morpho

Medlemmer
  • Innholdsteller

    48
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  1. morpho

    Foxwell Nt510Pro

    Hei! Noen som har foxwell nt510 pro? Har du isåtilfelle freeze frame data? Gjerne under function-menyen?
  2. en ene forhandleren sier nå at aksjonen er utført/lukket på min bil. Kjempegreier
  3. Men var det ikke 10 år/250.000km? Typisk meg å være for sent ute
  4. Min bil, 318d, N47 20A produsert 11.04.2008 er IKKE innebefattet av denne aksjonen iflg to forskjellige verksted. Kan det være mulig?
  5. morpho

    Kokset igjen innsugsmanifoil E46 320dA

    Jeg tror poenget til TRF er at hvorfor skal du risikere enten igjenkoksing med påfølgende flapshavari eller et rigid rengjøringsregime av innsug når det finnes en original løsning som er uten flaps og du alt skal investere i et ekstra innsug? Jeg tok som nevnt av innsuget på min n47 318 og det var helt for jævlig. Jeg angrer på at jeg ikke rengjorde det kjemisk og skikkelig, men det var det ikke tid til. Hadde det vært flaps der, så hadde de garantert ikke fungert. God idé å kjøpe et ekstra innsug, men jeg ville vurdert å følge TRFs råd, særlig hvis du har tenkt å kjøpe brukt innsug samt beholder EGR og mating av veivhusgasser direkte inn på innsug.
  6. morpho

    N47, egr, men hva er det som foregår

    Tja, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Nå har jeg tatt av vakuumslangen fra den sorte lille boksen før egr-ventilen, og målingene er nå egr_pdc:0% og egr_err: -100 eller -0.8 ved kald motor og egr_pdc varierer fra 5% til 95% ved varm motor hvor egr_err igjen er -100 eller -0.8. O2-sensoren får ingen signal ved kald motor, ved varm motor varierer den fra 0.2V til rett over 1V. Turboulingen er tilstede selv etter at alle slanger fra turbo t.o.m innsug nå sitter peise fast. Actual air mass flow er høyere enn specified; sistnevnte ligger på ca 480 mens actual varierer noe, men fort mellom 560-800 v/pådrag.
  7. Hei! Håper noen kan hjelpe meg å forstå følgende: Byttet glødeplugger og gløderele, fant ut at innsuget måtte av, det var jo fullstendig gjenkokset, så rengjorde det mekanisk og klasket igjen. La ellers merke til at slangen fra intercooler til innsug lekker i begge ender. Startet opp, kjørte tur, funket greit, men kom på at sensoren på innsuget hadde jeg glemt å rengjøre. Den var heltforjævlig. Renset, men i etterkant av dette jager turtallet i 15-20 sekunder ved kaldstart, så i dag tenkte jeg å rense egr ventilen. Drn ser sikkert ikke ut den heller. Problemet er imidlertid at jeg ikke får den av da skruene er rustet fast og sporene på ene skruen er rundet av. Så da koblet jeg av vakuumslangen isteden. To forskjeller: egr_err = -100 med slangen på og varierer mellom 98.4 og -0.8 med slangen av. Dessuten innbiller jeg meg at motoren går lettere fra 800-2000 rpm der det før kunne drøye litt. Spørsmål: er egrventilen lukket med slangen av? Kan den ha kokset fast i åpen stilling? Hvordan får jeg faenskapet av når den er rustet fast? Og kan man ikke bare blende hele driten med en kobberplate mellom blokk og egr? Eller er det samme nytten å ta av vakuu slangen? Har også litt turbouling. Det regner jeg med kommer fra lekke slanger fra intercooler. Er det noe lurium man kan bruke her, eller må jeg spandere nye slanger? De koster jo heroin og vel så det..
  8. Hei! Håper noen kan hjelpe meg å forstå følgende: Byttet glødeplugger og gløderele, fant ut at innsuget måtte av, det var jo fullstendig gjenkokset, så rengjorde det mekanisk og klasket igjen. La ellers merke til at slangen fra intercooler til innsug lekker i begge ender. Startet opp, kjørte tur, funket greit, men kom på at sensoren på innsuget hadde jeg glemt å rengjøre. Den var heltforjævlig. Renset, men i etterkant av dette jager turtallet i 15-20 sekunder ved kaldstart, så i dag tenkte jeg å rense egr ventilen. Drn ser sikkert ikke ut den heller. Problemet er imidlertid at jeg ikke får den av da skruene er rustet fast og sporene på ene skruen er rundet av. Så da koblet jeg av vakuumslangen isteden. To forskjeller: egr_err = -100 med slangen på og varierer mellom 98.4 og -0.8 med slangen av. Dessuten innbiller jeg meg at motoren går lettere fra 800-2000 rpm der det før kunne drøye litt. Spørsmål: er egrventilen lukket med slangen av? Kan den ha kokset fast i åpen stilling? Hvordan får jeg faenskapet av når den er rustet fast? Og kan man ikke bare blende hele driten med en kobberplate mellom blokk og egr? Eller er det samme nytten å ta av vakuu slangen? Har også litt turbouling. Det regner jeg med kommer fra lekke slanger fra intercooler. Er det noe lurium man kan bruke her, eller må jeg spandere nye slanger? De koster jo heroin og vel så det..
  9. Hei! Har fått den vanlige DSC/DTC failure, verkstedet leser 5e20 hydraulisk trykksensor, og skal ha 5 lapper for å sende den til rep eller 15.000(!) For å montere en ny. Det rare er imidlertid at ABS virker. Traction control virker ikke, heller ikke cruisecontrol. Hvordan kan trykksensor til ABS-hydraulikkpumpe være gåen mens jeg har ABS?! Andre symptomer: batteriet er kjørt og burde vært byttet i fjor. Hvilespenning på 12.2v, klokken slettes hele tiden på vinteren. Har byttet bremsevæske (verksted) bremseklosser (selv) og selvfølgelig dekk(selv) ila siste år. Planlegger full hjemmeservice ila uken, burde jeg likegodt bare bestille et slikt Hydro rep kit fra ebay til 2500 og smelle den inn isteden for å vente i 2-3 uker uten bil på at verkstedet skal få reparert enheten?
  10. morpho

