TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    5800
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    26

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    TRF fikk poeng fra thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Eller for de som vil betale litt mer for en svært bra bil til overraskende (og unormalt) lite penger:
    https://racecarsdirect.com/Advert/Details/82576/bmw-320-etcc-2002
  2. Like
    TRF fikk poeng fra thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Hei og beklager sent svar.
    Vognlisens får man ved å levere inn nødvendig dokumentasjon og gjennomføre en "årskontroll" hos en av de godkjente kontrollørene.
    Dersom du bygger bur selv må dette sammenfalle med reglementet (som det bla er henvist til i innlegget).
    For dere som kunne tenke dere å kjøre billøp, men ikke har tid til å bygge bil eller usikker på hvor mye dere vil legge i det, her er jo en tilsynelatende perfekt bil for å kjøre i klasse 3 : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91002519&fks=91002519
  3. Like
    TRF ga poeng til mkj i Ling Vader vil lease deg ny BMW. Dirt cheap!   
    Som "datamann light" syns jeg denne om informasjonskapsler var fin: "EU cookie law. Piss off Von Rumpy. Me... I hammer visitors to death with cookies, so I can find out what they want.  EU Cookie Law Cookies allow my website to serve visitors the content they need. Get used to it. The EU cookie law is an ass. - Ling". 
  4. Like
    TRF ga poeng til thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Tenkte bare legge til litt om mine erfaringer som deltager i BMW Cup. Å kjøre på Rudskogen er som natt og dag i forhold til for eksempel en trang rallycross bane. Som alle som har kjørt på Rudskogen vet så er banen veldig bred med mange alternative spor og med mange muligheter for forbikjøring uten platekontakt. Det er vel ikke å overdrive å påstå at Rudskogen er den fineste banen i Nord Europa (?). Har hørt at flere er enige i den beskrivelsen, både svenske og danske førere. Det er også en meget utfordrende bane, har selv kjørt minst 200 runder der og synes jeg stadig lærer nye ting. I tillegg er det en veldig hyggelig tone i depot og blant deltagerne ellers. Vi har også et veldig godt forhold og et kjempegodt samarbeid med gjengen i Corsa Italiana. Og morsomst av alt:  Ligge i tette felt med biler på alle kanter! Både spennende og utfordrende! Er man flink til å kjøre så er det ikke nødvendig med all verden av effekt. I svingene går motorsvake biler like raskt som motorsterke biler og gasspådrag kan også være enklere å justere for biler med litt mer moderat effekt. Til sesongen 2017 vet vi at det kommer flere klasse 3 biler i BMW Cup. I klasse 3 vil det sannsynligvis bli færre biler enn i klasse 1 og kanskje lettere å få god en plassering. Poeng deles ut klassevis. Vinnneren av BMW Cup i 2015 kjørte en klasse 3 bil. Bilen var en helt standard 4 dørs E30 325i med 12 ventiler og rundt 170Hk. Bare å finne  en bil, sette inn bur, godkjent racingstol (ikke krav om maks 5 år for stol), sikkerhetsbelte (maks 5år for belte) og hovedstrømbryter og melde seg på løp i BMW cup!! 
  5. Like
    TRF fikk poeng fra thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Ang utveksling, kanskje Thor kan svare på det? Eller andre som kjører med s50/54? (man kan naturligvis regne på det også, hvor store hjul har du?)
     
    Jeg behandler nok girskift bla betydelig styggere enn e21en over her. Har lang stang og tar i og vel så det. Men å bytte en girkasse er en liten kostnad og enkel tilgang (og noe man styrer selv ift misbruk). Å reparere i bøtter og spann med karbon (dvs, kjøpe nytt fra BMW Motorsport) ønsker jeg å unngå. Det blir vanvittig dyrt og unødvendig. Jeg opplever at de fleste har et fornuftig forhold til at man ikke er tjent med platekontakt.
    Håper du får til å bli med! Det er jo som Thor presiserer en fin mulighet til å få en del tid på banen
     
