papertiger

Medlem
  • Innholdsteller

    1533
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    8

Alt skrevet av papertiger

  1. Den felgmodellen der er lekker, tror den hadde passet bra! Hvordan er innpress i forhold til vanlig F10/11?
  2. Det aner jeg sterkt at blir en sikle-etter-bil. ang. Nye X4 så kikka jeg på denne på BMW Welt for noen dager siden, men ble ikke helt overbevist hva designet angår. Synes taklinja går for langt bak og for høyt, så den ser litt topptung ut bak, samtidig som at det ikke er noen markert støtfanger bak, bare rett ned. Når det er sagt kom det seg noe når jeg fikk sett den i en mørk gråfarge kontra den røde, da dempet det seg litt. Men liker bedre nye X3, som er mer harmonisk i linjeføringen og har bedre proporsjoner etter mitt syn.
  3. Hvordan er 3-punktsselene festet bak? Eller er de bare til pynt 😛
  4. papertiger

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Drøye 5,5 år på meg, rett etter kjøpet av min første BMW. Den største erfaringen jeg har gjort meg med dette forumet er vel hvor mye det har kostet i kronasjer 😛 hadde vært mye billigere å ikke fått mata entusiasmen og trangen til å modifisere og bruke penger på bilen. Men man lever da bare en gang osv Har lært utrolig mye av medlemmene her inne, tips og råd har gjort det mulig å unngå feller og gjøre økonomisk smarte, men også økonomisk tøysete valg. Og jeg setter pris på at som bilentusiast får jeg på dette forumet påfyll av stoff både rundt entusiastmerket BMW, men også om andre merker og bilverdenen generelt. Alt dette er elementer som verken Facebook eller andre sosiale medier kan skilte med, og som jeg verdsetter høyt her. I tillegg har jeg fått gleden av å sette ansikter på noen av medlemmene her gjennom et bimmerstreff - mitt første biltreff sådan med egen bil - det var utrolig hyggelig å møte «likesinnede» og se at entusiasmen ikke setter grenser for verken stil eller bil
  5. Trygt parkert utenfor parlamentsbygningen og hotellet i Praha nærmer seg 3000km på ferden nå.
  6. Den bruker nok kjørestil og kjørelengde, men Bavaria sa også at slitasjevarsleren har flere steg i seg som tar borti skiva. F.eks på Minien så var klossene langt fra utslitt, og CBS viste 11000km igjen, så plutselig en dag kom varsellyset for bytte av bremser opp. Da viste det seg at skivene var helt utslitt, og slitasjevarsleren hadde slått ut på dette.
  7. Hentet min første nye bil, og min første BMW, på Bavaria i Stavanger fredag 9. november 2012. Er en stund siden, men here it goes: Bilen er en Estoril Blue F20 116i, med M sport pakken. Gikk for en leasingkampanje BMW Norge har hatt gående en stund (kampanjerente, piggdekk på felg osv), men plussa litt på. Som f.eks. turbobensin i stedet for diesel (angrer IKKE!), M sport pakke, og diverse andre ting. Hadde i utgangspunktet bestemt oss for 116d Sport, men ble overbevist om bensin da vi prøvde en 116i. M pakken gav også det lille ekstra som gjør at det sterkt kritiserte frontpartiet, med lyktene i spissen, virker mer harmonisk. Den dypere M-støtfangeren gjør at lyktene glir mer inn i designet, og ikke er så dominerende. Den lille turbomotoren er utrolig sterk og fleksibel. Dynotester skal og ha det til at disse motorene yter en del mer de 136hk og 220Nm BMW oppgir. Etter mine erfaringer tror jeg dette kan stemme meget bra, for den går uforskammet bra til å "bare" ha 136hk. Girkassen er tight og fin, M sport understellet er perfekt vektet mellom komfort og sport, og setene i alcantara/stoff er de beste setene jeg noen gang har sittet i. Eneste jeg har hatt problemer med er DSC'en som er veldig overfølsom for Nokian Hakkapellitta piggdekka i 16" som står på. De første 2-3000km blinket den som besatt ved ethvert gasspådrag, så brukte Sport+ en del da, men den har roet seg nå. Helst i høyere hastighet (60-100) at den blinker av og til. Hyling i bremser er et annet punkt som jeg ikke er helt fornøyd med, men mulig det også går seg til. Har kjørt drøye 5000km siden overtagelse. Dette er småting, alt i alt er jeg så storfornøyd at jeg kan ikke se for meg en annen bil enn BMW også neste gang. 116i 5-dørs Estoril Blue (Del av M Sportspakke) B45 Stoff Hexagon/Alcantara anthracite/Black (Del av M Sportspakke) HAAT 18" M LMfelg Stjerneeke 386M RFT 18" (Del av M Sportspakke) 2N4 Interiørflater Aluminium Hexagon (Del av M Sportspakke) 4MR Siktpakke i komb med M Sport ZVM Drive Comfort pakke ZVA M Sportspakke (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 337 Servotronic 216 2 770 NOK Multifunksjonstaster på rattet 249 Standard Runflat dekk 258 Standard Bortfall av modellbetegnelse 320 Solbeskyttende vinduer 420 Gulvmatter i velour 423 Varseltrekant og førstehjelpssett 428 Standard Automatisk avblendbart innv. speil (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 431 Gjennomlastingssystem 465 Sportsseter foran (Del av M Sportspakke) 481 Oppbevaringspakke 493 Oppvarmbare forseter 494 Standard Midtarmlene foran, skyvbart (Del av M Sportspakke) 4AE Standard Dekorkant estoril Blue matt (Del av M Sportspakke) 4DX Lyktespylersystem 502 Standard Park Distance Control (PDC), bak (Del av Drive Comfort pakke) 507 Tåkelys (Del av M Sportspakke) 520 Regnsensor (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 521 Xenon 522 Klimaautomatikk 534 Standard Dynamisk cruise control (Del av Drive Comfort pakke) 544 Lyspakke 563 Deaktivering av passasjerkollisjonsputen 5DA Standard Nedfellbare hodestøtter bak (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 5DC DAB+ radio 654 Radio BMW Professional 663 Standard HiFi Høyttalersystem 676 Utøket tilkobling mobile enheter (Del av Drive Comfort pakke) 6NK M Sportsfjæring (Del av M Sportspakke) 704 M Sportsratt i skinn (Del av M Sportspakke) 710 M Aerodynamikkpakke (Del av M Sportspakke) 715 Individual Shadow Line, høyglans (Del av M Sportspakke) 760 Individual antrasitt taktrekk (Del av M Sportspakke) 775 BSI Service Inclusive 5år/100 000km Piggdekk på felg 16" 411
  8. papertiger

