laffe

Medlem
  • Innholdsteller

    298
  • Ble med

  • Besøkte siden sist


Omdømmeaktivitet

  1. Like
    laffe ga poeng til Saltkjelen i Min biltråd - F01 7-serie - B&O og alcantara taktrekk   
    Da var mesteparten av taktrekket på plass - for en enorm forskjell, og for en kvalitetsfeeling det ble over skinn- og alcantaratrukket tak. Dette er åpenbart verdt hver eneste krone! Noen deler mangler, så da får de gamle beige delene gjøre nytten enn så lenge.

    Dårlige bilder, men det gir nå i hvert fall en liten pekepinne på hvor omfattende slike prosjekter er.

    Vi valgte å skjære ut bakruten fremfor å skru ut førersetet og risikere å ripe opp interiøret med et lite bøyelig taktrekk.









  2. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Takker @laffe og @sjogal!
     
    Etter en nydelig kjøretur til Stavanger i verdens beste vær, så kom omsider båten.

     
    Jeg fikk meg VIP-plass

     
    Og en øl i magen som jeg ble bekymringsverdig full av.

     
    Våknet opp i dag med nydelig utsikt fra lugaren!

     
    Her er dagens lille etappe

     
  3. Haha
    laffe ga poeng til Daniel. i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    X7 LCI:

    Neida, men syns den så bra ut. Nyrene kunne kanskje vært en smule mindre, i hvertfall i høyden. 
    Er og enig i at railsene skulle vært av den lave typen. 
  4. Thanks
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    God kjørning👍
  5. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Når jeg kommer hjem fra Belgia, @ahj! 
     
     
    Nå er bilen vasket og klar
    Kjører avgårde mot Spa Francorchamps i Belgia i morgen

  6. Like
    laffe ga poeng til papertiger i Ny F11 på plass - salgsprosjekt [salgsbilder side 6]   
    Hadde lett valgt en non-M sport med denne fargekomboen Men det MÅ være disse 19" felgene for å gi den riktig stuk. Og med moderat senk blir den riktig så pen å se på. Det går så mange M sport rundt omkring at en skiller seg jo mer ut med en plettfri standard-femmer  
  7. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  8. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  9. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  10. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  11. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Stemmer det! Skal på trackday 17. Oktober
  12. Like
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Belgia... Bytter det at vi snart kan se fram til et reisebrev fra et Spa-opphold?
  13. Like
    laffe ga poeng til papertiger i Vår F36 420xd GC og R56 Cooper S | Reisebrev fra august s. 39   
    Nå var det på høy tid å få plukket sammen et aldri så lite reisebrev fra sommerens andre utenlandsreise - denne gangen bilferie med egen bil (ok, det er i praksis kona sin, så Mini måtte stå hjemme denne gang - jeg skulle flere ganger på turen komme til å ønske at det var Cooper S’en jeg rattet). Bakgrunnen for turen var deltagelse i et bryllup i Praha. For å gjøre en ferie ut av det, valgte vi å lage en rundtur innom Tyskland og Østerrike på veien til Tsjekkia og Praha. Turen startet lørdag 11. august og ruten var som følger:
    Tananger - Kristiansand - Hirtshals - Waldeck i Tyskland - München - Villach i Østerrike - Praha - Hamburg - Hirtshals - Kristiansand - Tananger.
    I løpet av de to ukene før denne turen fikk bilen nye Vredestein-dekk samt olje- og filterskift og vehicle check hos Bavaria. Rattet og forsetene fikk en runde med Swissvax skinnpleiesettet. Det ble i tillegg kjøpt inn dekkreparasjonskit på Biltema og en ganske så kjekk 12V-kompressor på Jula dersom uhellet skulle være ute. Dette, sammen med startkabler, originaljekken til Minien 1 liter olje og 4 liter spylervæske, ble behørig brukt til å fylle opp lagringsplassen under bagasjerommet. I tillegg ble Michelin kartbok kjøpt inn (fast rutine), kartene i bilen ble oppdatert til 2018-2 versjon, og bmw-routes.com ble brukt til å planlegge en cirka kjørerute for hver dag. Disse rutene ble sendt til ConnectedDrive og lastet ned og lagret i navigasjonsmenyen i iDrive.
    Vi begynte mykt, så første etappe gikk hjemmefra til Kristiansand på lørdagen, der vi overnattet hos en kompis til søndag morgen. Første fylling i retning dårligere vær ble foretatt på Ålgård på vei sørover, og bilen klarte seg med et snittforbruk på snille 0,51 l/mil på denne etappen.