    Skulle det være spørsmål er det naturligvis bare å spørre  Ingen spørsmål er for dumme eller små.
  6. Like
    TRF ga poeng til thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Kan bare bekrefte det som TRF skriver. Har selv kjørt tre eller fire sesonger i BMW Cup. De tre første årene kjørte jeg en BMW E36 325i i klasse 3. Overrasket over hvor bra bilen gikk med original 325i motor på 192 HK. Det eneste som var gjort var å skifte til lett svinghjul og litt lavere kardang utveksling. Jeg kjørte på Kumho V70 i dimensjon 235/40 x 17 og dekkene holdt fint en sesong med cirka 10 løp pluss trening/kvalifisering. I tillegg kjørte jeg vel 2 dager med Trackday. Alt unødvendig interiør osv. var fjernet så vekt uten fører/drivstoff var rundt 1040kg. Sist sesong skiftet jeg motor og satt inn en S50B32 motor, helt standard med 321 hk. Litt hastverksarbeid på slutten medførte at det ble en del elektriske problemer, men tror jeg har fått sortert det ut nå. De to siste løpene fungerte bilen uten problemer. Gleder meg til ny sesong og vil poengtere at jeg synes kjøretid er mye viktigere enn å ha en bil med rå effekt hvor tiden går med til å skru! Mye morsommere og mer lærerikt å være ute på banen og få kjøretid!
  7. Like
    TRF fikk poeng fra thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Varighet: Normalt 10 eller 12 runder.
    Lys: Det trenger ikke å være originale lys. Så lenge det er et lys der er du innafor. Jeg mener du må ha blinklys, men det kan enkelt sjekkes i reglementene som det er linket til i artikkelen.
    Radiator må flyttes frem desverre.
    Du kan kjøpe så mye dekk du vil. De må dog være på "dekklista" og E- merkede.
    Enkelte i rallycross kjører mer krasjbiler enn billøp, no offence ;). Det er ingen som er interesserte i å rette biler for morro skyld.. Dette er unødvendig bruk av tid og penger. Jeg siterer fra reglementet:
    Platekontakt og uvøren/ufin oppførsel under løpene på bane skal søkes unngått. Gjentatte eller bevisste brudd på klassens prinsipper og ånd skal straffes kontant, og kan medføre diskvalifikasjon, poengtrekk og i ytterste tilfelle startnekt i gjenværende løp. En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Ett annet viktig prinsipp er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig, slik at flest mulig av klubbens medlemmer har anledning til å delta
    Jeg har heller aldri sett det som nødvendig å "bremse så seint at jeg må støtte meg på han andre og på den måten kommer forbi", bremser jeg for seint så lar jeg det (så langt jeg greier) gå utover mitt spor og min tid, ikke bilen til konkurrenten. Adferden du referer til praktiseres stort sett heller ikke i noen andre grener enn Rallycross og BC. Når det er sagt så er jeg fan av rallycross.
    https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215707258612/
    https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215693925280/
     
    Her passerer Rune med sin e28 og jeg med min e46 330d en av de Corsa bilene som har kamera, 13:06
     
    Og her på 17:55:
     
  8. Like
    TRF fikk poeng fra thorner i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Varighet: Normalt 10 eller 12 runder.
    Lys: Det trenger ikke å være originale lys. Så lenge det er et lys der er du innafor. Jeg mener du må ha blinklys, men det kan enkelt sjekkes i reglementene som det er linket til i artikkelen.
    Radiator må flyttes frem desverre.
    Du kan kjøpe så mye dekk du vil. De må dog være på "dekklista" og E- merkede.
    Enkelte i rallycross kjører mer krasjbiler enn billøp, no offence ;). Det er ingen som er interesserte i å rette biler for morro skyld.. Dette er unødvendig bruk av tid og penger. Jeg siterer fra reglementet:
    Platekontakt og uvøren/ufin oppførsel under løpene på bane skal søkes unngått. Gjentatte eller bevisste brudd på klassens prinsipper og ånd skal straffes kontant, og kan medføre diskvalifikasjon, poengtrekk og i ytterste tilfelle startnekt i gjenværende løp. En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Ett annet viktig prinsipp er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig, slik at flest mulig av klubbens medlemmer har anledning til å delta
    Jeg har heller aldri sett det som nødvendig å "bremse så seint at jeg må støtte meg på han andre og på den måten kommer forbi", bremser jeg for seint så lar jeg det (så langt jeg greier) gå utover mitt spor og min tid, ikke bilen til konkurrenten. Adferden du referer til praktiseres stort sett heller ikke i noen andre grener enn Rallycross og BC. Når det er sagt så er jeg fan av rallycross.
    https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215707258612/
    https://www.facebook.com/bmwccnracin...1215693925280/
     
    Her passerer Rune med sin e28 og jeg med min e46 330d en av de Corsa bilene som har kamera, 13:06
     
    Og her på 17:55:
     
  9. Like
    TRF ga poeng til hsd i BMW Cup - Hva, hvorfor og hvordan   
    Synes du skal ha skryt for dette TRF! Ryddig og interresant artikkel om ett miljø de fleste vet eksisterer, men kanskje ikkje så mange inkl meg egentlig ikke har (hadde takket være deg) noe som helst kunnskap rundt. Tror nok eventuelle aktuelle lesere har en mye lavere terskel for å involvere seg etter å ha lest dette.