And-reas

Medlem
  • Innholdsteller

    340
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om And-reas

  • Rang
    Major
  • Bursdag November 22

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    i en hule.
  • Kjøretøy
    E81 118d. E46 316i. E36/7
  1. And-reas

    M50b25 går kun på 5

    Skill ihvertfall mellom toppakning og toppdekselpakning 😉
  2. And-reas

    Masse problemer med BMW

    Hvorfor skiftet du bilmerke fra Lexus til BMW i første omgang?
  3. And-reas

    Bytte av støtdempere bak på E46 Touring :-o

    Ha ha. Jeg har omsider lært at desto mer man kan se av prosessen på film i forkant, desto mindre sjanse er det for å stå der lørdag kveld, uten egnet verktøy. Har gjort det litt for mange ganger. Det fine med BMW er at når du først har lært deg prosedyren, så går det raskt. Har du forresten sett etter om PelicanParts har laget en guide på dette? Regner med at US-specca E46 har både harman kardon, og annet snacks montert. Sikkert greit med prøv og feil om man har "prosjektbil" og "bruksbil" hver for seg. Vi som forsøker å kombinere dette i en bil, not so much Kan trøste med at det ikke var kjempegreit med plass for å gjøre denne operasjonen på en Z3 heller. Der må taket være oppe, mens du åler deg inn bak setene, gjennom roll hoppsa, for å dra ut "gulvmatta" bak der. Å ligge på ryggen over setet, og skru med armen baklengs, ja det er bare herlig.
  4. And-reas

    Dårlig svinghjul? E90 325d

    118d (2008 modell) min hadde nøkking ved igangkjøring på kald motor/drivverk. Men det var ikke hver gang dette skjedde. Det virket som om det kom hovedsakelig i mildt/fuktig vær. Så kjørte jeg gjennom et par kryss, bilen ble varm, og problemet forsvant for dén dagen. Ble hverken verre eller bedre fra 98 000 til 180 000 km akkurat dette kaldstart-fenomenet. Den "klikket" også i girkassa, eller var det diffen? når man typisk gikk fra revers til 1.gir, og kjørte igang. Lyden var den samme i hele eiertiden, og det ble ikke nevnt på service. Har sett i salgsannonser at mange skifter clutch før 200 000 km., jeg synes det er tidlig. Men har også sittet på med en Ford Mondeo Mk4 diesel kilometerstand 140 000 hvor man som passasjer både kjente og hørte svinghjulet (eller mangelen på det). Mulig det store (miljø-) fokuset på å holde høyt gir til enhver tid, har noe med slitasjen på disse delene å gjøre? Ad clutchskifte: på e46n (316i touring) så fikk jeg byttet clutch og lager. Burde nok ha tatt svinghjul også, for den føltes ikke "bra" etterpå heller. Dette var rundt 220 000 kilometer mener jeg.
  5. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Samtidig som jeg hadde denne SAABen, hadde en venn av meg nettopp en Citroën Xantia. Jeg betalte 45 tusen for min bil, mens han slapp unna med ikke stort mer enn vrakpant og et par tusenlapper oppå dette. Kilometerstanden var omtrent den samme, og den tekniske tilstanden var ikke så forskjellig som man skulle tro, prisen tatt i betraktning. Xantia-en fikk noen nye understellsdeler, inkludert nye gasskuler til hydraulikkfjøringen, og var en god bil i mange år til.
  6. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    SAABen hadde jeg i cirka tre år fra 2009/ 181000 kilometer. Toliteren på 130 hk var en solid sak. Stort sett gode minner fra den, ergonomisk var den meget bra. Sammenlignet med BMW var det ikke mye koselig å skru på den. Jeg skiftet "det meste" av understell, og fjærbeina foran var helt opprustet allerede den gang. Sjefen min med kone skulle skifte ut sin Citroën C5 1.generasjon, det må ha vært rundt år 2014. Jeg foreslo Saab (mye bil for relativt lite penger, ettersom de hadde gått konkurs) men det syntes hun var for spesielle biler.
  7. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Night vision er jo bare supert. Og muligens enda mer aktuelt på biler i dag. Det var lite skjermlys "i veien" på Saab i 1997, men behagelig for øynene med lite lys kveldstid
  8. Det var vel noe av det som Nokia gjorde for sent, sammenlignet med konkurrentene sine.
  9. And-reas

    Prosjekt F82 M4

    Det er en i Bergen mener jeg, som importerer slike sugekopp-stativer fra USA. Ganske friske priser, men så kostet bilen jeg vurderte det til, under 50 000 kroner.. Jeg finner ikke finn- annonsene deres nå, dessverre. Og forresten, gratulerer med flott bil!
  10. And-reas

    Polske deler?

    En bekjent av meg skulle ha oljeskift på sin Ford Mondeo Mk4. Bilen har en kilometerstand i nærheten av 150 000. Hos to forskjellige uavhengige verksteder skilte prisen seg fra 1000 til 2100 kroner. Jeg går ut ifra at det ene verkstedet spiller klassisk musikk og heller safranstøv på bilen, mens olja blir skifta..
  11. 1986 Toyota Landcruiser. Parkert mer "off road-ish" enn de fleste SUV-er.
  12. Pen bil du har der Kjørte med H&R senkefjører på 1-serien jeg hadde før. Mener de senket rundt 30-40mm. Bilen var ihvertfall ikke noe problem å kjøre med. Vil anbefale deg å skifte ut demperne også, så blir bilen vesentlig bedre å kjøre.
  13. And-reas

    Fredriks alternative bimmerstråd

    A propos dette med holdbare biler. Vi var på besøk hos besteforeldrene mine i dag. Der henger det et bilde hvor jeg og broren min sitter på en toseters olabil. I bakgrunnen ser man en Mercedes C180. Denne ble bytta inn på grunn av noe sensortull som påvirket motorgangen, samtidig med et jobbytte som muliggjorde kjøp av en nyere bil. Jeg tipper dette var ved rundt 150 000 kilometer. Mercedesen ble solgt til en oppkjøper, og solgt videre ganske raskt. Den hadde levd et godt liv med hyppig vask, og hadde ikke rukket å bli den rustholken disse senere har blitt kjent som. Tilbake til i dag, jeg søkte opp registreringsnummeret, og bilen lever ennå, med respektable 270 000 kilometer på telleren.
  14. Du får si ifra om det er noe jeg kan bidra med av verktøy. Hadde et par år med kjøpemani på den fronten
  15. And-reas

    Nye sommer dekk til F10

    Kjørt med Goodyear Eagle assymetric 2, men det dekksettet solgte jeg ganske tidlig i eierskapet pga dårlige kopifelger de var montert på. Deretter ble det vredestein ultrac vorti. Gode dekk dét, dog var dette på en noe lettere 1-er.