TRF-Racing

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5297
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    23
  1. Støtter at du bør ta en titt på turbo. Men 2liter og fortsatt ikke noe på pinnen høres dårlig ut.
  2. M51 kom i en bil første gang i 90/91. Men vp37/ve6, forkammer er overført fra m21. DDE ble også utviklet på m21 og videreført (om enn i noe oppdatert versjon). Overgangen fra stor til liten turbo skjedde også på m21 (sammen med innføring av DDE). Jeg synes selv m51 er en meget fin konstruksjon. Svært turtallsvillig, relativt bredt register, klasseledende effekt, relativt greit forbruk. God respons når satt opp riktig. Edit: m51tu med automat i e39 er bortimot skoleeksempelet på "hvordan ødelegge opplevelsen av en motor". Jeg liker best første gen i e34 og e36 med manuell.
  3. På en konstruksjon fra 1990? (Som egentlig er basert helt tilbake på tidlig 80tall) Da er 115hk i 2,5 diesel som tross alt var "lav effekt versjonen" helt innafor det. Bare året før var 115hk det meste man fikk (fra bmw) i tilsvarende motor. edit: Det blir som å si at 197hk i 3liter 525d/325d (e6x/e9x) er helt latterlig lite i en 3 liter i 2007/8, vel, det er jo også "untere stufe" (laveffekt versjon) det er snakk om.
  4. Det høres ut som du kanskje har vært innom noen verksteder som du ikke bør bruke. Bruk alltid folk som _kan_ bmw. Det er ofte større sannsynlighet for at du finner disse på et merkeverksted, men ingen garanti.
  5. Kort svar: Ja. Jeg har faktisk sett en for salg i Norge for lenge siden. Forskjellene på TD og TDS er dog små (intercooler, og potensielt små forskjeller på turbo), i all hovedsak software. 525d kom faktisk før faceliften.
  6. Det blir fort dyrt å bytte deler på måfå (som det blir gjort mye av på bmw diesel). Det finnes "ingen" feilkode som sier "defekt turbo", det nærmeste du kommer er defekt aktuator/regulator. Dette sammen med lyd gjør at jeg tviler litt på om det nødvendigvis faktisk er det som er feil på bilen din. (Som Otis også er inne på). Dersom du velger å selge den som den står er nok forumet her et godt sted da mange vil være interessert i en slik bil av de som skrur selv.
  7. Dette bør jo den som skal inn å endre innstillinger i motorstyringa vite?
  8. Ja du kan kjøre "åpen klasse", men får da ikke konkurrert om sammenlagt seier (du får mao ikke poeng, men kjemper natuligvis like fult om plassering innad i klassen).
  9. Class II diskusjon: I aller høyeste grad bare "trykket ut", men fortsatt en kul homologeringsbil. "Class II" referansen handler om "DTM". I tiden når e30 ble pensjonert var det snakk om BMW skulle satse i da "Class 1" som ville være den grommeste 2,5l klassen (som før), eller i "Class II" som var de noe mer puslete, ikke like brede 2l bilene. Det ble faktisk gjennomført testing og delvis utvikling av en stk e36 Class 1 bil med m50 basert 2,5l på 400hk. De gikk for Class II, bedre kjent som STW (Super Touren Wagen eller noe i den duren). Det var en kraftig modifisert e36, som bare ble råere og råere med årene, og hvor "McLaren" versjonen er den grommeste. Disse bilene er i bunn og grunn det samme som en e36 GTR, bare at GTRen har gjort plass til større hjul. De første e46 "gtr" (egentlig GT, som PTG bygde) var stort sett disse understellsdelene flytta over på e46. 318is Class II er altså homologeringsbilen for STW bilen. 318is fordi BMW Motorsport ønsker å kjøre med den allerede høyt utviklede s14 rekkefireren (ble senere byttet til fordel for s42). Den justerbare splitteren mener jeg det relativt brått ble slutt på i racing, men sikkert noen andre som husker greia med den bedre enn meg. Det er for øvrig samme bilen (2 stk) som det senere ble satt i en p47 (m47 i racing versjon) diesel motor. Prosjektet ble ledet av "Alpina Jr." (Andreas Bovensiepen) tror jeg, som også var en av førererne sammen med navn som H.J.Stuck, hvor de som kjent vant 24H Nurburgring i 1998.
  10. BMW Cup, åpen klasse?
  11. Etter litt knoting så fikk jeg lasta det ned, og funka knall. Takk for hjelpen!
  12. Leter etter fungerende e83 SP-Daten pakke. Trenger kun mappa som er merket med DDE626 (data). Noen som kunne sendt meg dette? (den på BMWcoding får jeg ikke pakka opp, står noe om et problem med den)
  13. Husker ikke. Groveste du får som passer på non-v8 bil. edit: sjekka ETK, står 25mm og 15mm.
  14. Oi. Det der er jo ikke helt heldig. Har forresten et sett stabstag liggende fra en e39 530d Msport2 sedan om du er interessert (siden du allikevel driver med understell). Går for en fair/rimelig pris.
  15. Forsterkingsplate kjøpt. Mangler div luftstyring.