TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    5987
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    27

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  2. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  3. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  4. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  5. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  6. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  7. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  8. Like
    TRF fikk poeng fra hsd for a artikkel, BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Mange av oss BMW-entusiaster er ihuga tilhengere av dette merket på grunn av de iboende fenomenale kjøreegenskapene. Bilene er fra bunn av konstruert såpass gjennomtenkt at de kan straffe mang en «sportsbil» uten videre problemer. Jeg er en av de som har en slik lidelse at dersom jeg kan så kjører jeg heller en lokal kronglete riksveg når jeg skal øst-vest i dette flotte landet enn å fly. Der, muttens alene med trange hårnålssvinger, krøn, naturlige sjikaner og masse flott natur koser jeg meg noe voldsomt, og drar på smilebåndet når man kan presse på litt og oppleve akkurat hvor bra kjøremaskiner BMW byr på.
    Selv om de fleste av oss elsker slike kjøreturer skal jeg være den første til å innrømme at det ofte blir ei stund mellom hver gang. For ikke å snakke om at det ikke er så mange veger hvor man virkelig kan trå på uten at det går ubehagelig fort for førerkort og evt. andre langs vegen. Videre er det ikke alltid frua skjønner hvorfor jeg «må ha» større bremser, og stivere og stabstag, og større hjul og så videre på familiefrakteren vår. Min løsning på dette problemet var derfor å kjøpe/bygge meg en dedikert banebil. BMW CCN og andre har mange fine treff i løpet av et år som utelukkende fokuserer på banekjøring, og når de i tillegg har en helt egen «BMW Cup» med fokus på trivelig atmosfære og noenlunde kontrollerte kostnader var dette noe som vekket min interesse i alle fall. Her får du møte andre mennesker som deler samme interesse, og ikke minst beskue en god samling gromme BMWer.

    BMW Cup
    Leser du på racing.bmwccn.no vil du nesten med en gang lese; «intensjonen med BMW Cup er at det skal være en enkel og oversiktlig serie hvor terskelen for deltakelse skal være så lav som mulig». Dette mener jeg er noe av det som gjør serien så godt egnet for mange av dere på dette forumet. Har du lyst å prøve litt racing, uten at det skal koste skjorta, og i et fora der fokuset er på å ha det gøy, så er dette serien for deg. Vi driver jo «alle» med BMW allikevel her, som er et av kravene til bilene.
    Så, hvordan fungerer dette?

    Cupen
    For 2017 er det planlagt 10 løp fordelt på 5 helger. Ei helg på Våler og 4 helger på Rudskogen. De 8 beste blir tellende. Ei løpshelg består av trening, kvalifisering og 2 løp. De fleste løpene kjøres sammen med «Corsa Italiana» som er en tilsvarende cup med lignende reglement, men for italienske biler. Vi konkurrerer ikke om de samme poengene, men kjører samtidig på banen.
    Startnummer 47 på Rudskogen
    Føreren
    Må ha såkalt «hastighetslisens/ racing». Dette består av en dag med litt undervisning, en teori prøve (svært enkel sak) og noen runder på banen hvor du viser at du har forstått flaggene og andre grunnleggende regler. Du kan bruke privatbilen din, og det er ikke snakk om å kjøre «fort». For å ha lisens må du også være medlem av en klubb, og det holder da med eksempelvis BMW CCN. Det kjøres lisenskurs på Vålerbanen allerede 11. februar, så det er bare å kaste seg rundt å få deg gjort. Mer om lisenskurs her. 
    Du må også ha godkjent kjøreutstyr. Dette vil si undertøy, dress, hjelm, hansker, sko og HANS. Du kan lese detaljert om dette her.

    Bilen
    Må inneha vognlisens. Dette vil si at den må bygges ihht. gjeldende teknisk reglement. Dette er ganske enkelt i serier som BMW Cup og krever kun et helt enkelt grunnleggende bur, hovedstrøm etc. Les mer om dette her og her.
     
