quandt1960

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1716
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om quandt1960

  • Vurdering
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Siste besøkende

1481 profilvisninger
  1. Bytte av turbo 118D ?

    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/
  2. Feil med aktuator 2011 e91

    Det er BMW og andre produsenter sin policy å bytte turbo men du trenger ikke bytte det i alle tilfeller, det er mulig å reparere (se egen post med link). Kommer an på hva som er ødelagt. Det samme gjelder feks generatorer, de kan repareres men BMW reparerer de aldri men bytter de.
  3. Feil med aktuator 2011 e91

    http://en.actuator-tester.com/what-is-atd-1
  4. BMW E39 rister på tomgang og gasspådrag

    Feil mottrykk i veivhusvent er ofte et problem på disse. Da vil bilen gå ujevnt når den er kald. Om problemet ikke forsvinner når motor er driftsvarm vil jeg mistenke enten kamakselsensor eller veivakselsensor, kan muligens mistenke alle sensorer som bidrar med input til tenningsberegningen, du må ta diagnose. Bilen rister grunnet feil timing på tenning og vil slukke hvis bankingen overstiger en viss verdi. da kutter elektronikken ut drivstofftilførsel (failsafe) for å spare motoren. Fikset nylig dette problemet på min. Nye veivakselsensor + ny veivhusvent, går som en klokke nå. Ikke ha tykkere olje enn 5W-40 på disse grunnet veivhusvent
  5. Noen som vet hvilken sensor dette er ?

    Kamakselposisjonssensor ja
  6. E61 Åpne glassvindu bak

    Har gjort dette på en E91 før. Du må kortslutte kretsen til jord for microswitchen som åpner luka. Som noen påpeker lengre oppe kan du google dette. Fins ingen annen metode da switchen er type solenoid
  7. Det har vært noen perioder med skikkelig drittvær og til tider relativt dypt vann på diverse veier (+10cm). Min gamle E91 klarte fint vann opp til 30cm så kom jeg over en dam på 20+ cm med min gamle E39 og begynte å lure og droppet og kjørte en annen vei. Senere etter å ha studert luftinntaket på min 1997 E39 så la jeg merke til at luftinntaket til både luftfilterboks og kjøling av dynamo er langt nede på sjåførside på støtfangeren. Tenkte at dette må være dårlig design ved mye nedbør og at bilen neppe kan tåle noe særlig vadedybde. Etter å ha trålt gjennom TIS på jakt etter noe annet kom jeg tilfeldigvis over en BMW bulletin fra 1996-1997 hvor selve filterboksen ble oppgradert til en ny type med en slags "svanehals" på toppen med et nytt slags drensrør som går ut mot skjermen hvor et nytt hull skulle borres for å lede vekk evt. vann som kommer inn og ikke dreper motoren med "hydrolock". Biler som er betruffet av dette er E39 til og med desember 1996, (min forlot Dingolfing 12/1996) så jeg har ikke den oppdaterte luftfilterboksen. Alle E39 produsert etter 03/1997 ble levert med den oppdaterte delen og høyere luftinntak. BMW gjorde denne oppdateringen gratis for kunder som klaget til og med desember 1998. Har noen av dere andre E39 eiere det oppdaterte luftfilterhuset? Evt er det noen som har gjort den oppdateringen selv? Ser ikke komplisert ut og det er en god og billig oppgradering. Et alternativ kan og være konfilter. Dette gjelder også visse typer E38 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-528i-lim/repair-manuals/13-fuel-preparation-control/3YvrzSz https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-528i-lim/repair-manuals/13-fuel-preparation-control/3Xj6uOf Slik ser det oppdaterte luftfilterhuset ut:
  8. Vedlikeholdslading av batteri BMW f10

    Ja ok såbra, klarer faktisk ikkje se det. litt blind eg
  9. Vedlikeholdslading av batteri BMW f10

    Husk å sjekke at laderen er kompatibel med AGM batterier! Kan anbefale Defa sin Smart lader som også korrigerer for temp og kan gi kontinuerlig strøm 14V+ ved f.eks koding.
  10. Tikkelyd fra bmw 316 E90 2009 82000km

