hanzhe

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1027
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

  • Days Won

    1

hanzhe last won the day on July 11 2014

hanzhe hadde mest likt innhold!

Om hanzhe

  • Vurdering
    Brigader

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Trondheim
  • Kjøretøy
    E60 525D
  1. Rekkevidde etter X antall år er ganske godt dokumentert, med 90-95% liv etter 250000km, dvs 450-475km. Absolutt innafor. Ser en 2012 F10 M5 på finn med 110 000km på seg. Det er mye penger for en 5 år gammel sportsbil uten garanti. De snakket om denne "problemstillingen" på Top Gear for mange år siden. Det var vel da James May var i California og prøvekjørte Honda FCX Clarity. Jay Leno hadde et godt poeng i samtalen, hvor disse "grønne bilene" (sett bort ifra hvor strømmen kommer fra) kan ta over hverdagsbruken, så har man sportsbilene for å kose seg. Det er godt sagt og et godt poeng. Så kan man ta den nødvendige kjøringen til lav kostnad, og så ha en mer inspirerende bil å kjøre de gangene de behovene melder seg. 0-100-hastigheten var ikke ment som et argument for å kjøpe elbil, mer for å si at det kan være moro selv om det ikke smeller i eksospotta og motoren brøler. F.eks synes jeg det var mye mer underholdende å kjøre en CLA 45 AMG enn Model S og Model X. Kort hjulavstand, sinna liten motor med god lyd; rett og slett fantastisk. For meg personlig handlet det denne gangen om å la fornuften seire, for før eller senere kommer det både moms og avgift på elbiler i bøtter og spann. Når dagen med (25%) moms på disse bilene kommer, sitter man jo igjen med nok en gavepakke fra staten; høyere gjensalgsverdi. Nok avsporing fra min side. Jeg tror i bunn og grunn vi er enige, Fredrik 90. Du er bare litt mer sta enn meg, og det skal du ha creds for.
  2. Man kan vel ikke akkurat påstå at en 2012 Tesla Model S P85 med sine 470hk, 0-100 på 4,2sek og 502km rekkevidde kan kalles direkte utdatert. Flesket man til tidlig her, slik som bl.a "Tesla-Bjørn" har man gjort et enormt bra kjøp. Jeg var selv ganske imot fordelene elbiler får, at de snylter på staten, urettferdig o.l. Så snudde jeg. 4hjulstrekk, superlading, rekkevidde på opp mot 500km, 0-100 på rett over 4 sekunder til 600.000. Det er mindre enn en spartansk utstyrt G30 520i. Hadde vi hatt annen avgiftspolitikk på biler her til lands hadde jeg glatt gått for en M3 eller noe i den duren - at de bilene er overlegne Model S i kvalitet og kjørekomfort hersker det ingen til over. La det ikke herske noen tvil, BMW er helt klart mitt favorittmerke. Men det byr meg imot å betale mange hundre tusen kroner i statskassen når jeg kan få en så herlig bil som Model S uten å legge igjen så mye som en krone i statskassen, slippe å betale sure småsummer i bomveier, parkere og lade gratis på jobb, få rimeligere forsikring og enda litt til. Ja, jeg strekker meg gjerne etter gulroten i stedet for å nekte å ta den bare på trass. Volvo Polestar ser på sin side fantastisk ut. Mektig imponert over utviklingen de har hatt de siste årene med designet. Håper BMW våkner opp og hiver seg på både elektrifiseringen og forbedrer designet.
  3. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det er fordi å komme med formelen som benyttes for utregning av vegslitasje er uforstålig og/eller uinteressant for de aller fleste. https://www.vegvesen.no/_attachment/188382/binary/980128?fast_title=Håndbok+N200+Vegbygging+(21+MB).pdf Fra nederst på side 471. For øvrig er jo det Fredrik 90 sier helt sant, elbil sliter jo like mye på veien som andre biler. Poenget er at det må være en grunn til å velge et grønt alternativ. Hadde vi hatt svenske bilpriser hadde det knapt vært en Tesla på veien.
  4. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det er vel ingen tvil om at staten har tapt enorme mengder på elbilpolitikken. Uansett, de som har 1 mill å bla opp for en Model X har etter all sannsynlighet råd til "skarve" 70 000 på toppen.
  5. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Vi får se hva det har å si. 70 000 på Model X men hvor mye på Model S? Ingenting på Model 3. Jeg er så bitter over at BMW har vært så utrolig treige med sin elbil-strategi. Så det vurderes Model S i stedet. Model 3 blir (ikke overraskende) forsinket og drivstoffprisene blir iallfall ikke å gå ned i fremtiden. Når de i tillegg skal øke prisen for parkering utenfor jobb med 80% over nyttår - men elbil parkerer gratis - begynner regnestykket å virkelig tale for seg selv.
  6. Den store LED pære tråden.

    fikk ikke til å sitere + skrive tekst selv så måtte redigere opprinnelig innhold.
  7. Den store LED pære tråden.

    Nå var det veldig mye snakk om 9rds.no fra deg j0rgz. Du nevner de jo i bortimot hvert innlegg du har her inne.
  8. BMW dieselmotorer

    Hadde vært fantastisk om det stod litt mer utdypende info på quickfix.no @TRF Er f.eks tabellene med mulige steg/effekt oppdatert?
  9. Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Ja det bør jo være noen fordeler ved å bo på bygda
  10. BMW 523i F10 vs E60

    Gå for F10 rett og slett fordi den er en generasjon nyere.
  11. 2007 525d E60 Msport

    Er det fukt i bilen eller noe? Tenker på bildet av baksetet
  12. Vurderer kjøp av BMW 520IA E60 (2004). Trenger tips

    Ikke kjøp noe med de flate standardsetene. De er ufyselig stygge og ikke spesielt komfortable å sitte i.
  13. Den store finn.no tråden.

    Begynner å bli hyggelige priser på F30 nå: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102805307
  14. Mister motorkraft

    neste steg blir å ta diagnose
  15. M50B25 turbobygg. Hvor mye komp på 98 oktan?

    Det står da klare tips i tråden jeg linket til: M50: M50b25 kan man sette inn vanos stempler i, da får man ca 8:1 i komp (standar råder brukes) M50b25 kan man sette inn M42b18 stempler i, da får man ca 7.3:1 i komp