som har kamera, 13:06 Og her på 17:55:
  11. Hmm. Det der var kanskje ikke så dumt. Nyrene (utforming spesielt) er vel den delen jeg føler er minst pen/ minst vellykket med hele bilen ift design (altså e6x generelt).
  12. Gi bud Skal bort
  13. Liker du BMW? Liker du å kjøre bil? Lyst å kjøre på bane?
  14. Dette står jo tydelig i tråden allerede.
  15. Tja. Du får alt sånt, til alt bmw har lagd. Dette ligger i diagnose/programmerings systemene, og har blitt med gjennom 3 (?) generasjoner med slikt utstyr, mao, så lenge det har vært noe å flashe. e39 er 20 år, og alle nødvendige versjoner av slikt ligger inne (såkalte daten filer). Du kan til og med koble til, velge nytt delenummer, og på den måten endre oppsettet også. BMW er ekstremt ryddige med ettermarkedet, eller har i alle fall alltid vært. Trenger du deler til en gammel bil? Bare å bestille. Trenger du sære gamle motorsportsdeler? Bare å bestille, med noen forbehold. Her kuttes produksjonen tidligere enn til gatebiler, men de legger opp til en ganske enorm beholdning til å begynne med, selv til biler/motorer som selges i svært begrenset opplag. Trenger du hjelp eller info om noe fra BMW Motorsport? Bare å spørre (forutsatt at du er ryddig og har en form for relasjon med dem). "Min" kontakt der maser jeg på støtt og stadig om filleting. Et godt eksempel er et svar jeg fikk for en stund siden "han som lagde denne softwaren har slutta hos BMW Motorsport og gått av med pensjon. Jeg har gått gjennom alt av dokumenter og spurt de andre på kontoret men ingen som kan svare på eksakt xx (det jeg lurer på). Det hender jeg treffer på han privat, så jeg skal spørre han om dette neste gang, det kan dog ta noe tid". Hva slags verdier er det snakk om? Et par hundre euro på noe som må anses som supersært og uten etterspørsel. Stor tommel opp til den gjengen der!