quandt1960

Medlem
  • Innholdsteller

    1982
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quandt1960

  • Rang
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Nylige profilbesøk

2310 profilvisninger
  1. quandt1960

    [LØST] Bytte av bakdempere E39 sedan

    Så bra
  2. quandt1960

    Prosjekt F82 M4

    Rått, det er ikke mange av disse på veiene, stilig med Individual
  3. quandt1960

    xDrive

    Stemmer det Daniel, takk for presiseringen E46 hadde ennå ikke fått den "nye" xdrive. Det var blant annet et NV124 jeg ikke vet så mye om annet enn at det var en mekanisk fordelingskasse med permanent drift og solgir, altså uten klutsj. Skal prøve sjekke de ut, har kjørt 330xi litt en del år siden. Flotte biler
  4. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Det skal jeg gjøre, ringer de på nytt morgen da de ikke har sendt meg mail ennå
  5. quandt1960

    [LØST] Bytte av bakdempere E39 sedan

    Byttet mine fjører bak nylig fordi ene knakk, sleit litt med venstre bak men det gikk til slutt, viktig at hylsen går perfekt inn i bærearmen. Du må huske å justere øvre bolt med hylsen nede i en linje, se bilde, ellers vil du vanskelig kunne vri demper på plass. Du må og først sørge for at demperlager oppe er i 0 posisjon. Før du demonterer demper så er du nødt til å kile ned hovedbærearmer fordi den beveger og vrir seg litt opp pga geometrien til integralleddet. Hvis du ikke låser den så vil den lett vri seg litt og bolten vil få for mye friksjon når du monterer den. Så hovedbærearmen må presses gått ned, helst noen mm ned ifr hvileposisjon når bilen er løftet opp. Jeg målte opp og brukte en trekile til det som jeg hamra inn mellom bærearm og karosseriet. Når du har håndfestet den med bilen oppjekket skal du jekke ned bilen og så trekke til med moment 127Nm. Har du hatt hjulstilling i det siste? Sånn for å sjekke at bærearmen ikke er vridd eller noe, kan jo kanskje være en feil med demperen og? Lykke til
  6. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Som Lagunlilla skriver, R.I.P denne tråden, beklager til trådstarter, jeg prøvde bare få deg til å tenke litt på fordelingskassen som jeg mener er en vesentlig komponent å tenke på ved tuning av xdrive biler. Jeg skjønner ikke hvorfor noen dysser/vurderer dette ned uten å komme med noe spesifikt og konkret og faktisk fokuserer på en enkeltperson uten å komme med noe som helst. Der har jeg ikke ord. Du svarer faktisk på ingenting jeg spør om men fortsetter i normal stil å snakke ned det jeg sier, det er greit for meg jeg skal gjøre som Lagunlilla sier, i give up. Ja casterstag kan være en av grunnene som gjør at det rister litt når du bremser ned. Styrestag/endeledd mot spindel er mye svakere enn casterstagets foring, derfor kommer den sist i hierarkiet når en skal feilsøke, se bilde punkt e. Noen ganger må tannstang justeres for spill og oftest har du slakk i styrestag som får dekket til å vibrere noen mm 90 grader på kjøreretning fordi det er det svakeste leddet med mest moment på seg. Casterstaget tar mindre moment og mest strekk. Jeg har det samme på den jeg kjører nå og det er typisk med slitte styrestag. Jeg må skifte begge på min fordi slakk i de gir deg spill og da risting i rattet, jeg har hatt det på alle E39 jeg har hatt. Det med 10-60W var en test jeg gjorde og det funket dårlig, ikke pga smøringen eller noe men fordi veivhusvent fungerte jævlig dårlig og at oljen ikke rant fort nok ned til panna og skapte for mye