Carlsius

Medlemmer
  • Innholdsteller

    453
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Carlsius

  • Vurdering
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestfold
  • Kjøretøy
    E38 740i 99'/E61 530d 05'

Siste besøkende

1453 profilvisninger
  1. @Daniel. - Med vinterhjul(Piggdekk) sliter jeg med det problemet, men med 20'' alpina felgene har jeg ikke det problemet med mindre det er vått. Og siden denne bilen mest ser fine sommerdager er problemet heldigvis lite tilstedet
  2. Girkassen skal være helt i orden og aldri hatt noe tegn til problemer med den. Den er dermed friskmeldt Det er mest sannsynlig differensialen det er problem med, så den blir byttet når det begynner å bli litt varmere. Quaife skulle jeg gjerne hatt, men litt unødvendig på denne type bil synes jeg. Men på 5 serie og 3 serie med litt motor så hadde det vært på sin plass å oppgradert til det Blir aldri sånn type kjøring med denne 7eren at det er nødvendig med quaife
  3. Fryst dørlås Bilen var ikke særlig glad i å ha stått ute i kuldegrader og varmegrader om hverandre, og dermed hadde dørlåsen fryst når det plutselig ble -10 grader.... Etter 5 min med varmeovn var låsen tint og etter en helg i oppvarmet garasje ble bilen tint helt Ny diff handlet inn I det siste har jeg merket litt dunk når bilen skifter fra D til R og omvendt. Samt hvis bilen triller og en gir gass. MIn teori er at det er noe form for slark inne i diffen og det merkes når den blir belastet i motsatt retning.og slarket mellom tannhjulene gir dermed et lite dunk. Kjøpte dermed en differensial fra en 2001 mod 740i som hadde gått 160.000km. Den skal pusses ned, lakkeres og skiftes olje på før den skal monteres inn Underveis i lakkeringen med understells masse/lakk. Denne blir montert når motivasjonen blir høy nok eller været blir godt nok
  4. Fantastisk, da skal jeg ikke se bortifra at det blir bestilt et slikt kabelsett Opplevde du lang leveringstid på det? Bluetooth musikk streaming Cd-er og en FM-sender strekker ikke til lenger, så nå er det bestilt en bluetooth streaming mulighet fra Roskinc som skal fungere ved å kode inn AUX i idriven. Mens pakken er på vei over havet startet jeg med å bruke NCS expert og kodet inn AUX så det var klart Merklig å ha TV mulighet, men ikke noe så enkelt som Aux, men sånn er da denne bilen utstyrt Etter litt tukling fikk jeg ut filen og endret fra ''not mounted'' til ''mounted'' Angrer på at jeg ikke fjernet AM når jeg først var igang, men det kan gjøres ved neste koding... Hvis noen har NCS expert og vil gjøre det selv anbefaler jeg å følge videoen til Roskinc (Link) Eneste forskjellen jeg hadde var at jeg måtte loade noen andre profiler enn akkurat de han hadde. Prøvde meg litt frem med de ulike, før jeg fant den som kunne laste inn ny datafil i hjernen.
  5. Takk for tipset! Det settes pris på erfaringer fra andre rundt kjøp av kabelsett, da jeg ser det finnes mye forskjellig. Her var alt du trengte inkludert i dette settet? Jeg skal få lakkert opp en annen bakluke og montert den iløpet av de neste månedene på grunn av at det er har kommet rust i den jeg har nå. Dermed passer det veldig bra med å bytte ut ledningsnettet samtidig
  6. M-Sport innstegslister Siden resten av bilen har M-sport utvendig og invendig(mangler sort taktrekk) vil jeg gjerne prøve å gjøre det mest komplett, og da ble det innkjøpt 4 stk brukte m-sport innstegslister. Perfekte verktøyet for å fjerne klipsene under listene
  7. @Gabz - Ja synes det var overraskende stor forbedring å få fjernet skilt ramme og skiltplateholderen Prosjekt antenneforsterker Sentrallåsen til bilen har ikke fungert sålenge jeg har hatt bilen. Det har heller ikke fjernkontrollen til webastoen, selvom den har strøm og blinker. Tenker det kan være 3 årsaker til det: #1. Ødelagt antenneforsterker #2. Kabelbrudd i bakluken #3. Batteri i nøkkel er ødelagt. Valgte å sjekke #1 idag og det var mye møkk og vann der, men synes kretskortet så bedre ut enn forventet. Første problem var å få åpnet glassluken da mikrobryteren på luka ikke fungerer. Startet med å