bjorneoen

Medlem
  • Innholdsteller

    1300
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Om bjorneoen

  • Rang
    Brigader
  • Bursdag 10/03/1992

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Kjøretøy
    BMW E91 318D 2009 LCI

Nylige profilbesøk

2713 profilvisninger
  1. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 136hk

    Palmenco AB Trip-Track: "Politiet bruker i dag Trip Track løsningen fra Palmenco AB. Løsningen gjør det mulig med gjennomsnittsfartsmåling med og uten video, både fra bil og mc. Instrumentet brukes for å fremskaffe bevis for at en fører i kjøretøy har holdt en bestemt gjennomsnittsfart." Da fant jeg ut hva det var da, haha! En monitor nå så blir det gjennomsnittsmåling på meg!
  2. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 136hk

    Så når det ble mørkt at det faktisk var liv i kameraet, så tenker å handle meg en Alpine TME-M750 monitor som jeg monterer på dashen på en eller annen måte Feste til monitor lå i bilen, men vil helst slippe å skru! Blir spennende å se om jeg får opp bilde fra kameraet, det hadde jo vært sykt kult
  3. bjorneoen

    BMW E39 520D 2000 kupevifte fungerer ikke..

    Uff da, håper virkelig ikke det er det.. Har sett noen videoer, og det ser ut som en drittjobb ja! Men men må man så må fan! Jeg håpte kanskje vifta bare var litt stuck og trengte litt hjelp etter 2 år i dvale, men er vel ingen måte å komme til den vifta på uten å skru av dashen uansett?
  4. Hei! Kjøpte meg en BMW E39 520D 2000 her om dagen og helt siden jeg kjøpte den så har ikke kupevifta fungert.. Bilen har stått dønn stille i 2 år før den nå ble startet denne uken. Selger hadde sliti med det selv og antok at det var selve klimapanelet så han hadde et ekstra i bagasjen som han ikke hadde rukket å prøve. Jeg prøvde å bytte klimapanel uten hell.. Ingen feilmeldinger på diagnose, alle lys og knapper fungerer som de skal bortsett fra at selve viften ikke blåser noe som helst.. Jeg hører de forskjellige motorene i vifteanlegget justere seg når jeg bytter hvor luften skal komme, men selve kupeviften er som sagt helt død.. Tenkte da at dette selvfølgelig var varmemotstanden (final stage unit - FSU) som er et kjent problem på utallige bmw'er.. men heller ikke etter bytte av FSU så ble det noe mere futt i vifta.. Har sjekket sikring 75 og 76 og de er OK, og har også prøvd å koble forbi FSU, ved å sette en jumper fra pin1 til pin4 og fra pin2 til pin5 som visstnok da skal gi vifta 12v hele tiden, men heller ikke dette hjalp.. Har også prøvd å bytte tilbake til gammelt klimapanel etter FSU bytte. Kan det være så enkelt som at vifta har låst seg/sitter fast etter å ha stått bom stille i 2 år? Eller er den rett og slett ødelagt? Eller er det noe annet jeg bør prøve før jeg tar steget videre med å demontere halve bilen for å komme til vifta..? Takker for svar!
  5. Hei! Har nå gått til innkjøp av en BMW E39 520D 2000 modell med M47D20 motoren på 136hk. Var på utkikk etter en billig bil for bruk på isbane og da dukket denne opp. Den har vært avregistrert siden desember 2017, og den opprinnelige fristen for EU-godkjenning var nå i april 2018. Har planer om å få den godkjent i sommer og så er det forhåpentligvis bare tut og kjør. Bilen er i tilsynelatende så god stand at jeg vurderer å bruke den som bruksbil nr2. Bilen er i merkverdig god stand i forhold til prisen jeg