TRF

Medlem
  • Innholdsteller

    5987
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    27

Omdømmeaktivitet

  1. Thanks
    TRF ga poeng til Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg har vært i den sydtyske byen Freiburg im Breisgau som har et totalt bilfritt sentrum. Umiddelbart virket byen faktisk litt kjedelig, uvant og veldig stille, men jeg tror at dette mest handler om tilvenning. Freiburg har ca. 230000 innbyggere og var en av de aller første byene i verden som innførte et bilfritt sentrum allerede på 80-tallet. Konseptet fungerer og jeg tenker at med ulike elektriske biler vil byen heller ikke være så kjedelig (litt mer liv, gjøren og laden skader definitivt ikke)...
    Norge er virkelig spesielt når det gjelder elektriske biler og selv i et land som Danmark (som historisk og kulturelt er veldig likt Norge) er det veldig langt frem til lignende tilstander (og enda lenger når det gjelder Sverige). Danmark ligger minst 10 år etter Norge på dette området og da kan man bare tenke seg når det gjelder store land som f.eks Tyskland med en 16 ganger større befolkningsmengde og ikke minst USA.
    I USA er det faktisk flere stater der det ikke selges Teslaer pga. bilprodusentens måte å selge biler på samt ulike lover og reguleringer. California skiller seg ut i USA med mengden av elektriske biler på den samme måten som Norge gjør det i Europa. Forskjellen er at California i USA økonomisk og kulturelt er så mye mer viktig enn Norge er i forhold til resten av Europa, men måten myndighetene i California ser på elektriske biler som et alternativ til fossilbiler skiller seg ikke så mye ut fra Norge.
    Ellers har du et veldig viktig poeng når det gjelder at utviklingen av biler med stempelmotorer selvfølgelig heller ikke står stille. Spesielt de mest moderne dieselbilene (interessant nok) viser at det er mulig å redusere utslippene av avgasser betydelig mer enn man trodde for bare et par år siden. Utfordringen er at politisk så har hele saken med VAG's famøse juks på dette området dessverre fått sin egen dynamikk der langt fra alt handler om objektive resonnementer.
    Akkurat dette liker jeg personlig veldig dårlig for radikaliserte miljøfolk er det siste vi trenger når målet etter min mening til enhver tid alltid bør være den beste og mest hensiktsmessige teknologien. Det er ikke et poeng i seg selv at bilene er elektriske, men derimot hvilken teknologi som på relativt kort sikt og i bred skala gir oss den beste hverdagen... miljømessig, økonomisk og praktisk.   
  2. Thanks
    TRF ga poeng til Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Så så, @Fredrik 90 jeg er ikke korttenkt. Heller motsatt. Et bilfritt sentrum kan løses med parkeringshus og parkeringsplasser rett utenom eller under som du sier. Biler med varelevering osv. må selvsagt få komme inn. Jeg vil ha et mer livlig sentrum med butikker og aktiviteter for de fleste. Og det får vi til med bilfritt sentrum. Bygg gjerne tak over deler av gatene, så butikker kan sette ut varer og gatekafeer kan "blomstre" året rundt. Se på Glasshuset i Bodø, der gjorde de nettopp dette. Nei, jeg er ikke MDG-fan, jeg er på blåsiden. @Gorg hvordan funker dette glasshuset i realiteten?