    Min 2016 118i

    Har du M sport understellet? Hadde det på F20’en vår, følte ikke behovet for noe mer der, men moderate fjører som Eibach eller AC Schnitzer gjør seg ikke bort. Har min andre BMW med senk nå, fungerer utmerket om vinteren også, selv på vestlandsveier
  9. @awt det var det samme som skjedde med meg når jeg hadde bilen på oljeskift og Vehicle check hos Bavaria - CBS viste plutselig 2200km til bytte framme og 9000km bak. Fikk tilbud på snaue 9000kr for bytte av klosser og skiver framme. Når vi så hadde kjørt de ca 1100-1200km ned til Bad Hersfeld viste det 1500km igjen framme i iDrive. De tok en sjekk, og sa at både skiver og klosser måtte byttes framme, skivene var til og med under minimumstykkelse. Bak kunne klossene holde 3-4000km til, kanskje til vi kom hjem. Skivene der skulle kunne holde til neste skift av klosser (slik som du også gjorde på din). Så de byttet skiver og klosser framme + klosser bak. Og kjørte de inn samt etterstrammet hjulene etterpå, før vi fikk kjøre videre på Autobahn til München . EU-kontrollen gir ikke feil når det står i CBS at de skal byttes om X antall km, så sant det ikke er forsvarlig å kjøre med 😛
  10. papertiger

