TRF

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5533
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    24
  1. e39 525d 2002 radiatorlokk, hvor er det?

    Ikke fyll på sånt skvip. Finn lekkasjen, og reparer.
  2. Diesel pumpe ødelagt E61 520 2009

    Jeg er helt enig i det aspektet Hpi. Innsprøytningssystemene ville hatt det mye bedre med bedre drivstoff. Men problemet med cp4 er fortsatt, vel cp4. Cp 1 og 3 greier seg jo "fint" (eller "fint nok").
  3. Diesel pumpe ødelagt E61 520 2009

    Ja. Og du kommer ikke til å like svaret. Dette er et vanlig og kjent problem. Mekanikete/verksteder som sier noe annet mangler enten erfaring med dette, eller ærlighet. Problemet er ikke dårlig diesel (iallefall ikke direkte), problemet er CP4 pumpa. Disse er kjent for å havarere eksakt som dette. Problemet er ikke isolert til Norge eller BMW. Som et eksempel har de hatt så store problemer med CP4 pumper i USA at flere ettermarkeds leverandører har laget ombyggingskit til CP3 (både til VAG og US greier). Om du fortsatt tviler, så spør deg selv dette: hvorfor skjer dette "bare" med cp4 biler, og ikke cp1 og cp3? Naturligvis så hender det at cp1 og cp3 havarerer, men de (normalt) slutter da bare å fungere. Du bytter bare til ei ny og kjører videre. I tillegg så er omfanget et helt annet.
  4. BMW dieselmotorer

    Vi har flere alternativer. Men en ny turbo, med bla større eksosside, ligger på 22 000,- ink mva. Alternativt kan vi overhale den du har/ en brukt en (NB! må ikke være havarert) og da blir det en del rimeligere.
  5. BMW dieselmotorer

    TRF turbo
  6. X3 2007 E83 - Luftmassemåler

    Avhengig av hvor mye du ønsker å legge i det av egeninnsats, så kan du relativt rimelig ordne deg diagnosutstyr selv. Deretter få litt veiledning her om hva det du ser på betyr. Ta i såfall en titt i diagnostråden og dieseltråden.
  7. X3 2007 E83 - Luftmassemåler

    Kort oppsummert: Bruk original BMW eller Bosch maf, så slipper du å kjøpe to ganger. Dersom Bosch må det kommer fra en annerkjent leverandør som forhandler Bosch. Finnes nemlig ganske mye piratkopier der ute. Metoden din for feilsøking kan trenge en revurdering. Ref det Crzywiz sier. At et verksted har "fikset koksing" kan bety så mangt. Hva har de faktisk gjort? Har du selv sjekket hvordan innsugsporter ser ut?
  8. *nårdugårtomforsakligeargumenter----kjørpåmedetusakligpersonangrep*
  9. Men kjære deg Fredrik. en ting er at du ikke visste (og nektet for i lang tid) at vi kjører med betydelig tyngre vogntog i Norge enn sørover i Europa. Du latterliggjorde faktisk påstanden om noe slikt. Så ber jeg deg bruke hodet i 2 sekund og spørre deg selv hvorfor det for det meste går 3 akslede trekkvogner i Norge, og 2 akslede sørover i Europa. Dette forstod du ikke. Det måtte faktisk bortimot staves hva greia var. På samme måte som det å snakke om "aksellast på 24tonn på lastebiler" gjør noe med tyngden og troverdigheten, så gjør også dine demonstrerte kunnskaper rundt dette temaet noe med tyngden og troverdigheten. At du nå har moderert deg til å "ta med" tyngre kjøretøy gjør ikke saken noe bedre. Du kjører på i samme spor og renger dette for å være et lite minus i ditt argument, når faktum er at hele grunnlaget du baserer din forståelse på er feil.
  10. Jeg ser at jeg var litt utydelig. Når jeg sier "rettferdig måte" så mener jeg fra et "fordele økonomisk belastning" / sosialt perspektiv. Jeg er nemlig ganske enig i det du skriver.
  11. Men det har da aldri vært snakk om at elbiler, eller "biler i fremtiden" skal være fritatt for avgifter? Det har vært helt klart at dette skulle gjelde i en innførings fase (de kjente 50 000 elbiler). Jeg tror også de har valgt vekt for å dermed kun legge avgifter på de aller dyreste bilene, og på den måten forsøke å fordele belastningen på en rettferdig måte. Man kunne med fordel kjappest mulig gått over til at elbil avgiftsberegnes på samme måte som vanlige biler. Systemet er godt dimensjonert for dette ved at elbiler da fortsatt vil komme bedre ut enn vanlige biler, på grunn av manglende lokale utslipp (som jo er en betydelig del av avgiften).
  12. Tror F90 må ta en tur tilbake i den forrige diskusjonen vi hadde om dette.
  13. Uten at jeg tok med tid til å lese, så ut av kommentaren din ser du ut som du ikke skjønte hva jeg mente. Uavhengig av hva formelen er så står poenget like godt.
  14. Fint med faktasjekk, men når de som foretar "fatkasjekken" snakker om lastebiler med aksellaster på 24tonn så... vel.. ja....
  15. BMW dieselmotorer

    Det kan det jo for så vidt være, men jeg tror ikke du får til så kraftige fuel problemer uten feilkode på railtrykk. Men kjør på med livedata. Jeg er litt usikker på hva som er feil sånn på direkten.