Havers

Medlemmer
  • Innholdsteller

    27
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

1 følger

Om Havers

  • Vurdering
    Sersjant

Profile Information

  1. Da var påsken nesten over, og siste fridag i solen ble benyttet til skift av stabforinger og støttestag på E39´n. Etter en vinter med dårlig måkt vei opp til heimen (om det kan kalles måking), hadde disse fått den siste delen av juling de trengte for å skape herlig rytmisk musikk (klunkning) ved den minste ujevnhet i veien En rett frem og lett jobb, eneste hindringen var over stabforingen på passasjersiden hvor det var rimelig trangt mellom foring og eksosskjold (vil anta det er det?). Snusfornuftig som jeg er, gav jeg opp forsøket med å lirke foringen inn på samme måten som jeg hadde lirket den gamle ut, så skjoldet ble demontert og trøkket så langt vekk plassen tillot. Gikk lett da gitt Ellers er det kommet litt godsaker i posten de siste månedene, og skal forsøke å holde siden her oppdatert med hva som skjer med begge bilene fremover Ellers sprakk radiatoren for en og en halv uke siden, så det var en gulldag med bilbergning og skift av radiator Litt dokumentasjon av dagens jobb: Da kan man vel si at årets skrusesong, offisielt er i gang
  2. Glemte helt å gi en tilbakemelding på dette, men du hadde rett O-ringen som tetter ned mot bunnpanna var ødelagt! Ny o-ring og har ikke vært en dråpe oljelekkasje siden
  3. Ser jeg er litt sent ute til å kommentere på dette (får skylde på at tag´en ikke var god). Som du skriver, videoen er relevant! Kan det muligens være bensinfilteret som er årsak til fuskingen? Problemene på den grønne Z´en kom fort tilbake (var kanskje aldri borte eller hadde flere feilkilder). Tomgangen virket bedre etter rens av regulatoren, men etter hvert begynte den å fuske ved pådrag også - byttet bensinfilter og det ble bra
  4. Med litt fritid i dag ble muligheten for å få hardtoppen montert på 2.8´n utnyttet. Brått ble det også fullt Z3 treff i garasjen også, ikke værst Med hardtoppen fraktet og montert, ble bilen pent parkert igjen i påvente av at snøen skal smelte tidlig til våren Vil også si at jeg syntes den svarte toppen gjorde seg godt på sølvfarget bil Ha en god helg!
  5. Pitstoppen over Oslofjorden før de siste 5 mila hjem! Vært en knall tur så langt med bare kos i Z'n! Blir en god vaskerunde i morgen for å fjerne alt av salt og drit før den settes bort for vinteren 😊
  6. Nei, her er det ingen klaging! Ikke noe problem med lang tur tilbake til Østlandet 😉 Endelig kom båten, og jammen klarte bilen seg uten subbing selv med 17" vinterdekk!
  7. Venter på fergen, den dro naturlig nok i det vi kom kjørende! Men, for en bil!!
  8. Takk for det, ble overrasket over hvor mye bedre den ble med litt jobb! Som sagt er det noen stygge hakk i kantene bak og foran, men det er ingen hast enn så lenge. Nå ser den ikke helt forferdelig ut, og da går det an å vise seg med den
  9. Har fått brukt den siste tiden i en litt småtrang hverdag å gjøre bilen klar for vinterlagring. Ble en grundig vaskerunde, deretter litt pre-wax og en runde med voks før den ble klar. Før vaskerunden: Etter polering: Ble dessverre dårlig med bilder i mellom før vask og ferdig resultat Jeg har en stund vurdert om det kunne vært kjekt med en hardtop til bilen. Ikke fordi man må ha det, men fordi det kan være praktisk med tanke på å forlenge sesongen, samt godt å ha på lengre turer om ikke været er helt topp. I tillegg vil det jo bidra til verdien på bilen @fxslin lette en periode etter hardtop til sin hellrot, og kom til slutt over to stykker som var interessante. Han kjøpte en, og jeg tenkte da jeg kunne kjøpe den andre om den var i så god stand som selger hadde fortalt. På fredag ble det da en 2,5 timers kjøretur for å ta en titt og eventuelt kjøpe. Da vi endelig kom frem, var det tydelig at denne ikke var brukt på en stund. Hardtoppen var hengt med lakken inntil veggen, full av støv og spindelvev. Vi fikk den ned og "god stand" var ikke begrepet jeg ville brukt Masse småriper, noen større samt flere hakk i kantene som hadde flasset av. Tenkte shit heller, har kjørt så langt og det er ikke aktuelt å betale avtalt pris. I værste fall måtte den lakkes opp, i beste fall kan man få et halvveis godt resultat på med litt rubb, polering og lakkstift. Skulle den bli perfekt, måtte den lakkes... Fikk prutet ned til hva jeg fant akseptabelt etter tilstanden, og plukket den med meg i håp om å få den litt ålreit Gårsdagen gikk selvfølgelig da med til å jobbe med toppen for å se om det var mulig å redde den. Med tanke på utgangspunktet, ble den overraskende bra. Har ikke rukket å ta lakkstift på kantene hvor lakken er skallet av, men det får komme en dag det også. Blir litt voldsomt med for mye bilder av alle merker og riper, men dette bildet gir omtrent et