    Min 2016 118i

    Kul bil! Hadde en F20 116i M sport pre-LCI (er vel samme som 118i LCI?) i 3 år, beste 3 årene i livet mitt! Neida, men var en uhyre morsom bil som jeg savner ennå. Leken, lettkjørt og utrolig god balanse gjorde det også til en god vinterbil i mine øyne. Moderat senk? Så ut som det var en tanke mye luft med 19”
  11. Finfin hentetur dette så det ut som har ofte lurt på - hvordan er det å kjøre med så stor henger med så mye vekt bakpå? Har mest erfaringer med traktor og henger, og Pajero med henger (som jo også er en traktor på sin måte 😛 ), og der kjenner en jo nesten ikke 3 tonn på kroken. Hvordan er X4 som trekkbil?
  12. Hørtes ut som en kjekk tur i en fin del av Norge kjipt når en har sett for seg bilen, men kan skrive under på at bilen du brukte passet vel så bra til formålet og veiene, disse Miniene kjører utrolig bra og er nok noe av det mer morsomme det går an å ratte rundt på svingete vestlandsveier.
  13. Jeg la merke til den skeive bakluka når jeg prøvde den, merka den drog litt mot høyre da den hadde et lavere tyngdepunkt der ps - ble svært så bra med karbonlistene, regner med det hjelper på 0-80 tiden?
  14. papertiger