ga.. Bilen ble EU-godkjent i april 2016 med 356 016km på telleren, og når jeg hentet den nå på tirsdag var telleren på 356 025, altså har bilen gått 9km etter forrige EU-godkjenning. Eier har med andre ord bare godkjent den og så latt den stå helt dønn i ro. Bremseklosser og bremseskiver ble byttet før forrige EU-kontroll så disse er splitter nye og ellers føles det ut som bilen er i veldig god stand og ser ingen grunn til at den ikke skal gå igjennom en ny EU-godkjenning. Har forøvrig ikke rukket å kikke under den enda.. der kan det hende det er en del rust siden den har stått så lenge stille i ro. Bilen har gått igjennom EU-kontroll i 2012,2014 og 2016 uten én eneste feil, og det er jo lovende. Hadde dog litt problemer da jeg hentet den pga tett dieselfilter noe som gjorde at den døde like etter jeg hadde kjøpt den.. Men dieselfilter ble byttet, og etter litt lufting så startet den bra igjen på trill, og har etter dette gått fint. Bilen har i hele sin levetid blitt brukt som kjøreskolebil og er godkjent i vognkortet som lærevogn. Det er nettopp dette som er litt spennende med bilen fordi forrige eier gadd rett og slett ikke rydde ut eller fjerne noe som helst fra bilen, så her sitter det fortsatt en del utstyr som er blitt montert for å tilfredsstille kravene som lærevogn. Blant annet har jeg funnet: *Alpine TME-M750 lyd/video system (mangler monitor men ser kabel for tilkobling av skjerm ligger klar i dashbordet) *Kamera i ruten koblet til en Trip-Track enhet med egne brytere for autofokus, zoom, osv. Noen som har vært borti alpine eller trip-track systemet og kan forklare meg litt rundt hvordan det fungerer? *Egen konsoll med telefon og to knapper for parklys og horn. Parklysknappen går forøvrig kun til et ekstra lys montert i fotbrønnen til fører. *Ekstra pedalsett hos passasjer. Eller har jeg byttet dieselfilter, luftfilter,oljefilter,olje og en lyspære samt tatt en vask og fjernet trafikkskolefolien. Bilen 2 steder utvendig med en del rust, og det er på høyre forskjerm og i ene skruehullet til skiltplaten på bakluka, ellers er bilen i overraskende god stand med tanke på både kilometer og alder synes jeg. Vanligvis når man kjøper en bil til en så billig penge, så er det alltid noen skavanker, feil eller mangler, men her klarer jeg rett og slett ikke å finne noen store feil.. Alle rutene er intakt, lakken er fin bortsett fra de stedene det er rust selvfølgelig. Fulgte med 4x gode sommerdekk samt 4x nye vinterdekk. Alt originalt tilbehør var komplett og fulgte med. Komplett sett med 4x nøkler fikk jeg med. Av utstyr så kan jeg nevne: *Xenon lys *Regnsensor *Automatisk avblendbart innvendig speil *Sportsseter *Rattvarme *Automatisk klimaanlegg *Webasto *Alarm Feil jeg har funnet sålangt: *Utvendig temperatursensor må byttes (viser alltid -40) - bestilt ny tempsensor *Radio MID display utydelig/ødelagt - bestilte ny kabel for reparasjon av skjerm *Innvendig vifte i klimaanlegg blåser ikke... Prøvd å bytte varmeapparat motstand uten nytte.. Er det da vifta som trolig har røket? Eller ser resten greit ut sålangt Dukker vel alltids opp noe, er veldig spent på hvordan ny EU-godkjenning vil gå! Men siden den gikk igjennom forrige uten feil så er det jo håp om at det skal gå bra denne gangen også med tanke på at bilen ikke har blitt kjørt siden sist! Men kan jo være mye rust under for alt jeg vet!
  6. bjorneoen