    Teknisk ift. Cup-reglement så må bilmodellen (karosseriet) blant annet være 15år (det vil si alle modeller som var lansert i løpet av 2002), motor og gir er «fritt», men må være av en type som originalt har blitt levert av BMW. Både trimmede og standard motorer i tillatt.
    Cupen deles inn i 3 klasser, hvor klasse 1 er raskest. Dette gjøres ved at man benytter et «effektberegningsskjema» som gir deg et «effekt / vekt» forhold. Inndelingen er:
    Klasse 1 = 2,50 – 4,74 kg/hk
    Klasse 2 = 4,75 – 6,99 kg/hk
    Klasse 3 = 7,00 + kg/hk.
    I 2016 var kjørte alle deltakere i klasse 1, etter at noen tok steget opp i klasse 1 fra lavere klasser. Vi håper jo at flere også vil vurdere de lavere klassene, og man er uansett ikke alene da det I Corsa Italiana definitivt er de lavere klassene som er mest populære.
    Hva slags biler passer i disse klassene? En standard e36 m3 3,0 vil akkurat havne i klasse 1 med mindre den er unormalt tung. Mao. er e30/36/46 en typisk klasse 1 bil når den er koblet sammen med en s50/54. En 325/328/330 er en typisk klasse 2 bil, med mindre igjen den er unormalt tung. En 318/320 er en typisk klasse 3 bil.
    Bensin, e85 og diesel er alle tillatt. Mens e85 får et effekttillegg, så beregnes grunneffekten på en annen måte for diesel.
    Videre er det kun tillatt å kjøre med «gateslicks». Dette er også et ledd i kostnadsreduksjon da et sett med slike «gateslicks» gjerne holder en sesong. Det gjør ikke full slicks.
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/Reglement-BMW-cup-2016.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/§§-300-303-Gen-Tekniske-bestemmelser-for-rally-og-H-løp-2017-Nett.pdf
    https://bilsport.no/wp-content/uploads/2008/02/%C2%A7-304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l%C3%B8p_2017-Nett-1-1.pdf
    Noen sitter kanskje på gjerdet og har tenkt tanken på banekjøring, og da vil jeg varmt anbefale BMW Cup. Et bevisst forhold til kostnader og fokus på å hygge seg på banen gjør dette til en trivelig affære. Videre får du en del kjøretid, og ikke minst mye løpskjøring.
    Andre har jo allerede «banebiler» som de kjører med på Gatebil ol. Det mener jeg er en uhyre lite kostnadseffektiv måte å gjøre det på, da mange av disse bilene ikke har lisens. Dette gjør at bilene koster omtrent det samme som en BMW Cup bil, men ikke kan brukes i noen form for konkurranse eller organisert trening. Ikke bare begrenser dette bruksområdet, men det begrenser også salgsverdien den dagen du skal kvitte deg med skaperverket ditt. Sitter du med et banebilprosjekt er det bare kaste seg rundt og gjøre seg klar for BMW Cup 2017! Du trenger ikke grommere motor enn det du velger selv i forhold til klasse.

    Hva koster dette?
    Lisens kommer på ca. 2.500,-
    Personlig kjøreutstyr kommer på ca. 10.000,- hos GS om dagen. Dette inkluderer da dress, hjelm, HANS, hansker, sko, undertøy.
    Typisk startavgift for ei helg er ca 2.000,-
    Bil kommer helt an på hva du er ute etter. Men en typisk e36 325i bør kunne bli race ready på ca. 50.000,- inkludert bilen. Velger du å kjøpe ferdig bil vil du trolig måtte ut med alt i fra 50.000 og oppover. Fjorårets ubestridte vinnerbil i klasse 1 (e28 3,2 s54) ligger for salg for 185.000.
    I tillegg kommer reise til og fra løp samt leie av biltralle om ikke du har selv, og ikke minst løpende utgifter på bil (bensin og evt. mekaniske problemer). Dekk kan vare en hel sesong, og koster typisk 6 – 10.000,- avhengig av type og størrelse.
     
