HansErik

Medlem
  • Innholdsteller

    71
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om HansErik

  • Rang
    Fenrik

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ja, jeg gjorde bytte av MULF2+TCU. Når det gjelder koding, er det vel S6VC som er helt nødvendig. Jeg er ikke helt stø på alle utstyrskodene, men mener 6NF dockingstasjon til mobil i midtarmlenet (i tillegg til USB og AUX du har i dag). Det krever altså ekstra hardware mener jeg. Jeg kodet inn 6NR (BMW Apps). Dette krever FSC-kode eller patching av CIC. Mulig det er andre måter å fikse på også. Er uansett veldig fornøyd med det på min iPhone (Tror BMW Apps ikke har god støtte for noe annet) Får opp skikkelig styring av Spotify og Audible i headunit, men det krever tilkobling via USB Hovedgrunnen til at jeg gjorde retrofit av Combox var nok uansett at jeg ville ha lydstreaming via BT. Jeg har ikke gjort noen forsøk på aktivering av SIM. Jeg har både tysk importbil, i tillegg til at jeg har gjort en retrofit av Combox som vel ikke er helt supportert av BMW. Men tenker å gi det et forsøk en gang SOS fungerer uansett da, det har jeg testet.
  2. Hmm, jeg har gjort en slik Combox (incl Telematics) retrofit i min 2010 F10. Jeg antar det er rimelig likt som på din F01, men tar et lite forbehold om at ting kan være annerledes Jeg klarer ikke å finne tilbake hvor jeg fant pinout for GSM-antenne fra. Skulle tro det går an å teste dette med ISTA-D ved å gjøre noen tester for antennetilkobling til Combox. Et par tips fra da jeg gjorde det: Endte opp med å kjøpe denne antenneovergangen: https://www.kufatec.de/shop/de/bmw/1er/1er-e8x/antennenadapter-bmw-mulf-tcu-combox I tillegg til terminering av den MOST-kontakten du får til overs: https://www.kufatec.de/shop/de/zubehoer-ersatzteile/lwl-most/lwl-most-brueckenstecker Til den store kontakten kjøpte jeg bare ny plugg og flyttet over kontakter fra MULF2 og TCU. Til slutt kjøpte jeg denne fra rfsupplier.com: "1 x Coax Type: RG174; Length: 30cm; Connector A: Fakra B Straight Plug; Connector B: Fakra G Straight Jack (F03GSJ-F03BSP-174-30)", men husker ikke helt hva denne var til i forhold til adaptersettet fra Kufatec. NB! Jeg var nødt til å legge opp en ny KCAN2-linje til Comboxen for å få Telematics-biten til å fungere. Den gamle TCU-en har slik kommunikasjon via MOST. I min F10, var enkleste punkt for KCAN2 bak hanskerommet, så jobben ble ganske stor med å legge denne gjennom bilen. KCAN(1) er tilgjengelig i bagasjerommet, men skjønte det slik at den ikke ville fungert.
  3. HansErik

    Hvilken scanner fungere på E46 preface

    Litt av utfordringen med E46 preface (vet ikke om det gjelder alle), er at OBD-kontakten inne i bilen ikke har kontakt med alle modulene. Det må man bruke 20-pins kontakten som er under panseret til. Det finnes adaptere for OBD <-> 20-pin. Se forøvrig vedlagte bilde med litt mer info. Så det kommer altså an på om bilen er produsert før 06/00, eller ikke.
  4. HansErik

    Lading batteri F10

    Batteribytte krever vel uansett koding/programmering ettersom ladingen tilpasser seg etter alderen på batteriet.
  5. HansErik

    e46 facelift bytte lykter

    Jeg vil tro det hele havnet på 4-5 k, men begynner å bli en stund siden så husker ikke helt. Har dessverre ingen erfaring med Depo-lykter...
  6. HansErik

    e46 facelift bytte lykter

    Jeg ettermonterte selv facelift bixenon lykter i min prefacelift e46. De erstattet altså halogenlyktene. Lyset var noe _helt_ annet med xenon i forhold til halogen. Jeg vurderte som deg uorginale halogenlykter (og forsåvidt uorginal xenon), men så fikk jeg tak i et sett orignale xenonlykter til en god pris og da var valget enkelt. Lysmodulen måtte jeg bytte (og kode til bilen) for å få xenon-funksjonalitet. Trakk ledninger fra lysmodul til hver lykt for styring av bixenon. Lyktespylere ble også ettermontert siden det er påbudt når man har xenon, i tillegg at jeg synes det er lurt om vinteren.
  7. HansErik

