TRF-Racing

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5188
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    23
  1. Pierburg har levert enkelte av produktene original på bilen, men er usikker på om denne pumpa er en av de. Mener det er Bosch som har levert den.
  2. Koding av MAF står det om i første innlegg, første side. Feilsøking på komponenter er som for alt annet, du må lese hvilke verdier den gir og sammenligne med hva den burde gitt under kjente forhold. Det være seg ved å bruke en "testmodul" som gjør det for deg, eller kun ved livedata og kunnskap.
  3. Enes: Den typen svar utgår i denne tråden. Det du driver med å er spre direkte feilinformasjon i en tråd som er opprettet for å informere folk. Jeg ber pent om at du sletter innholdet så ikke det kan forvirre andre som blar gjennom her. Påstandene du kommer med har jeg også tilbakevist flere ganger før.
  4. Hei, TRF

    Jeg beklager så mye, men jeg må nesten prøve og plage deg igjen....

    Jeg vet ikke om du husker meg, men jeg har en spansk e46 330d, 204hp som har fått ny motor, byttet fra vacum turbo til elektronisk turbo (dessverre, dette var aldri meningen skulle bli så stort problem, men jeg har blitt satt i en knipe jeg må klare og komme meg ut av på et vis...) her er kopi (klipp og lim) av svaret du ga meg forrige gang:

    jeg vet hva som er feil, men litt usikker på enkleste måten for deg å rette det på. Jeg tror dette vil være enkleste fremgagnsmåte:

     

    Få VIN-nr på bilen du har fått motor fra (evt en annen 2005 330d med el styrt VNT). Gå inn i ETK, og finn "delenummer" for "programmert ecu" (IKKE "basic").

     

    Koble opp Progman/SSS (gemmlet bmw forhandler utstyr som ganske mange har lasta ned), velg "update SW". Velg "manual entry" på delenummer på ECU, og skriv inn det du fant i ETK fra enn tilsvarende bil. Den skal da legge inn ritkig SW for deg.

     

    Jeg vil først takke for hjelpen forrige gang! Bilen har vært hos "SweetBmw" i asker og fått lagt inn det jeg håper er riktig sw. Bilen går nå mye bedre, men det er fremdeles et par feilkoder som jeg (mekanikeren som hjelper meg) ikke vet hvorfor er der. Bilen har forøvrig fjernet "swirlflaps" så inntaket er jo derfor ikke "originalt", og dette kan jo ha noe med feilkoder og gjøre. 

    Problemet mitt er jo også at jeg ikke husker hvordan den gikk originalt, men det virker som det er alt for lite effekt på lavt turtall

    Her er et bilde av feilkodene:

    FEILKODER.thumb.jpg.4dbdc9f143797505173457774949ef6c.jpg

     

    Og da kommer jo spørsmålet:

    Hva er galt? er det mer som må programeres? (annet som er forskjellig i ecu?) Hvordan løse problemet?

    -eller kort sagt... hva ville du gjort hvis det var din bil? den er helt rustfri og nylakkert, alt av gummiforinger stbstag og bærearmer er nytt, cluch er ny bimass svinghjul er nytt interiør er dønn strøkent, nytt ratt, girkule osv.... så kaste den er ikke et alternativ. Det som i verste fall kan være en løsning er og hente en bil med "riktig" motor fra England og bytte igjen, men jeg synes dette virker litt vel drastisk... 

    Jeg håper virkelig du vet hva jeg burde gjøre. Jeg sender ikke sånne tiggemails som dette uten at jeg har prøvd ALT annet først. og jeg aner ikke hvor jeg ellers kan hendvende meg med dette problemet.

    Bilen er fremdeles i Norge, og har nå vert "av veien" i over 1 år. i juni må den på eu-kontroll i Spania, så jeg MÅ nesten ha den hjem før det, og det hadde vært fantastisk hvis den faktisk virket som den skal når dette skjer.

     

    -håper du kan hjelpe meg igjen!

