quandt1960

Medlem
  • Innholdsteller

    2057
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quandt1960

  • Rang
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Nylige profilbesøk

2625 profilvisninger
  1. quandt1960

    Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive

    Den testen med å varme opp olje slik de gjør er bare totalt frakoblet virkeligheten i en bilmotor som ikke skal oppnå noe mer enn 105 grader ish temperaturer. Sier deg ikke noe om den reelle kvaliteten på oljen. Det du kan stole på er ACEA og BMW LL0X klassifisering som er standariserte tester. Det med W og tallklassifisering sier deg bare noe om viskositeten ved visse temperaturer, en brøkdel av oljens egenskaper. Derfor bør du gå for en helsyntetisk olje. Det at AGIP og ENI lager best olje fra nordsjøen, de produserer ikke raffinert olje der og kjøper den i såfall fra Statoil Mongstad. Syntetisk olje er, ja det ligger i navnet, syntetisk med mange syntetiske tilsetningsstoffer som gir den kvaliteter som er 50% bedre enn mineraloljer. Har gjort 5 oljeprøver på en BMW 320d 2009 modell med en N47D20C motor fra den var gått 17000 til den var gått 80000km ila 3 år. Da brukte jeg 0W-30 Castrol Edge Professional oljen og den viste seg å beholde sine egenskaper stort sett opp til maks 16000km. Den oljen regnes som en av de beste du får tak i og det er ikke uten grunn flere tyske bilprodusenter anbefaler den. Det er ingen dagens oljer som klarer å gi en tilfredstillende smøring med det gamle intervallet på 30000km. DErfor har BMW redusert det til 16000km en gang i året. Det skåner turboen din, lagre og sylindervegg. Prøvene ble gjort av Invicta AS og BP i Storbritannia. De brukes også ifbm oljetester på jetturbiner og annet lignende utstyr. Om du virkelig vil teste en olje systematisk kjører du på den 16000 km og tapper av i et prøveglass du får av Invicta AS. De sender deg en gratis. Så kjører de en analyse av den og du får en rapport med detaljerte analyser mot når oljen er ny fra en referanseprøve de har. Så sammenlignes degraderingen av oljen og hvor ille den er. Selv om olje oppfyller Longlife så er de aldri det. 16000km maks eller en gang i året er heller regelen enn unntaket. https://www.invicta.no/project/motorolje/
  2. quandt1960

    Nok et bremse oppgradering spørsmål

    Beklager, leseLeif fra min side, trodde av en grunn du hadde E39! Da går det ikke nei, sorry
  3. quandt1960

    Nok et bremse oppgradering spørsmål

    Kan ikke se at 2mm skal gi deg den store ekstra gevinsten av hverken økt bemerkbar friksjon eller kjøling med 300mm. Standard er jo 296. Ville vurdert M5 E39, bolt on and play vurderer det til min denne her er fin, https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2099374-e39-528i-front-brake-upgrade-using-the-e39-m5-brakes evt oppgradere skiven til Zimmermann sport coat z om du er på budsjett
  4. quandt1960

    Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive

    Den som HPI la ut nå er den nye BMW oljen som leveres av Shell. På min tidligere N47 var det standard for BMW verksteder å bruke 0W-30 Castrol Edge Titanium FST LL04. Alle disse fungerer helt fint til din bil. Jeg ville ikke brukt 5W på N47 i Norge
  5. quandt1960

    Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive

    0W-30. Castrol Edge er bra
  6. quandt1960

    (Løst) Ødelagt starter? E46 320i

    11,99VDC betyr tomt batteri, Du skal helst ha mer enn 12,5VDC, ved 12,65VDC er batteriet fullladet, ved 12,15VDC er det ca 10% ladet
  7. quandt1960

    E39 M52 motortemp-måler går bananas

    BTW, om du kjører med dette, og det faktisk er lekkasje i k.s med dårlig kjøling, det kan være døden for toppen på M52 motorer. De tåler dårlig høye temp med den legeringen.
  8. quandt1960

    E39 M52 motortemp-måler går bananas

    Det kan være en gåen sensor men det kan også være lekkasje i termostathus som noen ganger kan være vanskelig å oppdage. Da vil temperaturen kunne gå opp og ned på bilen. Generelt, lekkasje i kjølesystemet som kan gi deg trykkfall og derav også temp. variasjon. Hadde det på min ifjor, var en liten lekkasje på termostathuset som var umulig å oppdage uten å ekstern trykksette kjølesystemet og søke etter lekkasjer.
  9. quandt1960

    E36 fusker

    selvfølgelig også veivaksel, bankesensor m.fl, derav diagnose...
  10. quandt1960

    E36 fusker

    Det er veldig vanskelig å si, det kan være flere ting. Men gitt km.stand, har du sjekket kompresjonen på den? Generelt bør du lese ut for feilkoder, sjekke tennplugger, coiler, temp.sensorer for motor, temp.sensor for innsug, . De to siste ville gitt deg mindre utslag enn det jeg ser her derfor ville jeg gjennomført en full kompresjonstest (kompresjon & leak down)
  11. quandt1960

    Prosjekt F82 M4

    Uansett, ødelegger fanger og karbonleppe anytime ift hva han her stakaren gjorde 😓 100% totaled. Står på vestlandet hos BMW, maka til uflaks 😰
  12. quandt1960

    Rakrør VS Performance eksos til M4

    Haha ja skjønte det til slutt og, og ja, sykt irriterende
  13. quandt1960

    Prosjekt F82 M4

    Ja men det var ikke verdt å ta det på forsikring. Kostet vel en 7-8000 spenn for en ny pluss montering. Problemet med de er at om du er litt borti på fartshumper så knekker skruene under lett så blir den hengende enda lavere og da i verste fall forsvinner under bilen som den gjorde en gang. @lagunilla Suger den ikke varmluft med konfilter? Har du fått problemer med overspeed på turbo uten cat? Det rattet i alcantara tror jeg er det råeste rattet jeg har sett
  14. quandt1960

    Prosjekt F82 M4

    Rått! men grøsser av frontleppen og de veiene. Ødela to M Perf. karbonlepper på min gamle, dyr affære. Syns Nardo fargen er utrolig stilig 👍