Havers

Medlem
  • Innholdsteller

    32
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Da har jobben som har blitt utsatt i evigheter endelig blitt utført, nemlig skift av kalesje! (Ble egentlig gjort sent i juni, men litt treig på oppdatering her) 😎 Grunnet BMWs geniale plan hvor kalesjen holdes fast med plastfester i front, sprekker dette naturlig nok med tiden og gir vindsus og åpning for vann. Bakruta var ikke helt topp den heller 🤔 I dag får bildene tale for jobben: Kalesjen som skal av, holdt sammen i front av verdens beste gorillateip!: I og med at toppen skulle kastes, løsnet jeg alt foran og skar den ut bak. Litt lettere å komme til da😀: Ramma hvor kalesjen er festet i bakkant kom av. Så langt hadde det gått fort, og anslaget på ca. 13 timer (ref. internett) for byttet så ut til å bli nådd med god margin, men... BUTYL! For et gris... Denne demonteringen skal ikke gjøres på nytt, så en slurvete jobb som kan medføre lekkasjer var uaktuelt. Alt må bort! Etter flere timer ble det derimot bra, og anslaget på ca. 13 timer så ut til å stemme igjen 🙃 Ny topp blir funnet frem, lagt ut og stiftet fast til rammen sett i bildet ovenfor: Litt mer stifting: Ny butyl blir lagt: Monteringen er ikke så spennende, så vi hopper rett til resultatet, spot on! 😁 I og med at Z´n ble litt skjemt bort med ny topp, måtte e39 også få litt. Har lenge hatt lyst til å prøve meg på keramisk lakkforsegling, og klinte nå til. Resultatet ble i mine øyne godt, og forhåpentligvis fungerer det like bra som alle sier Tok dessverre lite bilder av jobben (det får komme senere), så dette bildet fra før forseglingen får duge:
  2. Ser @fxslin kom meg i forkjøpet Jeg kjøpte adapterkit - koster litt, men til gjengjeld får man alt man trenger (bilde fra selger): (den T-koblingen trengs ikke) ICV og CCV er festet i de opprinnelige festene i rammen. Den måtte kappes litt for den nye slangen du ser går inn i CCV (ringet med rødt på bildet til @fxslin). Selve rammen er festet til manifolden med braketter som fulgte med kittet. Se bildet, markert med gult: IAT sensor må modifiseres fra M52 innsuget, enten ved at det monteres på innsugsrøret etter MAF-sensor (lage et lite hull, fjerne o-ring på sensor og dytte den inn. Risiko for skader på sensor og at plast blir sugd inn i motor), eller gjenger opp selve sensoren (som jeg gjorde) og kliner inn med locktite eller noe varmebestandig lim og monterer den (se bildet) på m50 manifolden: Jobben går nok fint uten adapterkit (går med litt tid til å lage løsninger), men rammen for ICV og CCV må modifiseres uansett for å få slangene på plass
  3. Mulig det er litt mye skravling 😜
  4. Endelig fått satt av og brukt tiden i helgen på m50 swap i Z3´n. Så langt har det kun gått i vask og kjøring med lite skruing, annet enn litt på e39. Dette har ventet leeenge, og det var jammen på tide å komme i gang (og bli ferdig) Som vanlig med god hjelp fra @fxslin gikk jobben, med litt banning og tenking, uten problemer og med et godt resultatet. M50 swap`en skal visstnok gi bilen opp i mot 210hk slik setup`en er i dag, og videre opp i mot 220 hk med mapping. Det sies at man merker forskjellen på første tur, og at det tar noe kjøring før hjernen tilpasser seg den økte mengden med luft. Merket naturlig nok forskjell på første tur, så får man se hvordan det blir etter hvert og en senere mapping Synes jammen lyden i bilen ble enda grommere også 😎 Om noen her inne har gjort modden med mapping i ettertid, hører jeg gjerne om hvordan det ble Litt bilder av jobben og resultatet følger nedenfor. Før oppstart ble innsuget lakket, da det ikke var spesielt pent i utgangspunktet... Før: Etter: Så skulle dette ut: Alt røsket ut: Modifisering av innsug og fester med påbegynt montering: Litt vasking før montering: M50 inne!! : Originalt vs M50: Montering montering montering: Og, endelig ferdig! Fikk i forrige uke også tak i originalt deksel til en m50 motor, så slapp dermed også å modifisere det originale:
  5. Ikke så mye action på Z3 om dagen annet enn at den er tatt ut av garasjen for sesongen, men 5`ern har fått seg en "oppgradering" (etter 7 års eierskap, burde den kanskje fått det tidligere mener mange) Eibach senkefjærer, nytt styrestag (ødela foringen ved demontering) og nye øvre bærearmer begge sider bak. Gjorde absolutt noe med utseende på en ellers standard bil. Ikke så viktig at bilen er så lav som mulig, men litt tøffere look var jo ikke å forakte I og med at baksetene må ut for demontering av dempere bak, tok jeg like greit en rens av setene også. Bakfjærene lot vente noe på seg, så prøvde med litt oppfarging av den solfalmede hattehyllen (svart vinylspray). Kan nok trenge et strøk til for å bli perfekt, men gikk fra falmet svart/blå til svartere hvert fall 😎 Litt diverse bilder underveis (må på forhånd beklage de lekre vinterfelgene 🙈 ) : Skinnpleie: Før og etter på hattehylla (ikke noe optimalt etterbilde ser jeg) : Før, underveis og etter foran: Før, underveis og etter bak: Og til slutt fikk jeg slengt på sommersko: Nå mangler bare en god vask, så er det Z`n som skal få oppmerksomhet resten av sommeren! Ha en god kveld!
  6. Da var påsken nesten over, og siste fridag i solen ble benyttet til skift av stabforinger og støttestag på E39´n. Etter en vinter med dårlig måkt vei opp til heimen (om det kan kalles måking), hadde disse fått den siste delen av juling de trengte for å skape herlig rytmisk musikk (klunkning) ved den minste ujevnhet i veien En rett frem og lett jobb, eneste hindringen var over stabforingen på passasjersiden hvor det var rimelig trangt mellom foring og eksosskjold (vil anta det er det?). Snusfornuftig som jeg er, gav jeg opp forsøket med å lirke foringen inn på samme måten som jeg hadde lirket den gamle ut, så skjoldet ble demontert og trøkket så langt vekk plassen tillot. Gikk lett da gitt Ellers er det kommet litt godsaker i posten de siste månedene, og skal forsøke å holde siden her oppdatert med hva som skjer med begge bilene fremover Ellers sprakk radiatoren for en og en halv uke siden, så det var en gulldag med bilbergning og skift av radiator Litt dokumentasjon av dagens jobb: Da kan man vel si at årets skrusesong, offisielt er i gang
  7. Glemte helt å gi en tilbakemelding på dette, men du hadde rett O-ringen som tetter ned mot bunnpanna var ødelagt! Ny o-ring og har ikke vært en dråpe oljelekkasje siden
  8. Havers