    Biler i BMW Cup
    Startnummer 63 – e36 m3 3.0 – Klasse 1
    Fører – Petter
    Sammenlagt resultat 2016 -  4.

     
    Tidligere Rudskogen bil som har blitt bygd om med bla s50b30. Cupens blankeste bil uten tvil. Nå med bla carbon dører.


    Startnummer 93 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Oddvar  
    Sammenlagt resultat 2016 – 5.

    En av Oddvars mange e36er. Tidligere original BTCC bil. S50B32.
     
    Startnummer 69 – e30 m3 – Klasse 1
    Fører – Karl Magnus
    Resultat 2016 – Dessverre ikke fått deltatt i 2016. Har tidligere vunnet Cupen.

    Grom e30 som jeg mistenker snart nærmer seg DTM spec.  2.7 (?) Køhler S14 motor og over 330hk.
     
    Startnummer 47 – e21 320 Gr. 2 – Klasse 1
    Fører – Jan-Åsmund
    Resultat 2016 – 6.

    Oldtimer e21 «Gr.2» 2.0 m10 turbo. Motor bygges opp igjen etter noen problemer 2016, og sikter på 350hk. GAZ understell, hardere stab stag, og noe større bremser.

    Startnummer 42 – e30 m5 v8 – Klasse 1
    Fører – Thorbjørn
    Resultat 2016 – 3.

    «Så liten bil som mulig med så stor motor som mulig» -- S62B50 m5 motor, e34 bakstilling og e36 m3 forstilling. K-sport understell og bremser. Går fælt, og ligger helt på grensen i forhold til klassens begrensninger på vekt / effekt.
     
    Startnummer 74 – e36 m3 3.2 – Klasse 1
    Fører – Thor
    Resultat 2016 – 8.

    Thor tok steget opp til klasse 1 i 2016 ved å bygge om til S50B32 motor, og det ble videre spedd på med XYZ bremser. Dessverre ble store deler av sesongen brukt på å lete etter elektriske gremlings som resulterte i kun 2 tellende løp. Ny splitter kommer til 2017 sesongen og trolig fått bukt med el-problemer sånn at han faktisk får kjørt.
     
    Startnummer 85 – e30 3.2
    Fører – Jan
    Resultat 2016 – 10.

    Trygg oppskrift, e30 med s50b32. Fikk kun kjørt ei helg i 2016, og måtte da bryte pga problemer med oljetrykk ifm tørrsumpsystem. Satser på å komme sterkt tilbake i 2017.
     
    Startnummer 28 – e28 3.2
    Fører – Rune
    Resultat 2016 – 1.

    Grom e28 med s54. Rask bil og rask fører, og slikt blir det nødvendigvis seier av. Bilen og føreren har fungert gjennom hele 2016, med unntak av et løp med diff havari. S54 AlphaN og carbonboks. Ksport bremser og KW dempere. Carbon frontfanger er nok også ganske unikt på en e28. Sømsveist karosseri.
     
    Startnummer 91 – e46 330d WTCC
    Fører – Terje Raymond
    Resultat 2016 – 2.

    Kun kjørt 3 av 6 løp i 2016. Original Gr.N bil. Deretter konvertert til WTCC av TRF med reservedelspakke fra en av WTCC bilene. Sømsveist karosseri, carbon wtcc kit. TRF 3,0d m57 motor. Intrax understell, PFC bremser. For mer info, se her.
     