mottrykk. Ja jeg har sagt feil noen ganger og kommet med en rettelse når det var faktisk feil i innlegg. Det er kjekt å lære nye ting. Jeg er ikke ferdig utdannet, bare ferdig. Førstnevnte blir du aldri så det kan du tenke litt på måten du skriver på. Det er bare kult at din 7 åring har peiling på bil, jeg tror fordi jeg ikke vet sikkert at F90 har en momentbegrensning ja, en bensinbil, ikke diesel. Helt greit for meg og at du sier jeg ikke har peiling på hvile faktorer som sliter på en kasse. Jeg trenger ingen bekreftelse. Den grafen jeg la ut er såkalt "ETR", eller von Mises materialbelastnings betraktning. Det vil si alle krefter som virker på tannhjulet, friksjon, radial, aksial og moment. I alle akser. Ja du har en del andre men disse er primære og alfa omega. Jeg kommer med noe spesifikt så folk selv kan gjøre seg opp en mening fordi det er mange smart og kunnskapsrike mennesker på forumet. Jeg henviser til kilder og deler gjerne info. Til slutt, som et svar til trådstarter, ja jeg fikk kontakt med en hyggelig dame i utviklingsavdelingen for drivlinjer hos BMW sin fagavdeling etter å ha blitt sendt over noen ganger, det kan alle gjøre. BMW sin normale kundetelefon er svært hyggelig og behjelpelig med de fleste spørsmål og sender deg over rett til ingeniører når de har anledning til å svare, om dere lurer anbefaler jeg å ringe rett til Tyskland, de svarer og er svært hyggelig. Det gjelder alle avdelinger i BMW, også de i Garching bei München. Svaret var så enkelt som det at hun måtte sjekke med sin leder om hun kunne opgi det fordi det handlet om sikkerhet. De hadde tallet på skjermen men måtte sjekke med sin leder om hun hadde lov å oppgi det. Jeg sa det var rart fordi ZF oppgir jo det så hvorfor ikke de på den fordelingskassen. Fikk ikke svar på det. Når hun har avklart det så skulle hun sende meg mail hvis hun kunne som jeg gjerne kan dele her. Så jeg kaster inn håndkleet for du har fasiten og svaret på alt men svarer aldri spesifikt på det jeg spør deg om. En tuner som ikke gir garanti er ikke en seriøs aktør. Du sier du ikke gidder, du er en uhøflig person på nett. Jeg henviser til kilder men du hakker det ned og sleivsparker. Greit for meg, folk kan hvertfall gjøre seg opp en egen mening.
  7. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Skriver mujaffa fordi jeg ikke klarer stave eller uttale profilnavnet ditt, Mujaffa har du i bildet ditt, det er lettere. Beklager om du er støtt av ditt eget profilbilde, det er ikke meningen å støte deg. Om du mener jeg synser og gjetter så er det greit det, jeg kaller det meningsutveksling basert på egen kunnskap og kildehenvisning. men hva med de som sier at kassa skal tåle det fint fordi jeg har tunet alle bilene i riket men jeg gir deg faen ingen garanti? Om du mener jeg er en synser som gjengir noe fra et dokument skrevet av en fyr med doktorgrad i maskinteknikk, smartere enn både deg og meg så er det greit for meg. Det kalles kildehenvisning og ikke synsing. Synsing er å tune noe og se hur d går, helt greit det, det må til det og for teori er nå bare teori men hvermansen bør være klar over dette når de spør pent i et innlegg. Ja ESS har jeg respekt for, de gir deg to års garanti og de driver seriøst. Om du f,eks ser på E70 X5M så øker de dreiemomentet med 16% til 790, moderat. Det gjør de på alle de momentsterke motorene med xdrive. helt på grensen og trolig reduserer levetiden (FLS) på fordelingskassen noe, men de gir deg en god garanti.
  8. quandt1960