    Uoriginale ladekabler i uoriginal 12V USB plugg får vel Magneten til å vri seg  
     
    Fjordcat gikk klokken 06:45 på søndag morgen så vi måtte være der 05:45. Som sagt så gjort. En perfekt morgen for litt Polarbrød og bacon-ost på tube til frokost!

    Har sett litt diverse bilder her inne om hvordan folk har måttet parkere bilene sine inne på ferja, så var spent på dette. Kan ikke si annen enn at jeg var kjempefornøyd med plasseringen vi fikk:

    Vel framme i Hirtshals var det på tide å la bilen strekke på beina på motorveien. Av en eller annen grunn ville GPSen ha meg av E45 ca. 1 million ganger for å ta sideveier nedover når vi nærmet oss Århus, men jeg var trass og fulgte bare motorveien. Det viste seg å fungere bra. Min bedre halvdel fikk i seg et par reisesyketabletter på ferja for sikkerhetsskyld. De kicka inn når vi kjørte i land, så hun gikk glipp av Danmark. Hele Danmark. Våkna rett rundt grensa i Flensburg. Her ble det stopp for å bunkre opp djevelens drivstoff.

    Men vi trengte også drivstoff. Det fant vi i et område noen km vest for A7 sør for Flensburg; Globetrotter Lodge. Litt kjekkere enn veimat


    Deretter var det strake veien sørvestover. Noe kø var det på grunn av en ulykke og litt veiarbeid, men mye mindre enn jeg hadde sett for meg. Dette var min første opplevelse med Autobahn siden Hvite Busser-turen i 10. klasse for 14 år siden, så var fascinerende med en kjørekultur der de fleste var svært flinke til å lage sluse i midten av veien til utrykningskjøretøy ved kødannelse. Bilens kamera i frontruta viste seg å ha skremmende lang rekkevidde – den kunne tydeligvis se objekter i veien på flere kilometers avstand!

    Etter 10 timer på tur fra Hirtshals og snaue 90 mil kom vi fram til Schloss Waldeck ved Edersee. Et flott hotell med veldig fine rom, men hverken mat eller service var det vi vil karakterisere som femstjerners selv om prisen var det. Uansett et fint område og nydelig natur!

    Etter en god natts søvn satte vi kursen mot München på fine tyske landeveier med 70 og 100-grenser. Jeg er co-pilot for dagen, og hadde full hyre med å kryssjekke GPS-kartene og Michelin-kartene med virkeligheten.


    Etter ca. en time kom vi til Bad Hersfeld der jeg hadde bestilt time hos den lokale BMW-MINI forhandleren for bytte av bremseskiver og klosser framme. Fikk beskjed om at både skiver og klosser foran var helt utslitte. I tillegg ble klossene bak også byttet. Så lærte jeg atter en gang at den generelle oppfattelsen av den tyske mentaliteten som effektiv og punktlig er en sannhet med kraftige modifikasjoner. Det tok nærmere 4 timer fra vi kom inn - punktlige til timen - til bilen var ferdig. Og det skulle ta 2,5t. Men jeg har erfart det samme flere ganger i jobbsammenheng så ble ikke overrasket. Men det skal de ha – bremsene ble behørig innkjørt av kundebehandler som kjørte bilen i drøye 10 minutter før tilbakelevering og før vi la oss ut på Autobahn i 160km/t.

    Neste etappe på drøye 3,5t gikk i ett til München, på en blanding av landeveier og Autobahn. Kødannelser kombinert med dynamisk guidance og RTTI sørget for noen kjekke omveier.

