quandt1960

Medlem
  • Innholdsteller

    2080
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quandt1960

  • Rang
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Nylige profilbesøk

2745 profilvisninger
  1. quandt1960

    ABS speed sensor

    Ledningsbrudd eller modul
  2. quandt1960

    Bmw E39 520i 98 modell

    Opplever forøvrig at problemet er nesten vekke med Castrol Magnatec fordi den oljen klebrer seg bedre til metall og at du dermed tetter noe bedre (en teori jeg syns stemmer bra på min M52 etter å ha kjørt 12000km med Magnatec kontra BMW MPower)
  3. quandt1960

    Bmw E39 520i 98 modell

    Om jeg kan tippe, og noe du ikke vil få som feilkode, Vanos. Slitte vanostetninger gir deg gjerne mer smådau motor pga en liten lekkasje og dermed noe trykktap slik at vanosstempelet ikke får regulert seg som det skal. Har opplevd det noen ganger på min og om du googler det så vil du kunne lese deg litt opp på det. http://www.beisansystems.com/
  4. quandt1960

    Hjulkontroll hva må gjøres?

    Enig med kvasi, hjulstilling er IKKE tilpasset veien men fabrikkspec. Camber på E46 kan stilles med tårnlager, muligens mangler den øvre sentreringspinnen, Caster kan ikke stilles på noen BMWr, om den er feil så må du feilsøke bærearmer og spindel
  5. quandt1960

    Integral III og AHK

    Syns det er kjempekult at folk tar vare på disse, for meg er dette den viktigste BMWn som er laget mtp teknologi og var forut sin tid med minst 15 år. Personlig holder jeg på med en E39 528i med lav.km hvor jeg har byttet mesteparten av understellskomponenter, deriblant mesteparten av integralforingene.
  6. quandt1960

    Integral III og AHK

    Kjempekult!
  7. quandt1960

    Tilfeller av mye røyk ved oppstart F34 n20b20

    Drivstofflinjen skal jo ikke være trykksatt når bilen står pga returlinjen så skjønner ikke hvordan en skal klare å få hydrolock, skal jo en del væske til for det. Om jeg skal tippe synes eg og? Oljedamp som samler seg i inntak via veivhusvent. Når bilen står litt så renner det ned i sylinder og når du starter bilen forbrennes dette og du får hvit blåaktig damp når denne lille mengden olje forbrennes. Spesielt ved mye småkjøring. Evt en annen lekkasje via dårlige ventilpakninger men rart på en så nyere motor med lav km stand. Vært borti dette på eldre bmwr. I forumet du viser til snakker de om tetninger til turboen, kan være og, kjenner ikke til det. En ting er jeg ganske sikker på, olje i forbrenningskammer som forbrenner opp ved oppstart.
  8. quandt1960

    Hvordan åpne låser for veivhusslanger N63tu

    Løft opp låsen (pilen) så klemmer du ytterst på begge og drar av. Du må sikkert lirke litt for å få den av. De gamle er like men uten låsen
  9. quandt1960

    kjølevæske lekkasje BMW i8

    Om de må etterfylle etter 6 uker har de ikke luftet kretsen riktig eller det er en lekkasje i systemet, intern (motor) eller ekstern med tilhørende trykkfall. Det de sier gjelder eldre biler som en kan forvente lekker litt her og der. Dette sier jeg konsekvent. i8 har en mekanisk vannpumpe med vanlig tradisjonell reim for motoren og en elektrisk for batterikjølingen. Skal ikke lekke på de nye systemene, Jeg har aldri måttet røre kjølekretsen etter service på de nyere BMWne jeg har hatt.
  10. quandt1960

    kjølevæske lekkasje BMW i8

    Det er ikke normalt å etterfylle på en i8 eller for den del nyere BMWr. Om de fyller korrekt så fyller de nøyaktig nok, må du etterfylle så skal de lekkasjeteste systemet ellers er de totalt sløv og har ikke forstått systemet til i8. Jeg er usikker på hva en såkalt "Low" er satt på en i8 men det kan leses ut fra bilens programmering. Det er to temperatursensorer, en for motorrom og en for kjølevæsken. Referanse du kan bruke som dokumentasjon; https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i12-i8-cou/repair-manuals/17-cooling/ Her er hele kretsen
  11. quandt1960

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    En typisk jævel er temperatursensor på innsug bak gasspjeld, det stikker inn på undersiden av manifold. Den blir neddynket i olje pga avdamp fra veivhusvent og vil med tiden gi dårlig signal til hjernen. Da kan du få påvirkning på tomgang, ofte i form av røff gange. Men som det sies, for å slippe tippe så kjør på med diagnose. Det som er dumt med diagnose er at for at den skal komme opp der så må feilen først oppfylle en forhåndssatt telling i systemet, usikker her men f.eks andre feil i lyssystem krever ofte gjentagende feil 50 ganger før det lagres en permanent feilkode. Så om dette er nytt er det ikke sikkert feilen er registrert som feilkode ennå om det ikke er totalt signaltap. Så det kan hende du må enten måle direkte på utgang av LMM, temp.sensor, luftmengde for å være sikker. Google Bentley manual E39 så kan du finne verdiene du skal måle på disse sensorene og hva de skal være.
  12. quandt1960

    BMW 320i, m54b22

    Sjekket batteriet? Skal være helst over 12.4VDC på hvilespenning, 12.6VDC når det neste fullt, under 11,9 får du problemer
  13. quandt1960

    Ulyder drivverk foran m550d x drive

    Feilsøkt fordelingsgirkassen? Kjører du standard dekkdimensjon?
  14. quandt1960

    Metallspon i motoroljen f11

    Strammeren har en viss maks vandring, om kjedet er strekt må du bare bytte det. Oljeprøve er lurt
  15. quandt1960

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Om du har overgang så fungerer det fint med OBDII. M52 er satt standard til rundt 700-750 på tomgang. Du bør allerførst feilsøke tomgangsregulatoren men det kan være flere andre ting i systemet som spiller inn. Er luftmengdemåler gåen går bilen inn i en fail safe modus med default innstillinger på forbrenning. Prøv først å rengjøre den med egnet spray for LMM. Les ut feilkoder først er alfa omega så slipper du feileliminering som tar tid