    Piggdekk er en annen ting ja og der er jeg enig i at det kan bli mindre av i byene. Piggdekk står derimot for lite veislitasje ved tanke på de dype hjulsporene. Piggdekk tar kun det øverste laget, det merkes på luften men lite på veien. Tungtransport står for de dypere ødeleggelsene, underlaget i veien siger ut. Her: https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier det har vi diskutert tidligere ilag med @TRF
  3. Like
    TRF ga poeng til Fredrik i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg er dessverre ikke spesielt imponert. Jeg tenker at hvis en X5 fikk barn med en Mercedes-Benz GLK (forrige generasjonen) + påsatt en enorm grill får du dette monsteret...
  4. Thanks
    TRF ga poeng til Hpi i Min e91 325d LCI Steg 4 + S1000RR (Akselerasjon GPS+video)   
    Når jeg installerte Trf steg 4 på min E39 530D så var steg 2+ max av hva de originale dysene klarte. Skulle en ha steg 3 eller 4 så måtte dysene modifiseres. De bytter dyse spiss og borrer disse med ny spec slik at sprayvinkel blir riktig til dine stempler/Motor og innsprøytningsmengde blir riktig.  Selve injectoren ble også overhalt, ihvertfall kjøpte jeg det siden den nærma seg 300.000km. Dette er skikkelig urmakerarbeid
    På E39 530D var det populært å bruke dyser fra E60 535D fordi disse gir mer diesel. Men hvis en ser bilde av toppen på et stempel fra en E39 530D og sammenligner det med et toppen på et stempel fra en E60 535D så ser man med det blotte øye at sprayvinkel blir helt på trynet. 
    Derfor er det best å holde seg til Trf, da blir det skikkelig og holdbart
  5. Like
    TRF ga poeng til Hpi i F01 750i Xdrive   
    Har lenge hatt planer om å bytte tetningene inn på turboene fra luftfiler da disse svetter og det har kommet en ny oppgradert versjon. For å bytte disse må luftfilterboksene ut og innsugsrørene mellom luftfilter og turboer må også ut.  Slangene fra veivhusventilasjonen er kobla på innsugsrørene så de må også ut for å få ut innsugsrør, veivhusslangene står i varmen fra turboene og kom i en oppgradert versjon da første versjon var laget av en type stiv plast som smuldra opp av varmen og begynte suge falsk luft og gi feilmelding "lean mixture"  Jeg har den oppgraderte versjonen og disse er mer gummiaktige som en radiatorslange og mine ble bytta i  2016. Det eneste som er av plast er låsene men disse får man ikke kjøpt løst. Jeg kjøpte likegodt nye slanger med nye låser før jeg begynte å demontere, hater når plast knekker så står man der uten deler og siden de allerede var blitt 2 år gamle så tenkte jeg at de likegodt kunne byttes en gang til.   
    Disse bilene er berykta for at plast og gummi som befinner inne i V`en i nærheten av turboene har begrensa levetid pga varmen. Nå har turboene fått nye kjøleslanger og nå med nye veivhusslanger og tetninger mot turbo skulle det være bra for ei stund. 
    Nye deler før montering : 

     
    Ingen antydning til slark i noen av turboene, det bør det vel strengt tatt heller ikke være etter 107.000km

     
    Begge luftfilterboksene og innsugsrørene ute, de gamle veivhusslangene nesten ute. 

    De nye veivhusslangene på plass og høyre innsugsrør

    Begge luftfilterboksene tilbake på plass, begge innsugsrørene med nye tetninger mot turboer på plass. Nye Veivhusslanger kobla til innsugsrørene.  

     
    Helt ferdig med motordeksel. 

    Gamle deler:

     
    Så, kommer jeg til å merke noen forskjell?  Sannsynligvis ikke, men godfølelsen er verdt jobben og kostnadene, og ikke minst så øker sannsynligheten for å unngå å stå i veikanten med en bil som ikke virker et eller annet sted det absolutt ikke passer å stå, jeg liker mye bedre å reparere preventivt, da tar man det kontrollert når det passer .  
  6. Like
    TRF fikk poeng fra Marius2002 i Fjerne innmat i DPF vs rakt downpipe?   
  7. Like
    TRF fikk poeng fra Marius2002 i Fjerne innmat i DPF vs rakt downpipe?   
  8. Like
    TRF ga poeng til Øyvind L. i Fjerne innmat i DPF vs rakt downpipe?   
    Er en del mer arbeid når det er X-drive. Ofte må hele traversen ned for å komme til DPF.. På ikke X drive er det mye enklere og derfor noe billigere. Synes ikke den prisen var ille med tanke på kvaliteten som TRF leverer.
  9. Like
    TRF ga poeng til carlhaakon i E36 1998 "M3" BMW Cup bil   
    Montert inn side ruter bak, skal være ripefrie glass så dette bør bli bra. noen KG lettere en orginale også.

  10. Like
    TRF fikk poeng fra Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Fine bilder av biler fra en annen tid
    Men med "wedge" menes nok "kile", som er den dominerende formen på fronten, sett i profil.
    Postet tidligere, men legger den igjen:
    M1 turbo (ikke procar) som det av ymse grunner aldri ble så mye av. Nydelige lyder, ikke noe alt for små turboer og lineær effektkurve her i gården nei!
  11. Like
    TRF ga poeng til 540is i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Noen bilder av motorrommet til Wagner M1 turbo, fra Oldtimer GP 2011