    Vel framme på et kjempekoselig, nytt, lite, familiedrevet hotell i sentrum - Hotel im Hof (anbefales på det sterkeste!) - ble Firer trygt parkert inni bakgården, oppå parkeringskjelleren deres. Ja, de har en bilheis, asian style! Utsikten fra rommet var upåklagelig, jeg kunne sitte oppe å følge med på bilen hele natta:

    Dagen etter var det selvfølgelig tur til BMW Welt og Museum. Kunne nok brukt mye tid på Welt, men det var museet som definitivt fanget min oppmerksomhet. Det fleste nye BMWer og Minier kan en jo se hos forhandlere, men museet byr på hele historien fra start til nåtid til framtid, generasjoner med modeller i perfekt stand, konseptbiler og ikke minst teknologiutviklingen som har funnet sted i hele perioden. Å se rørrammeverket på en 328 stå side om side med karbonfibermonocoquen til i3, og se en bacheloroppgave i transformerbare karosseripaneler utstilt, det er Den Hellige Gral for meg.
    Parkert under Welt:



    Men noe kjekt var det da å se på Welt, bl.a. Mini Electric concept. Råstilig bil som er på vil-ha-listen, men som tradisjonen tro nok blir noe dempet i produksjonsutgave. Z4 concept, som dessverre ikke ble så gjennomført i produksjonsutgave som i konseptutgave gjorde seg heller ikke bort.

    Etter et par timer her satte vi oss i bilen og pekte ut kursen mot Villach. Det ble stopp på grensa for å fylle diesel og kjøpe motorveioblat for Østerrike.
    Turen sørover gikk via Zell am See, og deretter inn på vei 107 Grossglockner Hockalpenstrasse, en utrolig kjekk vei å kjøre, spesielt da vi klarte å komme oss raskt gjennom bommen på vei inn til alpeveien og dermed foran alle bobilene som lå foran oss på vei inn. Det kostet intet mindre enn 36 euro å kjøre denne strekningen, men absolutt verdt opplevelsen.
    Dessverre var det regn og tåke denne dagen, så vi brydde oss ikke med å stoppe på toppen for å se på en utsikt som ikke var der. Vi stoppet heller på vei oppover.

    Nedover bar det gjennom østerrikske landsbyer, vakker natur og knutepunktet Lienz. Anbefaler absolutt denne ruta om en ønsker litt naturopplevelser på etappene sørover i stedet for å ta motorveien som er temmelig kjedelig.
    Ankom kurbyen Villach helt på grensa til Italia der vi hadde booket oss inn på et spahotell med varme kilder. Warmbaderhof Villach. Tipper vi dro ned snittalderen ganske kraftig, da det var mange rullatorer, krykker og knekte lårhalser som skulle bli leget av de varme kildene der. Historien til stedet og bygget er uansett veldig interessant for de som er interessert i slikt.
    Le Gran Coupé i fasjonable omgivelser:

    Parkert Firer:

    Parkert Firer på ny plass mellom finere biler. Hjalp på nervøsiteten.

    Dagen etter hadde bilen så mye sevjeprikker og blader på seg at OCD’en min fikk litt for mye å forholde seg til. Så det ble googlet iherdig på tysk etter nærmeste selvvask for avspyling. Der møtte jeg en hyggelig lokal BMW-entusiast. Strøken F30 318d som hadde rullet intet mindre enn 270000km, fortsatt på original turbo og manuell girkasse. Tydelig at slitasjen med mye motorveikjøring her er mindre enn hjemme. Han sponset meg attpåtil med en ekstra euro da jeg gikk tom for småpenger til avspyling.

    Etter et par dager med avslapning, treningstur og litt lunkne kilder var tiden inne for neste sted på ruta; Praha. Men først tok vi turen innom Villach sentrum for å fylle opp den tomme kjøleboksen med det vi liker best; italienske skinker, burrata-mozarella og oster fra en liten salumeria og kafé drevet av helt ekte italienere. I god italiensk ånd tok de kun kontanter.