    Lykter E91 08-mod Xenon

    aha... takk!
  11. morpho

    Lykter E91 08-mod Xenon

    Hei! For noen dager siden fikk jeg opp en feilmelding: dipped beam left side failure eller noe lignende. Jeg sjekket sikringer, og byttet etter noen dager pærer. Vasket lykteglassene, ingen feilmeldinger og alles in ordnung. Men så begynte jeg å studere ting litt nærmere. Xenonpærene sitter ytterst. Men så er det en pære i hver lykt som sitter innenfor disse, og de lyser aldri. Hva pokker er disse pærene til for? Jeg har trykket på absolutt alt som kan minne om lysknapper i bilen, men de lyser altså ikke. I tillegg synes jeg fjernlysene mine ikke akkurat er fantastiske. Er det kanskje disse som da er synderen? For ordens skyld, hos realoem, på denne tegningen, er det pære 2 jeg snakker om: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=63&fg=05 Det er lys i disse ringene, og i xenonepærene, og de lyser også mer når jeg klikker på fjernlys. Men disse andre pærene er det altså ingen futt i, og ingen feilmelding på.
  12. morpho

    Tips til vinterdekk

    Kjøpte bil sørfra for en måneds tid siden. Det sto bra piggfrie dekk på den, og jeg tenkte at jeg fikk prøve de og se hva som skjedde. På tur nordover var de fint; bar asfalt og tørre svenske vinterveier funket de flott. 2000km senere, vel hjemme i nordnorge, fikk pipen en annen låt. Jeg kom meg såvidt ut av kryss og utkjøringer om det gikk en anelse oppover. halvannen dag senere sto det nye Hakka 5 på, og jeg er kanonfornøyd. Nå tar bilen seg frem overalt hvor jeg har vært, på snø, is, og hva det måtte være. Hakka 5 får du billig nå, ettersom Hakka 7 tydeligvis er toppmodellen, og jeg betalte godt under 5000 for fire nye dekk med omlegging og balansering og alt det der inkludert. Det var det definitivt verdt. Hakka 7 skal være enda bedre, og Continental sine får mye skryt.
  13. Hei! Jeg går i samme tanker selv, og har forsket en del på dette rundtomkring på nettet, og ikke minst her. Personlig nøyer jeg meg med en to-kanals forsterker. Det er fordi høyttalerne under setene er koblet i serie med høyttalerne i dørene originalt, og man MÅ ikke nødvendigvis ha en 4-kanals forsterker til 4 høyttalere. På denne måten slipper jeg unna med litt arbeid, og lar så mye som mulig av ledningsnett være originalt; jeg legger bare forsterkeren imellom headunit og høyttalere en eller annen plass. Jeg har ikke Pro-spilleren, og må derfor finne meg en forsterker som takler utgangssignalet fra headunit. Du har Pro-spilleren, og da tror jeg at du har en egen forsterkerutgang der, og da ville nok jeg også ha gått for en 4-kanals forsterker. Da kan du la signalet fra spilleren drive høyttalerne i bakdørene, og smelle ivei med ny og skinnende firekanaler på hele fronten. Dette er hva jeg tipper jeg blir å gå for når det blir litt varmere i været: - Gladen One 200 høyttalersett, 2x8"basser, 2x4"mellomtoner, 2x1" diskanter - 3698,- - Mosconi Gladen One 120.2 forsterker - 2498,- - Noe spesialtilpasset kabelstyr - 300,- - 2x speilhusdeksel med rom for 1"diskant - 700,- Totalt 7200,- før evt. rabatter. Jobben gjør jeg selv. Det går nok noen timer, så jeg synes egentlig ikke 13000,- er en upris for å få gjort det profesjonelt, men jeg gjør det heller selv og sparer de pengene. Det eneste problemet jeg regner med å støte på er å finne en bra plassering for forsterkeren, samt en god plass å hente strøm fra - jeg vil helst slippe å strekke en kabel fra batteriet i bagasjerommet.
  14. morpho

    BMW dieselmotorer

    Vil men enkelt og effektivt utelukke EGR om man setter en plate over hele '1' på dette bildet? http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=50
  15. morpho

    BMW dieselmotorer

    Jeg lurer på en ting angående EGR, dvs egentlig kanskje denne sensoren. det meldes om folk her inne som blinder eksosinngangen på denne dingsen, og får opp feilmelding om utilstrekkelig lufttilførsel, eller noe i den duren. Hva om man tok av denne slangen, blendet den, og monterte på en ny slange som hentet inn friskluft fra luftfilterboksen eller en annen plass med ren luft? Ville sensoren klikke da?