Hollabaloo

Medlemmer
  • Innholdsteller

    659
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om Hollabaloo

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    1998 E39 520i M52B20

Siste besøkende

328 profilvisninger
  1. Banket inn en torx-bit på umbrako-bolten som var avrundet, og da fikk jeg tak. Ny ABS-sensor montert med nye bolter
  2. Det var ikke akkurat noe pent syn som møtte meg. Selvfølgelig var de 19 år gamle umbrakoboltene rustet såpass at 5mm umbrako var litt slarkete (og 5,5mm umbrako passet ikke) Fikk av den ene, men den siste ble avrundet etter ca halvvegs (boltene sitter ganske hardt helt til rett før de er helt ute) Jeg må ut og handle nye bolter naturligvis. Også får jeg bruke kvelden på å tenke på hva som er smartest for å få løs drittbolten
  3. Så var det i gang igjen, nå melder INPA feil på venstre foran. Er vel ikke så rart egentlig når den høyre foran var utslitt/ødelagt for et år siden. Skal hente ny original sensor idag og bytte i løpet av de nærmeste dagene
  4. Litt festlig (men ikke overraskende) at de originale bemseklossene i testen tydelig er merket "Textar": Bilen i testen var en 5-serie, men skulle ikke forundre meg om du også har bremseklosser fra Textar originalt. Med Textar-klosser slipper du unna med rundt 2000 kr foran og bak.
  5. Delekatalog Vehicle trim --> Exterior trim/grill --> del nr 12 og 13 Koster ca 350 kr pr del (original) mao 350k x 4 = 1400 kr for 4 nye deksler.
  6. Delekatalog Vehicle trim --> Mounting parts, engine compartement --> Air duct --> Del nr 14 Koster ca 500 kr pr side for original del, ca 150 pr side for alternativ del. Hvordan står det forresten til med temperatursensoren din? Den er normalt festet i lokariskjermen på den ene siden.
  7. Jeg har også montert depo frontlyktglass (+ nye pakninger) på pre-facelift originale xenon-lykter. Passformen var ikke 100%, men det ble tett allikevel. For alle praktisk formål ihvertfall, har opplevd dugg i lyktene etter maskinvask med børster og underspyling (noe jeg har sluttet med), men aldri etter selv-vask eller kjøring i regnvær. Jeg klarer ikke helt se for meg problemstillingen, enklere om du legger ut et bilde.
  8. Så bra at det ordnet seg! Hva med moms, det nevner du ikke i sitatet over?
  9. Den skal jeg ta og sjekke ut når jeg får tid. Kan vel like gjerne bestille en ny belg, de er ikke dyre.
  10. Oppdatering for de som skulle finne på å snuble over denne tråden ifm diagnose og INPA sin "treffsikkerhet". Veivaksel-sensor er nå byttet, og som forventet så løste det problemet med feilmeldingen, i tillegg til sporadiske symptomer som forverret seg gradvis i dagene fram mot byttet. Den siste dagen før byttet av sensoren så stanset motoren på tomgang også. Det løste ikke tenningsbanken da, men det hadde jeg ikke forhåpninger om heller.
  11. Joda, INPA er sikker som banken på M52-motorene. Det er disse eBay-generiske løsningene som sliter med å skille mellom kam og veiv.
  12. Bosch 5.3 og 5.7 er reparerbare, mens. f.eks. Bosch 5.0 ikke er det. Bosch 5.3 og 5.7 har såvidt jeg har skjønt det styreenheten montert på ABS-pumpa i motorrommet (utsatt for varme fra motoren som over tid), mens 5.0 har styreenheten som en separat boks under dashbordet på passasjersiden (bedre løsning). http://www.ecutesting.com/bmw_5_series__e39__abs_pump_mo.html http://www.styreenheter.no/bmw-5-serie-e39-abs-dsc-styreenheter/
  13. Javel ja... tror jeg begynner med å bytte veivaksel-sensoren jeg
  14. Hvor er de vanligste stedene det blir luft-lekkasjer på M52-motoren (1996-1998)? Jeg har over lengre tid slitt med tenningsbank (som riktignok blir betydelig mindre når man fyller 98-oktan), og når jeg gir bånn gass og drar opp til rødmerkingen i 2. gir, så kommer det en slags hvese-lyd fra motoren. Høres litt ut som munnstykket på en støvsuger. Bankesensorene gir ingen feilmelding når jeg tar diagnose. Så jeg spør egentlig fordi jeg lurer på hvor jeg skal spraye startgass for å identifisere eventuelle lekkasjer (har aldri lett etter luftlekkasjer med startgass før)
  15. Ja, hvis du blir innblandet i en ulykke så er det det. Moralen er: Sørg for at bremsene er i orden.