     
  9. Like
    TRF ga poeng til awt for a artikkel, Ny BMW 5-serie lansert!   
    Da var dagen her, og BMW har som lovet løftet sløret av sin nye 5-serie (kodenavn G30). Designet kom nok ikke som et sjokk med tanke på retningen modellene har hatt de siste årene, men vi vil likevel påstå at BMW har laget en riktig så lekker bil her.
    Motoriseringene i Europa er ikke helt kjent enda, men 530i, 530e, 540i og M550i er blant motoriseringene som vil være tilgjengelig. Ellers vil bilen få veldig mange av utstyrselementene vi kjenner fra dagens 7-serie, som parkering via nøkkel, håndbevegelser for å styre iDrive osv.
    Bilen kommer ikke på veien før over nyåret, men vi ser frem til å stifte nærmere bekjentskap med denne!

    Hva synes dere? Diskuter gjerne bilen i forumet!



  10. Like
    TRF ga poeng til awt for a artikkel, BMW M760Li xDrive med V12 lansert!   
    Det har vært litt forskjellige rykter om hvilken motorisering og navn en evt. toppmodell av 7-serien skulle få, og få dager etter at Alpinas B7 ble presentert har vi nå svaret.
    BMW M760Li med en twinturbo V12-er som produserer 600hk!
    M760i tar sprinten til 100 på 3,9 sekiunder (Alpina B7 klarer dette riktignok på 3,7), og motoren leverer imponerende 800Nm. Farten er som vanlig begrenset til 250km/t, men om bilen bestilles med M Drivers package økes denne til 305km/t.
    Interiørmessig har den også fått litt mindre endringer i forhold til resten av modellrekken med bl.a. M-ratt og M-inspirerte seter.
    Bilen tilbys også i en M760Li Excellense-utgave, der alt av M-detaljer er fjernet/tonet ned for en litt mer diskré fremtoning. Denne vil få samme interiør som de resterende modellene, samt at M760Li-logoen på bakluken er erstattet av "V12".




  11. Like
    TRF ga poeng til awt for a artikkel, Ny Alpina B7 lansert, 0-100 på 3,7 sekunder!   
    Omsider har også Alpina blitt ferdige med å lage en B7 på G11/G12-karosseriet, og resultatet kan ikke sies å være annet enn imponerende.
    Nye B7 lanseres som 2017-modell, og de har presset hele 600hk fra V8-eren! I kombinasjon med xDrive gir dette en 0-100 tid på imponerende 3,7 sekunder, noe som ikke er verst for en bil på denne størrelsen.
    Utover dette vil den naturligvis leveres med alt som kan leveres i vanlig 7-serie, noe som ikke er rent lite.
    Som vanlig har naturligvis Alpina pyntet litt på denne også, bl.a. med et smakfullt leppekit og 21" felger.
    Får vi se noen av disse i Norge mon tro?

  12. Like
    TRF ga poeng til awt for a artikkel, BMW med to nye konseptmodeller!   
    De siste årene har BMW lansert konseptbiler under Concours d’Elegance Pebble Beach, USA, og det var her vi fikk se bl.a. det som skulle bli dagens M4 for to år siden.
    I år viser BMW to konseptbiler. En av disse er M4 GTS Concept, som er en mer baneorientert versjon av M4 (på lik linje med e46 M3 CSL og e92 M3 GTS). Selv om dette foreløpig er en konseptbil, vil nok produksjonsmodellen være ganske lik denne.
    Modellen har gjennomgått en kraftig slankeoperasjon i forhold til standard M4, og leveres med bl.a. vanninjeksjon for økt effekt. Dette systemet ventes også i vanlig M4 etterhvert. Utover et sprekt farge- og felgvalg har også BMWs mye omtalte OLED-lykter fått plass her.


    Den andre konseptbilen BMW har vist frem vil vi nok dessverre ikke se i produksjon med det første, nemlig BMW 3.0 CSL Hommage R Concept. Denne bilen har blitt vist tidligere, men da som en "standard" versjon.
    BMW 3.0 CSL Hommage er en hyllest til den opprinnelige 3.0 CSL, og består av utstrakt bruk av karbonfiber og andre lettvektsmaterialer.