    Du bør ta en diagnose men mitt tips, dårlig innsugsventil muligens. Høres ut som bilen så vidt klarer puste med pulserende innsugsluft. Har du sjekket gasspjeldhus/ventil? Har selv ikke skrudd noe på de motorene der men...er verdt er forsøk å sjekke. Lykke til
  11. Ombygging fra 523 til 540 e39

    Stemmer, takk for rettelsen
  12. Problemer med ABS og OBD2

    Det fins en DSC modul (inkluderer ABS systemet), den er på passasjeside i motorrommet. Dvs antisladd systemet som kom på facelift som du har, modulen er skrudd utapå hydraulikkmodulen. ABS rele ligger i motorrommet under et plastdeksel, mener den er rosa av farge men du bør google det for å være sikker på plasseringen. Dessverre ruster skruene til plastlokket noenganger fast så du må noenganger borre de ut. DSC enheten har en tendens til å kødde seg til med årene på E39 dessverre men i en del tilfeller kan de repareres. Det jeg ville gjort er å sjekke rele først. Så kobler du av minuspol på batteriet og kobler av connector til modul og ser etter grønn eller hvitt pulver /korrosjon på pins. Spray godt med kontaktspray og kobl alt sammen igjen. Om det gule lyset dukker opp igjen og rele er ok er det sannsynligvis modulen som er dau. (Jeg regner med at Bosch verkstedet har utstyr som kan snakke med alle bus systemene til E39, for sikkerhetsskyld sjekk hos BMW eller ta diagnose med noen som har Rheingold eller INPA i ditt nærområde, sjekk diagnosetråden). Som siste tips, elektronikk hater dårlige batterier så sørg for at batteriet er godt lada opp og har en hvilespenning på minst 12.6VDC. Lykke til, satser på det ordner seg.
  13. Hvordan olje

    Bruk minimum C3 olje pga du har partikkelfilter og C3 har mindre svovelinnhold (ca 0.8%wt). Du må ha minimum Longlife 04 på en N47 motor. Jeg fylte alltid Castrol Edge 0W-30 på en jeg hadde tidligere. Den på CirkleK kan du bruke men jeg ville brukt 0W-30. Longlife 04 er minimum. Castrol Edge LL04 holder ikke 30000 men maks 18-19000km. Dette er erfart etter 5 oljeanalyser hos Invicta i Oslo og 70000 kjørte kilometer med testing over 3 år.
  14. Orginal tuning av F11 520 2016 mod

    Jeg fikk tilbudet dessverre i en fin mappe jeg ikke aner hvor det er blitt av. Som awt skriver er dette sikkert ikke det trådstarter spør om men jeg ville skyte det inn da jeg fikk tilbud om dette av daværende salgssjef. Jeg har definitivt ikke noe fasit her. Jeg husker ikke dessverre om det var på fabrikken eller ved mottak bilen skulle kodes om. Det logiske er vel på fabrikken. Vil tippe BMW sier dette er no go da det ville konkurert med M Performance pakken som kan kjøpes. Så den pakken kan vel være et alternativ og vil definitivt øke annenhåndsverdien. På en E91LCI med N47D20C kostet det meg 19000kr inkl deler og jobb hos BMW. På automat var det noe dyrere grunnet behov for ny konverter, vet ikke nøyaktig hvordan det er på F11 men er vel i samme duren. https://www.parts.bmwgroup.com/infodok/1473/en_EN/documents/productinformation/SZ_033_03_15.pdf
  15. Orginal tuning av F11 520 2016 mod

    Alt er mulig. Om du får koden fra fabrikken og programmererer det vel mulig? Men kan jo tenkes interne prosedyrer forbyr det og at slike ting skal utføres på fabrikk. Som sagt, jeg fikk tilbud om det på en F31 i 2015 mot at jeg betalte ekstra avgift til staten på nybilprisen men mener å erindre den skulle kodes før den forlot fabrikken