TRF

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5691
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    26
  1. Kjøp av biltralle..

    Tja, si det... 70mm ++ ut på hver side ift til en vanlig m sport 2 bil?
  2. Kjøp av biltralle..

    Jeg vet ikke hvor brede disse typiske driftebilene er, men som et eksempel er min (som det ligger noen bilder av på forumet under bloggen) ca 190 over hjula. Og den er vanskelig å få på traller selv om de har tilt med mindre du bruker plank og gjerne skrur av front. Men igjen, jeg vet ikke hvor lav en du tenker å ha bilen.
  3. personen som skal tune bør jo kanskje ha en ide om dette... siden han selger programvare til bilen... Uansett, ja du gjør det fra undersiden, og det er en helt grei jobb. Men du kjenner jo deg selv best og vet selv om du burde sette bort jobben fremfor å gjøre det selv.
  4. Jeg drar det ikke så langt. Jeg, som de flest andre dessverre, irriteres gjerne først når et problem treffer meg, og det er årsaken til perspektivs forskjellen her. Jeg kan da umulig ha dratt noe ut av kontekst når jeg har sitert tidligere, og dagens, reguleringer? Eksempelet mitt er jo i aller høyestegrad relevant sett utifra et forvaltningsperspektiv. Jeg forsøker altså å belyse/problematisere metodikken, ikke måle hvor mange dette påvirker negativt (for det vet vi jo alle at er ytterst få). Akk, hadde problemet bare vært relatert til å kjøre til og fra SVV. Samtidig så mener du at det har blitt betydelig mye enklere å betale årsavgift, siden du nå slipper en hel ekstra faktura i året? Jeg er ikke ute etter å ta deg, bare belyser at "jeg ser ikke problemet" på ingen måte er relevant når man ikke opplever problemet. Jeg ser nemlig ikke problemet med årsavgift (som det var) overhodet, men det betyr ikke at jeg ikke samtidig kan se at mange fant det tungvindt, og at dagens løsning (rundt innkreving av årsavgift isolert sett) er bedre. Det hadde heller ikke vært noe problem med dagens løsning, uten at det automatisk utløser forsikring. Jeg tipper dette er noe bransjen (forsikring) har fått sneket med i forhandlinger rundt løsningen. Videre, det er ikke riktig at det er "en del problemer som foreksempel ved kjøp og salg, slik det ikke blir noen misforståelser slik kjøper kjører hjem uten ansvar eller kasko." Dette er regulert og såre enkelt. Du risikerer ikke å kjøre hjem uten gyldig forsikring. Du har faktisk ganske eksakt 14 dager på deg å ordne egen forsikring. Edit: Men, misforstå meg riktig. Jeg mister ikke nattesøvn akkurat
  5. Bmw e46 320d 2004 mod

    Andre kan ha nytte av slike tråder når de følges opp med hva problemet var..
  6. Saltkjelen, hsd; Selvfølgelig er dette en "ikke sak" for de aller fleste. Det er et problem for de som evt kjører uten ansvarsforsikring (som jo er passelig forkastelig), også er det et problem i enkelte sære tilfeller (hvilket jeg tilfeldigvis har ett av). Og det er nettopp her problemet ligger. Det er, i vår frie verden, en tullete løsning (konseptuelt) å innskrenke lovlydiges rettigheter for å begrense lovbruddene som tross alt kun en liten gruppe begår. Nevnte løsning skaper merarbeid (om enn kun for noen få), merkostnad, og ikke minst mer styr og potensielle problemer med SVV. En tilsvarende metodikk i problemløsning ville jo vært følgende; Det er et problem at folk kjører uten gyldig førerkort. Løsning 1 del a) det lar seg ikke gjøre å erverve kjøretøy (eierskap) uten gyldig førerkort for nevnte kjøretøy. del b ) Det lar seg heller ikke gjøre å stå som registrert eier av kjøretøy ved eks bortfall av førerrett. For de aller fleste ville dette også vært helt uproblematisk, men alle skjønner jo at dette er en bakvendt måte å regulere et samfunn på? Man kunne tatt kriminelle langt mer effektivt om vi kutta alt som het personvern også, men vi gjør jo ikke det?
  7. https://www.tff.no/informasjon/trafikkforsikringsavgift/ Det måtte selvfølgelig være et lite skjult "men" som de ikke prata høyt om når de innførte dette. De fleste er jo innforstått med at man må ha ansvarforsikring når man ferdes med registrerte kjøretøyer. Men før i tiden, dersom du hadde et kjøretøy du ikke lenger brukte/til restaurering etc, kunne man enkelt kutte ut ansvarsforsikring og la årsavgiften gå (for å slippe å levere inn skilter). Når kjøretøyet settes sammen igjen, eller tas i bruk, tegner man forsikring. I den nye ordningen har man gitt en skikkelig gavepakke til forsikringsselskapene. Så lenge skilt ikke er levert inn, må du automatisk betale forsikring. Det betyr at selskapene nå får inn kroner de før ikke kunne kreve inn.
  8. BMW dieselmotorer

    Det gjør du med diagnosesystemer ja (som INPA, GT1/DIS, ISTA-D, etc).
  9. M44 - tomgangs problemer

    Du må kjenne på den om den kjennes... vel, rar ut/morken ut. Det er ofte hull i den på området man ikke ser (den ligger jo skjult mot vannslange et stykke). Veldig vanlig feil på disse.
  10. BMW dieselmotorer

    Det kan absolutt være tett DPF ja. Les mottrykk under kjøring om du ikke får feilkode på det.
  11. Broadway Static - det må være noe sånn stance greier :S Vanligvis drar ikke vi over dammen for dempere, men andre vegen. Da anbefaler jeg at du går for noe rimelig, om du uansett skal ha nytt om kun kort tid.
  12. Spørs jo litt på hva slags løsning du har på dempere/fjærbein i dag. Men jeg fører Intrax og kan også levere BMW Motorsport løsning.
  13. Ombygging E39 520D - 525D

    Bruk "ETK" for å sammenligne deler og dimensjoner i drivlinje. realoem.com for eksempel. ECU: Du må (med mindre du skal betale noen for å programmere) ta med deg ECU+EWS+Nøkkel fra den bilen du tar motor ifra. Du kan da montere chippen som sitter i nøkkel fra donorbil, inn i din bil, om du ikke også vil måtte bytte alt av låser. Du må også bygge over matelinja på diesel, med matepumpe og styring/ledninger til denne.
  14. Bmw e46 320d 2004 mod

    Ok. Du ser selv at du her sitter på mye informasjon som du ikke tar med? Det gjør det vanskelig å få noe fornuftig utav. Er bilen din originalt Euro 3 eller 4?
  15. Bmw e46 320d 2004 mod

    Hvordan vet du at den lader riktig? edit: Og kom feilen etter at du bytta vakumslanger?