Carlsius

Medlem
  • Innholdsteller

    495
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Carlsius vant dagen sist Mai 28

Carlsius hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Carlsius

  • Rang
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestfold
  • Kjøretøy
    E38 740i 99'/E63 645i 04'

Nylige profilbesøk

1732 profilvisninger
  1. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Front demontert og motor snart klar for å forlate bilen: Motor og girkasse på vei ut Hele krabaten ute Ny motor på plass Ac kompressor rengjort og montert Motoren som stod i bilen kan se ut til å ha hatt en god del oljelekkasjer og var bra tilgriset av olje og dritt og møkk.... Dermed ble det brukt utallige timer med å rengjøre deler som skulle flyttes over. Ting tar tiiiiiiid når det skal gjøres ordentlig. Dynamo ble som ny. Hadde en kamerat som kom bort neste dag og lurte på hvorfor jeg hadde kjøpt ny dynamo Rengjøring av vannpumpe og termostat. Varmeskjold rundt eksos fikk også en runde: Innimellom all vaskingen hadde motoren fortsatt en viktig rolle
  2. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Det ble bestilt men kom aldri frem til meg så det fikk jeg ikke byttet. Surt er det, men så får jeg skifte det ved en senere anledning mest sannsynlig 😕 Ikke funnet ut hva som har forårsaket skaden enda, fokus er på å få bilen kjørende så kan jeg pusle med gamle motoren senere. Motoren hadde gått 151.552km, så burde vært igjen en del km på den.🤔 Ja det jeg også tenker ut fra det jeg ser. Det som skal gjøres i fremtiden er å demontere nedre og øvre bunnpanne samt oljepumpen. Dermed kan jeg demontere stemplene og dra de opp og ut når toppene er av. Da skal det inspiseres nøye hva som har skjedd.
  3. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Alt går ikke alltid etter planen - Motorras For ca 1.5 måned siden så kom det en merklig lyd under pådrag og en liten røyksky ut av eksosen. Likte ikke dette så kjørte stille og rolig hjem og parkerte bilen. Neste morgen når den skulle startes opp lagde motoren en forferdelig dunkelyd fra motoren. Det stod mellom rådebank eller som om stemplene slo oppi ventilene.... Da tok plutselig dette prosjektet her en heeeeelt annen vri, nå som motoren plutselig så ut til å være ødelagt. 1. Startet ut med en kompresjonstest: Resultatet der gir rundt 12 bar i alle syl bortsett fra syl 1 som gir 9 bar. Tar en runde med inspeksjonkamera ned i hver sylinder og synes det ser ut som det er noen merker på stempel og sylindervegg hos syl.1. 2. Motor prøves å turnes med skralle på veiva og det går helt fint inntil syl 1 kommer i bunn og skal opp igjen. Motor låser seg og det må til med forlenger på skralla for å turne motor over akkurat det stadiet. Mitt håp og eneste antagelse var at en ventil hadde blitt bøyd og låste seg i åpen posisjon og dermed ga motstand til stempelet å gå sin syklus. 3. Olje tappes og nedre bunnpanne demonteres for å se etter metall i oljen og inspeksjon av bunnpanne. Olje ser fin ut men fant noen plastrester fra proppene til skruene på toppdekselet som var så morkne at de knekker ved demontering. 4. Videre feilsøking fortsetter og starter å demontere toppdeksler. Finner ingen feil der og dermed måtte det graves dypere ned i motoren. Bank 2 topp demonteres. Ingen videre feil finnes her. 5. Ingen feil funnet på bank 2, og går dermed over på bank 1. Toppdeskselet blir tatt av - Ingen feil funnet. Toppen blir demontert og finner merker i sylindervegg på syl 1. Motor turner fortsatt fint helt frem til syl 1 når bunnen og dermed låses. Dette med begge toppene av. 6. Vei valg - Her ble valget tatt om nåværende motor skulle fikses eller ny motor skulle settes inn. Et par uker med mailing frem og tilbake med ulike firmaer fikk jeg tak i en motor fra Europa med 10.000km mindre på telleren som ble sendt hjem på døren.
  4. Carlsius

    Min biltråd - Ny bil, F01 7-serie

    Glemt litt bort denne tråden men de felgene der satt som et skudd på bilen Litt enig i at den er 1 cm for lav(Samme jeg mener om min 7'er😅), men bortsett fra det så er dette en av de peneste F01 jeg har sett !
  5. Carlsius