  12. Like
    TRF fikk poeng fra Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg har faktisk vært innom museet til B&O. Helt tilfeldigvis var jeg i nærhetene med tid å slå i hjel, og jeg ble positivt overrasket. Er man i nærheten er det verdt en tur innom om man har et snev av interesser for slikt.
  13. Like
    TRF fikk poeng fra Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg har faktisk vært innom museet til B&O. Helt tilfeldigvis var jeg i nærhetene med tid å slå i hjel, og jeg ble positivt overrasket. Er man i nærheten er det verdt en tur innom om man har et snev av interesser for slikt.
  14. Like
    TRF ga poeng til Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Det engelske ordet "wedge" betyr jo kile, men det er mange biler som har en kileform uten å ha et direkte kantet design, som er det primære poenget i disse innleggene. Jeg tenkte derfor at begrepet "kant" design (fra "angular" design som også designet omtales som på engelsk) ga mer mening, men rett skal være rett - kileform er den korrekte definisjonen på dette designet...
    Uansett er jeg veldig fascinert av dette designet som den gangen Alfa Romeo Carabo ble presentert på Paris Motor Show i 1968 fullstendig må ha fått publikum ned i knestående. På den tiden hadde bilene primært et avrundet design så Carabo må ha virket ekstremt revolusjonerende og moderne, men også ganske passende i en tid da andre nye ting var reiser til månen og Concorde passasjerflyet som hadde en topphastighet på hele 2200 Km/t.
    Kulturelt fikk designet også stor betydning i form av en ganske signifikant minimalisme når det gjaldt boliginteriører på 70-tallet og ikke minst som et symbol på hva som teknisk var mulig. Danske Bang & Olufsen tok dette til nye høyder med futuristiske stereoanlegg som f.eks Beomaster som kom på markedet i 1976. Bang & Olufsen dannet på mange måter skole når det gjaldt moderne design og det som senere ble kjent som dansk design og ultimativt skandinavisk design.
    I filmens verden, som utover bøker og musikk i en tid før internett og Netflix, ble designet kjent igjennom filmer som f.eks James Bond "The spy who loved me" fra 1977 der Mr. Bond ratter en Lotus Esprit S1 under vannet (også populært kalt for "Wet Nellie"). Hver James Bond film var på denne tiden et kulturelt fenomen og det var alminnelig at filmene viste det mest moderne av tekniske ting og/eller rene fremtidsvisjoner...
         
     
  15. Like
    TRF fikk poeng fra Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Fine bilder av biler fra en annen tid
    Men med "wedge" menes nok "kile", som er den dominerende formen på fronten, sett i profil.
    Postet tidligere, men legger den igjen:
    M1 turbo (ikke procar) som det av ymse grunner aldri ble så mye av. Nydelige lyder, ikke noe alt for små turboer og lineær effektkurve her i gården nei!
  16. Like
    TRF ga poeng til Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Vi fortsetter med litt mer "kant" design (fritt oversatt fra "wedge" design). Porsche kunne jo heller ikke være dårligere enn alle de andre store bilprodusentene på begynnelsen av 70-tallet og dette resulterte i konseptmodellen Tapiro fra 1970. Igjen var det Giorgetto Giugiaro som var kreativ og denne gangen med Porsche 914/6 - som i utgangspunktet var mye mer kantet enn 911, som Tapiro var basert på. Tapiro hadde en oppgradert variant av boxersekseren på 2341 cm3 (midtmontert siden bilen var basert på 914) som et par år senere ble presentert i 911 S 2,4 anno 1972. 911 S 2,4 hadde respektable 190 HK og i Tapiro ytet boxersekseren imponerende 220 HK (i begge tilfeller selvpustende).
    Konseptmodellen Porsche Tapiro anno 1970 med lettkledd dame som var alminnelig på denne tiden.

    Som tidligere nevnt designet  Giorgetto Giugiaro E26 M1 anno 1978, men den var basert på konseptmodellen E25 Turbo fra 1972 som var designet av franskmannen Paul Bracq. Han er i dag mest kjent for å ha designet Mercedes-Benz W114/115 "Strich-Acht", men han designet også interessante bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W113 "Pagode", BMW E12 (den første 5-serien), E21 (den første 3-serien), E23 (den første 7-serien) og E24 (den første 6-serien)...
    E25 Turbo hadde en M10B20 rekkefirer som med turbolader ytet hele 280 HK ved 7100 rpm. I dag er dette ikke spesielt imponerende, men i 1972 var slike tall virkelig imponerende for alt annet enn formelbiler beregnet for banekjøring. Den aktuelle motoren ble også brukt i 2002 Turbo, men da med mer moderate 170 HK ved 5800 rpm. Det som imidlertid er litt interessant er at E26 M1 fikk en selvpustende rekkesekser med nogenlunde identiske ytelser. BMW hadde med andre ord tiltross for E20 2002 Turbo (de alminnelige variantene av 2002 har betegnelsen E10) bestemt seg for at selvpustende motorer var veien å gå fremover (dog med et lite unntak av E23 745i som kom på markedet i 1980).
    Konspetmodellen E25 Turbo anno 1972