    Oppkjørselen - E46 320 esel

    Ser jeg er litt sent ute til å kommentere på dette (får skylde på at tag´en ikke var god). Som du skriver, videoen er relevant! Kan det muligens være bensinfilteret som er årsak til fuskingen? Problemene på den grønne Z´en kom fort tilbake (var kanskje aldri borte eller hadde flere feilkilder). Tomgangen virket bedre etter rens av regulatoren, men etter hvert begynte den å fuske ved pådrag også - byttet bensinfilter og det ble bra
  9. Med litt fritid i dag ble muligheten for å få hardtoppen montert på 2.8´n utnyttet. Brått ble det også fullt Z3 treff i garasjen også, ikke værst Med hardtoppen fraktet og montert, ble bilen pent parkert igjen i påvente av at snøen skal smelte tidlig til våren Vil også si at jeg syntes den svarte toppen gjorde seg godt på sølvfarget bil Ha en god helg!
  10. Pitstoppen over Oslofjorden før de siste 5 mila hjem! Vært en knall tur så langt med bare kos i Z'n! Blir en god vaskerunde i morgen for å fjerne alt av salt og drit før den settes bort for vinteren 😊
  11. Nei, her er det ingen klaging! Ikke noe problem med lang tur tilbake til Østlandet 😉 Endelig kom båten, og jammen klarte bilen seg uten subbing selv med 17" vinterdekk!
  12. Venter på fergen, den dro naturlig nok i det vi kom kjørende! Men, for en bil!!
  13. Takk for det, ble overrasket over hvor mye bedre den ble med litt jobb! Som sagt er det noen stygge hakk i kantene bak og foran, men det er ingen hast enn så lenge. Nå ser den ikke helt forferdelig ut, og da går det an å vise seg med den