    BMW F20 125i | Sleeper

    Fin bil du har fått deg her og dette kan absolutt kalles en sleeper Synes faktisk det siste bilde du postet under bildet med de sorte felgene var veldig kledelige originalfelger til F20'n! Hvilke fjærer gikk du for? Høyden på bilen ble veldig riktig! Har du vurdert å sote bakrutene? Synes ofte det blir pent på sølvgrå bil
  6. Carlsius

    Min Grønne F31 - Selges

    Utrolig tøff farge! Gå fra en standard F31 i hvit til grønn gjorde virkelig stor forskjell og med HRE felgene synes jeg den så virkelig bøs ut! Moro å se at alle ikke gjør det samme
  7. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Stor service Når jeg kjøper en ny bil liker jeg gjerne å gå over og gi den en stor service med bytte av filtre, oljer, viftereimer, tennplugger osv med mindre jeg vet det akkurat har blitt gjort. Derfor bestilte jeg en hel del fra GS og satte igang med å bytte: - Viftereim og løpehjul - Toppdekselpakning venstre side - Tennplugger - Kupefilter - Nytt Bmw emblem Den viftereimen var kjekt å få skiftet: Ny/Gammel veivhusventilasjon: Delene ligger klare for venstre toppdeksel Mye plastikk fjernet for å komme hit.... ikke 1mm for mye plass i bredden i dette motorommet Som en avslutning på det hele unner jeg INGEN å gjøre denne jobben. Veldig mye som må demonteres og værst av alt var å få plassert toppdekelet riktig ned mot toppen med tennpluggtunnelenne i midten. Det var rent helvette- Nye tunneler ble kjøpt inn, men var enda vanskeligere å få plassert enn de gamle 😤
  8. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Ja veldig enig i at concave felger kler E63 og har ogås vært inne på GS sine IFG felger. Blant annet IFG 4(Venstre) men også Concourse(Høyre). Synes det er synd sistnevnte bare leveres i 21'' da det blir litt i største laget. Jeg vil helst gå for noe originalt men klarer ikke finne noen jeg liker. Style 218 er et veldig godt forslag som jeg liker godt, men siden jeg har de på vinter vil jeg ikke ha de på sommer og. Style 167 19'' er fine men veldig vanskelig å få tak i, samt de er i mitt hode egentlig øremerket E63 M6 😕 hahah se her ja, litt markedsføring for Saltkjelen og 😄 Jeg har aldri helt blitt med på den bølgen med kantfelger, får de aldri helt til å falle i smak. Liker bedre felger uten kant og concave Men dermed utgår style 101. Hvis det blir å beholde felgene jeg har nå, er en mulighet jeg ser å lakkere dem gunmetal, lik bildet:
  9. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    @Gorg - Det er et veldig godt tips, for med vanlig swissvax rensen klarte den ikke ta alt ser jeg i ettertid. La derfor inn en bestilling på SW leather cleaner forte + SW leather healer med Meriono Champagne farge Sommerhjul på Det fulgte med noen sommerfelger som var veldig lite pene i mine øyne. Sorte felger med chromekant hvor klarlakken på alle felgene flasset Så ville ikke legge om til sommerdekk før jeg fikk kjøpt noe nytt. Var veldig usikker på hva jeg skulle gå for men kjøpte et sett med GS concave 19'' med 8,5'' ET15 foran og 10'' ET23 bak. Nye hjul 4stk av disse fulgte med bilen Ferdig montert på bil Er fortsatt litt usikker på felgene, så valget jeg står ovenfor er nå: #1: Kjøpe 4 stk nye dekk til disse felgene og beholde de. #2. Finne et annet hjulsett. Noen som har noen tips til andre felger som passer E63 eventuelt? Bytte av bremsevæske Har hatt en ulyd fra bremsene når det blir varmt i været. Ved å stå stille og trykke bremsepedalen langt inn så kalipperen klemmer hardt på bremseklossene så kommer det en slags knirke lyd fra kalipperne 🤔 I min diagnose på dette problemet startet jeg med å bytte bremsevæske. Ifølge servicebok var ikke det gjort på en stund, og det så ut som var ganske greit å få gjort. Bra fargeforskjell på den gamle væsken i begeret under og den nye væsken i slangen Det løste ikke ulyd problemet så det enste blir å demontere bremsene og smøre opp...
  10. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    @Gorg - Veldig enig at det kan ligne. Fargen heter Sonderpolsterung - Z1XX, men i beskrivelsen av interiøret står det: Z1XX upholstery BMW Individual 6 Series - Composition 1 Full leather Merino champagne (No. 8 025 169). Sewing thread in champagne (No. 2 237 191), color No. 0671 Z. Quilting thread in champagne (No. 2 237 192), color No. 0671 Z. Plastic parts in black. Seam image of the seats front and rear as sports seat Individual. Remaining interior like leather Pearl black, Schl.Nr. LESW. Så det var ganske spot on Gorg
  11. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    @mslello - Som de andre sier så tror jeg ikke hengerfeste var ett option. Kunne dog vært praktisk å hatt. Men denne bilen er ikke laget for å være praktisk merker jeg @Saltkjelen - Ja det er helt utrolig hvor skittent det var. Og sånn var det over hele. Så regner med at det er lagringen som har gjort det, ved at de ikke har vært dekt til. Men det ble løst ved hjelp av mange kluter, litt kjemikalier og 8 timer med gnikking. I mitt hode ville kanskje grunnen for at det ikke er hengerfeste på E63 være at de vil holde vekten nede så den ikke blir like tung som E60 f.eks. Håndbrekk montert Bestilte et brukt facelfit håndtak fra en bilopphugger i oppland og fikk det tilsendt. Litt modifikasjoner måtte til da det tilhørte en facelift e61, men lot seg gjøre til slutt Grunnen for at jeg valgte facelfit E60 var at jeg synes det var penere med sølv knapp og synlig stitching på håndtaket. De små detaljene er også viktig. Ikke det beste bildet men dette viser tilstanden på den fra før. Med bitemerker i håndtaket. Fjerner skinnet fra gammel ramme E60 til venstre og e63 Håndtak montert uten skinnpose Skinnpose monteres på ny ramme Nytt skinn stripset fast til håndtaket Ferdig montert
  12. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Nytt interiør på plass Valget stod mellom å trekke om førersetet og passasjer setet eller finne et brukt interiør. Flere salmakerer virket usikre og skulle ha drømmepriser. Så greide til slutt å lande en avtale om å kjøpe et interiør i Tyskland å få det sendt opp hit. Interiøret kom fra en høyrestyrt 650i E63 facelift. Interiøret ser ut til å ha stått oppbevart ganske utsatt for mye skitt og møkk så det var ganske skittent. Steg 1: gå over med støvsuger Steg 2: Vaske med vann og klut Steg 3: Rense med swisswax leather cleaner og børste Steg 4: Bevare skinnet med swisswax milk og litt elefant fett. Det ble mye bedre og nesten godt nok, men for å bli helt fornøyd må sideputene farges opp litt. Da det var litt sprekker i skinnet. Har bestilt farge fra Swisswax sin avdeling men det tar litt tid da det er en individual farge som ikke var lett tilgjengelig Har mottatt følgende: 2 Framstoler baksete benk med rygg 2 dørpaneler foran 2 sidepaneler bak Her kan dere se litt av hvor skittent det var. Her er lårstøtten renset. Her er rens sprayet på og børste blitt brukt for å få skitten opp av skinnet. Rens på gang: Satt ut i solen til tørk etter rens Ca 20 stk kluter gikk med til å vaske hele interiøret. 50/50 på hodestøtten. Swisswax cleaner og børste gjør underverker. Særlig børsten, den får skitten opp av skinnet!
  13. Carlsius