    21" Dekkdimensjoner og Xdrive

    Bavaria-mannen svarte også på diskusjonen dere har ang. lik dekkbredde på ulik felgbredde i innlegget @awt linket til (les: dette og alle de andre spørsmålene ble stilt mhp. F3x 18” og 19” med 8” felg framme og 8,5” bak): «Ved spørsmål om jeg kunne hatt lik dekkdimensjon foran og bak på 19” felger med bredde 8”+8,5” for å unngå RFT, fikk jeg til svar at jeg måtte ha 4 like felger. Han kunne ikke si at dekket strakk seg nok til å endre omkretsen, men formelt sett måtte en ha lik felgbredde foran og bak ved lik dekkdimensjon når det gjaldt garantien.» Til info kjører jeg nå på Vredestein Ultrac Vorti ikke-stjernemerkede-ikke-runflat-dekk i originale dimensjoner 225/40-19 framme og 255/35-19 bak på 8+8,5” felg, og det funker fint, men de virker som at Vredestein tar denne problemstillingen på alvor i og med at de utsteder et typegodkjenningssertifikat med dekkene i gitt dimensjon som sier at de kan brukes på den spesifikke bilen.
  15. 87 mils etappe idag: check. Firer leverer som milsluker!
  16. Rattvarme er gullfint på vinteren - merkes når jeg ikke har det tilgjengelig (les: Mini).
  17. Har også erfart LED en vinter med F36’en, uten at dette var noe jeg tenkte over. Fungerte upåklagelig, uten opphoping av snø. Så ikke noe å tenke på det
  18. Fikk pris fra de nå, men blir litt voldsomt når det ennå er 9000km igjen - hun anbefalte meg faktisk også å kjøre de helt ut, ikke bytte før, da det "potensielt var 5000km i gevinst ihht. BMW sine anbefalinger" - dvs. de 9000km kan fort bli 14000km alt etter kjørestil. Dette er jo et godt alternativ som kan være verdt å sjekke ut, selv om jeg har problemer med å tro at vår kjære lokale forhandler her ville gått med på noe sånt, bl.a. pga. det @ahj skriver. I tillegg må de da spesifisere at de ikke har garantiansvar på delene? Når jeg nå har sjekket nettsidene du har tipset om tidligere (eurodel.no) kan jeg få Zimmermann skiver, Textar klosser (stod Textar på BMW MINI OEM klossene jeg kjøpte til Minien tidiligere i år...) og Bosch sensor til ca 2000kr. Det er ca 1/3 av tilbudet jeg nå fikk på bytte av bakbremsene i Tyskland, og sikkert 1/4 - 1/5 av pris i Norge. Da er det absolutt verdt å vurdere å gjøre jobben selv. Måtte selvfølgelig sjekke youtube, men virker ikke til å være noe hokus pokus med bremsene bak på F32/F36. Ja jeg skal nok måle skivene før jeg kjøper inn noe som helst, kan godt være det er mye igjen der. På Minien var det mye igjen av klossene framme, men plutselig kom bremsevarselet opp. Fant da ut at skiva var slitt langt under minimumstykkelse og sensoren tok i den, så der var det kun byttet klosser, og sikkert aldri skiver . Så den sier i fra uansett. Mikrofilter og den tingen som jeg heller ikke husker hva heter ligger begge under oljeservicen, så det blir som regel byttet samlet. Men i iDrive viser det kun olje ja. Clean servicebok bryr jeg meg ikke om, så lenge det ikke har noen innvirkning på garantien eller noe annet å gjøre det selv. Det er jo tross alt slitedeler.
  19. Drive-by Bavaria Stavanger idag: Rumpa på en Phantom, og en @awt-bil
  20. Hadde Firer på service hos Bavaria Stavanger på mandag, det er ganske «sutalaust» (bekymringsfritt, red. anm. 😛 ) med BSI. Lever inn, vent, hent. Det ble utført oljeskift, alle filtere og Vehicle check. Har tidvis fulgt med i iDrive på bremsene, men når de plugget nøkkelen i systemet på service viste det plutselig kun 2200km igjen på frambremsene. Bilen har gått snaue 52000km, så synes dette var noe tidlig. De sjekket under service, og mente at både skiver og klosser burde byttes. Hadde tenkt å skifte de selv etterhvert, men får ikke tid før vi drar på Europa-bilferie på lørdag. Så fikk et tilbud fra lokal forhandler her, og ringte rundt til diverse BMW-forhandlere langs ruten vår i Tyskland. Endte opp med å booke inn service hos forhandler i Bad Hersfeld i Tyskland førstkommende mandag, til litt over halvparten av prisen jeg fikk her på bjerget . Bare litt dyrere enn om jeg skulle kjøpt uoriginale deler selv. Så til spørsmålet: bakbremsene har ifølge iDrive 9000km igjen - og bilen har snaue 2 års garanti igjen. Har tenkt å bytte de selv, men er det noe jeg bør vurdere å få gjort av et verksted med tanke på - a) at bilen har gjenværende garanti b) blir det skrevet inn i serviceheftet i iDrive? Da kan det evt. kun gjøres hos BMW. Er jo, for å være helt ærlig, spinndyrt å få dette gjort på verksted her sammenlignet med å gjøre det selv, men prisen i Tyskland gjør det jo litt fristende å høre om pris på å få tatt bakbremsene samtidig. Selv om det er en nokså smal sak å gjøre dette selv.
  21. Forventer intet mindre av deg Magne-ten, at du leverer denne inn til lakkereren og ber de lakke den i Titansilber og kaliperene i Austingelb. Halvburet i samme farge kan komme senere, men det må komme. Du virker jo ikke til å være en type som gjør ting halvveis?
  22. papertiger

    Delnr. hos GS borte?

    Har også lagt merke til at GS har fjernet delenummerne, noe som er synd da det blir litt lotto som nevnt over her. Koed har jeg kun gode erfaringer med, men om en bare skal ha et par ting synes jeg frakten er noe dyr sammenlignet med GS. Og hos Koed kan jeg handle deler til Minien fra ETK
  23. Kjekt reisebrev - og kjekt å følge utviklingen til 2.8'en. Er bøylene originalt tilbehør som kunne krysses av i ekstrautstyrslista? Såg ut som en fin tur, landeveiene i Telemark kan være veldig kjekke kjøreveier har jeg erfart selv
  24. D3, ikke B3? Alpina blir jo ALDRI feil uansett Ps- trådtittelen din leses nå lett som «min F31, nyrene mine og senk vurderes solgt» jeg hadde i hvertfall solgt en nyre og to for en Alpina