    Ved oppstart igjen valgte navien å gjøre seg vrien – veiledning fungerte plutselig ikke, ingen ruter ville kalkuleres eller vises. Etter massiv googling (ikke på tysk), telefonsamtaler med en hyggelig kundebehandler hos BMW Norge som hardnakket påstod at systemet hennes fortsatt viste at jeg hadde 2015-2 kart og dermed måtte oppdatere, fikk vi hjelp på Facebook. Bilen måtte stoppes, låses og få være i fred 15-30min til humøret letta litt. Det testet vi ved lunsjstopp i Flachau senere på dagen og fungerte bra. Heldigvis! I mellomtiden kjørte vi den fantastiske Nockalmstrasse som viste seg å være – etter min mening – flere hakk kjekkere enn veien ved Grossglockner. Skog, grønt gress og noen nydelige svingkombinasjoner:

    Navigasjonen oppe og går igjen etter lunsjstopp i Flachau og påfyll både for oss og bil. I området her så vi også den eneste norske bilen på flere dager – attpåtil med RL-Stavanger-skilter.

    Resten av turen gjennom Østerrike var en ren og skjær motorveiaffære, men det er greit å kunne forflytte seg raskt av og til, selv om 130-grensen føltes litt meningsløs etter å ha kjørt gjennom Tyskland i stort sett fri fart. Resten av etappen til Praha gikk nesten i ett, og vi var mer opptatt av å få med oss naturen, landskapet og landsbyene rundt enn å ta bilder, så neste stopp i reisebrevet er ved ankomst Praha. Ok da, to bilder ble tatt på veien:

    Når vi ankom grensen mellom Østerrike og Tsjekkia ble vi møtt med et tydelig veistandardskifte fra firefelts motorvei til tofelts landevei helt fra grensa til en time sør for Praha, samt kasinoer. Mange kasinoer. Og skilter med dødningehoder og advarsler om landeveisrøveri.
    Etter ca. 8 timer på tur - parkert på parkeringsplassen utenfor parlamentet i midt i Malá Strana i Praha, der hotellet vårt var nærmeste nabo.

    Ingen videoovervåkning, men beskrevet som en av de sikrere plassene å parkere bilen sin i byen grunnet parlamentet. Første gang kjørte vi rett forbi og oppdaget ikke parkeringsplassen før det var for sent, så vi måtte ta en runde til i sentrum før vi traff på innkjørselen. Det gikk overraskende greit å kjøre i Praha, måtte bare være litt «på» og litt aggressiv. Godt jeg hadde en co-pilot som tok rollen sin alvorlig .
    Praha er nok en by mange her har vært i, så skal ikke bombardere dere med bilder derfra, men noen er det plass til. På bryllupsdagen tok jeg meg en oppdagelsesløpetur for å se litt mer – det er umulig å ikke legge merke til hvor mye historie som ligger i disse bygningene, og samtidig tenke over hvor gamle de faktisk er.

    Drømmesykkel:
    Bl.a. strakk bygningen som huset hotellet vi bodde på, Hotel Three Storks, seg helt tilbake til 1300-tallet da det var et bryggeri grunnlagt av augustinske munker. Kjelleren er bevart i samme stil. Dagens bygningsstruktur strekker seg tilbake til 1600-tallet, mens fasaden stammer fra slutten av 1700-tallet.
    Gran Coupé med hotellet i bakgrunnen:

    Fruen i huset klarte også å få kjøpt seg en puff som egentlig ikke var til salgs, da den var en del av interiøret til en designbutikk vi var innom. Imponerende. Den endte opp som blindpassasjer i baksetet. Resten av baksetebagasjen var for øvrig behørig sikret med sikkerhetssele hele reisen, jeg var lite lysten på 180 km/t på Autobahn med en usikret koffert i baksetet.

    Etter fire netter i byen med et fantastisk bryllup, rå bryllupsfest og masse god mat og mye fint å se var dagen kommet for å sette kursen mot Hamburg – denne gangen kun motorvei for raskest mulig forflytning. Det ble en liten de-tour da navigasjonen ledet oss av motorveien og inn på en sidevei rett før vi nådde kilometervis med stillestående kø forårsaket av en kollisjon. Det viser seg at dynamisk kjørerute og RTTI fungerer bra, for når vi kom inn på motorveien igjen var det ikke en bil å se i vår kjøreretning så teknologien gjorde absolutt jobben sin.
    Lunsj hadde vi på en gresk restaurant i en tysk spøkelsesby med nedlagte fabrikker. Husker ikke navnet på byen, og tok heller ingen bilder 😛 
    Så kjørte vi forbi den andre norske bilen på vår ferd - denne gang en G31 520xd.

