Hollabaloo

Medlemmer
  • Innholdsteller

    649
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Hollabaloo

  • Vurdering
    Oberstløytnant
  • Bursdag 01/16/80

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    1998 E39 520i M52B20

Siste besøkende

290 profilvisninger
  1. Joda, INPA er sikker som banken på M52-motorene. Det er disse eBay-generiske løsningene som sliter med å skille mellom kam og veiv.
  2. Bosch 5.3 og 5.7 er reparerbare, mens. f.eks. Bosch 5.0 ikke er det. Bosch 5.3 og 5.7 har såvidt jeg har skjønt det styreenheten montert på ABS-pumpa i motorrommet (utsatt for varme fra motoren som over tid), mens 5.0 har styreenheten som en separat boks under dashbordet på passasjersiden (bedre løsning). http://www.ecutesting.com/bmw_5_series__e39__abs_pump_mo.html http://www.styreenheter.no/bmw-5-serie-e39-abs-dsc-styreenheter/
  3. Javel ja... tror jeg begynner med å bytte veivaksel-sensoren jeg
  4. Hvor er de vanligste stedene det blir luft-lekkasjer på M52-motoren (1996-1998)? Jeg har over lengre tid slitt med tenningsbank (som riktignok blir betydelig mindre når man fyller 98-oktan), og når jeg gir bånn gass og drar opp til rødmerkingen i 2. gir, så kommer det en slags hvese-lyd fra motoren. Høres litt ut som munnstykket på en støvsuger. Bankesensorene gir ingen feilmelding når jeg tar diagnose. Så jeg spør egentlig fordi jeg lurer på hvor jeg skal spraye startgass for å identifisere eventuelle lekkasjer (har aldri lett etter luftlekkasjer med startgass før)
  5. Ja, hvis du blir innblandet i en ulykke så er det det. Moralen er: Sørg for at bremsene er i orden.
  6. Men legg imot en tykk plankebit i caliperen før du presser på stempelet, ellers risikerer du å presse det ut av sylinderen, og da må du lufte systemet etterpå.
  7. Det er det jeg bruker dersom jeg ikke skal demontere caliper men bare bytte klosser/skiver. Fungerer fint til E39. Til calipere som har stempler som må skrus tilbake fungerer det naturlig nok særdeles dårlig (kjenner ikke til om BMW har denne patenten på noen modeller, men VAG har det ihvertfall).
  8. Nå ser de sånn ut: Venstre bak: Høyre bak:
  9. Hvor langt har bilen din gått? Kjenner du til om det har vært byttet forstillingsdeler på den før, og evt. når? Det finnes enkelte gjengangere på E39 mtp slitasje (f.eks. de stagene @Boble73s nevner), men slitasje henger sammen med kjørelengde, og det er også lite sannsynlig at del A er utslitt dersom del A ble byttet for 1 år siden
  10. Det vanlige er jo å bruke en slangeklemme. Men dersom man ikke har en slangeklemme eller ikke har lyst til å benne løs på en halvgammel bremseslange, hvorfor ikke plugge igjen slangen med en blindmutter, hettemutter eller håndmutter istedet etter man har skrudd av caliperen? Lufte bremsene må man jo uansett. Noen som har erfaring?
  11. Takk takk Jeg brukte en fotpumpe med dobbel sylinder fra Biltema (beregnet på dekk) for å presse ut stemplene, og jeg sleit med å få nok trykk til at de flyttet på seg. Men til slutt så fikk jeg riklet stemplene litt fram og tilbake, og da virket det som det "løsnet", for etter det så kunne jeg enkelt med lufttrykk fra pumpa presse det ut (uten at det poppet ut av sylinderen), og dytte det inn igjen med håndkraft. Kan hende det hadde vært nok og at jeg ikke hadde trengt en full demontering med bytte av pakninger, men nå er det gjort. Foreløpig etter en 140 km tur ser det lovende ut, legger ut noen nye bilder etter påskeferien (det blir en del kjøring ifm påsken). For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det var treghet, og tja, det var ihvertfall greit å få byttet alt av pakninger.
  12. Leveringstiden på nye calipere ble alt for lang, så valgte å renovere de gamle istedet. Som bildene under viser så er sylinderen og stempelet strøkent. Klar til montering på bil nå.
  13. Nå begynner det å bli mange påstander her i den ene og annen retning. Gleder meg til å fikse dette, også får vi se hvem i denne tråden som tok feil og hvem som hadde rett
  14. Glidepinnene så helt ok ut da jeg skiftet for under 1 år siden. Merk at jeg har hatt dette problemet med rust på skiver bak helt siden jeg kjøpte bilen i 2011 så det er ikke noe nytt som har dukket opp i det siste. Alltid under 20% av overflaten da, så det har gått gjennom pkk uten anmerkning hver gang. Sjekker når jeg setter på de nye caliperne (og pusser på nytt), men dette ble pusset og rengjort ifbm bremsebytte for under et år siden også. De gamle klossene som jeg tok av da og kastet hadde heller ikke rustet fast.
  15. 1000 kr pr stykk fra Torshov bilrekvisita. Ikke originalt men sikkert bra nok. Klosser, skiver og bånd trenger jeg ikke å bytte, ble byttet for under 1 år siden.