demontere invendige plastikk i bagasjen for å komme til, men det invendige plastikk ekselet som sitter på bakluken kunne ikke tas helt av siden det satt i to skruer som du kommer til når glassluken først er åpen. Dermed fikk jeg bare løsnet det delvis så jeg fikk en hånd inn for å nå den manuelle utløser mekanismen. Armen var for tykk så måtte tenke litt utenfor boksen å lage et verkstøy som kunne nå frem. Alt kan løses med gaffa, hvis ikke har du ikke brukt nok Glassluken åpen Spoiler demontert ved 4 torx skruer under glassluken. Så var det bare å skli den litt ned ruten så var den løs Mye møkk Antenneforsterker på vei ut Antenneforsterker delt i to og kretskortet blir inspisert Så ble det fjrenet 1-2kg sand/grus og det hele vasket Kretskortet ble renset og montert tilbake Montert tilbake igjen Dette arbeidet løste ingen problemer men var godt å se hvordan tilstanden var inne under spoileren. Jeg heller mot at problemet ligger i kabelbrudd i bakluka siden mikrobryteren til bakluka ikke fungerer samt bak viskeren sluttet plutselig å fungere på vei hjem fra Østerrike Dermed er det 3 ting i bakluka som ikke fungerer...
  8. @sveigis - Veldig god bil å kjøre langt med, og veldig glad for comfort stolene med de 5000 justeringsmulighetene de har Utvendig vask m/håndvask og sprayvoks Etter 3.000 kjørte km ned til Østerrike og tilbake fortjente bilen en god vask. Den startet med vanlig selvvask med forvask, avfetning, høytrykk såpe og renspyling. Så ble det håndvask avsluttet med sprayvoks fra Hydr02. Ble overrasket over hvor god bedding den gir, og er spent på å se på om den i det heletatt hjelper med å holde skitten borte. Mine forventninger er ikke akkurat veldig store Den store skilt dagen Har irritert meg over plasseringen av skiltholderen bak (Langt nede) og fitmentet på skiltholderen foran. Fant borrelås liggende i garasjen som egentlig ble kjøpt til E38'n, men blir nå brukt til E61'n Idet jeg skulle skru ut skruene til skiltholderen bak var de så rustet at de knakk, og dermed ble skiltet bak også festet med sterk borrelås. Utgangspunkt foran: Hvorfor kan vi ikke bare kjøre uten skilt?! Er så mye penere Bred borrelås type biltema oppdelt til 2 skilt Skiltholder og utheving for skiltholder fjernet og skiltet foran er blitt formet etter buen på frontfangeren: Skilt foran er montert:
  9. 3.000km Biltur unnagjort Hemsedal -> Østerike -> Larvik Et par måneders tid siden ble det planlagt skitur til Østerrike med 9 andre venner. Under planleggingen av turen var planen å kjøre 7 serien. Men siden E61 ble kjøpt inn og fikset ferdig innen 2017 var det mer fristende å ta den på tur Turen startet fra Hemsedal: 21 timers kjøretur fra Hemsedal. Det ble en natt i Aarhus begge veier Larvik -> Hirtshals Turen ned gikk helt strålende bortsett fra litt kø ved München og noe veiarbeid ved Hamburg. Veivalget stod mellom (#1)å kjøre om kassel ned til München eller (#2) om Magdeburg og Leipzig ned til München. Alternativ 2 ble valgt og fungerte optimalt med fartsgrenser på 110/130/frifart og en gjennomsnittshastighet på 120 km/h. Veioblat til å kjøre i Østerrike: Pause for å fylle drivstoff Etter 6 dager med ski på bena var det bare å gjøre bilen klar og kjøre hjem igjen. Kjørte samme vei tilbake uten noe nevnverdig kø. Google maps mente det ville ta 12.5 timer fra Østerrike til Aarhus, men med å utnytte frifart sonene ble den kuttet ned til 10 timer(uten pauser). Siden bilen hadde vinterdekk på med en hastighets begrensning på 190kmh ble ikke hastighetene over 180kmh selvom bilen gjerne kunne kjørt fortere uten problemer. Bilen var overraskende god å kjøre i høye hastigheter og active cruise control var ypperlig til så mye motorveikjøring Samt Head-up ble også godt satt pris på Fra Zillertal i Østerrike og til Aarhus på en distanse på 1200km ble det regnet ut et gjennomsnittsforbruk på 0.82 ltr/mil med en gjennomsnittshastighet på 132 km/h. Cruise controllen stod på 170-180kmh 20% av tiden, resten ble kjørt ved 140-160 kmh og ca 30 min køkjøring Og været i Østerrike var ikke til å klage på