    Framme i Hamburg sentrum og godt parkert ved siden av en bil av nesten samme kaliber som Fireren – en 991 i en aldeles rålekker gulfarge. Hotellet Sir Nikolai kan for øvrig anbefales på det varmeste – stilig interiør og rom, veldig bra frokost.

    Dagen etter var det duket for siste etappe – Hamburg – Tananger. Det skulle å vise seg å bli en drøye 14 timers tur inkludert overfart fra Hirtshals til Kristiansand. Siste fylling før grensa:

    Vi tok oss også tid til en stopp på tollkontoret i Hirtshals for å få tilbake den tyske momsen på bremsedelene brukt på service i Tyskland. Fakturen fra forhandler ble stemplet av det danske tollvesenet og sendt tilbake til forhandler i originalformat når vi kom hjem for tilbakebetaling.
    Overfarten gikk smertefritt, vi fikk om mulig en enda bedre plass på ferja enn på vei ned.

    Hjemme ved midnatt til 22. august, og kjørecomputeren ble foreviget:

    Kort oppsummert frister dette til gjentagelse, men da med mer tid på plassene vi besøker. Var MYE kjøring hver dag, men gikk fint da det bare var oss to. I tillegg fikk vi sett og opplevd mye på kjøreetappene som en på en «vanlig» ferie ikke får opplevd. Og sist men ikke minst; bilen leverte varene både som svingsluker og autobahnlokomotiv!
    Oppdatert med kartutsnitt over ca. rute:

  14. Like
    laffe ga poeng til Ron Jeremy i Brann BMW i8   
    Tror jeg snakker for alle her på forumet, når jeg sier at vi står bak deg i denne saken og ønsker deg all mulig lykke til videre i denne saken!
    Skammelig å se Norges største finansinstitusjon oppføre seg som amatører, samt en premium produsent behandler kundene som søppel!
  15. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Takker!
    "Planen" når jeg fjernet sotingen i bakruten var at jeg skulle rive av og ødelegge varmetrådene, slik at jeg "måtte" kjøpe ny bakrute fra M3 CSL som er av tynnere glass 
    Det er bare direkte latskap som henger igjen i ruten, jeg får fikse biffen en vakker dag
     
    Yes, og alle(!) på Karmøy er i slekt med han, på en eller annen måte. Jeg forstår ikke hvordan det går an. Alle har en firmenning eller en onkel som han er far til eller noe.
    De som ikke er i slekt med han og ser på det som stas, ser på han som en random dust  Ganske morsomt.
    Jeg synes det er en kul fyr

     
     
    Litt bilder fra Motorama Karmøy
    Det var veldig bra opplegg, og kjempemange som var innom!

    Det er Amcar-klubben som arrangerer, så her er det mye amcar.
    Ganske mye pent å se, men du ser aldri disse bilene på veien. Trist at det ikke blir brukt.


    Her er verdens mest strøkne E30 M3 som også var med på Motorama i Stavanger
    Håvet inn pris her også

     
    Gliset mitt med lapp i ruta

     
    Lappen nytes!

     
    Jeg føler jeg trenger en slik vogn...

     
    Per Henrik sine blodstrøkne E21 og 1600.
    Helt latterlig at det går an å få det så pent


     
    Folker.

     






     
     
    Denne spilte greit høyt. Ristet hele hallen

     
     
    Harryfaktoren er på plass!
    Den Gulf-t-skjorta funker da

     
     
    Jeg blir ekstremt flau av dette cowboy og indianer-greiene

     
     
    Mange flotte motorsykler!

     
     
    Mye HotRod også.


     
     
    Karbon-barstol!
    Jeg har bestilt 3 slike til meg og 5 til deg @StigJ

     
     
    Offroadgreier også

     
     
    En Ascona veldig mange var svak for.



     
     
    Bilbane der du må sveive manuell dynamo for å få bilen til å kjøre 


     
     
    En idiotisk strøken E-type fra Bergen.




     
     
    Amcar.

     
     
    Denne var også latterlig strøken. Buick Roadster Coupe 4 Seater et eller annet. Helt rå

     
     
    Ferrari 360 Spider fra Åkra! Trengte litt kjærlighet stakkars.
































