And-reas

Medlemmer
  • Innholdsteller

    217
  • Ble medlem

  • Sist besøkt

Om And-reas

  • Vurdering
    Kaptein
  • Bursdag November 22

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    i en hule.
  • Kjøretøy
    E81 118d
  1. Har nettopp reparert en trøtt bremsecaliper selv. Gjort på kort tid (brydde meg ikke om lakkering osv.) og fort fem tusen kroner spart, sammenlignet med delekost og montering på et verksted. Caliperen har fungert fint i 25 tusen kilometer "and counting" Flott at du nevner dette med kvalitetssikring av det som finnes av brukermanualer ute. Jeg satte igang med å demontere egr-kjøleren på min 1-serie, hadde tross alt lest opp til flere bruksanvisninger, hvorav den tilsynelatende mest "proffe" spesifiserte at det skulle brukes torxnøkkel for avmontering av delen, på denne typen motor. Vel, denne egr sitter i to skruer, den ene lett tilgjengelig, mens den andre må man skru ut uten at man ser på den med det blotte øye. Jeg begynte med den vanskeligste skruen, og rundet fort av det som var av spor i skruehodet. DET ER UNBRAKOSPOR på disse skruene!
  2. Har opplevd lekkasje der selv. Ved å fjerne de gamle o-ringene, gjøre rent, og montere mye (smurt de med litt ny olje), så kurerte dette problemet. Kjørte bilen mange tusen kilometer uten flere lekkasjer derfra. Kan være at noen har dratt til beholderen for hardt en gang? Det er jo allmenn kjent at kjølekomponentene i plast på disse bilene bruker å feile; oljefilterbeholderne har jeg ikke hørt skal være problematiske.
  3. Ok, så infoen kan altså hentes ut. Min har også passert 170 000 km. De siste 72 000 km i mitt eie, mye gode lufteturer på tvers av Norge, og gjennom Europa. Ingen nykking eller symptomer på at filteret er oppbrukt
  4. Går det an å få lest av (f. eks.) hos BMW, hvor lang levetid som gjenstår på DPF? Dette er en 2008-modell 118d uten i-drive, har sjekket servicemenyen i dashbordet, som ikke spesifiserer dette.
  5. I dag: handlevognparkering. "Jeg setter vogna her" Tid brukt på knoting for å få vogna til å stå der, hadde vært nok til å få vogna bort i skuret der den hører hjemme, oppe i venstre bildekant. Mitsubishien ser ut til å gå klar i denne omgang. Det blåser sønnavind.
  6. Går vel bare og venter på en slik fra Italia, etter en noe effektiv kjøretur langs autostradaen der. Kan se ut som om vi holdt oss innafor grensene på de riktige stedene i både Østerrike, Sveits og Tyskland? Turen gikk fra slutten av mai og noen dager ut i juni... Kan stemme i at Sveits virker litt anti-bil. Når en kjører mot grensa til Østerrike, er det flere skilter langs veien hvor en kan kjøpe seg vignett på forhånd, opplevde ikke det i like stor grad på vei inn til Sveits, og ble følgelig stoppa på grensa "40 euro takk". Summen visste vi om på forhånd, heldigvis. Har dette eksklusive klistremerker i frontruta ennå, i tilfelle tur nummer to i år.
  7. For ordens skyld, dette er ikke i Frankrike?
  8. Sikker på at du ikke ønsker å ha låsebolter? Mener å ha lest en post her om at å løsne på andres hjulbolter er en ny «greie»..
  9. Min traktor (118d) bruker ikke merkbart olje mellom skiftene på 10 000 kilometer, ved «standard» norsk kjøring. Derimot på en tur sørover på kontinentet, forsvant det litt, noen få desiliter, fra max til litt over minimum på oljeindikatoren. Den er jo ikke vant til hastigheter over 140 km/t over lengre strekninger, stakkars. 316i'n jeg hadde, brukte vel 1L/1000 km, var skikkelig dyr i drift Det skal sies at den motoren var sliten, generelt sett..
  10. Ad vannlekkasje, ikke umulig at det er en bagatell som å skifte ekspansjonstanken. Dette er den beholderen der du fyller på kjølevæska. Den utvider seg når den blir varm, og e46 er nå så gammel at disse beholderne får noen små sprekker på langs. Sprekkene er gjerne så små at lekkasjen er liten til å begynne med (du ser ikke lekkasjen, for vannet fordamper i det varme motorrommet) og så blir lekkasjen større med tiden, til slutt så stor at vannet fosser ut av tanken. Been there
  11. Kjøpte en Maxi seilbåt for åtte år siden. Prøvde håndpolering med ymse midler de første årene, med dårlig resultat. Gelcoaten er av god kvalitet på disse, min båt er fra -76 og er bedre enn flere nyere svensk- og «norsk»produserte båtmerker som ligger rundt i opplagshavna. Gikk over til maskinpolering for fire år siden, brukte maaange timer og mange pads den gangen. På Clas Ohlson selger de forresten litersspann med autosol. I fjor høst ble båten vaska, gikk så over en kjapp runde med mild polering (menzerna et eller annet) på maskin. Avsluttet med et lag Norpol formvoks (selges hos Maritim). Vårpussen har bestått av en kjapp vask, og påføring av et lag til med Norpol. I rute her, og sjøsetting til mandag
  12. Hadde samme problem på min e46 2005-årgang. Fikk tak i hele mekanismen brukt hos en bilopphugger.
  13. Litt olje i turbo på min også, men ikke (merkbart) oljeforbruk.
  14. http://alpenrouten.de/alpenpaesse-verkehrsinfos-wintersperren.html De fleste alpepassene er åpne nå Knappe fire arbeidsdager igjen før første omgang med ferie..