    Håndbrekk nekter å holde bakhjula

    På noen BMWr er det selvjusterende håndbrekk, feks E9X serien. På KIA er vel håndbrekken en slags joker når frambremsene ruller avgårde hver sin vei, visste ikke de hadde en. Fra spøk til alvor, skulle gjerne prøvd å hjelpe der men jeg har aldri suttet i en KIA engang, no offense. Tenker om du gjør som Otis skriver så er det kanskje noen som har vært borti koreanere før. Evt så er Google is your best friend?
  9. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Hvis jeg ordner å levere en 335d Xdrive E90 2011 mod til deg om noen uker. Kjør på med steg 4 som du kaller det eller hva du vil, gir du meg en garanti på jobben du gjør? For jeg ser du tar forbehold om skader på bil, til det har jeg ikke ord. Du kan kjøre på med sånn amatør hersketeknikk så mye du vil på dette forumet, det er nesten litt underholdende.
  10. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Ja venter spent på svar, men påfallende hvordan momentene er som du skriver, 730Nm, 740Nm og senest 750Nm for nye F90, ganske like, sistnevnte tror jeg har en elektronisk momentbegrensning slik Mercedes har hatt på sine AMGr og sikkert fremdeles har, men da pga hovedkassen sikkert (1000Nm, helt vilt). På Comp.Pack til F90 har de og valgt å ikke hente ut mer moment men bare hk, selv om de lett sikkert kunne hentet mer moment også ved å presse enda litt mer på BMEP til motoren/turboene, har jo helt sinnsyk kjøling de nye M bilene
  11. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Fra en fagpresentasjon til Magna om disse kassene. Bare en 10% poengs økning i moment reduserer levetiden på girens tenner til 55% av design levetid og lagre til 75% av design levetid, kompenentene sin levetid generelt. Dette basert på testprogrammet til Magna Steyr. ATC35L er en svakere kasse enn den nye ATC13 som er i nye F90 som har 750Nm som maks. Nye M5 CP har heller ikke en forandring i moment og det er jo ikke tilfeldig. De er på grensen hva du klarer å hente ut av en slik liten kasse hvis du skal klare noenlunde grei levetid.
  12. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Stemmer, var generelt tips opp til og med F01 og F07, men om du ser på designet så er de så å si like på oppheng. De nyeste heter ATC13 og finnes f.eks i nye M550i og nye F90 , en ny og forsterket utgave til å tåle belastningen. Om du ser på opphenget så er den forsterket med mer stål. Elektronikken til disse takler 1% avvik i hjuldiameter fra det kassen er kalibrert for (klutsjen på kassa styres av CAN bus) så ja har sett noen insane felger på noen X5 22'++, tenker klutsjen og aktuatoren får kjørt seg. Får svar fra Magna S. sikkert om en uke forhåpentligvis. ZF er litt greiere med å oppgi designlimit mtp levetidsbetraktning.
  13. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Helt korrekt, min gjetting og synsing ut av det hviteblå. Til andre som ikke er full i bullshit så er det verdt å nevne; Det er flere kjente problemer med alle disse fordelingsgirkassene og en av de er at de har veldig myke foringer på oppheng. Hvis du ikke skjønner Mujaffa så må alle momenter ha et like stort motmoment, hvis ikke så vil noe gi etter.. Hovedkassen og spesielt fordelingskassene beveger/vrir seg under full last allerede som standard på grunn av opphengsforingene. Det er flere interne SI bulletins hos BMW på disse. Videre så styres trykket på clutchplatene elektronisk og er kalibrert for bilens effekt m.m. slik det er standard med standard dekkdimensjoner, det er problematisk for kassens levetid om du ikke tenker på det, de tåler mindre enn hovedgirkassen. På xdrive kan du overføre 100% til fronten og om det kun er jeg som skjønner at det er et problem når du trimmer mye så ja, synd for de som ikke tenkte på det. Hvis du tenker å blodtune en M550d som allerede har et respektabelt moment så anbefaler jeg å dra ut sikringen til xdrive eller dra ut koblingen til aktuatoren på kassen om du har tenkt å brenne på, spesielt fra stillstand. Av ren nyssgjerrighet for min egen del tok jeg kontakt og venter på svar fra BMW/Magna Steyr på hva de har lagt inn som maks designmoment på disse. Evt om du bil kjøre på og teste fordelingskassa fullt så tenk litt på dette fra Twisted Tuning: https://twistedtuning.com/collections/bmw-product/products/twisted-tuning-bmw-x-drive-transfer-case-mount-inserts Mujaffa: Kjør på med 800-900Nm du på fordelingskassa du kompis om du vil være prøvekanin for andre som kanskje ikke er så lysten på ny kasse til 30løk pluss jobben med det Rapporter gjerne tilbake hvordan det gikk, i lengden...
  14. quandt1960

    xDrive

    Den første serieproduserte firehjulsdrevne BMW var av kode E30, eller nærmere 325iX som 1985/86 modell. Der var momentoverføringen fra motoren og girkassen permanent fordelt til enhver tid på grunn av solgir. (mellom aksene). Det var et "mekanisk" permanent 4hjulsdriftsystem som fungerte godt men som hadde dårlig drivstofføkonomi. Den hadde en viskosekobling mellom front og bakaksel for å "låse" akslene sammen ved visse omdreininger samt en visko bak for å jevne ut forskjell i venderadius. (permanent 33/67% fordeling mellom ramme og bak) Etter E34 som hadde ganske likt system men var elektronisk regulert med klutsj så var det en liten stopp i serieproduksjonen av 4hjulsdriften hos BMW og E39 ble f.eks aldri levert med det (1996-2003). Først i 2004 og med E83 og E53, senere E6X ble xDrive levert slik vi kjenner det i dag. Systemet er enkelt og genialt i at det kan trinnløst overføre momenter med opp til 100% til den akslingen som trenger det. Standard momentfordeling er vel 40/60 slik at bilen fremdeles oppleves som en klassisk bakhjulsdreven BMW som tillater at hekken danser litt. Systemet består av en fordelingskasse (de første var ATC400/500) som er koblet til hovedkardang med en kjetting som befinner seg inne i selve fordelingskassa og overfører momenter fra hovedgir til framaksel ved at en aktuator justerer trykket på klutsjlammelene inne i fordelingskassen. Fordelen med systemet at firehjulsdriften ikke er aktiv hvis det ikke er behov for det og at det jobber ekstremt raskt grunnet elektrisk aktuert klutsj. Det reduserer blant annet drivstoffbruk og siden systemet er bakhjulsorientert vil bilen oppleves som veldig nøytral til litt overstyrt på glatten, slik en bil bør. Bakdeler generelt er at systemet er blant annet styrt av input fra antisladd/DSC systemet og at elektronikken er avhengig av gitte toleranser i diameterforskjell på hjul/felger og at det hele har en viss momentbegrensning hvis en skal tune bilen (kjenner ikke ekstakt moment pt men det er en viss mengde). Systemet er ikke BMW sitt eget og er utviklet av Magna Steyr som er en tett samarbeidspartner til BMW i en årrekke og bygger blant annet en del av BMW sine motorer som N47 m.m. Systemet heter egentlig Magna Actimax og en video med bedre forklaringer enn det jeg klarer å gi finnes her:
  15. quandt1960

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    hehe kult, fra samme tråd jo!