     
     
    Denne var en drøm! Alt var helt korrekt







     
    Prøvesatt i en Corrado VR6 med verdens minste MOMO-ratt
    Må være gøy å svinge rundt med

     
     
    Golf med billige felger.


































































































     
     
     
    Speil og lykt i ett


  16. Like
    laffe fikk poeng fra Walkabout i Ny F11 på plass - salgsprosjekt [salgsbilder side 6]   
    Spent på hva du får igjen for den etter litt kjærlighet og  med en god annonse på finn. 
    Fikk du forresten med flagget/badehåndkle baki på kjøpet eller? 😅

  17. Like
    laffe fikk poeng fra Ron Jeremy i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Tinder? 😄
  18. Like
    laffe fikk poeng fra Ron Jeremy i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Tinder? 😄
  19. Like
    laffe fikk poeng fra Ron Jeremy i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Tinder? 😄
  20. Like
    laffe fikk poeng fra Walkabout i Ny F11 på plass - salgsprosjekt [salgsbilder side 6]   
    Så denne på finn selv og var overraska over at den ikke ble solgt samme kveld som den ble lagt ut. Selv om prisene på F10 og F11 har begynt å synke litt har jeg aldri sett en bil med såpass grei utstyrsliste og km til en sånn pris. Gratulerer med godt kjøp👍
  21. Like
    laffe ga poeng til Saltkjelen i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Nei, nei, nei, nei. Fjern BMW-merket, så kunne dette vært et hvilket som helst produkt fra Kia, Toyota eller noe annet skvip. Rett og slett forferdelig skuffende, for ikke å snakke om den katastrofale hekken. Når ble påklistrede baklykter som ikke harmonerer med bilens flater og linjer hot egentlig? 
  22. Like
    laffe ga poeng til awt i Min røde X4 (og det som evt. skulle falle meg inn) | Feriereisebrev del 3, Goodwood Festival of Speed s. 17   
    Jeg la jo ut film fra ferien vår, og tenkte det var reisebrev nok, men fikk litt skrivekløe.

    Nå er det jo ikke meningen å lage et campingreisebrev, så skal forsøke å la vær i den grad det lar seg gjøre å ikke lage et campingreisebrev fra en campingtur.  Bare ignorer den hvite store tilhengeren på ca. alle bildene.
    Hele ferien begynte med at det nesten ikke ble noen ferie, da jeg ble innlagt på sykehus (rett fra plattform med eget helikopter) få dager før planlagt avreise. Ble etterhvert sånn halvveis friskmeldt, og ble skrevet ut dagen før vi egentlig skulle reise med en masse tabletter i hånden. 🤪Avreisen ble utsatt en dag, og på lørdagen kom vi oss nå endelig avgårde.



    Turen gikk deretter sørover via Boknafjorden..



    ...gjennom den gamle bomstasjonen i Rennfast..



    Før vi endte opp på Åpta, litt etter Flekkefjord.



    Et bilde med litt penere utsikt.



    Var egentlig meningen vi skulle være her litt lengre da jeg har en søster som camper her, men ettersom avreisen ble forsinket gikk turen videre til Kristiansand neste dag, hvor vi overnattet og tok ferjen om morgenen.





    Greit vær over fjorden, så fiskene får finne seg annen mat.



    I Femhallfjersland (ja jeg faktisk hva det betyr @danskiii) gikk turen til Jesperhus Feriepark og Blomsterparken.



    ...hvor vi endte opp mellom områdets eneste trær.




    Her ble vi fire dager som ble brukt til badeland og fornøyelsespark-opplegg.









    I tropehagen skeit forøvrig en papegøye(!) på meg, noe jeg ikke anbefaler. 😡

    Etterhvert kom også @andreaskarm med familie, men etter at han ble plassert i denne har jeg ikke sett han, så antar han sitter der enda.



    Dagen før avreise videre hadde jeg meg en tur til et sykehus for å sjekke CRP i forbindelse med sykehusoppholdet mitt, og med den godkjent kunne ferien fortsette!



    ...så var det å pakke, og fortsette mot det ukjente (vi hadde faktisk absolutt ingen plan).



