quandt1960

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1657
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om quandt1960

  • Vurdering
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Siste besøkende

1365 profilvisninger
  1. Bmw f30

    Mod med sannhet. Ved kjøp av ny kan du selv velge. Velger du med punkteringsfrie så følger det med kompressor og dekkit. Men om bilen er kjøpt brukt eller er bruktimportert så tar ofte forhandlere dette ut og selger løst. (De useriøse). Evt er det blitt brukt en gang og ikke lagt tilbake. Skummet må kjøpes på nytt om det brukes en gang.
  2. Uffa meg, dette er døden for elektronikk med rust på plusskabler. Har du sjekket proppene? Pleier å ruste rundt slik at vann kommer inn nedenifra. Har du takluke?
  3. Fargekode?

    En av de fremre støtdempertårnene eller klistrelapp i B søyle
  4. KRISE!!! Overhaling av vanos!! M54B22 ~ M54B30 prosjekt.

    Lesson learnd, aldri mekk på Vanos fredag 13. Håper det løser seg, bokstavelig talt. Lykke til
  5. BMW Style 5 16'' ønskes kjøpt

    Hei, takk for innspill. Men de er ikke helt like. De der hører til E34 og har en litt annen innpress? Samt at senterlokk er den "gamle" typen. Eller er jeg på trynet og at du bare har en annen senterkopp? Hva skal du ha for de evt og hvor er du i landet? PM
  6. KRISE!!! Overhaling av vanos!! M54B22 ~ M54B30 prosjekt.

    Uff! http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=528225
  7. Ønsker kjøpe Style 5 16x8 tommers
  8. DIY - E36/E39 - Rens av varmeventil

    Flott DIY! skal gjøre det på min E39 en dag men gruer meg litt til lufting av systemet. Ene ventilen klikker av og til og det er ikke varme til baksetene, iskaldt mens resten fungerer helt fint. Solenoidventilene kan og testes med en trådløs spenningsprøver. Du kan be noen ta tenningen på og sette varmen på fullt og vifta på minimum, da skal de være helt åpen, dvs spenningssatt. Om du ikke detekterer noe spenning er de gåen. Samtidig skal M52 E39 hverfall luftes kun med den elektriske pumpen med tenning på til det ikke kommer bobler ut av luftehullet, begge luftehull må være åpen og snuten på bilen så høy som mulig oppe. Motor skal kun startes. Så må folk med E39 være obs på om de har latent vannkrets med egen pumpe, den skal luftes særskilt uten tenning på.
  9. Singel Vanos O-ringer

    Takker for innspill
  10. Singel Vanos O-ringer

    Det er for øvrig visst o-ring under teflonpakningen som ofte er synderen på vanosenheter og disse selges ikke løs så har sett på andre forum at Beisan Systems lager o-ringer med bedre kvalitet som tåler varme og olje bedre enn BMW sine egne.
  11. Automatkasse e39

    Hadde nylig en prat med min BMW tekniker om det om jeg burde flushe. Ikke så lenge den girer fint og ikke lugger sa han. Så er jo og 335k litt da. http://www.thectsc.com/5hp19-transmission-fluid-level-procedures
  12. Automatkasse e39

    Kjenner ikke til hvordan en resetter adapteringen, det må jeg google eller se i manualen. Ta en diagnose, men vanligvis når du får det så ville jeg tenkt først det enkleste, olje og magnetfilter. BMW sier det er longlife på den mens selve produsenten altså ZF sier 10år levetid på oljen. Så jeg ville flusha kassa hos en som er kurset av ZF e.l. og har peiling på hva de gjør, det er en smått slitsom affære å bare sjekke oljenivået korrekt på disse. Fikk en pris på 6500 inkl olje nylig til min
  13. Moment trekking generelt

    Sikker på du ikke tenker på selve toppen? Hvertfall på M52 skal boltene mellom toppen og til blokken skrus til med moment og vinkel etterpå, så skal det også være en hviletid imellom alt avhengig etter omgivelsestemperaturer ref. BMW sine tabeller. Det er utrolig viktig for at toppen skal legge seg jevnt med korrekt press mot blokk og toppakningen ellers kan du få komp.lekkasje. Når det gjelder selve topplokket så er det hvertfall små 10Nm som er passe håndfast og ikke kritisk.
  14. Moment trekking generelt

    Jeg bruker moment på viktige bærende komponenter og alltid felger, det er viktig pga vibrasjon og riktig mekanisk sammenkoblingsstyrke men uten smøring. Bruker du f.eks Molycote så er det et annet moment som er spesifisert i tabellene du skal stille momentnøkkelen på. Det må være rett strekk på boltene på viktige bærende elementer. Men når det gjelder toppdekselpakning jeg byttet nå selv nylig så brukte jeg ikke momentnøkkel da det er snakk om 10Nm (Bentley Manual) og at den har en gummipakning som skal være passe skvist men ikke for mye. Topplokk er ikke så kritisk da den har gummipakninger og mange bolter ift trykket, om det er for høyt trykk så ryker oljepåfyllokket leeeeenge før noe annet om du har tett veivhusvent. Som en digresjon, såg noen nevnte Hytorc her, det er morro greier når boltene blir King Kong størrelse på