quandt1960

Medlem
  • Innholdsteller

    2074
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quandt1960

  • Rang
    Generalmajor

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    F82 (solgt), E39 528iA

Nylige profilbesøk

2692 profilvisninger
  1. quandt1960

    Tilfeller av mye røyk ved oppstart F34 n20b20

    Drivstofflinjen skal jo ikke være trykksatt når bilen står pga returlinjen så skjønner ikke hvordan en skal klare å få hydrolock, skal jo en del væske til for det. Om jeg skal tippe synes eg og? Oljedamp som samler seg i inntak via veivhusvent. Når bilen står litt så renner det ned i sylinder og når du starter bilen forbrennes dette og du får hvit blåaktig damp når denne lille mengden olje forbrennes. Spesielt ved mye småkjøring. Evt en annen lekkasje via dårlige ventilpakninger men rart på en så nyere motor med lav km stand. Vært borti dette på eldre bmwr. I forumet du viser til snakker de om tetninger til turboen, kan være og, kjenner ikke til det. En ting er jeg ganske sikker på, olje i forbrenningskammer som forbrenner opp ved oppstart.
  2. quandt1960

    Hvordan åpne låser for veivhusslanger N63tu

    Løft opp låsen (pilen) så klemmer du ytterst på begge og drar av. Du må sikkert lirke litt for å få den av. De gamle er like men uten låsen
  3. quandt1960

    kjølevæske lekkasje BMW i8

    Om de må etterfylle etter 6 uker har de ikke luftet kretsen riktig eller det er en lekkasje i systemet, intern (motor) eller ekstern med tilhørende trykkfall. Det de sier gjelder eldre biler som en kan forvente lekker litt her og der. Dette sier jeg konsekvent. i8 har en mekanisk vannpumpe med vanlig tradisjonell reim for motoren og en elektrisk for batterikjølingen. Skal ikke lekke på de nye systemene, Jeg har aldri måttet røre kjølekretsen etter service på de nyere BMWne jeg har hatt.
  4. quandt1960

    kjølevæske lekkasje BMW i8

    Det er ikke normalt å etterfylle på en i8 eller for den del nyere BMWr. Om de fyller korrekt så fyller de nøyaktig nok, må du etterfylle så skal de lekkasjeteste systemet ellers er de totalt sløv og har ikke forstått systemet til i8. Jeg er usikker på hva en såkalt "Low" er satt på en i8 men det kan leses ut fra bilens programmering. Det er to temperatursensorer, en for motorrom og en for kjølevæsken. Referanse du kan bruke som dokumentasjon; https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i12-i8-cou/repair-manuals/17-cooling/ Her er hele kretsen
  5. quandt1960

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    En typisk jævel er temperatursensor på innsug bak gasspjeld, det stikker inn på undersiden av manifold. Den blir neddynket i olje pga avdamp fra veivhusvent og vil med tiden gi dårlig signal til hjernen. Da kan du få påvirkning på tomgang, ofte i form av røff gange. Men som det sies, for å slippe tippe så kjør på med diagnose. Det som er dumt med diagnose er at for at den skal komme opp der så må feilen først oppfylle en forhåndssatt telling i systemet, usikker her men f.eks andre feil i lyssystem krever ofte gjentagende feil 50 ganger før det lagres en permanent feilkode. Så om dette er nytt er det ikke sikkert feilen er registrert som feilkode ennå om det ikke er totalt signaltap. Så det kan hende du må enten måle direkte på utgang av LMM, temp.sensor, luftmengde for å være sikker. Google Bentley manual E39 så kan du finne verdiene du skal måle på disse sensorene og hva de skal være.
  6. quandt1960

    BMW 320i, m54b22

    Sjekket batteriet? Skal være helst over 12.4VDC på hvilespenning, 12.6VDC når det neste fullt, under 11,9 får du problemer
  7. quandt1960

