Hollabaloo

Medlemmer
  • Innholdsteller

    696
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Hollabaloo

  • Vurdering
    Oberstløytnant
  • Bursdag 01/16/80

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    1998 E39 520i M52B20

Siste besøkende

379 profilvisninger
  1. Takk for tilbudet! Jeg har bestilt ny gummibelg, prøver å skifte den først (og samtidig gå over det jeg kommer til av andre ting som det kan være hull i)
  2. Vakkert! Og panseret kan lukkes uten at jeg trenger å vri og flytte på gamle sprø kontakter og ledninger som har blitt utsatt for høy varme fra motoren over 19 år
  3. Hvor får jeg Bosch MAF med delenummer 13621730033? Ingen av de kjente nettbutikkene jeg vet om selger Bosch MAF til min bil, så det tror jeg ikke før jeg får se det . Har ikke funnet noen anerkjente merker som selger MAF til den prisen. Det virker nesten å være to kvalitetsgrupper: 500 kr - 1000 kr: JP, Delphi, Johns, Mapco, Stark, Topran etc. 3000 kr - 4500 kr: Febi, Vemo, VDO (tidligere Siemens?), Hella. 6700 kr (med bmvccn-rabatt): Original BMW Magefølelsen min sier at de rimeligste har tatt noen "snarveier" i produksjonsprosessen... MAF til din 530d koster jo "bare" 4100 kr originalt, det er en annen prisklasse det...
  4. MAF: 13621730033, Siemens MS40. Ny original MAF hos KOED: 7400 kr Alternativ ny del hos KOED: 1200 kr Det er normalt at original del er dyrere, men her er prisforskjellen ekstrem. 6 ganger så dyr! Betyr det at den originale sensoren er av mye bedre kvalitet, eller er den bare overpriset? Blir en MAF til 1200 kr litt som å kjøpe kam- eller veiv-sensor på eBay? Man er heldig hvis det virker, og delen kan gå i stykker når som helst?
  5. Hvis det er den videoen jeg også så, så var det BMW selv som hadde laget den (mao partisk). Mener å huske at de testet pirat-deler som utga seg for å skulle være originale BMW-deler, og ikke OEM-deler.
  6. Ja, det er urettferdig å sette autodeler/autodoc og eurodel i samme bås. Autodeler/autodoc er et gigantisk tysk nettfirma med nettbutikk for mange land. Eurodel er et norsk foretak. Aksjefordeling er 33% til norsk daglig leder og 66% til et latvisk selskap. Så for å være presis så kan man kanskje si at Eurodel er et norsk selskap men ikke norsk-eid
  7. Jeg har samme erfaring som deg med autodoc/autodeler. Dette med å sende deler av et annet (gjerne ukjent) merke dersom de tilfeldigvis ikke hadde inne deler av det merket man egentlig ønsket seg, virker å være en policy de har. Og lagerstatusen på hjemmesiden deres kan man ikke stole på. Bestilte deler av et spesifikt merke som ifølge hjemmesiden var på lager, og fikk deler av et helt annet merke. Og skal man kommunisere med de eller benytte seg av angreretten, så er norsk språkforståelse begrenset, og varer må returneres til Tyskland (dyrt!). Jeg benyttet angreretten på trass jeg (selv om det økonomisk ikke lønte seg). Både for å ha testet det ut og for å påføre de ekstra administrativt arbeid som "straff" for feilen de gjorde. Fikk pengene mine tilbake uten problemer. Men som sagt, det lønte seg ikke, for frakt av bremseskiver med posten til Tyskland var rådyrt (returfrakt ifm angrerett må betales av kjøper). Eurodel er, til forskjell fra autodoc/autodeler, et norsk foretak med organisasjonsnummer i Brønnøysundsregisteret. Ved retur av varer forholder man seg til en norsk adresse. Jeg har handlet der en gang, og da fikk jeg vare av korrekt merke og delenummer. Kommer til å teste de ut flere ganger. Personlig kommer jeg ikke til å handle fra autodoc/autodeler igjen, og jeg vil aldri anbefale mine bekjente å handle der. Men dersom man er ute etter billigst mulig del og det ikke er så nøye om man får deler av det ene eller andre merket så er det bare å kjøre på
  8. Målingen er foretatt på tomgang med varm motor. Analog values 1: Hva er "tp position"? Hvorfor står "engine load" til !77.53? Noe galt her? "air use of the idle control valve" står til !11. Noe galt her? Analog values 2: "oxygen sensor voltage 1" og "oxygen sensor voltage 2" hopper opp og ned i spenning. Her på skjermbildet er de tilfeldigvis begge på lav spenning. Er det normalt at spenningen går opp og ned? hva er "fuel control integrator"? hva er "adaptation value" ? Analog values 3: Hva er "oxygen sensor heater"?
  9. Caliperne blir sikkert fine igjen dersom de pusses ned og lakkes opp på nytt. Bytte pakningssett i samme slengen så er de gode som nye. Skiva så ikke så verst ut synes jeg. Litt rust der det er å forvente, men man ser veldig godt på midtdelen av skiva hvilken fordel det er å kjøpe lakkerte/rustbeskyttede skiver.
  10. Er det noen som har erfaring med levetid på de adaptive demperne på F10/F11? De koster jo 7500 kr pr stk, rimelig voksen pris... Spør fordi jeg vurderer brukt F10/F11, og når nye deler er så dyre er det verdt å ta med i vurdering av bruktpriser på eksemplarer med adaptive dempere der demperne nærmer seg slutten.
  11. Det er mulig, men kan ikke finne noe på hjemmesiden deres.
  12. Hvis de har på lager så. Ellers risikerer du at de sender et annet merke, uten å si fra til deg på forhånd for å høre om det er greit. Jeg bestilte Textar bremseskiver fra de en gang. Istedet for Textar mottok jeg bremseskiver av merke STARK (deres "in house" merke). Ikke greit.
  13. Så bra! Skriv gjerne om dine erfaringer hvis du velger å kjøpe settet. Dette er relevant for meg og sikkert andre også.
  14. Jeg har tidligere vært skeptisk til "billig-deler", og er det til dels fortsatt. Men for å nyansere bildet litt så kan jeg jo nevne at jeg byttet knirkeforinger bak på E39en for 6 år og ca 90000km siden. På den ene siden monterte jeg foring fra Febi. På den andre siden monterte jeg billigste vare fra Koed (topran). Begge to sitter fortsatt montert på bilen og gjør jobben den dag idag. Med tanke på hvor billige delene var, så synes jeg jeg har fått god valuta for pengene.
  15. Ja som sagt, det som går på ting man ikke fysisk skrur fast på bilen: ECU/motor.elektronikk. Det er veldig sannsynlig at det er forskjeller mellom E60 og F10. Denne tråden indikerer at F10 523i sin ECU ikke er den enkleste å "jobbe" med.