anslag på hvordan det sto til: Skrapemerker etter at støvet var vasket vekk: Merket fra bildet ovenfor etter rubb, ripefjerning, pre-wax og voks/sealer: Etter noen timers jobb, ble den slik: Den ble langt fra perfekt og bildene av ferdig resultat lyver nok litt. Den ble likevel uten tvil mye blankere De dypeste ripene og hakkene, som ikke synes på disse bildene, skal fylles med stift. Skal den bli i "god stand" må den nok innom en lakkboks Det er likevel ingen hast, toppen skal kun på når det er nødvendig og vil ikke være på for daglig bruk. Dette kan jeg vel gjøre over vinteren eller til våren. Nå gjenstår det bare å få montert festebrakettene i 2.8 og prøvemontere toppen på den, så blir toppen satt på stativ over vinteren slik at softtoppen holder seg fin ved lagring. Når det er gjort kan trekket dras over 2.8, så går den i en forhåpentligvis kort vinterdvale
  10. I helgen fikk jeg tatt en runde på den andre kanalen til e39´n, og det var et lite hyggelig syn... Ingen ukjent problemstilling, men like kjedelig. Her var det hull rundt det bakre jekkfestet, så lar bildet nedenfor snakke for seg selv. Da var det ikke annet å gjøre enn å pakke sammen - her må det sveises. Og det før vinteren og saltet kommer! Fremre jekkfeste var rustent, men ingen hull. Midtre del av kanalen var faktisk helt rustfri! I og med at denne siden skal tas, er det like greit å ta andre siden også. Den var ikke like ille, men hadde vel kommet dit over vinteren eller neste. Den positive siden av dette er at indre del av kanalen ser helt uberørt ut Når været først var bra i forrige uke, og all oljen allerede stod klar, sendte jeg en melding til @fxslin om vi skulle smelle til å bytte olje på bilene og surre rundt litt. Da mangler det bare en god vask og polering, samt bytte av hjul så er bilen klar for garasjen over vinteren. @fxslin fikk knipset et bra bilde av rumpa på bilen også!
  11. Nei, du sier noe der. Er vel det jeg har tenkt også Hehe, blir nok hellrot til den er klar ja
  12. Gratulerer med knallflott bil Kan ikke klage på arbeidet du har gjort så langt, og planene ser gode ut, så blir moro å følge med videre! Spent på hvordan lyden blir med muffler delete
  13. Dessverre blitt lite oppdateringer på disse bilene den siste tiden grunnet andre ikke-bil relaterte ting som tar tid. Ledig tid for arbeid har gått til @fxslin sin Hellrot, og nå går vi mot kaldere tider og snart skal Z`n gjemmes bort for vinteren. I forhold til e39`n har jeg en periode merket at den går dårligere enn vanlig, og tidvis har motor bare dødd på lavt turtall eller ved skifte fra R til D eller motsatt. En kjapp diagnose viste en shadow-feil på kamsensor. Slettet denne og bilen var tilbake til god gamle seg Tenkte også at det kunne være greit å sjekke kanalene på e39`n før vinteren, og da gjøre nødvendig preventivt arbeid for rust. I første omgang har jeg sett på førersiden, og som antydet var det behov for litt kjærlighet - dog ikke uoverkommelig. Ble dessverre ikke tatt så mye bilder da slipingen medførte så mye støv og jeg satte i gang arbeidet litt spontant, men slipte ned til metall rundt plugghull for deksler og ved jekkfester, hatt på Brunox, bodyspray/bodyskitt(?), lakket og hatt på klarlakk. Til slutt fylte jeg kanalen med hulromsmasse og fikk på dekslene igjen. Forhåpentligvis rekker jeg passasjersiden før kulda kommer skikkelig, så skal få tatt noen bilder av det. Nytt for min del var oppdagelsen av at jekkfestene ikke er brukbare når de er fjernet (om noen har en god teknikk for å fjerne de uten å ødelegge proppen, må de gjerne dele dette ). Det gjør kanskje ikke noe, da de gamle bar preg av bruk, så fire nye ble bestilt Det jeg dog oppdaget når jeg var ferdig var denne, en bolt i dekket... Slikt er alltid morsom å finne, og man ber om at luften ikke vil sive ut. Kjedelig nok ble det noen kroner for å få plugget dette da det ikke var tett. Enda mer kjedelig var det at jekkfestene som var bestilt (kom i går), ikke var på plass i tide til reperasjon av dekket. Mekaniker brukte en relativt stor gummiplate for å fordele trykket fra jekken, så forhåpentligvis er lakken like hel under dekslene. Dette må jeg sjekke opp når jeg har tid. Nye jekkefester som kom i går: En annen morsom ting som dukket opp med postbilen i går, var 50 liter olje til @fxslin og meg, fordelt på Castrol 5-30, Castrol 10-60 og diffolje til e39 for årets og neste års skift Det blir oljeskift før vinterlagring på Z`n og skift av olje på diffen på e39 før vinteren. Enn så lenge er jeg i sikleboksen på om jeg skal kjøpe ombygnignskit til Z´n for m50 innsuget nå før vinteren. Bilen sier at det skal bestilles med en gang, og allerede burde vært bestilt, mens hodet sier at jeg mest sannsynlig ikke rekker å montere det å få gleden av det før bilen skal lagres. Får fundere litt på det ut uken