    Komunikasjonssvikt ved diagnose

    Hvilken årsmodell er dette? Vet at noen modeller hadde i en periode både OBD-kontakt under rattet og en diagnosekontakt under panseret. OBD-kontakten var da bare koblet til et fåtall moduler. Ser du skriver facelift, og da tror jeg kobling til alle moduler skjer via OBD-kontakt, men tenkte jeg skulle tipse om muligheten iallfall...
  8. HansErik

    Selvvask med svamp i Trondheim

    Da har det dessverre skjedd ting de siste par årene. Hele poenget for meg var å kunne ta med seg medbrakt Likte også godt at de ikke tok seg betalt for tiden man står der, samt at det er åpent hele døgnet.
  9. HansErik

    Selvvask med svamp i Trondheim

    Jeg kan varmt anbefale K2000 sin selvvaskehall ved Nardo: http://www.k2000bilpleie.no/selvvask.htm . Relativt rimelig, har skikkelig underspyling og varmt vann fra kran i lokalet. Brukte denne mye da jeg bodde i Trondheim, men det er et par år siden...
  10. Husk at radiomodulen/forsterkeren er montert under gulvet i bagasjerommet foran reservehjulsbrønnen på touring med navi. Det ville overraske meg svært hvis du ikke har mulighet for aux på den. Fordelen med å koble til der, er at du beholder CD-veksler og får opp AUX som egen inngang når du trykker på modeknappen. UPDATE. Tenkte selvfølgelig litt feil. Det er meningen å koble inn aux på kabelen som går fra skjermenheten foran til radiomodulen bak.
  11. HansErik

    Intensivspylertanken min lekker rundt pumpa

    Mener det er et kjent problem med disse pumpene. Tror det er en-veis ventil som skal slippe inn luft, men etterhvert blir denne slitt og du får en slik lekkasje. Jeg endte selv med å kjøpe en ny pumpe. Det er anbefalt å kjøpe ny sil og tetning (del nr 4 ovenfor) mens du først er i gang
  12. Etter min mening var det ikke voldsomt med jobb, men pass på at du får riktig ratt og riktig airbag. Hvilken årsmodell er det? Man får kjøpt et ettermonteringssett for multifunksjon. Man kobler rattet inn på ledningsnettet ved lysmodulen. I tillegg må det trekkes én ledning til motorstyringen for cruise control.
  13. HansErik

    1998 BMW e46 320i: bytte speedometer?

    Hvis du har tilgang til BMW diagnoseutstyr, så se om du får kontakt med speedometeret der. Det er ikke plug and play med et annet brukt speedometer hvis du tenker det. Det må kodes til bilen og synkes med lysmodul pga km-stand. Det er mulig å få til med BMW Scanner så vidt jeg vet.
  14. HansErik

    BMW E46 Pre facelift Xenon til Facelift Xenon

    Er kontakt for Bi-Xenon, ja. Sedan, touring og coupé E46 fikk mulighet for det på facelift (Coupé har vel til og med svingbare lykter). Den enkle måten er å koble strømmen til fjernlys inn på bi-xenon kontakten. Dette gjøres ved retrofit i Europa. Den mer kompliserte måten er å legge opp egen kabel fra lysmodul. Da må lysmodulen være av en nyere type (husker ikke hvor ny). Eneste forskjellen mellom de to (så vidt jeg vet) er at med egen kabel, så bruker lyshornet kun halogenfjernlysene, mens fjernlys bruker både bixenon og halogen.
  15. HansErik

    Elektrisk problem x5 e53

    Jeg har opplevd dette kanskje tre ganger til sammen. Og det har alltid fikset seg selv når jeg har startet bilen på nytt. Mistenker at alle tilfellene har skjedd ved at jeg nesten har kvalt motoren og dermed fått spenningsfall i bilen som så har gjort at kommunikasjon mellom lysmodul og instrumentpanel har sluttet å virke.