    E26 M1 fra 1978 fikk en M88/1 selvpustende rekkesekser som var basert på M49 racingmotoren som bl.a også finnes i E9 3,0 CSL. Begge motorene var i utgangspunktet varianter av "storsekseren" M30. Motorvolumet var 3453 cm3 og effekten var 277 HK og dette var mer eller mindre klasseledende for produksjonsbiler i 1978 (spesielt uten ladeluft). 0-100 Km/t gikk løs på 6,0 sekunder og topphastigheten var 265 Km/t. I Procar racingserien ytet motoren rundt 470 HK uten ladeluft og opp mot 850 HK med ladeluft (altså med turbo).
    BMW E26 M1 anno 1978

    Som man kan se var BMW designmessig temmelig tro mot konseptmodellen E25 Turbo da de presenterte E26 M1 seks år senere i 1978. Fargeforskjellen foran skyldes at frontfangeren på E25 Turbo, som verdens første, var av støtabsorberende kunststoffmateriale. Det som imidlertid nesten er mer interessant er at BMW 11 år senere i 1989 ikke hadde glemt "kant" designet fra E25 Turbo. Da presentert de E31 8-serien som bar umiskjennelige designmessige preg av nettopp E25 Turbo (også selv om motoren er foran i motsetning til i midten som på de to eldre modellene). Kantene på designet var etterhvert lett avrundet, men stadig ganske tydelige. På denne tiden var det omtrent bare Aston Martin Lagonda, Lamborghini Countach, Lotus Esprit og Citroën med modellene XM og tildels Xantia samt noen japanske bilmodeller som holdt fast på "kant" designet i større sammenheng, men jeg synes ikke at dette er til forkleinelse for E31. Modellen er etter min mening den dag i dag stadig en av de mest elegante BMW modellene...
    BMW E31 8-serien (her som Alpina B12 Coupé 5.7 anno 1992)

