arildopc

Medlemmer
  • Innholdsteller

    72
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om arildopc

  • Vurdering
    Fenrik
  • Bursdag December 12

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Porsgrunn
  • Kjøretøy
    F31-325D

Siste besøkende

391 profilvisninger
  1. Forklar en "fungerende beskrivelse"?men for å hjelpe deg. Som du helt sikkert vet så foretar systemet alltid sjekk av systemet for å se om den har en fungerende krets, har den ikke det melder den om defekt pære. Dette gjøres ved å sende ut en spenning på kabelnettet hvor pæren er tilkoblet. For at denne skal komme frem er den avhengig av en viss motstand i kretsen for st det skal bli en strøm. Denne motstanden genereres av pæren i seg selv eller en egen motstand (kabelmotstanden er ikke nok). Alt vil fungere uten motstand, men den vil melde om feil. Du har helt rett at det er styreenhetene som er tilkoblet via CAN bus systemet som egentlig kun er et nettverkssystem (data meldings protokoll system) som ble utviklet for å slippe å ha en kabel til alt. Det ville rett å slett blitt for mye kabler. Den har ikke noe faglig sett å gjøre med pæresjekk annet enn å formidle digitale signaler mellom sine noder. Men for ikke å bli for faglig så benyttes dette begrepet for å lettere fortelle hva en mener. Dette blir flittig brukt feks av motor journalister og ellers også her på bimmers.no og jeg tror alle vet da hva de prater om. Ikke vits å kverulere på det. Ja en pære, populært kalt med canbus betyr at den har en motstand innebygd. Men det visste du jo😉 Motstander er gammeldags helt rett, men et valg likevel om du ikke har mulighet til å foreta den ekstra kodingen eller kjøpe nye pærer 😊 Ikke alltid nok å deaktivere pæresjekk er helt sant😊
  2. Uten å vite noe mer så vil jeg tro du må inn med en motstand mellom + og - for å unngå dette. Grunnen er rett å slett at den sender hele tiden ut en test som sjekker status på lampen din. Dette skjer uavhengig og du deaktiverer denne sjekken med "BMW scanner". For å unngå dette helt kan du enten sette innen motstand som simulerer halogen pæren din eller du kan kjøpe pærer med canbus innebygd eller du må inn å kode om. Har du for eksempel Fx modell endrer du med kode til LED. Jeg har akkurat byttet på min F31 til LED fra LCI og måtte inn å kode inn LED. Ser det ligger motstander på den siden du viste til.
  3. Om du har NBT så bruk BMW Road Map Europe Europa NEXT 2017-2
  4. Så lenge du har Connected drive så har du NBT og tallene bak NBT har heller ikke noe sammenheng med chassisnr. Akkurat hva det betyr er jeg mer usikker på kan være at at der versjon eller bare et serienr i rekken, men uansett skal du bestille iht NBT og ditt chassisnr. Veldig viktig at kode er til ditt chassis ellers vil det ikke virke.
  5. Ja stemmer det, du kan kjøpe kode for ett år eller to men like greit å ta for varig. Du trenger ikke Connected drive men anbefaler at du feks kjøper trafikkmeldinger og Online.
  6. Ja det går helt fint og jeg har også hentet min bil i Tyskland. Jeg bestilte dette fra http://www.bmwfsc.ca/instructions/ Bestilte livsvarig kode og funker som bare det. Alt du må ha er en minnebrikke formatert som FAT32 på minimum 32Gb.
  7. Doble uten tvil, har det selv på min og strålende fornøyd😊 Er enig i det som blir sagt at det blir litt mer m- bil da.
  8. Optituning er seriøse og bra. De tar ut litt mye ift hva som kanskje er bra, men i steg 2 tar de vel bort dpf, egr og ny downpipe? Ville ikke vært redd for jobben de gjør. Litt mer bekymret for gearkassen din og drivverk. 520Nm, den tåler det i små porsjoner men.... Jeg ville ikke ha gjort dette med 2 år igjen av garanti med mindre du ønsker å stå for mye selv. Da ville jeg heller satset på tuning boks selv om det ikke er optimal løsning. Det er din avgjørelse uansett og bare mitt råd. Bare husk at møter du opp hos BMW uten dpf og egr så kan du ha et problem.
  9. Bare elsker det profilbilde ditt. De gutta der er alle tiders:-D

  10. Ok har selvsagt ikke 5AG så da får jeg telle litt på nappene hva jeg gidder. Takk for oppdateringen
  11. Prøvde en BMW leiebil med varme i rattet og det er bare så deilig så da må det sjekkes ut hva skal til for å få det på min 2014 325D. Nytt ratt med varme selvfølgelig og en ny knapp på rattstammen, men hva mer må til og kan noen hjelpe med det?
  12. Når jeg skiftet var det pakningen som var på tvers av bilen som skiller luken og glass på min tidligere E61. Men hva som vanligst feiler vet jeg ikke. Pakningen på selve luken er vel den enkleste ved siden av den mellom luken og glass. Jeg tror jeg ville testet (etter å sikret at det ikke kommer vann i bagasjerommet) med at noen spyler lett på taket og at du forsøker å lokalisere det fra innsiden om det ikke er tydelig hvor skaden er da.
  13. Aldri gjort det selv på hele taket, bare skiftet pakningen mellom fremre luke og bakre glass og det var en relativt grei jobb. Men usikker så ville jeg fått noen som har gjort det før til å hjelpe deg.
  14. Så bra. spennende å se hvordan det blir med den kombinasjonen spacere. men det er 1990 Dkr det da? Der kan du se på 6 mnd så faller prisen mye De skulle ha kr 1474.- for deksel og kr 589.- for kabel hos Bilsalongen i januar.