     

    Med vennlig hilsen

    Bård Hageland

  5. Det finnes pdd ingen TRF rør som koster 10 000. TRF Steg 2 kan derimot koste noe sånt, og det inkluderer bla et erstatningsrør.
  6. Problemet med ram ecodiesel er jo nettopp at den er alt for dyr.
  7. Alternativ a: gå ut og se på dine. B: sjekk delekatalog med vin på begge biler. 0445 .... er Bosch delenummer.ogjadeterforskjell på euro 3og4.
  8. Negativ camber: Problemet er ikke bare negativ camber i seg selv (mer å gå på i sving, dårligere grep under brems og akselerasjon, skeiv slitasje), men hva som gjør det. Dette skyldes slark i kuler (normalt både ned og oppe), som gjør at den ikke beholder denne vinkelen under belastning. Når du da svinger vil hele hjulet flytte seg, med påfølgende dårlige egenskaper. facelift: Ikke helt enig med Crzy. Det meste på bilen er "helt likt" som før. Den store forskjellen er drivlinje, med m57tu og "xdrive". M57tu stiller i min bok ikke noe særlige bedre enn m57 (den har ca de samme feilene + sprekte eksosmanifolder). Den nyere versjonen av x drive gjør den dog noe finere så her er jeg helt enig. Jeg har dog satt mang en "ekte firehujstrekker" til skamme med min som har gammel versjon. Personlig liker jeg utseende på faceliften bedre (smak og behag), men greier ikke å rettferdiggjøre den relativt stive prisforskjellen.
  9. Ja. Alt for mye negativ camber som vanligvis er en kombinasjon av knirkeforinger og øvre stag.
  10. Understellet er i stor grad likt som e38/39. Og som med e38/39 har jeg enda aldri kjørt en brukt en der alt er i topp stand (uten unntak, og jeg har vært i en del). Det vil si, min egen er nå i topp stand, da jeg har bytta absolutt alt (og da mener jeg alt). Dette betyr rundt 50k bare i deler + arbeid, du er nok fort på rundt 100k totalt om man skulle satt det bort. Dette er det "ingen" som er villige til å gjøre på en så gammel og billig bil. Jeg har gjort det på min da jeg har (eller hadde i alle fall) enhver intensjon om å kjøre den noen hundretusen til uten å plages. Jeg vil også ha kjøreegenskaper som den var tiltenk når ny. Jeg så på flere som skulle være "strøkne" "velholdte" "servicehefte" etc. Samtlige hadde feil og mangler på understellsida (men det gjelder også i omtrent like stor grad for e39). Utstyr. Jeg er litt sær, så jeg ser kun på biler med full m sport pakke (som den du linket til), og jeg ville også tilstrebet bil uten takluke. Den du linket til har tydelig fått seg en runde med ordentlige detailing, sammen med noen gode bilder. Ikke la dette lure deg, du ser jo på bildene at den har problemer med understell. Motor, bunnsolid m57. Kjente feil er diskutert opp og ned i mente her før. Min bruker ca 0,8 på blander kjøring. Kan få den ned på 0,7, men kan også klatre oppover 0,8tallet mot 0,9 avhengig av hvor mye tomgangskjøring/kald kjøring etc det er. Bruker rundt 1,1 med biltralle og fullastet bil (ca 2t henger og noen hundre kg i bil). Da kjører jeg "som jeg vil" og bruker all effekt ved behov/ønske. For øvrig så har jeg vurdert å kvitte meg med min. Ta kontakt på pm ved interesse.
  11. Ang utveksling, kanskje Thor kan svare på det? Eller andre som kjører med s50/54? (man kan naturligvis regne på det også, hvor store hjul har du?) Jeg behandler nok girskift bla betydelig styggere enn e21en over her. Har lang stang og tar i og vel så det. Men å bytte en girkasse er en liten kostnad og enkel tilgang (og noe man styrer selv ift misbruk). Å reparere i bøtter og spann med karbon (dvs, kjøpe nytt fra BMW Motorsport) ønsker jeg å unngå. Det blir vanvittig dyrt og unødvendig. Jeg opplever at de fleste har et fornuftig forhold til at man ikke er tjent med platekontakt. Håper du får til å bli med! Det er jo som Thor presiserer en fin mulighet til å få en del tid på banen Skulle det være spørsmål er det naturligvis bare å spørre Ingen spørsmål er for dumme eller små.
  12. For å litt oppsummere: nei, det er ikke å overhale . Faktisk så nærmer det seg "vapour ware". Har aldri hatt et problem med ei dyse som lot seg rette med vask.
  13. Ja, swirl flaps. Dette løses enkelt med TRF erstatningskit.
  14. Takk for fine ord. Det er morsomt at du nevner det, for din beskrivelse passer (passet) veldig bra for meg også for noen år sien.
  15. Var mye blankt og stance greier her, så jeg får være litt motvekt. #becauseracecar