    Ulyder drivverk foran m550d x drive

    Feilsøkt fordelingsgirkassen? Kjører du standard dekkdimensjon?
  8. quandt1960

    Metallspon i motoroljen f11

    Strammeren har en viss maks vandring, om kjedet er strekt må du bare bytte det. Oljeprøve er lurt
  9. quandt1960

    E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang

    Om du har overgang så fungerer det fint med OBDII. M52 er satt standard til rundt 700-750 på tomgang. Du bør allerførst feilsøke tomgangsregulatoren men det kan være flere andre ting i systemet som spiller inn. Er luftmengdemåler gåen går bilen inn i en fail safe modus med default innstillinger på forbrenning. Prøv først å rengjøre den med egnet spray for LMM. Les ut feilkoder først er alfa omega så slipper du feileliminering som tar tid
  10. quandt1960

    Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive

    N47 har også elektrisk vannpumpe så den har bedre regulering enn det oljepumpen har som er av vakuumtype. Høyere enn 100 har jeg aldri sett på min 320d, selv når jeg logga det (vanlig kjøring). Ikke sikker på om de har redesigna systemet med B47
  11. quandt1960

    Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive

    Til info, forsket meg frem til et maks anbefalt intervall på den beste oljen til Castrol, Castrol Edge Titanium på 16000km. Dette etter 4 prøver over tid hos Invicta, N47 motor. Dette var en gang ca i 2012-2013. Prøver å få litt fakta bak "meningene" men olje er gjenstand for mye følelser og subjektive meninger. Biltema får oljen sin levert fra en av de store produsentene men de oppgir av konkuranseårsaker ikke hvem. Biltema er testet uavhengig og oppfyller kravene. Om du hadde kjørt bilen din med dette og gjort service regelmessig ville du teknisk sett ikke merket forskjell. Forskjellen fra Castrol f.eks er bare noen visse kjemiske komponenter som skal opprettholde visse egenskaper over tid bedre som f.eks basetall. Praksis viser at de er marginalt bedre om bedre i det hele tatt. Noe 30000km intervall med Castrol sin beste olje bør du glemme. https://www.biltema.no/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/369255_TDS.pdf
  12. quandt1960

    Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive

    Oljetemp er vanligvis noe lavere enn kjølevæsketemp ved normal kjøring, hvertfall om du har en termisk stabil motor og ikke problemer med kjølesystemet, N47 motor. Dette er ikke en sportsmotor. Bilene har oljetempmåler ja og settpunkt for varsel er 120 grader men de vises ikke i cluster som standard fordi kjølevæsketemp er viktigere for motoren da det er den primære kjølingen, olje har en sekundær rolle der. Bytt olje en gang i året eller maks 16000km, bruk minst LL04 så er du sikret. Er ingenting som heter longlife og BMW har gått vekk fra 30000km intervaller. Les det @hpi skriver. Du kommer langt med sunn fornuft.
  13. quandt1960

    Bremser E91

    Er du sikker på at det er bremsene? Sjekk først hydroforinger til casterstag. de er noe drit. Se etter væskelekkasje
  14. quandt1960

    BMW E90 pre lci hvor hører denne kabelen til?

    Ser ut som en standard BMW lyskontakt, er ikke til lys i golvrommet/under setene om du har lyspakke da=?
  15. quandt1960

    Metallspon i motoroljen f11

    Er det gjort en oljeanalyse eller er det visuell synlig spon? Hvorfor ba du de bytte strammer, er ikke en vanlig del å bytte på en så ny bil? Det er en egen prosedyre de skal følge på N47 motoren om det er mistanke om registerproblem, alt avhengig av årsmodell. Jeg hadde noe oljespon i min 320d 2009 modell men det var minimalt og såvidt over normalen, da sannsynligvis fordi jeg hadde et oljeintervall på 23000km hvor oljen ble degradert veldig. Da var dette basert på en oljeprøve hos Invicta AS som er meget flink.