  17. Like
    TRF ga poeng til carlhaakon i E36 1998 "M3" BMW Cup bil   
    fått gjort litt i helgen. satt på plass lexan viduer på dører. de bak skal på i løpet av uken samt front og bak vindu.
    utrolig fin passform på disse samt dør går igjen uten noe tull
  18. Like
    TRF fikk poeng fra Walkabout i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Del 2: Du har selvfølgelig helt rett. Det var en tåpelig sammenblanding fra min side. Og jeg er ganske nøye på ord og uttrykk i eget fag, så jeg ser hvordan dette dro i feil retning. 
    Del 1: ja. Med ordlyden i §3 er det kun relativt snevre unntak.
  19. Thanks
    TRF ga poeng til Walkabout i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Del 1: Det du sier, og som er utgangspunktet for diskusjonen, er (sitat, min utheving):
    "Men med ditt ståsted så er vi altså der at barn kan kjøres på, kvestes eller drepes, uten at det er noe annet enn et "uhell uten ansvar". Heldigvis er det ikke sånn lovverket vårt er bygd opp. Man _er_ (uten unntak) ansvarlig for det vi steller i stand når vi kjører bil (og bra er det)."
    Du sier her at lovverket ikke er bygget opp slik at et barn kan utsettes for trafikkskade uten at det er noe annet enn uhell uten ansvar. Som vi har vært inne på, så er det jo nettopp slik lovverket er bygget opp. Jeg skal ikke henge meg opp i formuleringene dine, men det er nå grunnen til at jeg besvarte din påstand som jeg gjorde. Men vi er nok enige i hovedessensen, nemlig at det er få tilfeller hvor det skjer ulykker og fører av motorkjøretøyet har overholdt aktsomhetsplikten etter veitrafikkloven § 3. 
    Del 2: Mulig vi har misforstått hverandre litt her. Tenker du på førerkortbeslag (altså midlertidig tilbakekallelse av førerretten) eller tap av føreretten (altså endelig fastsatt tap av retten til å føre motorvogn)? Ser at jeg var upresis og ikke henviste til hvilket ledd jeg siktet til i veitrafikkloven § 33. Du er inne i første ledd ser jeg, mens jeg antok du mente førerkortbeslag slik det brukes rent rettslig, og tenkte derfor på tredje ledd. Så antar at du ikke mener førerkortbeslag, men tap av føreretten?
    Det følger av lagmannsrettspraksis at "førerkortbeslag" er et tvangsmiddel som reguleres av straffeprosessloven § 170 bokstav a. Følgelig et det tvangsmiddel av straffeprosessuell art i det det har en nødvendig sammenheng med en pågående straffesak. Jeg vil derfor påstå at det her er tale om straff/straffesak.
    Hva gjelder "tap av førerett" så er jeg helt enig med deg i at dette ikke er "straff" i lovens forstand, og at dette er noe som kommer i tillegg til straffen. Det følger direkte av forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 1-2 annet ledd første punktum: "Blir den som har førerett ilagt straff og hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn tilsier det, kan det i samme dom fastsettes tap av føreretten, eller på tilsvarende vilkår for person uten førerett fastsettes sperrefrist". 
    Så ser ut til at vi misforstod hverandre her, ettersom du skrev førerkortbeslag, men sikkert mente tap av føreretten. Og da er vi nok ikke så uenige som det først så ut til, verken på del 1 eller del 2  
  20. Like
    TRF fikk poeng fra Walkabout i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Del 1:
    Jeg sier: "Man _er_ (uten unntak) ansvarlig for det vi steller i stand når vi kjører bil ". Dette utelater de aller fleste av disse "unntakene". Når noen tar selvmord mot din bil, har man ikke "stelt i stand" noe som helst. Når man bryter vikeplikt og det blir en kollisjon med noen, har man i aller høyeste grad stelt i stand noe. Jeg ser dog at min påstand ikke var av velformulert eller juridisk karakter, og således kan tolkes. For i ditt neste avsnitt er vi helt enige: "Det er i praksis få tilfeller hvor det forekommer trafikkskader og føreren har vært tilstrekkelig aktpågivende og varsom, men tilfeller kan tenkes"
    Del 2: Nei, jeg tenker på §33. Jeg vet at du er advokat, og således har den beste bakgrunnen for å mene dette. Jeg vil allikevel påstå at du her tar feil. 1) For å ta første setning i §33:  Blir den som har førerett ilagt straff, kan det i samme dom eller forelegg fastsettes tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det. Her kommer det tydelig frem at førerkortbeslaget er noe utenpå straffen. 2) Jeg har dessverre førstehåndserfaring med dette, og både dommer og egen "trafikk"advokat var enige om dette. Jeg har dessverre også "andrehånds" erfaring fra bekjente, hvor eksakt det samme fremgår. 3) Dersom du ser på tilståelsesdommer (som det meste av slikt er) har man krav på strafferabatt. Denne kan, rent teknisk (ref ovenfor nevnte), kun gis på straffen, som gjerne er bot eller soning. Den kan ikke gis på førerkortbeslagets varighet, da den som nevnt, ikke er en straff. Dersom du fortsatt mener at din tolkning er riktig så er du på kollisjonskurs med det som praktiseres, i alle fall enkelte steder. Jeg vil da ikke annet enn å applaudere om du tar en slik sak og får endret rettspraksis.
    Så tilbake til den konkrete saken: Igjen er jeg i utgangspunktet enig med deg. Vi vet ikke hendelsesforløpet. Dersom ungen har gjemt seg under bilen, skal det godt gjøres å klandre fører i særlig grad. Men, så kan vi tenke oss til hva som "vanligvis" skjer, og det er at man ikke er tilstrekkelig oppmerksom, eller varsom, som resulterer i en ulykke. Og til mitt innledende poeng, jeg har vondt for å se noe tenkelig scenario der "18åring med senka 200sx" ikke hadde mista lappen på stedet. Heldigvis ser det ut til at noen ved det aktuelle politidistriktet har tenkt det samme, for det har nå endret seg fra kun et "hendelig uhell", til at det opprettes sak, og at førerkortbeslag ikke utelukkes.
     
  21. Like
    TRF fikk poeng fra Daniel. i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Ung mann, senka bil med vinge, så skal du se vi hadde hatt en nasjonal debatt om hvor generelt uegnet unge menn er til.. det meste eller noe i den duren. 
  22. Like
    TRF fikk poeng fra Daniel. i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Ung mann, senka bil med vinge, så skal du se vi hadde hatt en nasjonal debatt om hvor generelt uegnet unge menn er til.. det meste eller noe i den duren. 
  23. Like
    TRF fikk poeng fra Daniel. i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Ung mann, senka bil med vinge, så skal du se vi hadde hatt en nasjonal debatt om hvor generelt uegnet unge menn er til.. det meste eller noe i den duren. 
  24. Thanks
    TRF ga poeng til Daniel. i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Står at det er ett kvinnfolk i 30-årene på BA.no
  25. Like
    TRF ga poeng til Daniel. i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Hadde vel blitt en helt annen reaksjon om det var en mann, eller 18/19 åring.