    ...et stopp et sted (vi vet fortsatt ikke hvor vi skal, og kjører på måfå).



    ...hvor vi til slutt endte opp på en campingplass hvor vi sist var på for 12 år(!) siden, den gang med telt.



    Her var det dyrt, kaldt og forblåst, så neste dag fortsatte vi sørover til Tyskland. Fortsatt litt på måfå.



    Må presse inn en spotting også:



    ...og en X4 ACS!



    Dagen endte utenfor Neümunster ca. midt mellom Flensburg og Hamburg.



    Fant også en bil jeg ikke hadde i BMW lekebilsamlingen min (tror jeg har rundt 50 biler nå). Legg merke til den ekstremt gode fokusen i bildet.



    Turen fortsatte sørover, fortsatt litt på måfå, men med en tanke om Nederland. Det nærmeste vi var en plan på en god stund.



    Gjennom Elbtunnel, helt uten kø.



    ...men heldigvis var det kø på andre siden, så alt var som normalt.



    Pitstop hos KFC.



    Når vi skulle ut herfra var det ca. slik.



    ...bare med campingvogn. Folk tok faktisk bilder(!), men vi kom oss helskinnet ut.

    Fortsetter turen under elbtunnel en gang til tydeligvis, bare at denne går under elven Ems.



    Til slutt havner vi i Nederland, og kommer oss på plass der.



    Fancy plass.



    Siden vi absolutt ikke skal noe som helst fortsetter vi turen. Her gjennom Groningen.



    Mat må man ha. Ihvertfall bilen.



    Å kjøre under broer som båter går over er spesielt uansett hvordan man vrir og vender på det.



    Vaffelbro er også bro.



    Afsluitdijk!



    Her må jeg nesten sitere meg selv med dette geniale utsagnet fra denne tråden:
    🙄

    Uansett, en liten hyggelig reprise fra turen jeg og @magneten hadde den gang.





    ...men vi kan ikke bare mimre, så vi må videre mot ingenting!

    Vi ender dermed opp på en campingplass litt utenfor Haag.



    Denne campingplassen ligger inni en gammel sykkelbane! ...og for første gang merket jeg også at vognen får er noe større enn den gjennomsnittlige vogn nedover Europa, men vi kom oss nå inn.





    Det var det for nå, fortsetter kanskje en annen gang.
  23. Like
    laffe fikk poeng fra Maxmek i Bytte batteri X5 E70   
    Er vel kun 90 eller 100ah som er valgen du får i Carly i hvertfall. Var vel sånn at man må velge 90ah i Carly når man setter inn 95ah såvidt jeg husker. Velger man 100ah vil aldri bilen registre at batteriet er fulladet og fortsette ladingen tror jeg. Men ikke bombesikker der. 
    Satte inn 95ah AGM biltema i fjor høst på min E61. Registrerte batteribytte med Carly. Har fungert fint sålangt.
  24. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Takker

    Jeg bestilte ECU og TCU fra Kassel Performance i USA. De kommer godt anbefalt

    Det ble bestilt 30. August, og jeg hentet de i dag, 25. September

    Dette blir smågøy
    Montering skjer neste uke


     
    Legg gjerne merke til VMax Delete, nå skal det nås 400 km/t

     
    Jeg har også fått mye annet hemmelig snacks, men det får la seg vente
    Okay, det er ikke hemmelig. Det er adaptere og brytere til de nye CUSTOM(!) setene mine

    Venter kun på setene nå, de har en estimert leveringstid på 6-9 uker.
    Jeg bestilte dem 21. august, for akuratt 5 uker siden. Da er de jo rett rundt hjørnet
  25. Like
    laffe fikk poeng fra Carlsius i Bmw E63 645ci - Motorbytte /// CIC retrofit   
    Går mot strømmen og stemmer for original Pre-LCI fanger så lenge det kun er frontfangeren som skal oppdateres. Dessuten er det jo litt kult at ting er originalt. 
    M6 fanger synes jeg krever at man følger opp med sideskjørt og bakfanger også, men ja det er den peneste front fangeren.
    LCI hadde vel også oppdaterte sideskjørt og bakfanger som "passer" til front fangeren, eller tar jeg feil der?