  10. Det er et godt tips! Det er som regel det som fungerer for meg, sammen med å spraye på litt rustløser el. på skruen og lar det stå å virke litt Denne gangen la jeg 40% arbeidsinnsats i å få den ut, siden jeg kunne bare ta bemseskiven og skruen ut i samme slengen. Så da var det ikke noe vits å bruke mer tid på den skruen. Skjønner jeg veldig godt, synes de kler E6x veldig godt. Det eneste er at de kanskje begynner å bli litt oppbrukt men
  11. Nye sommerhjul Da har bilen fått nye sommersko, som jeg har vært på jakt etter i en god stund nå. Ikke veldig enkelt å få tak i originale 172 felger uten særlig kantkjøringer til en pris som stemmer overens med tilstand. Men landet en handel med en hyggelig kar fra Bergen og fikk dem fraktet over til østlandet Skulle nesten tro de var gunmetal ut fra bildene men det er bare bremsestøv
  12. Nye hjullagre og bremseskiver foran Etter første turen med bilen hørte jeg fort en ulyd, det var mest ved sving og bare til venstre. Dermed ble det fort konstantert at høyre hjullager var defekt. Litt senere på turen merket var det antydning til kast i skivene som utviklet seg til å bli verre og verre. Ristet ikke i selve bilen men bare rattet, ergo bremseskiver foran måtte byttes. Siden det ikke var akutt, ble det satt litt lenger ned på listen, men har nå blitt tatt tak i Ble lagt inn bestilling på: 2x Hjullagre foran 8x Bolter til hjullagrene (Unødvendig da det følger med hjullagrene ) 2x Bremseskiver foran 2x Bremskive skruer (Fulgte faktisk med i esken på bosch skivene, aldri lagt merke til før) 1x Bremseklosser foran 1x Slitasjevarsler Før verktøyene blir hentet fram og skruingen starter liker jeg å lese meg litt opp på hva jeg skal gjøre først. Kan anbefale denne fra pelicanparts om det er noen andre her inne som skal gjøre samme jobb. Eneste forskjellen er at jeg tok aldri ut demperen. Jeg brukte fjærklemmer og kraftige lastestropper til å holde fjæren komprimert. Sparte endel tid der, istedet for å ta hele demperen med fjæren ut da det er en ganske krevende prosess. Grunnen for at demperen må ut er for å komme til den siste bolten på hullageret. Bilder underveis i arbeidsprosessen er det som alltid litt mangel på, men får gjøre det beste ut av det som er tatt Har alltid vært redd for å dra over sentreringskruen til bremseskiven og dermed ikke få bremseskiven av, men det har alltid gått greit inntil nå. Skruen var ikke til å rikke og hadde rustet seg fast i både det ene og andre. Det førte til at den ble dratt over. Etter et lite utbrudd med banning og kasting av verktøy innså jeg at det var faktisk ikke noe ekstra arbeid likevel. For skiven er skrudd i hjullageret som uansett skal av, så det var null problem. Skive og hjullager kom dermed ut som en stor samlet klump. På venstre side gikk det enklere for seg og bremseskive og hjullager ble adskilt. Nytt hjullager - Gammelt hjullager ink bolter. Den blå latmanstangen i bakgrunnen måtte til for å løsne boltene til hjullageret for de gikk trangt hele veien, uansett om en rengjorde bolten eller ikke Klar for nytt lager Nytt lager plassert på Så var det på med nye bremseskiver og bremseklosser: Testkjøring ble tatt og bilen kjører nå som en drøm, ingenting å utsette på kjørekomforten
  13. M-sport fangere blir en stor oppgradering og det blir nok helt innertier Swissvax sin skinnrens er jeg helt betatt av. Ikke vært borti noe lignende, som får ut så mye møkk ut av setet og etterlater så god finish. Setet blir som nytt
  14. @Gabz - Takk for det, fint å kunne bruke bilen annet enn ut og inn av garasjen nå Viktigste utstyret på bilen Jeg har tidligere i tråden nevnt at bilen er godt utstyrt i mine øyne og at den har aktive cruise og head up osv. Men det aller viktigste utstyret som den har er nettopp: KOPPHOLDERE Men helt ærlig, så synes jeg det er latterlig at det skal være et ekstrautstyr og ikke bare være standard. Samt er det mange E6x som mangler dette(ink min forrige E60) og da har du ikke noe sted å sette drikken annet enn i midtarmelene i baksetet Julevask Bilen fikk en god julevask i ferien når det i vestfold bare har vært + grader nesten