    Min Bmw E63 645i - Motorbytte

    Flott å se at det er interesse for en slik tråd, så lager jeg den ikke bare som en huskeliste i fremstiden for meg selv @Tony Soprano - Takk for det, stor fan av E63/E64 selv @Ron Jeremy - Flott å høre noen liker prosjektet, da gir det mer mening å lage en tråd om den Går med en del arbeid og endel kronasjer i dette, men da blir den slik jeg vil ha den og da vet jeg bedre hvilken stand den er i når den er ferdig Gabz: Takktakk, her har du i allefall fullt medhold Gorg: Potensialet er her til å få en fin E63 ja, må bare jobbe litt Interiøret var ikke et pent syn nei, men det er heldigvis noe som kan skiftes ut. Saltkjelen:Prosjekt er det absolutt lov å kalle det. Fikk tilbud om å trekke om de to framstoler for 20.000kr hos salmaker, men klarte til slutt å lande en avtale med et komplett interiør i tyskland fra en facelift E63. Ikke helt lik farge men det er tett på. Fargen er individual og litt mer gul i fargen. Daniel.: Flott folk følger med Helt enig i at det ikke kryr av innlegg fra E63 her inne, det er litt synd men da får jeg prøve å holde liv i denne i hvertfall. Designer: Godt å høre, får prøve å ta noen bedre bilder av fronten så kanskje du vil like den over tid Papertiger: I følge min bok er det viktigste utstyret på plass, og det er viktig. Kjedelig å angre på at den ikke har det og ikke har det utstyret.
  14. Snart er det interiøret i bilen 😅