    BMW E39 520D stoppet og vil nå ikke starte...

    Tusen takk for mange gode svar! Startet dagens testing med fulladet batteri, men ville ikke starte selv etter å ha kinnet en stund.. Prøvde dermed å løsne dyse nr1, og der kom det diesel men det var så vidt det rant ut.. trodde det skulle være mye mere trykk?? Meeen da hadde jeg heller ikke mye strøm igjen så motoren kinnet svært sakte! Prøvde også å løsne dyse nr4 bare for å sjekke. Ingenting hjalp og motoren viste ikke antydningen til start.. Ga dermed mer eller mindre opp.. MEEEN.. etter mye testing og et totalt flatt batteri, så kom en kollega forbi som hjalp meg prøve å dytte igang bilen på 1.gir! Meget begrenset med plass der bilen stod så vi fikk maksimalt 3-5km/h med fart, MEN det var jaggu meg alt som skulle til å! Etter dette gikk bilen strålende og startet enkelt som bare det så fort vi fikk nok strøm! Helt merkelig hvor lett den startet etter såå mye hassel.. men jeg gjorde 1 ting og det var å bytte dieselfilteret just in case det skulle være tett.. mye mulig dette var feilen samtidig som det trengtes både strøm og lufting for å få start! Nå fungerer den hvertfall glimrende igjen! Takk for hjelp! 99D43AB1-0CF3-464D-8AF7-9D7E26D1A0DF.MP4
  7. Noen bilder av min E91, tatt av @Designer rett før helga!
  8. Hei! Har en BMW E39 520D 2000 modell, altså med M47D20 136hk motoren. Kilometerstand 350 tusen ca. Bilen ble EU-godkjent uten problemer for 2 år siden og har siden da bare stått helt stille.. Bilen ble prøvd startet opp igjen i går, og startet relativt lett etter litt lading av batteri. Bilen gikk helt fint og jevnt på tomgang og så tilsynelatende ut til å fungere strålende. Etter 10 min med småkjøring så lot jeg den bare stå litt på tomgang i gårdsplassen og da begynte den etterhvert å hoste litt på tomgang.. Satt meg i bilen for å ta en liten kjøretur og da etter 5 min ca så hostet den bare enda mer og så mistet den plutselig all motorkraft og motoren stoppet. Fikk trilla meg ned til en parkeringsplass hvor den nå står.. Nå er det ikke mulig å få start lenger.. Den bare kinner og kinner, og ifølge dieselnivået skal det bare rundt 1/3 igjen. Tok diagnose og der var det feilmelding på Tank lever-type sensor 2, noe som fikk meg til å lure på om kanskje dieselnivået var feil og at jeg da kanskje hadde kjørt den tom? Fylte på 10 liter diesel, men fortsatt bare kinner den uten antydning til start. Har sjekket at det går både diesel inn og ut av dieselfilter i motorrommet til høyre for motor sett forfra. Har tatt diagnose med både carly, ista og inpa etter jeg først slettet feilmeldinger i går, og det var ingen spesielle meldinger som antydet noe problem med å kunne starte. Hva kan dette være?? Tar imot all hjelp jeg kan få!
  9. Noen bilder fra en liten fotoshoot med @Designer her om dagen!
  10. Det kodes i e-sys med oabr til vanlig ethernet kabel :) Er en innstilling bare som endrer det grafiske på disse.
  11. Liten update! Nå blir det snart oppgradering til ny iDrive!😁 Har jo hatt NBT 1.generasjon til nå, og det har fungert veldig bra, men man har jo stadig lyst på noe nytt så nå blir det oppgradering til 2017 NBT opp fra 2013 som jeg har nå, altså til NBT EVO 2 også kaldt iDrive 5. Dette er per dags dato siste versjonen BMW sitt iDrive system da iDrive 6 kommer til høsten iDrive 5 (ID5) kan dog kodes om til iDrive 6 light slik at det grafisk vil se ut som det nye systemet Av funksjoner jeg får i tillegg til nåværende NBT er blant annet BMW apps via blåtann og Apple CarPlay samt screen mirroring 😁
  12. Greit å få rensa ut all dritten i eksosen etter vask! EF5C1548-3C63-4F8A-8665-BC2ED86C2255.MOV
  13. Nå blir det endelig snart msport front og bakfanger å! Det tror jeg blir bra!
  14. Det stemmer, hadde litt til overs! Det gjorde seg det ja!
  15. Veldig lenge siden jeg har vært inne her nå.. ikke skjedd så fryktelig mye med bilen heller så har ikke vært så mye å skrive om heller Meen litt har skjedd nå hvertfall! Syns bilen var blitt så båtaktig å kjøre, og antiskrens slo faktisk inn om jeg prøvde å holde 80 i relativt slake svinger.. så bilen var rett og slett blitt veldig ubehagelig og nesten litt skummel å kjøre! Fant da ut at samtlige dempere var ødelagte.. bilen var også blitt litt lavere syntes jeg så tror fjærene også var ganske slitne.. bilen har jo nå tross alt gått 170 tusen Så da bestemte jeg meg for å oppgradere til Bilstein B12 Pro Kit sportsunderstell som inneholder Bilstein B8 dempere og Eibach pro kit fjærer som senker 30mm foran og 25mm bak. VELDIG fornøyd med oppgraderingen! Bilen ble sinnsykt mye bedre å kjøre, og høyden ble fin! Kunne vært enda lavere foran, men funker helt fint for meg Totalforandring av hvordan den var å kjøre før og etter bytte! Dette sportsunderstellet anbefales! Om noen foresten er på utkikk etter BMW-deler, så har jeg også nettopp lagt ut «noen» deler her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122986762 Her er noen bilder fra oppgraderingen: Som dere ser på videoen under så tror jeg det var på tide å bytte 😛 58A657D6-2FE0-46F9-98FC-D8BF1246E10F.MP4